Gå till innehåll

Recommended Posts

2 timmar sedan, Leo sade:

vi har hört att vi skall äta medelhavskost med mycket frukt och grönsaker för hälsan och nu verkar dessa människor omkring medelhavet drabbas av virusar på hög nivå där det visar sig att gamla även i dessa länder inte är så motståndskraftiga, visst det täta sociala livet kring medelhavet spelar säkert en stor roll i spridningen

Just att det rör sig om ett mycket stort basmaterial i Italien (i storleksordning fyra, fem gånger högre medeltal för dödsfall än övriga länder, ger anledning till funderingar i den riktning du tar upp.

Ser man på variationen i Sverige, kan man visserligen se stora avvikelser i region efter region, som finns anledning att fundera över:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/16135-stora-coronatråden/?do=findComment&comment=161402

Likväl avviker våra medeltal för hela landet kraftigt från italienarnas. Tiden får utvisa om vi kommer att närma oss Italienarna när Sverige kommit i samma utvecklingsfas. Av utvecklingen hittills att döma förefaller det inte så.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 351
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Krollilja läste jag. 🤣

På Kings Collage i London har man utarbetat ett utmärkt system, som på ett sofistikerat sätt delar upp Covid-19-virusets olika symtom i sex olika grupper (tre milda, tre allvarliga). Som jag ser det k

1. Ja, och utan att vänta på att det "genomgått en noggrann vetenskaplig granskning på EU-nivå och blivit godkänt".😇 2. Dock finns anledning att ta rekommendationen på allvar - de poängterar den

Posted Images

1 timme sedan, al@j sade:

Leo

Du behöver inte äta frukt eller grönsaker för c-vitamin, det finns i riklig mängd i lever.

Tack för kommentaren, för min del är ren lever inget alternativ, inälvsmat sägs ha C-vitamin, men det blir heller inte så mycket. Vanliga animalier verkar vara tillräckligt för hälsan och C-vitaminet behövs inte i de rekomenderade dagsdoser. Men det är ändå intressant att många hävdar att de blir friska om C-vitamin dosen är mycket hög, min slutsats blir att då är det något annat som stör hälsa och då vill kroppen ha C-vitamin för hälsan. Det finns en annan vitamin som sägs vara väldigt bra, D-vitamin, den vitaminen får jag väldigt mycket av eftersom jag äter ex. smör,grädde, ägg, fet fisk o kött för hälsan. Vi har alltid hört att solen är den viktigaste d-vitamin källan för hälsa. Kan det vara så? Då borde "alla " som bor i Florida, Kalifornien osv, vi kan ta alla länder med mer sol än vi vara friskare, och så är det inte.Så nu kan vi fundera om det är solen eller maten som är den viktigaste D-vitamin källan...kan den enkla förklaringen bli vår LCHF mat är i grunden tillräcklig för de flesta vitaminerna och då behövs ej heller några extra vitamintillskott.

Länk till inlägg
1 hour ago, Nils Engström said:

Just att det rör sig om ett mycket stort basmaterial i Italien (i storleksordning fyra, fem gånger högre medeltal för dödsfall än övriga länder, ger anledning till funderingar i den riktning du tar upp.

Ser man på variationen i Sverige, kan man visserligen se stora avvikelser i region efter region, som finns anledning att fundera över:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/16135-stora-coronatråden/?do=findComment&comment=161402

Likväl avviker våra medeltal för hela landet kraftigt från italienarnas. Tiden får utvisa om vi kommer att närma oss Italienarna när Sverige kommit i samma utvecklingsfas. Av utvecklingen hittills att döma förefaller det inte så.

Än så länge följer vi ganska väl Italiens kurva över antalet döda om vi justerar dem för tiden och låtsas att utbrotten startar samtidigt i båda länderna. De åtgärder vi gjort kommer förhoppningsvis synas bland siffrorna närmsta 1-2 veckorna. 

När det gäller kost finns det inte mycket om just COVID-19. Det man sett är dock att patienter har lågt totalkolesterol jämfört med de som är friska. Om det betyder att tex växtätare skulle vara mer utsatt är väl för tidigt att säga. Eller om det är så att kolesterolsänkande läkemedel skulle vara vanligare bland svårt sjuka. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
18 minuter sedan, The Biochemist sade:

När det gäller kost finns det inte mycket om just COVID-19. Det man sett är dock att patienter har lågt totalkolesterol jämfört med de som är friska.

Har du hittat info om detta på nätet? I varje fall förvånar det inte!

Länk till inlägg
27 minuter sedan, Leo sade:

D-vitamin källan...kan den enkla förklaringen bli vår LCHF mat är i grunden tillräcklig för de flesta vitaminerna och då behövs ej heller några extra vitamintillskott.

Dock inte vad gäller D-vitamin. Den som bor i Sverige kan vi nog anta lider brist på D-vitamin under större delen av året. I norra Sveige har flertalet D-vitaminbrist. Sjukvårdens rekommendation om tillskott ät löjlig. Dagligt intag på 50 - 100 mikrogram förefaller ge bra nivåer men bör kompletteras med K2-vitamin för att kalcium/magnesium hamnar rätt och inte stannar till i annan vävnad än benstommen.

• Gilla 1
Länk till inlägg
37 minutes ago, Nils Engström said:

Har du hittat info om detta på nätet? I varje fall förvånar det inte!

The Lancet. Sök på COVID-19, cholesterol. 

• Gilla 1
  • Tack! 1
Länk till inlägg

2020-03-29
Coronakrisen kan kräva mångdubbelt fler dödsoffer i Sverige
https://newsvoice.se/2020/03/coronakrisen-dodsoffer-sverige/
---
Nytt coronavirus stabilt i timmar på ytor
https://www.nih.gov/news-events/news-releases/new-coronavirus-stable-hours-surfaces
---
Ålder är inte den enda risken för allvarlig koronavirussjukdom
https://apnews.com/4310cabee8397f9af442660b37f430e4
---
I Somalia går coronavirus från saga till mardröm
https://apnews.com/b23baf8f62dfda03b6ef73777175e8d9
---
Länder utan coronavirus är mestadels landsbygd, fattiga
https://apnews.com/adef9109ed81e8d48631aea8c6524394
---
Upp till 200 000 amerikanska dödsfall förutses när fler städer drabbades
https://apnews.com/64ac08d62c3621f2b888785e02c7f6b1
----
Fler testas i Stockholm – men inte vårdpersonal
https://www.svd.se/fler-testas-i-stockholm--men-inte-vardpersonal
---
DR MICHAEL MOSLEY: Våra två vuxna söner har båda fått koronavirussymtom ... Kommer min fru och jag att slås ned nästa?
https://www.dailymail.co.uk/health/article-8163291/DR-MICHAEL-MOSLEY-two-adult-sons-symptoms-wife-struck-next.html
---
Coronavirus: Självisolerande London-man kör halvmaraton på balkongen
https://news.sky.com/story/coronavirus-self-isolating-london-man-runs-half-marathon-on-balcony-11965256
---
Matbrist i Italien leder till stölder och plundring – Coronakrisen
https://newsvoice.se/2020/03/matbrist-italien-coronakrisen/
---
Östrogen räddar kvinnor från corona
http://almanova.eu/ostrogenet-raddar-kvinnor-fran-corona/?fbclid=IwAR3XJx-lnnT_pIX2iE9FJY5HXKNaaZpaL2cWvHtYbcE3DvH-EImE7PJ16iw

---
Livet i Wuhan börjar återgå till det normala. euronews video.
https://newsvoice.se/2020/03/wuhan-isolering/
---
Vi som jobbar på att läka vår kropp och bygga upp vårt immunförsvar utan läkemedel jobbar i motvikt då läkemedelsbranschen bestämmer det mesta.
Flexnerrapporten innebar ett totalförbud mot naturliga botemedel – Sven Erik Nordin
https://www.tv-helse.se/flexnerrapporten-sven-erik-nordin/
---
Hur man bygger upp ett skydd mot coronavirus av Kerstin Unger- Salén.
https://www.tv-helse.se/skydd-mot-coronavirus/

Länk till inlägg

Är det nån som stött på någon studie kring AGE (tex HbA1c) och COVID-19? Misstänker att det finns något samband där men har så mycket att göra på jobbet att jag inte hinner söka efter allt av intresse som kommer ut kring COVID-19. 

Länk till inlägg
On 2020-03-29 at 14:16, Nils Engström sade:

Dock inte vad gäller D-vitamin. Den som bor i Sverige kan vi nog anta lider brist på D-vitamin under större delen av året. I norra Sveige har flertalet D-vitaminbrist. Sjukvårdens rekommendation om tillskott ät löjlig. Dagligt intag på 50 - 100 mikrogram förefaller ge bra nivåer men bör kompletteras med K2-vitamin för att kalcium/magnesium hamnar rätt och inte stannar till i annan vävnad än benstommen.

Tack for dina svar, anledningen till att jag säger som jag gör om D-vitaminet är följande, människor som har dålig mag/tarmfunktion kan inte ta upp vitaminet  så det spelar inte så stor roll att vi "knaprar" vitaminer, själv har jag ätit mycket olika vitaminer i olika omgångar utan att det blev ett "mirakel". Men när jag blev frisk i min mage/tarm så är min lchf liknande mat tillräcklig, och inget extra vitamintillskott. Jag läste för en tid sedan en bok av en professor Steven R. Grundy "Växtparadoxen" han var tidigare på Big Pharma sidan, vid ett tidpunkt omkring år 2000 insåg han att vi blir friska med mat, nu jobbar han som typ alternativmedicinare. Han bor och jobbar i Kalifornien med stadig sol, ändå har människor D-vitaminbrister, han säger att en dålig mage/tarm funktion kan inte kompensera D-vitaminbrist.

Länk till inlägg
On 2020-03-30 at 20:03, Leo sade:

Tack for dina svar, anledningen till att jag säger som jag gör om D-vitaminet är följande, människor som har dålig mag/tarmfunktion kan inte ta upp vitaminet  så det spelar inte så stor roll att vi "knaprar" vitaminer, själv har jag ätit mycket olika vitaminer i olika omgångar utan att det blev ett "mirakel". Men när jag blev frisk i min mage/tarm så är min lchf liknande mat tillräcklig, och inget extra vitamintillskott. Jag läste för en tid sedan en bok av en professor Steven R. Grundy "Växtparadoxen" han var tidigare på Big Pharma sidan, vid ett tidpunkt omkring år 2000 insåg han att vi blir friska med mat, nu jobbar han som typ alternativmedicinare. Han bor och jobbar i Kalifornien med stadig sol, ändå har människor D-vitaminbrister, han säger att en dålig mage/tarm funktion kan inte kompensera D-vitaminbrist.

Det du påpekar är naturligtvis korrekt. Men om upptagningsförmågan är dålig kommer tillskottet ändå att vara viktigt - utan D-vitamin är alla illa ute - helt nollad är ju  inte kroppen. 

Vad gäller Corona-viruset förekommer nu en sådan anstormning av statistiska uppgifter att det blir mycket svårt att härleda dödsfall på ett sansat sätt. Fejkade uppgifter gör inte saken lättare att genomskåda. Min uppfattning är att en enda intressant kroppsfunktion egentligen finns att ta hänsyn till, för att på bästa sätt övervinna en ev. smitta - immunförsvaret!!! Statistiskt sett bör LCHF-kosten då vara till fördel, då immunförsvaret tveklöst stärks av den dieten. Man kan fråga sig varför medelhavsländer som Italien och Spanien nu tävlar om högsta dödstalen. Den medelhavskost som en del dietister (icke-veganer) talar om, förefaller inte hjälpa långt.

För min del under 2½ år med LCHF har jag i varje fall märkt en mycket tydlig förändring - inga förkylningar, inga infuensor, ingen feber, inga ålderssymtom eller tråkigheter på god väg mot 90 års-strecket. Detta trots kontakt med barn, barnbarn och barnbarnsbarn. De 10 -15 % över 70-80 som stryker med har f.ö. i vanlig ordning en rad åkommor som de medicineras för. Man kan undra om inte själva medicinen kan vara ett problem i sig. I USA förefaller mediciner segla upp som främsta dödsorsak men trots det förefaller den äldsta generationen i allt högre utsträckning överleva sina barn - kan det vara de yngre generationerna som äter mest medicin?  

• Gilla 3
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Här kommer 3 länkar. 

Lars Bern. Kan den höga dödligheten bero på de gamlas mediciner ? Lyssna och bedöm själva.

https://www.metabolhalsa.se/2020/03/31/kan-den-hoga-dodligheten-bero-pa-de-gamlas-mediciner/

Hemvärnsman i USA säger att Covid 19 bara är influensa. Lyssna om ni är intresserade.

https://newsvoice.se/2020/03/hemvarnsman-covid-19-influensa/

Coronavirus is not COVID-19

• Boom 1
Länk till inlägg

Läser dagens statistik från folhälso. Dödsfall 239, varav kvinnor 99, män 140. Varför denna skillnad? Min teori är att många av de som avlider gör det på grund av att det egna immunförsvaret slår till för hårt, cytokinstorm, en form av sepsis. Kvinnor kanske har bättre reglerat immunförsvar och/eller så har de stor hjälp av östrogenets anti-inflammatoriska egenskaper och lyckas därigenom få ett mindre hårt motangrepp. 

Vad tror du? 

Länk till inlägg
56 minuter sedan, Erik 2 sade:

Läser dagens statistik från folhälso. Dödsfall 239, varav kvinnor 99, män 140. Varför denna skillnad? Min teori är att många av de som avlider gör det på grund av att det egna immunförsvaret slår till för hårt, cytokinstorm, en form av sepsis. Kvinnor kanske har bättre reglerat immunförsvar och/eller så har de stor hjälp av östrogenets anti-inflammatoriska egenskaper och lyckas därigenom få ett mindre hårt motangrepp. 

Vad tror du? 

Har ingen tro eller teori, däremot är det väl bekant att kvinnor s.a.s har någon slags evolutionär biologisk fördel, utifrån överlevnad ; att kvinnor globalt sett lever i genomsnitt nästan 5 år längre än män.. har det också med "immunförsvar" att göra? Vet ej. Enbart en slags parallell. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
26 minuter sedan, Gemma sade:

Har ingen tro eller teori, däremot är det väl bekant att kvinnor s.a.s har någon slags evolutionär biologisk fördel, utifrån överlevnad ; att kvinnor globalt sett lever i genomsnitt nästan 5 år längre än män.. har det också med "immunförsvar" att göra? Vet ej. Enbart en slags parallell. 

Det är välkänt och evolutionärt så är det så att det föds fler män och de gick åt fortare när vi var jägare och samlare. Det går inte att ändra på evolutionen.

Länk till inlägg

Gammal mans uppfattning om informationsförmedlingen runt senaste CORONA-viruset (COVID-19)

I Coronatider kan jag som äldre tillåta mig skämta om mitt eget hälsotillstånd, med hänvisning till vad som sagts om den högre risken efter virusangrepp att avlida för folk över 70 (att jag kan vara ganska lugn, eftersom ingen pratat om risken för folk närmare 90) :fun:.   

Skämt åsido, egentligen är situationen för oss i Sverige - unga som gamla - inte särskilt upplyftande, om man utgår från den bristande stringensen med vilken den medicinska och övriga informationen förmedlas via massmedia. Med vissa glädjande undantag (t.ex. Agnes Wold), kan åtminstone jag påstå att mycket övrigt finns att önska i informationsfloden - då menar jag i generell mening inte sådan riktad till viss åldesgrupp.

En jämförelse mellan sätten på vilka man i Tyskland och Sverige sköter informationsöverföringen, visar att Sverige är ett litet land.  I Tysk TV samlar man på ett utsökt sätt dels topparna i medicinska och politiska sammanhang, dels behärskar man konsten att skapa ett sunt konversationsklimat, genom att utnyttja språkligt framstående och skickliga programledare, som kan konsten att få fram rätt info - en ren fröjd att ta del av. Härom dagen såg jag på tysk TV och kunde på en timme i klartext få all den info som behövdes och som vecka in och vecka ut kablats ut via svensk TV och press.

Hur gör den som vill söka den verkliga sanningen?

Problemet för folk i allmänhet är att tilliten till auktoriteterna brukar få räcka, antingen det gäller att skaffa kunskap runt klimatfrågan, politiska sammanhang eller medicin - en fullkomligt naturlig drivfjäder. Problemet är tyvärr att när expertisen är osäker på vad som är rätt eller låter sig köpas till att förleda massan, får landets befolkning svårigheter - den ställs mellan profeter och sanningssägare.

Detta forum utgör ett bra exempel på hur vissa personligheter, som ifrågasätter erkända vetenskapsmän, förmår att i grupp samlas kring ny vetenskap som totalt avviker från allfartsvägarna. Då är vi inne på LCHF-kosten. Genom mina egna erfarenheter sedan några år bakåt och några tusen timmars intressanta studier, har jag, som övriga på forumet, tillägnat mig kunskaper som rätt tillämpade, öppnat vägen till en totalt förändrad tillvaro - till stor del utanför riskerna bakom det metabola syndromet.

Corona och LCHF

En del av er lite äldre har ju haft särskilt intresse av att följa kolesteroldebatten och sättet bland läkarna (sannolikt majoriteten), som fortfarande resonerar som Ancel Keys och trots all modern forskning fortsätter tro på kolesterolhypotesen. I samband med Corona-viruset har jag förnyat intresset lite extra för just kolesterolet, eftersom kineserna upptäckt att alla avlidna i Corona-viruset visade sig ha låga kolesterolnivåer.  Då förefaller det märkligt att läkarna inte tagit upp något om den märkliga företeelsen att låta äldre äta statiner (som jag gjorde för 2½ år sedan). Statiner som har en oerhört negativ betydelse för immunförsvaret och i en rad andra sammanhang som reducerande faktor för coenzym Q10 som riskerar försvaga alla muskelfunktioner inte minst hjärtats. Själv drabbades jag genom statinerna av tremor, som dock nästan helt försvunnit efter LCHF-start. I min sammanställning till barn, barnbarn och vänkrets runt mina samlade kunskaper kring det metabola syndromet och finesserna bakom LCHF, sammanställde jag 2017 mina tankar bl.a. runt statinerna och eländet med dessa på första pärmsidan i form av följande: 

261894965_ScreenHunter_1003May_1921_40.jpg.a6e07d54d928bf2027448f488c3dfb7c.jpg

När jag nu i efterhand öser igenom allt som sagts om statinernas "undergörande" verkan, är lätt att inse vilken fara för immunsystemet som statinerna egentligen innebär. De kinesiska observationerna på att avlidna coronasjuka i högre åldrar uppvisade låga kolesterolnivåer, förefaller tala mot vansinnet i att med statiner minska leverns produktion av kolesterol i coronatider.  I vanlig ordning har Lars Bern och Ralf Sundberg tagit upp statinerna som en möjlig orsak till att så många äldre fått sätta livet till genom  coronaviruset.

Deprimerande att läsa sida upp och sida ner från tidigare decenniers kolesterolforskning och att ingen läkare tagit upp det märkliga i att fortsätta skriva ut statiner. Typiskt att just Lars Bern och Ralf Sundberg nu är de enda som vågar sticka ut hakan i sammanhanget. Lars Bern påpekar att statinerna hittills dragit in 1 000 000 000 000 $ i vinst (eller omsättning) och att det är närmast självklart  att läkemedelsföretagen kämpar för försvaret av kassakon trots risken att folk kanske dör av för låga kolesterolnivåer.2112634006_ScreenHunter_2050Mar_0717_27.jpg.1a32d096ecf0cd41254ac2dff6358022.jpg

• Gilla 1
Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Coronadrabbade på forumet?

Vad vore mer passande tråd än denna att teckna sig som drabbad av coronavirus eller som tror sig drabbad?

Någon bör väl rent statistiskt ha fastnat på coronagrillen! I så fall intressant med lite info om tecken, ev. verkligt analyserad som smittad eller bara misstänkt med utveckling och tillfrisknande etc.. Alla detaljer med:

1. feberhöjd
  2. hosta
  3. andnöd
  4. huvudvärk
  5. smärtkänslor
  6. halsont
  7. trötthet
  8. diarré
  9. rinnande  näsa
  10. nysningstendens
  11. smak- luktkänslighet
  12. ev. inkubationstid om möjligt

Om du tror dig vara drabbad - kopiera punkterna ovan och klistra in i ditt inlägg!

Markera och klicka:

1181633968_ScreenHunter_2044Apr_0220_55.jpg.16b3509051d84f1de883917ec4aedb8f.jpg

Redigerad av Nils Engström
Tillägg - smak-, luktkänslighet
  • Gilla 1
Länk till inlägg
43 minuter sedan, Nils Engström sade:
  • feberhöjd
  • hosta
  • andnöd
  • huvudvärk
  • smärtkänslor
  • halsont
  • trötthet
  • diarré
  • rinnande  näsa
  • nysningstendens
  • ev. inkubationstid om möjligt

Du glömde förlorad smak och lukt.

Länk till inlägg
  1. feberhöjd
  2. hosta
  3. andnöd
  4. huvudvärk
  5. smärtkänslor
  6. halsont
  7. trötthet
  8. diarré
  9. rinnande  näsa
  10. nysningstendens
  11. ev. inkubationstid om möjligt

Nihil på samtliga punkter, även smak & lukt  är intakt,  lchf-grytan hålls kokande med aptiten i topp  - men jag personligen fruktar halsflussen mer än coronan. 

Länk till inlägg
24 minuter sedan, Erik 2 sade:
  1. feberhöjd - Ja, nattsliga febertoppar med svettbad och stor ångest.
  2. hosta - Inte särskilt men vanligt.
  3. andnöd - Mycket tryck mitt i bröstet särskilt i andra fasen. Vid ansträngning viss andnöd.
  4. huvudvärk - Nej. Möjligen innan utbrottet.
  5. smärtkänslor - Ja i första fasen punktvisa smärtor på olika ställen i hela bröstkorgen, framsida baksida uppe nere. Ingen känning i körtlar som vid vanlig influensa.
  6. halsont - Nej inte alls
  7. trötthet - Ja, enorm. 
  8. diarré - Nej
  9. rinnande  näsa - Nej, ingen påverkan alls i näsa och bihålor. Möjligen var det ett par dagar innan en koppling med en känsla av sårig näsa och viss huvudvärk.
  10. nysningstendens - Nej
  11. ev. inkubationstid om möjligt - Vet ej

Med andra ord. 

Började med en rejäl nattlig febertoppning ca 1 timme, enorm svettning. Sen en vecka med mycket milda symptom, viss smärta punktvis i hela bröstkorgen, lite feber. Efter en veckan kändes som att det var klart, 2 dagar med snabb förbättring. Sen bakslag. En nattlig febertoppning igen, värre än den första, tryck mitt i bröstet fram högt upp och nu med svåra ångesttankar. Fosterställning. 

Andra veckan plus halva tredje veckan varje dag lik den andra. Tryck mitt i bröstet högt upp, harklar upp slem gör olika andningsövningar för att få upp slemmet dricker slemlösande (var 3e timme när det var som värst) dricker vätska, buljong, två ytterligare febernätter men mildare. Irriterad, låg, ledsen.

Efter 2 och en halv vecka äntligen lite förbättring, sakta sakta släpper trycket i bröstet och feberkänslan försvinner. Börjar kännas som efter vanliga större infektioner. Slemmet rosslar fram ur lungorna och näsan börjar få lite snor. Lite livsglädje och hopp infinner sig.

Upplever inte att luktsinnet försvann, däremot en kortare period med väldigt bra luktsinne men det kan vara en illusion. 

Tack för att du delar med dig!

Krya på dig! Skickar dig en stor kram. 

• Gilla 6
Länk till inlägg
39 minuter sedan, Erik 2 sade:

2 dagar med snabb förbättring. Sen bakslag

Just de symptomen jag citerade lärde jag mig om i veckan - det är ju förrädiskt värre! Först krasslig, sen bättre och sen jäklar slår det till...! 

Åh, vad sorgligt att du åkt på det! Låter inget vidare... :( 
Kryakram!

• Gilla 6
Länk till inlägg

Tips från Irland ang. D-vitamin och Corona -virus!

https://www.irishtimes.com/news/health/covid-19-cocooning-elderly-over-70-at-risk-of-vitamin-d-deficiency-1.4220356 (några timmar gammal).

i översättning:

Vuxna över 70 år som håller sig hemma under koronavirusåtgärder kan ha ”hög risk” för vitamin D-brist eftersom de kan sakna möjlighet till solexponering.

Ny forskning visar D-vitamin hjälpa till att förebygga luftvägssjukdomar och gynna immunfunktionen. I den irländska longitudinella studien om åldrande (Tilda) -rapporteras: ”att upprätthålla en tillräcklig vitamin D-status kan därför vara till nytta i Covid-19-pandemin”.

En av fyra personer över 70 år kommer troligtvis att lida brist på vitaminet, enligt Tilda-forskningen. Analysen granskar vitamin D-brist hos äldre människor och dess konsekvenser för Covid-19.

Ytterligare oro är det faktum att endast 10,5 procent av de över 70 år rapporterar att de tar ett tillskott trots ”användbarheten av vitamin D för immunfunktionen särskilt i dagsläget”.

"Om D-vitaminstatus är tillräcklig, kan det gynna utsatta vuxna, i synnerhet de 70-plussare och äldre som "håller sig hemma under utbrottet av Covid-19," konstaterar Tilda-rapporten.

Varje år på Irland lider en på åtta äldre vuxna brist på vitamin D. Antalet äldre vuxna med brist på vitamin D nästan fördubblas på vintern. Detta antal förväntas bli mycket högre nu på grund av begränsningarna efter utbrottet av Covid-19.

Professor i medicinsk gerontologi vid Trinity College Dublin och chef för Mercer's Institute for Successful Aging Rose Anne Kenny påpekade: "Det är oerhört svårt för människor som befinner sig hemmet att få tillräckligt med träning och D-vitamin är bra för muskler och benhälsa."

Prof Kenny sa att irländarna nu skulle "räkna med att de lider brist på vitamin D och ta kosttillskott.

De som är mest utsatta för brist inkluderar hemmavarande personer med kronisk sjukdom och lungtillstånd samt rökare, feta och inaktiva.

Det finns tre huvudsakliga källor till vitamin D - solljus, mat och kosttillskott.

Det kan produceras via 10 till 15 minuters solexponering (före applicering av solkräm) från slutet av mars till slutet av september, genom D-vitaminrik mat som fet fisk, ägg, lever och livsmedel som D-vitaminberikade livsmedel och D-vitamin-tillskott.

Endast 4 procent av män och 15 procent av kvinnorna tar ett tillägg och det räcker inte. Finland har obligatorisk D-vitaminberikning och även om de har en högre latitud  - vilket betyder mindre solljus - har mindre än 1 procent av deras befolkning vitamin D-brist. Vi har inte obligatorisk matförstärkning här, så vi borde komplettera, säger prof. Kenny. Vad är fördelarna?

Nyligen undersöktes i en stor metaanalys av 10 933 personer från 25 studier i 15 länder om D-vitamintillskott hjälpte till att förhindra förkylningar, influensa och bröstinfektioner.

Sammantaget minskade D-vitamintillskott risken för att ha minst en akut luftvägsinfektion. D-vitamin hade en betydande, skyddande effekt när den ges dagligen eller varje vecka till personer med lägsta vitamin D-nivåer. Risken för att ha minst en akut luftvägsinfektion minskade från 60 procent till 32 procent hos dessa människor.

I en separat studie med patienter med risk för luftvägsinfektion upplevde de som fick D-vitamintillskott under ett år en minskning av andningssymtom och följaktligen antibiotikabruk.

År 2019 visade en nyare analys med 21 000 deltagare från över åtta studier att de med en låg D-vitaminnivå hade 64 procent ökad risk för samhällsförvärvad lunginflammation.

P.S.

Som tidigare sagts i tråden, kinesiska erfarenheter är dessutom att avlidna visat sig ha låga kolesterolnivåer. Den omedelbara reaktionen (Lars Bern, Ralf Sundberg) är naturligtvis vansinnet i att med kolesteroldämpande medel (statiner) dämpa leverns produktion av kolesterol. Tror någon att några ansatser tas till önskemålet om snabbutredning runt dessa förhållanden? Svara i sannolikhetspoäng 1 - 10.

A. Ja

B. Nej

• Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Att beakta hos oss:

I Sverige är det bara på sommaren som solen står högre än 45 grader, och då bara mitt på dagen. Här ser du mellan vilka datum som solen står högre än 45 grader på några platser i Sverige. :

• Stockholm: 27 april–15 augusti
  • Göteborg: 22 april–20 augusti
  • Malmö: 16 april–26 augusti
  • Umeå: 13 maj–30 juli
  • Kiruna: 16–26 juni
  • Gilla 2
  • Tack! 2
Länk till inlägg

Även om bevisen runt D-vitaminets betydelse vid just Corona-viruset ännu inte är säkerställda, kan finnas anledning att relatera till influensautbrott, som generellt brukar ligga som högst enligt tidigare statistik till D-vitaminstatus vid olika tider på året enligt nedan:

2091028095_ScreenHunter_2046Apr_0500_02.thumb.jpg.cc1bb0078b15bba01c51c4f5f6b5fd0e.jpg

Den som t.ex. använder 2000 ie D3-vitamin / dag (50µg/dag) som tillskott, kan räkna med att få ett blodvärde i storleksordningen S-25-OH-vitamin D = 120 nmol/L (i närheten av optimalt värde). Utan garantier kan detta möjligen tillämpas på det nya corona-viruset. Aldrig fel att säkra sig enligt ovan - en från toxisk synpunkt helt oproblematisk tillskottsnivå! 

Blodvärden på:

< 25 nmol/liter anses visa allvarlig brist

25–50 = otillräckligt

100 anses nära optimalt

För de äldre > pensionsåldern lär klara fördelar dessutom finnas för den som har högre kolesterolnivåer än de av socialstyrelsen rekommenderade. För den som dessutom tillämpar LCHF-kosten plus säkring i form av 1-2 gram C-vitamin utspritt under dagen, kan sannolikt anse sig ha säkrat kroppen optimalt (om magnesium/K2-vitamin finns i tillräcklig mängd).

P.S.

Vad gäller toxiska nivåer, finns mycket att hämta in på nätet - en del i form av studier - en del i form av ad-hoc info. Som al@j antyder är det sällsynt med allvarliga effekter vid stora intag D-vitamin. I varje fall gäller detta om kroppen själv efter solbestrålning producerar D-vitaminet (egentligen ett hormon). I det senare fallet stängs produktionen automatiskt av, när nivån är tillräcklig. Genom att solbada uppkommer alltså ingen övermängd.

Till skillnad från vid solbestrålning, tvingas kroppen vid tillförsel av D-vitamin i form av tillskott, acceptera den mängd som tillförs (ingen automatisk reglering). Vid mycket stora tillskott, som dagligen tillförs under lång tid (åratal), som ger höga nivåer i blodet långt över 250 nmol/L (S-25-OH-vitamin D), finns viss risk att blodkärl och mjuk vävnad beläggs med kalcium, såvida man inte stöttar upp med motsvarande mängd K2-vitamin, som tillser att benstommen tar upp kalciumöverskottet. 

Man brukar bedöma S-25-OH-vitamin D=100 ligga nära idealet. Vid nivåer däröver förefaller majoriteten bedömare inte se fysiologiska fördelar (livslängd etc.). Mig förefaller 2000 ie D3-vitamin ge ideala blodnivåer runt 120-130.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag har i mer än fyra års tid haft ett dagligt intag av D-vitamin på 8000-10000 IE. D-vitamin är bra för bl.a lungor samt många andra förmåner som Cancer hämmande.

Vår sjuka vård säger att det är toxiskt över 250 nmol/l. Vetenskapen säger att det är toxiskt först vid 750 nmol/l.

https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18689406&prev=search

Länk till inlägg
59 minuter sedan, nokenok sade:

För ett estimat av vad solen ger i fråga om D-vitamin, och när, och under vilka omständigheter, kolla på denna kalkylator.

an se.

59 minuter sedan, nokenok sade:

För ett estimat av vad solen ger i fråga om D-vitamin, och när, och under vilka omständigheter, kolla på denna kalkylator.

https://fastrt.nilu.no/VitD-ez_quartMEDandMED_v2.html

Inga svenska städer med vad jag kan se.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Tack! Har nu provat  och resultatet jag får är inte rimligt. Ca 26 min den 5 april i Umeå, för att få min dos dvitamin. Har ngn annan testat?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag har en känsla att vårt behov av vitaminer har accelerat under de senaste 40-50 åren, alla rapporter som vi läser om vårt behov av vitaminer  är som jag ser ett resultat av vår nuvarande mat, vi "måste" äta C-vitamin, D-vitamin och många andra vitaminer som skall ge oss hälsa.  Hur tror vi att det var 100 år sedan med vitamin intaget och hur var det med  ex. cancer, diabetes, hjärt kärlsjukdoma, diabetes och artros? De rapporter om vitaminbehovet  är utifrån vad vår kropp behöver  p.g.a. att vi äter i grunden en helt felaktig hög kolhydratkost som skapar behovet. Om vi tar människor som äter liknande carnivore där animalier är grunden, då verkar C-vitamin inte behövas. Själv har jag ätit 2-3 gram C-vitmin/dag under långa tider, inte hjälpte det det blev 3-4 förkylningar /år, många bihåleinflamationer, halsfluss och förkylningar kom ändå, därtill så har det blivit lactiplus för en krånglande mage, och inte hjälpte det heller, D-vitamin är något som jag däremot aldrig har tagit som vitamintillskott. I dessa coronatider försöker vi hitta något som skulle kunna minska vår mottaglighet mot viruset. Tänk om det är så enkelt som Annika Dahlkvist sade för över tio år sedan när svinifluensan var på ingång, " om vi äter liknande LCHF så får vi inte influensan",  och lchf maten ger oss mycket D-vitamin,  och i mitt fall tillräckligt, c-vitamin äter jag heller inte eftersom min kost i det stora är animalisk och i stort utan grönsaker sedan många år. Jag har tidigare i notiser nämnt om solen och D-vitamin, med påståendet, om D-vitaminet skulle vara lösningen på vår hälsa, då skulle människor som bor i soliga länder vara friskare än oss, är det så? Jag kan inte se det,  läste en bok av Steven R. Grundy, en professor som blivit alternativmedicinare och som skrivit boken "Växtparadoxen", han  säger att 10000 IE D-vitamin är inte toxist, han har givit sina patienter höga D-vitamin doser sedan omkring år 2000, han betvivlar att vi kan bli förgiftade av D-vitaminet. Grundy säger också att en bristfällig tarmfunktion inte kan kompenseras med höga doser av D-vitamin, och just de sista orden är det jag själv anser är nyckel till vår hälsa, om magen och tarmen fungerar med lchf då håller vi oss friska. (Grundy gillar inte oss lchf'are, men han berättar också att vi skall undvika en hel del grönsaker p.g.a. lektiner) 

• Gilla 1
Länk till inlägg
On 2020-03-27 at 15:22, patrix sade:

Sucharit Bhakdi (han ser ut att vara 50 -60 men är i själva verket 73 år gammal) - en suveränt pedagogisk informatör som grundar sin utsago på djupgående kunskap. Fler av det slaget skulle behövas vid sidan av t.ex. vår pragmatiskt lagda Agnes Vold, som man fick korn på i Skavlan, när hon med en humoristik glimt i ögat, till glädje för en skäggig man bredvid henne, förklarade att skäggiga män hade mindre bakterier i skägget än i huden på den rakade mannen.:fun:

Bhakdi förklarar tydligt och klart att Coronaviruset inte i sig är det som är dödligt. De som rapporteras avlidna dör av annat än viruset - utan att ens behöva ha varit infekterade av corona. Det inses lätt, när man ser att bara 0,1-0,2 % av människor mellan 20 - 44 år rapporterats avlida. Som vår Lars Bern f.ö. påpekar,  är det hög tid att undersöka om förskrivning av statiner kan ligga bakom en del av orsakerna bakom många dödsfall (kineserna har ju rapporterat om låga kolesterolnivåer hos de avlidna). En utmärkt idé, med tanke på att kolesterolets produktion i levern reduceras med statiner och att kolesterolerna - ett viktigt reparationsmaterial - har stor betydelse för immunförsvarets uppbyggnad.

• Gilla 1
Länk till inlägg
36 minutes ago, Nils Engström said:

Sucharit Bhakdi (han ser ut att vara 50 -60 men är i själva verket 73 år gammal) - en suveränt pedagogisk informatör som grundar sin utsago på djupgående kunskap. Fler av det slaget skulle behövas vid sidan av t.ex. vår pragmatiskt lagda Agnes Vold, som man fick korn på i Skavlan, när hon med en humoristik glimt i ögat, till glädje för en skäggig man bredvid henne, förklarade att skäggiga män hade mindre bakterier i skägget än i huden på den rakade mannen.:fun:

Bhakdi förklarar tydligt och klart att Coronaviruset inte i sig är det som är dödligt. De som rapporteras avlidna dör av annat än viruset - utan att ens behöva ha varit infekterade av corona. Det inses lätt, när man ser att bara 0,1-0,2 % av människor mellan 20 - 44 år rapporterats avlida. Som vår Lars Bern f.ö. påpekar,  är det hög tid att undersöka om förskrivning av statiner kan ligga bakom en del av orsakerna bakom många dödsfall (kineserna har ju rapporterat om låga kolesterolnivåer hos de avlidna). En utmärkt tanke, med tanke på att kolesterolets produktion i levern reduceras med statiner och att kolesterolerna - ett viktigt reparationsmaterial - har en stor betydelse för immunförsvarets uppbyggnad.

Jo fast det man nog också bör inse är hur kontraproduktiva och oproportionerliga de åtgärder som vidtagits är. Lyssna på vad prof Bhakdi säger i slutet av videon. Den skräckpropaganda som pumpats ut i media och de åtgärder som myndigheterna vidtagit är det som skadar och dödar oss, inte något virus. Dags att vakna och inse att det inte bara är livsmedelsverket som inte har vårt bästa för ögonen.

• Gilla 1
  • Boom 1
Länk till inlägg
4 timmar sedan, al@j sade:

Ärligt talat tycker jag den artikeln var totalt värdelös. Skumma konspirationsteorier kombinerat med en massa ologiska slutsatser. Sen byggs resonemanget förstås också på en och annan vettig fakta.  Slutsatsen verkar vara att man utnyttjar covid-19 till att knäcka ekonomin eftersom den egentligen redan var körd i botten men nu kan man (oklart vilka men antagligen en sammansvärjning av politiker?) dölja detta genom att man säger att det beror på covid och då slipper politikerna ta ansvaret för att de redan i ett tidigare skede knäckt ekonomin. Tror du på detta Al? ;)

• Gilla 3
Länk till inlägg
18 timmar sedan, patrix sade:

Jo fast det man nog också bör inse är hur kontraproduktiva och oproportionerliga de åtgärder som vidtagits är. Lyssna på vad prof Bhakdi säger i slutet av videon. Den skräckpropaganda som pumpats ut i media och de åtgärder som myndigheterna vidtagit är det som skadar och dödar oss, inte något virus. Dags att vakna och inse att det inte bara är livsmedelsverket som inte har vårt bästa för ögonen.

Denne klartänkte man har t.o.m. ansett coronaviruset och allt det för med sig vara så viktigt att han tillställt Angela Merkel följande - jag snabböversatte via Google och putsade från tyska:

Ett öppet brev från: Dr. Sucharit Bhakdi, professor emeritus i medicinsk mikrobiologi vid Johannes Gutenberg Universitetet i Mainz, till Tysklands kansler Dr. Angela Merkel. Professor Bhakdi efterlyser en snabb omprövning av "svaret" på Covid-19 och ställer fem avgörande frågor till kanslern. Brevet är daterat 26 mars.

Kära kansler,

Som emeritus från Johannes-Gutenberg-universitetet i Mainz och länge chef för Institutet för medicinsk mikrobiologi, känner jag mig skyldig att kritiskt ifrågasätta de långtgående begränsningarna i det offentliga livet, som vi för närvarande tar på oss för att minska spridningen av COVID-19-virus.

Det är verkligen inte min avsikt att spela upp eller ner farorna med viruset eller sprida ett politiskt budskap. Jag anser emellertid att det är min skyldighet att ge ett vetenskapligt bidrag, för att sätta aktuell information och fakta i rätt perspektiv - och dessutom ställa frågor som riskerar att gå förlorade i den heta debatten.

Anledningen till min oro ligger framför allt i de verkligen oförutsebara socioekonomiska konsekvenserna av de drastiska inneslutningsåtgärderna som för närvarande tillämpas i stora delar av Europa och som också redan tillämpas i stor skala i Tyskland.

Min önskan är att med nödvändigt framåtseende, kritiskt diskutera fördelarna och nackdelarna med att begränsa det offentliga livet och de resulterande långsiktiga effekterna.

För detta ändamål står jag inför fem frågor, som hittills inte har besvarats tillräckligt, men som är nödvändiga för en balanserad analys.

Jag skulle vilja be er om att snabbt kommentera och samtidigt vädja till den federala regeringen att utveckla strategier, som effektivt skyddar riskgrupper utan att begränsa det offentliga livet över hela linjen och (i negativt avseende) så frön för en ännu mer intensiv polarisering av samhället än vad som är redan äger rum.

Med största respekt,

Professor em. Dr. med. Sucharit Bhakdi

1. Statistik

I infektiologi - grundat av Robert Koch själv - görs traditionellt en skillnad mellan infektion och sjukdom. En sjukdom kräver en klinisk manifestation. Därför bör endast patienter med symtom som feber eller hosta inkluderas i statistiken som nya fall.

Med andra ord, en ny infektion - mätt med COVID-19-testet - betyder inte nödvändigtvis att vi har att göra med en nyligen sjuk patient som behöver en sjukhussäng. Men det antas för närvarande att fem procent av alla smittade blir allvarligt sjuka och kräver andningsstöd. Prognoser baserade på denna uppskattning tyder på att sjukvårdssystemet kan bli överbelastat.

Min fråga: Gjorde prognoserna någon åtskillnad mellan symtomfria smittade personer och faktiska, sjuka patienter - dvs personer som utvecklar symtom?

2. Farlighet

Ett antal coronavirus har cirkulerat länge - till stor del obemärkta av media. Om det skulle visa sig att COVID-19-viruset inte bör tillskrivas en betydligt högre riskpotential än de redan cirkulerande corona-virusen, skulle alla motåtgärder uppenbarligen bli onödiga.

Den internationellt erkända International Journal of Antimicrobial Agents kommer snart att publicera en analys som behandlar just denna fråga. Preliminära resultat från studien kan redan ses idag och leder till slutsatsen att det nya viruset INTE skiljer sig från traditionella coronavirus när det gäller farlighet. Författarna uttrycker detta i titeln på sitt papper ”SARS-CoV-2: Fear versus Data”.

Min fråga: Hur jämförs den nuvarande arbetsbelastningen för intensivvårdenheter med patienter med diagnostiserad COVID-19 med andra coronavirusinfektioner, och i vilken utsträckning kommer dessa data att beaktas vid vidare beslut av den federala regeringen? Dessutom: Har ovanstående studie beaktats vid planeringen hittills? Även här betyder naturligtvis "diagnostiserad" att viruset spelar en avgörande roll för  patientens sjukdomstillstånd, och inte att tidigare sjukdomar spelar en större roll.

3. Spridning

Enligt en rapport i Süddeutsche Zeitung, vet inte ens det mycket citerade Robert Koch-institutet exakt hur mycket som testas för COVID-19. Det är emellertid ett faktum att en snabb ökning av antalet fall nyligen har observerats i Tyskland när testvolymen ökar. Det är därför rimligt att misstänka att viruset redan har spridit sig obemärkt i den friska befolkningen. Detta skulle ha två konsekvenser: för det första skulle det innebära att den officiella dödsnivån - den 26 mars 2020, till exempel, fanns 206 dödsfall från cirka 37 300 infektioner, eller 0,55 procent [5] - är för hög; och för det andra skulle det betyda att det knappast skulle vara möjligt att förhindra viruset att spridas i den friska befolkningen.

Min fråga: Har det redan funnits ett slumpmässigt urval av den friska allmänna befolkningen för att validera den verkliga spridningen av viruset, eller planeras detta inom en snar framtid?

4. Dödlighet

Rädslan för en ökning av dödsfallen i Tyskland (för närvarande 0,55 procent) är för närvarande föremål för särskilt intensiv medieuppmärksamhet. Många är oroliga för att det kan skjuta upp som i Italien (10 procent) och Spanien (7 procent) om åtgärder inte vidtas i tid.

Samtidigt görs misstaget över hela världen att rapportera virusrelaterade dödsfall så snart det konstateras att viruset var närvarande vid dödsfallet - oavsett andra faktorer. Detta bryter mot en grundläggande princip för infektiologi: först när det är säkert att ett medel har spelat en viktig roll i sjukdomen eller döden får en diagnos ställas. Föreningen för de vetenskapliga medicinska föreningarna i Tyskland skriver uttryckligen i sina riktlinjer: ”Utöver dödsorsaken måste en orsakskedja anges, med motsvarande underliggande sjukdom på tredje plats på dödsattesten. Ibland måste också fyra länkade kausalkedjor anges.

För närvarande finns det ingen officiell information huruvida, åtminstone i efterhand, mer kritiska analyser av medicinska register har gjorts för att avgöra hur många dödsfall som faktiskt orsakats av viruset.

Min fråga: Har Tyskland helt enkelt följt denna trend med en allmän misstanke om COVID-19? Och: är det avsett att fortsätta denna kategorisering okritiskt som i andra länder? Hur gör man då en åtskillnad mellan äkta coronarelaterade dödsfall och oavsiktlig virusnärvaro vid dödsfallet?

5. Jämförbarhet

Den skrämmande situationen i Italien används upprepade gånger som ett referensscenario. Virusens verkliga roll i det landet är emellertid helt oklar av många skäl - inte bara för att punkterna 3 och 4 ovan också gäller här, utan också för att det finns exceptionella externa faktorer som gör dessa regioner särskilt sårbara.

En av dessa faktorer är den ökade luftföroreningen i norra Italien. Enligt WHO: s uppskattningar ledde denna situation, även utan viruset, till över 8 000 ytterligare dödsfall per år 2006 i de 13 största städerna i Italien ensam. Situationen har inte ändrats väsentligt sedan dess. Slutligen har det också visats att luftföroreningar i hög grad ökar risken för virala lungsjukdomar hos mycket unga och äldre.

