Gaston

Svullna händer med klåda

Recommended Posts

Hej,

började med Keto för lite mer än en vecka sedan och fick Ketorash över hela kroppen.

Fruktansvärt jobbigt. 2 dagar senare sväller mina händer upp och med klåda.

Jag kunde inte hitta någon information om svullna händer på någon sida. Nu blev jag tvungen att avsluta Keto som jag trodde starkt på.😢 

Höjde KH intaget men inte mycket hände. Det slutade med att jag fick en kortison kur på 3 dagar av doktorn. (Inte något jag väntade mig i början av Ketokuren).

HUR SKA JAG FORTSÄTTA?

Har någon fått samma reaktioner som jag?

Rädd för att återigen hamna i samma situation om jag försöker igen... JAG MÅSTE FÅ NER MINA 10-15 KG. 

🙏🏼☀️🙏🏼❤️☀️

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen ,   Jag har aldrig hört talas om någon som fått den typen av klåda på Keto...   Ketorash är väl inte helt ovanligt däremot så ät lite lite mer bra kolissar och gör övergången något längre.  Lycka till!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svullna händer låter som någon typ hastigt påkommen allergisk reaktion, antingen något i maten eller pollen.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gaston. Teoretiskt borde man kunna få dessa symptom vid övergång till keto antingen för att levern börjar avgifta sig från åratal av plåga från dålig diet och njurarna har en roll i avgiftning och vätskebalans. En keto-rash/flu/etc helt enkelt.

Och/eller pga att levern plötsligt måste hantera mer fett och njurarna mer protein på keto. Har man sedan tidigare levt ett liv med en diet som plågat dessa organ - byggt fettlever tex - är organen illa förberedda och kanske belastade med skräp som är ivägen. 

Jag skulle ha lite mer tålamod och jag skulle köpa ett lever-detox-kit från hälsokosten för att stötta avgiftningen. Du kanske också måste stötta gallan med fettnedbrytningen det finns lipas enzymer att köpa på hälsokosten och äppelcidervinäger. 

Men ta det lugnt och försiktigt, inga tvära kast, avgiftning tar tid.

Dysfunctioning of liver and kidney alters the excretion or metabolism of the body fluids which could result in retention of toxins or harmful minerals in the body. The retention of toxins is often associated with swollen itchy hands.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle försöka igen. :)

Det kan absolut ha varit en reaktion på den ketogena kosten ...  men som Ekner säger det skulle också kunna vara en tillfällighet.

Varför inte börja med en ganska liberal variant av LCHF istället och sen sakta strikta till kosten om det verkar fungera bra? En liberal variant skulle kunna vara att du kanske tar en potatis eller så till den i övrigt ketogena maten .... om du hade någon kryddning eller åt någon grönsak som du normalt inte äter så undvik det denna gång.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En spekulation: Jag har hört talas om att om tarmsystemet är inflammerat eller börjat läcka blir det problem att övergå till LCHF,  det kan då ge svåra allergiska reaktioner. I ett sådant fall kan det vara ide att läka tarmsystemet med homeopati eller genom alternativvårdens kostrådgivare. Ej dietister. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-04-26 at 16:18, Gaston sade:

Hej,

började med Keto för lite mer än en vecka sedan och fick Ketorash över hela kroppen.

Fruktansvärt jobbigt. 2 dagar senare sväller mina händer upp och med klåda.

Jag kunde inte hitta någon information om svullna händer på någon sida. Nu blev jag tvungen att avsluta Keto som jag trodde starkt på.😢 

Höjde KH intaget men inte mycket hände. Det slutade med att jag fick en kortison kur på 3 dagar av doktorn. (Inte något jag väntade mig i början av Ketokuren).

HUR SKA JAG FORTSÄTTA?

Har någon fått samma reaktioner som jag?

Rädd för att återigen hamna i samma situation om jag försöker igen... JAG MÅSTE FÅ NER MINA 10-15 KG. 

🙏🏼☀️🙏🏼❤️☀️

Iallafall det du beskriver är lixom inte typ omställningsproblem!

Det är nog inga problem med att du inte hittat någon information om keto och svullna händer  och klåda.. iomed att ingen av oss andra ens har hört talas om just de problemen.

Såå.. näe, det är lixom inte vanligt alls.. iallafall en kortisonkur antyder på något sätt en allergi.. på gott och ont!

Dvs du har mest förmodligen någon allergisk reaktion.. iallafall så hjälpte det inte med mer kolhydrater.. bra testat!

Eventuellt så kan det vara tillfälligt all cause problems?

Iallafall så är det inte typ keto/LCHF.. inte vanligt iallafall!

Dvs jag är mer intresserad av vad du ätit under din ketodiet?

Jag personligen rekommenderar att man främst äter mat som man lagat till själv från de främsta matvaror man kan få tag i, helst ekologiska!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några kommentarer är borttagna efter önskemål från TS. Normalt är Off Topic kommentarer ingen orsak att radera inlägg men eftersom Corona rör upp känslor av olika slag gjorde vi ett undantag.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Peter B. 🙏🏼

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg