Erik 2 Posted April 1, 2020 Share Posted April 1, 2020 Läser dagens statistik från folhälso. Dödsfall 239, varav kvinnor 99, män 140. Varför denna skillnad? Min teori är att många av de som avlider gör det på grund av att det egna immunförsvaret slår till för hårt, cytokinstorm, en form av sepsis. Kvinnor kanske har bättre reglerat immunförsvar och/eller så har de stor hjälp av östrogenets anti-inflammatoriska egenskaper och lyckas därigenom få ett mindre hårt motangrepp. Vad tror du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted April 1, 2020 Share Posted April 1, 2020 56 minuter sedan, Erik 2 sade: Läser dagens statistik från folhälso. Dödsfall 239, varav kvinnor 99, män 140. Varför denna skillnad? Min teori är att många av de som avlider gör det på grund av att det egna immunförsvaret slår till för hårt, cytokinstorm, en form av sepsis. Kvinnor kanske har bättre reglerat immunförsvar och/eller så har de stor hjälp av östrogenets anti-inflammatoriska egenskaper och lyckas därigenom få ett mindre hårt motangrepp. Vad tror du? Har ingen tro eller teori, däremot är det väl bekant att kvinnor s.a.s har någon slags evolutionär biologisk fördel, utifrån överlevnad ; att kvinnor globalt sett lever i genomsnitt nästan 5 år längre än män.. har det också med "immunförsvar" att göra? Vet ej. Enbart en slags parallell. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted April 1, 2020 Share Posted April 1, 2020 26 minuter sedan, Gemma sade: Har ingen tro eller teori, däremot är det väl bekant att kvinnor s.a.s har någon slags evolutionär biologisk fördel, utifrån överlevnad ; att kvinnor globalt sett lever i genomsnitt nästan 5 år längre än män.. har det också med "immunförsvar" att göra? Vet ej. Enbart en slags parallell. Det är välkänt och evolutionärt så är det så att det föds fler män och de gick åt fortare när vi var jägare och samlare. Det går inte att ändra på evolutionen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 2, 2020 Share Posted April 2, 2020 (edited) Coronadrabbade på forumet? Vad vore mer passande tråd än denna att teckna sig som drabbad av coronavirus eller som tror sig drabbad? Någon bör väl rent statistiskt ha fastnat på coronagrillen! I så fall intressant med lite info om tecken, ev. verkligt analyserad som smittad eller bara misstänkt med utveckling och tillfrisknande etc.. Alla detaljer med: feberhöjd hosta andnöd huvudvärk smärtkänslor halsont trötthet diarré rinnande näsa nysningstendens smak- luktkänslighet ev. inkubationstid om möjligt Om du tror dig vara drabbad - kopiera punkterna ovan och klistra in i ditt inlägg! Markera och klicka: Edited April 2, 2020 by Nils Engström Tillägg - smak-, luktkänslighet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 2, 2020 Share Posted April 2, 2020 43 minuter sedan, Nils Engström sade: feberhöjd hosta andnöd huvudvärk smärtkänslor halsont trötthet diarré rinnande näsa nysningstendens ev. inkubationstid om möjligt Du glömde förlorad smak och lukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted April 2, 2020 Share Posted April 2, 2020 feberhöjd hosta andnöd huvudvärk smärtkänslor halsont trötthet diarré rinnande näsa nysningstendens ev. inkubationstid om möjligt Nihil på samtliga punkter, även smak & lukt är intakt, lchf-grytan hålls kokande med aptiten i topp - men jag personligen fruktar halsflussen mer än coronan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted April 3, 2020 Share Posted April 3, 2020 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 3, 2020 Share Posted April 3, 2020 Som vanligt Cummins/Feldman - suveräna diskussionspartners som passar varandra och oss som hand i handske! Definitivt att rekommendera - inte att missa! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted April 3, 2020 Share Posted April 3, 2020 En panel diskussion om Coronahysterin. Här tar man upp sambandet mellan vaccinationer och ökningen av sjukdomar genom tiderna. https://www.spreaker.com/user/10042798/56rcb-en-tredje-paneldiskussion-om-coron 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Erik 2 Posted April 4, 2020 Popular Post Share Posted April 4, 2020 feberhöjd - Ja, nattsliga febertoppar med svettbad och stor ångest. hosta - Inte särskilt men vanligt. andnöd - Mycket tryck mitt i bröstet särskilt i andra fasen. Vid ansträngning viss andnöd. huvudvärk - Nej. Möjligen innan utbrottet. smärtkänslor - Ja i första fasen punktvisa smärtor på olika ställen i hela bröstkorgen, framsida baksida uppe nere. Ingen känning i körtlar som vid vanlig influensa. halsont - Nej inte alls trötthet - Ja, enorm. diarré - Nej rinnande näsa - Nej, ingen påverkan alls i näsa och bihålor. Möjligen var det ett par dagar innan en koppling med en känsla av sårig näsa och viss huvudvärk. nysningstendens - Nej ev. inkubationstid om möjligt - Vet ej Med andra ord. Började med en rejäl nattlig febertoppning ca 1 timme, enorm svettning. Sen en vecka med mycket milda symptom, viss smärta punktvis i hela bröstkorgen, lite feber. Efter en veckan kändes som att det var klart, 2 dagar med snabb förbättring. Sen bakslag. En nattlig febertoppning igen, värre än den första, tryck mitt i bröstet fram högt upp och nu med svåra ångesttankar. Fosterställning. Andra veckan plus halva tredje veckan varje dag lik den andra. Tryck mitt i bröstet högt upp, harklar upp slem gör olika andningsövningar för att få upp slemmet dricker slemlösande (var 3e timme när det var som värst) dricker vätska, buljong, två ytterligare febernätter men mildare. Irriterad, låg, ledsen. Efter 2 och en halv vecka äntligen lite förbättring, sakta sakta släpper trycket i bröstet och feberkänslan försvinner. Börjar kännas som efter vanliga större infektioner. Slemmet rosslar fram ur lungorna och näsan börjar få lite snor. Lite livsglädje och hopp infinner sig. Upplever inte att luktsinnet försvann, däremot en kortare period med väldigt bra luktsinne men det kan vara en illusion. 2 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted April 4, 2020 Share Posted April 4, 2020 24 minuter sedan, Erik 2 sade: feberhöjd - Ja, nattsliga febertoppar med svettbad och stor ångest. hosta - Inte särskilt men vanligt. andnöd - Mycket tryck mitt i bröstet särskilt i andra fasen. Vid ansträngning viss andnöd. huvudvärk - Nej. Möjligen innan utbrottet. smärtkänslor - Ja i första fasen punktvisa smärtor på olika ställen i hela bröstkorgen, framsida baksida uppe nere. Ingen känning i körtlar som vid vanlig influensa. halsont - Nej inte alls trötthet - Ja, enorm. diarré - Nej rinnande näsa - Nej, ingen påverkan alls i näsa och bihålor. Möjligen var det ett par dagar innan en koppling med en känsla av sårig näsa och viss huvudvärk. nysningstendens - Nej ev. inkubationstid om möjligt - Vet ej Med andra ord. Började med en rejäl nattlig febertoppning ca 1 timme, enorm svettning. Sen en vecka med mycket milda symptom, viss smärta punktvis i hela bröstkorgen, lite feber. Efter en veckan kändes som att det var klart, 2 dagar med snabb förbättring. Sen bakslag. En nattlig febertoppning igen, värre än den första, tryck mitt i bröstet fram högt upp och nu med svåra ångesttankar. Fosterställning. Andra veckan plus halva tredje veckan varje dag lik den andra. Tryck mitt i bröstet högt upp, harklar upp slem gör olika andningsövningar för att få upp slemmet dricker slemlösande (var 3e timme när det var som värst) dricker vätska, buljong, två ytterligare febernätter men mildare. Irriterad, låg, ledsen. Efter 2 och en halv vecka äntligen lite förbättring, sakta sakta släpper trycket i bröstet och feberkänslan försvinner. Börjar kännas som efter vanliga större infektioner. Slemmet rosslar fram ur lungorna och näsan börjar få lite snor. Lite livsglädje och hopp infinner sig. Upplever inte att luktsinnet försvann, däremot en kortare period med väldigt bra luktsinne men det kan vara en illusion. Tack för att du delar med dig! Krya på dig! Skickar dig en stor kram. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 4, 2020 Share Posted April 4, 2020 39 minuter sedan, Erik 2 sade: 2 dagar med snabb förbättring. Sen bakslag Just de symptomen jag citerade lärde jag mig om i veckan - det är ju förrädiskt värre! Först krasslig, sen bättre och sen jäklar slår det till...! Åh, vad sorgligt att du åkt på det! Låter inget vidare... Kryakram! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted April 4, 2020 Share Posted April 4, 2020 Att beakta hos oss: I Sverige är det bara på sommaren som solen står högre än 45 grader, och då bara mitt på dagen. Här ser du mellan vilka datum som solen står högre än 45 grader på några platser i Sverige. : Stockholm: 27 april–15 augusti Göteborg: 22 april–20 augusti Malmö: 16 april–26 augusti Umeå: 13 maj–30 juli Kiruna: 16–26 juni 2 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 4, 2020 Share Posted April 4, 2020 Även om bevisen runt D-vitaminets betydelse vid just Corona-viruset ännu inte är säkerställda, kan finnas anledning att relatera till influensautbrott, som generellt brukar ligga som högst enligt tidigare statistik till D-vitaminstatus vid olika tider på året enligt nedan: Den som t.ex. använder 2000 ie D3-vitamin / dag (50µg/dag) som tillskott, kan räkna med att få ett blodvärde i storleksordningen S-25-OH-vitamin D = 120 nmol/L (i närheten av optimalt värde). Utan garantier kan detta möjligen tillämpas på det nya corona-viruset. Aldrig fel att säkra sig enligt ovan - en från toxisk synpunkt helt oproblematisk tillskottsnivå! Blodvärden på: < 25 nmol/liter anses visa allvarlig brist 25–50 = otillräckligt 100 anses nära optimalt För de äldre > pensionsåldern lär klara fördelar dessutom finnas för den som har högre kolesterolnivåer än de av socialstyrelsen rekommenderade. För den som dessutom tillämpar LCHF-kosten plus säkring i form av 1-2 gram C-vitamin utspritt under dagen, kan sannolikt anse sig ha säkrat kroppen optimalt (om magnesium/K2-vitamin finns i tillräcklig mängd). P.S. Vad gäller toxiska nivåer, finns mycket att hämta in på nätet - en del i form av studier - en del i form av ad-hoc info. Som al@j antyder är det sällsynt med allvarliga effekter vid stora intag D-vitamin. I varje fall gäller detta om kroppen själv efter solbestrålning producerar D-vitaminet (egentligen ett hormon). I det senare fallet stängs produktionen automatiskt av, när nivån är tillräcklig. Genom att solbada uppkommer alltså ingen övermängd. Till skillnad från vid solbestrålning, tvingas kroppen vid tillförsel av D-vitamin i form av tillskott, acceptera den mängd som tillförs (ingen automatisk reglering). Vid mycket stora tillskott, som dagligen tillförs under lång tid (åratal), som ger höga nivåer i blodet långt över 250 nmol/L (S-25-OH-vitamin D), finns viss risk att blodkärl och mjuk vävnad beläggs med kalcium, såvida man inte stöttar upp med motsvarande mängd K2-vitamin, som tillser att benstommen tar upp kalciumöverskottet. Man brukar bedöma S-25-OH-vitamin D=100 ligga nära idealet. Vid nivåer däröver förefaller majoriteten bedömare inte se fysiologiska fördelar (livslängd etc.). Mig förefaller 2000 ie D3-vitamin ge ideala blodnivåer runt 120-130. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted April 5, 2020 Share Posted April 5, 2020 Jag har i mer än fyra års tid haft ett dagligt intag av D-vitamin på 8000-10000 IE. D-vitamin är bra för bl.a lungor samt många andra förmåner som Cancer hämmande. Vår sjuka vård säger att det är toxiskt över 250 nmol/l. Vetenskapen säger att det är toxiskt först vid 750 nmol/l. https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18689406&prev=search Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted April 5, 2020 Share Posted April 5, 2020 För ett estimat av vad solen ger i fråga om D-vitamin, och när, och under vilka omständigheter, kolla på denna kalkylator. https://fastrt.nilu.no/VitD-ez_quartMEDandMED_v2.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted April 5, 2020 Share Posted April 5, 2020 59 minuter sedan, nokenok sade: För ett estimat av vad solen ger i fråga om D-vitamin, och när, och under vilka omständigheter, kolla på denna kalkylator. an se. 59 minuter sedan, nokenok sade: För ett estimat av vad solen ger i fråga om D-vitamin, och när, och under vilka omständigheter, kolla på denna kalkylator. https://fastrt.nilu.no/VitD-ez_quartMEDandMED_v2.html Inga svenska städer med vad jag kan se. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted April 5, 2020 Share Posted April 5, 2020 2 timmar sedan, Cederulla sade: an se. Inga svenska städer med vad jag kan se. Du ska mata in latitud och longitud. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted April 5, 2020 Share Posted April 5, 2020 Tack! Har nu provat och resultatet jag får är inte rimligt. Ca 26 min den 5 april i Umeå, för att få min dos dvitamin. Har ngn annan testat? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Kiuru Posted April 5, 2020 Share Posted April 5, 2020 Jag har en känsla att vårt behov av vitaminer har accelerat under de senaste 40-50 åren, alla rapporter som vi läser om vårt behov av vitaminer är som jag ser ett resultat av vår nuvarande mat, vi "måste" äta C-vitamin, D-vitamin och många andra vitaminer som skall ge oss hälsa. Hur tror vi att det var 100 år sedan med vitamin intaget och hur var det med ex. cancer, diabetes, hjärt kärlsjukdoma, diabetes och artros? De rapporter om vitaminbehovet är utifrån vad vår kropp behöver p.g.a. att vi äter i grunden en helt felaktig hög kolhydratkost som skapar behovet. Om vi tar människor som äter liknande carnivore där animalier är grunden, då verkar C-vitamin inte behövas. Själv har jag ätit 2-3 gram C-vitmin/dag under långa tider, inte hjälpte det det blev 3-4 förkylningar /år, många bihåleinflamationer, halsfluss och förkylningar kom ändå, därtill så har det blivit lactiplus för en krånglande mage, och inte hjälpte det heller, D-vitamin är något som jag däremot aldrig har tagit som vitamintillskott. I dessa coronatider försöker vi hitta något som skulle kunna minska vår mottaglighet mot viruset. Tänk om det är så enkelt som Annika Dahlkvist sade för över tio år sedan när svinifluensan var på ingång, " om vi äter liknande LCHF så får vi inte influensan", och lchf maten ger oss mycket D-vitamin, och i mitt fall tillräckligt, c-vitamin äter jag heller inte eftersom min kost i det stora är animalisk och i stort utan grönsaker sedan många år. Jag har tidigare i notiser nämnt om solen och D-vitamin, med påståendet, om D-vitaminet skulle vara lösningen på vår hälsa, då skulle människor som bor i soliga länder vara friskare än oss, är det så? Jag kan inte se det, läste en bok av Steven R. Grundy, en professor som blivit alternativmedicinare och som skrivit boken "Växtparadoxen", han säger att 10000 IE D-vitamin är inte toxist, han har givit sina patienter höga D-vitamin doser sedan omkring år 2000, han betvivlar att vi kan bli förgiftade av D-vitaminet. Grundy säger också att en bristfällig tarmfunktion inte kan kompenseras med höga doser av D-vitamin, och just de sista orden är det jag själv anser är nyckel till vår hälsa, om magen och tarmen fungerar med lchf då håller vi oss friska. (Grundy gillar inte oss lchf'are, men han berättar också att vi skall undvika en hel del grönsaker p.g.a. lektiner) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted April 5, 2020 Popular Post Share Posted April 5, 2020 Behovet av tillskott kommer sig nog av att jordarna utarmats av dagens odlingsmetoder, både matjordslagrets tjocklek och näringsinnehållet samt taskig djuruppfödning/djurfabriker där djuren inte får bra och artegen föda. 8 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted April 5, 2020 Share Posted April 5, 2020 Guru MariaF Du är bara så bra tycker jag 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted April 6, 2020 Share Posted April 6, 2020 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 6, 2020 Share Posted April 6, 2020 4 timmar sedan, al@j sade: Läsvärt om Coronahysterin. https://thenhf.com/2020/04/04/never-has-so-little-done-so-much-harm-to-so-many/?fbclid=IwAR0_TF_9dzVYE9dj600jjXX4sno_bIbid-cdVK7i5lI-bDqIqGXYkIV7Upo Ärligt talat tycker jag den artikeln var totalt värdelös. Skumma konspirationsteorier kombinerat med en massa ologiska slutsatser. Sen byggs resonemanget förstås också på en och annan vettig fakta. Slutsatsen verkar vara att man utnyttjar covid-19 till att knäcka ekonomin eftersom den egentligen redan var körd i botten men nu kan man (oklart vilka men antagligen en sammansvärjning av politiker?) dölja detta genom att man säger att det beror på covid och då slipper politikerna ta ansvaret för att de redan i ett tidigare skede knäckt ekonomin. Tror du på detta Al? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 6, 2020 Share Posted April 6, 2020 Nils, det verkar som vi klarar oss med ett nödrop i Stockholm och efter att vården kraftigt byggt ut sina resurser från att behöva ta extremt många obehagliga beslut i vården. Vad tror du hade hänt om vi inte hade vidtagit alla drakoniska åtgärder utan levt på som vanligt? Ingen skillnad? Liten skillnad? Mycket stor skillnad? Det ser jag som den relevanta frågeställningen. Jag lutar nog åt mycket stor skillnad. Jag tror att det räcker med att besvara den enkla frågan istället för att föra komplexa resonemang om covid är ett virus eller inte eller vad man dör av egentligen, hur befolkningsprofilerna ser ut, hur många som dör av säsongsinfluensan, o s v. Förvisso intressant. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted April 6, 2020 Share Posted April 6, 2020 3 timmar sedan, Peter B sade: Ärligt talat tycker jag den artikeln var totalt värdelös. Skumma konspirationsteorier kombinerat med en massa ologiska slutsatser. Sen byggs resonemanget förstås också på en och annan vettig fakta. Slutsatsen verkar vara att man utnyttjar covid-19 till att knäcka ekonomin eftersom den egentligen redan var körd i botten men nu kan man (oklart vilka men antagligen en sammansvärjning av politiker?) dölja detta genom att man säger att det beror på covid och då slipper politikerna ta ansvaret för att de redan i ett tidigare skede knäckt ekonomin. Tror du på detta Al? Att du tycker den var värdelös säger mer om dig än om artikeln. Med allt jag läst om Covid 19 och virus samt sett hur det ser ut på sjukhus i dag så är min övertygelse att det handlar om ekonomi. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 7, 2020 Share Posted April 7, 2020 8 timmar sedan, al@j sade: Att du tycker den var värdelös säger mer om dig än om artikeln. Med allt jag läst om Covid 19 och virus samt sett hur det ser ut på sjukhus i dag så är min övertygelse att det handlar om ekonomi. Det är en intressant synpunkt. Tänker du ofta på det själv, vad ditt tyckande säger om dig? 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted April 7, 2020 Share Posted April 7, 2020 6 timmar sedan, Angelico sade: Det är en intressant synpunkt. Tänker du ofta på det själv, vad ditt tyckande säger om dig? Var någonstans har jag tyckt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted April 7, 2020 Share Posted April 7, 2020 16 hours ago, al@j said: Att du tycker den var värdelös säger mer om dig än om artikeln. Med allt jag läst om Covid 19 och virus samt sett hur det ser ut på sjukhus i dag så är min övertygelse att det handlar om ekonomi. Min bild också (att detta är en tillverkad situation), men det är ju naturligtvis mycket provocerande för många. Det är ju också provocerande för många att det skulle vara några problem med Livsmedelsverkets kostråd, Statiner eller teorierna och behandlingen av Cancer. En mycket bra video där en läkare går igenom problematiken kring denna pandemi och det påstådda virus som orsakar den 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 7, 2020 Share Posted April 7, 2020 Min åsikt om detta ... Helt oseriöst! ( Har svårt att se kopplingen till Livsmedelsverkets kostråd ) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted April 8, 2020 Share Posted April 8, 2020 7 timmar sedan, Peter B sade: Min åsikt om detta ... Helt oseriöst! ( Har svårt att se kopplingen till Livsmedelsverkets kostråd ) Följer du livsmedelsverkets kostråd så får du garanterat högt blodsocker och dåligt immunförsvar. Det finns bara en sak att säga, det är dags att vakna Peter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 8, 2020 Share Posted April 8, 2020 Al nu får det räcka med länkar som säger att det är vacciner och 5G som på något sätt ligger bakom viruset. Jag tog bort den sista. Du har fått säga att du tycker det. Det räcker nu. Forumet är ingen allmän plats för diverse konspirationsteorier. Respektera detta. 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted April 8, 2020 Share Posted April 8, 2020 On 4/6/2020 at 10:34 AM, patrix said: Nja, när en läkare har lektioner i biokemi blir det ungefär som om en biokemist skulle förklara hur man gör en hjärttransplantation. En kirurg vore ett bättre alternativ för det sistnämnda och en biokemist för det första. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cyberknutte Posted April 8, 2020 Share Posted April 8, 2020 Tips på 2 mycket bra och intressanta intervjuer med 2 vetenskapsmän som vet vad de pratar om. Riktigt trevligt att lyssna på dessa kunniga istället för att läsa massa brus från självutnämnda pandemiexperter i diverse ledare och kommentarsfält. De är ganska långa, den första ca. 1h och den andra 41m, men väl värda tiden. Min egna slutsats är att Sverige gör rätt och att detta, i Sverige, kommer att vara över innan sommaren. Problemet för vår ekonomi är nog snarare andra länder som plattat kurvan för mycket... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cyberknutte Posted April 8, 2020 Share Posted April 8, 2020 On 2020-03-29 at 12:20, Nils Engström sade: Just att det rör sig om ett mycket stort basmaterial i Italien (i storleksordning fyra, fem gånger högre medeltal för dödsfall än övriga länder, ger anledning till funderingar i den riktning du tar upp. Ser man på variationen i Sverige, kan man visserligen se stora avvikelser i region efter region, som finns anledning att fundera över: https://forum.kostdoktorn.se/topic/16135-stora-coronatråden/?do=findComment&comment=161402 Likväl avviker våra medeltal för hela landet kraftigt från italienarnas. Tiden får utvisa om vi kommer att närma oss Italienarna när Sverige kommit i samma utvecklingsfas. Av utvecklingen hittills att döma förefaller det inte så. Jag är ganska säker på att det är deras rökande som är det stora orsaken till deras höga andel dödsfall. Rökning är en riskfaktor, och italienska män rökte mer än de flesta under 40, 50, och 60-talen. Nu är dessa rökande män som började röka på 40-talet, 75-plus och har diverse riskfaktorer orsakade av rökningen. Det var ganska stor skillnad i antal rökande män jämfört med kvinnorna, det kanske kan förklara en del av skillnaden i dödlighet. http://www.niussp.org/article/smoking-in-italy-since-world-war-iifumer-en-italie-depuis-1950/?print=print Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted April 8, 2020 Share Posted April 8, 2020 1 timme sedan, The Biochemist sade: Nja, när en läkare har lektioner i biokemi blir det ungefär som om en biokemist skulle förklara hur man gör en hjärttransplantation. En kirurg vore ett bättre alternativ för det sistnämnda och en biokemist för det första. Rolig jämförelse. Personligen är jag övertygad om att du som kan hur kroppen fungerar kemiskt skulle lätt kunna bli en bra kirurg. Du går en kurs hos slaktaren så du får lära dig att hantera en kniv och så fortsätter du med dina nya kunskaper på människor osv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 8, 2020 Share Posted April 8, 2020 6 timmar sedan, Cyberknutte sade: ganska säker på att det är deras rökande som är det stora orsaken till deras höga andel dödsfall. Ja och allmänt rökiga miljöer, medelhavskosten som våra kostrådgivare talar sig varma för, sociala kontakter på trottoarkrogarna. Inte att förglömma att flera än två generationer ofta bor gemensamt och tätt i små utrymmen. Statistiken över andelen statiner, blodtrycksmediciner och annat de får i sig är knapphändig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted April 8, 2020 Share Posted April 8, 2020 9 timmar sedan, Peter B sade: Al nu får det räcka med länkar som säger att det är vacciner och 5G som på något sätt ligger bakom viruset. Jag tog bort den sista. Du har fått säga att du tycker det. Det räcker nu. Forumet är ingen allmän plats för diverse konspirationsteorier. Respektera detta. Den länk du tog bort innehöll 102 underrubriker med länkar som stödde åsikterna. Jag tycker fortfarande att forumets medlemmar skall få ta del av den informationen som finns. Har inte läst någonstans att 5G ligger bakom viruset möjligtvis har någon uttalat att vi kan bli skadade av 5G tekniken vilket jag inte vet. Jag minns hur det var när debatten var om dessa som var elöverkänsliga. Vacciner har inte skapat något virus däremot så skadar det ditt immunförsvar och kan ställa till med mycket problem, narkolepsi bara för att nämna något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 8, 2020 Share Posted April 8, 2020 Al respektera ett fattat beslut. Du har redan länkat mer än någon annan här. Argumentera med egna ord om du vill framföra något ytterligare. Ingen vidare diskussion om detta beslut i tråden, tack. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 9, 2020 Share Posted April 9, 2020 I Sverige kan vi spekulera hur vi vill, men de drastiska siffrorna i Italien ger knappst anledning till större avvikelser i fördelaktig riktning för Sverige! Fortfarande efterfrågar vi underlag i form av information om typ av medicinering och behandlade sjukdomar för de avlidna, knappast särskilt svårt att ta fram i Sverige. Grafer av ovanstående slag utgör annars enbart "död" statistik som inte ger minsta anvisning om orsakssambanden eller förklaring till de 85 % av åldringarna som (enligt tidigare statistik) överlever. Nu - dagsläget 6:e april - säger statistiken att 60% av 80-90-åringarna överlever. Sannolikt menar man av de kända fallen som konstaterats smittade (intressant då om konstaterandet om smittan tillkommit först efter dödsfallet. Mörkertalet är i varje fall mycket stort. Viktigt med en mer fullödig information för oss äldre som fortfarande är i livet att anpassa oss till. Det är nu - inte efter vår död som den informationen är mest värefull! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted April 9, 2020 Share Posted April 9, 2020 Hoppsan, här blev det plötsligt "VoF stämning". Intressant. Ska vi dela ut "Årets förvillar pris" till Dr Stefan Lanka kanske? Visserligen är han doktor i virologi, men han säger ju något så dumt som att sjukdomsframkallande virus inte existerar! Se videon nedan (om den nu får vara kvar). Nä så här gör vi inga framsteg. Man måste våga titta på det som är udda och kunna diskutera. Kanske det är så att det inte bara är kolesterolhypotesen som är tokig inom medicinen? Edit: Om ni vill citera ett inlägg med en video som denna så kan ni väl tänka på att ta bort själva videon i citatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted April 9, 2020 Share Posted April 9, 2020 29 minuter sedan, patrix sade: Hoppsan, här blev det plötsligt "VoF stämning". Intressant. Ska vi dela ut "Årets förvillar pris" till Dr Stefan Lanka kanske? Visserligen är han doktor i virologi, men han säger ju något så dumt som att sjukdomsframkallande virus inte existerar! Se videon nedan (om den nu får vara kvar). Nä så här gör vi inga framsteg. Man måste våga titta på det som är udda och kunna diskutera. Kanske det är så att det inte bara är kolesterolhypotesen som är tokig inom medicinen? Håhåjaja! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted April 9, 2020 Share Posted April 9, 2020 On 4/8/2020 at 9:39 AM, Cyberknutte said: Tips på 2 mycket bra och intressanta intervjuer med 2 vetenskapsmän som vet vad de pratar om. Riktigt trevligt att lyssna på dessa kunniga istället för att läsa massa brus från självutnämnda pandemiexperter i diverse ledare och kommentarsfält. De är ganska långa, den första ca. 1h och den andra 41m, men väl värda tiden. Min egna slutsats är att Sverige gör rätt och att detta, i Sverige, kommer att vara över innan sommaren. Problemet för vår ekonomi är nog snarare andra länder som plattat kurvan för mycket.. Jag noterar att den ena har koppling till Stanford University och den andra till Rockefeller Institute. Experter från dessa håll har inte direkt gjort något lysande jobb vad det gäller att klä av de felaktiga kostråden eller den obekräftade kolesterolhypotesen. Jag säger inte att de har fel i denna fråga eftersom jag inte faktakollat, men det kan ju vara bra att ha sånt här i åtanke när man gör sin egen research och stöter på diamentralt motsatta uppgifter från olika experter. Exempelvis Dr Lanka, Dr Kaufman och Prof Bhkadi har ju en helt annan syn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 9, 2020 Share Posted April 9, 2020 OK enligt vad han sa i videon så får man mässlingen genom att vara separerad från något eller någon man älskar. och om man bastar så gör man av sig med gifterna så man borde då inte kunna få t ex mässlingen. Detta var troligtvis det mest foliehattiga jag någonsin hört.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted April 9, 2020 Share Posted April 9, 2020 26 minuter sedan, patrix sade: Jag noterar att den ena har koppling till Stanford University och den andra till Rockefeller Institute. Experter från dessa håll har inte direkt gjort något lysande jobb vad det gäller att klä av de felaktiga kostråden eller den obekräftade kolesterolhypotesen. Jag säger inte att de har fel i denna fråga eftersom jag inte faktakollat, men det kan ju vara bra att ha sånt här i åtanke när man gör sin egen research och stöter på diamentralt motsatta uppgifter från olika experter. Exempelvis Dr Lanka, Dr Kaufman och Prof Bhkadi har ju en helt annan syn. Det krävs alltid ett öppet sinne om man skall ha en chans att lära sig något och inte låsa sig fast vid sina förutfattade tankar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 9, 2020 Share Posted April 9, 2020 On 2020-04-08 at 09:39, Cyberknutte sade: brus från självutnämnda pandemiexperter Möjligheten för lekmän att ha tungt vägande synpunker på ett område som kräver djupgående kunskap för förståelse experter emellan och dessutom ger anledning till stor diskussion mellan dem, ger anledning till jämförelse med Albert Einsteins diskussion med den hundrahövdade gruppen motståndare till relativitetsteorin. Deras konsensusdokument, trots 100 namnteckningar, visade sig vara värdelöst, när Einstein ganska snart visade sig ha rätt. Intressant att följa diskussionen - den är sannolikt inte avslutad på länge. P.S. Knut Wittkowski ligger kunskapsmässigt långt framme. Han har insett att lösningen ligger inom området matematik (statistik). Han förefaller kunna sitt område. Hans rekommendation förefaller optimal för länder med effektiv sjukvård (läs=många intensivvårdplatser) typ den tyska: - håll skolorna öppna - se till att de unga och deras föräldrar snabbt blir smittade och immuna - avskilj äldre i hemmen - vänta ut 60 - 80 % immunitet - statistiskt kommer pandemin att dö ut Håll politikerna borta från beslutsprocessen. I annat fall kommer pandemin att fortsätta och återkomma i vågor (kommande höst/vår eller längre). Sverige???? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted April 9, 2020 Share Posted April 9, 2020 5 hours ago, Cleppa said: OK enligt vad han sa i videon så får man mässlingen genom att vara separerad från något eller någon man älskar. och om man bastar så gör man av sig med gifterna så man borde då inte kunna få t ex mässlingen. Detta var troligtvis det mest foliehattiga jag någonsin hört.... Det var det alltså? En domstol i Tyskland höll dock med Dr Lanka i att mässlingviruset aldrig identifierats så man kan ju med fog hävda att idén att mässlingen orsakas av ett aldrig upptäckt virus är lika "foliehattig". För inte allt för länge sedan i en värld befolkad av människor lika intelligenta som vi borrade man hål i huvudet på patienter för att släppa de onda andar som man på den tiden ansåg orsakade sjukdom. Och man blev säkert kallad en dåre om man hade synpunkter på detta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 9, 2020 Share Posted April 9, 2020 4 minuter sedan, patrix sade: En domstol i Tyskland höll dock med Dr Lanka i att mässlingviruset aldrig identifierats så man kan ju med fog hävda att idén att mässlingen orsakas av ett aldrig upptäckt virus är lika "foliehattig". Det förefaller dock som om han förlorade till en svensk läkare som antagit vadet: https://www.thelocal.se/20150320/sweden-doctor-in-huge-measles-court-case-win Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted April 9, 2020 Share Posted April 9, 2020 1 timme sedan, patrix sade: Det var det alltså? En domstol i Tyskland höll dock med Dr Lanka i att mässlingviruset aldrig identifierats så man kan ju med fog hävda att idén att mässlingen orsakas av ett aldrig upptäckt virus är lika "foliehattig". För inte allt för länge sedan i en värld befolkad av människor lika intelligenta som vi borrade man hål i huvudet på patienter för att släppa de onda andar som man på den tiden ansåg orsakade sjukdom. Och man blev säkert kallad en dåre om man hade synpunkter på detta. Dock lyder inte psykiatri under kategorin naturvetenskap, inte ens i den mildaste närhet, aldrig gjort och kommer aldrig heller att göra - bara något jag menar att man generellt bör hålla i minnet vid diskussioner. Eller så kan man låta bli men smakligt att ta reda på att psykiatri alltid varit något (en avart) som katten släpat in... Detsamma kan inte sägas om mässlingen , vattenkoppor o.dyl. som är fysiologiska tillstånd där objektiv kunskap finns som underlag (om så att just jag inte är den som besitter de rätta kunskaperna som krävs, eller äger den kunskapsbank som ändock utgjort basen för att dra igång vaccinationer för sjukdomar som drabbar rätt så allvarligt, om jag förstått det rätt. jag har iaf haft vattenkoppor och kommer aldrig glömma dess vidriga och hotande tillstånd!) På samma sätt är barnafödandet också ett naturligt tillstånd, likväl ett tillstånd där kvinnan kan sägas stå med en fot i graven, varför särskild medicinsk tillsyn påkrävs.. naturen är fiffig.. men allt går inte alltid på räls för den sakens skull. Naturen kan således behöva lite hjälp på traven med de medel som emellanåt kan ses som tämligen saliggörande "i, det stora hela" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted April 9, 2020 Share Posted April 9, 2020 1 hour ago, Nils Engström said: Det förefaller dock som om han förlorade till en svensk läkare som antagit vadet: https://www.thelocal.se/20150320/sweden-doctor-in-huge-measles-court-case-win Ja det faktum att Lanka då överklagade till högre instans och fick rätt, mörkar man i systemmedia. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts