Jump to content

Stora Coronatråden

kickilotta
 Share

Recommended Posts

6 timmar sedan, nokenok sade:

Ja, det måste väl vara gin som är den verksamma beståndsdelen 🙂

Enligt läkaren finns kinin i både gin och tonic water. Men enligt det jag läst finns det bara i tonic water och av olika mängd och kvalitet i skilda sorter.

• Like 1

Information om "va..inet" som inte är ett vaccin enl vedertagna definitioner. -Ger inte immunitet, gör inte att du inte blir sjuk, gör inte att du inte fortfarande smittar. - Är mer att betrakta som ett förebyggande "läkemedel" för att ev lindra sjukdomen.

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.bitchute.com%2Fvideo%2FD1B6t597D24J%2F%3Ffbclid%3DIwAR3xa3hUNnFXGwNmASKmMrYirHbcoEIyBNc1584oo8sfT9Gc90qRtHlJjU4&h=AT1up2wTQbBMwlLdLi-lW9xn_YBe_e-Kw8d_VjsDPb2RiC_JNCIpVqFXULl0uWea9oBE9KmnRUtPXg7XPe6Rdrjcz6MPJpp1o4JFqjhbFG-X1TXdYE_2hg6sb2pFFuEdorXwDg

• Boom 2

5 timmar sedan, kickilotta sade:

Information om "va..inet" som inte är ett vaccin enl vedertagna definitioner. -Ger inte immunitet, gör inte att du inte blir sjuk, gör inte att du inte fortfarande smittar. - Är mer att betrakta som ett förebyggande "läkemedel" för att ev lindra sjukdomen.

Från objektiv synpunkt i linje med den information som vi under senaste året kunnat ta del av genom kunniga forskare verbalt eller i textform.

Det stora problemet ligger i att:

1. Ingen av ont anande patienter fått minsta förståelig information om vad som injiceras i deras kroppar
  2. Ingen får klart för sig att frågan om immunitet - en av de viktigaste avsikterna med ett vaccin - inte är klart uttalad
  3. vaccinproducenterna genom (2) kan komma att påpeka behovet av fler injektioner finnas för att med jämna mellanrum uppdatera immunförsvaret (en inte oväsentlig ekonomisk faktor).
  4. de äldre, som massmedia i reklamsyfte (för vem) får till att uttala sig om hur glada de är över att få bli vaccinerade, saknar förmåga att ta till sig fakta (om de hade fått någon). Liksom "Judaskon" på slakterierna, som lurar  andra kor in i slakteriet men själv fortsätter ut genom en sidodörr tillbaka till friheten, leds människor till vaccineringen efter vilken de inte har en aning om följderna.
  5. ingen förstår vilken enorm ekonomisk fördel för läkemedelsföretagen, som denna typ av produkt har. Särskilt som den smygs fram, som om den vore en ny form av effektivt vaccin.
  6. flertalet i befolkningen inte har en aning om att skattebetalarna i flertalet länder, till stora kostnader står för kostnaderna för inköpt vaccin, till att  massinjicera hela befolkningar med, och att ansvaret för eventuella problem helt lastas över på just användarna själva. Ett märkligt sätt av ansvariga politiker att skriva avtal över huvudet på användarna.
  7. slutligen ALLA diskussioner från Folkhälsoinstitutet och regeringen med vattentäta skott (läs=total informationsblockad) enbart uppehållit sig vid rådgivning om åtgärder till att förhindra virussmitta (handtvätt, avstånd till andra och på senare tid munskydd etc.). Fortfarande utan ett ljud från medicinskt ansvariga (till skillnad från i våra grannländer med en tiondel så många avlidna per kapita), har virusspridningen fått obehindrat fortsätta utan att någon information/rådgivning vidarebefordrats till äldreboenden och äldre i egna hem, om hur immunförsvaret i kroppen  kan förstärkas. Dels genom sund kost, dels genom stora mängder C- och D-vitamin resp. zink (jämfört med Läkemedelsverkets rekommendationer). Dessa tillskott har för immunförsvaret i studie efter studie (visserligen mindre studier men alla med samma slutsatser) bevisligen visat sig utgöra potenta medel till att rädda liv.
  8. Svensk skolmedicins stela syn på kraven som måste ställas på validering (att de måste ske på stora studier) har redan offentligt kommenterats  och kritiserats från finsk sida.

Min fråga är hur många av er på forumet som mot denna bakgrund generellt kan tänka sig att vaccineras? För er över pensionåldern? 

P.S.

T.o.m. Leif G.W. Person har via media drivits till slutsatsen att han snabbt borde få tillgång till "vaccination" eller resa utomlands för att få sådan. En bra indikation på hur långt missinformationen gått. Kanske han tänkt om efter de tyska uppgifterna om vaccinets låga effektivitet (8 - 10%) för äldre resp. de 20 dödsfallen i Norge efter vaccinering och talet om att avbryta vaccinering med ett av vaccinerna?

• Like 1

On 2021-01-27 at 17:52, Peter B sade:

Ärligt talat tycker jag att du är väl negativ på ett antal punkter (inte speciellt objektivt), Nils.

Inte tillräckligt negativ! Alltmer förefaller det internationellt komma info från alla håll, som ger stöd för kritik t.ex. runt vaccinationshysterin. I vilket avseende  anser du att jag visat mindre objektivitet?  På vilken eller vilka punkter?

P.S.

Där objektiviteten verkligen saknas, finner vi hos ansvariga för svensk skolmedicin. Man hör aldrig ett enda ord nämnas om de verkliga, naturliga födoämnen som med korrekt information och rådgivning om användningen, kunde ha medfört underverk på vårdhemmen med reducerade dödstal i stil med Finlands och Norges. Med tanke på hur Covid-19 viruset påverkar lungorna, förefaller ingen av ansvariga ens ha en aning om att C-vitamin redan på 1930-talet bl.a. användes för att bota lunginflammation och en rad andra sjukdomar. Objektivt sett, borde någon ansvarig poängterat den oerhörda vikten av C-vitamin i sammanhanget och att 75 mg dagligt intag är totalt felaktigt och livsfarligt lågt för den som inte laddat upp, om smittan skulle slå till. Om vaccineringen verkligen har den verkan som talats om, är verkligen frågan* - en kombination bl.a. av C-, D-vitamin, zink, selen kunde mycket väl vara överlägset, såväl för att hindra virus som till att skapa immunitet. 

*I tyskland tycks man avbryta vaccineringen för människor 65 år och däröver, just av skälet att effektiviteten anses vara bara 7-10 %. Rätt meningslöst eftersom yngre överlever till 99 % efter smitta. Vaccinet var ju avsett främst för äldre och vårdpersonal.

Kika gärna på:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/17274-om-forskning-och-varför-man-bör-tro-eller-misstro-resultaten-lchf-vegankost-c-d-vitamin-etc/?tab=comments#comment-167569

som bl.a. från läkarnivån (i sekretess) visar verkligheten bakom skolmedicinens agerande.

• Like 1
  • Thanks 1

7 timmar sedan, kickilotta sade:

Man har lyckats minska covidsmitta och dödsfall i Andalusien, Spanien med hjälp av D-vitaminterapi.  . Man har varit väldigt hårt drabbade.  Ni kan läsa i länken nedan.

http://www.drdavidgrimes.com/?m=0&fbclid=IwAR1YJvuKSnFsyikEihezMtn6Y00LfzWrQH5gc-vK-eXQVc63f-souOC79eg

Det märkliga är att sådan information från skolmedicinsk synpunkt uppfattas som otillräcklig för att kunna direkt tillämpas. För att kunna det måste det till stora dyrbara studier som aldrig kommer att utföras. Se varför i:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/17274-om-forskning-och-varför-man-bör-tro-eller-misstro-resultaten-lchf-vegankost-c-d-vitamin-etc/?tab=comments#comment-167569

Å andra sidan finns rader av studier och fakta i övrigt, som vi haft uppe på forumet som visar vilken otvetydlig effekt D-vitaminet har för att med kraft rädda liv vid Covid-19 smitta, t.ex.;

https://forum.kostdoktorn.se/topic/16277-stora-coronatråden/page/7/?tab=comments#comment-164230

och

https://forum.kostdoktorn.se/topic/16963-idioti-om-kosttillskott-ett-exempel-på-skolsjukvårdens-brister/?tab=comments#comment-165753

Skolmedicinen /Läkemedelsverket är livsfarliga för oss i befolkningen. Den saken behöver ingen tveka på!

• Like 1
  • Thanks 1

Dagen startade illa idag med regeringspresskonferans och på det Tegnell/FHM som säger nåt mycket märkligt.

Nu ska vi ha vaccinpass, "för den som vill" (säljsnack), vad det ska användas till vet vi inte men kanske för att kunna besöka andra länder..

Är detta början på nåt mycket värre? Ska det användas för att begränsa fri- och rättigheter. Jag tycker det luktar tyskt 1930-tal. Ska vi sy fast gula stjärnor med texten "Not vaxxed" på de som inte vill vaccinera sig? Ska vi ha tågvagnar och toaletter som är för "Vaxxed only"? 

Är detta ett sätt att bakvägen tvinga folk till kroppsliga ingrepp i strid mot den grundläggande mänskliga rättigheten? 

Och hur ska de hantera alla de som haft sjukdomen och skaffat sig naturligt första klassens immunitet? Ska även de diskrimineras och tvingas vaccinera sig? Eftersom det visat sig att långt ifrån alla utvecklar antikroppar blir det svårt att bevisa att man haft sjukdomen särskilt om man inte testat sig vilket gäller alla som blev sjuka vintern/våren 2020 då man bara testade dom man var tvungen att lägga in på sjukhus.

Det vi ser nu är riktigt obehagligt. Och det mest beklagansvärda  precis som vad gäller kostråd och kolesterol är att det helt saknas ifrågasättande från något håll, i vart något håll som har en offentlig röst. 

Jo Tegnell. Plötsligt ställer sig vår riddare och varnar för en tredje våg. Jag frågar mig var han hittar stöd i litteraturen för att omuterade virus slår till i en tredje våg. Han sjönk som en sten i min bok. Han blev en alarmist till slut. Han stod inte pall. Inte ens han. 

• Like 2
  • Thanks 2
  • Sad 2

Var lite intresserad eller mer som nyfiken vad lchf världen säger om detta med korona. Tänkte läsa först hela tråden genom för att bilda en uppfattning men efter bara några inlägg måste jag säga allt kändes så bekant med alla andra medier sen början så det fick vara. Tror att de flesta har på vägen till från första inlägget till den sista hunnit redan utvärdera sina första tankar till annat så svar till dem skulle bara vara bortkastat tid. Fastnade dock på en fråga på sista sidan en månad sedan av Nils om hur många ska ta vaccinet?

Jag är pensionär med diabetes sedan länge, jag har suttit i stort sätt hemma ensam sen början av covid19 paniken.. Jag har ingen tvekan alls att ta vaccinet. Jag tar inte vaccinet för min egen skull utan för att när livet ändå är så kort att vill nu använda alla möjligheter till att få träffa mina barn och barnbarn igen med gott samvete att jag har gjort allt i min makt för att slippa få koronan. vill livet annat så får det bli så.
Jag bryr inte om olika Qanon typ åsikter om vaccinets nytta eller inte utan som sagt.. Tar vaccinet när min tid kommer, troligen in på fas 2 snart. Som svar till Nils ;)

God fortsättning av åren mina vänner ;)

• Like 4

2 timmar sedan, copecca sade:

Jag tar inte vaccinet för min egen skull utan för att när livet ändå är så kort att vill nu använda alla möjligheter till att få träffa mina barn och barnbarn igen med gott samvete att jag har gjort allt i min makt för att slippa få koronan. vill livet annat så får det bli så.

Jag tror det viktigaste för dem som vaccinerar sig (förutom att de förhoppningsvis slipper bli sjuka) är att komma ihåg att även om man själv inte blir sjuk kan man ändå bli smittad och föra smitta vidare till andra.

Det här är det jag ser som en fara med vaccinet, att människor inte verkar medvetna om att vaccinet inte hindrar från att föra smitta vidare. Det kan eventuellt göra människor mindre försiktiga.

Jag hoppas att det finns möjlighet för min 91-åriga mamma att få vaccinet genom hemsjukvården, och då kan jag känna mig lugnare, kanske hon då också vågar gå utanför dörren.

• Like 4
  • Thanks 3

Jag känner som du @SGK, har två äldre släktingar som är 99 samt 100 år gamla som behöver vaccin för att våga sig utanför dörren. Väldigt sorgligt att vi inte kunde fira min farfars 100 års dag, men med vaccin så kanske vi kan göra något fint för honom i efterhand. 

Jag har redan förlorat en skör äldre släkting i covid, som tyvärr(delvis pga psykisk ohälsa) saknade omdöme och t.ex. tog rullatorn till den fullpackade kvarterskrogen om och om igen. Blev smittad och dog inom en vecka. Hon hade också behövt vaccin.

När man levt 100+ år så är man sårbar. Organen är 100 år gamla, så oavsett om du har okej blodvärden, vikt, rör på dig och ok kost för din ålder, så kan vissa infektioner vara livshotande. Vad jag inte begriper just nu är varför mina äldsta släktingar fortfarande inte fått sina vaccinationssprutor. De ingår i fas 1! Jag läser om att kommunchefer, chefer för privata vårdbolag, Kungen&Silvia, vårdpersonal och en massa andra som redan fått vaccin, alternativt smusslat det till sig. 

Uppenbarligen är problemet inte att de "hemska personerna" som vägrar vaccinera sig eller är sk vaccinskeptiker(som diverse samordnare, kolumnister, skribenter tjatar om), utan snarare individer i maktposition som just nu missbrukar detta och tränger sig före i kön. 

• Like 4
  • Thanks 2

Det är ju så sant som ni skriver att även om man är vaccinerad så ligger ansvaret alltid kvar att inte smitta andra för den möjligheten finns ju alltid kvar oavsett vaccin.. Nu ligger jag ju i den situationen just som ni skriver till för era föräldrar och äldre släktingar ligger i..
Jag känner för mig att mitt ansvar är att inte smitta mina barn men det stora problem för mig är ju just att de oroar sig för att smitta mig med de följder som kan komma fram när jag på flera orsaker ligger högt på den stora riskgruppen.
Detta har just gjort att jag suttit ensam hemma ett år snart utan att ha träffat dem alls. Bor i en liten håla så annat sociala liv gränsar till folk man träffar i affären eller motionsspåren. Risken att jag ska smitta dem är i princip minimal men jag tar sprutan just och enbart för att de ska kunna träffa mig och sen slippa oroa sig för att ha smittat mig. ;)

• Like 6

On 2021-01-12 at 13:49, Nils Engström sade:

Smittade blir alla som kommer i kontakt med något virus - inte bara Covid-19. Det som gör skillnad är, som du påpekat, främst om den smittades immunförsvar är starkt eller inte. Mycket tveksamt om vaccinet i något avseende verkligen har betydelse för 70-plusssare. För egen del är jag övertygad om att kombinationen LCHF och de kosttillskott jag använder, gjorde processen kort med smittan jag fick.

Här du kollat om du har antikroppar? Jag vet då en 70 plus som hade antikroppar efter 2 vaccinationer. Det är nog individuellt som så mkt annat.

• Like 1

On 2021-02-05 at 16:51, Cederulla sade:

Här du kollat om du har antikroppar?

Kände knappast lust för det just då - fullt tillräckligt med alla symtom, som jag kunde mäta upp. Eftersom det blev kortvarigt (enda sjukdomssymtom på de då nära tre åren efter LCHF-start som jag känt av, dvs. mäta upp).

Idag 13 feb. ca. 14:30 på radions P1, hördes en professor uttala sig om orsakssamband, som kunde tänkas ligga bakom långtidssjuka i Covid-19 (många månaders problem efter att unga friska människor fått sjukdomen men ansetts ha "tillfrisknat").

Efter att ha påpekat att viruset kunde tänkas beröra flera kroppsorgan med viss cellförstörelse, antydde professorn att detta kunde medföra inflammation runt om i kroppen. Slutorden berörde det stora problemet att man inte hade några idéer om hur man skulle kunna motverka detta.

Var och en som har begrepp om virus och deras generella verkan, vet att effekten bl.a. rör sig om ökad oxidativ stress. Det första naturliga sättet att tackla sådan är att ösa på med antioxidanter. Det mest potenta utifrån är som bekant C-vitamin, som inte  bara kan oskadliggöra fria radikaler under oxidativ stress, utan också rädda skadade kroppsceller. När får vi höra ett enda ord om detta via svensk skolmedicin? Också C-vitaminets stora betydelse för immunförsvaret och dessutom dess skyddande funktion att tillsammans med E-vitaminet (en annan antioxidant) hålla ordning på mitokondrierna i alla kroppens celler. Tanken på att dessutom få höra något om D-vitaminets viktiga förmåga att modulera immunförsvaret (mildra cytokinstormen) och dess betydelse i övrigt på cellnivå, tycks vara helt omöjlig över hela det medicinska fältet.

I England finns åtminstone en, av alla politiker med vetenskaplig bakgrund, som fick parlamentet att sända D-vitamin till äldreboendena. Läs hans fantastiska brandtal i överhuset (i översättning)!

https://forum.kostdoktorn.se/topic/16324-d-vitaminets-enorma-betydelse-än-en-gång/?tab=comments#comment-167941

Resultatet av D-vitaminet till de engelska äldreboendena, efter att skolmedicinen (sannolikt med läkemedelsindustrin i bakgrunden) blev: daglig dos 400 IE. Ja... ni förstår!!!! Å andra sidan är innehållet i parlamentsledamotens tal sensationellt - det första allvarliga initiativet från en politiker - i varje fall en inledning till något som i framtiden kanske kan komma att vidareutvecklas. 

• Like 3
  • Thanks 1

Goda nyheter! Ett pressmeddelande idag från Danderyds sjukhus - de har en studie om covid och immunitet som pågått i 9 månader - och kommer att fortsätta. Man tar prover från deltagarna varje vecka. Visar på mycket god immunitet hos de som varit covidsjuka efter 9 månader. Tyder på att det är helt onödigt att låta vaccinera sig om man varit covidsjuk. - Visar på hur bra det är med egen immunitet. - Att förorda vaccinationspass verkar vara en helt tokig ide.  

https://www.ds.se/om-oss/press2/?fbclid=IwAR3jLFbVvSOJH5x-qe1p4gkIhhc9MMtwQuJqjXHYMQzoTsVwGAOZDs7QKv0#/pressreleases/bred-immunitet-mot-covid-19-efter-9-maanader-3073766

• Like 4

Jag tar bl a 5000IE D-vitamin, har gjort det de senaste 5 åren mörka årstiden, aldrig förkyld eller så. Var och tog antikroppstest 3 veckor sedan, inga antikroppar, så det bästa är väl att ta vaccinet ändå...

On 2021-02-16 at 11:45, kickilotta sade:

Visar på mycket god immunitet hos de som varit covidsjuka efter 9 månader. Tyder på att det är helt onödigt att låta vaccinera sig om man varit covidsjuk. - Visar på hur bra det är med egen immunitet.

Visserligen sägs från någon att de som varit sjuka kan vänta med vaccinering men att de ändå bör vaccinera sig längre fram, när tillfälle bjuds. Man måste ju tänka på vaccinföretagen!😇167741848_kattglad.jpg.10ea6961ff0a9bb0b

P.S.

F.ö. är RNA-typen vaccin inget vaccin enligt definitionen, utan fungerar mer som ett slags antibiotikum med tanken att mildra uppkommen smitta. Problemet är att virus lätt muterar vilket gör det omöjligt att långsiktigt vaccinera bort smittan, som vid bakteriell smitta. Däremot får den som stärkt sitt immunförsvar (C- och D-vitamin och zink) vid smitta, en mild form av sjukdomen som oftast blir kortvarig med fördelen att ge en långvarig, naturlig immunitet.

• Like 1
  • Haha 1

19 timmar sedan, Hjopek sade:

Jag tar bl a 5000IE D-vitamin, har gjort det de senaste 5 åren mörka årstiden, aldrig förkyld eller så. Var och tog antikroppstest 3 veckor sedan, inga antikroppar, så det bästa är väl att ta vaccinet ändå...

Vilket vaccin - man får ju inte välja. Ett av dessa är av RNA-typ ett av konventionell typ. Den som har höga nivåer av den aktiva formen av D-vitamin i blodet som du tar,  får avsevärt lägre risk att drabbas av viruset redan i första fasen och vad gäller risken för allvarligt insjuknande och död - bättre än en tiondedel av den som har nivåer motsvarande Läkemedelsverkets uppfattning (400 IE). Kanske därför som man i Finland har en tiondedel så, många döda i Covid-19 som i Sverige. Där rekommenderar sjukvården D-vitamin från småbarnsåldern och upptill 18 -20 år och i större mängd än i Sverige. 

• Like 3

Rekommenderad D vitamin i Finland följer samma mängder 10 mikrogram / per dagen.. detsamma mängder genom livet oberoende ålder från nyfödda till 75 åringar där den sedan höjs till 20 mikrogram ,, följer ungefär eller precis som livsmedelsverket rekommenderar även i Sverige. Så tror inte alls att mindre dödlighet till covid19 har något att göra med d vitamin vi får enligt rekommendationer mellan länderna... 

3 timmar sedan, kickilotta sade:

Alla gillar inte Mercola - men han har en hel del intressanta tankar som jag gillar att läsa om.

Det beror främst på läkarkollegor som ogillar hans avsteg från konventionell skolmedicin och att han lagt av den vanliga läkarrocken och tjänar pengar på annat håll - knappast något annat.  Hans intervjuer med specialister på olika medicinska områden, som styr hans verksamhet, är ofta mycket intressanta. Jag kan inte påstå mig ha stött på några tokerier från hans sida, som ger anledning till större kritik.

• Like 1
  • Thanks 1

7 timmar sedan, copecca sade:

Rekommenderad D vitamin i Finland följer samma mängder 10 mikrogram / per dagen.. detsamma mängder genom livet oberoende ålder från nyfödda till 75 åringar där den sedan höjs till 20 mikrogram ,, följer ungefär eller precis som livsmedelsverket rekommenderar även i Sverige. Så tror inte alls att mindre dödlighet till covid19 har något att göra med d vitamin vi får enligt rekommendationer mellan länderna... 

Riktigt så enkelt är det inte. Finlands skolmedicinare och politiker har i detta sammanhang varit mycket långt före Sveriges ansvariga med att ge korrekt information.

Medan svenska medicinska företrädare - inte minst Läkemedelsverket - under många år främst varit snabba med att demonstrera D-vitaminets farlighet (genom extremfall efter2-3-dubbla doseringar jämfört med 5000 IE-dos dagligen) som f.ö. lätt neutraliseras med K2-vitamin, har finska myndigheter öppet påpekat det solfattiga Skandinaviens problem med D-vitamin via huden. Därför har man inte upphört med D-vitamintillskott för barnen förrän upp till 18 års ålder. I sin tur har man bl.a. därigenom gjort hela den finska befolkningens medvetenhet klar på D-vitaminets betydelse. För finska läkare finns ingen munkavle vad gäller att rekommendera 5000 IE D-vitamintillskott om dagen, vilker sker. I Sverige kan endast pensionerade läkare, som genom sin ålder blivit oberoende av lojalitet mot företagen, yttra sig på samma sätt - andra läkare i Sverige är alltför räddhågsna för att tala öppet i frågan - ett sorgligt kapitel.

Du kan kika på:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/16963-idioti-om-kosttillskott-ett-exempel-på-skolsjukvårdens-brister/?tab=comments#comment-165753

och

https://forum.kostdoktorn.se/topic/16324-d-vitaminets-enorma-betydelse-än-en-gång/?tab=comments#comment-162460

Bara några exempel på de oacceptabelt låga dagsdoser som Livsmedelsverket förordar och den dödliga effekten av dessa. Resultatet i form av tveklöst många tusentals avlidna i onödan. Rent felaktig info som den Läkemedelstillvända skolmedicinen stöder sig på.

• Like 1

Nu skrev jag ju inget om vilken dos skulle vara rätt eller fel utan bara att vad myndigheterna i båda länderna rekommenderar. Detta eftersom du skrev tidigare själv att det i Finland rekommenderas större doser..vilket är fel info. Vad enskilda läkare skriver där är ju sen en helt annan femma. Lika så vad de rekommenderar.. detta alltid enligt deras egna tron och värderingar. Lika som kostdoktors. Jag har flera år förr ätit själv 5000 IE dagligen året runt men slutat eftersom det inte gett några märkbara effekter eller nytta. Äter idag också mer än vad rekommenderas men av andra orsaker än att det skulle ge effekt att inte insjukna i korona. 

On 2021-02-21 at 10:10, copecca sade:

1. Vad enskilda läkare skriver där är ju sen en helt annan femma. Lika så vad de rekommenderar.. detta alltid enligt deras egna tron och värderingar.

2. Jag har flera år förr ätit själv 5000 IE dagligen året runt men slutat eftersom det inte gett några märkbara effekter eller nytta.

3. Äter idag också mer än vad rekommenderas men av andra orsaker än att det skulle ge effekt att inte insjukna i korona. 

1. Likväl är det så att man i Finland, genom den sedan åratal öppna inställningen i doseringsfrågan och att man från statens sida utsträcker doseringen D-vitamin för barn  upp till 18-årsåldern, ger befolkningen en helt annan bild (än den i Sverige) av betydelsen av D-vitamin som kosttillskott. Dessutom har man i media klart informerat om orsaken bakom rekommendationerna - det bristande antalet verksamma soltimmar i landet. Öppenheten ger i övrigt kunniga läkare friheten att förmedla vetenskapligt grundade fakta - det är det den viktiga frågeställningen gäller.

2. Med den inställningen skulle du lika gärna kunnat välja att sluta äta viss nyttig kost med viktiga födoämnen. Jag förutsätter att du inte insjuknat under tiden du använt D-vitamintillskott! Tidigare kunskap om D-vitaminets för immunförsvaret viktiga modulerande förmåga, har vetenskapligt ytterligare kunnat beläggas - risken för allvarliga effekter efter att ha drabbats av virussmitta har visat sig mycket drastiskt öka, med de rekommendationer som Läkemedelsverket stipulerar. 

Du bör i frågan om kosttillskott också tänka på kopplingarna som f.ö. upptäckts t.ex. mellan olika cancerformer, diabetes, MS, och olika infektionssjukdomar vid låg D-vitaminnivå (för vilka man väsentligt sänker risken att drabbas, så länge man säkrar sitt intag). Att  basera ett utsättningsbeslut på att man tidigare inte drabbats av de sjukdomar, som tillskottet skyddar mot, är knappast välbetänkt. Vad gäller virusproblemet, finns sedan många månader tillbaka, ett flertal kliniska studier som entydigt visar att Covid-19-smittade som intagits på sjukhus, via intag av D-vitaminets aktiva form (kalcitriol) i mycket hög grad minskar risken för allvarliga följdverkningar av sjukdomen.

• Like 1

On 2021-02-16 at 11:45, kickilotta sade:

Goda nyheter! Ett pressmeddelande idag från Danderyds sjukhus - de har en studie om covid och immunitet som pågått i 9 månader - och kommer att fortsätta. Man tar prover från deltagarna varje vecka. Visar på mycket god immunitet hos de som varit covidsjuka efter 9 månader. Tyder på att det är helt onödigt att låta vaccinera sig om man varit covidsjuk. - Visar på hur bra det är med egen immunitet. - Att förorda vaccinationspass verkar vara en helt tokig ide.  

https://www.ds.se/om-oss/press2/?fbclid=IwAR3jLFbVvSOJH5x-qe1p4gkIhhc9MMtwQuJqjXHYMQzoTsVwGAOZDs7QKv0#/pressreleases/bred-immunitet-mot-covid-19-efter-9-maanader-3073766

En mycket intressant studie, men vad jag funderar på är om man kan dra dessa slutsatser till befolkningen i stort.

Varför jag funderar på det är att studien är utförd på sjukvårdspersonal som efter att själv har varit sjuk i Covid-19 har arbetat med patienter efter detta och med stor sannolikhet utsatts för viruset under flera tillfällen.

Kan man tänka att kroppen då bildar nya antikroppar under tid utan att man själv blir sjuk eftersom man redan har ett grundskydd av den tidigare genomgångna infektionen?

• Like 3

@Erik 2,

Jag kunde inte se data för döda och patienter i sjukhusvård i den länken. Dock finns det säkert data någonstans. SCB? 

Jag hittade en artikel i Aftonbladet publicerad 27 feb 2020 och författad av Wolfgang Hansson där det påstås att ca 200 personer dör av influensa varje år i Sverige. 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/9vQ1Xl/det-finns-en-dodligare-smitta-an-corona--som-ingen-bryr-sig-om

Här är en annan artikel från 31:a mars 2020 i tidningen Må Bra: 

https://www.mabra.com/halsa/sa-manga-dor-av-influensa-i-sverige-varje-ar/6511715

Där kan man läsa att: "Det är en väldigt varierande siffra, men kort sagt ligger siffran de allra flesta år under 1000 personer i Sverige. Oftast ligger siffran mellan 200-700 personer. Den globala siffran ligger mellan 290 000 – 650 000 dödsfall, eller en dödlighetssiffra på mellan 0,1-0,3 procent. WHO räknar med att omkring 3 – 5 miljoner människor smittas av influensa varje år."

• Like 1

Typiskt. Vi får leta vidare. Hos SCB kan vi nu läsa att det "normalt" sett ska dö 92000 personer varje år i Sverige. 2020 dog 98000. Alltså 6000 fler än ett normalår. Tittar man längre ner ser man att 2019 dog det 88000 personer. Alltså 4000 färre än ett normalår. När 2020 gick igång och pandemin stod för dörren hade vi alltså "ett överskott av människor" tack vare låga dödstal 2019 med 4000. Om man slår ihop åren 2019 och 2020 blir resultatet en överdödlighet 2020 på 2000 (tar bort 4000 från 6000). På SCBsidan läser man också att de stora 40-talistkullarna kommer bidra till högre än normala dödstal de närmaste åren, kanske har det redan börjat. 

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

• Like 1
  • Boom 1

Här hos socialstyrelse kanske? 

Korta fakta
  • Under 2019 var det totalt cirka 4 320 000 personer i Sverige som vårdades inom specialistvården, det vill säga som var inskrivna på sjukhus eller gjorde läkarbesök i specialiserad öppen vård.
  • Under 2019 ägde ungefär 1 446 000 inskrivningar rum på svenska sjukhus varav sjukdomsdiagnoser stod för cirka 1 101 000 vårdtillfällen. Totalt slutenvårdades drygt 868 000 patienter.
  • Den vanligaste anledningen till inskrivning på sjukhus var hjärt- och kärlsjukdomar för män. För kvinnor var det ungefär lika vanligt med skador och förgiftningar, hjärt- och kärlsjukdom som med symtomdiagnoser, efter den dominerande anledningen förlossning.
  • Under 2019 ägde ungefär 13 600 000 läkarbesök rum i specialiserad öppen vård.

Källa: Statistikdatabaserna för diagnoser i sluten vård och specialiserad öppen vård

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistikamnen/sjukdomar-och-symtom/

• Like 1
  • Boom 1

On 2021-02-28 at 09:53, Erik 2 sade:

Under 2019 ägde ungefär 13 600 000 läkarbesök rum i specialiserad öppen vård.

Skrämmande siffror!  Kanske till viss del förklaringen till att tio gånger fler per kapita dör av Covid-19 i Sverige jämfört med i Finland och Norge. Det naturliga för den mänskliga kroppen är att inte vara sjuk! Besök som berör friskvården borde vara prioriterad - inte sjukvården. I Norge går man på tur! I Finland? I Sverige?

• Like 1

Vad gäller svensk skolmedicinsk (och läkemedelsverkets) norm för dagsdos  D-vitamin till att hålla immunförsvarets funktion på topp (400 IE), kan vara intressant att höra John Cambells dragning i sammanganget och tveklösa kritik av den senare normen som han anser vara:

"patetiskt, löjlig" 

Gå  15 minuter in i videon: https://www.youtube.com/watch?v=uS2VObw1UeI

så kommer han in på frågan! Campbell har i olika former (en serie videor inkl. denna) klart  tydliggjort sin inställning och pekat på samma studier som förekommit i denna tråd. Själv påpekar han sitt eget D-vitaminintag länge ha varit 2000 IE men att han kommer att höja dosen, eftersom han trots 2000 IE fortfarande ligger på för låg nivå. Han påpekar i videon att en av existerande studier visar risken att avlida vara 15 gånger högre för den som följer skolsjukvårdens norm, än den som tillämpar en 10 gånger högre dos (5000 IE).

Alltmer får man den obehagliga känslan att den svenska cyniska synen på användningen av D-vitamin, är mer inställd på Läkemedelsindustrins behov av lagom sjuka kunder att sälja medicin till eller vaccinera, än att rädda från att avlida.

Å ena sidan kan en professor, t.ex. Gisslén i Göteborg, klart deklarera ett känt faktum att personer på äldreboende ofta har låga nivåer av den aktiva formen av D-vitamin, å andra sidan påpeka låga nivåer på avlidna Covid-19 patienter, lika gärna bero på den ökade förbrukningen via smittan, som att de redan före smittan hade låga nivåer. Fakta visar ju att D-vitaminet, genom sin stora betydelse, deltar i immunförsvarets processer och just därför förbrukas. 

En annan talesperson (Folkhälsoinstitutet), Tegnell, vilar sin bedömning på Läkemedelsverkets fullständigt sanslöst låga rekommendation 400 IE, numera för äldre 1000 IE som tillräcklig. Detta trots serier med mindre studier med resultat i samma riktning och mätningar på stora populationer, som visar risken för dödsfall vid dessa rekommendationer vara oerhört mycket större än för människor som tar dagliga doser fem till tio gånger större.

• Like 3

På svenska!

symtom covid-19 sv.jpg

Utgångspunkten är en omfattande USA-sajt (se inlägget före detta), som innefattar det mesta kring Covid-19.

Av informationen framgår sådant som berör amerikanska förhållanden. Man kan nog anta att mycket kan överföras på svenska förhållanden t.ex. följande jämförelse som utgår från de ökade riskarna under händelseförloppet efter 50 års ålder. Medan risken att bli smittad av Covid-19 anses vara densamma för åldrarna över 50, ökar riskerna i övriga avseenden enligt följande:

Åldersgrupp:               65             75          85

Intag på sjukhus:       1,5 x        2 x        4 x   

Dödsfall:                      3 x          7 x      25 x

I de kraftigt stegrande riskerna efter pensionsåldern ingår naturligtvis de typiska kultursjukdomarna som t.ex. fetma, hjärt/kärlsjudomar, cancer, diabetes, demens som till stor del är beroende av mångårig, felaktig kostrådgivning bl.a. med  användning av växtbaserade oljor, hög andel kolhydrater och otyglad förskrivning av läkemedel till att "mörka" symtomen av de negativa, metabola effekterna. 

Som en av våra favoriter - Aseem Malhotra i England påpekar - kan alla efter tre veckors kostväxling i positiv riktning kraftigt påverka risken för allvarlig sjukdom via Covid-19. I princip är det just LCHF-kosten han pekar på. En viss lättnad alltså för oss äldre, äldre LCHF-are, som annars skulle ligga illa till.

P.S.

I samtliga av de Covid-19 sajter av officell natur jag genomlöpt, har jag tyvärr tvingats konstatera att ingen med ett ord nämnt vikten av åtgärder för att stärka immunförsvaret (C-, D-vitamin zink etc.). Skälet är uppenbart: läkemedelsföretagens ekonomiska grepp över det som skrivs.

• Like 1

On 2021-03-10 at 13:05, copecca sade:

Vad som än påstås, har ännu inga studier visat att de tydliga belägg som finns skulle vara felaktiga. Det finns all anledning för alla skolmedicinare med stöd av läkemedelsföretagen att hålla fast vid att kosttillskott inte får framhållas som viktiga vid Covid-19. Detta trots att det i många decennier funnits belägg för såväl C- som D-vitamin som väsentliga för immunförsvaret. Bl.a. lär uppgifterna i tråden:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/16277-stora-coronatråden/page/7/?tab=comments#comment-164230

vara svåra att komma förbi. Den visar tydligt hur positivt höga D-vitaminnivåer påverkar dödstalen i större befolkningar. För Sveriges del med hög genomsnittlig användning av D-vitamintillskott men ändå mycket höga dödstal, vet vi alla orsaken - att de höga siffrorna relateras till människor på äldreboenden eller i isolering i hemmet, för vilka Kosttillskott i tillräcklig mängd är mindre vanligt och kosten ofta  bristfällig, liksom informationen om hur man på bästa sätt förstärker immunförsvaret.

Angående hydroxiklorokin, som av skolmedicinen via skandalösa, falska studier tidigare påståtts overksamt, finns klara belägg för motsatsen:

En belgisk studie:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7444610/

visar:

ScreenHunter_2755 Mar. 16 15.13.jpg

Där blå linje anger dödlighet för till sjukhus intagna Covid-19 smittade  som fått korrekt dos hydroxyklorokin. Röd linje anger övriga intagna. Över 8 000 patienter deltog i studien - visserligen en observationsstudie (som skolmedicinens representanter brukar rynka på näsan för) men med det antalet finns knappast anledning att tveka runt sanningen, på liknande sätt som vid den långa raden studier om D-vitaminet.

Lyssna gärna av John Campbells utläggning av saken på:

https://www.bitchute.com/video/vafgYi52RvAW/

Visst är det upprörande!

P.S.

Det bör observeras att studierna berör på sjukhuset intagna. För att göra bäst verkan skall hydroxiklorokin intas vid ett tidigt skede under smittoförloppet. Resultaten ligger därför sannolikt långt från optimum* Till skillnad från fakestudierna, som skolmedicinen fortfarande hänvisar till och som också påståtts gjorda i liknande sent skede, har doserna varit såpass låga att de inte skadat patienterna.  

*Det som kunnat rapporteras om preparatet, världen över, tillåtits för inköp över disk.

I vissa länder sker fri försäljning, medan majoriteten läkare i Sverige t.o.m. förbjudits att förskriva  hydroxiklorokin. Endast läkare med specialistkompetens har numera rätt att förskriva läkemedlet - dock inte som medel mot Covid-19!

Någon kommentar?

• Thanks 1

D-vitaminets betydelse - tydligen fortfarande inget för svensk skolmedicin

År 2020 gjordes observationsstudier i ett 20-tal europeiska länder, som via blodanalyser (25(OH)D) utförda på Covid-19 smittade, visade D-vitaminets tydliga, positiva påverkan på frekvensen smittade.

I tråden:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/17688-missvisande-information-till-patienten-före-medicinering-med-konsekvenser/?tab=comments#comment-168841

visade jag en sammanställning från år 2020 från nämnda studier. Härunder har jag plottat data ur sammanställningen, som refererar till förhållanden under peroden före vaccinationsstarten.                       ScreenHunter_2761 Mar. 23 23.36.jpg     

Folkhälsomyndighetens och skolmedicinens vanliga inställning till liknande fakta är att de är otillförlitliga, då de "bara" representerar observationsdata och saknar en placebogrupp att jämföra med. Det bör då påpekas att data härör från länder som tillsammans representerar mer än 300 miljoner människor. Varje plotpunkt visar ett utfall som representerar ett helt lands befolkning.

Flertalet vettiga bedömare borde inse att grafens plotpunkter, vardera representerande miljontals människor, i själva verket utgör varandras placebogrupper, som skiljer sig åt enbart genom olika koncentration kalcidiol i blodet.

Läkemedelsverkets norm för 25(OH)D = 50 nmol/L kan återigen fastslås vara alltför låg (livsfarlig för en del), dels genom vad grafen ovan visar, dels genom raden av andra mindre studier, som alla pekar i samma riktning.

De av forummedlemmarna som tillämpar dagligt intag på 5000 IE D3-vitamin, kan sannolikt räkna med att ha en koncentration kalcidiol i blodet på i storleksordningen 130-150 nmol/L, alltså långt till höger på grafen ovan. Den som bär på stor övervikt bör säkra sitt intag av D3-vitamin genom större dos. Bäst är att via blodanalys kontrollera vilket blodvärde en viss daglig dos ger.

Med den smittosituation vi nu befinner oss i, är orimligt att Läkemedelsverket inte för länge sedan insett att risken för allvarlig smitta i Covid-19 kraftigt kan reduceras genom D-vitamin. Som kosttillskott inte minst att rekommendera äldreboendena, kan D-vitamin framför allt för de äldsta vara av avgörande betydelse, med tanke på att vaccinering för en del kan utgöra ett reellt riskmoment.

Jag tror också på att D-vitamin är bra av flera skäl, speciellt om man har låga nivåer i kroppen.

Men jag anser att din graf inte är bra av flera skäl:

1. Den bygger på gammalt data (2020)...det finns nyare, när det gäller pandemin.
2. Antal smittade är ett extremt dåligt mått. Testar man mycket får man många smittade och vice versa.  Antal döda är ett bättre mått även om det också är kopplat till mycket stor osäkerhet.
3. Correlation does not imply causation. 

Titta t ex på de plottade länder längst till höger i grafen (Slovakien och Sverige). De har båda enligt din graf höga D-vitamin-värden bland befolkningen men de senaste siffrorna visar på mycket höga dödstal för de länderna. Skulle man plotta om grafen med de senaste värdena för dödlighet skulle antagligen sambandet med D-vitamin och dödlighet försvinna?

(Tittar man på data sedan slutet av förra året är antal smittade ett mer intressant mått efter det att alla länder skalat upp sitt testande av smitta)

Du har vid flera tillfällen nämnt Finland som en förebild man använder mer D-vitamin förebyggande. Jag håller med om att det är bra!  Men tittar man på grafen så har Svenskar högre mängd D-vitamin i kroppen än Finnar men trots detta en betydligt högre dödlighet. 

On 2021-03-24 at 13:02, Peter B sade:

Jag tror också på att D-vitamin är bra av flera skäl, speciellt om man har låga nivåer i kroppen.

Men jag anser att din graf inte är bra av flera skäl:

1. Den bygger på gammalt data (2020)...det finns nyare, när det gäller pandemin.
2. Antal smittade är ett extremt dåligt mått. Testar man mycket får man många smittade och vice versa.  Antal döda är ett bättre mått även om det också är kopplat till mycket stor osäkerhet.
3. Correlation does not imply causation. 

Titta t ex på de plottade länder längst till höger i grafen (Slovakien och Sverige). De har båda enligt din graf höga D-vitamin-värden bland befolkningen men de senaste siffrorna visar på mycket höga dödstal för de länderna. Skulle man plotta om grafen med de senaste värdena för dödlighet skulle antagligen sambandet med D-vitamin och dödlighet försvinna?

(Tittar man på data sedan slutet av förra året är antal smittade ett mer intressant mått efter det att alla länder skalat upp sitt testande av smitta)

Du har vid flera tillfällen nämnt Finland som en förebild man använder mer D-vitamin förebyggande. Jag håller med om att det är bra!  Men tittar man på grafen så har Svenskar högre mängd D-vitamin i kroppen än Finnar men trots detta en betydligt högre dödlighet.

1. Finessen med dessa "äldre" data (nåja ett år!!) är just att de visar förhållandena med vilka i detta fall enbart D-vitaminets betydelse kunde visas utan onödigt stor mängd störande inslag i andra avseenden (större andel avlidna som påverkar senare statistik, nya virusstammar resp. vaccination etc.). Genom denna ostörda statistik, representerande miljontals människor i olika länder, har redan på ett tidigt stadium under pandemin, kunnat visas att även små avvikelser i halten kalcidiol i blodet får stort genomslag i såväl smittosamhet som dödstal. Det ger dessutom utslag i statistiken för  människor med mörk hudfärg, som av det skälet får lägre nivå kalcidiol i blodet (för mycket mörk hud i storleksordningen 6 gånger lägre andel per tidsenhet via solexponering), om de bor på våra breddgrader.

2. Nämnda plotpunkter rörde smittade intagna på sjukhus, dvs. hade inget att göra med mätningar utförda ute i samhället av det slaget vi nu ser. Jag delar visserligen din uppfattning att andelen avlidna (med främst Sverige av förklarliga skäl som tydligt undantag) kan ge en ännu bättre bild av pandemin. I detta fall är dock resultaten smittade sjukhusintagna, med vissa undantag, väl i överensstämmelse med frekvensen dödsfall. Av samma underlag nedan, som plotpunkterna tidigare hämtats från, kan man i högerkolumnen se just detta:

covid 10 statistik 2020.jpg                    

Sverige, som ett av de länder med högst medelnivå kalcidiol uppmätt i blodet, visar tydligt hur sättet som äldre behandlas på våra äldreboenden och felen som ledde till hög andel palliativ vård, gav extremt hög dödlighet för äldre, äldre. För att ta ett exempel med motsatt tendens, är Tyskland intressant. I Tyskland visade sig andelen smittade (sjukhusfall) t.om. vara 60 % högre per miljon (50.1 nmol/L kalcidiol) än i Sverige (73,5 nmol/L kalcidiol). Detta stämmer väl med kunskapen om D-vitaminets positiva inverkan.  Mot den bakgrunden, frågar man sig varför bara nära en tredjedel så många avled i Tyskland? Lätt förklarat: Tyskland har tre till fyra gånger så många vårdplatser per kapita som Sverige med betydligt större medicinska vårdresurser på äldreboendena (läkare bl.a. med tillgång till syrgas) och kvalitet i form av mat, kosttillskott, utbildad personal etc. gav tydligt utslag.

Intressant är att D-vitaminets betydelse för sjukdomar/infektioner som berör andningsorganen enligt en femton år lång tysk observationsstudie med 10 000 deltagare också tydligt pekar i samma riktning:

35938850_ddstalluftvgsinfektion.jpg.78fb

3. Speciellt är korrelationdata i småstudier utsatta för kritik, eftersom risken för felaktiga slutsatser är stor vid multifaktoriella orsakssamband. Det är just det vi hör som förklaring (läs=ursäkt) från Läkemedelsverket och skolmedicinen i övrigt, som inte anser D-vitaminet ha betydelse, trots den uppsjö av bevis som redan finns (långt över 100 på Pub Med). Ansvariga för svensk sjukvård vet mycket väl att flertalet aktiva, medvetna människor i Sverige tar rikligt med D-vitamin som kosttillskott, långt över Läkemedelsverkets normer. Ansvariga negligerar dock ALLT i rådgivningsväg (kost/kosttillägg) till våra äldre (kända inom sjukvården för att ha låg nivå på kalcidiol), bland vilka de stora dödstalen uppstår.

I det fall en observationsstudie berör 10 000 människor under 15 år eller kan relateras till mer än 300 miljoner människor med varje plotpunkt representerande utfallet i en mångmiljonbefolkning, ställer sig saken från statistisk synpunkt annorlunda.  Samstämmigheten i de många små studierna, som pekar i samma riktning, gör det osannolikt att samma utfall för Europas över trehundra miljoner människor i land efter land skulle ha en annan gemensam orsak som kunde liknas vid D-vitaminet, som under många decennier varit känd för sin stora betydelse för immunförsvaret. 

Vad gäller användningen av D-vitamin som kosttillskott i Sverige, har flertalet av oss haft på känn att svenskar i många avseenden går på tvärs mot de medicinska auktoriteterna. Det kunde vi bl.a. se i julas när D-vitaminhyllorna var tomma på D-vitamin i butiker och på nätet.

Flertalet av oss som hängt med i debatten om D-vitaminets betydelse, har också kunnat konstatera att huvuddelen av de avlidna i Sverige funnits på äldreboenden eller representerats av äldre, äldre i hemmen. Hade alla analyser runt Covid-19 världen över, begränsats till människor under 65 års ålder, skulle Sverige sannolikt varit i topp tillsammans med Finland,  Norge och Island, vad gäller hälsa och dödstal. Ser man på den större andelen äldre  av de 13000 avlidna i Sverige, om man tar hänsyn till normal andel säsongsinfluensafall och sättet att registrera Covid-19 dödsfall, kan det direkta sambandet med Covid-19, mycket väl ligga långt under hälften av det totala antalet döda.

Att negligera de verkliga orsakerna till skillnaden i dödstal mellan Sverige och Finland (även Norge och Island) är fel - den ligger på hur vården på äldreboendena fungerar (mat, kosttillskott och hur risken för smittspridning via personalen åtgärdats). I varje fall den finska vårdpersonalen har uppenbarligen sedan lång tid tillbaka genom sjukvård och stat varit medvetandegjord om D-vitaminets betydelse - finska källor talar också för att både personal och inneliggande äldre haft full kontroll över D-vitamintillförseln i kost och tillskott. I Sverige har istället större delen av smittspridningen på äldreboendena skett just via personal smittad ute i samhället och i andra hand med osmittad personal i sin tur smittad av inneliggande sjuka.

Dödstalen på våra äldreboenden kan rimligen inte relateras till att våra äldre skulle tillhöra en sämre människostam än den finska, norska och isländska. Svårt att bortse från D-vitaminets betydelse genom den breda bevisföring som pekar i samma riktning.

On 2021-03-25 at 23:14, Sniffe sade:

Ralf Sundberg kan sin sak - hans bakgrund som transplantationskirurg gör hans åsikter tungt vägande. Hans sätt att poängtera alla åtgärder som går ut på att stärka immunförsvaret (LCHF-kost, kosttillskott) vara bättre än vaccinering är lätt att instämma i. 

• Like 3

Efter genomgång av ett antal studier och observationer ur den stora mängd som finns på Pub Med, vad gäller D-vitaminets betydelse för immunförsvaret, kommer man ganska snart fram till att just D-vitaminet (nivån i blodet omvandlat till kalcidiol) kan ses som en av de viktiga markörerna på immunförsvarets effektivitet. Statistiken runt andelen dödsfall efter Covid-19 smitta, relaterad till koncentrationen kalcidiol i blodet, tycks av många skäl utgöra en bra mätare på immunförsvarets kondition (läkemedelsverkets tveksamhet i sammanhanget lämnar vi därhän tillsvidare - medel som saknar medicinsk status, har alltid svårighet att accepteras av skolmedicinen).

Statistik, numera förmedlad efter slumpvis sökande efter antikroppar i befolkningen, med hjälp av osäkra tester, riskerar ge stor andel falska testresultat. Tidigare Covid-19 statistik under första halvåret 2020 skedde däremot främst på konstaterat smittade patienter, som tagits in på sjukhus. Den statistiken kan i stort sett anses korrekt, såväl gällande smittofrekvens som mortalitet och visar en intressant bild av D-vitaminet, i varje fall statistiskt, sannolikt av betydelse som markör för immunförvarets funktionalitet.  Nedanstående sammanställning visar tydligt, hur risken att smittas av viruset minskar, även vid ganska små förändringar över den nivå som Läkemedelsverket anser tillräcklig (25(OH)D =50 nmol/L).  Ännu tydligare framstår riskminskningen vid större dagligt intag, när man mäter mortaliteten (se tabellen härunder). 

färgad covid statistik 2020.jpg              

Höger kolumn (% avlidna av smittade intagna på sjukhus) skall i en del fall ses som tecken på utnyttjad andel sjukvårdsresurser bakom äldrevården (se Tyskland som positivt exempel). Viktigast är dock att observera hur andelen smittade och döda varierar med det dagliga D-vitaminintaget.

Bakgrunden till det största undantaget i datamängden ovan står svensk äldrevård för. Tydligt framgår, vid jämförelsen mellan Tyskland och Sverige, vilken betydelse som den tyska äldrevårdens större kapacitet har till att rädda de äldre smittade.  I Tyskland har man tre-fyra gånger så stora vårdresurser, i varje fall räknat i antal sängplatser.

Ännu tydligare framträder D-vitaminets betydelse efter plottning av data för smittade som avlidit (se grafen härunder - blå punkter). Ett viktigt skäl till detta bör rimligen ligga i D-vitaminets avgörande, livräddande betydelse som moderarande funktion vid allvarligare fall (stor dos virus) till att dämpa cytokinstormen någon vecka till tio dagar efter smittotillfället (en överreaktion hos immunförsvaret). Överreaktionen medför förstörelse av kroppsceller på bred front, särskilt förödande för lungorna, som kan leda till dödlig kvävning. Den autoimmuna  effekten som Immunförsvaret drabbas av, kan liknas vid det som händer vid reumatiska sjukdomar, dvs. att immunförsvaret angriper kroppsegna celler.   

kurva sreckad.jpg

Det bör åter inskjutas att daglig dos av 5000 IE D3-vitamin motsvarar storleksordningen 25(OH)D= 120 - 150 nmol/L. En god marginal att förbruka vid inträffad smitta.

Svensk skolmedicin hävdar fortfarande att inga tillräckligt stora och väl kontrollerade studier, visar D-vitaminet ha betydelse i större mängd än den Läkemedelsverket stipulerar. Grafer liknande ovanstående, som refererar till observationsstudier, anses genom att enbart visa korrelation - D-vitamin - smitta - mortalitet - inte vara tillräckligt trovärdigt. Man anser inte heller att raden  befintliga, kliniska studier som går i samma riktning, utgör förstärkande bevisföring.

D-vitaminet är sedan decennier tillbaka väl känt för sin stora betydelse för immunförsvaret. Skolmedicinen borde därför i sin motbevisning presentera annan faktor eller grupp faktorer som med likartad stor betydelse kunde tänkas ligga bakom den tydliga korrelationen till smittsamhet och mortalitet, som D-vitaminet tycks visa (skolmedicinarna kunde t.ex. hänvisa till kost, hudfärg, genetik, åldersfördelning, boendeförhållanden, sociala/kulturella  umgängesnormer, breddgrad, ekonomi, utbildning, fysisk aktivitet, eller livsstil i övrigt).  En del av dessa förhållanden kan naturligtvis förklara skillnaden t.ex. mellan uppmätt genomsnittlig, daglig D-vitamintillförsel i olika länder men minskar knappast sannolikheten för D-vitaminets direkta betydelse för utfallet (andelen smittade och avlidna). Någon annan faktor eller grupp faktorer med direkt betydelse för immunförsvarets funktion jämfört med D-vitaminets, är svåra att finna.

Typiskt är att den loja inställning som skolmedicinen har till D-vitaminet, inte delas av en rad medicinare världen över, som dock kännetecknas av att de vanligen hunnit gå i  pension före uttalandena. 

Med tanke på att den icke-toxiska verkan som D-vitaminet har, även i dagsdos (5000 IE) = mer än tio gånger större än den Läkemedelsverket rekommenderar (400 IE), vore tanken på en chansning från sjukvårdens sida, i varje fall för äldre på vårdhem, att se som en säkerhetsfråga.  Man vet ju av erfarenhet att äldre på vårdhem och i hemmet ofta har låga D-vitaminnivåer. Detta har man i Finland god kontroll över, vilket gäller alla åldersgrupper. Svensk skolmedicin tycks inte se minsta samband mellan detta och att mortaliteten i Finland genom Covid-19 ligger tio gånger lägre än den svenska.

Oviljan att överhuvudtaget nämna ett ord om vitaminer, visas bl.a. genom att skolmedicinaren sömngångaraktigt vid förfrågan, fokuserar diskussionen på riskerna med kosttillskott av alla slag.  "Risker via naturliga födoämnen" som vanligen är betydligt mindre, än de risker och obehag som följer med flertalet läkemedel - ofta avsedda att dämpa symtom - inte aktivt motverka själva grunden till sjukdom. 

Som andemeningen (säkerhetstänkandet inför forskarkollegor) i slutet av flertalet studier, som ansvariga brukar uppmärksamma, är det "säkrast" (för vem) att invänta svaret i eventuellt kommande studier, innan man som medicinare kan tänkas rekommendera ett billigt, ofarligt icke-läkemedel till användning, för att lösa ett fysiologiskt problem. Den tänkbara räddningen av många liv får därmed underordnad betydelse.

• Thanks 1

D-vitaminets betydelse för risken att smittas eller avlida genom Covid-19

När man går igenom mängden tyngre studier, vid vilka D-vitaminet i formen kalcidiol (koncentrationen i blodet) relateras till andelen smittade och avlidna i Covid-19, är statistiska fakta otvetydiga. Frågan är bara om de negativa effekterna direkt kan relateras till kalcidiolets låga koncentration resp. de positiva effekterna till den högre koncentrationen som statistiken visar? Vetenskapligt saknas fortfarande kunskap och man tvekar därför om orsak och verkan - ett problem, eftersom huvuddelen av befintligt material har formen observations/korrelationsstudier.

Vad vet man om D-vitaminets betydelse för immunsystemet?

Sedan många decennier tillbaka är väl känt att D-vitaminet har en fundamentalt styrande funktion för ett effektivt immunsystem. Den förebyggande funktionen ligger bl.a. i att hålla immuncellernas funktion på topp - T-celler och makrofager - samtidigt som D-vitaminet dämpar de inflammationshärdar som kan finnas i kroppen. I övrigt har D-vitaminet förmåga att ingå i det komplexa systemet av celler och proteiner som samverkar för att skydda kroppen mot infektion av bakterier eller virus resp. främmande ämnen.

En funktion som anses mycket viktig i samband med Covid-19 smitta är D-vitaminets modererande betydelse (dämpar den ofta farliga cytokinstormen), om  virussmittan varit stor och tvingat immunförsvarets minnesfunktion att ta över från det ospecifika förstaförsvaret. Detta sker inom en vecka till tio dagar efter smittotillfället.

Egentligen finns, i den kunskap som redan framgår av befintliga studier, en lång rad detaljer som kunde tala för D-vitaminets betydelse - att hög koncentation kalcidiol  i blodet, som uppnåtts genom kosttillskott, kan ses som förebyggande åtgärd inför risken att drabbas av Covid-19 smitta. Dvs. att de tydliga utslag i befintliga studier som antyder relationen D-vitamin/smitta/mortalitet också kunde vara vägvisande.

Immunsystemet svarar mot inkräktare:

1. dels generellt genom kroppens förstaförsvar, den medfödda, ospecifika immuniteten mot alla typer av främmande inkräktare. Denna immunitet är snabbverkande och syftar till att snabbast möjligt direkt förgöra och förhindra att inkräktaren förökar sig och sprids i kroppen. I sammanhanget är viktigt att påpeka dos-respons-effekten - ju mindre mängd smittoämnen vid ett angrepp, desto större möjlighet för förstaförsvaret att ensamt bekämpa fienden. En infektion kan då gå närmast spårlöst förbi, kanske med några dagars febertopp eller förkylningsliknande symtom.
  2. dels genom den för angriparen, t.ex. ett virus, med tiden uppbyggda immuniteten  (minnesfunktionen) - en del av immunsystemet som reagerar på inkräktarens signatur från tidigare år eller anpassar sig efter ett nytt virus någon vecka efter angreppet. I detta fall kommer det senare försvaret, om detta är i god kondition, vanligen att skydda och läka kroppen, om det medfödda immunsystemet misslyckats med hela sin uppgift innebärande att en viss del av virusdosen finns kvar i kroppen.

Orsak och verkan

Oavsett det stora antalet studier, som antyder immunförsvarets status vara beroende av det dagliga intaget av D-vitamin, tvekar forskningen fortfarande på, om lågt D-vitaminintag (med motsvarande låg koncentration kalcidiol i blodet) är det som orsakar problemen eller om sjukdomen (t.ex. Covid-19) kan vara orsaken till att nivån i blodet sjunkit. Det skulle i så fall innebära att  en del av D-vitaminet  förbrukats under sitt deltagande i immunförsvarets process - ett rimligt antagande. 

För att understödja osäkerheten bakom frågan om orsak och verkan, pekar skolmedicinen på faktorer som kan anses vara ännu mer väsentliga än D-vitaminet i sig, till att åstadkomma sänkt koncentration kalcidiol, t.ex. för personer:

• med övervikt (då stor andel kroppsfett minskar kalcidiolet i blodet)
  • som röker
  • som brister i fysisk aktivitet
  • som undviker exponering för solen (knappast av särskild betydelse i Sverige)
  • som äter undermålig kost  (knappast särskilt betydelsefulla mängder D-vitamin som påverkar totalt  intag)
  • som har mörk hudfärg (en naturlig orsak utan anknytning till sjukdom)
  • med inflammationhärdar i kroppen (som funnits före virusangreppet)
  • som fått låga kaciumnivåer (efter att ovanstående sänkt vitaminnivån)

Flertalet faktorer ovan representerar sådana som kan åtgärdas av C- och D-vitamin i samverkan, även om den negativa faktorn ligger kvar under processen. Tveklöst kan nog påstås att tillskott av D-vitamin i alla lägen har förbättrande, förebyggande effekt.

Samtidigt med resonemangen runt ovanstående fakta anses från vetenskapligt håll att tillskott av D-vitamin har betydelse till att minska risken för luftvägsinfektion - ett visst medgivande mitt i all osäkerhet som understöds av mångåriga studier på stora testgrupper.

D-vitamin och COVID-19

Oavsett vad som ovan tagits upp, anser många forskare att låga nivåer av D-vitamin, oavsett orsak, kan kopplas till allvarliga Covid-19 fall. En rad studier antyder låga D-vitaminnivåer inte bara öka risken för att drabbas av smitta, utan också öka svårighetsgraden efter smitta. För den som oavsett orsak, har lågt D-vitaminintag, när Covid-19 smittan drabbar,  är sannolikheten stor att hamna på sjukhus. Fortfarande dock, utan att detta, anses bevisa orsak och verkan i väntan på väl kontrollerade studier.

Såväl effekten av allvarlig COVID-19 smitta som andra interna inflammatoriska tillstånd, som sannolikt ger likartat resultat (sänker koncentrationen kalcidiol i blodet), är egentligen en naturlig följd, eftersom D-vitaminet har en central roll i immunsystemet.

Fortfarande anses i vissa forskarkretsar att det är svårt att veta något om orsak och verkan. Ingen har tagit upp att stora dagliga intag av D-vitamin rimligen bör ha betydelse som säkerhetsnivå efter smitta att förbruka, utan att allvarligt låg koncentration av kalcidiol behöver uppstå.

I  läkemedelsföretagens intresse och till dessa anknutna forskare ligger tveklöst att tona ner betydelsen av stora doser C- och D-vitamin. Främsta skälet är att påpeka andra sjukdomstillstånd finnas, t.ex. en inflammerad kropp, med större negativ betydelse för immunförsvaret vid virussmitta, än lågt dagligt intag av D-vitamin. Man förbiser då att just C- och D-vitamin har en avgörande betydelse just för att minska inflammation och därmed har en viktig förebyggande funktion - just det som Läkemedelsverket anser olagligt att hävda.

Hur bör en privatperson resonera?

I väntan på stora randomiserade studier och vad de kommer fram till, kan man som privatperson se saken pragmatiskt enligt följande:

• har D-vitamin i större daglig dos, t.ex. 5000 IE, visats ge toxiska effekter? Svar nej.
  • eftersom ett tidigare inflammatoriskt tillstånd kan ha sänkt koncentrationen kalcidiol i blodet, bör ökat D-vitaminintag, tillsamman med intag av stor mängd C-vitamin som antioxidant, ha positiv inverkan på varje inflammatoriskt tillsånd (alltså med förebyggande syfte).
  • den som efter åtgärderna ovan, drabbas av Covid-19 smitta, bör kunna anse en högre koncentration kalcidiol i blodet utgöra en extra säkerhetsnivå att förbruka efter ett smittotillfälle, utan att nivån blir för låg.
  • D-vitaminet bör ses som en billig, ofarlig icke-toxisk metod, så också C-vitaminet.

Allt talar för att tillskott av C- och D-vitamin är en lämplig förebyggande åtgärd för att hålla koncentrationen kalcidiol på topp och kroppens inflammatoriska tillstånd så lågt som möjligt (lågt CRP-värde). En chans väl värd att ta.

Kommentar

Med tanke på den helt ofarliga, billiga metoden med kosttillskott (C- och D-vitamin etc.), måste anses märkligt att skolsjukvården i väntan på större väl kontollerade studier, vidhåller sin uppfattning om att t.ex. inte rekommendera D-vitamintillskott. I all synnehet anmärkningsvärt när det gäller människor på äldreboenden, trots att man erfarenhetsmässigt vet att D-vitaminnivåerna för de äldre vanligen är låga. Att motsätta sig denna chansning (tillskott av C- och D-vitamin) med den tänkbara följden att många äldre därigenom i onödan riskerar att offras, är svårt att förstå.

• Thanks 1

Jag blir mer och mer förundrad över avsaknaden av offentlig debatt kring de val de styrande har gjort med anledning av denna virushistoria. Det enda jag ser från politikerhåll är oppositionella som tycker att de styrande har gjort för lite.

De styrande har valt att stänga ner delar av samhället under förevändningen att de vill skydda sjukvården som gått på knäna. Kostnaden för den här nedstängningen blir enorm både i pengar och i söndertrasade liv och den skickar oss tillbaka ett stort antal år i utveckling inom flera områden. Den lämnar oss vidöppna för attacker från de som har pengar att köpa loss verksamheter och låna ut pengar till ocker.

Den debatt jag vill se handlar om vilken sjukvård vi ska ha, vad ska vår sjukvårdsorganisation kunna klara av, hur mycket pengar bör vi satsa för att uppnå detta mål.

Ska vi ha en sjukvård som utöver den vanliga vården klarar av att ta hand om 1.000 (ettusen) samtidiga respiratorfall och ett par tusen till i intensivvård utan respirator?

Jag misstänker att den uteblivna debatten från i vart fall politikerhåll handlar om att de alla oavsett parti har varit med och monterat ner sjukvården till bara benen och de därför skyr en debatt där de själva kommer att hamna i dålig dager. Att MM (press) inte tar upp ämnet och driver hårt förstår jag inte.

• Like 2
  • Boom 1

https://tt.omni.se/d-vitamin-skyddar-mot-luftvagsinfektioner/a/gWlKoJ

D-vitamin har en skyddande effekt mot luftvägsinfektioner – vilket även kan gälla för covid-19. Det konstaterar den hittills största sammanställningen av studier på området, där svenska forskare har varit delaktiga, rapporterar TV4 Nyheterna.

tt-logo.svg Telegram från TT / Omni
31 mars 2021, 06.03

– Överlag så ser vi en skyddseffekt på ungefär tio procent, men tittar man på vissa undergrupper är skyddseffekten så stor som 40 procent, säger forskaren och läkaren Peter Bergman på Karolinska institutet, till TV4.

Tesen att brist på D-vitamin kan göra folk mer utsatta för luftvägsinfektioner, som till exempel covid-19, har funnits länge. Forskare har nu gått igenom 43 studier med sammanlagt nästan 49 000 deltagare, samt gjort en egen studie. Många olika typer av luftvägsinfektion har studerats, men ännu inte covid-19.

– Covid-19 är en helt ny typ av luftvägsinfektion, ett nytt virus, och där vet vi ännu inte hur det ser ut. Men det finns alla skäl att undvika D-vitaminbrist, inte minst för att skydda sitt skelett, men även för att skydda mot andra luftvägsinfektioner, säger Peter Bergman till TV4.

Överviktiga, äldre, personer med mörk hud, gravida eller personer som av någon anledning sällan vistas ute, löper större risk än andra att få D-vitaminbrist och måste därför vara extra noga med att få i sig tillräckligt av vitaminet, råder Peter Bergman.

• Like 1

1 timme sedan, Erik 2 sade:

De styrande har valt att stänga ner delar av samhället under förevändningen att de vill skydda sjukvården som gått på knäna.

Ja och samtidigt förhållit sig helt tysta och oförstående till det allra viktigaste - att hålla befolkningen informerad om hur man på bästa sätt kan stärka kroppens immunförsvar. Det tycks vara helt tabu, eftersom Läkemedelsverket påpekat det olagliga i att påstå vissa kostillskott ha förebyggande effekt.

• Like 2
  • Thanks 1