Gå till innehåll

Mejeriprodukter bromsar viktnedgång?

Recommended Posts

Hej! Jag har precis (lite mindre än en månad) börjat käka keto för att jag behöver minska min fettmassa men också för att jag mår bra på keto. Har sett lite förändring på vågen, troligen vätska men ändå! 😁

Jag är vegetarian och äter ganska varierat. Olika ostar som halloumi, feta, mögel, färsk mm. samt andra mejeriprodukter med låg kolhydrathalt, ägg i olika former och majonnäs, smör kokosolja avokado och lite, lite nötter. Generöst med ovanjord grönsaker.

Min fråga är, om jag äter mejeriprodukter som en av mina huvudsakliga intag, bromsas viktnedgången av det? Kan man äta för mycket mejeri? Med tanke på att jag är vegetarian.

Tack! 🧡

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen 

Man kan äta vad man vill...   Det är om man märker att man inte får de resultat man önskar man får börja skruva.  Det är många många saker som påverkar. Ålder, aktivitetsnivå. epigenetik ( hmmm @MariaF) stress, sömn mm . Jag tror att det är bättre att gå ner långsamt än att gå ner väldigt mycket fort...   Jag var vegeterian i 18 år för länge sedan men inte alls sedan jag kört keto så har svårt att guida dig om vad du bör äta.   Men lycka till

• Gilla 4
Länk till inlägg

Tack! 🙂 Håller koll helt enkelt!

Jag är inte fixerad vid att gå ner väldigt fort, vilket jag förut var. Jag är inte särskilt aktiv men planerar att bli det om någon vecka, tills jag är helt fettanpassad.

Stressar måttligt 😅. Sover bra! Det enda är att jag har läst, på flera ställen, att inte äta för mycket mejeri. Att det kan göra viktnedgången mer långsam än den behöver vara.

Epigenetik lär jag mig gärna mer om! 😊

Ska tillägga att jag äter lite bär då och då, inga mängder men ändå.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Kul att du hittat hit, Carolina! 

Viktnedgång är hormonellt så kan man hålla sina hormoner nöjda och glada kommer man långt. Man ska bara komma på vad som krävs. Epigenitiken kan förklara en del udda fenomen men behövs inte till vardags. Att Cleppa nämnde mig är nog för att jag nördat ner mig i epigenitik sedan en tid. Innan det var det MAF (lågintensiv träning) och hormoner. :) 
Det finns ingen anledning att börja grotta i potentiella felkällor innan man kört fast, precis som Cleppa skrev, så kör ett tag till och får du inga resultat, då kan du börja fundera. Det de flesta som utgår från plantbaserad kost faller på är ofta spannmålen. Håller du dig ifrån dessa, vilket nästan är en förutsättning för att hålla nere kolhydratintaget, så är du på god väg. Det stämmer att många får bättre resultat av att utesluta mejerier, dels pga kaseintypen (A1 eller A2) men också pga att det lätt blir en del kolhydrater av laktosen, i alla fall om man dricker mjölk. Bär som godis nån gång ibland är helt okej. Och ägg är ju bara bäst! 

Det många vegetarianer (som inte äter något animaliskt alls) ofta faller på är kunskapen om hur du ska kombinera olika baljväxter mm för att få ett så optimalt proteinupptag som möjligt, för att det ska bli biotillgängligt. En annan fälla kan vara förhållandet mellan omega3 och omega 6. Omega 3 är som du kanske vet inte så biotillgängligt i form av ALA (från växter). En annan vanlig brist är B12. Eftersom du äter ägg och ost är detta inget problem för dig, däremot kan du då ev. behöva minska på mejerierna men det märker du över tid.

Eftersom jag är jag vill jag också slå ett slag för lågintensiv träning för bra fettförbränning. Hänvisar dig till Dr Maffetone, som är coach för långdistanslöpare men hans metod passar även de som joggar, promenerar eller går stavgång. Riktigt tung styrka med få repetitioner nära max ger också bra fettförbränning. https://philmaffetone.com/method/
Nu blev det som vanligt en massa mer än det du frågat om... Förlåt... :)

• Gilla 5
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Det är lite individuellt hur mycket mejerier man kan äta utan att gå upp i vikt. Jag går själv upp i vikt snabbt om jag äter ost till vardags av oklara skäl, så är lite försiktig med det. De flesta som upplever bromsad viktnedgången av mejerier är iofs inte vegetarianer. De äter en rejäl portion kött/fisk osv och sen mejerier på det, så då blir det lite "dubbelt" vad gäller protein och energi iom att det är en del socker i mejerier. Möjligen annorlunda om man är vegetarian och bara äter den där halloumiosten?

Personligen tycker jag din diet låter för ensidig. Att äta mestadels mejerier, ovanjordgrönsaker och fett, blir verkligen inte bra näringsmässigt vad gäller vitaminer och mineraler. Det mest alarmerande är bristen på zink och järn i din diet, medan allt kalcium du får via mejerier gör det än svårare för kroppen att ta upp mineraler. Just kvinnor som är vegetarianer har väldigt ofta järnbrist och då äter de ändå järnkällor som surdegsråg, havre osv. 

Jag tycker du bör lägga till mer frön och nötter, just för att täcka mineralbehovet. Hampafrön är t.ex kanon att ha på maten för både järn, fett och protein och rekommenderas även av DietDoctor. Vad gäller baljväxter, så tycker jag att färska bönor som edamamebönor eller bondbönor är bäst, eftersom dessa är mer skonsamma och inte innehåller lika mycket antinutrienter/växtgifter som torkade produkter. 

Bra vore också bra om du kunde tänka dig att äta fisk någon gång i veckan. Då får du i dig omega-3, megados b12 och D-vitamin som det annars blir fattigt av i din diet. Men det viktigaste är att du håller koll på dina mikronutrienter som LCHF-vegetarian. Om du inte vill äta djur, så finns ju kosttillskott av god kvalité trots allt!

Länk till inlägg

Tack, MariaF, nej inte alls!! Jag suger åt mig all information! Jag äter inte längre några spannmål överhuvudtaget mjölk dricker jag heller inte alls. 💪 På sin höjd kan jag äta en skål A-fil med lchf müsli. Men det är väldigt sällan. Det enda undantaget jag gör är att jag tar fiskolja. (Kanske inte kan kalla mig vegetarian..) 😬😇 just för fetterna. B12 tar jag kr att jag hade värdet lite i underkant. Jag har hållit på med HIIT (tabata) och trivs med det jättebra. Inte tunga grejer men det är till nära max för mig!

Ska absolut kolla. 🙏

Länk till inlägg

Elinor, tack för dina råd! Jag äter generöst med ägg också. Äter även mycket broccoli och spenat. Jag kör intermittent fasta 95% av tiden och äter i princip alltid bara två gånger om dagen. Jag tar tillskott i form av fiskolja (ej veg.... 😇😇), b vitamin komplex, b12 (lågt värde), zink, kalium, magnesium samt en multivitamintablett. Ja, det är nog en bra idé att lägga till hampafrö och kanske mandel och valnötter! Vad tror du om haricots verts och vaxbönor? Mina två favoriter! 😍

Länk till inlägg
  • 6 months later...