Björn Dahlström

Fasta pågående - frågor

Recommended Posts

Hej !

Har fastat sedan i lördags kväll, och är inne på dag 3.

Det känns förvånansvärt lätt…

SALT

Hur mycket ca behöver man per dag ?

Äter lite örtsalt på morgonen, dricker massor med vatten, buljong 2ggr om dagen, 3-4 koppar svart kaffe, ett par koppar grönt pukka-te samt näringstillskott som jag haft sedan tidigare via FUNMED-recept.

LÖS MAGE

Senaste dagarna har jag släppt lite löst och vattnigt.

Är det ”normalt” ?

Pinkar mycket, men trodde inte det skulle komma så mycket från det hållet.

Inga mängder löst, men undrar ändå.

Längd på fastan – vi får se.

Minst till helgen, men känns det fortsatt bra och enkelt fortsätter jag i 7-8 dagar till.

Denna fråga skulle jag gärna ställa till Erik Hörstadius, men vet ej hans mailadress.

Mv

Björn Dahlström.

Tyresö

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är definitivt vanligt med diarre vid en längre fasta, så det är normalt.
Man tycker det borde ta slut när man inte stoppar in nåt, men det kan tydligen fortgå längre än vad jag har fastat.

Ät lite mer salt, och drick inte mer än vad törsten kräver, är min input i dessa frågor.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diarré är vanlig vid fasta. Jag är med i FB gruppen "The Fasting Method Network by Dr. Jason Fung & Megan Ramos" och där är det väldigt många som rapporterar diarré, speciellt när man börjar äta efter en längre fasta. Jag kan själv skriva på den listan. Har hänt mig också. Kan rekommendera att gå med i den gruppen - man får både stöd och hjälp av likasinnade.
Hoppas att du är medveten om att när du dricker buljong så tillför du kroppen näring så att det blir inte en "clean" fasta. Om man vill få fördelarna av autofagin ska man skippa all form att näring, smaksättning och tillsatser. Mängden salt är svårt att säga exakt. Testa dig fram.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Katerina sade:

Hoppas att du är medveten om att när du dricker buljong så tillför du kroppen näring så att det blir inte en "clean" fasta. Om man vill få fördelarna av autofagin ska man skippa all form att näring, smaksättning och tillsatser. Mängden salt är svårt att säga exakt. Testa dig fram.

Lite off topic...Jag vet att det finns en del som säger att man ska avstå all näring (inkl buljong) för att optimera autofagin och andra säger att det inte spelar någon större roll om man det handlar om väldigt små mängder näring.... så jag är lite nyfiken på om du har någon länk till forskning som visar att det gör en väsentlig skillnad  (eller vice versa)? 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan, Peter B sade:

Lite off topic...Jag vet att det finns en del som säger att man ska avstå all näring (inkl buljong) för att optimera autofagin och andra säger att det inte spelar någon större roll om man det handlar om väldigt små mängder näring.... så jag är lite nyfiken på om du har någon länk till forskning som visar att det gör en väsentlig skillnad  (eller vice versa)? 

Jag vet inte om du har läst Jason Fungs bok "Allt om fasta" med ett inlägg av Jimmy Moore. Där finns det 11 sidor referenser om man är intresserad att fördjupa sig i ämnet. Om jag säger som så: en kropp följer det minsta motståndets väg. Får den näring via maten även i flytande form så varför ska den koppla över till fettförbränning? Det kräver ju en viss ansträngning? Dricker man två koppar buljong per dag så kan det jämföras men två små måltider. Dessutom kan man dra paralleller till att fettförbränning avstannar när man dricker lightdrycker. Det finns ju inte mycket "näring" i dessa och ändå stoppar de effektivt viktnedgången för vissa.

Jag anser att om man verkligen vill få ut alla fördelar med fasta så måste man undvika näring även i flytande form. Fasta betyder ju ett frivilligt avstående från näring. Man kan naturligtvis dricka lite buljong i början av faste-karriären om man behöver ett slags stödhjul eller kryckor och om alternativet är att bryta fastan. Sedan när man har övertygad sig själv att man klarar det så kan man fasta utan kryckor.  Jag har fastat med buljong - det är mycket lättare speciellt under de första 24-48 timmarna när hungern gör sig mest påmind just eftersom det stillar hungern. Men dessa påminnelser är snabbt övergående speciellt om man har förberett olika distraktioner eller har i övrigt mycket att göra. När dessa timmar är överståndna så har kroppen kopplat över till fettdrift och då upplever jag en fantastiskt lugn i kroppen - en upplevelse man längtar tillbaka till. Vet inte om man upplever det om man dricker buljong, något triggar ju dig att dricka det???

För i världen använde man buljongen som mat för dem som håll på att tillfriskna efter en längre sjukdom. Man ansåg det vara en maträtt som kroppen kunde tillgodogöra sig utan ansträngning.  

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att utveckla ämnet lite till. När man vill gå ner i fettvikt genom fasta blir man förvånad över hur lite fett som kroppen tar per dag vid en vattenfasta. Det är så klart en överlevnadsmekanism att inte ta mer än absolut nödvändigt. Dock går mina tankar till dessa enorma portioner som serveras på våra restauranger. Om man jämför näringen i den enorma matberget med mängden näring i en kopp buljong så är det kanske försumbart. Men om man stället jämför det med den mängden underhudsfett som kroppen tar per dag så blir proportionen annorlunda. Då kanske kan det jämföras med kaloribantning?? Och på tal om restaurangportioner så är det inte så konstigt att vi går upp i vikt. Fastan hjälper faktiskt att få tillbaka skillnaden på "behöver" och "vill ha". 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det kommer till att använda fasta för viktnedgång och välmående måste man bereda sig på att EN fasta är INGEN fasta. Det är en början och det är häftigt att ha gjort det men effekten av den avtar så småningom och så är den borta. Kruxet är att få en rutin och fundera på hur man kan göra fastandet till en vana. Ungefär som de stora religionerna hade alla någon form av gemensamma fastor regelbundet en gång per år. Det är det bästa sättet att fasta eftersom det är mycket lättare när alla runtomkring också gör det. Så att ha stöd i form av en FB grupp eller annat forum är en bra idé. Att variera dess längd och periodicitet är också bra då får man kroppen att gissa.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg