solglimt Posted May 4, 2020 Share Posted May 4, 2020 Jag har dragit på mig en ganska stor övervikt under några års tid. Är 160 cm lång och väger i nuläget 87 kg (för några veckor sedan stod vågen på 94 kg). Min idealvikt är omkring 60 kg, men om jag kunde gå ner till 70 kg till att börja med så skulle jag vara nöjd. Jag är väldigt målmedveten och inriktad på att faktiskt gå ner i vikt och hålla mig viktstabil efter det. Om jag vill gå ner snabbast i vikt; Hur bör jag bära mig åt? Jag har förr om åren tyckt att jogging är en trevlig motionsform, den går att utöva överallt, men nu är jag så pass tung att jag känner att benhinnorna inte mår så bra av för mycket löpning, så jag har promenerat istället. Är promenader/jogging en bra motionsform i kombination med LCHF, eller inverkar den rent utav negativt? Jag fastar och äter en gång per dygn, vid middddagstid. Jag är nojig med att överäta kolhydrater eftersom det har varit min fälla förr när jag har försökt mig på LCHF, så jag har hållit mig till att äta väldigt strikt, absolut under 20 gram kolhydrater per dag och inte så stora portioner utan ätit tills jag varit nöjd. Sedan förra veckan har vikten stått still, och jag funderar på varför. Har ni någon idé om det? Anser ni att jag borde förlänga fastefönstret, hålla mig till 36-48 timmars fasta? Kan jag äta ett mål mat då och sedan återgå till 36-48 timmars fasta? Hur bör jag äta när jag väl äter? Det skulle vara skönt att kunna visa sig på stranden i år utan att skämmas för sig... Tacksam för alla era svar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 4, 2020 Share Posted May 4, 2020 Tycker du verkar ha kommit igång helt rätt! Går du ner alltför snabbt kommer huden att hänga och då vill du inte visa dig på stranden för det så så länge du minskar 0,5-1kg/v så är allt jättebra. Promenader är underbar motion när man är tung. Bara att traska på. Det är lågintensivt och det tar på fettlagret (liksom tung styrketräning gör). Att vikten stoppar nån vecka eller två hör till. Ibland blir det längre platåer och först då bör du ändra på något av det du gör; typ ändra på fastfönstret, kanske ta en dag med bara grönsaker eller bara fett/protein, cykla en tur... Glöm inte mäta dig med måttband eller gamla kläder. Ibland minskar omfånget innan det syns på vågen. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
solglimt Posted May 4, 2020 Author Share Posted May 4, 2020 Tack för svaret och peppet MariaF. Jag har haft svårt för att äta substitut, så jag har försökt hålla mig till att äta sådant jag tycker om, men det är lite tufft när jag har svårt för att äta rent smör t ex, jag får kväljningar då. Jag åt äggsmör några kvällar, men sedan hux flux kunde jag bara inte med smaken på det och det blir svårt att komma upp i tillräckligt mycket fett för att nå energibehovet kanske? Jag dricker inte kaffe, annars hade bulletproof kaffe varit en bra grej att ta när man känner ett sug. Generellt sett tycker jag att färskost, brieost är gott att äta, men många säger ju att man ska vara försiktig med mejeriprodukter pga mjölksockret, så jag blir orolig av att äta för mycket sådant också även om jag äter med måtta. Jag tycker det är lättare att äta sådant man inte behöver tillaga, utan typ plockmat. Jag funderar på ifall det vore bra att köra 16:8 istället, kanske är det så att jag ligger på ett underskott i energi och att kroppen bromsar förbränningen? Kan det vara så? Hur är det med buljong när man fastar, är det okej? Skulle man kunna köra buljongfasta (fast det är väl inte riktig fasta förstås)? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 4, 2020 Share Posted May 4, 2020 (edited) Hej och välkommen hit. Man kan göra bullet te... om man gillar te istället för kaffe. Är man väldigt överviktig så behöver/ska man inte äta lika mycket då man ju vill bränna fettet. Räkna på din målvikt och ät ca 1g-1.5g protein per kilo målvikt om dagen och lite fet och så lite kolhydrater du bara kan... + promenader tror jag är ett bra koncept. Lycka till Edited May 4, 2020 by Cleppa fel 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 4, 2020 Share Posted May 4, 2020 1 timme sedan, solglimt sade: Skulle man kunna köra buljongfasta (fast det är väl inte riktig fasta förstås)? Det beror på hur man definierar "fasta" och vad man vill med det. Vill man åt autofagi så funkar inte buljongfasta. Vill man minsta suget är det ypperligt. Är man religiös kör man periodisk fasta och äter bara efter mörkrets inbrott. Att du inte vill ha fettet är något du ska lyssna på. Kroppen säger ifrån helt enkelt. Försök hitta sådant som är fett i sig självt istället för att lägga till extra fett. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts