Gå till innehåll

Recommended Posts

I Kina har man stora  problem med luftföroreningar som leder till olika lungsjukdomar som man därför redan dragit på sig innan man blir sjuk i Corona.

Lungsjuka har mycket sämre prognos än lungfriska.

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 362
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Krollilja läste jag. 🤣

Man kan fråga sig varför vår inhemska expertkår inte använt, av skattebetalarna finansierade TV-kanaler, till att sprida en mer djuplodande kunskap i dessa frågor.  Varför finns så få öppna vetenskaps

Jag startade den här tråden den 12 februari. Dagen efter tjänstgjorde jag som nämndeman. men den 14e februari satte vi oss i frivillig egenkarantän.  Det är intressant att läsa inläggen vart

Posted Images

Jag har inte tittat på videon men inte heller oroat mig så mycket för Corona ... men de sista dagarna ser ju faktiskt utvecklingen en aning oroande ut...

• Gilla 2
  • Ledsen 1
Länk till inlägg

Dessvärre tror jag att USA använder denna Corona-paniken politiskt för att försvaga Kinas ekonomiska makt. Så rapporteringen och sanningen om corona behöver inte stämma överens fullt ut. Jag är också lite funderdam över varför det inte finns mer information om hälsotillståndet av dess avlidna 300+ persionerna innan de blev smittade. Var corona viruset ensam dödsorsaken eller var det den sista sista droppen som fick bägaren att rinna över? Jag tror på det senare om det nu överhuvudtaget var corona...

Jag fuskar nämligen lite på fritiden med att föda upp abessinier. Katter har ofta corona virus - Feline coronavirus, FCoV. Den är väldigt ofta förekommande bland tamkatter och speciellt raskatter och ofta vet man inte om det eftersom symptomen är en övergående diarré. Men ibland händer det att speciellt unga djur kan drabbas av en muterad form FIP-virus (Feline Infectious peritonits virus) vilket leder ofta till döden. Den muterade, FIP-orsakande formen av felint coronavirus har inte visats smitta mellan katter, mutationen tros ske på nytt hos varje katt som insjuknar. Vätska kan ansamlas till exempel i lungorna och katten dör. https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/kattens-coronavirus-och-fip-felin-infektios-peritonit/ Om corona viruset hade varit så förskräckligt farligt skule vi i familjen ha dött ut för länge sedan :) tillsammans med alla andra kattuppfödare.

Det kan naturligtvis vara ett helt annat nytt okänt corona??? virus som har drabbat Kina. Men det påstås ju ha kommit från djuren. Katter och hundar är inte så olika djur rent biologiskt. Jag misstänker att hundens corona är inte så olik kattens. Jag tar denna "pandemi" med en nypa salt med andra ord.

• Gilla 4
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Med risk för att jag skrämmer upp folk i onödan är det tyvärr så att om de siffror som WHO förmedlat verkligen stämmer är detta det största pandemi hotet sedan penicillinet uppfanns. Vi pratar för Sveriges del typ 50 000 döda av viruset och total lamslagning av viktiga samhällsfunktioner vilket betyder åtskilliga fler döda av andra orsaker. 

Kultingsnuvan och annat man kört skrämselpropaganda kring tidigare år har varit ogrundat (viket säkert finns gamla poster av mig på detta forumet). Dock har det funnits vaccin mot dessa och därför har det funnits incitament att överdriva hotet. Nu finns inget vaccin så enligt mig har medierna än så länge underrapporterat riskerna. 

Närmsta veckorna kommer bli avgörande för om trenden bryts eller om det fortsätter enligt tidigare projektion. 

• Gilla 4
  • Tack! 1
  • Ledsen 1
Länk till inlägg

Nu så har jag inte tittat på Bergs video.. vilket inte underlåter mig från att uttala mig om Coronavirusepedemin!

Iallafall, Corona är ett vanligt virus.. ofta finns det hos olika djurarter, som är i princip immuna mot detta.. problemet lär uppstå via en mekanism som kallas för Zoonoser, dvs när mäniskor/gäller andra djurarter oxå smittar varandra/kontentimeras för andra djurs virus, då kan det överleva och utvecklas!

Hur som helst, det nya Coronaviruset verkar vara en Zoonos, ett virus från en annan arts virus och sen drabbat en annan art.. i det här fallet människor!

Det skiljer sig således från Grisflunsan och fågelflunsan, hur som helst så verkar det inte dödligare än andra rätt vanliga flunsor.

Oså kommer vi till något annat, dvs det är en ovanlig form, vi har inget immunförsvar mot detta nya virus, iomed att det är rätt nytt och ovanligt!

Det förefaller att vara extremt smittsamt, jag tvekar härvidlag, det handlar nog mer om vanlig flunsa, som snabbt sprider sig över jorden.. skillnaden är att det är nytt och vi inte har adaptivt immunförsvar mot detta som är så ovanligt och nytt?

Hur som helst.. dödligheten lär enligt senaste uppskattningar ligga på samma nivå som alla andra säsongsinfluensor och det dödar främst äldre och redan sjuka!

Till skillnaden mot Spanska sjukan, vilket oxå var ett säsongsvirus men i första hand slog ut unga friska med bra immunförsvar!

Dvs det slog ut lungfunktionerna!

Iallafall ketogen diet är bra för en massa saker, tveksamt om det skyddar mot senaste Coronaviruset!

Iallafall så förefaller dödligheten inte vara högre än andra säsongsvirus.. cirka 2-3%.. mest gamla och redan sjuka.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tydligen har bara några få barn dött. - Högst dödstal har män o äldre. -- Jag tror dålig lungfunktion innan man blivit sjuk leder till fatal utgång.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag förstår inte vart alla får info ifrån att antalet döda inte skulle vara högre än en vanlig influensa? 

Enligt WHO ligger dödligheten på över 2%. Svininfluensan låg på 50-100 ppm. Det är en gigantisk skillnad. 
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/H1N1-utbrottet_2009

Det är inte så att smittskyddsinstituten inte känner till detta. 
”Coronavirus ‘could claim 400,000 UK lives’ warns British expert”

https://www.google.se/amp/s/metro.co.uk/2020/02/15/coronavirus-claim-400000-uk-lives-warns-british-expert-12245830/amp/?client=safari

Dock verkar både media och läkarkåren oförmögna att ta in information om de inte bjuds på en muta samtidigt. 

Att data från utbrottet till idag visar siffror vi inte skådat i modern tid är ganska enkel matematik om man bemödar sig titta på siffrorna.

Med det sagt, hur spridning och dödlighet eventuellt förändrar framåt i tiden är svårare att dra slutsatser kring. Ganska ofta dyker upp någon faktor som får viruset på fall. Våren är på väg så håller man alla fall i karantän tills dess finns goda chanser det dör ut av sig självt. 

• Gilla 5
Länk till inlägg
36 minuter sedan, The Biochemist sade:

Jag förstår inte vart alla får info ifrån att antalet döda inte skulle vara högre än en vanlig influensa? 

Enligt WHO ligger dödligheten på över 2%. Svininfluensan låg på 50-100 ppm. Det är en gigantisk skillnad. 
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/H1N1-utbrottet_2009

Det är inte så att smittskyddsinstituten inte känner till detta. 
”Coronavirus ‘could claim 400,000 UK lives’ warns British expert”

https://www.google.se/amp/s/metro.co.uk/2020/02/15/coronavirus-claim-400000-uk-lives-warns-british-expert-12245830/amp/?client=safari

Dock verkar både media och läkarkåren oförmögna att ta in information om de inte bjuds på en muta samtidigt. 

Att data från utbrottet till idag visar siffror vi inte skådat i modern tid är ganska enkel matematik om man bemödar sig titta på siffrorna.

Med det sagt, hur spridning och dödlighet eventuellt förändrar framåt i tiden är svårare att dra slutsatser kring. Ganska ofta dyker upp någon faktor som får viruset på fall. Våren är på väg så håller man alla fall i karantän tills dess finns goda chanser det dör ut av sig självt. 

Jag antar att du i första hand citerar mig och jag får min info från vanliga media!

Dvs vi vet fortfarande inte om detta är jämförbart med Spanska sjukan, där flest friska dog!

Antalet döda i Kina varierar för varje dag.. litta på hur de räknar på detta/vilka diagnoser de ställer angående dödsorsak!

Hur som helst, det riskerar att bli en pandemi.. främst på grund av att det är ett väldans nytt virus.. egentligen inget nytt virus men ett som överförts från andra arter och sen konvetrterat till att smitta mäniskor.

Iallafall, det jag läser antyder att det är ytterst smittsamt.. huruvuvida kineiska myndigheter håller ner antalet döda på grund av viruset skall jag låta vara osagt, dvs det är iallaffall lika smittasmt.. eller värre än andra influensor!

Skit samma.. Spanska sjukan var inte lika smittsamt, men det drabbade oss mitt under första världskriget , där man sammanförde en hel massa unga friska män i samma lokaler!

Dödligheten var extrem, främst bland unga friska män!"

Den andra grejen är då kanske för att avbryta en pandemisk situation, bör sluta att besöka Kina i det första, handla mindre med kina för det andra!

Hur som helst.. pesten är andra saker vi bör oroa oss för, den finns oxå latent i kina och länder där borta i djur som bor där som är i princip imuna mot detta..

Iallafall allt jag vet läser jag från vanliga media, det finns stora chanser att kinesiska myndigheter underrapporterar, det är inte första gången!

Så då får man gå lite vidare, typ vilka som dör med just de symptomen.. allt tyder ännu på att det främst är äldre och redan sjuka.. typ vanligt vid vanlig influensa!

Osen vill jag spinna vidare på det att det förmodligen är en ovanlig sorts virus där cirka 80-60% kan drabbas.. det är inte lika viktigt, utan det är dödligheten som är viktigast.

Och hitintills så har jag läst om cirka 2-3 %dödlighet.. dvs inte annorlundare än vanlig säsongsgsflundsa  grejen är att det är nytt, det kan eventuellt stiga.. kinesiska myndigheter kan underapportera, eller så är det slutet på mämskligheten så som vi  känner det?

Jag tvivlar på det ioförsig, med tanke på att pesten alldrig varit lika utrbredd som i dag i Kina och i mellanöstern, via olika djur.. av någon underlig anledning verkar vi hur som helst kunna komtrollera det.

Give me som ytterligare information.. SARs var dödligare!

Iallafall, detta Coronavius verkar vara så ovanligt att cirka 60-80 % av världsbefolkningen kan bli angripna, det är allvarligt nog.om Kineserna inte lyckas få bukt med pandemin!

Dvs jag spekulerar vidare, dvs om 60-80% av befolkningen drabbas och dödligheten ligger på 2-3 %, det är en fucking katastrof hur som helst!

Om spridningen och sen oxå dödlighten är större, då är det slut på den värld som vi är vana att leva i!

Såå vårt sista hopp står till att kinesiska myndigheter kan kontrollera det hela!

• Gilla 1
Länk till inlägg

@Zepp syftade egentligen inte på att citera någon specifik person utan hör generell att Corona är som en vanlig influensa. Dottern hade fått höra det av läraren i skolan osv. En tyngre influensa säsong har vi ca 60% smittade i Sverige men inte dör 2-3% av dem. Det skulle vara 120 000 - 180 000 döda av vanlig influensa. Det stämmer inte. Vi skulle inte kunna begrava dem på normalt sätt utan behöva öppna de förberedda massgravar som finns i storstäderna. 

Dessutom finns en fördröjning av döden jämfört med tex SARS viket gör det lite knepigare att jämföra. Om vi antar att vi har 100 personer smittade varav 2 avlidna. Är då dödligheten 2%? Nja, om det tar 4 veckor att avlida och antalet sjuka fördubblas varje vecka betyder det att de flesta smittade har varit sjuka för kort tid för att hinna dö. Om vi nu väntar 4 veckor och det visar sig att vi då har 32 döda kommer vi ha 1600 smittade. 32 döda av 1600 är 2%. Problemet är bara att korrekt dödlighet är 32 av 100, dvs 32%. De andra personerna har varit smittade för kort tid för att hinna avlida. Denna faktor gör Corona väldigt lömsk att räkna på. 

Men som jag nämnde tidigare, detta är vad som har hänt fram till idag. Det finns flera faktorer som kan ändra dess bana och ofta dör sådana här utbrott ut och ibland vet vi inte ens varför. 

• Gilla 6
Länk till inlägg
On 2020-02-16 at 00:49, The Biochemist sade:

@Zepp syftade egentligen inte på att citera någon specifik person utan hör generell att Corona är som en vanlig influensa. Dottern hade fått höra det av läraren i skolan osv. En tyngre influensa säsong har vi ca 60% smittade i Sverige men inte dör 2-3% av dem. Det skulle vara 120 000 - 180 000 döda av vanlig influensa. Det stämmer inte. Vi skulle inte kunna begrava dem på normalt sätt utan behöva öppna de förberedda massgravar som finns i storstäderna. 

Dessutom finns en fördröjning av döden jämfört med tex SARS viket gör det lite knepigare att jämföra. Om vi antar att vi har 100 personer smittade varav 2 avlidna. Är då dödligheten 2%? Nja, om det tar 4 veckor att avlida och antalet sjuka fördubblas varje vecka betyder det att de flesta smittade har varit sjuka för kort tid för att hinna dö. Om vi nu väntar 4 veckor och det visar sig att vi då har 32 döda kommer vi ha 1600 smittade. 32 döda av 1600 är 2%. Problemet är bara att korrekt dödlighet är 32 av 100, dvs 32%. De andra personerna har varit smittade för kort tid för att hinna avlida. Denna faktor gör Corona väldigt lömsk att räkna på. 

Men som jag nämnde tidigare, detta är vad som har hänt fram till idag. Det finns flera faktorer som kan ändra dess bana och ofta dör sådana här utbrott ut och ibland vet vi inte ens varför. 

Japp det ytterligare en aspekt.. vi får se hur den långsiktiga dödligheten blir.

Oså till att denna Corona är som en vanlig säsongsingfluensa.. spridningen verkar vara liknande, typ droppsmitta/mänsklig kontakt, dvs det går snabbt att sprida i populationen.

Och det är oroande även om dödligheten hamnar på 2-3%.. för enligt de media jag läser, så är det nya Coronaviruset så nytt att i princip ingen har imunförsvar mot det så kan 60-80% av världens befolkning drabbas av det och bli smittade.

Låt oss säga att de har rätt.. nästan 8 miljarder människor där cirka 60-80% smittas.. det blir hur som helst mellan 100-200 miljoner människor som dör i bästa fall.. utifall att 60-80% av världsbefolkningen drabbas.

Oså tebacks till vanlig säsongsinfluensa.. där stora delar av befolkningen redan har en viss immunitet, antigen genom att redan har varit "förkylda" förut eller vaccinerade, det är där det förekommer 2-3% dödlighet, oftast folk som redan står med ena foten i graven.. ålder och allehanda sjukdomar som påverkar ens överlevnadsförmåga.

Låt oss säga att du är inne på rätt spår.. dvs jag läser även om unga friska läkare/sjukvårdspersonal som har avlidit.. och jag antar att de flesta döda är lixom vid vanlig influensa, de dör först.. iomed att de redan stod med ena foten i graven!

Ponera att dödligheten stiger till 10% eller strax över.. cirka en miljard mäniskor som dör, det får återverkningar i hela världsekonomin.

Hur som helst.. vi får hoppas på Kinesiska myndígheter lyckas minska smittspridningen.. fördröjer den tills vi får fram vaccin, tar iallafall minst ett halvt år?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Även om dödligheten "bara" är 2% så kan uppåt 15% av de överlevande få så svåra symptom att de krävt sjukhusvård. Det är en oerhörd skillnad mot en vanlig sässongsinfluensa. 

Kanske är det rimligt att jämföra detta första coronavirusutbrott med spanska sjukan, det första influensautbrottet enligt vad jag läst. 

Nu när viruset verkar sprida sig kraftigt även utanför Kina, så även i EU (Italien), borde det kanske vara dags för förberedelse och viss beredskap? Jag skrev ett relaterat inlägg om detta i en annan tråd tidigare idag: 

Länk till inlägg
19 timmar sedan, Kahavia sade:

Även om dödligheten "bara" är 2% så kan uppåt 15% av de överlevande få så svåra symptom att de krävt sjukhusvård. Det är en oerhörd skillnad mot en vanlig sässongsinfluensa. 

Kanske är det rimligt att jämföra detta första coronavirusutbrott med spanska sjukan, det första influensautbrottet enligt vad jag läst. 

Nu när viruset verkar sprida sig kraftigt även utanför Kina, så även i EU (Italien), borde det kanske vara dags för förberedelse och viss beredskap? Jag skrev ett relaterat inlägg om detta i en annan tråd tidigare idag: 

Prexis. om det nya Coronaviruset är lika smittsamt som vanlig säsongsinfluensa, så lär det spridas fort.

Den andra grejen är om att det är så nytt, så har i princip ingen imunförsvar mot detta!

Iallfall, då kanske 60-80 % av världsbefolkningen kunna drabbas.. då kan dödligheten drabba cirka 2-3 %!

Skillnaden med Spanska sjukan är, att det inträffade under första världskriget, det var främst unga män som dog, hela logementen blev smittade!

Nu så har vi andra problem, dvs supersmittare som flyger från ena regionen till den andra utan att själva få några allvarligare symptom.

Läser i media att WHO gör allt för att viruset inte skall spridas till fattigare länder där man inte har lika bra  sjukvårdsresurser!

Iallafall, man kämpar för att få fram ett vaccin.. problemajset härvidlag är att att vi lagt ut det på privata företag, olika stater kanske skulle pynta upp några 

miljarder.. eller så är det EU i vårt fall som skall göra det?

Det lär ta tid.. har vi den tiden?

På något sätt så inbillar jag mig att vi eventuellt har lite tur.. får iallallafall en viss tid att förbreda oss, iomed att Kina är en auktoritår stat, som kan utfärda olika drakoniska åtgärder för att begränsa smittspridningen!

• Gilla 1
Länk till inlägg
17 minuter sedan, Zepp sade:

På något sätt så inbillar jag mig att vi eventuellt har lite tur.. får iallallafall en viss tid att förbreda oss, iomed att Kina är en auktoritår stat, som kan utfärda olika drakoniska åtgärder för att begränsa smittspridningen!

Jag upplever detsamma. Även om Kinas åtgärder inte kunnat stoppa viruset helt så kan vi ha vunnit ett par månader, kanske tre eller fyra. Det för oss närmare ett vaccin. 

Nu närmar sig våren och då undrar jag hur temperatur påverkar smittorisken? Jag tycker mig ha läst eller hört att virus smittar dåligt i värme (låter konstigt dock). Men spanska sjukan blev en pandemi i mars 2018.

• Gilla 1
  • Förvirrad 1
Länk till inlägg

Dödligheten verkar vara en aning högre än en vanlig influensa relativt sett. Det som skrämmer är att så många fler smittas då immunitet är låg vilket gör att dödligheten i absoluta tal blir skrämmande hög. Vi kan jämföra med SARS och svininfluensan, eller inte... SARS fick man stopp på innan den spred sig, svininfluensan försvagades under spridningen så den inte blev mer än en liten snuva. Svinisen cirkulerar fortfarande runt jorden och är en av säsongsinfluensorna numera.

Jag tog en spruta mot svinisen när det begav sig och fick aldrig några symptom ens. En del drabbades av sidoeffekter av det kanske lite tveksamma vaccinet vilket är tragiskt men antagligen hölls antalet döda ner rejält av det. Jag tror inte man kör lika hårt med corona denna gången vad gäller vaccin men jag skulle inte tveka om det kommer fram. Nästa höst är jag dessutom berättigad till fri vaccinering mot säsongsinfluensor. Börjar bli till åren 🧑‍🦳

• Gilla 2
Länk till inlägg
Postad (redigerade)
On 2020-02-13 at 15:54, Katerina sade:

Katter har ofta corona virus - Feline coronavirus, FCoV. Den är väldigt ofta förekommande bland tamkatter och speciellt raskatter och ofta vet man inte om det eftersom symptomen är en övergående diarré. Men ibland händer det att speciellt unga djur kan drabbas av en muterad form FIP-virus (Feline Infectious peritonits virus) vilket leder ofta till döden. Den muterade, FIP-orsakande formen av felint coronavirus har inte visats smitta mellan katter, mutationen tros ske på nytt hos varje katt som insjuknar. Vätska kan ansamlas till exempel i lungorna och katten dör. https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/kattens-coronavirus-och-fip-felin-infektios-peritonit/ 

Detta var intressant och på samma gång både betryggande och väldigt skrämmande. 

Jag tror att det är bara nys att NCoV är isolerat - det kan redan finnas i alla länder eftersom det är så stor spridning på symptomen, vissa smittbärare verkar ju inte ens vara sjuka 😬

Tillägg: och att det då skulle vara en muterad variant som folk dör av. 

Redigerad av JohanKarl
Tillägg om mutation
  • Gilla 1
Länk till inlägg

Det är lite skrämmande eftersom det är okänt under vilka förhållanden FCoV kan mutera. Katten matas ju numera med djurfoder och får både diabetes och fetma. Det är också många gånger unga djur som drabbas hårdast. Tänk att modifiera en sådan ganska harmlös men ändå mycket smittsam coronavirus och "råka" släppa ut den av misstag i Kina. Den har ju inte visat sig vara speciellt dödlig än så länge. Men med mycket larm och panikspridning skulle man kunna forska på dem som har faktiskt dött av det och lära sig mer om vad döden har orsakats av.  Testing testing...

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Det är en sak som har börjat att gnaga i mig nu i Coronatider som gäller detta med att ifrågasätta auktoriteter och experter. Det är ju många som anser att Folkhälsomyndigheten har fel i sina rekommendationer och teorier om hur det svenska samhället bör agera för att smittspridningen ska hållas på en kontrollerbar nivå och dessutom får politikerna som följer dessa rekommendationer ovett också.

Nu tillhör jag dem som anser att experterna på Folkhälsomyndigheten är de som är bäst lämpade att sköta detta och att folk ska följa deras rekommendationer. Men om det sen visar sig vara rätt eller fel återstår ju bara att se. Och om tillräckligt många struntar i rekommendationerna så kan vi ju inte veta vad som gjorde att det fick den effekt som det fick till slut, positiv eller negativ.

Nåväl. Det jag ville komma till som berör detta forum och LCHF-rörelsen är ju att vi som insett att LCHF är mycket bättre och mindre farligt än vad hela nutritionsetablissemanget tidigare hävdat är ju att vi har ifrågasatt auktoriteter. Det har ju varit, och är fortfarande, det stora i den här rörelsen, att nedmontera hela myten om fettets farlighet. Nu kan iofs kritiken mot etablissemanget grundas på att man kan peka på hur Ancel Kyes fuskade och lurade en hel värld med sin studie en gång i tiden och i takt med att riktig forskning görs (av etablerade och respekterade forskare) så bevisas att hela världens utbildade nutritionister har lärt sig fel. Så det är ju inte ett grundlöst ifrågasättande, och det vet jag ju att alla som hänger här är fullt informerade om.

Men: Jag kan nu inte värja mig från tanken att vår kamp mot etablissemanget inom nutrition har spillt över på hur folk i allmänhet tänker kring auktoriteter. Vårt arbete har nu blivit ett exempel för andra grupper som helt utan någon vetenskaplig grund för det ifrågasätter experter inom olika områden och likaså politiker och hela "det förhatliga etablissemanget". Och inte bara detta, utan att man kan se SD:s framgångar i det här ljuset. Det sveper en vind över världen som misstänkliggör den rådande ordningen i stater och många utnyttjar detta till att undergräva fundamenten för den västerländska demokratin. På samma sätt ifrågasätts också miljörörelsen och en i princip enad forskarkår.

Vår rörelse har kanske helt ofrivilligt bidragit till detta. Naturligtvis på helt felaktiga grunder eftersom vi tvärtom efterfrågar korrekt forskning utan kopplingar till livsmedelsindustrin. Men under en lång tid byggde hela LCHF-rörelsen på det som forskarvärlden kallar anekdotisk bevisföring och det är precis det som präglar SD:s mytbildning, misstänkliggörandet av miljörörelsen och nu också kritiken mot Folkählsomyndigeheten.

Omvänt kan också LCHF-rörelsen komma att drabbas av kritik för att vara en del av denna rörelse och därför få svårare att få acceptans. För även om stora landvinningar har gjorts så sitter det fortfarande en rad proppar i etablissemanget som motarbetar oss.

Ja, det var några tankar så här i Coronatider...

• Gilla 6
Länk till inlägg

Intressanta tankar. Jag har svårt att tro att LCHF har haft nån större inverkan, det är en väldigt liten rörelse, men jag håller med om samhällstrenden. Men det är otroligt viktigt att fortsätta vara kritisk vi måste komma ihåg att mycket i dagens samhälle bygger på politik och inte vetenskap och expertis, dessutom är särintresselobbyismens påverkan på politiken större än nånsin och någon fristående kritiskt granskande press finns i stort sett inte längre. Palme sa att "politik är att vilja", och det är nog ack så sant. Viljan har inte nödvändigtvis någon vetenskaplig förankring.

De flesta stora inflytelserika internationella organisationerna är politiska, deras rapporter är friserade av politiker. Deras anställda är utvalda och lojala för att hålla nivån på sina förmåner. Vi har staterna som rapporterar in statistik till dessa, de styrs av politiker eller maktdynastier och de flesta stater friserar med stor sannolikhet sina siffror. Hur vet vi att rapporteringen om viruset från Kina som WHO baserar sig på är korrekt. För att dessa institutioner ska vara tillförlitliga måste de ingående medlemmarna vara demokratisk fungerande rättsstater med öppna transparanta system (offentlighetsprincip) - en majoritet av världens stater uppfyller inte det kravet.

Sen har vi forskningen som nästan helt bedrivs med stöd från näringslivet, det finns ingen fristående forskning kvar. Näringslivet har en "vilja" med sina bidrag, de stöttar inte vad som helst.

I den här soppan har vi snart bara vårt eget logiska tänkande kvar att hålla oss i. "Vem i hela världen kan man lita på?"

• Gilla 6
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Om vi förstår att "systemet" fallerat totalt gällande en viktig fråga- Vad ska man äta för att hålla sig frisk, så granskar man naturligt fler saker. Fungerar verkligen mediciner? Är vissa sjukdomsparadigm felaktiga? Många håller förmodligen med om att så är fallet vad gäller exempelvis statiner och cancer. Och då bör man rimligen fortsätta granska i större cirklar - Falsus in Uno, falsus in omnibus. Jag har gjort detta de senaste åren och sett, som jag postat om tidigare, att själva fundamenten i medicin inte vilar på vetenskaplig grund. Stefan Lanka, doktor i virologi, anser exempelvis att virus inte orsakar sjukdom. Och då uppkommer naturligtvis fler frågor. Vad är det exempelvis som pågår nu? När man upptäcker problem kring grundläggande antaganden som finns i vår värld uppstår naturligt ett obehag som kan vara så stort att vi helt enkelt vägrar att se världen som den är - Kognitiv dissonans.

I en värld befolkad av människor med samma intelligens som vi sägs det att man borrade hål i skallen på på patienter för att släppa ut de onda andar som orsakade sjukdom. Sedan kom upplysningen - Människans utträde ur sin självorsakade omyndighet (Kant)

• Gilla 3
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Vitamin C kan hjälpa, trots somliga svenska "experters" envisa påståenden om motsatsen:

New York hospitals treating coronavirus patients with vitamin C

https://nypost.com/2020/03/24/new-york-hospitals-treating-coronavirus-patients-with-vitamin-c/

Dr. Andrew G. Weber, a pulmonologist and critical-care specialist affiliated with two Northwell Health facilities on Long Island, said his intensive-care patients with the coronavirus immediately receive 1,500 milligrams of intravenous vitamin C.
Identical amounts of the powerful antioxidant are then re-administered three or four times a day, he said.

Each dose is more than 16 times the National Institutes of Health’s daily recommended dietary allowance of vitamin C, which is just 90 milligrams for adult men and 75 milligrams for adult women.
The regimen is based on experimental treatments administered to people with the coronavirus in Shanghai, China, Weber said.

“The patients who received vitamin C did significantly better than those who did not get vitamin C,” he said.

“It helps a tremendous amount, but it is not highlighted because it’s not a sexy drug.”

Tänker osökt på Expressens pågående drev mot Annika Dahlqvist...

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2020-02-15 at 07:42, The Biochemist sade:

1. Med risk för att jag skrämmer upp folk i onödan är det tyvärr så att om de siffror som WHO förmedlat verkligen stämmer är detta det största pandemi hotet sedan penicillinet uppfanns. Vi pratar för Sveriges del typ 50 000 döda av viruset och total lamslagning av viktiga samhällsfunktioner vilket betyder åtskilliga fler döda av andra orsaker.

2. Närmsta veckorna kommer bli avgörande för om trenden bryts eller om det fortsätter enligt tidigare projektion. 

1. Intressant i sammanhanget är att höra WHO anklaga såväl Sverige som England för att tillämpa principen grupp/flockimmunitet.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/23/swedish-pm-warned-russian-roulette-covid-19-strategy-herd-immunity

Den som innebär att man avsiktligt låter folk ute i vimlet bli smittade med tanken att därigenom bygga upp en lagom stor smitta med senare immunitet i befolkningen.  Detta ligger bl.a. bakom rekommendationen att maximera antalet människor i en grupp till 500 personer. I Tyskland har man gått motsatt väg och minimerat kontakten människor emellan till två !

Medan England efter kritiken har släppt grupptanken:

https://foreignpolicy.com/2020/03/17/britain-uk-coronavirus-response-johnson-drops-go-it-alone/

Har Sverige envist hållit fast vid den kritiserade metoden, som WHO anser riskera ett alltför stort antal människors liv.

Ser man på följande färska sammanställning som visar hastigheten bakom dubbleringen av Coronafall för olika länder sedan 100 fall konstaterats - relativt oberoende av folkmängden:

1498577767_ScreenHunter_2032Mar_2518_15.thumb.jpg.0a92bd345fccb4dc03df99f599500b8a.jpg

tycks de skandinaviska länderna visserligen följa en acceptabel kurva för ackumulationen Coronafall men då  skall man vara medveten om att vi i Sverige i praktiken slutat att testa - bara rapportera kända fall som tagits in på sjukhus. Mörkertalet kan redan vara betydande. Samtidigt kan mortaliteten då också vara mindre.  Hittills rapporterade dödsfall antyder en mortalitet i Sverige jämförbar med Kinas:

1765784440_ScreenHunter_2033Mar_2519_29.thumb.jpg.193330fca83a6f338cebffe1e555e868.jpg

(Läs=100 gånger högre dödlighet än vid svininfluensan).

Frågan är om Sveriges smittskyddsspecialister räknat kallt på saken och insett att den katastrofala bristen på intensivvårdplatser är hopplös att bemästra. De inser dessutom det omöjliga i att tillämpa samma effektiva medel som de mer strikta, disciplinerade länderna som Japan, Kina, Korea (skyddsmasker i den mån de har betydelse etc.).

2. Ja nog blir det intressant att se fortsättningen - om WHO hade rätt eller de svenska specialisterna!?

Tragik eller ej?

Många kurvor runt behovet av sängplatser genom Coronaviruset ser ut som denna från USA (behovet av sjukhussängar per 100 000 invånare):

2049338314_ScreenHunter_2034Mar_2523_25.thumb.jpg.45e88dde16d2387e1ad59be8dc07d156.jpg

https://www.vox.com/policy-and-politics/2020/3/17/21183263/coronavirus-us-hospitals-elective-surgeries-icu-masks

För Sveriges del naturligtvis omöjligt att uppfylla (någon gång under maj-juni). Redan Tyskland har tre-fyra gånger fler sängplatser än Sverige per kapita.

• Gilla 2
Länk till inlägg
2 timmar sedan, al@j sade:

Lite mera info om corona och dess påstådda farlighet.

Dock kommer vi inte ifrån att Corona-viruset har ca. 100 gånger större dödlighet än svininfluensan (det är faktiskt statistiskt säkerställt) och att frekvensen dödsfall bland yngre är ovanligt stor jämfört med vad flertalet virus motsvarar.

Det värsta är att det kan ta en vecka till tio dagar för kroppen att utveckla antikroppar i tillräcklig mängd för att driva bort inkräktarna. Under tiden kan skadorna på lungorna hunnit bli så stora (att allvarlig, obotlig  lunginflammation hinner uppstå).

Tanken med antikroppar från redan botade människor (sådana försök görs) är just att tidigt sättas in för att göra jobbet innan det senfärdiga immunförsvaret kommit igång.

Ett gott råd är sannolikt att i detta fallet invänta virusmotmedel komma, innan man låter sig infekteras.

• Gilla 1
Länk till inlägg
3 timmar sedan, Nils Engström sade:

Dock kommer vi inte ifrån att Corona-viruset har ca. 100 gånger större dödlighet än svininfluensan (det är faktiskt statistiskt säkerställt) och att frekvensen dödsfall bland yngre är ovanligt stor jämfört med vad flertalet virus motsvarar.

Det värsta är att det kan ta en vecka till tio dagar för kroppen att utveckla antikroppar i tillräcklig mängd för att driva bort inkräktarna. Under tiden kan skadorna på lungorna hunnit bli så stora (att allvarlig, obotlig  lunginflammation hinner uppstå).

Tanken med antikroppar från redan botade människor (sådana försök görs) är just att tidigt sättas in för att göra jobbet innan det senfärdiga immunförsvaret kommit igång.

Ett gott råd är sannolikt att i detta fallet invänta virusmotmedel komma, innan man låter sig infekteras.

Kan dessvärre inte hålla med dig på någon punkt.

• Gilla 1
Länk till inlägg

al@j  Visserligen är jag, som du, klart misstänksam mot t.ex. IPCC i FN men WHO ser jag vara en mer seriös institution, eftersom den bygger på information med betydligt mer stabil kunskapsbas. Engelsmännen tog WHO:s råd att sluta tillämpa grupp/flockprincipen, däremot har man i Sverige valt att bryta med WHO:s kritik/rådgivning. Medan länder som Tyskland, Spanien, Italien effektivt stryper kontakter mellan människor (två människor i grupp) rekommenderas minimering av grupp till 500 personer. 

I Sverige har den av massmedia förmedlade informationen varit klart otydlig. Än hör man att Coronaviruset är en droppsmitta, än att det är luftburet. Än skulle Coronaviruset lokalt i Sverige inte utgöra större problem än vanliga influensavirus, än skulle det ge katastrofala effekter på sjukvårdssidan med dess otillräckliga resurser (man menar vad som kan förväntas i maj - juni då toppen på snittan anses vara nådd).

En sak har vi lärt oss - att man kan ljuga ganska fritt med statistik. När ofullkomlig statistik uppstår, får man dock utgå från att felen i data från olika länder (att de beräknas på olika sätt) någorlunda jämnas ut i större statistiska sammanställningar (dock inte som i IPCC-sammanhang där praktiskt taget alla datorprognosmodeller visat grova fel som inte jämnas ut om man tar medelvärden av dessa). 

Av de grafer som jag klistrade in några inlägg tidigare, kan man tydligt se att många länder uppvisar likartad spridningstendens. Det får man nog uppfatta som om felen i uppsamling av data har varit likartade och ger en acceptabel bild av Coronautbredningen.

Vad gäller mortaliteten för olika typer av virus, kan man med relativt stor sannolikhet (förutsättningen är att felen i statistiken någorlunda utjämnas länder emellan - det bör man kunna räkna med - få fram jämförbara data på mortaliteten. Som framgår av uppgifterna i tabellen härunder:

1845268596_ScreenHunter_2033Mar_2519_29.jpg.64bdb50aa82aad203f88cb714fd0bf9f.jpg

är skillnaden i mortalitet mellan virustyperna mycket stor. De data som hittills rapporterats i Sverige ligger för patienter som avlidit genom Corona-viruset på en dödlighet i storleksordningen 2 % - alltså som i Kina. Dessa data anger genomsnittet på en hel befolkning. Skulle man fokusera på en viss ålderskategori t.ex. >70 års ålder, skulle genomsnittet på mortaliteten sannolikt mångdubblas men det får vi av naturliga skäl aldrig några siffror på.

Som kickilotta påpekade,  ser man högst dödstal hos män och äldre, särskilt om dålig lungfunktion fanns redan innan man blivit sjuk och att detta kan leda till fatal utgång. 

Så... statistiskt sett ger beräkningarna på mortaliteten, oavsett de statistiska felen, som sannolikt är likartade i olika länder (fler sjuka i hemmen som aldrig rapporteras) en relativt bra bild av frekvensen döda.

P.S.

F.n. 2020-03-26  kl. 14:00  hade inrapporterats 2 800 Coronasmittade i Sverige och 66 dödsfall (2 %) genom Corona, enligt tester, resp. 178 inlagda på intensivvård. Sist jag räknade på andelen dödsfall för några dagar sedan var siffran 1,5 %. När vi hade 500 Coronasmittade var dödsfallen ca. 0,4%.  Nu accellererar utvecklingen, därom är ingen tvekan!

Nedan har jag lagt in data från en USA-sammanställning som antyder förhållandet mellan insjuknande i olika åldersgrupper:

964968248_ScreenHunter_2035Mar_2616_41.thumb.jpg.8cc5e884296c8f433b888bc4d049383f.jpg

https://www.statnews.com/2020/03/18/coronavirus-new-age-analysis-of-risk-confirms-young-adults-not-invincible/

Länk till inlägg

Vi vet inte om dessa sjuka människor dog av Coronavirus eller det var något annat som orsakade deras död. Vi vet faktiskt inte ens om de var smittade då det råder stor osäkerhet kring virustestningen samt så råder det stor osäkerhet hur sjukhusen skall redovisa vilka som har testat osv.

50%  eller mer av Kinas tester är felaktiga.

https://newsvoice.se/2020/03/coronaviruspatienter-c-vitamin/

• Gilla 2
Länk till inlägg
49 minuter sedan, al@j sade:

Vi vet inte om dessa sjuka människor dog av Coronavirus eller det var något annat som orsakade deras död.

Som jag påpekat, förekommer självklart variation/felinfo vid redovisning i olika länder. Om du kikar på grafen för några inlägg sedan, kan man i varje fall se att utvecklingskurvorna är relativt likartade. Nästan all statistik avser medelvärden oberoende av åldersgrupp. Vill man få en uppfattning om sin egen åldersgrupp får man leta. En amerikansk sammanställning, som jag lade till i slutet på inlägget före ditt, visar grovt hur läget ser ut i USA. I vad mån detta är tillämpligt i Sverige kan man spekulera över. 

Vad gäller ev. glädjesiffror från Kina, kan man jämföra dödligheten på Corona i Kina och de siffror som anges i Sverige. Dagens svenska siffror är närmast identiska, så vi kan vara ganska säkra på de svenska uppgifterna.

Du har naturligtvis rätt i att äldre som drabbas av Colonaviruset inte dör bara av viruset utan av att infektionen förvärras av ålder, tidigare försvagning av befintliga sjukdomar och kanske en rad mediciner. Det ser man i sammanställningen i slutet av inlägget före ditt.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Observera att jag skrev, vi vet inte vad de dog av,,,,, Det råder fortfarande stor osäkerhet beträffande virusmätning och det handlar inte om några glädjesiffror var du nu har fått det ifrån. Denna osäkerhet beträffande mätningen är närmast skrämmande.

Jag ser dagligen många äldre som inte drar sig för att gå ut utan att hålla 2-meters avstånd samt tar i hand när de hälsar. Om det är så farligt som du vill ha det till så kommer dödligheten att öka väsentligt. Skulle inte tro att så blir fallet. När stormen drar förbi så kan vi se hur det blev.

Länk till inlägg
28 minuter sedan, al@j sade:

1. Observera att jag skrev, vi vet inte vad de dog av,,,,, Det råder fortfarande stor osäkerhet beträffande virusmätning och det handlar inte om några glädjesiffror var du nu har fått det ifrån. Denna osäkerhet beträffande mätningen är närmast skrämmande.

2. Jag ser dagligen många äldre som inte drar sig för att gå ut utan att hålla 2-meters avstånd samt tar i hand när de hälsar. Om det är så farligt som du vill ha det till så kommer dödligheten att öka väsentligt. Skulle inte tro att så blir fallet. När stormen drar förbi så kan vi se hur det blev.

1. "Glädjesiffrorna" i Kina har det ju talats om, dvs. att kineserna tenderar att visa "bättre" siffror. Så började ju virusutbrottet i Kina med försenad redovisning och kritik mot den unge läkaren som först "skvallrade" - han dog ju senare. Av det skälet har i stränga order i Kina gått ut till informationsgivarna att alla siffror måste var korrekta - inte "glädjesiffror". Bara det att ansvariga påpekar detta indikerar att siffrorna tidigare nog var lite optimistiska. De svenska dödsfallen relateras till Corona, såvitt vi vet.

2. Det är just idag som stormen tydligen börjar visa sig. Alla rapporter i dagens massmedia antyder att spridningen tilltar just nu. Det du säger om människors sätt att negligera informationen vi fått, är en helt annan sak, som förvärrar situationen. Som du såg i tabellen senast är dödligheten för smittade >85 år ca. 100 gånger större än för 20-åringar. Eftersom den genomsnittliga risken för Coronaviruset uppskattas vara 100 gånger högre än för svininfluensan, blir risken för 85-åringen alltså avsevärd om han eller hon blir smittad. Enligt statistiken i den senare tabellen, om den är tillämplig i Sverige, riskerar 1 till 3 på tio att dö - en fruktansvärt hög siffra.

Länk till inlägg

Fast varken ålder eller immunförsvar är det mest avgörande, vad gäller kritisk Covid-19(respirator) och dödsfall. Det avgörande är att du är frisk på organnivå, då klarar du dig utan problem ifall du utvecklar den mer allvarliga formen av virussjukdomen. Det finns unga som har bra immunförsvar, men löper risk att dö av coronaviruset p.g.a t.ex medfödd defekt/sjukdom som påverkar hjärta eller lungor.  

Sen är det såklart så att äldre människor oftast har svagare hjärta, lite sämre organfunktion generellt, just för att de levt längre. Då är man per automatik sämre rustad för att tackla cytokine storm syndrom, svår lunginflammation, sepsis och annat horribelt som drabbar de som får den mer allvarliga formen av Covid-19 vecka 2. Men där spelar immunförsvaret in, dvs fungerar det som det ska, så är chansen större att du bara får en mild influensa. Men hur stor mängd virus du utsatts för verkar också spela in i förhållande till hur sjuk du blir. Så ja, immunförsvar är en av flera faktorer som är avgörande. 

Jag har själv kära släktingar som är 99 och 100+ år gamla och hankar sig fram med rullator och då är kroppen jäkligt slutkörd och mycket sårbar, oavsett hur bra immunförsvar du har. När man är så pass gammal, levt ett helt liv och lite till, så räcker det att få vanlig influensa och du riskerar att dö. Jag är extremt orolig för många i min närhet. Borde fan vara straffbart att dra in smitta på äldreboenden. 

• Gilla 3
Länk till inlägg
2 timmar sedan, al@j sade:

Menar du på fullt allvar att det är åldern som avgör, jag trodde immunförsvaret var avgörande. Glädjesiffror som du säger är inget annat än skitsnack.

Britternas syn på Corona.

https://www.tv-helse.se/nedgraderat-covid-19/

Om jag tar mig själv som exempel: När jag växlade över till LCHF-kosten, som klar 80-plussare, hade jag som flertalet i min ålder en rad ålderssymtom, i vilka bl.a. ingick försämring av kroppens organ, lever, njurar, bukpottkörtel, hjärta (blodtryck) etc.. Diabetes 2, tendens till gikt, halsbränna och andra delar av det metabola syndromet som man aldrig som ung tänkte på att en gång behöva uppleva, fick jag känna på.  Nu är jag visserligen fri från allt (numera normalt blodtryck utan medicin, ingen medicin för diabetes, perfekta bloddata utan tillstymmelse till diabetes, perfekt bukspottkörtel, njurar och lever som en trettioåring.  Om någon kan beskriva skillnaden före och efter LCHF är jag en av dem.

Den som tror immunsystemet hålla sig oförändat genom åren, tror fel. Nedanstående statistik visar just skillnaden i immunsystemets effektivitet för olika åldrar angripna av Coronaviruset:

1306933400_ScreenHunter_2035Mar_2616_41.jpg.72571ccb9bd519b81f9b832174e9e068.jpg

I detta fall (USA) innebär det för en 20-åring en risk att dö för en på 1000 smittade.

För en 70-åring är risken att dö för den smittade i storleksordning 3 på 100

För en 85-plussare, som för mig, är dödligheten i storleksordningen 15 på 100

I vad mån LCHF - kosten minskar risken för mig att dö, om jag smittas, är frågan? Det ser jag dock positivt på!

Vad gäller britternas syn på saken, har de ändrat sig totalt från den svenska synsättet - Sverige förefaller vara enda landet med inställningen att begränsa t.ex. teaterföreställningar till det höga antalet besökare (500).

Länk till inlägg

Immunsystemet i grupptänket är en sak, i verkligheten är det väldigt individuellt. Fortfarandet så är det så att vi vet inte vad som dödar dessa människor med dåligt immunförsvar. är det Corona eller är det så att dessa människor är i så dåligt skick att att det inte behövs så mycket för att tippa över kanten. Vanlig influensa kanske kan vara farligare. Varken du eller jag vet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/9vQ1Xl/det-finns-en-dodligare-smitta-an-corona--som-ingen-bryr-sig-om

https://www.mabra.com/coronavirus-eller-vanlig-influensa-har-ar-skillnaderna/

Influensan skördar fler människors liv varje år utan att det blir någon hysteri.

Själv tillhör jag åldern som absolut borde hålla mig hemma, vilket jag inte gör och anser inte att jag är mer smittbärare än någon annan. Jag har ett immunförsvar idag som är på topp och ser ingen anledning att gå karantän. Att prata om ålder är bara trams och kollektivt tänk. Vi är alla individualister.

• Gilla 1
Länk till inlägg
37 minutes ago, al@j said:

Immunsystemet i grupptänket är en sak, i verkligheten är det väldigt individuellt. Fortfarandet så är det så att vi vet inte vad som dödar dessa människor med dåligt immunförsvar. är det Corona eller är det så att dessa människor är i så dåligt skick att att det inte behövs så mycket för att tippa över kanten. Vanlig influensa kanske kan vara farligare. Varken du eller jag vet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/9vQ1Xl/det-finns-en-dodligare-smitta-an-corona--som-ingen-bryr-sig-om

Influensan skördar fler människors liv varje år utan att det blir någon hysteri.

Själv tillhör jag åldern som absolut borde hålla mig hemma, vilket jag inte gör och anser inte att jag är mer smittbärare än någon annan. Jag har ett immunförsvar idag som är på topp och ser ingen anledning att gå karantän. Att prata om ålder är bara trams och kollektivt tänk. Vi är alla individualister.

Jag blir lite rädd när man resonerar så här. Influensa slår till mot stora delar av befolkningen. Alla kämpar desperat för att SARS-CoV-2 inte ska göra det. Alla data vi har pekar på en katastrof om så blir fallet. Med så få smittade har för folk som flugor i flera länder och sjukhusen är överfulla. Läkare och sjuksköterskor smittas och dör på ett sätt vi inte skådat i modern tid. 

Resonemanget och grunderna du gör låter precis som när folk säger att judarna kanske dog av svält eller nåt under andra världskriget. Ingen vet, kanske inte ens dog många alls, vart är bevisen för gas?

Extremt farliga åsikter du kommer med kring detta virus grundade på resonemang alla som gått ut högstadiet kan räkna ut att de inte håller. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Självständigt tänkande är helt klart inte din stora sida. Att göra jämförelse med Judarna är riktigt lågvatten bio, skärp dig.

• Gilla 1
Länk till inlägg
17 timmar sedan, al@j sade:

1. Immunsystemet i grupptänket är en sak, i verkligheten är det väldigt individuellt. Fortfarandet så är det så att vi vet inte vad som dödar dessa människor med dåligt immunförsvar. är det Corona eller är det så att dessa människor är i så dåligt skick att att det inte behövs så mycket för att tippa över kanten. Vanlig influensa kanske kan vara farligare. Varken du eller jag vet.

2. Influensan skördar fler människors liv varje år utan att det blir någon hysteri.

3. Att prata om ålder är bara trams och kollektivt tänk. Vi är alla individualister.

1. Även om den avgörande dödsstöten via kombinationen av faktorer, där Coronaviruset är en, inte kan i detalj fastställas, framgår dock virusets betydelse som utlösande faktor statistiskt för olika åldersgrupper t.ex. enligt nedan:

1434446900_ScreenHunter_2037Mar_2620_56.thumb.jpg.5d2d5b67524d75e3fdaa3aba3bf43e61.jpg

Figuren ovan överensstämmer väl med tidigare presenterad tabellering. Oavsett vilken enstaka detalj som slutligen gör att kroppens livgivande funktion "tippar över kanten", så får man i en population se Coronaviruset vara den statistiskt utlösande faktorn.

2. Skillnaden är att Coronaviruset ger relativt hög genomsnittlig dödlighet. T.ex. i jämförelse med svininfluensan ca. 100 gånger högre dödlighet för den som råkar smittas. Därav rekommendationen för äldre att hålla sig hemma.

3. Men statistiken är dock obönhörlig. För det stora antal äldre med tre eller fler mediciner dagligen finns all anledning till försiktighet.

Länk till inlägg
8 minutes ago, al@j said:

Självständigt tänkande är helt klart inte din stora sida. Att göra jämförelse med Judarna är riktigt lågvatten bio, skärp dig.

Jag hoppas du får rätt, att det är ett lågvattenmärke.

När det gäller statistik och biokemi tror jag mig vara objektiv. Men när det gäller historia och politik är jag nog färgad av min gammelfarmors historier då hon genomgick två världskrig, den stora depressionen och spanska sjukan. 

• Gilla 3
Länk till inlägg
4 timmar sedan, Nils Engström sade:

1. Även om den avgörande dödsstöten via kombinationen av faktorer, där Coronaviruset är en, inte kan i detalj fastställas, framgår dock virusets betydelse som utlösande faktor statistiskt för olika åldersgrupper t.ex. enligt nedan:

1434446900_ScreenHunter_2037Mar_2620_56.thumb.jpg.5d2d5b67524d75e3fdaa3aba3bf43e61.jpg

Figuren ovan överensstämmer väl med tidigare presenterad tabellering. Oavsett vilken enstaka detalj som slutligen gör att kroppens livgivande funktion "tippar över kanten", så får man i en population se Coronaviruset vara den statistiskt utlösande faktorn.

2. Skillnaden är att Coronaviruset har relativt hög genomsnittlig dödlighet. T.ex. i jämförelse med svininfluensan ca. 100 gånger högre dödlighet för den som råkar smittas. Därav rekommendationen för äldre att hålla sig hemma.

3. Men statistiken är dock obönhörlig. För det stora antal äldre med tre eller fler mediciner dagligen finns all anledning till försiktighet.

Vad jag har påstått är att åldern är inte avgörande utan immunförsvaret är viktigare. Självklart är så sjuk så man har flera mediciner så skall man vara försiktig, dock har inte alla äldre massa sjukdomar. Jag har längkat till en del som har visat lite annat tänk samt influensan skördar många offer varje år utan någon hysteri.

Fortfarande råder det stor osäkerhet om testningens säkerhet eller om det faktiskt föreligger en massa felaktigheter.

Länk till inlägg
6 minuter sedan, The Biochemist sade:

Jag hoppas du får rätt, att det är ett lågvattenmärke.

När det gäller statistik och biokemi tror jag mig vara objektiv. Men när det gäller historia och politik är jag nog färgad av min gammelfarmors historier då hon genomgick två världskrig, den stora depressionen och spanska sjukan. 

Klart det är ett lågvattenmärke då det inte finns någon relevans för din jämförelse. Det sägs att det finns tre lögner, Lögn ,förbannad lögn och den värsta av alla statistik så det kanske inte är så mycket att skryta över. Beträffande historia och politik så är du färgad din gammelfarmors historier och det tycker jag du skall vara, luta dig tillbaka och tänk på allt hon har berättat för dig och må bra. Beträffande övrigt så se mitt svar till Nils.

Må gott

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • Peter B featured this ämne