Tiny Tom Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Då var det frukt- och gröntchock i prasselmedia! För en gångs skull så har den här chocken en del substans...och potentiellt giftig sådan: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16457843.ab Livsmedlen som toppar gifttestetSiffran anger i procent andelen av proven som hade för höga värden. 1. Havre 5,3 2. Sallad 3,4 3. Jordgubbar 2,8 4. Persikor 1,8 5. Äpplen 1,3 6. Päron 1,3 7. Tomater 1,2 8. Purjolök 1,0 9. Kål 0,9 10. Råg 0,2 För den som vill läsa hela rapporten från EFSA så finns den här: http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/3130.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Då var det frukt- och gröntchock i prasselmedia! För en gångs skull så har den här chocken en del substans...och potentiellt giftig sådan: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16457843.ab Livsmedlen som toppar gifttestetSiffran anger i procent andelen av proven som hade för höga värden. 1. Havre 5,3 2. Sallad 3,4 3. Jordgubbar 2,8 4. Persikor 1,8 5. Äpplen 1,3 6. Päron 1,3 7. Tomater 1,2 8. Purjolök 1,0 9. Kål 0,9 10. Råg 0,2 För den som vill läsa hela rapporten från EFSA så finns den här: http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/3130.htm Eftersom det som djuren äter också är besprutat om det inte är krav-märkt kött så hamnar naturligtvis gifterna även i animaliska produkter. Det är ju ingen nyhet för övrigt att det finns oönskade ämnen i maten. När det gäller kadmium så finns det även i krav-märkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Betyder det att sallad, tomat, purjo och kål bör köpas ekologiskt/krav? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Japp. Liksom vindruvor, de brukar vara värst. Lök och morötter bör man köpa ekologiskt. Du vill inte veta hur mycket gift de häller på just lök. Eller varför inte köpa ekologiskt över lag? Generellt kan man tänka att ju större skillnad i pris mellan konventionellt och ekologiskt, desto större anledning att köpa det ekologiska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Hm. Man kanske ska lära korna äta broccoli Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Hm. Man kanske ska lära korna äta broccoli Eller så köper man kött från kor som har ätit hö/ensilage och gräs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Eller så köper man kött från kor som har ätit hö/ensilage och gräs Köpte för första gången från gröna gårdar nyligen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Livsmedelsverket har en svart lista där man kan se vilka grönsaker som fått anmärkning och vilka länder de kommer ifrån. Det tas ju inte så många stickprov och när något väl hamnat på svarta listan så måste varje parti kollas så den säger ju inte allt men man kan ändå se vad som är vanligast att det blir anmärkning på. Sedan vet jag ju inte om det bara var bekämpningsmedel de varnade för. Ica och coop har tidigare sagt att de gör egna kontroller och om det fortfarande stämmer så är det nog säkrare att handla där än av små handlare. Andra stora livsmedelskedjor kan man ju undra över också. Man kan ju ställa frågor till dom man handlar hos eller deras centrala kundtjänst. Ju högre krav kunderna ställer ju mer måste affärerna ha koll på vad deras produkter innehåller. Att det finns rester av bekämpningsmedel i frukt och grönt har jag känt till sedan 70-talet så det är inget nytt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Mina jordgubbar ute i landet är då fasens inte något gift i. Tomater med mera finns ingen anledning köpa för mycket i affärer. De är odlade på så näringsfattig jord att det är bara struktur och vatten mestadels. Odlar man tomater och mer i trädgården mot en husvägg får man massor av näring i sig så det räcker för lång tid framöver in på vintern. I år ska odlas vitkål och grönkål också. Det är så dumt att ha flera hundra kvadratmeter trädgård som man inte använder till något än att gödsla gräs och klippa. Tagit ner alla äppelträd där det nu ska bli odlingsbäddar med mera istället. Guuuuuud va skööönt det ska bli att slippa kratta upp löv från äppelträden, beskära dem och plocka ruttna äpplen! Bästa man gjort på år och dar! Förresten! I år ska det bli intressant att smaka på mina Ananasjordgubbar som jag satte ut för sent förra året! Gav inga bär då på grund av det. Men de finns där under snötäcket och väntar på att få ge järnet! Kan ju inte äta ananas så detta är en nödlösning med lika lågt med kolhydrater som jordgubbar! Dessutom ska fåglarna ge fasens i dem eftersom de är vita och inte röda! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Bra att sådant uppmärksammas i media. Besprutning borde förbjudas helt och hållet. Många tror att man får bort kemikalierna genom att skölja, men det hjälper föga. Ämnena absorberas ju oftast in i frukten/grönsaken under tillväxtfasen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Bra att sådant uppmärksammas i media. Besprutning borde förbjudas helt och hållet. Många tror att man får bort kemikalierna genom att skölja, men det hjälper föga. Ämnena absorberas ju oftast in i frukten/grönsaken under tillväxtfasen. Det finns olika typer av medel. Ofta används ett antal olika till samma gröda under säsongen. En del hamnar inne i grönsakerna och andra hamnar bara utanpå. Jag skulle gärna vilja ha lite respons på mitt förra inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Det finns olika typer av medel. Ofta används ett antal olika till samma gröda under säsongen. En del hamnar inne i grönsakerna och andra hamnar bara utanpå. Jag skulle gärna vilja ha lite respons på mitt förra inlägg. Du menar att säga till mer i sin butik? Jag funderade mer enligt linjen att jag får gå över till ekologiskt på vissa grönsaker. Jag äter redan ekologiskt/krav på de mesta jag köper men inte alltid grönsaker därför att det blir så himla dyrt. Avokado, broccoli och lime är väl de jag använder mest och de kostar skjortan ekologiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Mina jordgubbar ute i landet är då fasens inte något gift i. Tomater med mera finns ingen anledning köpa för mycket i affärer. De är odlade på så näringsfattig jord att det är bara struktur och vatten mestadels. Odlar man tomater och mer i trädgården mot en husvägg får man massor av näring i sig så det räcker för lång tid framöver in på vintern. I år ska odlas vitkål och grönkål också. Det är så dumt att ha flera hundra kvadratmeter trädgård som man inte använder till något än att gödsla gräs och klippa. Tagit ner alla äppelträd där det nu ska bli odlingsbäddar med mera istället. Guuuuuud va skööönt det ska bli att slippa kratta upp löv från äppelträden, beskära dem och plocka ruttna äpplen! Bästa man gjort på år och dar! Förresten! I år ska det bli intressant att smaka på mina Ananasjordgubbar som jag satte ut för sent förra året! Gav inga bär då på grund av det. Men de finns där under snötäcket och väntar på att få ge järnet! Kan ju inte äta ananas så detta är en nödlösning med lika lågt med kolhydrater som jordgubbar! Dessutom ska fåglarna ge fasens i dem eftersom de är vita och inte röda! Oj albinogubbar! Är de genetisk framtagna eller hur fungerar det? Och hur smakar dom!? Blev väldigt nyfiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Du menar att säga till mer i sin butik? Jag funderade mer enligt linjen att jag får gå över till ekologiskt på vissa grönsaker. Jag äter redan ekologiskt/krav på de mesta jag köper men inte alltid grönsaker därför att det blir så himla dyrt. Avokado, broccoli och lime är väl de jag använder mest och de kostar skjortan ekologiskt. Kanske mer att kontakta t ex coop och ica centralt. I butiken brukar dom inte veta så mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 26, 2013 Author Share Posted March 26, 2013 Eftersom det som djuren äter också är besprutat om det inte är krav-märkt kött så hamnar naturligtvis gifterna även i animaliska produkter. Det är ju ingen nyhet för övrigt att det finns oönskade ämnen i maten. När det gäller kadmium så finns det även i krav-märkt. Det är, så klart, ingen nyhet att det finns oönskade kemikalier i maten när det gör det i såväl jord som luft. Minns jag inte fel så har en nyfödd ca 90 toxiska kemikalier i sin kropp vid födseln. Det är visst det som kallas civilisation och vetenskapliga framsteg... Hur som helst, jag skrev nyligen om det där med mat och gifter för den som är intresserad: http://forum.kostdoktorn.se/topic/1611-tr%C3%B6tthet-vi-h%C3%B6g-ketos/#entry18678 Att något inte är en nyhet är dock inte samma sak som att det saknar nyhetsvärde. Det finns givetvis ett stort nyhetsvärde i att sådant vi slenttrianmässigt numera uppfattar som "nyttigt" och dessutom enligt officiella kostrekommendationer är något vi uppmanas äta MER av, faktiskt visar sig ligga lite pyrt till sett till gifthaltiga livsmedel i allmänhet. Bortom det jag redan skrivit i det länkade inlägget ovan så var det ju faktiskt också så att man hade med fläskkött i sina primära testnedslag. Läser man rapporten finner man följande: In 2010, the MRL exceedance rates among the reporting countries ranged from 0.0% to 4.9% of the samples analysed. The highest percentage of samples exceeding the MRL was identified for oats (5.3%), followed by lettuce (3.4%), strawberries (2.8%), peaches (1.8%), apples (1.3%), pears (1.3%), tomatoes (1.2%), leek (1.0%), head cabbage (0.9%) and rye (0.2%). MRL exceedances were not reported for milk and swine meat samples. Peaches had the highest percentage of samples with measurable pesticide residues above the LOQ (73%), followed by 68% of the apple samples and 68% of the strawberries. Kort och gott, mjölk och fläskkött (brukar man inte kalla det "pork" eller är "swine meat" en slags distinktion som betyder något annat?) ligger bra till. Lite mer iögonfallande dock: Comparing the results of the 2007 and 2010 EU-coordinated control programmes (where the same commodities of plant origin – except pears – were tested), it was noted that the only commodity for which the percentage of samples without detectable residues increased was strawberries (from 31.1% in 2007 to 32.1% in 2010); the highest decrease in the percentage of detectable residues was observed for oats (79.7% in 2007 to 45.5% in 2010). The percentage of samples exceeding the MRLs has increased from 2007 to 2010 for the following crops: leek, lettuce, oats, and tomatoes. Alltså, inte nog med att antalet tester procentuellt sett ökat med tveksamt hälsoutfall i relation till riktvärdena. Som lök på laxen så "testvinnaren", dvs havre, radikalt MINSKAT förekomsten av elände som innehåll. Trots detta så toppar havre alltså listan... Livsmedelsverket har en svart lista där man kan se vilka grönsaker som fått anmärkning och vilka länder de kommer ifrån. Det tas ju inte så många stickprov och när något väl hamnat på svarta listan så måste varje parti kollas så den säger ju inte allt men man kan ändå se vad som är vanligast att det blir anmärkning på. Då skulle man önska att antalet stickprov mångfaldigas på bredare skala dessutom. Maten är så pass viktig för hälsan att det måste börja få konsekvenser när det inte är just hälsan som styr livsmedelsbranschen. Svartlistning, livstids avstängning, expropropriation, tja vad som helst som faktiskt tangerar ren och skär kommunism är nog läge att ta till här med tanke på vad det trots allt handlar om. Man ska inte som livsmedelskonsument få i sig en massa gifter och sekunda varor bara för att man inte råkar vara professor i näringslära, biokemi, marknadsekonomi, säkerhet och maktanalys. Är det något jag verkligen ruttnar över så är det den här obegripliga flatheten och amatörismen som florerar snart sagt överallt i dagens samhälle. En slags mediokritet utan like! Det mesta tycks passera förbi enligt devisen "äh...skit samma...lite skit rensar magen, snart är det helg". Primära, om inte enda, anledningen till att vi trots allt har/bör ha en separation mellan privat/offentligt är ju just för att garantera allmänna intressen och att intressen som struntar i dessa skall bromsas/stoppas. Ändå händer i princip ingenting rent konkret! Är man inte hopplöst efter kunskapsmässigt så är den makt man trots allt har främst inriktad på att se till att de som gör fel inte gör så mycket fel...i bästa fall. "Så mycket fel" definieras för övrigt "så att skiten inte skvätter för mycket uppåt". Det lite ironiska är ju faktiskt att om livsmedelsbranschen själv skulle vara så här flat och ointresserad av att uppnå sina mål så skulle vi inte ha någon sådan att oroa oss över. Har tidigare skrivit om detta ur ett lite mer konceptuellt perspektiv ifall någon är intresserad: http://forum.kostdoktorn.se/topic/1436-vad-menas-med-ekologiskt-egentligen/#entry16004 Sedan vet jag ju inte om det bara var bekämpningsmedel de varnade för. Ica och coop har tidigare sagt att de gör egna kontroller och om det fortfarande stämmer så är det nog säkrare att handla där än av små handlare. Andra stora livsmedelskedjor kan man ju undra över också. Det finns ju som bekant vissa problem med blind tro, dvs det du faktiskt beskriver. Vi ska lita på vad de säger....för vi litar på vad de säger. Vore det inte för att historien gång på gång visat att absolut makt/blind tro är en hopplös och farlig konstruktion så hade vi ju exempelvis inte satt demokratin på piedestal som vi nu har gjort. Demokratin utgår som bekant inte från att vara bäst utan istället från att vara minst dålig i det längre perspektivet. (Även om även jag inser att demokratin nu i stora avseenden i västvärlden decimerats ned till en skugga av sitt forna jag så är den diskussionen alldeles för lång och OT för att ta här.) Vi sväljer därför den nödvändiga ineffektivitet som följer med diverse frihetliga rättigheter som rättssäkerhet, yttrandefrihet etc helt enkelt för att vi inser att när vi inte gör det så befinner vi oss på ett sluttande plan som bara har en riktning och stor potential för acceleration. Ur detta perspektiv har jag tidigare anfört kortare beroendekedjor som, om inte en lösning, i varje fall en dellösning. Varning för långt och kanske knepigt inlägg men för den intresserade länkar jag ändå: http://forum.kostdoktorn.se/topic/1436-vad-menas-med-ekologiskt-egentligen/#entry16030 Man kan ju ställa frågor till dom man handlar hos eller deras centrala kundtjänst. Ju högre krav kunderna ställer ju mer måste affärerna ha koll på vad deras produkter innehåller. Fiktiv dialog mellan konsument och central kundtjänst: - Säljer ni skit? - Nej, självklart inte! Denna vecka har vi dessutom erbjudande på X, Y och Z. - Ja men vad bra! Tack, då vet jag. Problemet här är att vår kravställning börjar för sent. Vi har ingen makt över leden INNAN livsmedelsbranschen tar över. De som BORDE gå våra ärenden, dvs de vi vart 4:e år som beskedliga valboskap röstar fram, tycks både sakna kompetens eller intresse av att bry sig om den här typen av frågor. I den mån de gör det utgår de först och främst från livsmedelsbranschens intressen. Nyss beskrivna brukar idag inte bara nämnas utan lovordas som klyschan "valfrihet". Varenda politiker av rang tycks få ståpäls när de nyttjar det ordet. Väldigt få ifrågasätter vad det betyder. Ingen tänker på vad det står i opposition emot. Kort (?) summering: Valfrihet innebär i praktiken bara att NÅGON bestämt en meny som NÅGON ANNAN har att välja ifrån. Valfrihet är alltså inte alls nödvändigtvis kopplat till frihet som är något annat. Det är frihet som vi borde fokusera på och medelst denna också ha makt nog att påverka så vi kan få en valfrihet värdig namnet. Några exempel på valfrihet: KOST - Pizza - Hamburgare - Frukt, grönt och fiber I MATVARUBUTIKEN - Det vanliga (skräpet) - ICA Basic/Euroshopper (det ännu sämre skräpet) UNDER WWII FÖR VISSA ETNISKA MINORITETER/OLIKTÄNKADE - Treblinka - Auschwitz - Bergen-Belsen Innan jag får hat-PM här så är poängen med det sistnämnda enbart att få fram att valfrihet är inte nödvändigtvis något bra utan tvärtom kan det innebära raka motsatsen. För att i korthet adressera krav från konsumenten och begreppet konsumentmakt. Detta är i teorin något mycket bra. Detta är också i praktiken en illusion. Inse hur svårt det är för den "lilla människan" att gå gehör i dagens samhälle. Jo, förvisso är det så att det faktiskt finns mer möjlighet att med liten röst nå ut till flera och tillsammans (kanske) skapa en större och starkare röst. Om inte annat så är väl faktiskt LCHF-rörelsen ett hyfsat gott exempel på detta. Men rent praktiskt så krävs det enormt mycket i form av engagemang och praktiskt arbete för att påverka i den omfattning som krävs. Inse att Livsmedelsbranschen och dess främsta jättar har hela avdelningar som hanterar reklam, PR, marknadsföring, kundkontakter (där inte försumbart fokus läggs på manipulation och hejsanhoppsan-vad-vi-är-bra-och-du-är-lättlurad-lille-konsumentvän). Det läggs miljoner och åter miljoner på detta. Sätt sedan emot potentialen för motaktion från oss "vanliga dödliga" och du kommer finna att det är lite som AIK:s yngsta pojklag i hockey skulle möta Sovjetunionen i sin glans dagar. Krutov och gänget skulle rätt snart visa vart skåpet skulle stå och pucken skulle sitta. Som en fin gest skulle man kanske släppa in ett och annat tröstmål. Dock är 65-2 inget roligt resultat hur man än vrider och vänder på det och det är det som i praktiken är den vanligaste konsekvensen av idag i dessa sammanhang. Betänk hästköttsskandalen eller någon annan liknande "livsmedelschock" som media uppmärksammat. Det blir lite vågor på uppmärksamhetshavet som väldigt snart blir till krusningar och sedan stiltje. Snart sitter vi där och galopperar i oss Double Whopper på Kungen i sedvanlig ordning. Med lite tur så slipper vi bita i en hästsko. Fortsätt gå. Här finns inget att se. Passera! Att det finns rester av bekämpningsmedel i frukt och grönt har jag känt till sedan 70-talet så det är inget nytt. Se det jag tidigare skrev. Gamla nyheter kan få förnyat nyhetsvärde och igen bli aktuella nyheter. Förresten! I år ska det bli intressant att smaka på mina Ananasjordgubbar som jag satte ut för sent förra året! Gav inga bär då på grund av det. Men de finns där under snötäcket och väntar på att få ge järnet! Kan ju inte äta ananas så detta är en nödlösning med lika lågt med kolhydrater som jordgubbar! Dessutom ska fåglarna ge fasens i dem eftersom de är vita och inte röda! Det där var något helt nytt! Albinogubbar. Har du smakat dem och är det "helt enkelt" en mutation mellan jordgubbar och ananas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Ok, vad kan vi då göra åt det? Jag vidhåller att konsumentmakten är större än vi tror. Ställ krav! Jag har själv pratat med icas labb men det är minst 5 år sedan nu och jag är nog ganska ensam om att ringa dit. Frågar man konsumentkontakt om kemikalier i maten så har dom ofta inte fått frågan tidigare. Ställ krav!!! I artikel står förresten lever mitt bland grönsakerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Oj albinogubbar! Är de genetisk framtagna eller hur fungerar det? Och hur smakar dom!? Blev väldigt nyfiken. De heter Pineberries - White Dream. Får återkomma om smaken då jag inte smakat några än. Men efter lite research så fick jag fram detta: The juicy and sweet fruits are a taste sensation - just like strawberries but with the flavour of pineapple. It is the result of a cross between two different strawberry plants, one from South America and the other from North America. It flowers in May, and then the fruits appear, green at first but then ripening to white with deep red seeds. Ready to harvest in June, the fruits are rarely eaten by the birds as they do not think they look ripe, so you usually will not need to net them. Garden care: It prefers a sunny spot. In winter, protect the crowns with straw or glass. Hoppas bara inte att plantorna körde sig under snötäcket nu då jag inte täckt dem alls med något. Normala jordgubbsplantor klarar sig ofta utmärkt utan att täcka något speciellt alls. Hmm.. Ah, den som lever får se. Våren har kommit så när snön smält lär man märka det. Fick tag på dem via odla.nu som hade dem förra året. Hoppas de har dem i år också ifall dessa inte klarade sig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 27, 2013 Author Share Posted March 27, 2013 Ok, vad kan vi då göra åt det? Jag vidhåller att konsumentmakten är större än vi tror. Ställ krav! Jag har själv pratat med icas labb men det är minst 5 år sedan nu och jag är nog ganska ensam om att ringa dit. Frågar man konsumentkontakt om kemikalier i maten så har dom ofta inte fått frågan tidigare. Ställ krav!! Om vi utvecklar det till att potentialen till konsumentmakt nog är större än vi tror så håller jag med dig. För att infria potentialen så behövs mycket mer av organisation och proaktivt arbete. Det är dock fortfarande viktigt att komma ihåg att mer inflytande på högre nivå behövs. Det är möjligt att vi behöver nya lösningar vad gäller det senare men en bra början är att de myndigheter, kontrollorgan etc etc som finns faktiskt gör det de ska och inte sitter och sover mellan gratisätningarna hos Unilever m.fl. livsmedelsjättar. Men för att återgå till vad vi kan göra. Jag tycker det är lämpligt att lära av motståndarsidan. Mästerlobbyisten Jack Abramoff (som fängslades för ett par år sedan) var duktig på riktat kampanjarbete. En taktik som är vanlig är därför att utöva påtryckning genom illusioner. Precis som du tog upp sä är det nog så att det är väldigt få som ringer dit-man-kan-ringa helt enkelt för att man inte vet, inte har koll, inte har ork etc. Många upplever det nog inte heller meningsfullt så en viktig faktor är att öka på känslan av mening för att motivera åtgärder. Ett typexempel för att utöva påtryckning genom illusioner är att man sätter samman en "attackgrupp" som koordinerat inriktar sig där-det-märks i planerad omfattning. Ponera att denna grupp står stand-by och bevakar sådant man har som allmänt intresse. Då kan man tänka sig följande scenario: 1) Livsmedelschock eller liknande skandal inträffar. Vi kan väl ta det aktuella Unileverärendet på KI eftersom en del av konsumentmakten är att se till att när det svider så ska det fortsätta svida ett tag till. Därför tänker jag använda Unilever som exempel så ofta jag kan ett tag framöver. Det är väl ingen vild gissning att deras egna motattackgrupper nu sitter och lusläser forumet så om inte annat så är det väl ett sett att se till att dessa skademinerande resurser får något att göra och oroa sig över. 2) Någon uppmärksammar det som inträffat så att gruppen får kännedom och underlag för vidare agerande. 3) Gruppen agerar, ex. à la "påtryckning genom illusioner". För att exemplifiera detta lite. De du ringde verkade ingen ringa så mycket till. De kanske har en samtalsfrekvens på bara några samtal om dagen i värsta fall. Potenialen för effekt, av den här typen av påtryckning, blir då väldigt stor. Det enda som behövs är en tillräckligt stor grupp som är hyfsat intensiv och väl koordinerad under en viss period. Summa summarum och fiktivt utvecklingsscenario: Den här klagomuren, som normalt får ett fåtal samtal per dag, får plötsligt brottas med fler hundra samtal om dagen. Den som svarar kommer garanterat att föra vidare detta till sina chefer som i sin tur slussar informationen vidare och sedan drar skademinimeringen igång. Är effekten tillräckligt stor så kan det till och med hända att de gör något mer än spelar för gallerierna. Attackgruppen varvade även samtal till klagomuren till andra ställen som specifika personer med intresse på de stora kvällstidningarna, SVT, lärosäten etc. Som förstås av ovanstående så är en stor del av nyckeln till framgång just organisation och att man hela tiden agerar proaktivt, dvs NÄR någonting händer så är det för sent att sätta fart. Den enda funktion händelser och "chocker" skall ha är att trigga igång det batteri av åtgärder man sedan länge planerat/utvecklat. Allt från nyckelpersoner/nyckelorganisationer som skall kontaktas, vilken vinkel man skall ha på det man säger och hur man kan variera detta med så mycket emotioner som möjligt, dvs det handlar inte om att skrika och vara otrevlig utan att så frön på andra sidan ex. genom att hänvisa till sådant som underlättar aktionsflödet. Kopppla in referenser till barn och annat som sätter igång känslospröten och således oron för vad som skulle kunna hända...för ekonomin då eftersom det är det enda som vinstdrivna företag bryr sig om (och ska bry sig om). Ok, lite spontana tankar där men om flera är intresserade av detta och vill sätta samman något liknande så är väl forumet ett alldeles ypperligt ställe att smygstarta det man nu vill få till. Om inte annat på teoretisk nivå. Jag nämnde lobbyisten Jack Abramoff tidigare. För den som inte känner till honom kanske följande kan vara av intresse: http://www.npr.org/blogs/itsallpolitics/2011/11/18/142506057/jack-abramoff-from-corrupt-lobbyist-to-washington-reformer Tillägg: CBS 60 Minutes hade ett intressant reportage med Abramoff för något år sedan som kan vara av intresse. http://www.youtube.com/watch?v=CHiicN0Kg10 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts