Jump to content

SUR i kroppen..

lelleleo

Recommended Posts

Får hoppa tilbaks til nybörjarsidan..för det är nog det jag hör hemma. Och när man får höra av en vänninna att hennes mann gick på LCHF (eller nåt sånt,för dom tror ju ännu jorden är platt i Norge när det kommer till detta), tappade 20 kg ganska snabbt (nu är 15 tillbaka), men fick höra av läkaren att han blev "sur i kroppen", och det var farligt att vara länge i ketos. Det var som att vara sjuk. Ja så blir man en smula skraj. Så Thomas Tvivlaren får stadiga knockar i sin tro :wacko:

Varför skulle det vara farligt att vara länge i ketos? Att man bör undvika ketoacidos (livshotande) är en sak men...? Jag tror det är en sån där kommentar som nån som inte tagit till sig budskapet slänger ur sig. Typ "springa barfota är farligt för lederna, du måste ha vadderade skor"...

Varför skulle det vara farligt att vara länge i ketos? Att man bör undvika ketoacidos (livshotande) är en sak men...? Jag tror det är en sån där kommentar som nån som inte tagit till sig budskapet slänger ur sig. Typ "springa barfota är farligt för lederna, du måste ha vadderade skor"...

Jag frågar inte för att oroa nån...och det är nog som du säger...men jag är ju inte bärgis på (vet inte) vad ketoacidos är heller..har det med diabetes1 att göra? Eller är det nåt man själv kan försätta sig i genom strikt LCHF?

Så länge du har en fungerande insulinutsöndring är det ingen risk för ketoacidos, då det regleras av insulin!

Diabetiker typ1 har ingen eller rudimäntär insulinutsöndring.. så deras kropp kan få för sig att det saknas glukos, för livsuppehållande system och därmed gå över i okontrolerad ketosis.. varvid acidos kan uppstå.

Och ketoacidos karaktäriseras av högt blodsocker.. och hög ketonnivå!

Jag tycker de skall byta läkare.. eller själva upplysa denne om skillnaden mellan en diabetisk akutreaktion av för lite insulin och en normal reaktion vid högt beroende av fett som bränsle!

Alternativet är att hänvisa till Fedon och Hexeberg!

Sen så.. vi kanske skall vara lite snälla.. det var väl inte allt för många år sedan som svenska läkare inte riktigt kunde skilja på detta,, men numera så är det väl bara ett fåtal?

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=426

• Like 1

Så länge du har en fungerande insulinutsöndring är det ingen risk för ketoacidos, då det regleras av insulin!

Diabetiker typ1 har ingen eller rudimäntär insulinutsöndring.. så deras kropp kan få för sig att det saknas glukos, för livsuppehållande system och därmed gå över i okontrolerad ketosis.. varvid acidos kan uppstå.

Och ketoacidos karaktäriseras av högt blodsocker.. och hög ketonnivå!

Jag tycker de skall byta läkare.. eller själva upplysa denne om skillnaden mellan en dabetisk akutreaktion av för lite insulin och en normal reaktion vid högt beroende av fett som bränsle!

Alternativet är att hänvisa till Fedon och Hexeberg!

Sen så.. vi kanske skall vara lite snälla.. det var väl inte allt för många år sedan som svenska läkare inte riktigt kunde skilja på detta,, men numera så är det väl bara ett fåtal?

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=426

Ok... Tack.. Ligger inte i närleken av nåt på länken. Och dom orkar jag inte prata med...för dom vet hur det är nu.. Att 15 kg kommit tillbaka är visst inte så noga ;)