Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Jag började med LCHF strikt (KETO) för nio dagar sedan. Första fyra dagarna gick jag ner drygt tre kilo vilket naturligtvis var jätteroligt. Jag har i hela mitt liv varit en jojo bantare och har ett BMI 35 idag med misslyckade dieter i ryggen. Så jag har inget val, jag måste gå ner i vikt och läste mycket om LCHF. Förutom mina minskade kilon förlorade jag 3 cm runt både midja och höfter vilket varit mina ”problemområden”.

Dag fem gick jag helt plötsligt upp +0,7 och har sedan dess stått still. Idag dag åtta har jag gått upp ytterligare +0,1 och även två centimer plus runt midjan.

Jag har konto här för att kunna skapa strikta (Max 15 g kolhydrater) mealplans, jag registrerar allting slaviskt i Lifesum (20g kolhydrater, 66g protein och 157g fett). Det motsvarar 5% kolhydrater, 15% protein och 80% fett. Och jag tränar varje dag, varannan dag Zumba och varannan dag långpromenad (6 km). De dagarna jag inte orkar träna går jag alltid en kortare promenad på 3,5 km. Ändå står vågen helt still (med påplussade kilon...). Jag dricker ordentligt, äter tre mål per dag ibland med mellis (oliver eller två, tre pekannötter så jag aldrig överstiger mitt dagsintag). 

Jag tycker keton är fruktansvärt jobbigt och det tar väldigt mycket på mig så jag räknar ner dagarna tills jag gått ner minst fem kilo sammanlagt så jag kan gå på den lite ”lättare” LCHF (50g kolhydrater Istället för 20g som nu). Det känns så vansinnigt omotiverande att ”gå upp” när jag gör allting i boken ”rätt”. Någon som vet vad detta kan bero på? :( förväntar mig såklart inte en ”otrolig” viktnedgång men ledsen att det går åt fel håll efter så kort tid :( 

Skulle uppskatta era resor jättemycket, hur lång tid det tog för er de första tio, tjugo kilon mm.

• Like 1

Välkommen till forumet, NewbieLCHF!

Det finns jättemånga anledningar till att fettet bara rinner av vissa medan andra som gör allt rätt inte får resultat. Vi börjar ändå med det viktigaste - tålamod! Du har hållit på i en vecka, det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser. Men om du upplever keto som jobbigt så varför ens köra så? Testa att öka kolhydratmängen en liten aning för att se var din optimala nivå för att balansera viktnedgång och trivsel ligger.
Så småningom, när du landat i metoden, kan man också fundera över följande:
På vilket sätt är keto jobbigt?
Kön? (Gissar på kvinna eftersom du zumbar.)
Ålder?
Andra hälsoproblem (hår/hud/mage/sjukdomar)?
Stress?
Sömn?
Ja, det finns massor av parametrar som spelar in. Men börja med tålamod. Att försöka hitta en lagomnivå för kolisar kan du experimentera lite med, för mig ligger den på ca 30-35g men i övrigt bör du köra i minst nån månad innan du börjar mixtra, gärna lite längre. 

• Like 7

Kroppen är ju ingen maskin. Ändrar du något så slår inte förändringen igenom omedelbart - det sker en anpassning. Den anpassningen tar inte en vecka utan allra minst en månad och vill man se en varaktig resultat så tar det flera månader och man måste vara konsekvent. Det är helt normalt att vikten går upp och ner +/- 2 kg. även om man inte ändrar något i kosten, motionen och levernet i övrigt. Tränar du mycket så är det inte ovanligt att man kan gå upp i vikt lite grann efter träningen då kroppen håller kvar vatten för att reparera eventuella muskelbristningar.

De flesta upplever att de tappar 2-3 kilo i början då de börjar äta strikt keto speciellt om de åt mycket pasta, bröd, stärkelserik mat innan. Stärkelsen håller kvar vatten precis som en redning i en sås. Slutar du tillföra mjölet rinner vattnet ut.

Kom också ihåg att du tänker ju bara på att bli av med fettförråden men vågen visar din totala vikt som består av muskler, vatten, ben och fett. Bygger du muskelmassan eller får tätare benstomme av att äta bättre och mer näringsrikt så kan siffran på vågen gå upp. Samtidigt kan du ju fortfarande bränna fett. Samlar kroppen på sig vatten som efter träningen, om man blir sjuk eller innan mens så kan siffran också gå upp. 

Dessutom tar ju kroppen i första hand näring och energi från det du äter och du behöver sänka insulinet samt stresshormonerna som till exempel kortisol för att kroppen ska tycka att det är läge att bränna fett. Om du fastar och bara dricker vatten så kan kroppen ta ca 220 gr fett per dag så de som rasar i vikt tappar också en del vatten som man sedan samlar på sig igen. Viktminskningskurvan är aldrig linjär.

• Like 6

Hej och välkommen!

Hela min viktminskningsresa på drygt 20 kilo bestod av platåer. Så här såg mitt personliga mönster ut som upprepade sig i flera månaders tid:
Långsamt mätt av allt mindre och färre måltider under 3-4 veckors tid
Vrålhunger, ökade mängder mat
Plopp! 1,5-2 kilo i viktminskning i ett svep

Jag är 55+ så jag insåg att för min del var inte LCHF någon "quick fix" utan det fick ta den tid det tog. Det är dessutom bättre att mäta sig än väga sig. Eftersom du tränar kan du mycket väl tappa i fettvikt men öka i muskelvikt.

• Like 5