Jump to content

Förhöjd blodtryck efter 3 veckor i Ketosis

Lobke

Recommended Posts

Hej, 
Jag undrar en sak. Hoppas någon här vet nåt mer än mig. Jag har börjat min Keto resa för tre veckor sen. Det har varit en relativ lätt resa. Jag kom i Ketosis efter två dagar av minskat kolhydrater till under 20. Jag köpte teststickor. Jag åt redan nyttig innan, fast med bröd och frukt. 
Anledningen att jag testar Keto är för att jag har en njursjukdom ADPKD (cystor på njurarna, tills njurarna väger upp till 5 kg styck med njursvikt som följd)).

En ny studie (2019) där de har testat Keto dieten på katter och råttor o möss, ser lovande ut. Cystorna lever och växer på främst glukos har de upptäckt. Några berättelser har jag läst av andra utomlands som testar dieten redan. (Trots att de har sagt att studien inte är klar), och även om de inte vet säkert än, ser det lovande ut för de som provar (på blodtester). 
Jag väntas inte bli väldigt sjuk innan jag fyller 70, (som min far och hans syskon) men jag tänkte testa Keto dieten för att se om de cystorna som finns krymper och ingen nya tillkommer. Just nu har jag ingen försämrad njurfunktion ännu, bara lite förhöjt blodtryck kanske.
Min vikt är redan ideal, jag ska inte gå ner i vikt (Max 1 kg) , väger 49 kg och är 160 cm.och är 40 år, 4-barns mamma.  
Jag röker inte, dricker inte alkohol eller kaffe , äter bra mat, ingen sötsaker (inte hellre innan Keto), försiktig med salt. Det enda som inte är så på topp är min kondition kanske. Jag tränar, och promenerar mycket. Men Hög intensiv träning är tufft. 
Nu till frågan.
Min blodtryck har legat runt 125/85 innan Keto dieten. Mitt mål är att få den stadigt under 130/80 eftersom min läkare har sagt att jag annars ska böja med blodtrycksmedicin om ett år. Att få ner blodtrycket är andra anledningen för mig att prova Keto. 
Min blodtryck har dock HÖJTS nu sista veckan. Jag har inte mätt i första två veckor. (140/90 eller högre ibland , efter vila) Och nu undrar jag om det finns ett samband med att jag har lagt om kosten. Finns det flera som kan få förhöjt blodtryck av denna diet? Eller temporärt innan omställningen är fullständig? (Och när är det?) Jag trodde att jag har sett nån artikel på DD där det nämndes att i undantagsfall blodtrycket kan höjas, men nu hittar jag inte den. Eller så läste jag det någon annanstans. 
Det enda jag kan komma på är att jag har fått få lite kalium kanske. Kanske jag ska ta en blodprov. 
Så jag ta gärna emot tips. Jag tror min njurläkare kommer säga att sluta med Keto dieten. Eller starta blodtrycksmedicin. Och om jag måste det så får jag väl göra det men det känns onödigt eftersom dieten är så bra annars. Jag har mer energi. 😀 🙏🏽 

Hej och välkommen hit.

Jag vet tyvärr inget om ADPKD men jag kan kommentera blodtrycket lite. Mitt blodtryck sjönk som en sten när jag gick in i ketos. Vag jag har läst mig till så får de flesta lägre blodtryck...

Lycka till!

• Like 2
  • Thanks 1

Jag vill också säga att jag inget vet, men vill berätta mina erfarenheter.

Jag började medicinera för högt blodtryck strax innan jag började med LCHF 2007. Efter ett tag testade jag att minska medicinen, och det fungerade bra. Halvering, ungefär. Läkaren var mer inne på "undvik salt och mättat fett", och jag berättade inte för honom.

Ett antal år och inget hände. Så plötsligt kom jag till blodbussen och blodtrycket var mycket lägre än vanligt. Det jag vet att jag gjort den gången var tillskott av MSM (+C-vitamin). Jag kunde i alla fall sluta med medicinerna efter ett tag.

Så min tanke är att blodtryck kan vara kopplat till mineral- och vitaminbrister. Men exakt vad...?

• Like 3
  • Thanks 1

On 2020-05-11 at 11:09, Lobke sade:

Nu till frågan.
1. Min blodtryck har legat runt 125/85 innan Keto dieten. Mitt mål är att få den stadigt under 130/80 eftersom min läkare har sagt att jag annars ska böja med blodtrycksmedicin om ett år. Att få ner blodtrycket är andra anledningen för mig att prova Keto. 
Min blodtryck har dock HÖJTS nu sista veckan. Jag har inte mätt i första två veckor. (140/90 eller högre ibland , efter vila) Och nu undrar jag om det finns ett samband med att jag har lagt om kosten.

2. Det enda jag kan komma på är att jag har fått få lite kalium kanske. Kanske jag ska ta en blodprov. 
Så jag ta gärna emot tips. Jag tror min njurläkare kommer säga att sluta med Keto dieten. Eller starta blodtrycksmedicin. Och om jag måste det så får jag väl göra det men det känns onödigt eftersom dieten är så bra annars. Jag har mer energi.

1. Kroppen har ju en fantastisk förmåga att kalibrera systemet till optimal funktion (blodtryck, puls, syrgasmättnad, pH-värde, kalium-, natrium-, kalciumnivåer etc.. Tillfälliga skutt i blodtryck runt 150/90 är helt normalt. Blodtryck/puls varierar över dygnet, så om du är det minsta orolig, utnyttja en helgdag och ta blodtrycket vid ett 10 - 20-tal tillfällen. Då kommer du att se vad som händer bl.a. före och efter måltiden.

I mitt fall när jag inledde med LCHF-kost, hade jag blodtrycksmedicinering (före den 25 år tidigare, blodtryck i storleksordning 170/85) men med medicinering sällan bättre än 140/80. Genom LCHF sjönk mitt blodryck, varför jag själv satte ut medicineringen. Nu har jag ett medelblodtyck på 130/80. Det får du kanske se som ett ad hoc-exempel men normalt sett håller ketosen blodtrycket nere.  

2. Eftersom du håller natriumsaltet nere är sannolikheten för lågt kalium inte särskilt stor. Snarare bör du kika på kalcium/magnesiumbalansen - centrala för hjärtat (kalcium för hjärtats kontraktion, magnesium för dess avslappning).

Du kanske skall investera i en blodanalys, där får du alla väsentliga data. Själv tog jag en sådan i julas (45 analyser), som gav mig mycket fina belägg för ketoskostens fördelar.

• Like 2
  • Thanks 1

Precis som de flesta här skriver sjunker blodtrycket normalt när man äter ketogent så jag skulle fortsätta mäta blodtrycket några gånger om dagen (när du inte är stressad) och se vart det tar vägen (men med din njursjukdom så det är ju viktigt att du synkar detta med din läkare!). Det finns ju andra naturliga alternativ som sänker blodtrycket (typ rödbetspulver) men samma sak med detta, prata med läkaren om det.

• Like 3
  • Thanks 1

13 timmar sedan, HelgeK sade:

Det finns mycket att läsa om  kalium och natrium,  och det behövs.   Här är en länk till en artikel av Volek och phinney om natrium och kalium   https://www.virtahealth.com/blog/potassium-sodium-ketogenic-diet       och James Dinicolantonio har skrivit mycket om Natrium(det finns mycket på youtube), och hans bok "The Salt Fix" är mycket läsvärd bara en länk bland många:  https://highintensityhealth.com/james-dinicolantonio-salt-fix-high-salt-diets-are-back/

Tack Helge! Mycket läsvärd, I din länk om kalium O natrium förklarades att en stresshormone frigöres när balansen är fel , vilket höjer blodtrycket. Jag ska först mäta idag med blodprov och sen lägga till mer salt. Och efter att ha pratat med min läkare mer kalium. Mina njurar är full funktionell än så länge och då är kalium ok. Jag äter redan stora mängder avocado och spenat, så kanske ett tillskott. Jag äter tillskott med magnesium, inte calcium ännu. Men jag äter en hel del mjölkprodukter. Min blodtryck imorse när jag vaknade (sov väldigt dåligt inatt>oro) va 156/96, 65 puls. Helt bisarrt. Börja tro att jag ska få stroke snart. Båda mina föräldrar har hög blodtryck. Min pappa pga njurarna min mamma fick det när hon va 50. 

19 timmar sedan, HelgeK sade:

Ett citat från Ann  Fernholm

"När stora mängden fruktos bryts ner i levern, bildas bland annat urinsyra som biprodukt. Personer som äter mycket vitt socker och fruktos, samtidigt som kroppen får nog med energi från annat håll, får mer urinsyra i sitt blod. Höga halter urinsyra kan bidra till att njurstenar bildas.25 okt. 2012

Om njursten och fruktos | Ett sötare blod"

Det stämmer med mina egna erfarenheter. Två veckor efter jag börjat med LCHF, så sjönk mitt blodtryck från 130 - 90 till 125 - 75. (Urinsyra är känt för att HÖJA blodtrycket).Även xylitol är känt för att bilda urinsyra, men jag antar att du undviker "kalorifria sötningsmedel" De har visat sig höja insulin nivåerna.

Jag har aldrig ätit mycket vit socker, redan som barn tyckte jag inte om söta saker. Så jag tror inte detta stämmer in på mig, men det är bra att veta för då kan jag hålla koll på det. Tack! 

17 timmar sedan, HelgeK sade:

Den kansdensiska njurläkaren Jason Fung har skrivit om ADPKD I den här artikeln: https://www.dietdoctor.com/se/fasta-och-sjukdomar-karaktariserade-av-overdriven-tillvaxt  I artikeln har man inte översatt den engelska förkortningen för ADPKD utan där står PCKD, som är den engelska förkortningen. Men Jason Fung menar att Fasta förmodligen är ett bra sätt att behandla ADPKD.Ett citat från ovanstående artikel:

"Detta leder således till en intressant möjlighet. Snarare än att försöka blockera näringssensorer, varför inte helt enkelt begränsa samtliga näringsämnen, och på så vis naturligt sänka stimulerandet av alla sensorer? Detta skulle samtidigt sänka insulinet och mTOR medan SIRT1 förhöjs. Vore det inte mycket mer effektivt att jobba med samtliga näringssensorer för att minska tillväxten, snarare än bara en åt gången? Skulle det inte vara bra att använda fasta som behandling av PCKD? Detta skulle vara en mycket mer effektiv strategi för att minska oönskad tillväxt.

Djurstudier visar att detta kan göras framgångsrikt. Bland möss använder man grav kalorirestriktion och minskar intaget med 30-50%. Precis som man trott hämmades tillväxten av cystor. Medan tillämpningen på människor är okänd och exakta molekylära mekanismer är okända visar det ändå en frestande behandlingsstrategi för PCKD, men också vidare till alla sjukdomar som karaktäriseras av överdriven tillväxt (cancer). Varför inte helt enkelt fasta, och signalera till näringssensorerna att ingen mat finns tillgänglig? Detta kommer i så fall att signalera till kroppen att det är dags att sakta ner tillväxt som inte behövs (cystceller och cancerceller). Denna behandling är gratis och tillgänglig för alla."

Många LCHFare tillämpar någon form av fasta. Man äter alltså inte så ofta som HKLFarna. 16 - 8 är nog vanligast. Man  har ett ät fönster på 8 timmar, och fastar sedan i 16 timmar. Den vanligaste tillämpningen är nog att man inte äter något efter kvällsmålet,  och hoppa över frukosten. Man dricker bara vatten the eller kaffe på morgonen, för att få bort de hunger känslor som beror på att magsäcken är tom( När man ätit LCHF en tid känns det naturligt att inte äta så ofta .Men en del går över till att äta Ett Mål Om Dagen(EMOD). 

Jag har läst den, väldigt bra! fung refererar till den stora studien som Weimbs har gjort och varför jag har börjat med Keto. 👍🏼😀

17 timmar sedan, Nils Engström sade:

1. Kroppen har ju en fantastisk förmåga att kalibrera systemet till optimal funktion (blodtryck, puls, syrgasmättnad, pH-värde, kalium-, natrium-, kalciumnivåer etc.. Tillfälliga skutt i blodtryck runt 150/90 är helt normalt. Blodtryck/puls varierar över dygnet, så om du är det minsta orolig, utnyttja en helgdag och ta blodtrycket vid ett 10 - 20-tal tillfällen. Då kommer du att se vad som händer bl.a. före och efter måltiden.

I mitt fall när jag inledde med LCHF-kost, hade jag blodtrycksmedicinering (före den 25 år tidigare, blodtryck i storleksordning 170/85) men med medicinering sällan bättre än 140/80. Genom LCHF sjönk mitt blodryck, varför jag själv satte ut medicineringen. Nu har jag ett medelblodtyck på 130/80. Det får du kanske se som ett ad hoc-exempel men normalt sett håller ketosen blodtrycket nere.  

2. Eftersom du håller natriumsaltet nere är sannolikheten för lågt kalium inte särskilt stor. Snarare bör du kika på kacium/magnesiumbalansen - centrala för hjärtat (kalcium för hjärtats kontraktion, magnesium för dess avslappning).

Du kanske skall investera i en blodanalys, där får du alla väsentliga data. Själv tog jag en sådan i julas (45 analyser), som gav mig mycket fina belägg för ketoskostens fördelar.

Tack Nils, 

jag mätte blodtrycket säkert 10 ggr igår, efter vila. Alla va höga. Och ju mer jag försökte vila skalle  iMan, ju högre den blev. Så lite stress är nog inblandad. Jag ska testa värden idag, så få vi se...tack! 

• Like 2

16 timmar sedan, Peter B sade:

Precis som de flesta här skriver sjunker blodtrycket normalt när man äter ketogent så jag skulle fortsätta mäta blodtrycket några gånger om dagen (när du inte är stressad) och se vart det tar vägen (men med din njursjukdom så det är ju viktigt att du synkar detta med din läkare!). Det finns ju andra naturliga alternativ som sänker blodtrycket (typ rödbetspulver) men samma sak med detta, prata med läkaren om det.

Rödbetspulver? Finns det? Är det kolhydrater i? Jag hade börjat med rödbetsjuice innan Keto men så finns det för mycket kolhydrater i , så jag slutade.....

• Like 1
  • Confused 1

9 timmar sedan, Lobke sade:

Tack Nils, 

jag mätte blodtrycket säkert 10 ggr igår, efter vila. Alla va höga. Och ju mer jag försökte vila skalle  iMan, ju högre den blev. Så lite stress är nog inblandad. Jag ska testa värden idag, så få vi se...tack! 

Av vad du hittills beskrivit, skulle jag satsa på att dina elektrolyter kan ligga fel. Du kommer förhoppningsvis att få klart hur efter nästa blodananalys!

• Like 2

10 timmar sedan, Peter B sade:

Ja det är massor av kolhydrater. ;) ☠️ Men tanken är nog att man ska ta ganska små mängder. Nitrat är ju knappast nyttigt om det överkonsumeras.

Detta har blivit en ny fluga bland tränande människor att inta. Då det ska öka prestationen.

• Like 3

6 timmar sedan, Nils Engström sade:

Av vad du hittills beskrivit, skulle jag satsa på att dina elektrolyter kan ligga fel. Du kommer förhoppningsvis att få klart hur efter nästa blodananalys!

Nu kom resultatet av blodprovet. Allt såg bra ut. Kalium, fosfat, natrium, albumin mm. Dessutom va mina njurvärden (keratin o Egfr), en aning bättre än i oktober. Mina njurvärden är än så länge lika bra eller till o med lite bättre än referensvärdet för 40 åringar. Om de håller sig så här bra, under kommande åren, då blir det ketos förtjänst. Eftersom allas njurvärden gå ner med åldern (vid 50 har man 75% kvar tex, vid 40 80%. Jag hade 87%. Mest troligen för att jag har varit smal hela mitt liv, inte dricker kaffe, alkohol eller coffeine, socker mmSå det va skönt, blir bara inte klokare på mitt blodtryck. 
jag ska se om den går ner om en vecka. Det är kanske omställningen, det gick ganska raskt. Läste på en hemsida att man kan få förhöjd blodtryck med starten av Keto om man går för fort. Kroppen hänger inte med. Det tog bara två dagar att hamna i full blown ketos, och jag har haft lite för mycket tid som jag har lagt på egen studier kring ämnet. Kanske jag har stressat min kropp. Nån tipsade om att äta lite kolhydrater igen , kanske lite bröd eller frukt, och sen trappa ner under några dagar. Ska prova rödbetspulver och äppelcidervinäger också. Tanken va ju att få ner min blodtryck , inte upp 🙃. Tack alla, för svaren. Mycket uppskattat. Ös på bara med idéer . Jag ska hålla er uppdaterad. 

• Like 2

Natrium va ändå lite lågt tydligen. Så skrev Werlabs läkare: 

Ditt Cystatin C-värde ligger under normalt referensintervall men detta är sannolikt en normalvariant utan koppling till ohälsa och proverna i övrigt talar för en normal njurfunktion.  

Ditt Natrium-värde ligger strax nedanför referensintervallet. Då dina andra markörer för njurfunktion och salter är helt normala är detta sannolikt en normal variant utan koppling till sjukdom. 

nästa vecka är min njurläkare tillbaka, då ska jag stämma av med henne. 
igår drack jag buljong och 16:8 fasta tills 10:00 imorse. Idag hade jag 129/89. Lägst på hela veckan, trots huvudvärk. Så lite mer havssalt kanske är bra. 

• Like 2

Jag vet inte exakt hur du äter nu, men kanske värt att testa att äta mer blodtryckssänkande livsmedel(om du inte redan gör det)? 

Främst då öka intaget av grönsaker som innehåller nitrat, betanin, antioxidanter, magnesium och kalium som t.ex spenat, grönkål, broccoli, blomkål, persilja, rödbeta, blåbär. Även om man inte har en dokumenterad brist vad gäller magnesium/kalium, så kan det fortfarande vara så att man får bättre värden om det kommer extra via kosten i en mer komplex och biotillgänglig form(jämfört med tillskott).

Du kan också testa att byta ut en del av köttet och mejerierna mot mer fet fisk som lax, sill och makrill för omega 3 och D-vitamin, som också kopplas till sänkt blodtryck. Även kallpressad olivolja, avokado och näve nötter, är bra för kärlhälsa och blodtryck. 

Sen misstänker jag iofs att din förhöjning mycket beror på omställningen till keto. Svårt att säga. Men är ju heller ingen direkt uppoffring att testa att äta lite mer lågkolhydratkost/LCHF à la medelhavet några ggr i veckan!

• Like 1
  • Thanks 1

5 timmar sedan, Elinor sade:

Jag vet inte exakt hur du äter nu, men kanske värt att testa att äta mer blodtryckssänkande livsmedel(om du inte redan gör det)? 

Främst då öka intaget av grönsaker som innehåller nitrat, betanin, antioxidanter, magnesium och kalium som t.ex spenat, grönkål, broccoli, blomkål, persilja, rödbeta, blåbär. Även om man inte har en dokumenterad brist vad gäller magnesium/kalium, så kan det fortfarande vara så att man får bättre värden om det kommer extra via kosten i en mer komplex och biotillgänglig form(jämfört med tillskott).

Du kan också testa att byta ut en del av köttet och mejerierna mot mer fet fisk som lax, sill och makrill för omega 3 och D-vitamin, som också kopplas till sänkt blodtryck. Även kallpressad olivolja, avokado och näve nötter, är bra för kärlhälsa och blodtryck. 

Sen misstänker jag iofs att din förhöjning mycket beror på omställningen till keto. Svårt att säga. Men är ju heller ingen direkt uppoffring att testa att äta lite mer lågkolhydratkost/LCHF à la medelhavet några ggr i veckan!

Hej Elinor, tack för ditt svar! spenat, grönkål, broccoli, blomkål, persilja, och blåbär äter jag redan , blåbär lite och resten mycket. Rödbetor har jag inte ätit sen jag började med Keto pga kolhydrater men jag har nu hittat rödbetskapsuler som ska ha mycket nitrat men ingen kolhydrater. Jag älskar medelhavskost och allt från havet. Framförallt fet fisk. Jag är inte så förtjust i rött kött och äter inte gris kött (inte av religiösa skäl, bara inte gott), ibland anka eller vilt ( min man jagar). 
jag tror också att min kropp har blivit stressat. Sen har jag sovit ganska illa sen jag upptäckte hög blodtryck, ligger o oroa mig. Och barnen som vaknar titt som tätt.  Vi får se nu om jag kan skapa mer lugn, mer aktivitet o mindre forskning. 😉 samla fakta är bra men jag kan snöa in mig lite väl mycket ibland. 

• Like 1

On 2020-05-12 at 23:59, Lobke sade:

...(keratin o Egfr), en aning bättre än i oktober. Mina njurvärden är än så länge lika bra eller till o med lite bättre än referensvärdet för 40 åringar. Om de håller sig så här bra, under kommande åren, då blir det ketos förtjänst. Eftersom allas njurvärden gå ner med åldern (vid 50 har man 75% kvar tex, vid 40 80%. Jag hade 87%. Mest troligen för att jag har varit smal hela mitt liv, inte dricker kaffe, alkohol eller coffeine, socker mm.  Så det va skönt, blir bara inte klokare på mitt blodtryck. 

De flesta forummedlemmar är övertygade om att människans kropp inte är byggd för att vara sjuk. När bakterierna i mage och tarmar (till sitt antal större än alla kroppens celler i övrigt), via lagom mängd föda och dryck, får det de trivs med, håller sig kroppen frisk. Först då ger våra bakterier i gengäld kroppens celler det de vill ha och  organen möjlighet till att optimalt balansera alla funktioner.

Om man bortser från genetiskt betingade sjukdomar, kan de negativa tillstånd som ändå kan drabba kroppen, relateras till fel kost och fel livsstil, där familj och miljöbetingelserna i övrigt ingår (klimat/temperatur, ren luft, vattenkvalitet, stress etc.).

Eftersom du visar ett sunt intresse av att kunna åldras i en frisk kropp, kan det kanske vara av intresse att se vilka positiva förändringar som människor i kanske mer än dubbla din ålder kan uppnå enbart efter växling till LCHF-kosten. 

De väsentliga förändringar som jag fått uppleva, sedan jag övergick till LCHF för snart tre år sedan, bör vara uppmuntrande för de flesta, som står i valet och kvalet att växla kost eller som nyss har inlett sin LCHF-bana och möjligen vill att förändringarna går snabbare. För mig har kosten inneburit otvetydigt positiva förändringar som att:

• Kreatininet förbättrats från 106 till 80  umol/L
  • GFR från under 60 till 77
  • HbA1c från 48 till 35 mmol/mol
  • Glukos (fastevärde) från 5,5 med medicin till 4,6 mmol/L utan medicin.
  • HDL-kolesterolet från 0,9 till 1,4 mmol/L
  • Perfekta värden för lever, galla, bukspottkörtel, hjärta och elektrolyter.
  • Diabetes 2 efter 12 år helt upphävd
  • Blodtryck normalt
  • framför allt befriad från alla tre mediciner

De som normala ålderskrämpor ansedda fenomenen borta, dvs. tanken på att ålderdomen skulle vara liktydigt med sjukdom, är i varje fall för mig bevisat felaktig.

Eftersom jag med stormsteg närmar mig 90-strecket och tidigare knappast kunde klassas som renlevnadsman, visar sig ändå att människokroppen, oavsett åldern, kan rätta till sig om den får tillgång till de ämnen den önskar - eller kanske hellre bakterierna önskar. Det verkar som om glaset rödvin till köttet och vitvinet till fisken inte tas emot med sur min utan tvärt om ger positiva effekter.

Lobke, vad gäller ditt blodtryck, tror jag knappast att du behöver vara särskilt orolig. Det du kan göra och säkert redan gör, ligger på att rensa olika produkter i kosten - en efter en och kontrollera. Visserligen har i många år påpekats att natriumsaltet höjer blodtrycket några få mm Hg, men tidigare normer har dock ändrats från 2 gram per dag till 5 gram.  Natrium/kaliumbalansen är mycket viktig, så det kan vara den som ligger bakom blodtrycket. Hur har du det med kalcium/magnesium ev K2 - tar du dessa som tillskott? Just kalcium/magnecium styr hjärta/blodtryck - kalcium kontraherar, magnesium avslappar. En process som sker en gång i sekunden livet ut.

• Like 1
  • Thanks 2

On 2020-05-14 at 14:14, Nils Engström sade:

De flesta forummedlemmar är övertygade om att människans kropp inte är byggd för att vara sjuk. När bakterierna i mage och tarmar (till sitt antal större än alla kroppens celler i övrigt), via lagom mängd föda och dryck, får det de trivs med, håller sig kroppen frisk. Först då ger våra bakterier i gengäld kroppens celler det de vill ha och  organen möjlighet till att optimalt balansera alla funktioner.

Om man bortser från genetiskt betingade sjukdomar, kan de negativa tillstånd som ändå kan drabba kroppen, relateras till fel kost och fel livsstil, där familj och miljöbetingelserna i övrigt ingår (klimat/temperatur, ren luft, vattenkvalitet, stress etc.).

Eftersom du visar ett sunt intresse av att kunna åldras i en frisk kropp, kan det kanske vara av intresse att se vilka positiva förändringar som människor i kanske mer än dubbla din ålder kan uppnå enbart efter växling till LCHF-kosten. 

De väsentliga förändringar som jag fått uppleva, sedan jag övergick till LCHF för snart tre år sedan, bör vara uppmuntrande för de flesta, som står i valet och kvalet att växla kost eller som nyss har inlett sin LCHF-bana och möjligen vill att förändringarna går snabbare. För mig har kosten inneburit otvetydigt positiva förändringar som att:

• Kreatininet förbättrats från 106 till 80  umol/L
  • GFR från under 60 till 77
  • HbA1c från 48 till 35 mmol/mol
  • Glukos (fastevärde) från 5,5 med medicin till 4,6 mmol/L utan medicin.
  • HDL-kolesterolet från 0,9 till 1,4 mmol/L
  • Perfekta värden för lever, galla, bukspottkörtel, hjärta och elektrolyter.
  • Diabetes 2 efter 12 år helt upphävd
  • Blodtryck normalt
  • framför allt befriad från alla tre mediciner

De som normala ålderskrämpor ansedda fenomenen borta, dvs. tanken på att ålderdomen skulle vara liktydigt med sjukdom, är i varje fall för mig bevisat felaktig.

Eftersom jag med stormsteg närmar mig 90-strecket och tidigare knappast kunde klassas som renlevnadsman, visar sig ändå att människokroppen, oavsett åldern, kan rätta till sig om den får tillgång till de ämnen den önskar - eller kanske hellre bakterierna önskar. Det verkar som om glaset rödvin till köttet och vitvinet till fisken inte tas emot med sur min utan tvärt om ger positiva effekter.

Lobke, vad gäller ditt blodtryck, tror jag knappast att du behöver vara särskilt orolig. Det du kan göra och säkert redan gör, ligger på att rensa olika produkter i kosten - en efter en och kontrollera. Visserligen har i många år påpekats att natriumsaltet höjer blodtrycket några få mm Hg, men tidigare normer har dock ändrats från 2 gram per dag till 5 gram.  Natrium/kaliumbalansen är mycket viktig, så det kan vara den som ligger bakom blodtrycket. Hur har du det med kalcium/magnesium ev K2 - tar du dessa som tillskott? Just kalcium/magnecium styr hjärta/blodtryck - kalcium kontraherar, magnesium avslappar. En process som sker en gång i sekunden livet ut.

Hej Nils, alltså 🤩 wow! Du står verkligen för en LCHF succé. Vilken otrolig lista med förbättringar! Och nästan 90. 👍🏼🎉

jag läste ditt svar för man, som hittills supportar mig med min Keto resa men tycker att det låter lite besvärligt och tråkig (ingen gottigott på kvällen), och DÅ blev han lite intresserat. Och frågade ”vart går det egentligen ut på, denna diet?”. Jag hade ju berättat det redan men han lyssnade bara halvt. Nu, efter ditt inlägg och efter att jag fick hem ketonixen, blir han nyfiken. Jag blåser full pott messat han fick noll. Han undrade varför och då svarade jag att det är nog från den stora mängd socker han konsumerar. Han älskar mäta o veta, så när jag har vant mig vid matlagningen, då kommer han nog ville prova. 

Hur länge har du ätit LCHF om jag får fråga? 
jag tar magnesium redan, och köpte kalium o calcium och rödbetskapsuler. Sen har jag gått raska promenader. Sen får vi se om det hjälper. Ikväll hade jag 140/95. Inte alls bra ännu, men hoppas ser jag nåt resultat snart. 
en jätte tack för ditt svar! Och ha en fin helg 😀 

• Like 1

On 2020-05-16 at 00:02, Lobke sade:

Hur länge har du ätit LCHF om jag får fråga? 

Två år,  åtta månader och 15 dar. I Corona-tider skulle man i min ålder våga påstå att LCHF-starten inleddes i rätt tidslucka - laddad med kolesterol, C-, D-, K2-vitamin etc. - inga mediciner eller ålderssymtom värda namnet (dock vissa svårigheter att komma i klass med mina meriter i höjd- och längdhopp, som jag var bra på i ungdomsåren). Vi får se hur träningen går!1506142116_ScreenHunterx_2085Mar_1517.jpg.c3114b66f2bb9c91a4aa0f7f97998310.jpg

Edited by Nils Engström
Ändrade tiden för LCHF - rätt skall vara rätt!
  • Like 3
  • Haha 1

On 2020-05-16 at 00:02, Lobke sade:

Jag hade ju berättat det redan men han lyssnade bara halvt. Nu, efter ditt inlägg och efter att jag fick hem ketonixen, blir han nyfiken. Jag blåser full pott messat han fick noll. Han undrade varför och då svarade jag att det är nog från den stora mängd socker han konsumerar. Han älskar mäta o veta...

"Ketonixen"... "Han älskar mäta o veta..." - då kanske du kan ha visst intresse av mitt sätt att använda min:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/12085-blodmätare/?do=findComment&comment=144589

• 9 months later...