Jump to content

Stora Coronatråden

kickilotta

Recommended Posts

2 timmar sedan, The Biochemist sade:

Men vad är ett starkt immunförsvar?

Det är en väldigt bra fråga! Som Effie brukar påtala är definitioner viktiga för att förstå saker. Finns det någon formell definition?
För mig är det ett immunförsvar som har alla komponenter det behöver för att flexibelt kunna försvara kroppen på det sätt det ska kunna göra och inte är kroniskt belastat med skit från dålig mat och dåligt leverne. 

• Like 4

3 timmar sedan, The Biochemist sade:

ett ”stark” immunförsvar är faktiskt korrelerat till sjukdom och kortare livslängd.

En viktig sak att ta upp! Man kan förmoda att en kropp som befunnit sig i miljöer som tvingat fram ett onormalt kraftigt immunförsvar också riskerar att utveckla autoimmuna effekter, där kroppens egna celler betraktas som fiender.

En intressant sajt som uttrycker saken som:

New coronavirus not the real killer: it's the patient's immune system damaging vital organs

https://www.euronews.com/2020/04/09/understanding-covid-19-the-unknown-disease-with-multiple-faces

P.S.

Ang. Agnes Wold, som jag tidigare såg som en ovanlig och frisk typ, börjar jag faktiskt ändra uppfattning om. Man ser f.ö. många medicinare numera passera sina kompetensområden i alltför stor utsträckning. Bara den som ärligt medger att vi vet lite för lite om det nya viruset, är jag numera beredd att lyssna på!

En praktisk sammanfattning som kan ge en inblick i var gränsen går till ett normalt fungerande immunsystem finns nedan:

16 Symptoms of Immune System Problems

https://www.webmd.com/cold-and-flu/immune-system-disorders

• Like 3

On 2020-04-15 at 20:51, MariaF sade:

En som pratar mycket om Covid-19 är Dr John Cambell

Hans dragningar, kan någon möjligen uppfatta som utdragna men lyssnar man av honom med tillräckligt positiv inställning, framträder han som mysig och villig att på ett okonventionellt sätt dela med sig av sina erfarenheter.  Kan man mycket väl rekommendera till såväl unga som gamla, som vill förkovra sig på ett bredare, praktiskt plan.

• Like 2

22 minuter sedan, Nils Engström sade:

Hans dragningar, kan någon möjligen uppfatta som utdragna men lyssnar man av honom med tillräckligt positiv inställning, framträder han som mysig och villig att på ett okonventionellt sätt dela med sig av sina erfarenheter.  Kan man mycket väl rekommendera till såväl unga som gamla, som vill förkovra sig på ett bredare, prakriskt plan.

Det blir inte medicin förräns det implementeras praktiskt i människokropp... intill dess pratar vi enbart teoretisk kemi. Samma med matematik, en skön kont i sig, men inte så mycket värd där det inte går att verifieras som något mer än ensamt stående empirisk ekvillibristisk konst.

Jag hoppas nu att de burkar  D-vitamintabl. jag köpte med en halt av 5000IU, varav en burk gavs till min 82-åriga mamma... kan göra lite nytta, eftersom hon bland alla andra äldre, säkerligen aldrig kommit upp till den nivå som idag ses som rekommendabel. Inkl. mig själv, att jag ju knaprat i mig löjligt för liten dos genom alla år dessutom, och mamma har nog inte ens någon gång i sitt liv en övervägt att öht tänka tanken att vitamin-supplera.

Tänkt lite på att 5000 enheter per dag, är mycket, jämfört med rekommendationerna.. och haft lite tankar om huruvida det kan vara toxiskt? Men hittills hör eller läser jag ingenstans om någon toxisk gräns, gällande D-vitamin. ? Finns den? 

Just nu, Gemma sade:

Det blir inte medicin förräns det implementeras praktiskt i människokropp... intill dess pratar vi enbart teoretisk kemi. Samma med matematik, en skön konst i sig, men inte så mycket värd där det inte går att verifieras som något mer än ensamt stående empirisk ekvillibristisk konst.

Jag hoppas nu att de burkar  D-vitamintabl. jag köpte med en halt av 5000IU, varav en burk gavs till min 82-åriga mamma... kan göra lite nytta, eftersom hon bland alla andra äldre, säkerligen aldrig kommit upp till den nivå som idag ses som rekommendabel. Inkl. mig själv, att jag ju knaprat i mig löjligt för liten dos genom alla år dessutom, och mamma har nog inte ens någon gång i sitt liv en övervägt att öht tänka tanken att vitamin-supplera.

Tänkt lite på att 5000 enheter per dag, är mycket, jämfört med rekommendationerna.. och haft lite tankar om huruvida det kan vara toxiskt? Men hittills hör eller läser jag ingenstans om någon toxisk gräns, gällande D-vitamin. ? Finns den? 

7 minuter sedan, Gemma sade:

någon toxisk gräns, gällande D-vitamin.

Det viktiga är att komplettera med K-vitamin så att det kalcium du har i blodet hamnar där det ska, nämligen i benstommen.

30 minuter i solsken på högsommaren ger visst 10 000 IE... Själv tar jag 10 000 IE i dagsläget, kombinerat med K

• Like 2

12 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Det viktiga är att komplettera med K-vitamin så att det kalcium du har i blodet hamnar där det ska, nämligen i benstommen.

30 minuter i solsken på högsommaren ger visst 10 000 IE... Själv tar jag 10 000 IE i dagsläget, kombinerat med K

Låter tryggt, tack.

1 timme sedan, Nils Engström sade:

Hans dragningar, kan någon möjligen uppfatta som utdragna men lyssnar man av honom med tillräckligt positiv inställning, framträder han som mysig och villig att på ett okonventionellt sätt dela med sig av sina erfarenheter.  Kan man mycket väl rekommendera till såväl unga som gamla, som vill förkovra sig på ett bredare, prakriskt plan.

Jag har inte lyssnat på hans Covid-dragningar men älskar hans sätt att prata om "så fungerar kroppen".

• Like 1

44 minuter sedan, al@j sade:

Det tar jag dagligen året om. D-vitamin som behandling vid Covid 19 från karolinska universitetssjukhuset.

https://www.karolinska.se/globalassets/global/1-teman-och-funktioner/tema-cancer/hematologi/trombosprofylax-och-trombosbehandling-vid-covid-19.pdf

Den här länken hänvisar till trombosbehandling/förebyggande. Kan då inte se ngt om dvitamin?

• Confused 1

Guest Tureborgaren

Man häpnar... eller inte?!

Läkartidningen: "Kända läkare och forskare – däribland Läkarförbundets tidigare ordförande Anders Milton – uppges ha sålt en coronakur för 399 kronor. Kosttillskottet Anoroc påstods bota covid-19 och förhindra spridning av sars-cov-2. Men nu har Läkemedelsverket stoppat det hela."

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/04/lakare-salde-coronakur-pa-natet

4 hours ago, Tureborgaren said:

Man häpnar... eller inte?!

Läkartidningen: "Kända läkare och forskare – däribland Läkarförbundets tidigare ordförande Anders Milton – uppges ha sålt en coronakur för 399 kronor. Kosttillskottet Anoroc påstods bota covid-19 och förhindra spridning av sars-cov-2. Men nu har Läkemedelsverket stoppat det hela."

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/04/lakare-salde-coronakur-pa-natet

Jag tror det där kan vara en intressant produkt. Gick dock inte beställa den för tillfället. Om man tittar på meritlistan på de bakom företaget finns det nog en del substans bakom deras idé. 

Problemet vi hamnat i är att läkare är utbildade att behandla botbara  sjukdomar. Nu ska de helt plötsligt behandla en obotlig sjukdom. De som har den kompetens jobbar tyvärr inte i sjukvården. Vårt regelverk är också uppbyggd med utgångspunkten att endast läkemedel kan/får bota någon sjukdom. 

• Like 2
  • Sad 1

Värdet av den engelska transkriptionen av videon:

https://www.euronews.com/2020/04/09/understanding-covid-19-the-unknown-disease-with-multiple-faces

anser jag vara såpass stort att jag översatte den enligt nedan (Google plus puts).

Nya koronaviruset är inte den verkliga mördaren: det är patientens immunsystem som skadar de vitala organen

Problemet med en så snabb och utbredd pandemi som det nya coronaviruset innebär, är att forskare och läkare bara uppfattar viruset och sjukdomen det orsakar under själva händelseförloppet. Kunskapen förändras nästan dagligen och den sprids ofta genom hundratals preliminära vetenskapliga rapporter, om att läkare under det kliniska arbetet kanske inte har tid att hänga med i alla detaljer, eftersom de är upptagna med att rädda liv. Vissa experter funderar på om forskare kanske går för fort fram i den välmenande strävan efter att snabbt komma till förståelse för pandemin, vilket orsakar mer förvirring än något annat.

Att förstå COVID-19 - en "okänd" sjukdom med flera ansikten

• Hälften av de infekterade utvecklar inga symtom, men utgör ändå en källa till smitta
  • De flesta patienter har bara milda symtom
  • Hos svårt sjuka patienter är det inte viruset som dödar, det är en okontrollerad reaktion hus immunsystemet som kan skada viktiga organ i en cytokinstorm
  • Det är inte känt vad som gör att vissa patienter, oavsett ålder, utvecklar svåra symtom
  • Viruset kan attackera nervsystemet. I vissa fall är andningsproblemen  relaterade till neurologiska fel, inte lunginflammation
  • Det är oklart när tillfrisknade patienter slutar att vara smittsamma
  • Det råder tvivel om hur länge immunitet varar efter sjukdomen

Denna ständigt föränderliga information ligger bakom de olika råd som förmedlas, ibland motstridiga från myndigheterna, antingen det rör bekvämligheten etc. med att använda ansiktsmasker eller hur man identifierar inledande symtom.

En del säger fortfarande att "det bara är fråga om lite influensa", inför bevis som egentligen visar att det är en dödlig mardröm för folkhälsan. I början av epidemin fick vi höra att hosta och feber var de otvetydiga tecknen på att vi kunde ha smittats av COVID-19. Nu vet vi att sjukdomen kan orsaka en mängd olika symtom och till och med att inga symtom uppkommer.

Det antas att cirka 50% av de infekterade patienterna inte uppvisar symtom - vilket har varit en av de viktigaste faktorerna bakom den blixtsnabba spridningen av det nya koronaviruset (folk vet inte att de bär på smittan).

Många detaljer om sjukdomen är fortfarande ganska okända. Läkarna har lärt sig att bekämpa COVID-19 nästan från fall till fall, även om den generella metodiken nu förbättrats.

Här är några rekommendationer som ges till Euronews av läkare som arbetar i frontlinjen till att ge bättre förståelse för sjukdomen och varför den är så farlig för den utsatta befolkningen och våra hälsosystem.

Vad vi vet och inte vet om COVID-19 coronavirus

Hur inleddes COVID-19?  Roger Paredes, chef för avdelningen för infektionssjukdomar vid tyska Pujolsjukhuset, nära Barcelona, berättar för Euronews att det finns tre olika stadier av infektionen för personer som utvecklar COVID-19-symtom:

Den virala fasen:

Viruset sprids mycket snabbt i andningsorganen. Symtomen liknar vanlig influensa och försvinner spontant efter ca. 6 till 10 dagar. Detta är fallet för cirka 80% av patienterna.

Lungfasen:

Övriga 20% av patienterna kan utveckla lunginflammation. Det rör sig om en mycket speciell form av lunginflammation (eller som liknar lunginflammation), som attackerar båda lungorna och orsakar andningsbesvär (kan bl.a. bero på felinställda respiratorer).

Svår fas:

Cirka 10% av patienterna utvecklar en "cytokinstorm", ett okontrollerat inflammatoriskt svar från immunsystemet som orsakar de flesta kritiska tillstånd och så småningom dödsfall.

Vilken är den verkliga mördaren?

Läkare i klinisk tjänst rapporterar att allvarliga fall inte utvecklar en hög "viral belastning" på kroppen (koncentration av virus) utan ett cytokint stormsyndrom. ”Cytokinstormen är ett problem som vi möter ganska ofta inom intensivvården”, säger Rafael Máñez, chef för intensivvårdsavdelningen på Bellvitge sjukhus, också nära Barcelona. Andra infektioner och till och med vissa läkemedel kan utlösa detta. "Problemet är att vi inte har någon behandling, vare sig mot viruset eller för det inflammatoriska svaret" säger Máñez till Euronews. ”Vi har bara stödjande behandlingar för att skydda patientens vitala organ”. Läkare använder andningsstöd, eller läkemedel för att kontrollera blodtryck eller kortikoid för att minska inflammationen. En annan utväg är att använda läkemedel för att blockera interlukin-6, ett pro-inflammatoriskt cytokin som produceras av immunsystemet.

Han säger att cytokinstormar inträffar även under den vanliga influensasäsongen, men då sker patientintagningarna gradvis. ”På grund av den exceptionella virusspridningen genom COVID-19 får vi fler patienter samtidigt än vi kan hantera”.

Máñez nyanserar den konsensus som råder runt det positiva med att ha ett starkt immunförsvar med vikten av inte behöva ett starkt immunsystem utan ett balanserat.

Dr. Paredes leder en klinisk studie i samarbete med US National Institute of Health med användning av "remdesivir", som kommer att ta tre år.  Kliniska läkemedelsstudier som inleds i Europa inkluderar potential av klorokin för att behandla koronavirus

Cytokinstormar, ett otydligt syndrom

"De exakta mekanismerna för cytokinstormar är ganska okända", säger Paredes. ”Den inflammatoriska responsen är en naturlig immunsystemreaktion. Den är nödvändig för att reparera cellskador. Vid normal lunginflammation skadar bakterier lungvävnaden och immunsystemet genererar ett inflammatoriskt svar för att stoppa det. Immunsystemet "dödar" vissa celler för att reparera den skadade vävnaden. Det som händer nu med coronavirus, är att det medför ett okontrollerat inflammatoriskt svar med massor av celler, som inte bara begränsas till lungorna utan kan vara utbrett i hela kroppen.  Det har faktiskt rapporterats om skador på njurar, tarmar eller hjärtats kranskärl. ”Jag har en ung patient med en myokardit (hjärtmuskelinflammation)” säger Dr. Máñez.

Det anses att några av patienterna som upplever intensiv huvudvärk, kan ha drabbats av encefalit (hjärninflammation).

Roger Paredes, Chef för enheten för infektionssjukdomar vid tyska Pujolsjukhuset påpekar:

Det är inte känt vilka faktorer som gör att patienter utvecklar syndromet. När det gäller COVID-19 är åldern mycket betydelsefull. "Nyckeln är att förstå vem som är mest mottaglig" säger Paredes. "Cirka 70% av våra patienter är äldre än 70 och mellan 10% och 15% är yngre än 60 år".

Vissa forskare tror att genetiken spelar en viktig roll i de sällsynta fallen av unga patienter som utvecklar syndromet.

När människor i alla åldrar utsätts för en cytokinstorm är nedbrytningen verkligen snabb så det är mycket viktigt att identifiera de tidiga tecknen, säger Paredes.

Enligt Máñez kan fetma öka risken för ett inflammatoriskt svar.

COVID-19 kan attackera det centrala nervsystemet

Forskning och klinisk erfarenhet visar att SARS-CoV-2-viruset kan attackera det centrala nervsystemet. Dr. Paredes rapporterar att vissa patienter med  andningsbesvär inte känner av bristen på syre eller tecken på lunginflammation.  Han misstänker att vissa patienter får andningsbesvär just för att deras nervsystem inte lyckas styra andningen korrekt. Detta har också rapporterats i vissa preliminära artiklar. I vissa fall kan förlusten av lukt och smak, som ofta rapporteras, kopplas till centrala nervsystemet, enligt Paredes.

Läkare världen runt rapporterar fall av neurologiska manifestationer, som antyder att viruset kan göra intrång i det centrala nervsystemet i form av blodproppar, yrsel, förvirring eller kramper. Sjukhuset vid universitetet i Brescia i Italien har öppnat en separat NeuroCovid-enhet för att ta hand om patienter med neurologiska tillstånd, rapporterar The New York Times.

Ett team från Wuhan, vid den första utbrottet av pandemin, har utfärdat en preliminär sammanställning i vilken rapporterades att 36,4% av de 214 patienter som studerats utvecklade olika grader av neurologiska störningar. SARS-n CoV-2: s föregångare SARS och MERS kunde också påverka vårt centrala nervsystem. Alla studier tyder på att det är ganska sällsynta fall men de bör inte underskattas.

Och efter sjukdomen?

Även om forskare gradvis börjar förstå sjukdomen bättre, återstår många frågor runt tillfrisknade patienter som t.ex. hur länge de kommer att förbli immuna eller vilka effekter i deras organ som på lång sikt uppstår.

Enligt Roger Paredes tillbringar tillfrisknade patienter i Spanien ytterligare två veckor i karantän hemma innan de åter testas. Det diskuteras för närvarande om hur länge dessa patienter förblir en smittokälla för andra. Nuvarande PCR-test är inte 100% tillförlitliga för att klargöra detta. Det beror på att antikroppstester måste ske i stora populationsprover.

Coronavirus: Antikroppstest "kommer att vara avgörande" för att avgöra när man ska lyfta blockeringen i samhället

Medan många regeringar förbereder sig, har Europeiska centrumet för sjukdomskontroll (ECDC) varnat för alltför snabba åtgärder (lättnader), som åter skulle kunna leda till en uppgång av antalet smittade och att inget europeiskt land därför är berett att lyfta rörelsebegränsningarna och de sociala åtgärderna (max antal människor i grupp) på grund av svårigheterna att då kontrollera förloppet.

"Innan man överväger att lyfta några åtgärder, bör medlemsstaterna se till att förbättrade system för testning och övervakning av befolkningen tillkommer och att sjukhusen informerar och övervakar upptrappnings/nedtrappningsstrategierna till att kunna bedöma de epidemiologiska konsekvenserna" säger ECDC.

Intressant nog, trots de vetenskapliga framstegen, är åtgärder som att vistas i hemmet och användningen av tvål och hygien de viktigaste åtgärderna till att hindra virusets spridning hittills. "Vi var inte medvetna. Vi hade en känsla av att med den kunskap vi hade kunde detta inte hända. Med denna kris kommer vi att inse att vi är mycket sårbara," sammanfattar Dr. Rafael Máñez.

P.S.

Eftersom ett balanserat immunförsvar kan ha mycket stor betydelse i kampen mot coronaviruset, har jag också översatt den intressanta artikeln runt immunförsvaret i nästa inlägg.

Detta inlägg utgör ett viktigt tillägg till föregående inlägg om coronaepedimin.

https://www.webmd.com/cold-and-flu/immune-system-disorders

Speciellt viktigt för den som är över 60-årsåldern, är det att ha tillgång till ett väl balanserat immunsystem - inte för svagt, inte för kraftfullt. I båda fallen kan förmågan att bekämpa COVID19-viruset allvarligt äventyras och i värsta fall leda till döden.

16 symtom på immunsystemproblem

När ditt immunsystem är i sin ordning, fungerar det som en livräddare. Men hur bra  det än kan vara, är det inte perfekt. Ibland agerar inte denna grupp specialceller, vävnader och organ som den ska.

Om det agerar alltför ofta kan du få ett tillstånd som allergier, astma eller eksem. Eller om ditt immunsystem börjar attackera din kropp istället för att skydda den, kan du ha en autoimmun störning som reumatoid artrit eller typ 1-diabetes.

Minst 80 sjukdomar orsakas av immunsystemproblem. De kan alla orsaka inflammation. Men känner du till de andra varningstecknen?

Tänk på att dessa möjliga ledtrådar kan leda till många andra förlopp. För att ta reda på vad som händer med din hälsa, kan nedanstående vara till ledning:

1. kalla händer

Om dina blodkärl är inflammerade, kan det vara svårare för dina fingrar, tår, öron och näsa att hålla värmen. Huden i dessa områden kan bli vit, sedan blå, när du är utsatt för kyla. När blodflödet återgår kan huden sedan bli röd. Läkarna kallar detta "Raynauds fenomen." Immunsystemproblem kan orsaka det, men det kan också bero på annat, inklusive rökning, vissa receptbelagda läkemedel och fysiologiska tillstånd som påverkar dina artärer.

2. Toalettproblem

Diarré, som varar mer än 2 till 4 veckor kan vara ett varningstecken på att ditt immunsystem skadar slemhinnan i tunntarmen eller matsmältningskanalen.

Förstoppning är också ett orosmoment. Om dina tarmrörelser har svårt att få födan att passera, eller att avföringen ser ut som om den består av små kaninpellets, kan ditt immunsystem tvinga tarmen att sakta ner. Andra möjliga orsaker inkluderar bakterier, virus och övriga negativa hälsotillstånd.

3. Torra ögon

Om du har en autoimmun störning, betyder det att ditt immunsystem attackerar din kropp istället för att försvara den. Reumatoid artrit och lupus är två exempel. Många som har en autoimmun störning upplever att de har torra ögon. Du kanske känner en sandig, känsla som att något finns i ögat. Eller så kanske du märker smärta, rodnad, trådig utsöndring eller suddig syn. Vissa tycker att de inte kan gråta även om de är upprörda.

4. Trötthet

Att känna sig extremt trött, som du gör när du har influensa, kan betyda att något händer med kroppens försvar. Det är osannolikt att sömn hjälper. Dina leder eller muskler kan också göra ont. Återigen kan det finnas många andra skäl till varför du känner dig så.

5. Mild feber

Om du har en något förhöjd temperatur än normalt (+0,3 till +0,7 grader), kan det vara så att ditt immunsystem börjar överarbeta. Det kan bero på en pågående infektion eller  genom inledningen till ett autoimmunt tillstånd.

6. Huvudvärk

I vissa fall kan huvudvärk relateras till immunsystemet. T.ex. kan det vara vaskulärt - en inflammation i ett blodkärl orsakat av en infektion eller autoimmun sjukdom.

7. Hudutslag

Din hud är din kropps första barriär mot bakterier. Hur det ser ut och känns kan återspegla hur bra ditt immunsystem gör sitt jobb. Kliande, torr, röd hud är ett vanligt symtom på inflammation. Ett utslag som är smärtsamt eller inte försvinner. Människor med lupus får ofta ett fjärilsformat utslag över näsan och kinderna.

8. Ledvärk

När glidytorna inuti dina leder blir inflammerade, är området runt dem ömt vid beröring. Det kan också vara styvt eller svullet, och det kan hända med mer än en led. Du kanske märker att det är värre på morgonen.

9. Fläckvis håravfall

Ibland attackerar immunsystemet hårsäckarna. Om du tappar hår i hårbotten, ansiktet eller andra delar av kroppen, kan du ha ett tillstånd som kallas alopecia areata. Strängar eller klumpar av hår som lossnar kan också vara ett symtom på lupus

10. Upprepade infektioner

Om du behöver ta antibiotika mer än två gånger om året (fyra gånger för barn) kanske din kropp inte kan attackera bakterier på egen hand. Andra varningsflaggor: Kroniska sinusinfektioner, att ha mer än fyra öroninfektioner på ett år (för alla över 4 år) eller ha upprepade lunginflammationer.

11. Känslig för solen

Personer med en autoimmun störning har ibland en allergisk reaktion via ultravioletta (UV) -strålar som kallas fotodermatit. Du kan då få blåsor, utslag eller fjällande hud efter att ha varit i solen. Eller så kan du få frossa, huvudvärk eller illamående.

12. Pickande känsla eller stumhet i dina händer och fötter

Det kan vara helt oproblematiskt. Men i vissa fall kan det betyda att din kropp attackerar nerver som skickar signaler till dina muskler. Människor som har Guillain-Barre-syndrom, kan t.ex. ha domningar som börjar i benen och sedan rör sig upp mot armarna och bröstet. Kronisk inflammatorisk demyeliniserande polyneuropati (CIDP) ger symtom som liknar den demyeliniserande formen av GBS (kallas akut inflammatorisk demyeliniserande polyneuropati, eller AIDP), men medan GBS varar i två veckor till 30 dagar, varar CIDP mycket längre.

13. Problem att svälja

Om du har svårt att få ner maten, kan din matstrupe vara svullen eller för svag för att fungera bra. Vissa människor känner att mat fastnar i halsen eller bröstet. Andra känner kvävningstendenser när de sväljer. En av de möjliga orsakerna kan vara ett problem med ditt immunsystem.

14. Oförklarad viktändring

Du tycker att du ökar något extra kilo trots att dina matvanor och träningspass inte har förändrats. Eller vikten kan komma att sjunka utan tydlig anledning. Det är möjligt att detta beror på skador på sköldkörteln genom en autoimmun sjukdom.

15. Vita fläckar

Ibland bestämmer sig ditt immunsystem för att bekämpa hudens pigmentproducerande celler, kallad melanocyter. Om så är fallet, kommer du att se vita hudfläckar på kroppen.

16. Gulfärgning av hud eller ögon

Du har fått gulsot, det kan betyda att ditt immunsystem attackerar och förstör friska leverceller. Det kan leda till ett tillstånd som kallas autoimmun hepatit.

Hur man balanserar sitt immunsystem

• Ät en balanserad diet typ LCHF
  • Ta viktiga tillskott som D3/K2-vitamnin, C-vitamin, Magnesium
  • Se till att få tillräckligt med sömn
  • Träna regelbundet
  • God munhyhien
  • Håll händerna rena - undvik beröra ansiktet
  • Håll kroppsvikten normal
  • Sluta röka
  • Undvik stress
  • Like 2

On 2020-04-17 at 10:33, HelgeK sade:

Professor Robert lustig resp. Malhotra...

I vanlig ordning med deras utmärkta kommentarer, vågar de till skillnad från de vanligtvis fega informatörerna som tillfrågas i massmedia, påstå att:

• Fetma, typ 2-diabetes och ett kluster av riskfaktorer runt följande metaboliskt syndrom, alla kopplade till dålig kost -  är grundorsaken bakom den ökade andelen dödsfall genom COVID-19 med en faktor  i storleksordningen tio gånger.
  •  Internationella experter på medicin, dieter och näring kräver därför omedelbar uppdatering av kostråden (läs=diametralt avvikande från nuvarande) via ansvariga för folkhälsan till att framhålla vikten av näringsrik mat för att snabbt minska risken för komplikationer av COVID-19 och potentiellt rädda hundratusentals liv .
  •  Malhotra visar COVID -19-data, som anger att 72,7% av patienterna inlagda på IVA  är överviktiga eller feta och att de med till detta relaterat metabolt syndrom förklarar den tiofaldiga ökningen av dödligheten efter virusangrepp.
  • Han påpekar vidare att i USA endast 1 av 8 personer är metaboliskt frisk och att endast 1 av 3 har "normal" vikt.
  • Kritiskt är att t.ex. engelsmännen under coronablockaden äter mängder av färdigmat (från fabrik) och att akuta förändringar måste göras nationellt för att snabbt förändra folkhälsan.
  • Malhotra, som länge har kampanjat mot socker- och ultrabearbetade livsmedel, säger att hans resultat är belagda av ledande läkare och näringsläkare och att data som kommer in från alla länder som drabbats av Covid-19-utbrottet inte längre kan ignoreras.
  • Han med flera kollegor hävdar utan att tveka att metabolisk sjukdom är den främsta orsaken till dödlighet vid Covid-19. Detta täcker mycket av det som redan sagts, att resultaten för patienter som lider av typ 2-diabetes, hjärtsjukdomar och högt blodtryck är mycket sämre än för annars friska vuxna. Det som annars aldrig nämns är att dålig kost och fetma ligger bakom detta.
  • viktiga förändringar i hur vi äter kan ha betydande effekter inom några få veckor till att sänka blodtrycket och till och med att vända diabetes typ 2 till normal insulinkänslighet.
  • att omedelbart avlägsna socker och bearbetad mat ur dieten och tillaga färska måltider, kan drastiskt och snabbt påverka hälsan.
  • I Storbritannien har man varit alltför försiktig, när det gäller att lansera en massiv folkhälsokampanj för att få människor att äta ordentligt, med tanke på att man i över ett decennium har vetat att fetmarelaterad sjukdom är den främsta faktorn bakom dålig hälsa och patientinläggningar.
  • Nu befinner vi oss i en folkhälsokris som Covid-19 har skapat (egentligen det felaktiga kosthållet) och vi kan tydligt se att fetma och kostrelaterad sjukdom ligger bakom en betydande ökning av risken för patientinläggning och död. Med människor som hemma serverar sig själva och med tanke på den hastighet med vilken hälsomarkörer för metabola sjukdomar förbättras genom kostinsatser, bör ett lika starkt om inte mer betydelsefullt hälsobudskap nu vara att äta riktig mat, skydda NHS och rädda liv.
  • Ett sådant genomförande, om det skulle stödjas av politiska förändringar, kanske inte bara räddar hundratals och potentiellt tusentals liv runt om i världen under de kommande månaderna, men med tanke på den höga sannolikheten för en annan internationell viral pandemi under det kommande decenniet, kommer en friskare befolkning och en senare mer hanterbar hälsovård att vara mycket bättre rustad till att hantera vad som då skulle bli en mindre dödlighetstopp vid nästa tillfälle. Förhoppningsvis om och när detta inträffar kommer en låsning (avstannat samhälle) då inte att krävas.
  •  I vetenskaplig litteratur rapporteras regelbundet om hypertoni, hjärt-kärlsjukdom och diabetes som riskfaktorer för sämre resultat vid COVID-19-angrepp. Förekomsten och det allvarliga med dålig metabolisk hälsa vid COVID-19 är ett viktigt folkhälsobudskap.

Varför får vi inte i större utsträckning höra massmedia och politiker förmedla tankegångar liknade ovanstående, som är vetenskapligt grundade runt kosten. Huvuddelen av informationen hittills är bara att främst äldre blir sjuka och att de över 70 år avlider (oftast av multisjukdomar). Har någon av oss här på forumet hört någon ansvarig för folkhälsan knysta om vad som finns att göra för att hindra folk att dö i onödan eller ta reda på vilka mediciner de använder? Exempelvis skulle risken att avlida, för flertalet som lider av det metabola syndromet med diabetes 2 och fetma som grund, kunna minska med i storleksordning 90 %, om åtminstone de äldre som lider av detta blev informerade av ansvariga myndigheter att vara särskilt försiktiga - ynkligt är ordet!

• Like 2
  • Boom 1

3 timmar sedan, Erik 2 sade:

Nu säger socialstyrelsen samma sak....

Vilket alla överviktiga borde ha informerats om för många veckor sedan - kunskap som länge funnits internationellt. Knappast nödvändigt att vänta på en svensk undersökning - SUCK!!! Hur många har i onödan fått sätta livet till för att denna självklara information undanhållits? Kommer vi någonsin att få statistik om andelen avlidna som tar statiner eller på vilka obduktionsprotokollet upptar kolesterolandelen?

P.S.

I vanlig ordning har man tidigare sannolikt resonerat i tongångar runt integritetskränkning eller liknande. Om jag vore överviktig, skulle jag vara mer än tacksam för all information som kunde leda mig till väsentligt minskad risk att avlida - eller vad säger ni?

• Like 3

Om man botaniserar Internet runt finns en uppsjö olika hypoteser men ingen riktigt bra förklaring till en del fenomen som skiljer könen åt, vad gäller effekten av covid-19 t.ex.:

Varför är dödligheten vid covid-19 mycket större för män än kvinnor?

Det var känt genom de kinesiska erfarenheterna, långt innan virusspridningen i Sverige inleddes, att andelen smittade, oberoende av kön, är densamma men trots det att  smittade män blir mer allvarligt sjuka och andelen avlidna avsevärt större (75 % män).

Liknande skillnad har tidigare också visat sig vid andra coronavirus (SARS och MERS).

För Kinas del förefaller en del av skillnaderna kunna härledas till att de kinesiska männen röker i tio gånger högre utsträckning än kvinnor. För övriga världen, som har en generellt lägre andel rökande män bland svårt sjuka och avlidna, har resultet genom covid-19 inte lika utpräglat, skilt könen åt. 

Eftersom äldre människor är mest högfrekventa bland de allvarligt sjuka, har man siktat in sig på att äldre män generellt anses ha sämre hälsa än kvinnorna. Detta skulle för männens del bl.a. kunna bero på:

• högre nivåer av fetma
  • högre andel högt blodtryck
  • större andel diabetes
  • fler cancerfall
  • fler lungsjukdomar (bl.a. förklarat av större andel manliga rökare eller rökig miljö)
  • hjärt-kärlsjukdomar

Vad talar för kvinnorna?

Det anses att kvinnornas större tålighet skulle ligga i ett generellt starkare immunförsvar. Kvinnors immunförsvar anses ju sedan lång tid tillbaka klara ett bredare spektrum av infektionssjukdomar än männen men varför? Kan det vara att:

• det kvinnliga könshormonerna (östrogen och progesteron) ger en skyddande effekt?
  • kvinnorna generellt är mer angelägna om hygienen?
  • kvinnorna tvättar händer oftare?
  • kvinnorna av olika skäl är mindre känsliga för influensa och virusangrepp eller bakterieangrepp som ytterligare minskar svårighetsgraden vid covid-19-angrepp.

Synpunkter?...

Kristallklart är dock att ansvariga för rådgivningen i Sverige helt negligerat att ta upp vad människor borde tänka på att beakta, utöver att "tvätta händerna" eller råka tillhöra befolkningsgruppen äldre!

2 timmar sedan, Nils Engström sade:

Om man botaniserar Internet runt finns en uppsjö olika hypoteser men ingen riktigt bra förklaring till en del fenomen som skiljer könen åt, vad gäller effekten av covid-19 t.ex.:

Varför är dödligheten vid covid-19 mycket större för män än kvinnor?

Det var känt genom de kinesiska erfarenheterna, långt innan virusspridningen i Sverige inleddes, att andelen smittade, oberoende av kön, är densamma men trots det att  smittade män blir mer allvarligt sjuka och andelen avlidna avsevärt större (75 % män).

Liknande skillnader har tidigare också visat sig vid andra coronavirus (SARS och MERS).

För Kinas del förefaller en del av skillnaderna kunna härledas till att de kinesiska männen röker i tio gånger högre utsträckning än kvinnor. För övriga världen, som har en generellt lägre andel rökande män bland svårt sjuka och avlidna, har resultet genom covid-19 inte lika utpräglat, skilt könen åt. 

Eftersom äldre människor är mest högfrekventa bland de allvarligt sjuka, har man siktat in sig på att äldre män generellt anses ha sämre hälsa än kvinnorna. Detta skulle för männens del bl.a. kunna bero på:

• högre nivåer av fetma
  • högre andel högt blodtryck
  • större andel diabetes
  • fler cancerfall
  • fler lungsjukdomar (bl.a. förklarat av större andel manliga rökare eller rökig miljö)
  • hjärt-kärlsjukdomar

Vad talar för kvinnorna?

Det anses att kvinnornas större tålighet skulle ligga i ett generellt starkare immunförsvar. Kvinnors immunförsvar anses ju sedan lång tid tillbaka klara ett bredare spektrum av infektionssjukdomar än männen men varför? Kan det vara att:

• det kvinnliga könshormonerna (östrogen och progesteron) ger en skyddande effekt?
  • kvinnorna generellt är mer angelägna om hygienen?
  • kvinnorna tvättar händer oftare?
  • kvinnorna av olika skäl är mindre känsliga för influensa och virusangrepp eller bakterieangrepp som ytterligare minskar svårighetsgraden vid covid-19-angrepp.

Synpunkter?...

Kristallklart är dock att ansvariga för rådgivningen i Sverige helt negligerat att ta upp vad människor borde tänka på att beakta, utöver att "tvätta händerna" och råka tillhöra befolkningsgruppen äldre!

Det enda som jag sett som du inte tagit upp är att kvinnor generellt sett har fler ACE2-receptorer och att det skyddar: https://www.preprints.org/manuscript/202003.0191/v1/download?fbclid=IwAR3Uq7PXDCmWlbs8fOBHFastqT7-Xy32B3iG7yUkQpNk6w0X9fFII3fmzBY

ACE2-receptorerna kan man öka genom att ta d-vitamin tex och antalet receptorer minskar med åldern.

Utdrag från summeringen: "Our findings are contrary to the expectation from ACE2 being only a receptor for the virus, instead, its expression level is high in Asian females and young people (Fig. 1 and Table 1), those who are known to be less susceptible, and even less inflicted by severe or fatal outcome, while it is low in males, further decrease with age and T2D, those who are most susceptible to bad outcome (Fig. 1 and 3), suggesting at a population level a negative correlation between ACE2 expression and CovID19 severity and fatality."

• Like 4
  • Thanks 1

3 hours ago, Paleo72 said:

Det enda som jag sett som du inte tagit upp är att kvinnor generellt sett har fler ACE2-receptorer och att det skyddar: https://www.preprints.org/manuscript/202003.0191/v1/download?fbclid=IwAR3Uq7PXDCmWlbs8fOBHFastqT7-Xy32B3iG7yUkQpNk6w0X9fFII3fmzBY

ACE2-receptorerna kan man öka genom att ta d-vitamin tex och antalet receptorer minskar med åldern.

Utdrag från summeringen: "Our findings are contrary to the expectation from ACE2 being only a receptor for the virus, instead, its expression level is high in Asian females and young people (Fig. 1 and Table 1), those who are known to be less susceptible, and even less inflicted by severe or fatal outcome, while it is low in males, further decrease with age and T2D, those who are most susceptible to bad outcome (Fig. 1 and 3), suggesting at a population level a negative correlation between ACE2 expression and CovID19 severity and fatality."

Underbart att du hittade detta med ACE2 receptorerna. Min far går på blodtrycksmedicin som är ACE2 blockerade. Denna medicin leder till att man får fler ACE2 receptorer. Det enda jag sett än så länge är varningar för att det kan vara livsfarligt med dessa läkemedel. Farsan är förstås orolig med jag sa till honom fön nån månad att fortsätta äta den för jag tror det är när man får slut på fungerande ACE2 receptorer man är körd. Men det är biokemi, har inte hittat något stöd för det i litteraturen förrän nu. 

Nu kanske nån tänker att detta inte kan stämma då högt blodtryck är den största riskfaktorn enligt IVA registret? Jo. 35% av alla IVA patienter har högt blodtryck. Deras medelålder är 61 år. Grejen är bara att 50% av alla 60 åringar har högt blodtryck så de är underrepresenterade på Intensiven. Och det är knappast livsstilen som lett till högt blodtryck som skyddar dem. Det måste vara ett läkemedel. Jag sätter min spik på ACE2 blockerarna. 

• Like 7

11 timmar sedan, The Biochemist sade:

Farsan är förstås orolig med jag sa till honom fön nån månad att fortsätta äta den för jag tror det är när man får slut på fungerande ACE2 receptorer man är körd.

Precis så verkar det vara, när viruset har lagt beslag på receptorerna får man problem, så fler är bättre. Rhonda Patrick pratar om detta och hur d-vitamin påverkar receptorerna i videon jag länkar. Hon pratar om mycket annat intressant också så helt klart sevärt klipp.

• Like 3

16 timmar sedan, The Biochemist sade:

35% av alla IVA patienter har högt blodtryck. Deras medelålder är 61 år. Grejen är bara att 50% av alla 60 åringar har högt blodtryck så de är underrepresenterade på Intensiven. Och det är knappast livsstilen som lett till högt blodtryck som skyddar dem.

I mitt eget fall, med blodtrycksmedicinering under 25 års tid, hade jag 170/85 (utan medicinering) - sällan under 140/80 med medicinering, efter test med ett flertal typer.

Efter övergång till LCHF ligger mitt medeltryck nu sedan mer 2½ år utan läkemedel av något slag under dagtid på 130/75-80. Det normala för människor nära 90-strecket, som jag, ser enligt en intressant studie nedan ut på ett helt annat sätt:

5aa1302c81334_ScreenHunter_836Mar_0813_43.jpg.5030ac189c6d203d112370f999dac422.jpg

Den stora studien visade alltså att åldringarna över 85 överlevde längst när blodtrycket låg på  160 / ≥70 till <90. Rekommendationen för gränsvärdena då man lämpligen kunde sätta in blodtryckssänkande medicinering låg då på: 150 / ≥90. Under lång tid därefter, på läkemedelseproducenternas inrådan (som anser allt över 120/80 vara för högt) - de tjänar då mer på sin försäljning förstås, har man rekommenderat alla - även åldringar att som normaltryck eftersträva 120/80. Nu har man dock insett detta vara fel och återkommit med rekommendationerna för gränstrycket: 150 / ≥90.

När hörde man, annat än i lågkolhydratkretsar talas om kosten som blodtryckssänkande medel?

Ser man på kroppens förmåga att reglera olika system efter behov, är det rent generellt så, när det gäller hjärtat att när t.ex. muskelaktivitet, eller behovet ökar hos njurar och lever etc. att tillfälligt öka blodflödet mer än annars, signaleras kravet på ökat blodtryck.  Om detta behov med artificiella medel bromsas, kan olika organ ta skada. När jag var pojke på 1940-talet brukade läkarna säga att blodådrorna med åldern blev allt mer "förkalkade" - senare övergick man till uttrycket "åderförfettade". Den allmänna inställningen var att normalt systoliskt blodtryck skulle vara 100 plus åldern. En 80-åring skulle då ha ett systoliskt blodtryck = 180. Detta för att trots blodkärlens mindre diameter kompensera för tillräckligt flöde .  Leiden 85-Plus-Study 2002 visade just detta rent statistiskt.  Tipsen bakom min övergång till LCHF med åtföljande lägre blodtryck, istället för att hålla fast vid blodtryckssänkande medicin, ser jag som något av det bästa jag utsatt min kropp för.

Hur ligger det till med rådgivningen till din egen far? LCHF? 

• Like 1

21 timmar sedan, The Biochemist sade:

Grejen är bara att 50% av alla 60 åringar har högt blodtryck så de är underrepresenterade på Intensiven.

Oj...det visste jag inte ... att 50% av alla över 60 har högt blodtryck? ... en annan slutsats skulle ju då kunna bli att högt blodtryck är skyddande mot Covid19 ...det verkar ju helt tokigt med tanke på allt som skrivs om att det är en riskfaktor?

• Like 1

1 hour ago, Peter B said:

Oj...det visste jag inte ... att 50% av alla över 60 har högt blodtryck? ... en annan slutsats skulle ju då kunna bli att högt blodtryck är skyddande mot Covid19 ...det verkar ju helt tokigt med tanke på allt som skrivs om att det är en riskfaktor?

Jag visste inte heller men blev misstänksam att blodtryckssänkande av typen ACE2 blockerade skyddar och då borde ju det synas i statistiken så gick in på hjärt och lungfonden och letade efter data och fann att 50% har hypertoni vid 60 år. Då stämmer allt i min lilla hjärna. Sedan hittade jag denna från 2015 där man testat just detta på möss med influensa virus  

Angiotensin II receptor blocker as a novel therapy in acute lung injury induced by avian influenza A H5N1 virus infection in mouse

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7088914/pdf/11427_2015_Article_4814.pdf

• Like 2

Vad man kan anklaga svenska myndigheter för, är bl.a. dålig information för människor som är osäkra på om de drabbats av Covid 19-smitta eller mer mild form av influensa.

När en läkare i Kanada, inte hittade en lämplig blankett att överlämna till var och en av sina patienter som valt att gå i hemkarantän, gjorde han sin egen. Resultatet blev utmärkt och i min översättning, skulle den mycket väl kunna användas av de svenska myndigheterna.

Nu tror jag väl knappast att majoriteten forummedlemmar kommer att drabbas av viruset på ett allvarligt sätt men blanketten kan vara bra att kopiera ned och distribuera till de äldre i närmaste vän- och föräldrakrets.

Dag 1 i listan avser tidpunkt, när någon börjar känna av de första symtomen, som skulle kunna tyda på Covid 19. Om symtomen efter dagarna runt 6 - 8 mildras eller delvis upphör, krävs sannolikt ingen tyngre medicinsk behandling på sjukhus.

580146300_listacovidsl.thumb.jpg.e3c44c906c381013ac22658f6ce037b5.jpg

Eftersom COVID 19 i hög grad berör lungornas funktion, kan det vara lämpligt att poängtera, vad som kan utläsas av färgen på det från lungorna upphostade slemmet - alltså en preliminär uppfattning om lungornas kondition. Siffrorna för de olika färgerna anges längst upp på blanketten ovan.

Nedanstående blankett lämplig för anamnesen är också skapad av samme läkare. Med samlade data på många patienter enligt dessa uppställningar, är lätt att analysera väsentliga parametrar, t.ex. vilken betydelse som olika läkemedel kan ha för utgången av en viss medicinering.

Här finns den engelskspråkiga förlagan!

https://campbellteaching.co.uk/covid19/

ScreenHunter_2064 Apr. 22 03.55SL.jpg

• Like 4
  • Thanks 1

6 timmar sedan, Nils Engström sade:

Vad man kan anklaga svenska myndigheter för, är bl.a. dålig information för människor som är osäkra på om de drabbats av Covid 19-smitta eller mer mild form av influensa.

När en läkare i Kanada, inte hittade en lämplig blankett att överlämna till var och en av sina patienter som valt att gå i hemkarantän, gjorde han sin egen. Resultatet blev utmärkt och i min översättning, skulle den mycket väl kunna användas av de svenska myndigheterna.

Nu tror jag väl knappast att majoriteten forummedlemmar kommer att drabbas av viruset på ett allvarligt sätt men blanketten kan vara bra att kopiera ned och distribuera till de äldre i närmaste vän- och föräldrakrets.

Dag 1 i listan avser tidpunkt, när någon börjar känna av de första symtomen, som skulle kunna tyda på Covid 19. Om symtomen efter dagarna runt 6 - 8 mildras eller delvis upphör, krävs sannolikt ingen tyngre medicinsk behandling på sjukhus.

1886560439_ScreenHunter_2060Apr_2203_35sl.thumb.jpg.e7631358f6985b5528f81837fe8c3ef5.jpg

Nedanstående blankett lämplig för anamnesen är också skapad av samme läkare. Med samlade data på många patienter enligt dessa uppställningar, är lätt att analysera väsentliga parametrar, t.ex. vilken betydelse som olika läkemedel kan ha för utgången av en viss medicinering.

1588839420_ScreenHunter_2064Apr_2203_55SL.thumb.jpg.a0ad8f5e6e3be5d3b56b8214379b8afa.jpg

Här finns den engelskspråkiga förlagan!

https://campbellteaching.co.uk/covid19/

@NilsEngström, du briljerar, igen.

Konkret nyttigt underlag att ha hemma nu,  som en tvål.. att tvåla in sig med regelbundet. Och varför fick man inte sådana här förslag i tidigare skede tro? Folk som avlönas att forma fram strategier.. men nej. Det ska en lchf:are till att sprida praktisk folkhälsokunskap tydligen. 

Det här kommer jag absolut att printa ut och använda mig av, främst för min mammas vidkommande  - men en själv blir inte heller yngre och hälsa är oavsett  ett färskvarutillstånd s.a.s

• Like 1

FINNS MÖJLIGHET ATT I PK-SVERIGE FÅ FRAM ÖPPEN INFO I KRISLÄGEN?

I Samband med Coronavirusets härjningar inses lätt att den svenska befolkningen inte betraktats som fullvuxen nog att ta till sig viktig detaljinformation. I en lång rad avseenden inser man i efterhand att många liv kunnat sparas, om svenska myndigheter med statsepidemiologen som frontfigur, i tid tagit till sig den information som på ett tidigt stadium fanns tillgänglig i Kina och snart därefter i Italien. Viktigt t.ex. att känna till de främsta skälen till att dödsfallen drabbar åldrarna över 70 år - inte bara konstatera att mortaliteten för äldre vara hög och att fenomenet beror på frekvensen sjukdomar hos de äldre.

Naturligtvis är synnerligen viktigt att analysera vilka sjukdomar och mediciner som ligger bakom dödsfallen i Coronavirusets spår. Dessutom vad som kan göras för att motverka problemen, inte minst via pedagogiskt utformad kunskapsförmedling till särskilt berörda riskkategorier.  

Det förefaller som om ansvariga, inte på ett tidigt stadium t.ex. insett att konventionellt inställda respiratorer medverkar till snabb vätskefyllning av lungornas alveoler och att patienter avlider i onödan (drunknar i sin egen vätska). Det huvudsakliga behovet ligger på syrgastillförseln inte på behovet av muskelhjälp (många belägg finns runt detta) - behovet av muskelhjälp  kommer i ett senare stadium. Det bör observeras att respiratorn, utan extra syrgastillförsel (100 %) bara ger 20 % syrgas via luften. Eftersom problemen ofta rör sig om syrgasbrist genom dålig gasdiffusion i vätskefyllda alveoler, krävs ren syrgas för att rädda patientens liv.

Genom de grova felen i inledningsskedet av epidemin i Sverige, avled flertalet patienter i respirator bl.a. av skälen ovan och att andelen patienter över 70-årsåldern i respirator var mycket hög. Nu klappar man sig för bröstet och påpekar att den höga frekvensen dödsfall tidigare (flertalet) nu ändrats, till att 90 procent av alla respiratorbehandlade överlever respiratorn. Orsaken: Andelen äldre över 70-års ålder i respiratorbehandling har drastiskt minskats. Resonemanget har gått i riktning: "Meningslöst att lägga äldre i respirator, när flertalet avlider". Bättre då att låta äldre styras i riktning vårdhem och palliativ vård. Dessa patienter har kanske t.o.m. större chans att därefter överleva om de får syrgasbehandling.

Om man ser på vår statsepidemiolog Anders Tegnell och hans ansvar, har många indikationer tidigare funnits på väl många fel (det första stora att Sverige "knappast behövde räkna med större problem"). Detta som därefter fortfarande i steg efter steg visat, vilket allvarligt feltänkande som präglat myndigheten. Inga åtgärder ansågs t.ex. nödvändiga när flygplan efter flygplan såväl från Kina som Italien med återvändande skidturister anlände till Stockholm.  Så var en massiv virusspridning igång med hittills oerhört mycket högre dödstal per capita än våra grannländers, vilket förvånar finnar, norrmän och danskar - för att inte tala om tyskar som i alla former kan kritisera Sverige. I antal dödsfall har det i folkmängd åtta gånger större Tyskland bara det dubbla antalet dödsfall i Covid 19 än Sverige.

HUR ANVÄNDS MASSMEDIA (eller undviks media för viktig faktaförmedling)

Vid sidan av de rent medicinska misstagen som skett, är nog problemen med användningen av massmedia lika kritiska. När hörde svenska folket på initiativ av folkhälsomyndigheten något seriöst försök att utbilda svenska folket runt Coronaviruset. En sådan serie föreläsningar med tydlig annonsering om tidpunkt borde ha skett för länge sedan:

• Föreläsningar om själva virusets funktion med stark visuell presentation
  • Information om att viruset i sig inte dödar (flertalet yngre blir knappt ens sjuka)
  • Hur kroppens svar på virusspridningen i vissa fall skadar lungor och kroppen i övrigt
  • Hur respiratorerna skall ställas in eller när de överhuvudtaget skall användas
  • Vikten av att kontrollera syrgasmättnaden (viktigt till att bestämma behandlingstyp)
  • Att man i högre utsträckning bör tillämpa syrgasbehandling
  • Hur man i hemmakarantänen på bästa sätt skall kunna avgöra hälsoläget
  • Vilka de mest allvarliga symtomen är och incitamenten för behov av sjukvård
  • Lämplig tidpunkt då sjukvården bör tillkallas
  • Ge människor möjlighet att få skriftlig information t.ex. i form av en varningslista liknande den som kanadensiske läkaren (se mitt tidigare inlägg) presenterade.
  • Vilka risker vissa äldre löper vid en viss kroppskonstitution (t.ex. fetma)
  • Vilka typer av mediciner som är mest problematiska (t.ex. statiner)
  • Vilka LDL-nivåer som bör eftersträvas (betydligt högre än socialstyrelsens normer) för att säkra immunsystemets behov.
  • Vikten av D-vitamintillskott m.fl. tillskott (med information om varför)
  • Vad man kan göra för att undvika smitta (de vanligaste smittvägarna)
  • Vad man kan göra för att förebygga smitta
  • Hur förberedelser kan göra så att den som smittas drabbas på mildast möjliga sätt. 

Ingenting av detta i sammanfattad form har någon svensk informerats om genom  massmedia - främst via TV (det av svenska befolkningen bekostade informationssystemet).

Vad vi i första hand informeras om, är antalet nya fall under dagen och hur många som avlider. Dessutom vikten av att inte befinna sig för nära andra människor och att handhygienen är viktig. "Förklaringen" till de allvarliga dödstalen övergår vanligen till jämförelser med länder som Belgien och Holland som ligger nära de svenska. Egentligen ligger vi nära de italienska siffrorna, trots tidigare förklaringar runt Italiens dåliga siffror med hänvisning till rökiga miljöer och sociala förhållanden resp. större andel rökare än i Sverige. Djupare fakta av betydelse lyser ständigt med sin frånvaro.

Forummedlemmarnas synpunkter?

3 timmar sedan, al@j sade:

Mycket bra information och jag vill gärna bidra med positiv information från Anna Sparre.

http://4health.se/andra-sidan-om-covid-19-och-mer-positiva-nyheter

Ett problem som brukar anföras av ansvariga är att man i olika länder utgår från olika statistiska data. Den som är frisk och ligger i åldersspannet 20-50 år kan oftast vara lugn, oavsett den tunna informationen hittills. Med tanke på att medianåldern för avlidna smittade är ca. 80 år, blir det dock för dem som är äldre än så successivt alltmer intressant att få mer konkret information om orsak och verkan än som framkommit i  massmedia.

• Like 1

Det är nåt skumt med detta virus. Först verkar högt blodtryck skyddande och nu rökning. All info WHO har förmedlat om detta virus verkar fel. Jag får snart börja klicka på alla länkar med konspirationsteorier för ingen normal teori kan varken förklara de biologiska egenskaperna eller politiken och den felaktiga informationen som WHO konstant hostar ur sig. Det är något som inte stämmer...

A nicotinic hypothesis for Covid-19 with preventive and therapeutic implications

jean-pierre CHANGEUX, Zahir Amoura1, Felix Rey2, Makoto Miyara1

On 2020-04-25 at 15:37, al@j sade:

Vad säger vita huset om Coronadödligheten.

Intressant. Med data från Tyskland fick jag fram dödlighet på 0.36% för några veckor sedan. Jag skulle inte gå så långt att säga att det är en vanlig influensa, vi har i Sverige haft lika många döda på 1 mån som under 1 år av influensa. Men vi kan nog ligga 10x under vad WHO hävdar vilket är skillnaden mellan en tragisk influensa säsong och ekonomisk global kollaps. Varför gör WHO av allt att döma allt de kan för att kollapsa världen? Vem styr denna organisation? När USA drog in bidragen till dem för nån vecka sedan tänkte jag att de blivit galna och överreagerat. Nu när jag gått igenom allt WHO sagt känner jag tvärt om. USA borde använt militären och fängslat de ansvariga på WHO och förhört dem på samma sätt de gör med terrorister. 

• Like 4

3 timmar sedan, The Biochemist sade:

Varför gör WHO av allt att döma allt de kan för att kollapsa världen? Vem styr denna organisation?

Många har varit inne på det du tar upp, t.ex. Ralf Sundberg i videon

mellan 3:20 - 15:50 in på videon. Han tar där med stor misstänksamhet upp frågan om WHO och dess sätt att agera. Allt talar för det du är inne på - att det finns en helt annan agenda än den som Covid-19 egentligen borde ge anlening till.

Hade man sett viruset och sättet att bekämpa det, på liknande sätt som de konventionella influensavirusen brukar bedömas, hade Covid-19 bl.a. för västvärlden gått ganska spårlöst förbi. Nu tycks de ekonomiska effekterna genom WHO:s rekommendationer bli närmast katastrofala - finns en avsikt? Spekulationerna börjar nu på ett skrämmande sätt närma sig den verkliga faktavärlden.

Vad man kan hoppas på (fast tveksamt för Sveriges del, som en av de största bidragsgivarna till närliggande FN-funktioner), är att övriga världen börjar få upp ögonden för WHO:s styrning - ser mörkt ut.

• Thanks 2

Presenting Characteristics, Comorbidities, and Outcomes Among 5700 Patients Hospitalized With COVID-19 in the New York City Area (22 APRIL 2020)

En kristallklar statistik som i siffror visar att våra och andra länders politiker sannolikt låtit sig luras, via den ekonomiska styrningen som ligger bakom WHO:s agenda.  Materialet sägs i väsentliga avseenden överensstämma med de kinesiska data som ursprungligen stod våra ansvariga till buds, redan innan virusspridningen inleddes i Sverige.

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2765184

Extraherade data klargör bakgrunden till det som våra medicinskt ansvariga vid upprepade tillfällen  låtit oss höra, om betydelsen av multisjukdomar för risken att avlida efter att ha smittats. I vanlig ordning utan att i något avseende detaljera orsakssambanden. Kunskaper, som sannolikt kunnat rädda många liv (såväl genom åtgärder från de mest utsatta till att undvika smitta eller, om de smittats, minska riskerna för allvarlig utveckling i kroppen, främst lungorna, av virusets angrepp).

För t.ex. äldre som intagits på sjukhus med Covid 19-smitta - om de väl kommit i repiratorn - dödsmaskinen i sammanhanget - visar denna studie att 97 % av Covid-19 smittade över 65 års ålder avlider. Härigenom inses alltmer vilka allvarliga misstag som under coronasmittan hittills begåtts av sjukvården.

Vilken amatör som helst, inom flertalet verksamhetsområden, inser att användningen av en utrustning, vars resultat utfaller så uruselt, borde på ett tidigt stadium fått de ansvariga att inse något grundläggande fel föreligga vid respiratoranvändningen. Användningen i sin helhet eller genom fel inställning av respiratorerna (alltför kraftfull funktion). De hade ju tillgång till kinesernas data som var kända redan innan smittspridningen i Sverige inletts.  Hade hänsyn tagits till dessa skulle många liv kunnat räddas (sannolikt ren syrgasbehandling istället för respirator).  Då hade kvävningsdöden kunnat undvikas för många av de drabbade.

De intagna för vård enligt aktuell studie hade medianåldern 63 år, varav 40% kvinnor och 60% män. Av övergripande parametrar vid ankomsten till vårdenheten hade:

• 43 % puls >100  med medianpuls på 97  (85-110)
  • 31%  en feber på > 38 grader celcius med mediantemperatur på 37,5 (36,9-38,3) - viktig kunskap för den som trott låg feber eller ingen feber indikera icke-smitta. Hur många alltför sena vårdbesök har därför med fatala effekter skett hittills.
  • 20,4 %  en syrgasmättnad <90 % medianmättnad på 95 % (91-97 %)
  • 17,3 % > 24 andetag/minut

Hade bl.a. denna centrala information funnits ute i landet (känd från Kina men ej vidarebefordrad av ansvariga inom folkhälsomyndigheten), kunde liv ha räddats genom denna kunskap.

Andelen som lider av komorbiditeter (en eller fler kroniska eller andra sjukdomar som samverkar till ökad risk), fördelas enligt följande:

• 6% utan sjukdomar
  • 6% med en sjukdom
  • 88% med mer än en sjukdom:
  • Medianantalet är 4 sjukdomar per smittad/intagen till vård. 

2060380358_ScreenHunter_2076Apr_2719_00.thumb.jpg.f59266adcdeefd86b6a13932aed5e1f3.jpg

Alla dödsfall sker inom mindre än en vecka från den tidpunkt som patientet kommit in för vård.

Av alla intagna på sjukhus har 20 %  behandlats i respirator - huvudsakligen äldre. Av dem avled:

• 76 % i åldrarna 18-65 år
  • 97 % i över 65 års ålder

Högst risk löper den med en eller fler av följande sjukdomar:

• 57 % av de intagna som har högt blodtryck
  • 43 % av de intagna med BMI >30
  • 34% av de intagna med diabetes 2

Av övriga sjukdomar hos intagna vid ankomsten till sjukhus, hade bl.a:

• 19% intagna allvarlig fetma (BMI> 35) 
  • 16 % vana att röka
  • 11% kranskärlssjukdom
  • 9% astma
  • 6,9% kongestiv hjärtsvikt
  • 6% cancer
  • 5,4% Kronisk obstruktiv lungsjukdom
  • 5 % kronisk njursjukdom
  • 3,5 % njursjukdom i slutstadiet
  • 2,9% obstruktiv sömnapné
  • 0,4 % levercirrhus
  • 0,2 % hepatit

Som i andra sammanhang är självklart att kunskap ger största möjlighet för gemene man och kvinna att vidta de åtgärder som står till buds för att minska de fatala riskerna, såväl mot att bli smittad som till att minska de farliga utvecklingsstegen efter att smittan ändå angripit kroppen.

Hur många gånger har vi inte i massmedia fått höra från representanter för skolmedicinen att t.ex. kosttillskott saknar  betydelse som motmedel mot praktiskt taget varje sjukdom (där läkemedel finns som bot).

Trots den sedan decennier tillbaka evidensbaserade forskningen runt C-vitamin, D-vitamin, spårmetaller som magnesium etc., fortsätter "expertisen" att uttala sig negativt.

Vad gäller de metabola sjukdomarna, som upptas i listningen enligt relaterad studie, finns dessutom belägg för lågkolhydratkostens betydelse (t.ex. LCHF). Dess fördelar lär PK-gruppen mot alternativa läkemedel aldrig ta upp, som en positiv metod att stärka immunförsvaret med.

• Thanks 1

On 2020-04-20 at 20:39, The Biochemist sade:

Jag visste inte heller men blev misstänksam att blodtryckssänkande av typen ACE2 blockerade skyddar och då borde ju det synas i statistiken så gick in på hjärt och lungfonden och letade efter data och fann att 50% har hypertoni vid 60 år. Då stämmer allt i min lilla hjärna. Sedan hittade jag denna från 2015 där man testat just detta på möss med influensa virus  

Angiotensin II receptor blocker as a novel therapy in acute lung injury induced by avian influenza A H5N1 virus infection in mouse

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7088914/pdf/11427_2015_Article_4814.pdf

Angående blodtryck och Corona....

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professor-hogt-blodtryck-inte-orsaken-till-coronadodsfall

• Like 1

18 hours ago, Mr Big said:

@The Biochemist jag vet att du inte är jultomten. Jag önskar ändock en tio i topp lista över dumma/felaktigheter som WHO sagt. En fem i topplista skulle även glädja. Eller en länk där jag kan läsa själv.

Hmm, Det här blir bara värre. Samtliga länkar jag hade är nedplockade från Internet. Screen dumpar från WHO’s hemsida med alla uttalanden är tydligen ett brott att publicera....

Det lär dyka upp igen så ska vara snabb och lämna här då. 

• Like 1
  • Sad 2

On 2020-04-27 at 21:50, Peter B sade:

Bl.a. framgår i sammanställningen följande uttalande som har samband med COVID 19-smittade:

"90 procent av de avlidna är över 70 år, och hälften var 85 år gamla eller äldre. Nästan hälften av dem hade hjärt- och kärlsjukdomar. Över 80 procent av de avlidna hade högt blodtryck...

... Åldern är riskfaktorn – inte blodtrycket

SVT har talat med Johan Sundström, hjärtläkare och professor i epidemiologi vid Uppsala Universitet. Han menar att det inte är något att förvånas över att så många haft högt blodtryck. Hans förklaring är att det beror på att de i så hög utsträckning varit äldre.

– Studier visar att vid 85 års ålder har 95 procent fått högt blodtryck. Alla får det förr eller senare om vi bara blir tillräckligt gamla, hälften har det redan vid pensionsdagen. Skulle vi jämföra med folk som inte dött i covid-19 i samma ålder skulle det förmodligen se identiskt ut, säger Johan Sundström.

Så högt blodtryck i sig behöver inte vara en riskfaktor?

– Nej, verkligen inte. Det finns inget som talar för det". :fun:

Uttalandena är direkt urbota dumma! Ingen har invändningar mot kunskapen om ålderns betydelse för en viss successiv försämring av funktionen i kroppens organ! 

Att generellt uttrycka sig, närmast som om ovanstående vore inristat i sten, är dock att passera gränsen - att organförändringar t.ex. vad gäller hjärtat, inte skulle ha betydelse när extra belastning utifrån (t.ex. via virus) ställer krav  på ökad transport av blod, är rent av naivt. Just vad som händer med COVID 19-patienter, eftersom de oftast har nedsatt syremättnad i blodet, ställer i sin tur naturligt krav på ökning av gasutbyte i lungornas alveoler. Då har hjärtats kondition och pumpkapacitet avgörande betydelse för att hålla syremättnaden i blodet över de livnödvändiga nivåerna.

Uttalandena antyder samtidigt att den som uttalar sig inte ser annan möjlighet till förändring av hjärtats kondition än genom förskrivning av läkemedel.

Mitt personliga ad hoc-exempel talar ett helt annat språk. Från det att jag för drygt 25 år sedan ordinerades blodtryckssänkande läkemedel (hade då 170/85), tvingades jag efter övergång till LCHF-kost, för snart tre år sedan, att sätta ut all blodtryckssänkande medicin, då blodtrycket hamnade på för tok låga värden.  Sedan LCHF-start har jag nu ett medelblodtryck under dagtid på ca. 130/77-83 (alltså under mer än 2½ år utan någon medicinering). Eftersom jag närmar mig 90-strecket, ser jag med jämnårigas ögon extra kritiskt på direkt felaktiga uttalanden, som sprids av medicinare med hög tjänsteställning (professor som i aktuellt fall) 

För att understryka hur man internationellt ser på saken (se mina excerpt från den amerikanska studien några inlägg tidigare) visar sig de tre viktigaste riskparametrarna vid COVID 19 för de intagna vara att:

• 57 % har högt blodtryck
  • 43 % har BMI >30
  • 34% har diabetes 2

I övrigt visas i mina excerpt i: https://forum.kostdoktorn.se/topic/16277-stora-coronatråden/?do=findComment&comment=162123   att en rad metabola sjukdomar finns med, i de listningar av sjukdomar som COVID-19-patienter lider av (enligt den färska studien 20 april).  I slutändan (de metabola sjukdomarna) är ytterligare trecken på att dåligt hjärta, dåliga njurar, lever och bukspottkörtel mår bra av den LCHF-kost som vi vurmar för på detta forum. Information om det får vi aldrig, annat än undantagsvis, höra om via den svenska läkarkåren

1 timme sedan, The Biochemist sade:

Hmm, Det här blir bara värre. Samtliga länkar jag hade är nedplockade från Internet. Screen dumpar från WHO’s hemsida med alla uttalanden är tydligen ett brott att publicera....

Det lär dyka upp igen så ska vara snabb och lämna här då. 

Skaffa appen Pocket. Med den kan du spara ned artiklar och du har innehållet kvar även om artikeln skulle tas bort. 

Google Play: 

https://www.google.se/m?q=pocket+read+it+later&client=ms-opera-mobile&channel=new&espv=1

https://getpocket.com/

Det finns även regelrätta referenshanterare som kanske kan göra samma stunt. 

• Like 1

2 timmar sedan, Nils Engström sade:

För att understryka hur man internationellt ser på saken (se mina excerpt från den amerikanska studien några inlägg tidigare) visar sig de tre viktigaste riskparametrarna vid COVID 19 för de intagna vara att:

Jo ... men om det verkligen är så att :

A. 95% av alla över 85 år har högt blodtryck 

B. 80% av de som dör av Corona och är äldre än 85 år har högt blodtryck

Då är högt blodtryck snarast skyddande inte en riskfaktor. Det var därför forskaren skulle undersöka om blodtrycksmedicin skulle kunna ha en skyddande effekt.

• Like 2
  • Confused 1

On 2020-04-28 at 14:53, Peter B sade:

Jo ... men om det verkligen är så att :

A. 95% av alla över 85 år har högt blodtryck 

B. 80% av de som dör av Corona och är äldre än 85 år har högt blodtryck

Då är högt blodtryck snarast skyddande inte en riskfaktor. Det var därför forskaren skulle undersöka om blodtrycksmedicin skulle kunna ha en skyddande effekt.

Visst, jag är medveten om tankarna bakom sådana studier men hypotesen tar enligt min mening inte tillräcklig hänsyn till bakomliggande orsaker.

Den som i normaltillståndet (före smittotillfället) redan hade högt blodtryck, visar bl.a. tecken på att det ökade trycket krävs för det blodflöde som ser till att syremättnaden hålls tillräckligt hög (>95 %).

Det är just syremättnaden som är det stora problemet, i varje fall för OVID 19-patienter i respirator. Framför allt om den är alltför hårt inställd (riskerar driva in vätska i alveolerna) med därigenom försämrad diffusion genom förtjockade cellmembran plus den ökade vätskefilmen. Då kommer ytterligare krav på ökat blodtryck att ställas för livgivande gasutbyte. 

Om vi exempelvis ser på frekvensen dödsfall för de 20% av  smittade människor som läggs i respirator (siffror från USA), ingår döda kvinnor i 40-årsåldern till 2,5 %, vilka dödsfall tiofaldigas för kvinnor i 70-80-årsåldern då 27 % avlider - samma förhållanden gäller män.

Visserligen finns en rad faktorer, förutom hjärtats kapacitet, bakom den sämre överlevnaden för äldre människor (genomsnittligt fyra sjukdomar uppmättes i New York-studien för de COVID 19-smittade). Dock intar hjärtat en central roll för överlevnaden av kroppens system, under den korta priod det blir fråga om (mindre än en vecka innan döden inträffar) och man kan, grovt räknat, anse det yngre hjärtat (40-åringens) ha tio gånger högre förmåga att klara den ökade stressen än 70-80-åringens hjärta - det finns ju uppgifter som visar att redan 60-åringar i hög utsträckning har högt blodtryck, vilket knappast brukar anses vara den äldre till fördel.

Vanligtvis följer på det högre trycket, blodtrycksmedicinering, som försöker begränsa kroppens krav på högre blodtryck i respiratorn, vilket inte heller kan anses vara till fördel. Den tidigare refererade analysen i New York visar f.ö. att, vid samma blodtryck med och utan medicinering, ett bättre överlevnadsutfall sker för den utan medicinering - knappast  något som talar för blodtrycksmedicinering som en positiv faktor vid virusangrepp.

Sammantaget finns alltså många faktorer som talar för generella nackdelar vid högt blodtryck, särskilt vid ökade påfrestningar genom  virusangrepp typ COVID 19.

P.S.

Vid sidan av problemen med kvävning i respiratorn, tillkommer ytterligare krav på hjärtats hopplösa uppgift att kompensera för det försvagade immunförsvaret genom de extremt låga kolesterolnivåer som upptäcks hos COVID 19-patienter. I sin tur ofta beroende på medicinering med statiner. Resultatet - att COVID 19-viruset då sprider sig i lungvävnaden och ger viruset ett dödligt övertag.

Tror någon att en svensk medicinare skulle ta upp något som innebar utsättning av skadlig medicin (statiner, blodtrycksmediciner etc.)?

• Thanks 1

9 timmar sedan, Nils Engström sade:

Tror någon att en svensk medicinare skulle ta upp något som innebar utsättning av skadlig medicin (statiner, blodtrycksmediciner etc.)?

Det finns inte i min värld att någon läkare i Sverige skulle våga gå emot gängse normer.

• Boom 1