patrix Posted April 9, 2020 Share Posted April 9, 2020 31 minutes ago, Gemma said: Dock lyder inte psykiatri under kategorin naturvetenskap, inte ens i den mildaste närhet, aldrig gjort och kommer aldrig heller att göra - bara något jag menar att man generellt bör hålla i minnet vid diskussioner. Eller så kan man låta bli men smakligt att ta reda på att psykiatri alltid varit något (en avart) som katten släpat in... Detsamma kan inte sägas om mässlingen , vattenkoppor o.dyl. som är fysiologiska tillstånd där objektiv kunskap finns som underlag (om så att just jag inte är den som besitter de rätta kunskaperna som krävs, eller äger den kunskapsbank som ändock utgjort basen för att dra igång vaccinationer för sjukdomar som drabbar rätt så allvarligt, om jag förstått det rätt. jag har iaf haft vattenkoppor och kommer aldrig glömma dess vidriga och hotande tillstånd!) På samma sätt är barnafödandet också ett naturligt tillstånd, likväl ett tillstånd där kvinnan kan sägas stå med en fot i graven, varför särskild medicinsk tillsyn påkrävs.. naturen är fiffig.. men allt går inte alltid på räls för den sakens skull. Naturen kan således behöva lite hjälp på traven med de medel som emellanåt kan ses som tämligen saliggörande "i, det stora hela" Förstår nog tyvärr inte vad du vill säga här, men som tydligt framgår i intervjun med Dr Lanka så ifrågasätter han naturligtvis inte mässlingen eller andra sjukdomars existens. Det han påtalar är att den förmodade orsaken - virus, saknar evidens och då blir naturligtvis det profylax - vaccination som man använder utifrån detta förmodade orsakssamband problematiskt. Jämför med kolesterolhypotesen. Om denna saknar evidens så är kolesterolsänkande preparat sannolikt inte ändamålsenliga. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted April 9, 2020 Share Posted April 9, 2020 26 minuter sedan, patrix sade: Förstår nog tyvärr inte vad du vill säga här, men som tydligt framgår i intervjun med Dr Lanka så ifrågasätter han naturligtvis inte mässlingen eller andra sjukdomars existens. Det han påtalar är att den förmodade orsaken - virus, saknar evidens och då blir naturligtvis det profylax - vaccination som man använder utifrån detta förmodade orsakssamband problematiskt. Jämför med kolesterolhypotesen. Om denna saknar evidens så är kolesterolsänkande preparat sannolikt inte ändamålsenliga. Äsch att jag drog in den psykiatriska "grenen" i mitt inlägg var mest reaktion över att du nämnde trepanering av skallar i psykiatriskt syfte, fast du skriver "onda andar" så ser jag inga tvivel om att du åsyftade psykiatrisk metodik dit även ECT ingår eftersom man säger sig vilja "göra bra" mot något "ont" eller "dåligt" inuti huvuden. Etc. Så låt oss inte hänga upp oss vid det. Gällande mässlingen, behöver jag definitivt läsa på innan jag kan uttala mig säkert om Dr Lankas fynd. Jag är inte beredd att ignorera sådan rapport.. eftersom man visade rätt ordentlig villrådighet vid svininfluensan härom året.. och att så mycket mörkas, redan det väcker naturligtvis frågor och spekulationer till liv, men att bedöma Dr Lankas saklighet, kan ev. kräva att man själv besitter rätt fördjupad kunskap i virologi immunologi och sjukdomslära - tyvärr befinner jag mig inte i det stallet. Samtidigt lockar inte tanken på att vi inom kanske snar framtid, blir tilltvingade obligatorisk corona-vaccination.. jag anser någonstans att förvirringen fortfarande är nästintill total. Vad gäller coronan, litar m.a.o inte 100% på medieflödet, jag menar.. vad vet alla dessa mediokra journalister mer än mig.. inte ett jota mer. Deras uppdrag är ändå redan så urholkat det kan bli. Så det är svårt att egentligen "bedöma" coronan, tycker jag. När man saknar nödvändiga spetskunskaper. Utöver redan förankrade baskunskaper och då menar jag inte gymnasiekompetens eller har läst en massa artiklar eller är jätteintresserad-nivån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 10, 2020 Share Posted April 10, 2020 Superintressant spaning av Anna Sparre. Hemjärn. Kan förklara varför män drabbas värre än kvinnor. http://4health.se/behandlas-de-sjukaste-covid-19-patienterna-fel#comment-77215 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Kiuru Posted April 10, 2020 Share Posted April 10, 2020 On 2020-04-05 at 21:28, MariaF sade: Behovet av tillskott kommer sig nog av att jordarna utarmats av dagens odlingsmetoder, både matjordslagrets tjocklek och näringsinnehållet samt taskig djuruppfödning/djurfabriker där djuren inte får bra och artegen föda. Visst är det så att djuren idag äter spannmål med mycket lektiner så köttet blir inte lika "friskt" som det var tidigare i historien när de betade fritt på åkrar. Det mest som vi odlar idag är naturligtvis skadat av odlingssätt och produktivitets utvecklingen där mängden och härdigheten prioriteras före kvaliteten. I min tankevärld så kommer inte ätandet av olika vitaminpreparat vara det som håller oss friska, utan hur vi håller vårt blodsocker på en jämn och för hållandevis låg nivå, och kroppen inte behöver kalla på det skadliga insulinet så ofta, och grunden till att insulinet inte behöver tillkallas råkar vara mat av den "gamla typen", Paleo eller typ Lchf det kommer att vara tillräckligt enligt mig. Det pratas också om att vi skall äta vitaminer eller grönsaker med antioxidanter, men det finns t.o.m. vetenskapliga fakta att det driver cancertumörer eller i bästa fall händer inget. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 10, 2020 Share Posted April 10, 2020 I min tankevärld ska vi äta sådant som ger oss byggstenar, dvs näring. Enbart blodsockerkontroll kommer inte att hjälpa även om det är en del av att hålla sig frisk. Avgiftningen kräver folat (B9) och det hittar man främst i gröna blad. Av detta tillverkar kroppen själv vissa antioxidanter, tex glutation. Har man autism kan kroppens förmåga att metylera B9 vara nedsatt och då fungerar inte avgiftningen varför tillskott av typen metylfolat kan vara lösningen för att just glutation är en oerhört viktig antioxidant för just avgiftning. Problemet med vetenskapen idag är att det finns så många olika saker man kan bevisa om man vill det, antingen genom att utelämna info eller utgå från en viss förutsättning, typ som när man kom fram till att fet mat från snabbmatskedjan är dålig men "glömde" att pommes frites:en visst innehöll potatis också (förutom billig olja). Med andra ord kan man inte riktigt lita på forskningen men försöka ta in både för och emot och dra egna slutsatser, något som kan vara nog så svårt när man redan är vinklad åt ena eller andra hållet. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 10, 2020 Share Posted April 10, 2020 Jag tycker också att det är intressant att män drabbas hårdare än kvinnor det borde absolut kunna ge ledtrådar till hur Coronaviruset fungerar. Det enda jag gör praktiskt åt detta med viruset är nog att jag supplementerar lite mer än vanligt ( Zink, Magnesium, D, K EPA/DHA, B-Complex och ett "Allt-i-ett" ). Det gör antagligen ingen större nytta men skulle man råka ha en brist någonstans så är det nog snarast en fördel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Kiuru Posted April 10, 2020 Share Posted April 10, 2020 2 timmar sedan, MariaF sade: I min tankevärld ska vi äta sådant som ger oss byggstenar, dvs näring. Enbart blodsockerkontroll kommer inte att hjälpa även om det är en del av att hålla sig frisk. Avgiftningen kräver folat (B9) och det hittar man främst i gröna blad. Av detta tillverkar kroppen själv vissa antioxidanter, tex glutation. Har man autism kan kroppens förmåga att metylera B9 vara nedsatt och då fungerar inte avgiftningen varför tillskott av typen metylfolat kan vara lösningen för att just glutation är en oerhört viktig antioxidant för just avgiftning. Problemet med vetenskapen idag är att det finns så många olika saker man kan bevisa om man vill det, antingen genom att utelämna info eller utgå från en viss förutsättning, typ som när man kom fram till att fet mat från snabbmatskedjan är dålig men "glömde" att pommes frites:en visst innehöll potatis också (förutom billig olja). Med andra ord kan man inte riktigt lita på forskningen men försöka ta in både för och emot och dra egna slutsatser, något som kan vara nog så svårt när man redan är vinklad åt ena eller andra hållet. Jag är nog en av de sista personerna som "hänger upp", mitt liv på vetenskapliga fakta, jag har under mitt 64 åriga liv trott på "vetenskapliga fakta" i ungefär 55 år, när jag nogsamt har tagit bort fett, ätit massor av fullkornsprodukter, grönsaker o frukt för att få i mig vitaminerna för hälsan utan framgång. När jag sedan äter förhållandevis ensidigt, tagit bort all frukt, inget bröd på våra sädesslag, äter kanske 200-300gram grönsaker i veckan, så svarar kroppen med hälsa, och där en av hälsoaspekterna är att virus och bakterier inte fäster, vilket är skönt i coronatider. Om ex. grönsaker skulle vara lösningen på hälsa då skulle vegetarianer var väldigt friska, men det ser jag inte, lite raljerande, men kan det vara så att ju mera av dagens hälsosam mat med grönsaker och vitaminer desto mera utbrändhet, psykiska problem, allergier och sedan våra s.k.vällevnadssjukdomar, jag har utvecklat mina tankar i en liten bok,En Annorlunda Otrolig Hälsoresa, där jag verkligen läser mellan raderna och ifrågasätter vad som vetenskapen påstår 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 10, 2020 Share Posted April 10, 2020 12 minuter sedan, Leo Kiuru sade: Jag har utvecklat mina tankar i en liten bok,En Annorlunda Otrolig Hälsoresa, där jag verkligen läser mellan raderna och ifrågasätter vad som vetenskapen påstår Det var väldigt försiktigt sätt att göra reklam för sin bok. Grattis till boken 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 10, 2020 Share Posted April 10, 2020 28 minuter sedan, Leo Kiuru sade: Om ex. grönsaker skulle vara lösningen på hälsa då skulle vegetarianer var väldigt friska, men det ser jag inte, Nej precis, eftersom de saknar byggstenar/näring i form av fettsyrorna EPA och DHA och lastar sig med både socker och oxalater. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 10, 2020 Share Posted April 10, 2020 1 timme sedan, Peter B sade: Jag tycker också att det är intressant att män drabbas hårdare än kvinnor det borde absolut kunna ge ledtrådar till hur Coronaviruset fungerar. Sannolikt ligger problem och lösning på ett helt annat plan än det på vilket sjukvården jorden runt i huvudsak felaktigt tillämpar (efter vilken andningshjälpen i slutskedet felaktigt bedrivs). Om det främsta problemet egentligen inte utgörs av lunginflammation utan, som rader av läkare med virussmittade patienter upptäckt, sanningen finns att söka på annat håll enligt nedan: https://www.realclearpolitics.com/video/2020/04/08/dr_cameron_kyle-sidell_does_covid-19_really_cause_ards_acute_respiratory_distress_syndrome.html kan forumets medlemmar åtminstone vara positiva på en punkt - att prioriteringen av immunförsvaret ligger främst i kön, bland de åtgärder som kan motverka att virusangrepp överhuvudtaget uppstår (vid lättare sådant) eller medverka till att åtgärda ett mer massivt angrepp (dose response anses av många experter ha stor betydelse). LCHF har bl.a. sin styrka på immunförsvarssidan. För äldre forummedlemmar, som tidigare låtit sig luras att acceptera statiner till att reducera leverns produktion av ett av de viktigaste reparationsmedlen kroppen förfogar över - kolesterolet (främst LDL) - förmodar jag för länge sedan tagit lärdom och satt ut statinerna (undantaget den som av genetiska skäl har mycket stor överproduktion av kolesterol). Hittills har vi på forumet sett mycket lite av medlemmar på vilka sjukdom brutit ut - även i högre ålder. Det kan statistiskt tyda på positiva effekter av LCHF. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 10, 2020 Share Posted April 10, 2020 1 timme sedan, Leo Kiuru sade: Jag är nog en av de sista personerna som "hänger upp", mitt liv på vetenskapliga fakta, jag har under mitt 64 åriga liv trott på "vetenskapliga fakta" i ungefär 55 år, när jag nogsamt har tagit bort fett, ätit massor av fullkornsprodukter, grönsaker o frukt för att få i mig vitaminerna för hälsan utan framgång. När jag sedan äter förhållandevis ensidigt, tagit bort all frukt, inget bröd på våra sädesslag, äter kanske 200-300gram grönsaker i veckan, så svarar kroppen med hälsa, och där en av hälsoaspekterna är att virus och bakterier inte fäster, vilket är skönt i coronatider. Men det du påpekar visar ju faktiskt att du slutligen utgått från "vetenskapliga fakta" verifierade sedan minst två decennier tillbaka. Om du menar att t.ex. kolesterolhypotesen lurat skjortan av läkare och patienter i ett halvsekel och tidigare några av oss andra, som nu kommit tillrätta med verkliga fakta, är en annan sak. Det kan du knappast skyllas för. Något borde vi kunna lita på sjukvården för. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 11, 2020 Share Posted April 11, 2020 Hade för tio minuter sedan ett samtal med en god vän som är läkare. I sin tur hade vederbörande ett samtal med en nära bekant som tjänstgör som läkare på en krisavdelning. Beskedet därifrån var att situationen ser mycket mörk ut just nu. Patienter "dör som flugor" dödskurvan går spikrakt uppåt och vårdplatserna tar slut - de militära vårdplatserna ser inte ut att räcka till med nuvarande påfyllningstakt. Vi har ju hört hur man i olika länder tvingas till massbegravningar, eftersom man inte kan ta hand om alla lik. Vad har det blivit av ansvariga i Sverige som i inledningsskedet inte ansåg någon krissituation föreligga? Mitt påpekande att rutinerna för andningshjälp sannolikt är till skada för patienterna, verkar vara helt okänt. Dvs. att det normala skälet till andningshjälp (att lungmusklerna är uttröttade och behöver maskinell hjälp) inte stämmer med erfarenheterna runt normal lunginflammation. Coronapatienternas lungmuskulatur är inte uttröttad. Oavsett maskinell hjälp, går syrgasnivån snabbt ner och patienten dör av syrgasbrist. Tror någon att Sveriges läkarkår tar sig tid att informera sig på nätet av internationella erfarenheter? Det verkar alltså som om det stämmer att Sverige inte ligger bättre till än Italien! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 11, 2020 Share Posted April 11, 2020 Men vad säger siffrorna? Procent av antal avlidna? Hur många individer är det då? Och dör de AV coronaviruset eller MED coronaviruset? Det redovisas tydligen olika i olika länder och påverkar ju också dödstalen. Förbaskade statistik! Inte lätt att veta om man jämför äpplen och päron eller äpplen och elefanter. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 11, 2020 Share Posted April 11, 2020 1 timme sedan, MariaF sade: Men vad säger siffrorna? Procent av antal avlidna? Hur många individer är det då? Och dör de AV coronaviruset eller MED coronaviruset? Det redovisas tydligen olika i olika länder och påverkar ju också dödstalen. Förbaskade statistik! Inte lätt att veta om man jämför äpplen och päron eller äpplen och elefanter. Idag, 11 april - 887 döda - 10 151 smittade - 8,7 % avlidna (Italien ca 10 %) Så vilka beskrivningar vi än anför för Italien, dess rökiga miljöer, kost, familjesituation, trångboddhet, sociala system och sjukvård, kan vi knappast slå oss för bröstet. Statistiken i Sverige rör påträffade fall levande och döda! https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 11, 2020 Share Posted April 11, 2020 Ok, så dödstalen i antal individer är lika i Sverige och Italien? Testar vi ens alla så vi vet hur många smittade vi har? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 11, 2020 Share Posted April 11, 2020 24 minuter sedan, MariaF sade: Ok, så dödstalen i antal individer är lika i Sverige och Italien? Testar vi ens alla så vi vet hur många smittade vi har? Man har ju slutat testa - tar bara emot dem som anmäls sjuka - de testas. I vanlig ordning låter man mörkertalet vara okänt. Planer finns på att återuppta tester så att man statistiskt skall kunna beräkna det verkliga läget. Intressant vore om man undersökte vilka sjukdomar och inte minst vilka läkemedel som de avlidna använt. Inte minst intressant hur mycket statiner som tillåtits fördärva produktionen av kolesterol - oerhört viktigt för immunförsvaret. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted April 11, 2020 Share Posted April 11, 2020 Läkare över världen börjar märka vad som egentligen pågår - Fake News! Världens medier gör allt för att blåsa upp detta fast verkligheten är en annan. Dags att vakna upp... Titta 4.30 in på videon. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 11, 2020 Share Posted April 11, 2020 1 timme sedan, patrix sade: Läkare över världen börjar märka vad som egentligen pågår - Fake News! Världens medier gör allt för att blåsa upp detta fast verkligheten är en annan. Dags att vakna upp... Det som omtalas i videon om ett barn etc. drunknar i övrigt brus - min uppfattning. Mer intressant är att följa erfarenheterna som undertrycks (icke-falsk info). De som vissa läkare fått under behandlingen av virusdrabbade och som sannolikt medfört onödiga dödsfall. Patienter som dör av syrgasbrist trots meningslös andningshjälp (då problemet inte legat på trötta lungmuskler). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 11, 2020 Share Posted April 11, 2020 Nils, det intressantaste att räkna innan man fått tester i stor skala på antikroppar, tycker jag, är antalet döda i Covid per miljoner invånare och där ser det mycket bättre ut för Sverige än Italien, Spanien och Frankrike just nu men samtidigt ser det också betydligt sämre ut för Sverige än många andra länder. Den siffran berättar nog ganska väl hur man har lyckats begränsa smittan. Men facit kommer ju först när det här är över... jag tror inte egentligen att någon vågar slå sig för bröstet just nu. Sen när man kan räkna ut hur många som haft Covid i ett land och kan dividera det med antalet döda så skulle det förvåna mig om den siffran skiljer sig jättemycket mellan olika länder i Europa. En inte en alltför djärv gissning är väl att länders åldersprofil spelar störst roll tillsammans med hur man rent "tekniskt" har definierat att någon har dött i Corona och inte av något annat. Patrix, dina minst sagt skumma teorier om att virus saknar evidens ger jag inte mycket för ( Ljuger du medvetet om vad den "högre" domstolen kom fram till gällande Dr Lankas "utmaning" ? ). Men en sak som jag tror kan komma att överraska många är vart överdödligheten kan komma att hamna (Hur många fler som dör nu under tiden med Corona jämfört med hur många som dör annars). Men samma sak med detta. Det kan man först dra slutsatser om när detta är över. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted April 11, 2020 Share Posted April 11, 2020 1 hour ago, Peter B said: Patrix, dina minst sagt skumma teorier om att virus saknar evidens ger jag inte mycket för ( Ljuger du medvetet om vad den "högre" domstolen kom fram till gällande Dr Lankas "utmaning" ? ). Men en sak som jag tror kan komma att överraska många är vart överdödligheten kan komma att hamna (Hur många fler som dör nu under tiden med Corona jämfört med hur många som dör annars). Men samma sak med detta. Det kan man först dra slutsatser om när detta är över. "Minst sagt skumma", "Ljuger medvetet"... https://learninggnm.com/SBS/documents/i_virus-trial.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 11, 2020 Share Posted April 11, 2020 Ditt påstående om Dr Lanka (citat från ovan): " En domstol i Tyskland höll dock med Dr Lanka i att mässlingviruset aldrig identifierats ..." Domstolens slutsats var:Oberlandesgericht motiverade med att sponsorn (Dr Lanka) bestämmer reglerna och vad han betalar för.https://www.stuttgarter-zeitung.de/inhalt.gerichtsprozess-wegen-masernvirus-impfgegner-muss-nicht-zahlen.bb511ac6-bc8f-416b-afe0-e4ab91880cc1.html Rätten baserade inte beslutet på sakfrågan (även om sakfrågan diskuterades under förhandlingarna) vilket gör ditt citat direkt felaktigt eller åtminstone kraftigt missledande. Man kan inte rycka några citat från själva förhandlingarna och därmed påstå att domstolen stödde tesen "att mässlingviruset aldrig identifierats" Vidare skrev du: "Ja det faktum att Lanka då överklagade till högre instans och fick rätt, mörkar man i systemmedia" Länken ovan som kommenterar domstolens utslag kommer från "systemmedia". Jag sätter punkt för mitt engagemang i den här frågan där om du inte hittar något gravt felaktigt i det jag skrivit ovan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted April 11, 2020 Share Posted April 11, 2020 4 hours ago, Nils Engström said: Det som omtalas i videon om ett barn etc. drunknar i övrigt brus - min uppfattning. Mer intressant är att följa erfarenheterna som undertrycks (icke-falsk info). De som vissa läkare fått under behandlingen av virusdrabbade och som sannolikt medfört onödiga dödsfall. Patienter som dör av syrgasbrist trots meningslös andningshjälp (då problemet inte legat på trötta lungmuskler). Ja det är din uppfattning. Min uppfattning är densamma som läkarens på filmen - Om man inte inte fattar att något är galet nu då har man problem. Dödsstatistiken under denna sk Covid19 pandemi skiljer sig inte från tidigare år. Den är snarare lägre. En läkare uttryckte sig så här: "Ett mirakel har inträffat. Ingen dör av vanliga orsaker längre, alla dör istället av Covid19." Och sen har vi ett Youtube och sociala medier som översvämmats av folk som filmar tomma sjukhus och läkare och experter som uttrycker tvivel. Men visst. Vill man fortfarande tro på media och Folkhälsoinstitutet så får man göra det. Det är ett fritt land. Man får tro på tomten och livsmedelsverket också om man vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 11, 2020 Share Posted April 11, 2020 1 timme sedan, Peter B sade: det intressantaste att räkna innan man fått tester i stor skala på antikroppar, tycker jag, är antalet döda i Covid per miljoner invånare Något tveksamt! 1. Andelen döda per miljon utgör ju främst ett mått på virusspridningen (kulturellt/socialt/täthets/åldersfördelningen i landet) 2. Andelen döda per konstaterat antal sjuka är delvis ett mått enligt (1) men med tonvikt på åldersfördelning och vårdresurser. Först om åldersfördelningen är likartad i olika länder kan rättvisande jämförelser göras. Åldersfördelningen Italien/Sverige är likartad med någon övervikt äldre i Italien. Därför ligger våra länder tyvärr nära varandra. Det uttalande som vår statsepidemiolog i ett tidigt skede uttalade om att Sverige inte skulle drabbas särskilt hårt, visar ju bara det gamla vanliga - att känslan för matematiska fakta (statistik) för sjukvårdens representanter knappast kan anses vara deras styrka. Att våra politiker skolkade skolans mattetimmar, det känner vi ju till sedan tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 11, 2020 Share Posted April 11, 2020 11 timmar sedan, patrix sade: Dödsstatistiken under denna sk Covid19 pandemi skiljer sig inte från tidigare år. Den är snarare lägre. Mycket möjligt men frågeställningen jag ser som mer intressant vid Covid 19, som för de äldre innebär en relativt högre andel avlidna än vid vanlig influensa, ligger på sättet som livet avslutas. Trots konventionellt andningsstöd uppstår en högre frekvens abrupta dödsfall genom syrebrist än vid konventionell övergång till lunginflammation. P.S. I USA ger "normal" influensa ca. 0,1 % dödsfall I fallet corona - förefaller siffrorna vara mångdubbelt större. Sannolikt har du dock rätt i att statistikredovisningen kan inkludera större andel av andra dödsorsaker än själva Covid 19-viruset medför, men det förändrar inte att avvikelserna, i fysiologiskt avseende bakom de dödsfall som kan hänföras till viruset, negligeras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 11, 2020 Share Posted April 11, 2020 30 minuter sedan, Nils Engström sade: Något tveksamt! 1. Andelen döda per miljon utgör ju främst ett mått på virusspridningen (kulturellt/socialt/täthets/åldersfördelningen i landet) Det var väl det jag skrev "Den siffran berättar nog ganska väl hur man har lyckats begränsa smittan" (som ögonblicksbild). Men jag kanske inte var så tydlig med att jag inte riktigt litar på de andra siffrorna innan man kontrollerat hur många i befolkningen som har antikroppar. En teori är ju att många fler får Covid än influensa och då skulle dödstalen kunna vara ungefär som en vanlig influensa fast fler dör eftersom fler blir smittade men som sagt det är en teori av många. Det som jag tycker är lite läskigt är att inom vissa regioner så kan dödstalen vara mycket höga...vilket indikerar en hög dödlighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 12 timmar sedan, Peter B sade: Det som jag tycker är lite läskigt är att inom vissa regioner så kan dödstalen vara mycket höga...vilket indikerar en hög dödlighet. Just vad också jag är inne på och att orsaken ligger i den felaktiga uppfattningen om arten lunginflammation. Att den avviker från den konventionella formen som kräver mekanisk hjälp långt innan lungornas muskler är uttröttade. Det är syrgasbristen som på ett tidigt stadium sätter stopp. Statistik är en sak - den fysiologiska orsaken till de uppenbart allvarliga avvikelserna från konventionell lunginflammation en helt annan. Särskilt i min ålder finns anledning att intressera sig för fysiologiska fakta - statistiken är mindre viktig. P.S. Det räcker inte med att bara uppgivet konstatera att folk statistiskt dör i stora skaror ju äldre de blir. Det enda man hör ansvariga påpeka är att det huvudsakliga skälet till den högre dödligheten bland äldre har att göra med multisjukligheten - sällan den negativa kombinationen av många mediciner. Preparat som i många fall bara har symtomdämpande effekt men framför allt skadlig betydelse. Statiner som sätter ner produktionen av kolesterol är bara en uppenbar risk för en stor andel av våra gamla. Hur många har överhuvudtaget poängterat att det är det dåliga immunförsvaret hos många gamla som fallerar. Hur många har påpekat vad som kan göras åt det och att just immunförsvaret är kärnan i den höga dödligheten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 10 hours ago, Peter B said: Det var väl det jag skrev "Den siffran berättar nog ganska väl hur man har lyckats begränsa smittan" (som ögonblicksbild). Men jag kanske inte var så tydlig med att jag inte riktigt litar på de andra siffrorna innan man kontrollerat hur många i befolkningen som har antikroppar. En teori är ju att många fler får Covid än influensa och då skulle dödstalen kunna vara ungefär som en vanlig influensa fast fler dör eftersom fler blir smittade men som sagt det är en teori av många. Det som jag tycker är lite läskigt är att inom vissa regioner så kan dödstalen vara mycket höga...vilket indikerar en hög dödlighet. I Tyskland gjorde man nyligen en bra studie på antikroppar (tror någon länkade tidigare i denna tråd). Om den studien är överförbar till svenska förhållanden ser det något bättre ut. Min prognos från 15:e Feb i denna tråden om 50 000 döda i Sverige hamnar då på 25 000 döda. Fortfarande 10x mot vanlig influensa men går åt rätt håll i alla fall. Får vi nån sorts säsonghjälp och/eller förbättrad behandling kan siffrorna bättras på ytterligare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 2 timmar sedan, The Biochemist sade: I Tyskland gjorde man nyligen en bra studie på antikroppar (tror någon länkade tidigare i denna tråd). Om den studien är överförbar till svenska förhållanden ser det något bättre ut. Min prognos från 15:e Feb i denna tråden om 50 000 döda i Sverige hamnar då på 25 000 döda. Fortfarande 10x mot vanlig influensa men går åt rätt håll i alla fall. Får vi nån sorts säsonghjälp och/eller förbättrad behandling kan siffrorna bättras på ytterligare. Problemet är att det redan hänt i negativt avseende! Läget för de äldre visar just att det är illa ställt med immunförsvaret och med de läkemedel som sätter ned effektiviteten på detta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 Intressant att läsa om Islands randomiserade tester. 50 % av de positivta verkar vara symtomfria. https://eu.usatoday.com/story/news/world/2020/04/10/coronavirus-covid-19-small-nations-iceland-big-data/2959797001/ 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 11 timmar sedan, Cederulla sade: Intressant att läsa om Islands randomiserade tester. 50 % av de positivta verkar vara symtomfria. https://eu.usatoday.com/story/news/world/2020/04/10/coronavirus-covid-19-small-nations-iceland-big-data/2959797001/ Ja och att det rör sig om: A bridge between life and death:Most COVID-19 patients on ventilators won't survive Det beror just på att mekanisk hjälp för att upprätthålla andningen bygger på tidigare erfarenheter runt lunginflammation som inte är tillämpliga på effekterna av coronaviruset. Äntligen - på ett mycket sent stadium, har man börjat förstå varför så många patienter alldeles i onödan avlidit. Boris Johnson räddades genom annan metod - syrgasbehandling inte konventionell andningshjälp. Förhoppningsvis kommer härefter frekvensen dödsfall, jorden runt relaterad till kända virusfall, att minskas. Detta allteftersom ett tilltagande antal läkare fått information om att andningshjälpen främst måste ligga på den rena syrgasen inte den mekaniska sidan av andningsstödet. Idag hördes för första gången frågan ställas i TV, om syrgasen kommer att räcka till på Sveriges sjukhus? Någon som är imponerad av svensk sjukvård under coronakrisen (vad gäller att snabbt anpassa behandlingen efter de nya rönen till att minska andelen dödsfall)? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 When coronavirus kills, it’s like death by drowning — and doctors disagree on best treatment Patients struggle to breathe, but ventilators may not always help https://www.mercurynews.com/2020/04/11/when-coronavirus-kills-its-like-death-by-drowning-and-doctors-disagree-on-best-treatment/ En utmärkt sammanställning om skillnaden mellan lunginflammation och kvävning via corona-viruset. Hittills har bortåt 80% avlidit i fall där immunförsvaret inte förmått hindra corona-patienten att hamna i respirator! Hundratusentals patienter har i onödan dött, genom att felaktiga rutiner följts - avsedda för konventionell lunginflammaton. Corona-virusets påverkan på lungornas alveoler är inte att likna vid konventionell lunginflammation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 Goda nyheter, Nils, på Karolinska överlever 80% respiratorbehandlingen. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGJzGw/80-procent-overlever-intensivvarden-pa-karolinska-hoppfullt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 zdnet.com NYU scientists: Largest U.S. study of COVID-19 finds obesity the single biggest factor in New York’s hospitalizations Factors associated with hospitalization and critical illness among 4,103 patients with Covid-19 disease in New York City," This article is a preprint and has not been certified by peer review I denna rapport beskrivs 4 103 patienter i New York med bekräftad Covid-19-sjukdom, varav 1 999 krävde sjukhusinläggning och 650 fick intensivvård, mekanisk ventilation, skrevs ut till hospice och/eller dog. Hög ålder, fetma, hjärtsvikt och kronisk njursjukdom var starkare kopplat till risk för svår sjukdom, jämfört med faktorer som ras, rökning, kronisk lungsjukdom och andra former av hjärtsjukdomar. Av de patienter som behövde läggas in för vård var majoriteten manliga (62,6 procent). Inlagda patienter hade betydligt mer komorbiditet än patienter som inte behövde sjukhusvård, särskilt med avseende på hjärt-kärlsjukdom (44,6% mot 16,4%), diabetes (31,8% mot 5,4%) och fetma (39,8% vs. 14,5%). Man noterade att för sjukhusvårdade patienter var mått på inflammation av större betydelse än demografiska egenskaper och komorbiditet. Det kroniska tillstånd med det starkast koppling till kritisk sjukdom var fetma. Fetma är välkänt för att vara ett pro-inflammatoriskt tillstånd. Slutsatsen författarna drar är att ålder och komorbiditet är starka prediktorer för behov av sjukhusvård; medan grad av syreinsufficiens och markörer för inflammation är de starkaste prediktorerna för negativa utfall vid sjukhusvård. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 2 timmar sedan, Peter B sade: Goda nyheter, Nils, på Karolinska överlever 80% respiratorbehandlingen. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGJzGw/80-procent-overlever-intensivvarden-pa-karolinska-hoppfullt Ja, nu ja. Så var det inte i början. Kunskaperna som kineserna redan tidigt tillägnade sig, har äntligen börjat utnyttjas och andra internationella erfarenheter som bekräftat de kinesiska. Ett allvarligt fel som internationellt sannolikt tagit livet av hundratusentals patienter har som nämnts varit att respiratorerna ställts in på ett alltför stort tryck med tätningseffekter i alveolernas väggar som följd. Patienterna har därigenom drunknat i sin egen vätska, som hindrat gasutbytet. Eftersom jag råkar ha kontakt med centralt verkande läkare, vet jag hur man rättar till statistiken. Enkelt... Man låter inte äldre svaga patienter få livräddande behandling, eftersom man vet resultatet. De av dessa som ändå överlever gör det sannolikt genom att ingen "dyrbar" respirator använts. Principen är att en enklare form av vård administreras på vårdhem, äldreboenden och i hemmen (syrgas). Nedanstående säger fortfarande vad det är fråga om: Att 90-plussarna överlever i högre utsträckning än 70-plussarna (mest tydligt i Italien där tre gånger så många 70-plussare än 90-plussare dör av hundra i åldersgruppen) beror antingen på att de "sluppit" respiratorbehandling eller att de uppnått sin höga ålder p.g.a. ett bra immunförsvar och tillräckligt höga kolesterolnivåer till att bygga upp och hålla detta på topp. Därför blir de inte lika allvarligt sjuka eller kan motverka även större virusangrepp på ett effektivt sätt. Kanske äter en kost som liknar LCHF resp. har sluppit läkemedel av typ statiner. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 Jag tror inte att statistiken ska tolkas som du gör Nils(även om rubriken förvirrar). Jag är ganska övertygad om att de menar totala antalet avlidna fördelat på åldersgrupper (i procent). Eftersom antalet 90+ are är få blir siffran låg. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 16 minuter sedan, Peter B sade: Jag tror inte att statistiken ska tolkas som du gör Nils(även om rubriken förvirrar). Jag är ganska övertygad om att de menar totala antalet avlidna fördelat på åldersgrupper (i procent). Eftersom antalet 90+ are är få blir siffran låg. AVLIDA PER ÅLDERSGRUPP kan knappast missuppfattas. 10 % av italienska 90-plussare som drabbats av viruset avlider, dvs. av 100 stycken 90-plussare överlever 90. Vi vet att i praktiken endast intagna drabbade ingår i statistiken. Någon annan statistik finns inte! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 Om du räknar ihop summan av procenten så blir det 100 i båda digrammen...knappast en slump. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 2 hours ago, Peter B said: Jag tror inte att statistiken ska tolkas som du gör Nils(även om rubriken förvirrar). Jag är ganska övertygad om att de menar totala antalet avlidna fördelat på åldersgrupper (i procent). Eftersom antalet 90+ are är få blir siffran låg. Det stämmer bra. 7 hours ago, Peter B said: Goda nyheter, Nils, på Karolinska överlever 80% respiratorbehandlingen. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGJzGw/80-procent-overlever-intensivvarden-pa-karolinska-hoppfullt Det här gör mig lite orolig. För enligt IVA registret har knappt 1000 personer fått IVA för COVID-19. Knappt 1000 personer har avlidit.. Antingen dör nästan 100% av de som får IVA eller så har den stora majoriteten av de som avlider aldrig får någon IVA vård. Någon som kan hitta en annan förklaring? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 30 minuter sedan, The Biochemist sade: Det här gör mig lite orolig. För enligt IVA registret har knappt 1000 personer fått IVA för COVID-19. Knappt 1000 personer har avlidit.. Antingen dör nästan 100% av de som får IVA eller så har den stora majoriteten av de som avlider aldrig får någon IVA vård. Någon som kan hitta en annan förklaring? Du är inne på samma förklaring som min: https://forum.kostdoktorn.se/topic/16135-stora-coronatråden/?do=findComment&comment=161793 hur man rättar till statistiken. Enkelt... Man låter inte äldre svaga patienter få livräddande behandling, eftersom man vet resultatet. De av dessa som ändå överlever gör det sannolikt genom att ingen "dyrbar" respirator använts. Principen är att en enklare form av vård administreras på vårdhem, äldreboenden och i hemmen (syrgas). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 Är det inte så att intensivvård, särskilt respiratorvård, är mycket krävande. Jag antar att svaga, i synnerhet äldre, helt enkelt inte utsätts för denna behandling och många av dem dör. Edit: Vilket i princip Nils redan skrivit ser jag nu... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 2 minuter sedan, Kahavia sade: Är det inte så att intensivvård, särskilt respiratorvård, är mycket krävande. Jag antar att svaga, i synnerhet äldre, helt enkelt inte utsätts för denna behandling och många av dem dör. Så skulle man kunna tro men i verkligheten är det vanligtvis de äldre som kräver sådan vård. I fallen drabbade av COVID-19 är det dock som du antyder. Det förefaller som om den tidigare höga andelen avlidna under respiratorvård (lång tid en till två veckor) berott på felaktig tillämpning/inställning av använd respiratorutrustning (för högt tryck) som gjorde att de inre väggarna i lungornas alveoler vätskades och kvävde patienten. Virussmittade patienter som främst behandlats med syrgas uppvisar större överlevnad. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 4 timmar sedan, The Biochemist sade: Det här gör mig lite orolig. För enligt IVA registret har knappt 1000 personer fått IVA för COVID-19. Knappt 1000 personer har avlidit.. Antingen dör nästan 100% av de som får IVA eller så har den stora majoriteten av de som avlider aldrig får någon IVA vård. Någon som kan hitta en annan förklaring? Det är ju lite knepigt att hitta det exakta svaret på den frågan men genom att kombinera graferna nedan kan man ju indirekt se att i princip inga över 80 år IVA-vårdas samtidigt som nära 600 av de avlidna är över 80 år.... så slutsatsen borde bli att en stor majoritet av de patienter som dör inte har IVA-vårdats. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 On 2020-04-13 at 21:43, Peter B sade: Det är ju lite knepigt att hitta det exakta svaret på den frågan men genom att kombinera graferna nedan kan man ju indirekt se att i princip inga över 80 år IVA-vårdas samtidigt som nära 600 av de avlidna är över 80 år.... så slutsatsen borde bli att en stor majoritet av de patienter som dör inte har IVA-vårdats. Vi som närmar oss 90 har just misstänkt detta. Vid bedömningen av de statistikdata som redovisas bör påpekas att de sannolikt rör människor som anmälts tillräckligt sjuka för att tas in för sjukvård - huvuddelen dock utan meningsfull intensivvård. Av siffrorna framgår att av anmälda smittade fall: - i över 70 års ålder, 809 hittills avlidit - utöver dessa ca. 155 utsatts för IVA. - inga uppgifter i den senare gruppen finns, om hur många som också avlidit eller kommer att avlida. I bästa fall om alla skulle överleva, blir dödligheten för gruppen anmälda smittade över 70 års ålder 84%. Sannolikt avlider "bara" 50% av de IVA-behandlade äldre (eftersom de är utplockade att tåla behandlingen), vilket skulle innebära att 92 % av alla som anmälts som smittade över 70 års ålder avlider. Ovanstående bör tolkas som att smittade i hög ålder, som betraktas vara allvarligt sjuka, inte bör utsättas för risk att avlida under långvarig respiratorbehandling. De som har tur kan med betydligt större sannolikhet överleva med enbart syrgasbehandling eller utan sådan. De i samma åldersgrupp relativt milt drabbade får behandling som inte kräver respirator och överlever i högre utsträckning. Självklart kommer andelen IVA-överlevande då att redovisas positivt stor (80-90%), eftersom huvuddelen är under 70 år gamla. Någon öppenhet om tankegångar/verklighet bakom dessa "fina" resultat kommer aldrig att presenteras. Eftersom det utan tvekan viktigaste motmedlet mot COVID-19 inte utgörs av respiratorbehandling, utan ligger på vars och ens immunförsvar - är det lågkolhydratkost och tillräcklig nivå bl.a. på D-vitamin, C-vitamin och kolesterol som gäller. Slutsats: Det för oss äldre, i samband med COVID-19 mest livsfarliga, är tveklöst att hamna inom sjukvårdens hägn. I mitt eget fall, har jag en dock en bra statistik bakom mig: - Har bara befunnit mig liggande på sjukhus en gång hittills, som jag själv inte kunnat förhindra - när jag föddes. - Har aldrig vaccinerat mig mot influensa i mitt liv hittills - Har inte drabbats av influensa sedan tonåren - Har utsatts för alla former av virus genom barn, barnbarn, barnbarnsbarn och andra sjuka utan att allvarligt smittas eller fysiologiskt hårt reagera. Ett förhållande som efter LCHF-start ytterligare förbättrats (inga förkylningar eller infektioner av något slag). De variteter av virus som under åren lämnat viss effekt, har hittills närmast på ett milt sätt gått mig förbi (snuva). Snart tre års LCHF ökar förhoppningsvis möjligheten ytterligare att stå emot COVID-19 (läs=slippa hamna i något IVA/militärtält, förflyttas till vårdhem eller avlida på annat sätt genom felaktig eller ingen behandling). P.S. För min del kanske kostväxlingen till LCHF för snart tre år sedan representerar den mest livgivande livsstilsförändringen någonsin. Från sjukvårdande myndigheter har för den äldre generationen inte minsta tecken på verkligt god rådgivning framkommit, annat än att alla över 70 borde hålla sig ifrån sociala kontakter med den yngre generationen resp. sluta handla mat i egen regi. Dock har som mycket betydelsefullt framhållits, vikten av att inte avbryta någon form av medicinering t.ex. statiner, något som i verkligheten kunde rädda liv. Här kommer Lars Berns vädjan om uppgifter runt medicinering in, framför allt rörande statiner, som har avgörande betydelse för immunförsvaret. Det är väl känt redan från Kina att avlidna COVID-19-patienter har särskilt låga kolesterolnivåer. Att med den kunskapen genom medicinering ytterligare begränsa leverns produktion av det för immunförsvaret viktiga kolesterolet, måste anses kriminellt. Också väsentligt om diabetes- och blodtrycksmedicinering ingick i informationsförmedlingen. Sådan info kommer inte läkemedelsproducenterna och sannolikt inte heller sjukvården att ta initiativ till att ta fram, trots att vi i Sverige genom personnummer och apoteksväsen etc. mycket enkelt skulle kunna statistiskt relatera dödsfall resp. överlevande till olika medicinering. Livbesparande data som skulle behövas snabbt tas fram - inget att dra ut på tiden med. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 14, 2020 Share Posted April 14, 2020 Smittan har tagit sig in på äldreboendena. Sveriges äldreboenden tar bara emot dom som absolut inte klarar sig själva hemma (med viss hjälp). Dom som bor på äldreboendena bedöms väldigt ofta som för svaga för IV. Den här gruppen är dom absolut svagaste i samhället. Dom dör på äldreboendena. Palliativ vård får dom. Tror jag. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 14, 2020 Share Posted April 14, 2020 1 timme sedan, Erik 2 sade: Smittan har tagit sig in på äldreboendena. Sveriges äldreboenden tar bara emot dom som absolut inte klarar sig själva hemma (med viss hjälp). Dom som bor på äldreboendena bedöms väldigt ofta som för svaga för IV. Den här gruppen är dom absolut svagaste i samhället. Dom dör på äldreboendena. Palliativ vård får dom. Tror jag. Många där ute kanske anser vår negativa syn vittna om otacksamhet eller negativism på de intagnas vägnar, eftersom vi än så länge inte själva befinner oss i samma läge. Det som gör att man lätt närmar sig ett pessimistiskt synsätt, är den erfarenhet och de kunskaper man tillägnat sig, runt de relativt enkla framgångsvägar som finns, till att uppnå väsentliga förbättringar i tillvaron, även i högre ålder. Mest negativt är att tvingas konstatera samhällets representanter konsekvent och grovt missa att ge människor de rätta råden. Besvikelsen är riktad såväl mot sjukvården som våra politiker och jag ser tyvärr inga större tendenser till ljusning vid horisonten. Mer och mer ser jag dock kostdoktorn som en oerhörd kraft att räkna med - för mig avgörande, eftersom jag med hjälp av kostdoktorn och dess forum dels kunnat befria mig från alla mina tre mediciner, dels kunnat backa några decennier i kropp och själ. Detta ser jag definitivt inte som bara ett ad hoc-fall. Ofta hör man just från människor, som inte är beredda att ändra sin livsstil att det rör sig om undantagsfall, när de får svart på vitt att det trots allt finns goda möjligheter att bli befriade från sin sjukdomsbörda. Bakgrunden till sådant synsätt är i allmänhet enkelt förklarat - oviljan till förändringar. För mig med mina erfarenheter egentligen obegripligt. I min bekantskapskrets har jag jämnåriga med likartad sjukdomsstatus (det metabola syndromet via diabetes 2 etc.) som till hundra procent håller fast vid rekommendationerna från läkare, diabetessköterska och dietist som därför ostraffat kan fortsätta med sin missledande rådgivning. Där ligger enligt min mening det stora samhällsproblemet. Kapitalets styrning och oviljan i samhället att öppet ta upp verkliga framgångsmodeller tar över. I samband med COVID-19 kan man ytterligare se följdverkningar av samhällets ovilja till rationell rådgivning för att förbättra äldres förmåga att stå emot virusangrepp (till att förstärka immunförsvaret). Inga ansatser till att analysera skillnaden mellan avlidna och tillfrisknade ser man (ingen info om olikheter i medicinering) - en detaljerad informationsinsamling som borde skett från första stund, efter att viruset kommit in i landet - till skillnad från den enkla informationen om att den drastiska andelen dödsfall sker p.g.a. ålder eller multisjukdomar. Det metabola syndromet ligger oftast bakom dessa, men inga kanaler finns i samhället som kan förmedla informationen till den äldre generationen för att komma tillrätta med problemen. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted April 14, 2020 Share Posted April 14, 2020 18 minuter sedan, Nils Engström sade: Många där ute kanske anser vår negativa syn vittna om otacksamhet eller negativism på de intagnas vägnar, eftersom vi än så länge inte själva befinner oss i samma läge. Det som gör att man lätt närmar sig ett pessimistiskt synsätt, är den erfarenhet och de kunskaper man tillägnat sig, runt de relativt enkla framgångsvägar som finns, till att uppnå väsentliga förbättringar i tillvaron, även i högre ålder. Mest negativt är att tvingas konstatera samhällets representanter konsekvent och grovt missa att ge människor de rätta råden. Besvikelsen är riktad såväl mot sjukvården som våra politiker och jag ser tyvärr inga större tendenser till ljusning vid horisonten. Mer och mer ser jag dock kostdoktorn som en oerhörd kraft att räkna med - för mig avgörande, eftersom jag med hjälp av kostdoktorn och dess forum dels kunnat befria mig från alla mina tre mediciner, dels kunnat backa några decennier i kropp och själ. Detta ser jag definitivt inte som bara ett ad hoc-fall. Ofta hör man just från människor, som inte är beredda att ändra sin livsstil att det rör sig om undantagsfall, när de får svart på vitt att det trots allt finns goda möjligheter att bli befriade från sin sjukdomsbörda. Bakgrunden till sådant synsätt är i allmänhet enkelt förklarat - oviljan till förändringar. För mig med mina erfarenheter egentligen obegripligt. I min bekantskapskrets har jag jämnåriga med likartad sjukdomsstatus (det metabola syndromet via diabetes 2 etc.) som till hundra procent håller fast vid rekommendationerna från läkare, diabetessköterska och dietist som därför ostraffat kan fortsätta med sin missledande rådgivning. Där ligger enligt min mening det stora samhällsproblemet. Kapitalets styrning och oviljan i samhället att öppet ta upp verkliga framgångsmodeller tar över. I samband med COVID-19 kan man ytterligare se följdverkningar av samhällets ovilja till rationell rådgivning för att förbättra äldres förmåga att stå emot virusangrepp (till att förstärka immunförsvaret). Inga ansatser till att analysera skillnaden mellan avlidna och tillfrisknade ser man (ingen info om olikheter i medicinering) - en detaljerad informationsinsamling som borde skett från första stund, efter att viruset kommit in i landet - till skillnad från den enkla informationen om att den drastiska andelen dödsfall sker p.g.a. ålder eller multisjukdomar. Det metabola syndromet ligger oftast bakom dessa, men inga kanaler finns i samhället som kan förmedla informationen till den äldre generationen för att komma tillrätta med problemen. Ja, äldrevården är rigid i mångt och mycket , många sytemfel - tyvärr. Men det ger sig eventuellt till känna något litet tydligare öppet vid kriser som denna? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted April 15, 2020 Share Posted April 15, 2020 Ingen effektiv behandling med godkänt läkemedel mot covid-19 finns att tillgå i nuläget. Remdesivir är ett antiviralt läkemedel som tagits fram för behandling av RNA-virus. För närvarande pågår nio stora studier internationellt med flera tusen inkluderade patienter i flera olika länder. Sverige deltar i två öppna, randomiserade och placebokontrollerade fas III studier där läkemedlet testas vid måttlig eller svår covid-19. Remdesivir ges som infusion under cirka 30 minuter och behandlingen som testas är fem eller tio dagar lång. Inom några veckor kommer interimistiska resultat att föreligga. Källa : Praktisk Medicin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 15, 2020 Share Posted April 15, 2020 En som pratar mycket om Covid-19 är Dr John Cambell, en brittisk gentleman med lättförstådd engelska. Han har nästan spammat youtube ett tag nu och pratar med andra läkare m fl runt om i världen. Han tar också upp spåret med D-vitamin.https://www.youtube.com/user/Campbellteaching/videos 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 16, 2020 Share Posted April 16, 2020 11 timmar sedan, MariaF sade: En som pratar mycket om Covid-19 är Dr John Cambell, en brittisk gentleman med lättförstådd engelska. Han har nästan spammat youtube ett tag nu och pratar med andra läkare m fl runt om i världen. Han tar också upp spåret med D-vitamin.https://www.youtube.com/user/Campbellteaching/videos Hörde Agnes Wold på radio förra veckan. Hon uttalar sig ju alltid kategoriskt och självsäkert (tyvärr...) Enligt henne fanns överhuvudtaget INGA möjligheter att stärka sitt eget immunförsvar!?! Inte med kost, inte med vitaminer eller annat. Och OM det skulle ha funnits nån möjlighet så skulle hon aldrig göra det, eftersom de med starkt immunförsvar drabbas hårdare! Eeehh... Nog må hon vara immunolog eller vad det nu är hon har för titel, men jag litar inte på henne ändå. Tycker personligen att det är självklart att om man har ett starkt immunförsvar så kan resultatet bli att man drabbas mindre av de infektioner som cirkulerar, inte bara Covid 19. Ett sätt att stärka det är definitivt genom att inta D-vitamin. Jag äter det från september till april, 5 000 IE/dag. Nu har jag höjt till 10 000 IE och fortsätter nog att ta det ett tag till. (viktigt med K-vitamin samtidigt) Som anekdot, när min systerdotter hade små barn så var de sååå ofta sjuka. Hon började ge dem D-vitamin (D-pearls) och gick från 85 VAB-dagar per år till 5... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted April 16, 2020 Popular Post Share Posted April 16, 2020 1 hour ago, Jamtlandstjej said: Hörde Agnes Wold på radio förra veckan. Hon uttalar sig ju alltid kategoriskt och självsäkert (tyvärr...) Enligt henne fanns överhuvudtaget INGA möjligheter att stärka sitt eget immunförsvar!?! Inte med kost, inte med vitaminer eller annat. Och OM det skulle ha funnits nån möjlighet så skulle hon aldrig göra det, eftersom de med starkt immunförsvar drabbas hårdare! Eeehh... Nog må hon vara immunolog eller vad det nu är hon har för titel, men jag litar inte på henne ändå. Tycker personligen att det är självklart att om man har ett starkt immunförsvar så kan resultatet bli att man drabbas mindre av de infektioner som cirkulerar, inte bara Covid 19. Ett sätt att stärka det är definitivt genom att inta D-vitamin. Jag äter det från september till april, 5 000 IE/dag. Nu har jag höjt till 10 000 IE och fortsätter nog att ta det ett tag till. (viktigt med K-vitamin samtidigt) Som anekdot, när min systerdotter hade små barn så var de sååå ofta sjuka. Hon började ge dem D-vitamin (D-pearls) och gick från 85 VAB-dagar per år till 5... Det där är en komplicerad fråga. Agnes vet inget om nutrition (jag känner henne sedan ett tidigare jobb) så där finns inget att lyssna på från henne. Men vad är ett starkt immunförsvar? Vi har ett generellt och specifikt immunförsvar. Generellt är uttryck som att ”bosta” immunförsvar är knepiga då man oftast mäter det generella immunförsvaret och ett ”stark” immunförsvar är faktiskt korrelerat till sjukdom och kortare livslängd. Rent generellt, långt innan COVID-19, och samma verkar gälla här med COVID-19. Jag diskuterar detta kort i nedan pod från förra året Det är en keto pod för vi råkar komma in på immunförsvar https://superhumanradio.net/shr-2240-the-ketogenic-continuum-emerging-science-the-changing-landscape-related-to-health-and-performance#inline-auto829 En av argumenten vaccin motståndare tar upp är att många vacciner innehåller ämnen för att boosta immunförsvaret vilket i sig är en risk. Flera av de COVID-19 läkemedel man tittar på dämpar faktisk immunförsvaret (delar av det). Det hela beror på vad man menar med att stärka immunförsvaret. De analyser som man generellt använde för att bedöma om man har ett ”starkt” immunförsvar visar ett omvänt förhållande mellan tex livslängd och starkt immunförsvar. Inget av ovan betyder att det är bra men lågt D vitamin eller tex Zink som anses bra för immunförsvaret. Båda dessa är av allt att döma viktiga att ligga hyfsat högt i rent generellt och för COVID-19 specifikt. 9 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts