Jump to content

uppgiven

AnnikaB

Recommended Posts

Jag har slopat potatis, ris, pasta, bröd, godis, chips... ökat fett i form av riktig grädde, kokosolja och riktigt smör.. i elva veckor nu. Jag käkar 5000 enheter D-vitamin per dag. Äter ägg trots att det verkligen inte är min favoritmat - har svårt att hitta alternativ till frukosten. 

Jag har gått ner 4 kg och då vet vi ju alla att åtminstone 2 av dem är vätskan som binds av kolhydraterna. Jag har inte heller minskat enligt måttbandet eller mina kläder. Jag sover visserligen bättre om nätterna men i övrigt är det inte någon större skillnad på mig - fortfarande vobbligt humör, trött, orkeslös...

Jag har 30 kg övervikt och skulle verkligen uppskatta om förbränningen satte fart. Jag kanske är friskare på insidan men jag vill även bli det på utsidan.. Kan verka ytligt men det är tungt att bära på för mycket.. 

Jag finner ingen anledning till att återgå till mitt gamla leverne - mådde verkligen inte bättre då och äter mycket godare mat nu för tiden men fettsugning låter mer och mer lockande.. 

tips?

Meh! Du är ju på rätt väg! Du äter godare, går ner i vikt och sover bättre.

Dock tvingar du i dig frukost du inte gillar - det låter inte så kul. Vad händer om du inte äter frukost, har du testat?

Finns det något annat runt dig, förutom kosten, som kan inverka på hur du mår och känner?

• Like 2

Instämmer med föregående - satsa på att försök skippa frukost och hinna med lite rejäla promenader innan lunch. OBS! Glöm dock inte dricka vatten på morgonen en kaffe med grädde alt kokosfett kan du unna dig på morgonen också.

Tricket med att inte äta frukost är att kroppen går i ketos under natten och genom att hoppa över frukost är att man håller den fettförbrännande ketosen igång ända fram till lunch.

Men ta det lugnt, du är på väg åt rätt håll och det är inte hälsosamt att rasa fort i vikt..

Jag har slopat potatis, ris, pasta, bröd, godis, chips... ökat fett i form av riktig grädde, kokosolja och riktigt smör.. i elva veckor nu. Jag käkar 5000 enheter D-vitamin per dag.

Det låter som en bra grund. Men det är värt att påminna om att det primära är att minska mängden kolhydrater. Det ökade intaget av fett skall enbart kompensera ditt återstående energibehov. För att verkligen få mer koll så är ett tips att du börjar föra matdagbok åtminstone ett tag. Då kommer du märka vanliga och möjliga (troliga) felkällor som att mer kolhydrater smyger in än man tror och att energiintaget är för högt. En möjlig hjjälp på vägen vad gäller detta:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/1216-nyb%C3%B6rjartips-verktyg-f%C3%B6r-att-h%C3%A5lla-koll-p%C3%A5-matintag/

Äter ägg trots att det verkligen inte är min favoritmat - har svårt att hitta alternativ till frukosten. 

Vad är din favoritmat då? Ät det istället! Ägg är ju som bekant väldigt behändigt och lättillgängligt så det har sina fördelar om man kan äta det. Men går det inte så går det inte. Tänk även på att "frukost" är ett mattillfälle-vilket-som-helst inte ett-speciellt-mattillfälle-på-morgonen-då-man-bara-får-äta-vissa-livsmedel. Ät precis vad du vill! Det är ditt liv och i den mån det står en frukostpolis vid matbordet som insisterar på ägg, yoghurt...gröt (hu!) eller något annat mer accepterat som frukostmat, släng ut vederbörande genom köksfönstret. Du behöver inte nödvändigtvis öppna fönstret innan...se bara till att det går fort. ;)

Jag har gått ner 4 kg och då vet vi ju alla att åtminstone 2 av dem är vätskan som binds av kolhydraterna. Jag har inte heller minskat enligt måttbandet eller mina kläder. Jag sover visserligen bättre om nätterna men i övrigt är det inte någon större skillnad på mig - fortfarande vobbligt humör, trött, orkeslös...

Bättre sömn är alltid något. Det kan ju iofs också - i värsta fall - hänga ihop med att du är så trött och orkeslös att sömnen blir mer akut... Det här tycker jag låter som att det skulle kunna hänga ihop med att du av någon anledning inte nått önskad s.k. ketoadaption, dvs att du helt enkelt är fettanpassad så pass mycket som vore möjligt/önskvärt mot bakgrund av att du ägnat dig åt detta i 11 veckor. Igen, se över matintaget och använd gärna något verktyg som underlättar detta. För mycket kolhydrater, för mycket protein kan ställa till det vad gäller ketoadaptionen. För mycket vad-som-helst-annat inklusive fett ställer till viktminskningen och behovet att uppnå negativ energibalans.

Jag har 30 kg övervikt och skulle verkligen uppskatta om förbränningen satte fart. Jag kanske är friskare på insidan men jag vill även bli det på utsidan.. Kan verka ytligt men det är tungt att bära på för mycket.. 

Verkligen inte ytligt utan väldigt klokt tänkt! Att vara väldigt överviktig är bland det mest ohälsosamma man kan vara så du har all anledning att tänka som du gör. Tänk på LCHF-kosthållningen som ett i bästa fall optimalt verktyg för att komma till rätta med dina fettlager. Även om det finns väldigt specifika och hälsosamma egenskaper med en LCHF-kosthållning så är det primära att du kommer till rätta med övervikten. Därefter, när du uppnått din trivselvikt/idealvikt, så är det läge att resonera i termer som LCHF ur ett vidare perspektiv.

Hoppas du inte tar ovanstående på ett negativt sätt för min poäng är bara att påpeka att du är helt rätt ute i ditt tänk.

Jag finner ingen anledning till att återgå till mitt gamla leverne - mådde verkligen inte bättre då och äter mycket godare mat nu för tiden men fettsugning låter mer och mer lockande.. 

tips?

Det låter bra tycker jag att du trots uteblivna önskade resultat ser fördelar ändå med kosthållningen. Det underlättar fortsättningen.

Tillägg: Angående fettsugning är det något människor som redan nått en någorlunda ideal vikt kan ägna sig åt. I din situation är det ingen som helst hjälp. Du behöver låta din kropp hitta en mer normal/ideal vikt/form innan du ens tänker i de banorna.

För att sammanfatta lite:

- Se över och tänk igenom vad du tycker om att äta så att du verkligen äter så gott du kan. En av poängerna med LCHF är ju faktiskt just det. Det är inte tänkt att vara 12-veckors späkningskur med bristfälligt utfall på sikt. Skriv ned precis allt du tycker om och försök sedan se om du kan rumstrera om dessa med nya kombinationer som ökar variationen. Sök även runt lite på vad lågkolhydratare äter och rekommenderar.

- Börja föra matdagbok.

- Beroende på hur din analys via matdagboken faller ut så är det ett par alternativa strategier jag ser som troliga. Det första är att du identifierar att du trots allt får i dig mer kolhydrater/protein än önskat. Det andra är att du identifierar ett behov att styra upp din energibalans. I det senare fallet så är det mycket bättre att göra detta genom att du börjar ägna dig åt lite mer fysisk aktivitet. Det gäller i synnerhet om du inte redan gör det. Tänk inte nädvändigtvis svettiga gympapass med någon hurtig fitnessmadam som aldrig varit i din sits utan börja slow 'n' easy. Promenader funkar i alla väder. 30-60 minuter så ofta du kan är en väldigt bra början. Gå inte heller ut för hårt här utan det är bättre att börja med ett par promenader i veckan och gradvis öka på det så att det passar livet i övrigt och ditt fysiska/psykiska välmående. 

Instämmer med föregående - satsa på att försök skippa frukost och hinna med lite rejäla promenader innan lunch. OBS! Glöm dock inte dricka vatten på morgonen en kaffe med grädde alt kokosfett kan du unna dig på morgonen också.

Tricket med att inte äta frukost är att kroppen går i ketos under natten och genom att hoppa över frukost är att man håller den fettförbrännande ketosen igång ända fram till lunch.

...och man får i sig färre kalorier vilket ofta glöms bort.

Men ta det lugnt, du är på väg åt rätt håll och det är inte hälsosamt att rasa fort i vikt..

Instämmer och klok påminnelse! Det är naturligt att man vill bli av med allt överflöd så fort som möjligt men det är inte bara - i praktiken - omöjligt att tappa väldigt mycket vikt på kort tid utan det är också kontraproduktivt.

Lycka till nu!

• Like 2

"...och man får i sig färre kalorier vilket ofta glöms bort."

Självfallet är det så, och fysikens lagar gäller :-)

Men det jag stör mig på vad gäller "kalorimantrat" är inte att det är felaktigt (för det är det inte) utan att man bortser från att det viktiga är att få i sig mindre kalorier utan att bli alltför hungrig. 

Utan den viktiga detaljen blir det meningslöst eftersom man då antingen kommer kompensera kaloriunderskottet genom att äta mer, eller om man "har karaktär" kommer kroppen att istället metabolisera muskler. Det är ju därför tratitionell lågkaloribantning med kolhydratkost ofta ger mer fett och mindre muskler - kroppsfettet kan inte förbrännas pga av för högt insulin, och då återstår muskelnedbrytning.

Man bör också tänka på att muskler väger mer än fett, och att LCHF kost ofta ger ökad muskelmassa, och det kan därför vara bättre att titta på midjemåttet mer än på vikten.

• Like 1

"...och man får i sig färre kalorier vilket ofta glöms bort."

Självfallet är det så, och fysikens lagar gäller :-)

Jo, det var ingen kritik utan bara en komplettering då jag minns att det varit några här som "automagiskt" verkade komma på banan enbart genom att äta färre ggr/dag.

Men det jag stör mig på vad gäller "kalorimantrat" är inte att det är felaktigt (för det är det inte) utan att man bortser från att det viktiga är att få i sig mindre kalorier utan att bli alltför hungrig. 

Och det är exakt det där som jag stör mig så väldeliga på också. För inser man precis det där så inser man också:

1) Energibalansteorin styr...men står i praktiken inte på egna ben.

2) För att stötta upp energibalansteorin så måste man primärt anamma bränslepartioneringteorin och det som Friedman döpte "metabolic control of food intake", dvs den mättnadsfaktor som är inblandad i god bränslepartitionering.

Slutsats: Inte bara somliga inom LCHF-sfären är blinda i relation till energibalansteorin utan motståndarsidan är också det fast från motsatt håll. Konkret, när Taubes m.fl. antyder (men för det mesta verkar förstå hur det egentligen ligger till) att "kalorier räknas inte" så gör han det med en slags outtalad koppling till Atkins tankar om metabol fördel (energislösande sådan). När professor Hallonbåt pratar om att gå ned i vikt på hallonbåtar så gör han det med likartad ignorans men då istället på ett sätt som ser energibalansteorin som allt och lite till.

Båda har fel men båda gynnas inte av att omfamna bränslepartioneringsteorin. Taubes slipper antyda att det finns något magiskt, ty magin ÄR bränslepartioneringsrelaterad och har varit så ur ett vetenskapligt perspektiv ända sedan 90-talet. Rössner kan dock inte göra något annat än sätta på sig dumstruten och ställa sig i hörnet och skämmas.

Ur detta perspektiv: Snälla LCHF-kändisar, agera! Finns inget att förlora, enbart att vinna! Ni kommer sälja mer böcker, föredrag whatever ni räds att förlora om ni inte längre kan antyda "ät hur mycket ni vill".

Utan den viktiga detaljen blir det meningslöst eftersom man då antingen kommer kompensera kaloriunderskottet genom att äta mer, eller om man "har karaktär" kommer kroppen att istället metabolisera muskler. Det är ju därför tratitionell lågkaloribantning med kolhydratkost ofta ger mer fett och mindre muskler - kroppsfettet kan inte förbrännas pga av för högt insulin, och då återstår muskelnedbrytning.

Som sagt, bränslepartitionering sa Bill, Bränslepartionering sa Bull. :) Det är också denna effekt som skapar den medelålders Kolhydratkvinnan.

Man bör också tänka på att muskler väger mer än fett, och att LCHF kost ofta ger ökad muskelmassa, och det kan därför vara bättre att titta på midjemåttet mer än på vikten.

Absolut. Det är A och O att inte stirra sig blind på vågen i alla sammanhang där det ska handla om fettminskning och inte viktminskning primärt. Måttband, fotografering, kaliper, spegel etc ska fram.

• Like 1

Jag har slopat potatis, ris, pasta, bröd, godis, chips... ökat fett i form av riktig grädde, kokosolja och riktigt smör.. i elva veckor nu. Jag käkar 5000 enheter D-vitamin per dag. Äter ägg trots att det verkligen inte är min favoritmat - har svårt att hitta alternativ till frukosten. 

tips?

Jag tror fettsugning är väldigt skadligt. Vi bildar inga/väldigt få nya fettceller, om du efter fettsugning skulle gå upp igen skulle det alltså leda till större redan existerande fettceller istället. Jag vet inte, men det låter helt enkelt inte bra att ta bort celler som inte kan regenereras. Hellre se till att de blir mindre, men ha kvar det ursprungliga antalet! Man vet ju faktiskt inte hur stor roll detta spelar, ta hand om din kropp istället. 

tips?

Du har fått jättemånga bra råd och tips ovan.

Jag kan bara ge dig en vision:

Du mår bra av denna kosthållning. Då ska du äta så resten av livet. Det är ingen bantningskur på 4 veckor som gör att du går ner i vikt. Du kommer gå ner i vikt om du fortsätter, kroppen bestämmer när, du ska äta såhär resten av ditt liv! Det kanske låter jobbigt nu: men håll ut. Fortsätt med kosten, förr eller senare (kanske om ett år) så går du ner i vikt.

Själv har jag gått ner 2 kilo efter att ha legat stilla i ett år (gick ner 2 kilo de första veckorna, sedan stilla ett år och nu då 2 kilo igen, jag har som du då kanske förstår ingen kraftig övervikt, bara lite extra kilon). Jaha, så ville min kropp ha det!

Äter man rätt är kroppen i ketos hela tiden och man kan hoppa över begreppet "hoppa över måltider". Man anpassar dem istället till sina vanor och rutiner. Man äter när man behagar och blir hungrig och kapar därmed bojorna till normerna för kolhydratvärlden.

• Like 7

• 3 weeks later...

Tack för alla tips! Jag har slopat äggen på morgonen och tar mig en kopp te med en matsked kokosolja och en matsked vispgrädde (ovispad). Ibland tar jag en minibabybell till. Klarar mig bra med ytterligare en kopp vid förmiddagsfikat men är då ganska hungrig vid lunch. 

Jag går buggkurs var måndag samt Pilates en gång i veckan. Ska försöka öka upp en dag till med träning och få in lite mer promenader nu när våren ska komma. (för drygt ett år sedan tränade jag fyra gånger i veckan trots samma vikt, så jag är inte ovan vid att träna.)Jag vet att man inte ska gå ner för fort, att man ska titta på måttbandet och att kroppen troligen kommer att hitta en bra vikt så småningom eftersom jag planerar att fortsätta med minimalt med kolhydrater. Men ibland blir man bara så.... och vill att allt ska hända NU... :o/

Nu har jag beställt ketonstickor på apoteket (ja, jag vet att de inte är 100% men ändå:)) så ska vi se om jag kan komma i ketos också.. :)

och det är inte jobbigt att äta så här.. äter ju mycket godare nu än tidigare!!! :) min man tycker att det är mycket lättare att laga mat nu -" man skriver ju bara LCHF och exv. lax så kommer det upp många goda recept!" :D

Men ärligt talat så äter jag mig inte alltid mätt.. Kanske har vi fortfarande för lite fett i maten för vi äter ungefär samma storlek på portionerna (plus exv.broccoli) som vi gjorde när vi hade ris/pasta/potatis/snabba kolhydrater till. Jag läser att man inte ska äta för lite men om jag exv. är hungrig på kvällarna innan jag går och lägger mig är det då risk att kroppen ställer in sig på fettbesparing eftersom den tror att jag svälter?

och det är inte jobbigt att äta så här.. äter ju mycket godare nu än tidigare!!! :) min man tycker att det är mycket lättare att laga mat nu -" man skriver ju bara LCHF och exv. lax så kommer det upp många goda recept!" :D

Men ärligt talat så äter jag mig inte alltid mätt.. Kanske har vi fortfarande för lite fett i maten för vi äter ungefär samma storlek på portionerna (plus exv.broccoli) som vi gjorde när vi hade ris/pasta/potatis/snabba kolhydrater till. Jag läser att man inte ska äta för lite men om jag exv. är hungrig på kvällarna innan jag går och lägger mig är det då risk att kroppen ställer in sig på fettbesparing eftersom den tror att jag svälter?

Njaaa, äter du väldigt lite kolhydrater och är i ketos, då förbränner kroppen fett, finns ju inte kolhydrater att förbränna.

Protein (dvs muskler) tror jag inte kroppen föredrar att förbränna, den tar nog fettet först för det är lättast.

ja, visst är det lättare och godare med maten???!?!?! Fet sås är ju sällan äckligt liksom!

Fett kallas ju för svältbränsle så det borde inte bli så men för att vara på den säkra sidan så kan du ta en promenad på minst en halvtimme efter att du ätit sista målet för dagen.

Men ärligt talat så äter jag mig inte alltid mätt.. Kanske har vi fortfarande för lite fett i maten för vi äter ungefär samma storlek på portionerna (plus exv.broccoli) som vi gjorde när vi hade ris/pasta/potatis/snabba kolhydrater till

Min egen erfarenhet från storätartider, när jag vägde 50 kg mer än i dag, är att mina portioner har minskat rejält. Skulle jag äta lika mycket nu som jag gjorde då, skulle jag inte heller gå ner i vikt. Stora portioner innebär ofta stora mängder proteiner. Är man sedan en gräddmänniska också, löper man risken att det uppstår problem. Grädde är ju mycket proteiner och för höga proteiner hindrar viktnegång. Alternativen är att börja sporta eller dra ner på proteinerna. Jag valde det sistnämnda alternativet. 

Hur man än vänder och vrider på det hela, behöver man minska matportionen med minskande vikt. Allra helst redan innan så att kroppen hinner vänja sig vid det. Jag gick över till portionsstorlek motsvarande 85 kgs vikten redan när jag vägde 130 kg, Nu 25 lättare känns det att det var ett helt korrekt beslut, Hungerskänslorna  har uteblivit trots den mindre mängden mat och vikten kryper saknat neråt. Jag ligger liksom hela tiden ett steg före. En annan upptäckt jag gjorde var att grädde passade mig inte alls. Fem koppar kaffe om dagen med massa grädde i, fick viktnegången min att sakta ner. Gott var det, men proteinerna drog iväg. I samband med nedläggning av gräddedrickandet, slutade jag också med kaffe och gick över till te med kokosfett i. Plötsligt " rasade" vikten nästan ordagrant.

Alla våra kroppar fungerar olika och du behöver hitta de matvarorna som inte passar din.  

• Like 2

Äter man lite mer sällan är det nog mycket lättare att gå ner i vikt.

Jag har märkt att man har en annorlunda hunger när man kör LCHF. En "tidig" och en "sen" hunger. Den tidiga kommer som förut rätt snart efter man ätit, nån timma eller två, upp till kanske max 4 timmar efter måltid. Den är inte alls lika stark som när man körde "normal" kost. Det är ett sug och en vana att nu är det dags att äta. Men lyckas man stå emot den - vilket är lättare och lättare, och då "glöms" hungern bort efter nån timma. Sedan kan man vara utan mat länge innan andra hungern kommer. Den brukar komma efter 9-18 timmar för mig. Då känns det mera som darrningar och orkeslöshet (men fortfarande klar i huvudet). Då kan det vara bra att äta.

Vissa säger periodisk fasta för att få i ordning på maten, men jag äter aldrig något under vissa tider utan det ändras alltid varje dygn, så jag äter väl operiodisk fasta då :P.

• 3 months later...

Jag läser att man inte ska äta för lite men om jag exv. är hungrig på kvällarna innan jag går och lägger mig är det då risk att kroppen ställer in sig på fettbesparing eftersom den tror att jag svälter?

Svält, så som jag tror du reffererar till det, är en gammal och för mig tjatig myt. Det existerar inte. Svält är när du går utan mat mellan 6-8 veckor. Då går kroppen på svält och äter sackta men säkert upp sig själv.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sv%C3%A4lt

Det är snat att om vi får i oss mindre energi än vad kroppen behöver för att klara av att sköta alla organ osv, så sänker kroppen sin basal metaboliska förbränning. Dvs, den försöker hitta ett läge där den kan fungera på energin den har tillgång till (det vi stoppar i munnen och det vi har på kroppen) det här ser du tydligt förklarat i det här rät inhumana experimented från slutet av 40-talet:

http://traningslara.se/svaltlage-lag-amnesomsattning-del-1-sanning-eller-myt/

Att gå och lägga sig hungrig eller att ha en tidig frukost, missa lunch och vara vrålhungrig till middagen är inte farligt. Det är jobbigt men det kommer inte på något sätt förstöra din ämnesomsättning och inte heller kommer din kropp att på något sätt "hålla i" sina energi reserver. Tvärt om kommer den ta så mycket energi den behöver för att fungera. Den kommer inte heller i panik fylla på dina fett depåer när den väl får mat. Det som händer när människor faster(svälter sig till viss del) är att kroppen först förbränner glycogen depåerna, sedan fett och muskler. Det är därför bra att utföra lättare fysisk aktivited, gärna styrketräning, när du går utan mat en längre period för att på så sätt få kroppen att bränna fet istället för muskler som den tydligen behövde eftersom musklerna kom till användning...

Glycogen depåerna fylls på så fort som möjligt för dom är enkla och snabba depåer för kroppen at komma åt energi.

På det här sättet kan du tappa eller öka upp till et kilo i kroppsvik under ett dygn. Dock, om du har en våg som kan mäta din kroppsmassa på fett, vatten och muskler så kan du se vad som händer. Om du inte tränar under en sådan period kan du förlora både vatten och muskler medans fett procenten är stabil. Om du tränar kan fett procent ha rubbats nedåt.

Slutligen, far att detta ska vara aktuellt för dig och varför LCHF är så bra, är att du lär dig "äkta" hunger igen. Kroppen är egentligen inte hungrig om du inte börjar känna dig "svag, darrig, håglös" eller om magen inte kurrar och gurglar rejält på det där hunger sättet. Alla andra signaler är lurendrejeri från dina  många år som "på-tid-ätare".

Tror du våra förfäder hade tid att äta var tredje timme när de var ute och sammlade mat/ jagade mat/ gjorde kläder av skin och bark, samlade ved och bo material? ;)

• Like 1

Kolla in LCHF-ingengörens blogg (och podden hon är intervjuad i - superbra!). Stress är aldrig bra och risken är att din kropp lägger sig i sparlåga om du börjar stressa. Jag har själv en tendens att stressa, vilket resulterar i viktökning i form av vätska. Just nu sover jag ganska dåligt p.g.a. värmen, men tar mig några extra tupplurar på helgerna och under semestern.