Madelenen

Hur får jag i mig rätt mängd fett?

Recommended Posts

Hej, jag kämpar med att få i mig fett. Tycker mig bara må illa av allt smör som ska klickas i. Vänder sig i magen när jag tänker på känslan i munnen av allt fett.

Har någon tips på hur jag ska få i mig fett utan att det ska kännas smörigt o flottigt? 

Jag är ny med LCHF. Inne på dag 3.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2020-05-06 at 13:29, Madelenen sade:

Hej, jag kämpar med att få i mig fett. Tycker mig bara må illa av allt smör som ska klickas i. Vänder sig i magen när jag tänker på känslan i munnen av allt fett.

Har någon tips på hur jag ska få i mig fett utan att det ska kännas smörigt o flottigt? 

Jag är ny med LCHF. Inne på dag 3.

Rätt mängd fett är rätt mängd i förhållande till ditt energibehov, vanligen benämnt E%, dvs energiprocent i förhållande till ditt kaloribehov.

Man skall inte behöva klicka i en massa smör i maten, det räcker med normala mängder iomed att fett är så himla kaloririkt.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa sättet att få i sig fett är att göra soppor eller grytor och äta dessa i en djup tallrik med sked. Där kan man tillsätta smör eller talg. Fettet tar fram smaker på ett gudomligt sätt. Rätten måste dock ätas varm. Kallt stelnat fett är inte gott även för mig som har ätit smör med sked till kaffet och tyckt om det.  Men då har jag ätit LCHF i flera år redan och hunnit övervinna fetträdslan. Till exempel kan man göra en kycklingsoppa på någon styckningsdetalj du gillar och lite ovanjordsgrönsaker och kryddor? Eller varför inte på hela kycklingen med skinn och allt (utom ben och fjädrar förstås :) ). Om du skär kycklingköttet och grönsakerna i mindre bitar behöver du inte koka dem speciellt länge, 10-15 min räcker. 

När vi hade inget kök gjorde vi ofta en köttbullesoppa. Rullade små köttbullar (köttfärs, salt, svartpeppar, ägg) och kokade dem i vatten med krossade tomater, kryddor och lite grönsaker i små bitar. Små köttbullar blir klara på 1-2 minuter. De är som fisk. Det sista du lägger in i fisksoppan är fisk för att du inte vill ha den hårt och sönderkokt. Så är det med köttbullarna. Det kallar jag snabbmat deluxe. :) 

Ett annat sätt som får mig att överäta fett är PUMA = pålägg utan macka. Man lindar in en klick smör i en ostskiva.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag börjar inse när jag begrundar veckans mat att

1) Jag har kanske ätit för mycket fett

2) För mycket ost kanske

3) Födelsedagskalas i lördags och en kebabrulle...….

4) Cola Zero……

MEN, jag har inget direkt sötsug, kalasandet var väl en mindre bra idé men samtidigt är det födelsedag så är det. Och när jag ser till hur mina matvanor varit annars senaste året så är detta en bit på väg. Jag har ätit mycket kolhydrater, snabba sådana, mycket godis, mycket kakor och liknande. Igår stod jag emot både fika efter lunch och glass på kvällen. Utan någon egentligt sug - det känns befriande. Tänker att jag nu kanske får se över hur mycket fett jag faktiskt äter, och minska ost. Och dricka. Ta det lite pö om pö.

Jag har gått ned 0 kg första veckan. Men ska säga att jag också började allt med att bli rätt sjuk, så första dagarna åt jag inte särskilt mycket alls. Känner mig dock rädd, pga årtal av fettskräck att misslyckas helt med detta. Och haft en väldigt jobbig relation till mat överlag. Mycket skam kopplat till detta för mig. Så jag känner mig nervös över att misslyckas.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Madelenen sade:

... är det födelsedag så är det.

Det kan ta både veckor och månader, innan man inser att man inte behöver äta tårta, kakor och godis bara för att det är födelsedag. Att suga på ett glas bubbel eller en koppkaffe går lika bra.

Har du provat att lägga in det du äter i Kostbevakningen? Mycket enkel att använda och ger svar direkt svart på vitt.

• Gilla 4
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kändes som ett nedlåtande inlägg men kan inte tro att det var din mening. Jag vet väl att man inte behöver äta tårta när någon (läs jag) fyller år. Jag uppskattar en tårtbit mer än att jag vill ha ett glas bubbel/alkohol. Har inga som helst planer på ett liv utan fika vid vissa tillfällen. Är inte det som är mitt problem. 

Jag ska kolla upp det! Men är inte intresserad av att jaga kalorier. Jag vill få en helhetssyn på LCHF. Och som jag nämnde ovan, ser jag det som något jag kommer ta steg för steg. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Madelenen sade:

Jag börjar inse när jag begrundar veckans mat att

1) Jag har kanske ätit för mycket fett

2) För mycket ost kanske

Jag vet inte hur iAnna tolkade ditt inlägg, men jag tolkar citatet ovan som att du känner dig osäker på den mängd fett du äter, och då kan ju Kostbevakningen vara ett utmärkt hjälpmedel. Kostbevakningen handlar inte bara om kalorier, det kan med fördel användas för att se fördelningen mellan de olika makronutrienterna, vilket anses viktigt när man äter LCHF så att man får rätt fördelning mellan fett, kolhydrater och protein, vilket bidrar till helhetssynen på det man äter.

För övrigt är det ju mycket svårt att ge råd som prickar helt rätt när man bara har lite information om frågeställaren. Istället utgår man kanske från sina egna erfarenheter och delar med sig av dem och hoppas att något kan vara till hjälp.

Hoppas du får ordning på det du känner att du har problem med.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Madelenen sade:

Kändes som ett nedlåtande inlägg men kan inte tro att det var din mening. Jag vet väl att man inte behöver äta tårta när någon (läs jag) fyller år. Jag uppskattar en tårtbit mer än att jag vill ha ett glas bubbel/alkohol. Har inga som helst planer på ett liv utan fika vid vissa tillfällen. Är inte det som är mitt problem. 

Jag ska kolla upp det! Men är inte intresserad av att jaga kalorier. Jag vill få en helhetssyn på LCHF. Och som jag nämnde ovan, ser jag det som något jag kommer ta steg för steg. 

Oftast  är det jag som säger de saker som för vissa tycker verkar nedlåtande.. man får ta det som en prövning!

Iallafall så vill jag att du beaktar att LCHF är en sekt, ha du väl blivit adopterad så finns ingen återvändo.

Dvs jag har ett helvete med enskilda tårtbitar, jag vill inte må dåligt, min kropp klarar inte allt det sockret!

Men det är jag det 64+, det finns ingen återvändo bara domen att man är dömd till att äta riktig mat, får man i sig en tårtbit så  mår man illa och sätter hela matplaneringen åt sidan i övrigt, så känslig är jag!

Men för sjutton jag har aldrig varit glad i tårta.. vem hittade på det, vad är det för fel på att bjuda på riktig mat.. typ grillparty?

Iallafall.. LCHF är ett endaste grillparty, grilla kött, fisk, fågel, skaldjur, grönsaker, rotfrukter.. tillomed majskolvar, med massor av smör!

Nu måste man lixom inte grilla allt, så det går lika bra med sjötunga Waleska samt Tonedou.. om man har råd!

Hur som helst så har jag lärt mig att litta oavsett så är det mest gott med antingen smörslungade gröna ärter/blomkål eller rätt av med en sk pissasallad på vitkål.

Jag kan återkomma med mer recept, men jag vet att de finns massor av LCHF-recept av en massa kockar, som jag inte klarar av!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg