Julianna

LCHF och 16:8-fasta?

Recommended Posts

Hej.

Jag började min LCHF resa i oktober 2018. Det har gått bra och jag mår bra. Jag har sedan dess gått ner 23kg. Juli 2019 tills nu i maj har vågen stått stilla.

Jag undrar nu, tror ni att det kan hjälp min viktnedgång om jag börjar prova 16/8 fastan ?

Under de 8 timmar man får äta.. Räcker det att man äter enbart när man är hungrig. Och om man inte orkar äta sin portion mat, så behöver man inte göra det?

Finns det några som har provat, eller håller på med denna kombinationen. Hur går det för er?

Berätta hur ni gör, och hur ni mår?

Tack på förhand// Julli 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Julianna

Jag har kört periodisk i många år och tycker inte det är något problem.   Jag äter normalt ca 1130 och kl 1730  och det fungerar bra. Bor jag på hotell med bra frukost brukar jag dock äta. Konsekvensen av det är att jag oftast måste hoppa över lunchen då jag är så mätt...  Jag ser inga problem med detta , tar kanske några dagar att vänja sig. Lycka till!

  • Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan, Julianna sade:

Hej.

Jag började min LCHF resa i oktober 2018. Det har gått bra och jag mår bra. Jag har sedan dess gått ner 23kg. Juli 2019 tills nu i maj har vågen stått stilla.

Jag undrar nu, tror ni att det kan hjälp min viktnedgång om jag börjar prova 16/8?

Under de 8 ät timmarna. Räcker det att man äter enbart när man är hungrig. Och om man inte orkar äta sin portion mat, så behöver man inte göra det.

Finns det några som har provat, eller håller på med denna kombinationen. Hur går det för er?

Berätta hur ni gör, och hur ni mår?

Tack på förhand// Julli 

Hej Julli, fantastisk utveckling att gå ner så många kg - grattis grattis!

Jag är en av alla dem som äter med ätfönster , initialt 16:8, men det blev ganska tidigt 18:6 istället, samma princip alltså.

Därför kan jag inte uttala mig om man gällande viktminsknings-biten, ökar på intensitet eller hastighet eller effektivitet utifrån din matrytm.. var det liberal lchf du ätit? 

Eftersom det betyder något huruvida man äter mer ketogent dvs strikt lchf eller äter liberal lchf.. jag har ätit konsekvent ketogent, förutom första oc andra månaden från start, min viktminskning har gått linjärt åt ett enda håll hela tiden.. neråt. Så fortfarandee men då har jag också justerat FETTPROCENTEN, E% , där jag ej längre tillför fett om ifall jag inte känner mättnad, utan fokuserar på proteinhalt i mina 2 mål/dag. Vissa som inför intermittent fasta eller 16:8 äter ju fortfarande 3 mål/dg, kanske 4, jag tror det också kan påverka viktnedgång eller detta med viktplatå, som är troligtvis NÖDVÄNDIG , när kroppen kallibrerar in ny SET-POINT.. , alla fysiologiska men inresekretoriska signaler och inställninger (settings) måste ju synkroniseas mot en Ny, och ständigt ny.. om man vikttappar kontinuerligt... går det snabbt, så kan platån säkerligen också behöva ta lite lite längre tid - därför inte alltör säkert du behöver 16:8.. men mest vänta, tills kroppen kallibrerat färdigt den nivå den ligger på just nu.

Har du varit "avstannande i vikt" länge?

Hur mycket, och när, tillför du rent fett i din kost, hur? Fttkaffe? Majonnäsklickar ofta? Rikligt med kokosfett eller smör i matlagningen? Kanske överflödigt? Isf.. gö en grundlig genomgång av samtligt fett... så kanske, du kommer se att du får för mycket fett.. dra då ner på det och du kommer att i 9 fall av 10 inse att en god lchf-vana att inte snåla med bearnaisesåsen.. kanske behöver snålas in lite, lchf-godis? som vana? om det är en vana.. kan en bra idé vara att börja RÄKNA lite, beroende på om du vill bli friskare starkare, eller om du mer estetiskt vill nå en slags dröm... men egentligen mår rätt fint.

 

Svårt att hjälpa, men det kommer med tiden in fina råd till dig, som jag känner forumet! Annars skriver DietDoctoer mycket om detta! Vet man med sig, att man av medicinska skäl eller för att man erkänt har övervikt som helst bör bearbetas.. och får en lite för långvarig viktplatå, då är medlemsskap i D.D utmärkt, eftersom du får ta del av väldigt konkret tillämpbar metod.. att följa. Men mitt lilla tips är Ted Naimann.. om du inte är medlem, vänligen googla Ted Naimann, han är en av D.D:s doktorer (han är tvättäkta expert!!! på viktminskning!  han ä rätt så simpel, men jag anser honom komma med säkra kort)

 

Lycka till

 

(EDIT : förresten Eric Westman, är specialist på avancerade tips.. något för dig! Erics specialistkunskaper , som går i samma riktning som Ted Naimans , måste du ner mer i vikt, då är dessa två exakt vad du kan behöva lyssna in dig på , ge dig några timmar eller dagar, du kan behöva gå över till strikt lchf, om du inte redan gjort, eller.. som JASONN FUNG menar, börja fundera på fasta.. alltså flerdagars-fasta.. iaf mer än 24 timmars-fasta.. hade jag inte kört Dr Fung, Dr Westman, eller Dr Naimann på repeat och läst in mig på lite av deras underlag.. hade jag ev. fortf. varit överviktig.. de har trots allt gedigna underlag för vad de säger/tipsar.. ang. FETTET / Jaon Fung menar att det är bra att ta en sallad.. om man så förbaskat känner att man "behöver något" , lär dig äta sallad, om man så vill.....  sallad kommer ganska nära fasta, så du får inte vara kolhydrat-skrämd heller ) 

  • Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag började med att fasta två dagar i veckan förra året och det ruckade på min viktplatå. Jag planerade in fastan från vecka till vecka, lite beroende på jobb och annat. Nu har jag börjat att fasta igen efter ett uppehåll. Det kan bli 16 timmar eller ett helt dygn, planerar inte, känner bara efter när det känns bra med en fasta. Och jag har gått ner två kilo sen i februari.

Att fasta är enkelt för mig, känner sällan någon hunger. Maten smakar så bra sen då jag får äta.

  • Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör också PF de flesta dagar i veckan. Kollar aldrig på klockan, så har inte alltid så stor koll på tiderna. Gör som Kattuggla och går mest på känsla. Men jag äter oftast två måltid i dygnet, det sista senast vid 15-16-tiden, oftast tidigare. Jag äter alltid frukost ifall jag inte kör en längre fasta. Jag fastar 24 h någon gång i veckan och längre än så mera oregelbundet. Är det Jason Fung som säger att man ska äta oregelbundet, att man ibland ska fasta och ibland festa? Jag minns att jag för åratal sedan då jag började PFa tyckte att det var jättesvårt att inte äta på över ett halvt dygn, likaså tyckte jag att det var jättesvårt att fasta 24 h första gången. Men nu är det plättlätt. Fastan har effektivt hjälpt mig att gå ner i vikt. Kan inte annat än rekommendera att åtminstone prova. 

  • Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2020-05-03 at 13:28, Julianna sade:

Hej.

Jag började min LCHF resa i oktober 2018. Det har gått bra och jag mår bra. Jag har sedan dess gått ner 23kg. Juli 2019 tills nu i maj har vågen stått stilla.

Jag undrar nu, tror ni att det kan hjälp min viktnedgång om jag börjar prova 16/8 fastan ?

Under de 8 timmar man får äta.. Räcker det att man äter enbart när man är hungrig. Och om man inte orkar äta sin portion mat, så behöver man inte göra det?

Finns det några som har provat, eller håller på med denna kombinationen. Hur går det för er?

Berätta hur ni gör, och hur ni mår?

Tack på förhand// Julli 

Eh.. LCHF brukar rätt automatiskt leda till 16:8 samt 5:2 , dvs det är snarare de mesta vanliga tillstånden på LCHF.. dvs det är hur vanligt som helst, som regel kommer det av sig självt!

Iallafall så skall jag avslöja en hemlis, en av de främsta fördelarna med LCHF är att man slipper äta hela tiden, det räcker med 1-2 måltider per dag, vissa dagar kan man äta tre gånger.

Det stora problemet är snarare att man får så mycket tid över till annat så att man nästan blir tvungen att motionera för att slå ihjäl tiden.

  • Gilla 2
  • Tack! 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Zepp sade:

Det stora problemet är snarare att man får så mycket tid över till annat så att man nästan blir tvungen att motionera för att slå ihjäl tiden.

Nä, så illa har det aldrig varit här 🤣🤣 Däremot har vi med lätthet åkt dom 11 milen till Göteborg i olika ärenden utan att behöva tänka på att det ska ätas och fikas. T o m fått tid över innan det varit dags äta middag

  • Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Periodisk fasta 16:8 har jag kört med större delen av mitt liv, eftersom jag aldrig äter frukost. 

Ät när du är hungrig, sluta när du är mätt. Prova dig fram vilken måltid som passar dig bäst att utesluta.

 

  • Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.