MissBoomBoom Posted April 20, 2020 Share Posted April 20, 2020 Hej, Jag har varit lite känslig gällande mat ett bra tag, kunde börja svettas och darra om jag inte åt med jämna mellanrum. Jag har hoppat runt mellan Viktväktarna blandat, mamafitness och lchf det har varit jobbigt och resulterat i en viktuppgång om 6 kg. Fick graviditetsdiabetes 2019 jag klurade själv ut att LCHF var det smartaste jag kunde börja med och symptomen på gravdiabetes försvann. Tjihoo! ...efter graviditeten hade jag gått ner 2 kg men inte bantat. Mått superbra! Efter detta har jag som sagt gått upp 6 kg och ägnat mig åt detta ”jojjande”. Jag hittar inte rätt! går upp med lchf också. nu kör jag 2020 med LCHF men känner ändå inte mig trygg tänk om jag går upp ännu mer. kom gärna med snälla och konstruktiva tips! tack! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted April 21, 2020 Share Posted April 21, 2020 Hej och välkommen hit till forumet! Jag föreslår att du försöker lita på LCHF enbart och inte blanda med andra dieter. Med LCHF är tanken att du ska bli fettdriven och det blir omöjligt om du blandar in fettsnåla dieter. De dieterna brukar ju innehålla en hel del kolhydrater, i alla fall VV. Det är bra att försöka hålla ner antalet måltider/småätande till max tre ggr./dag och då ordentliga måltider. Du bör försöka hålla dig ohungrig fram till nästa måltid. Varje gång du stoppar något i munnen stoppar kroppen upp jobbet med fettförbränning. Kan vara svårt i början men man vänjer sig fortare än man tror om man vågar lita på att äta fet mat för mättnad. "Tålamod är fiskarens bästa vän" Lycka till! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MissBoomBoom Posted April 21, 2020 Author Share Posted April 21, 2020 Tack! Lchf blir det:) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Katerina Posted April 22, 2020 Popular Post Share Posted April 22, 2020 När man tänker på dieter så finns det en stor rosa elefant i denna sfär som många förbiser. Kroppen behöver näring inte enbart kalorier. Många dieter bygger på att man tror att kroppen är en slags förbränningsmaskin - en ugn. Då spelar det ingen roll vad du stoppar i där bara det inte överstiger en viss mängd energi. Med denna filosofi skulle man kunna tro att människan kan leva bra på till exempel bark - kalorier finns det och så mycket fibrer Din strategi borde vara att äta mat som är så högkvalitativ och näringsrik som möjligt för att kroppen ska få den näring den behöver i en mindre mängd mat. Då säkerställer man hälsan, välmåendet och vikten. Därför är det viktigt att äta mat som man själv lagar av bra råvaror och stäva efter att behålla så mycket näring i dem som möjligt. Dessvärre är det inte mattillverkarnas strategi - de försöker jobba med smaken, lukten, utseendet, kostnader och hylltid men näringsinnehållet och kunskapen om vilken mat har högre biologisk tillgänglighet har inte samma prio. Det är iallafall min uppfattning. För oss som ska äta det för att förbli slanka och friska betyder näringsinnehåll och näringens biotillgänglighet allt. Tyvärr faller vi lätt för smaken, lukten och utseendet och blir sjuka och feta. Så det är bara och välja hur man vill ha det. Våra sinnen var bra för valet av mat när maten kom direkt från skogen. Nu är våra sinnen helt värdelösa - vi kan inte använda lukten, smaken och utseendet i matbutikens djungel. Vi måste använda hjärnan. 7 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted April 22, 2020 Share Posted April 22, 2020 2 timmar sedan, Katerina sade: När man tänker på dieter så finns det en stor rosa elefant i denna sfär som många förbiser. Kroppen behöver näring inte enbart kalorier. Många dieter bygger på att man tror att kroppen är en slags förbränningsmaskin - en ugn. Då spelar det ingen roll vad du stoppar i där bara det inte överstiger en viss mängd energi. Med denna filosofi skulle man kunna tro att människan kan leva bra på till exempel bark - kalorier finns det och så mycket fibrer Din strategi borde vara att äta mat som är så högkvalitativ och näringsrik som möjligt för att kroppen ska få den näring den behöver i en mindre mängd mat. Då säkerställer man hälsan, välmåendet och vikten. Därför är det viktigt att äta mat som man själv lagar av bra råvaror och stäva efter att behålla så mycket näring i dem som möjligt. Dessvärre är det inte mattillverkarnas strategi - de försöker jobba med smaken, lukten, utseendet, kostnader och hylltid men näringsinnehållet och kunskapen om vilken mat har högre biologisk tillgänglighet har inte samma prio. Det är iallafall min uppfattning. För oss som ska äta det för att förbli slanka och friska betyder näringsinnehåll och näringens biotillgänglighet allt. Tyvärr faller vi lätt för smaken, lukten och utseendet och blir sjuka och feta. Så det är bara och välja hur man vill ha det. Våra sinnen var bra för valet av mat när maten kom direkt från skogen. Nu är våra sinnen helt värdelösa - vi kan inte använda lukten, smaken och utseendet i matbutikens djungel. Vi måste använda hjärnan. Det är så bra skrivet så där finns inget mer att tillägga. Bästa jag läst på länge i detta forum. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MissBoomBoom Posted April 24, 2020 Author Share Posted April 24, 2020 Tack! Stor hjälp! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts