jdrotz Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Härligt med ett forum! Här kommer min första fråga! Hur är det med e250? Är det lika med kraftigt ökad risk för tarmcancer??? Har för övrigt käkat hyfsat strikt LCHF i 2år nu och mår som en prins. Hela mitt liv förändrades på alla plan. Bättre ork/fysik, aldrig huvudvärk, mindre hål i tänderna, snyggare kropp (rutorna syns på magen nu) och jag har dessutom blivit befodrad. Åter till frågan, natriumnitrit, farligt eller ej? Har fått många olika bud om detta och vill gärna reda ut det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rörmokare Jonsson Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 tydligen verkar det vara sisomså att det inte går att visa på att det e farligt och orsakar cancer men det går tydligen inte att visa att det e ofarligt heller och då får man ha i natriumnitrat tills motsatsen bevisats, lite konstigt verkar det ju vara, men tydligen e de så har jag läst nånstans att vår saliv innehåller mer natriumnitrat än vi får in i våra intag när vi mumsar i oss vårt kött,själv mumsar jag i mej nitratet och hoppas på det bästa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jdrotz Posted December 28, 2012 Author Share Posted December 28, 2012 tydligen verkar det vara sisomså att det inte går att visa på att det e farligt och orsakar cancer men det går tydligen inte att visa att det e ofarligt heller och då får man ha i natriumnitrat tills motsatsen bevisats, lite konstigt verkar det ju vara, men tydligen e de så har jag läst nånstans att vår saliv innehåller mer natriumnitrat än vi får in i våra intag när vi mumsar i oss vårt kött,själv mumsar jag i mej nitratet och hoppas på det bästa Samma här! Vore dock kul om vi fick höra kanske vad "Doc" säger om detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Tyvärr är ju de flesta charkprodukter fyllda med skräp, bland annat E250. Finns några aktörer i Sverige som gör bra chark, t.ex http://www.melinslamm.se/ men det är svårt att få tag på ute i handeln. Någon som har några bra tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Natriumnitrit är cancerogent. Mängderna som används är dock väldigt små, speciellt om man ser till mängden nitra/nitrit vi får från livsmedel som grönsaker. Däremot tror jag att upphettning av dessa råvaror kan främja bildningen av nitrosaminer. Därav bör man äta produkter med nitrit som de är, vilket borde vara meningen med att tillsätta det då vad jag vet så är botulismtoxin värmekänsligt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jdrotz Posted December 28, 2012 Author Share Posted December 28, 2012 Finns det nån anledning att oroa sig? Jag äter ju bla en hel del bacon, ibland också lite korv med hög kötthalt. Dock innehåller det ju alltid e250. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jdrotz Posted December 28, 2012 Author Share Posted December 28, 2012 Vad säger Doc himself i detta ämne? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 I en bok som Karolinska Institutet gav ut i år, Magen, som beskriver var vetenskapen står idag i förhållande till bakterieflora och annat, skriver de på sidan 177 att paradigmet att nitrat är farligt sannolikt är fel. De menar att grönsaker, såsom spenat och broccoli, innehåller mycket nitrat, som omvandlas till nitrit i munnen. (Av sammanhanget i boken utgår jag från att det är just natriumnitrat resp -nitrit som avses, dvs E250 o E251.) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jdrotz Posted December 31, 2012 Author Share Posted December 31, 2012 Hmm..det verkar ju som det här med nitrit är lite grann outforskad mark...ingen verkar veta säkert! Har mailat Doc om detta ett par gånger utan att ha fått nåt svar. Det han skrev i boken om nitrit gav inte heller nåt direkt rakt besked. En del jämställer nitrit med en säker väg mot tarmcancer, andra säger att det är helt ok då det finns både i salivet och i grönsaker. Vad ska man tro? Lite jobbigt är det eftersom all bacon innehåller detta! Det går naturligtvis att tillverka egen bacon, dock är det lite jobbigt på söndagsmorgon när man ska göra frukost.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas H Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Nja, är inte det här samma som med kolesterolvarningarna..... dvs. Det stämmer inte riktigt! (Med tanke på vad nu Kjell Graneli sa och tidigare kommentar om mycket nitrat i saliven) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Man kan i alla fall konstatera att nitrat är lika naturligt förekommande i människans kost de senaste årmiljonerna som kolesterol. En försiktig konklusion är då att de borde vara säkra inom ramen för en varierad kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Jaa.. nitrit i form av charkuterier skall vi akta oss för.. då det i vissa studier visat sig ha samband med tarmcancer!! Men det konstiga är att det verkar skyddande om man får i sig det i betydligt högre doser från vissa grönsaker? Ännu märkligare blir det när man konstaterar att de från charkuterier mäts i dessa studier.. dvs man beräknar mängden charkuterier! Däremot så räknas av någon underlig anledning inte grönsakerna in i samma kategori! Hur som helst.. det finns en annan samvariation med både nitrit från chark och tarmcancer.. nämligen låg social status! Såå.. egentligen kanske man borde uppgradera sin social ställning i stället.. vilket tydligen leder till att man äter färre billiga charkuterier och mer nitrathaltiga grönsaker!? Det är altså nitrosaminer som misstänks öka förekomsten av cancer, sådana kan bildas i kroppen av naturliga orsaker.. grejen är att våra kroppar har mekanismer för att hantera sådant.. om vi bara äter en kost med fullgod näring! Såå.. frågan kvarstår, huruvida de som till stora delar äter en kost hög på billiga charkuterier får en näringsriktig kost? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Lite jobbigt är det eftersom all bacon innehåller detta! Det går naturligtvis att tillverka egen bacon, dock är det lite jobbigt på söndagsmorgon när man ska göra frukost.. Kan du inte skippa bacon och äta sidfläsk eller stekfläsk i stället då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LiNGeN Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Jag har också haft uppfattningen om att saltföreningarna Natriumnitrit (E250) och Natriumnitrat (E251) ska vara ohälsosamt och har undvikit dessa tillsatser (används som konserveringsmedel). Jag har under större delen av min lågkolhydratsinspirerade kosthållning handlat nitrit & nitratfritt kött i form av rimmat bogfläsk och rimmat sidfläsk, ibland även rökt sådan, när jag varit ute efter till exempel bacon eller något som motsvarar bacon. Däremot så stötte jag nyligen på ett blogginlägg av Chris Kresser där han beskriver "Nitrat och Nitrit myten: En annan anledning att inte vara rädd för bacon". Även där framgår det att salterna är naturligt förekommande i vår egen kropp, mestadels i vårt saliv. Främsta födokällan ska tydligen vara grönsaker, som innehåller många gånger mer av dessa salter än vad bacon och korv gör. Natriumnitrit är cancerogent. Mängderna som används är dock väldigt små, speciellt om man ser till mängden nitra/nitrit vi får från livsmedel som grönsaker. Däremot tror jag att upphettning av dessa råvaror kan främja bildningen av nitrosaminer. Därav bör man äta produkter med nitrit som de är, vilket borde vara meningen med att tillsätta det då vad jag vet så är botulismtoxin värmekänsligt. Om mängderna är små i grönsaker så är de mycket mindre i köttprodukter. Jag håller med om att det är möjligt att om man tillagar mat som innehåller dessa salter i för hög temperatur att de bryts ned/förkolnar/reagerar på något sätt, som fleromättat fett gör, som kolhydrater gör. Ett riktvärde kan ju vara att undvika bränna maten och att tillaga mat på en lägre temperatur under en längre tid. (Wokade/stekta grönsaker kanske är drabbade av detta?) I Kressers inlägg ovan så beskriver han även det intressanta; hur kroppen hanterar salterna vid förtäring, här är min tolkning: Nitrat omvandlas till nitrit vid kontakt med vårt saliv. En del av denna nitrit används för att ersätta och upprätthålla nitrithalten i vårt saliv. Det nitrit som tas upp av kroppen har ett kort livsspann på 5 minuter innan det försvinner från vårt blod. En del av nitriten i vår mage reagerar med övrigt gastriskt innehåll och bildar kväveoxid (som förvisso är en giftig gas, men används även som en biologisk signaleringsfunktion av alla djur, så i stor mängd är det giftigt att inhalera, men i liten mängd så har det en nyttig funktion i våra kroppar som många andra ämnen). Det som kvarstår gör kroppen av med via vår urin (och förmodligen även via svett och avföring som vanligt salt). Det framgår även i Kressers inlägg att nitrit & nitratfria livsmedel istället kan innehålla ännu mer av dessa salter ändå, eftersom man istället användare "naturliga" källor av detsamma som selleri, vätska från betor och havssalt. Det skulle dock vara bra om detta ämne kan förtydligas ännu mer, det kanske är ett projekt för NuSI att plocka upp om det inte redan är väl utforskat på hur fysiologin & biologin går till, tillräckligt nog att man kan gå ut med det till allmänheten. Jag skulle vilja veta hur man tillverkar dessa E ämnen, hur det går till och vad man använder för att göra det, om det är en naturlig procedur eller om det involverar många industrialiserade steg. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max Mustermann Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Nitrat är inte farligt och endast en liten del av nitratet i grönsaker omvandlas tillnitrit.Det är kopplingen mellan intag av charkprodukter och mag och tarmcancer man sett.Charkprodukter kan innehålla upp till 150 mg tillsatt nitrit.ADI för nitrit är 0,06 mg/kg kroppsvikt.80 kilo * 0,06 = 4,6 mg nitrit (ADI för en person på 80 kilo)Det betyder att man kan få sig runt 30 gram charkprodukter innan man når ADI.Livsmedelsverket anser att man skall minska intaget så mycket det går, många, inklusive jag själv, tycker att livsmedelsverkethar konstiga rekommendationer i vissa fall, vad gäller nitrat håller jag dock med dom till fullo.Världscancerfonden rekommenderar 0 gram om dagen av charkprodukter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Om mängderna är små i grönsaker så är de mycket mindre i köttprodukter. Efter som du citerade mitt inlägg så vill jag korrigera dig. Jag skrev inte att innehållet av nitrat i grönsaker är lågt. Jag skrev att mängderna som används i charkprodukter är lågt om man ser till mängden i grönsaker. Jag har ingen som helst kunskap som gör att jag kan uttala mig om mängden i sig är låg eller hög, däremot kan jag jämföra med andra livsmedel och uttala mig därefter. Bara så att det inte blir några missförstånd om vad jag skriver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 På tal om E250 och andra konserveringsmedel. Hur är det med fryst kött, tillsätts E250 även där? Har testat ICAs stora hamburgare på 98% kötthalt, men aldrig tänkt på tillsatser där. Det borde väl inte behövas? Om så är fallet, är det då bättre att köpa fryst kött än färskt? Hittade lite information här: http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=34783 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Om man tittar direkt på nitrosaminer så finns det en lång text på Livsmedelsverkets webbplats. Här är ett lite utdrag. Goda råd för att minimera NOC-intagetEftersom det i dagsläget är omöjligt att avgöra hur stor hälsorisk NOC innebär är det klokt att försöka minska exponeringen så mycket som möjligt. Attäta en varierad, vitaminrik kost är viktigt för att reducera riskerna förNOC-inducerad cancer. Här följer några praktiska råd för att hålla halterna av NOC låga i maten: Undvik hårdstekning. Stek inte vid för hög temperatur eller under för långtid, till exempel vid tillagning av bacon. Ät inte det avrunna fettet och använd det inte till stekning av andralivsmedel. Tillaga gärna bacon i mikrovågsugn. Stek inte bacon i gryta med lock (nitrosaminer blir kvar i grytan). Håll intaget av vitamin C via kosten högt. Det hämmar bildning avnitrosaminer i t ex magsäcken. SammanfattningMänniskan exponeras för NOC via ett antal vägar. Livsmedel är en exponeringskälla, men den största enskilda exponeringskällan anses varatobaksrök. De livsmedel där man hittar NOC är nitritbehandlade köttvaror, röktaoch torkade livsmedel samt öl. NOC kan bildas i livsmedel vid lagring ochtillagning. NOC kan även bildas i kroppen. Det finns många djurförsök och ävenepidemiologiska studier som tyder på att NOC troligen kan ge upphov till cancerpå människa. Det är dock fortfarande oklart hur stor cancerrisk som NOC vialivsmedel innebär och det är därför klokt att försöka minska exponeringen såmycket som möjligt. http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Kemiska-amnen/Skadliga-amnen-vid-tillagning/Skadliga-nitrosaminer1/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Den stora nackdelen med fryst kött, särskilt fjäderfä som ex. kyckling, är vad man utomlands brukar kalla "enhanced meat" och i Sverige fördunklar med termer som "10% marinad". Den här s.k. marinaden är i själva verket vätska som injiceras och mha diverse kemikalier fås att stanna i köttet. På så sätt får man upp vikten alternativt ned kilopriset på ett manipulativt (och kanske hälsofarligt sätt eller i varje fall inkräktar man på råvarans integritet på ett sätt som jag finner orimligt). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Den stora nackdelen med fryst kött, särskilt fjäderfä som ex. kyckling, är vad man utomlands brukar kalla "enhanced meat" och i Sverige fördunklar med termer som "10% marinad". Den här s.k. marinaden är i själva verket vätska som injiceras och mha diverse kemikalier fås att stanna i köttet. På så sätt får man upp vikten alternativt ned kilopriset på ett manipulativt (och kanske hälsofarligt sätt eller i varje fall inkräktar man på råvarans integritet på ett sätt som jag finner orimligt). Det har du helt rätt i! Hade helt glömt bort kycklingen. Man betalar bra för vatten och tillsatser i fryst kyckling Just i detta fall tänkte jag framförallt på hamburgare. Brukar köpa högrev och mala när jag äter färs, men av lathet/tidsbrist (och för att jag får ont i högerarmen av att mala) har jag testat frysta burgare och tycker dom smakar helt ok. Det är ju trevligt med alternativ. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Bloggen Matfrisk berättar att kroppen producerar mycket nitrit till saliven (för att avliva bakterier på dåligt sköljda grönsaker). Grönsaker innehåller mycket nitrat (som kan omvandlas till nitrit). http://blogg.passagen.se/matfrisk/entry/nitrit_i_bacon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Personligen bryr jag mig inte. Jag tänker inte ge upp mitt bacon. Sen är det säkert inte bra osv osv. Men behöver baconet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Kan rostbiff innehålla nitrit? Vi har fått svaret att den rostbiff som vi köper i lösvikt inte innehåller nitrit men dom svävade lite på svaret. Det stod tydligen inte med i innehållsförteckningen på köttbiten dom skar upp av i alla fall. Är det någon som sett nitrit i innehållsförteckningen på någon rostbiff? Vi brukar ha det som pålägg på smörgås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Det finns ibland innehållsförteckning på färdiguppskuren rostbiff, dvs när butiken förbereder påläggsmat själva. Jag vet att jag har läst och det var någonting som gjorde att jag inte köpte just den sorten, men det kan ha varit socker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jdrotz Posted August 21, 2014 Author Share Posted August 21, 2014 Hej alla. Har det framkommit nåt nytt här om E250? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 21, 2014 Share Posted August 21, 2014 Det finns ibland innehållsförteckning på färdiguppskuren rostbiff, dvs när butiken förbereder påläggsmat själva. Jag vet att jag har läst och det var någonting som gjorde att jag inte köpte just den sorten, men det kan ha varit socker. Vi hittade fosfat i en rostbiff som butiken skär upp själva men nitrit har vi inte hittat men om du känner till det i någon sort så skulle det vara intressant att få veta vilken. Dom som jobbar i charken verkar inte ha någon kunskap alls om tillsatsämnen. Dom ser ut som levande frågetecken om man frågar något om innehållet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veijo Puustinen Posted April 8, 2022 Share Posted April 8, 2022 Varför köpa bacon när man tex. Citycross kan få sidfläst tunnt skivad bara man frågar.. Mycket bättre smak och mycket mindre vatten inblandat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts