Jump to content

[Tips] Brödet

camelm
 Share

Recommended Posts

Hej alla. Vi har kört strikt LCHF sen 7/1 och mannen i mitt liv har gått ner i vikt och mår kanon. Jag gick ner första veckan och kämpar med hjärnan efter det - för jag har ju 10 kg kvar :-( men men jag mår kanon på insidan och allmänt bättre så vikten kommer nog.. när jag får åka träningen. Men det är inte därför jag skriver utan för att mannen saknar bröd, till en lördag och söndagsmorgon och vi har bakat alla möjliga recept. Goda men inte bröd feeling. Det är lite för "sockerkakiga" i konsistensen eller så är det bara frön :-)

Jag vet att kommande höst kommer ett bröd recept i LCHF kokbok, och ja jag kan förboka boken om det är det som det hänger på varför receptet inte släpps tidigare. De har ibland på facebook ett inlägg om vad de ätit och en bild på vad jag kan se väldigt lika smörgåsar som förr.

Så min önskan nu är att jag får recept här på LCHF strikt som det går, men på ett bröd som kan provas under påsklovet tills vi bakar och hittar så rätt som vi önskar.

tack

Det finns ju ett passande talesätt som säger att det är svårt att både äta kakan och samtidigt ha den kvar ;)

Ju mer "brödlikt" man kommer desto mer spannmål och kolhydrater brukar leta sig in i recepten och därmed sämre resultat både avseende hälsa och viktkontroll

Dom som brukar lyckas bäst med sin Lchf-satsning är i princip alltid dom som lyckas "klippa" mest med sina gamla brödmönster

Bröd är egentligen inget som sysselsätter mina tankar mycket idag med några få undantag som pizzabotten pitabröd och min gamla nemesis blodplättar som jag har svårt att vara utan

Till dom har jag dock hittat hyfsade kompromisser som håller mitt kvarvarande brödsug under kontroll :)

• Like 2

Om man gör oopsies på rätt sätt (dvs så de blir fluffiga) så tycker jag det är godaste lchf brödet, påminner om tekakor. Men jag vet att inte alla håller med mig. En liten tanke bara, för de har ju väldigt bra innehåll.

Sesambröd

6 st ägg.
4 dl sesamfrön.
5-6 dl riven ost.
2 msk fiberhusk.
2 tsk bakpulver.
1. Mixa sesamfröna ca 1-2 minuter. (Skall inte bli helt pulveriserat)
2. Blanda alla torra ingridienser tillsätt sedan ost och sen ägg.
3. Bred ut på ett bakplåtspapper på en plåt (två plåtar för tunnare bröd) och grädda i ca 10-15 min på 225 gr. Vill man ha knäckebröd så torkar man brödet på ca 100 gr efter gräddningen.

Detta bröd blir verkligen brödigt och det är ju inte mkt konstigheter i det heller. Funkar bra som hamburgebröd oxå.

• Like 1

TUSEN TACK ALLA NI SOM TAGIT ER TID ATT SVARAT. Här ska det bakas. Fastnat för två recept och inköp är redan gjort så antingen i morgon eller torsdag då jag är ledig från jobb. Återkommer med resultat och bild kanske :-)

• Like 1

Brödet som bakas av Bakerix mjölmix från LCHF-butiken tycker jag får en konsistens mycket lik vanlig småfralla, däremot tycker jag inte om smaken av kokosmjöl som jag tycker slår igenom så jag brukar blanda ut mjölet med lite annat olika beroende på vad jag råkar ha hemma för tillfället. Men det blir fint bröd av det.

Om man gör oopsies på rätt sätt (dvs så de blir fluffiga) så tycker jag det är godaste lchf brödet, påminner om tekakor. Men jag vet att inte alla håller med mig. En liten tanke bara, för de har ju väldigt bra innehåll.

Hehe... De ser möjligtvis ut som tekakor...men du menar väl inte att de smakar som tekakor?  ;)

bild2y.jpg

Kvällens jätteoopsie  :)

Hehe... De ser möjligtvis ut som tekakor...men du menar väl inte att de smakar som tekakor?  ;)

bild2y.jpg

Kvällens jätteoopsie  :)

Jag tycker faktiskt det påminner mer om det än många andra LCHF-bröd. Särskilt om man låter de torka några timmar. Men jag vet att inte många håller med. Är åtminstone det enda LCHF-brödet jag kan äta utan att tröttna. Och jag har testat att baka en del! 

Oj vilken megaoopsie :o