Dessutom bor 27,4 procent av den särskilt utsatta befolkningen i detta land med unga människor, och i Spanien så många som 33,5 procent. I Tyskland är siffran bara sju procent. Enligt prof. Dr. Reinhard Busse, chef för avdelningen för hälsovård vid TU Berlin, är dessutom Tyskland betydligt bättre utrustad än Italien när det gäller intensivvården - med en faktor på cirka 2,5 .

Min fråga: Vilka ansträngningar görs för att göra befolkningen medveten om dessa elementära skillnader och för att få människor att förstå att scenarier som de i Italien eller Spanien inte är realistiska här?

Kommentar

Det hörs att vi har att göra med någon som kan hålla isär begreppen kausalitet och korrelation. Visserligen har Tyskland i storleksordningen tre gånger fler sängplatser per kapita än Sverige men mycket av det sagda kan ändå tillämpas på Sverige - eller vad anser ni?

Länk till inlägg

Nils, det verkar som vi klarar oss med ett nödrop i Stockholm och efter att vården kraftigt byggt ut sina resurser från att behöva ta extremt många obehagliga beslut i vården. Vad tror du hade hänt om vi inte hade vidtagit alla drakoniska åtgärder utan levt på som vanligt? Ingen skillnad? Liten skillnad? Mycket stor skillnad? Det ser jag som den relevanta frågeställningen. Jag lutar nog åt mycket stor skillnad.

Jag tror att det räcker med att besvara den enkla frågan istället för att föra komplexa resonemang om covid är ett virus eller inte eller vad man dör av egentligen, hur befolkningsprofilerna ser ut, hur många som dör av säsongsinfluensan, o s v. Förvisso intressant. :)

• Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till inlägg
22 timmar sedan, Peter B sade:

1. Nils, det verkar som vi klarar oss med ett nödrop i Stockholm och efter att vården kraftigt byggt ut sina resurser från att behöva ta extremt många obehagliga beslut i vården. Vad tror du hade hänt om vi inte hade vidtagit alla drakoniska åtgärder utan levt på som vanligt? Ingen skillnad? Liten skillnad? Mycket stor skillnad? Det ser jag som den relevanta frågeställningen. Jag lutar nog åt mycket stor skillnad.

2. Jag tror att det räcker med att besvara den enkla frågan istället för att föra komplexa resonemang om covid är ett virus eller inte eller vad man dör av egentligen, hur befolkningsprofilerna ser ut, hur många som dör av säsongsinfluensan, o s v. Förvisso intressant. :)

1. Trots att vi i Sverige har en tredjedel så många sängplatser som tyskarna, har problemen klarats av någorlunda. Stockolm måste ses som en inkörsport. Vad man kanske kunde ha gjort, vore väl att ha koll på de flyg som kom direkt från Kina och Italien och att man utfört vissa tester.

Stor skillnad? Njaäe!!! Befolkning, hälsotillstånd etc. Tyskland/Sverige är nog enligt min uppfattning att ganska väl jämställas. Mina kontakter med goda vänner i Tyskland och landet i övrigt och trots dess större resurser, talar för stora likheter. Italien/Spanien ligger betydligt värre till.

2. Virus är det förvisso fråga om men nog har det avgörande betydelse, om viruset självt kan anses dödligt eller ej. Min uppfattning - nära 90-strecket - är att den allt annat överskuggande faktorn för överlevnad är att vara frisk vid smittotillfället (förskonad från det metabola syndromet) bl.a. via LCHF-kosten och kunskapen man förvärvat under senare år med tack i efterhand till kostdoktorn och dess forum resp. forskargänget som ligger bakom. Då har man största chansen att få tillhöra de 85 procenten överlevare bland 85-plussarna :fun:

P.S.

Hela diskussionen runt riskgruppen 70-plus och virussmittan har, enligt min mening*, främst att göra med följden av det metabola syndromet, som flertalet äldre i något avseende lider av. Så gjorde också jag för tvåochetthalvt år sedan. Som Lars Bern, är jag helt inne på att många som legat i riskzonen och avlidit, mycket väl kan ha tillhört gruppen som påtvingats statiner och därför fått ett försvagat immunförsvar. Sedan jag blev helt befriad från de tre mediciner jag hade - inte minst statinerna - har mina ålderskrämpor helt försvunnit. Mitt blodtryck utan medicin är perfekt, mitt blodsocker helt normalt och  lipidprofilen idealisk till att tackla varje virusepidemi. En naturlig och enkel sak för sjukvården vore att nu gå igenom frekvensen statinmedicinering för äldre som avlidit efter virusinfektioner - inte bara efter covid-19. Naturligtvis en total genomgång av all medicinering, men vem får en medicinare att ta initiativet till något sådant?

*Om man bortser från genetiska sjukdomar eller sådana som genom olyckshändelser och slump inneburit extra fysiologisk känslighet, lär det metabola syndromet med dess rader av kultursjukdomar  stå för huvuddelen av problemområdena, tillsammans med vad rökning och andra farliga vanor medför. På den positiva sidan, ser vi på detta forum därför fördelarna som har samband med LCHF-kosten och dess förstärkning av immunförsvaret.  Oavsett ålder kommer därigenom möjligheten att optimera detta till att slippa svåra sjukdomssymtom.

• Gilla 1
Länk till inlägg
3 timmar sedan, Peter B sade:

Ärligt talat tycker jag den artikeln var totalt värdelös. Skumma konspirationsteorier kombinerat med en massa ologiska slutsatser. Sen byggs resonemanget förstås också på en och annan vettig fakta.  Slutsatsen verkar vara att man utnyttjar covid-19 till att knäcka ekonomin eftersom den egentligen redan var körd i botten men nu kan man (oklart vilka men antagligen en sammansvärjning av politiker?) dölja detta genom att man säger att det beror på covid och då slipper politikerna ta ansvaret för att de redan i ett tidigare skede knäckt ekonomin. Tror du på detta Al? ;)

Att du tycker den var värdelös säger mer om dig än om artikeln. Med allt jag läst om Covid 19  och virus samt sett hur det ser ut på sjukhus i dag så är min övertygelse att det handlar om ekonomi.

• Gilla 1
Länk till inlägg
8 timmar sedan, al@j sade:

Att du tycker den var värdelös säger mer om dig än om artikeln. Med allt jag läst om Covid 19  och virus samt sett hur det ser ut på sjukhus i dag så är min övertygelse att det handlar om ekonomi.

Det är en intressant synpunkt. Tänker du ofta på det själv, vad ditt tyckande säger om dig?

• Gilla 1
  • Tack! 3
Länk till inlägg
6 timmar sedan, Angelico sade:

Det är en intressant synpunkt. Tänker du ofta på det själv, vad ditt tyckande säger om dig?

Var någonstans har jag tyckt?

Länk till inlägg