Emma01 Posted May 7, 2020 Share Posted May 7, 2020 Hej! Jag är en typ 1 diabetiker och har länge funderat på att börja med LCHF. Jag är dock rädd angående ketonvärdet. Jag förstår inte riktigt vad ketoacidos innebär. Om jag börjar med LCHF och minskar mitt insulinintag och har bra blodsockervärden kan jag då få höga ketonvärden? Man får ju höga ketonvärden när det är brist på insulin i kroppen i och med att jag kommer att sänka basaldosen och bolusdosen (tänkte börja strikt dvs äta 20 g kh per dag) kommer jag då att ha insulinbrist i kroppen även om mina blodsockervärden inte är höga? Kan någon förklara detta för mig, tack. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 8, 2020 Share Posted May 8, 2020 DietDoctor rekommenderar försiktighet vid diabetes typ 1 just med tanke på att minskad insulintillförsel kan göra att man hamnar nära gränsen för ketoacidos. Om man missar en spruta eller om pumpen krånglar så kan det bli farligt innan man märker något. Jag hade nog börjat med typ 100 g kh per dag, i alla fall till att börja med. Äter du vanlig kost nu så får du rimligen ändå mycket stora vinster med liberal LCHF. Läs mera på hemsidan: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/lchf-och-diabetes Lycka till och posta gärna i tråden hur det går för dig! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post POS Posted May 8, 2020 Popular Post Share Posted May 8, 2020 Vill rekommendera dig att söka in till Facebook-gruppen "Smarta Diabetiker (Gruppen)", https://www.facebook.com/groups/SmartaDiabetiker/ där det finns tusentals typ 1-diabetiker som äter LCHF-kost, med olika kh-nivåer. De allra flesta av dessa äter någonstans mellan 20-50 gr kolhydrater/dygn. Själv är jag typ 1-diabetiker sedan snart 40 år och har ätit strikt LCHF i över 10 år (<20 gr kh/dygn). Jag har altid en ketonnivå mellan 0.5-3 mmol/l och har ALDRIG under hela mitt diabetesliv drabbats av ketoacidos. Det gäller att skilja på "ketos" och "ketoacidos". Ketos är ett helt naturligt tillstånd där kroppen använder ketoner som energi. Ketoacidos är ett tillstånd där kroppen pga av insulinbrist börjar "tokproducera" ketoner. Förutom insulinbrist, så krävs oftast vätskebrist och salt/mineralbrist för att framkalla en ketoacidos, som kan uppstå vid t.ex uttorkning eller magsjukdom. Tillsammans med högt blodsocker, oftast långt över 12 mmol/l vilket anses vara den blodsockergräns som bl.a används vid diagnossättning. Jag vill hävda att det är långt vanligare för typ 1:or som äter "tallriksmodellmat" att drabbas av ketoacidos, då den höga kolhydratmängden kräver betydligt mer insulin, och oftare, jämfört med oss som äter LCHF. I gruppen "Smarta Diabetiker" är det ytterst, ytterst sällan någon som rapporterat att ha drabbats av ketoacidos, vilket om man söker in till andra diabetesgrupper annars är ganska vanligt rapporterat. Att avgöra om man har insulinbrist är oftast ganska enkelt; ditt blodsocker kommer gå upp långt innan någon risk för ketoacidos föreligger. Om man är en ansvarsfull typ 1:a så brukar man normalt kontrollera sitt blodsocker flera gånger dagligen, så det brukar oftast finnas tid att uppmärksamma om något är fel vad gäller insulintillförseln. Det är främst de med insulinpump som verkar ha mest problem med ketoacidoser, pga av teknikstrul, krånglande infusionsset, av värme förstört insulin osv. Det finns några specialfall som kan nämnas. Vissa mediciner, t.ex SGLT 2-hämmare kan framkalla ketoacidos och även vid relativt normala blodsockernivåer. Detta kallas för "euklidisk ketoacidos". Vad som än sägs av vissa motståndare till LCHF-kost för diabetiker är det en mycket, mycket ovanlig diagnos. Det finns även rapporter om personer som under graviditet, extrem uttorkning, kraftig magsjuka eller personer som missbrukar olika droger och läkemedel har rapporterats drabbats av "euklidisk ketoacidos". Så det krävs betydligt mer speciella omständigheter än att "bara äta LCHF" för att drabbas av euklidisk ketoacidos. Det viktigaste för en typ 1-diabetiker som äter LCHF-kost är att hela tiden säkerställa att det långtidsverkande/basaldosen är korrekt tillförd och inställd. Det är detta insulin som hanterar den glukosutsöndring som levern orsakar och som under hela dygnet "är på", om än oftast i ett kontinuerligt, lågt tempo. Många använder fasta som ett sätt att ställa in denna dos, men oftast kan man bevara den basaldos man har "innan LCHF", på samma nivå när man sedan ändrar sin kost. När basaldosen är rätt, så ligger blodsockret stabilt mellan måltiderna. Det är främst snabbinsulin/bolusdoserna som kraftigt måste minskas när man ändrar sin kost. Dessa doser ska bara användas främst för att ta hand om de kolhydrater som maten innehåller, och sedan lämna kroppen så fort som möjligt. Räkna med att behöva minska dina bolusdoser med 70-80%, vilket är vanliga nivåer för de typ 1:or som växlar över till LCHF-kost. Då man ganska naturligt kommer kännas sig "mätt längre tid" då LCHF-maten innehåller mer fett, brukar det vara ganska vanligt att typ 1:orna äter mellan 1-3 gånger per dag, med ca 1-3 E snabbinsulin till varje måltid. Fördelningen mellan basal och bolus blir därför helt annorlunda för LCHF-ätarna jämför med andra diabetiker. Inom vården vill man gärna ha en 50-50%-fördelning mellan dostyperna, medan för en LCHF-ätande typ 1:a är förhållandet snarare 90-10% (basal-bolus). Igen, det är den efter din kropp väl anpassade basaldosen som är det som "skyddar" dig från insulinbrist och ketoacidosrisken. För att läsa på mer om skillnaden mellan ketos och ketoacidos, se gärna Smarta Diabetikers artikel, https://smartadiabetiker.se/ketos-och-ketoacidos/ 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma01 Posted May 8, 2020 Author Share Posted May 8, 2020 Men tack så hemskt mycket för ditt svar, du anar inte hur mycket detta hjälpte mig. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma01 Posted May 8, 2020 Author Share Posted May 8, 2020 1 timme sedan, Kjell Granelli sade: DietDoctor rekommenderar försiktighet vid diabetes typ 1 just med tanke på att minskad insulintillförsel kan göra att man hamnar nära gränsen för ketoacidos. Om man missar en spruta eller om pumpen krånglar så kan det bli farligt innan man märker något. Jag hade nog börjat med typ 100 g kh per dag, i alla fall till att börja med. Äter du vanlig kost nu så får du rimligen ändå mycket stora vinster med liberal LCHF. Läs mera på hemsidan: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/lchf-och-diabetes Lycka till och posta gärna i tråden hur det går för dig! Jag får nog börja lite mjukt och får se hur det funkar med mig. Tack för ditt svar! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 8, 2020 Share Posted May 8, 2020 23 timmar sedan, Emma01 sade: Hej! Jag är en typ 1 diabetiker och har länge funderat på att börja med LCHF. Jag är dock rädd angående ketonvärdet. Jag förstår inte riktigt vad ketoacidos innebär. Om jag börjar med LCHF och minskar mitt insulinintag och har bra blodsockervärden kan jag då få höga ketonvärden? Man får ju höga ketonvärden när det är brist på insulin i kroppen i och med att jag kommer att sänka basaldosen och bolusdosen (tänkte börja strikt dvs äta 20 g kh per dag) kommer jag då att ha insulinbrist i kroppen även om mina blodsockervärden inte är höga? Kan någon förklara detta för mig, tack. Det funkar med LCHF och typ 1, du skall bara skilja från typ 2! Jag utgår från att du förstår skillnaden mellan typ 1 och typ 2/Hyperinsulinemi/insulinresistens? Iallafall den stora fördelen för typ 1 är ett stabilare blodsocker, mindre doser tillsatt insulin.. dvs att tillsätta insulin är en räkneövning, antingen tar man för lite eller för mycket. Hur som helst för typ 1.. litta samma som friska, man använder mer fett för sitt kaloribehov, därmed beghövs inte heller lika mycket insulin. Dvs man får ett stabilare blodsocker.. dvs det blir färre felberäkningar av insulinbehov. Oandrasidan.. finns fler sidor, till slut så får man även räkna på inulinbehovet för protein/aminosyror! Hur som helst så skall typ 1 hålla god distans till ketoacidos.. medans typ 2 får lov att köra värsta ketosen, deras bukspottkörtel utsöndrar insulin och hindrar ketoacidos! Iallafall så är det som så att typ 1 oftast kan använda kolhydrater som kalorier.. iomed att de inte är insulinresistenta.. så det finns sällan anledning att lägga sig på lägsta nivå. Oså till ketoacidos, det är ett tillstånd när det finns för lite insulin/när bukspottkötrteln inte utsöndra adekvata mängder, då innebär det dels höga blodsockernivåer samtidigt som det bildas ketoner i levern iomed att fett frigörs från adiopote vävnad! Och som ett sidostick.. bantare/typ2/vissa motionärer kan komma upp till en ketonhalt på 6, sen så slår bukspottkörteln till och utsöndrar insulin för att bromsa lipolysen i adiopote vävnad! Iallafall, så har vi den sk Optimala ketosen.. dvs mellan 1-3.. gäller för i övrigt friska/bantare/typ 2.. dvs man förbränner då inte mer fett, man stressar bara ämnesomsättningen. Oså åter till typ 1, man måste inte befinna sig i ketos alls.. det behöver rätt sällan friska heller! Summa summarum.. för typ 1, ett lågt och jämnt kolhydratintag ger stabilare blodsocker, enklare att räkna ut lämplig dos insulin.. man behöver inte ligga lika lågt på kolisar som typ 2/bantare! Oså som brasklapp.. enligt SLV skall vi äta 50-60 E% kolhydrater.. strikt LCHF för bantare/typ2 kan inledningsvis landa på 5 E%.. dvs 20-25 gram, glöm det för typ 1, iallafall cirka 100 gram/20 E%, det är där man tangerar ketos! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma01 Posted May 8, 2020 Author Share Posted May 8, 2020 12 minuter sedan, Zepp sade: Det funkar med LCHF och typ 1, du skall bara skilja från typ 2! Jag utgår från att du förstår skillnaden mellan typ 1 och typ 2/Hyperinsulinemi/insulinresistens? Iallafall den stora fördelen för typ 1 är ett stabilare blodsocker, mindre doser tillsatt insulin.. dvs att tillsätta insulin är en räkneövning, antingen tar man för lite eller för mycket. Hur som helst för typ 1.. litta samma som friska, man använder mer fett för sitt kaloribehov, därmed beghövs inte heller lika mycket insulin. Dvs man får ett stabilare blodsocker.. dvs det blir färre felberäkningar av insulinbehov. Oandrasidan.. finns fler sidor, till slut så får man även räkna på inulinbehovet för protein/aminosyror! Hur som helst så skall typ 1 hålla god distans till ketoacidos.. medans typ 2 får lov att köra värsta ketosen, deras bukspottkörtel utsöndrar insulin och hindrar ketoacidos! Iallafall så är det som så att typ 1 oftast kan använda kolhydrater som kalorier.. iomed att de inte är insulinresistenta.. så det finns sällan anledning att lägga sig på lägsta nivå. Oså till ketoacidos, det är ett tillstånd när det finns för lite insulin/när bukspottkötrteln inte utsöndra adekvata mängder, då innebär det dels höga blodsockernivåer samtidigt som det bildas ketoner i levern iomed att fett frigörs från adiopote vävnad! Och som ett sidostick.. bantare/typ2/vissa motionärer kan komma upp till en ketonhalt på 6, sen så slår bukspottkörteln till och utsöndrar insulin för att bromsa lipolysen i adiopote vävnad! Iallafall, så har vi den sk Optimala ketosen.. dvs mellan 1-3.. gäller för i övrigt friska/bantare/typ 2.. dvs man förbränner då inte mer fett, man stressar bara ämnesomsättningen. Oså åter till typ 1, man måste inte befinna sig i ketos alls.. det behöver rätt sällan friska heller! Summa summarum.. för typ 1, ett lågt och jämnt kolhydratintag ger stabilare blodsocker, enklare att räkna ut lämplig dos insulin.. man behöver inte ligga lika lågt på kolisar som typ 2/bantare! Oså som brasklapp.. enligt SLV skall vi äta 50-60 E% kolhydrater.. strikt LCHF för bantare/typ2 kan inledningsvis landa på 5 E%.. dvs 20-25 gram, glöm det för typ 1, iallafall cirka 100 gram/20 E%, det är där man tangerar ketos! Tack för ditt svar. Om jag nu har förstått dig rätt så menar du att det är farligt för typ 1 diabetiker att gå på en strikt LCHF dvs 20-25 gram kolhydrater/dygn? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 9, 2020 Share Posted May 9, 2020 12 timmar sedan, Emma01 sade: Tack för ditt svar. Om jag nu har förstått dig rätt så menar du att det är farligt för typ 1 diabetiker att gå på en strikt LCHF dvs 20-25 gram kolhydrater/dygn? Nej, det är inte farligt. Det finns typ 1 som fastar flera dagar utan problem. Men det kräver invänjning och kunskap om hur kroppen funkar. Fråga gärna i Facebook-guppen "Smarta Diabetiker (Gruppen)" som det tipsas om ovan. Där finns många typ 1 som äter minimum av kolhydrater och fastar. 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 9, 2020 Share Posted May 9, 2020 17 timmar sedan, Emma01 sade: Tack för ditt svar. Om jag nu har förstått dig rätt så menar du att det är farligt för typ 1 diabetiker att gå på en strikt LCHF dvs 20-25 gram kolhydrater/dygn? Jag menar att typ 1 inte skall följa råd för typ 2/bantare! Det är inte farligt för typ 1 att köra strikt LCHF/Keto, men det kräver en hel del erfarenhet, nya recept, nya vanor samt en anpassning av kroppens förmåga att i huvudsak använda fett som främsta kalorikälla (man måste inte nödvändigtvis befinna sig i ketos som typ 1)! 20-25 gram kolisar.. 5E% är induktionsfasen.. det blir rätt lite kolhydrater.. väldans lite faktiskt, mest bara gröna blad.. då kan man om man har en fungerande bukspottkörtel få en massa omställningsproblem/man mår skit, det brukar gå över på 4 veckor.. för de som har en fungerande bukspottkörtel! Såå jag vill främst pepåka att det är en väldans skillnad mellan typ 1 och typ 2, du måste hur som helst tillsätta insulin via spruta eller pump, en (kanske den enda fördelen är att du antagligen inte är insulinresistent?) men det går att göra om man framhärdar.. där vill du antagligen inte hamna, dvs dubbel diabetes? Såå, du har nackdelar men oxå fördelar, du behöver tillsätta insulin antingen genom spruta eller pump.. det blir hur som helst aldrig lika exakt som om du hade en fungerande bukspottkörtel.. så LCHF/Keto för typ 1 handlar till stora delar om mindre felberäkningar av tillsatt insulin! Oså.. finns det insulinbantning.. en bland typ 1 förekommande metod att gå ner i vikt.. undvik detta som metod.. iallafall om du fortfarande äter enligt SLV! Nu tror jag att jag börjar bli lite tråkig/många förmaningar.. så vet du då vad jag gör, jag länkar till Dr Bernstein, han är själv typ 1, han är gammal.. han är egentligen Ingenjör, han är typ 1 sedan barndomen! Iallafall så jobbade hans fru på något labb, så hon kunde låna hem lite utrustning, han fann då att hans typ 1 inte alls var i kontroll! Såå vad tror du att han gör, han började en utbildning till läkare på äldre dar.. till stora delar på grund av att få sina erfarenheter publicerade i vetenskapliga tidskrifter! Du kan Googla på Dr Bernstein Diabetes Solution, finns hur mycket som helst, han är hur tråkig som helst att lyssna på! Så här får du en gammal länk; https://www.youtube.com/watch?v=BdxPfxIbKqo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts