Camilla. Gustavsson Posted April 22, 2020 Share Posted April 22, 2020 Hej jag går inte ner i vikt. Tvärtom. Jag ökar. Har insett sen jag började följa er för en vecka sen att jag dricker för lite vatten och äter för mkt mellanmål. Jag väger 68 och vill gå ner ca 5 kg. Jag är aktiv. min fråga är: jag startar dagen med en fettkaffe (ägg, smör o kaffe) vid 06:30. Sen äter jag frukost på jobbet vid 09:00 jobbar på hotell så det blir ägg o bacon. Borde jag hoppa fettkaffet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted April 22, 2020 Share Posted April 22, 2020 Hej, skippa mellanmålen och försök att äta högst tre gånger per dag. (vad äter du för mellanmål?) Använd nån app så att du ser ungefär hur du ligger till med fördelning av protein/fett/kolhydrater. Det kan ge en aha-upplevelse. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 22, 2020 Share Posted April 22, 2020 8 timmar sedan, Camilla. Gustavsson sade: Hej jag går inte ner i vikt. Tvärtom. Jag ökar. Har insett sen jag började följa er för en vecka sen att jag dricker för lite vatten och äter för mkt mellanmål. Jag väger 68 och vill gå ner ca 5 kg. Jag är aktiv. min fråga är: jag startar dagen med en fettkaffe (ägg, smör o kaffe) vid 06:30. Sen äter jag frukost på jobbet vid 09:00 jobbar på hotell så det blir ägg o bacon. Borde jag hoppa fettkaffet? Du väger 68 och vill gå ner 5 kg. Tyvärr är det inte säkert att du och din kropp har samma åsikt angående vikten. Hur lång är du? LCHF är inte bara viktnedgång utan snarare viktreglerande. Hoppa över fettkaffet. Då får du längre dygnsfasta och det i sej kan ha effekt på vikten. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Katerina Posted April 22, 2020 Popular Post Share Posted April 22, 2020 Hej Camilla, jag gissar att du vill gå ner 5 kg fett och använder vågen för att se om din vikt går åt rätt håll? Du skriver att du är aktiv. Tränar du mycket styrka? När det handlar om så liten viktförändring som 5 kg fett är vågen ingen bra mätinstrument speciellt om den bara visar din totala kroppsvikt. Du vill ju egentligen veta hur mycket kg fett du har och när du får bort dessa oönskade fettkilon. Din totala vikt består av muskler, ben, vatten och andra kroppsvätskor och så fettet. Man brukar inte vilja tappa muskelmassan eller bli benskör och uttorkad för det är också ett sätt att gå ner i vikt. Bygger du muskler så kan du i processen förlora fettkilon men inte se någon skillnad på din totala kroppsvikt. Även om man "bara" håller sig i rörelse och promenerar mycket så kan man ihop med lågkolhydratkost få mer muskler och mindre fett och ändå inte se den önskade -5 kg på vågen. Man brukar börja äta mer kött då man byter till LCHF och det bidrar till att bygga både ben- och muskelmassa. Megan Ramos som tillsammans med Jason Fung startade viktminskningsprogrammet Intensive Dietary Management (IDM) som sedan döptes om till The Fasting Method har skrivit en hel del om kvinnor (speciellt mogna kvinnor) och viktminskning. Den här bloggen är länkad på DietDoctor sidan. Hon har bl annat beskrivit sin egen resa och kunde konstatera att hon har snarare gått upp i vikt och samtidigt blivit slankare och starkare. Hon rekommenderar kroppsskanning om man vill hålla koll på kroppskompositionen. Dessutom styrs våra fettlager mycket mer av hormoner än männens fettlager gör. Om du jättegärna vill tappa dessa 5 kg fett så visar hennes praktik att kvinnor speciellt mogna sådana behöver fasta för att uppnå detta. Hon rekommenderar 3x42 timmars fastor i veckan som en lämplig faste schema. Principen här är att man helt enkelt jobbar med kroppen och i linje med hur den fungerar. Så länge du äter regelbundet flera mål om dagen även om du äter LCHF behöver inte din kropp ta av fettreserven. Fettreserven vill kroppen behålla ifall du råkar ut för sjukdom, svält eller blir med barn - ren överlevnadstaktik. Här pratar vi speciellt om relativt friska och normalviktiga kvinnor. Dessutom är överlevnad viktigare för kvinnor då vi ofta tar hand om avkomman. Om du ändå vill bli av med dessa relativt små reserver då måste du visa för kroppen att det är läget att släppa dem - fasta är en sådant taktik. Men bered dig på att det är en process som tar månader. Vågen är ingen bra mätinstrument här heller eftersom under fastan kan kroppen bygga muskler ändå och att du behöver dricka vatten och få i dig salt då och då. Att använda ett par trånga jeans eller andra kläder är ett bättre sätt att mäta. Fastan är dessutom en urgammal metod för att rena och föryngra kroppen. Visst man tvingas kliva ur sina invanda matrutiner och bryta vanor är ingen lätt process men hur bra är dem om man inte mår bra och vill gå ner i vikt? Det finns ytterligare ett tillstånd som är vanligare hos kvinnor än hos män och som gör det svårare för oss att tappa överflödigt fett - lipödem - öm och uppsvälld fettvävnad. Det är en relativt okänt åkomma och det råder delade meningar om vad den beror på. Kvinnor som lider av det klassas oftast som feta och får rådet att gå ner i vikt, vilket är i grunden svårare för dem än för andra. Man kan ha olika stadier av lipödem och fettansamlingarna som är drabbade kan vara olika stora. Fettet kan oftast sitta på rumpan, låren och överarmarna. Dessa kvinnor kan ha en mindre klädstorlek på överkroppen och en större på underkroppen. Min teori är att fettvävnad kan bli inflammerad precis som all annan vävnad och ansamla vatten pga det. Inflammationen behöver då minska och helst läka ut innan kroppen kan börja använda dessa fettreserver. Här kommer fastan in. Eftersom fastan är antiinflammatorisk kan inflammationen i fettvävnaden äntligen få möjlighet att läka ut innan fettet kan användas av kroppen. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted April 29, 2020 Share Posted April 29, 2020 Använd måttband i stället för våg för att mäta förändrinng! Som Katerina skriver så kan man mycket väl tappa kroppsfett och bygga muskler samtidigt, vilket gör att man blir smalare men väger detsamma som tidigare. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 29, 2020 Share Posted April 29, 2020 On 2020-04-22 at 07:18, Camilla. Gustavsson sade: Hej jag går inte ner i vikt. Tvärtom. Jag ökar. Har insett sen jag började följa er för en vecka sen att jag dricker för lite vatten och äter för mkt mellanmål. Jag väger 68 och vill gå ner ca 5 kg. Jag är aktiv. min fråga är: jag startar dagen med en fettkaffe (ägg, smör o kaffe) vid 06:30. Sen äter jag frukost på jobbet vid 09:00 jobbar på hotell så det blir ägg o bacon. Borde jag hoppa fettkaffet? Med tanke på att du äter äggobacon på jobbet vad är det då får ide att äta frukost? Jag älskar äggobacon som frukost när jag bor på hotell vid 9-10! Iomed att du äter äggobacon till frukost, varför ytterligare en frukost.. menna det handlar ju bara om någon timma. Oså vad äter du därefter, jag äter max två måltider per dag, likaså på hotell, frukost och sen sen middag, bäst på Nordic Choise hotell med "enkel middag" på kvällen! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts