Carolina Posted May 11, 2020 Share Posted May 11, 2020 Hej! Är ny här. Är det någon som har kunskap om hormonet leptin? Jag har på många ställen läst om hur högfettskost "förstör" när det gäller leptin. Jag har precis kommit ut ur min keto flu , och så läser man sånt här.. . Tack på förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 11, 2020 Share Posted May 11, 2020 Ja alltså, leptin följer insulin och det som avses är att när man ätit LCHF en längre tid, så tenderar det konstant låga insulinet att få leptinet att öka men det är inte alla som har ont av det (blir hungrigare för det) och det är på flera års sikt. Anna Hallén har en del om det: https://www.annahallen.se/funkar-inte-lchf-langre-koll-pa-ditt-leptin/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carolina Posted May 12, 2020 Author Share Posted May 12, 2020 Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 14, 2020 Share Posted May 14, 2020 On 2020-05-11 at 15:56, Carolina sade: Hej! Är ny här. Är det någon som har kunskap om hormonet leptin? Jag har på många ställen läst om hur högfettskost "förstör" när det gäller leptin. Jag har precis kommit ut ur min keto flu , och så läser man sånt här.. . Tack på förhand Jag är iallafall inte din läkare.. inre ens läkare! Hur som helst.. litta om vad jag läst om Leptin, det är din fettvävnad som signalerar via leptin till din hjärna/övriga kropp om din situation angående din lagring i adipote vävnad/fettceller. Basicks är. när fettlagring minskar så ökar Leptin.. för att bevara dina fettdepåer, särskildt svårt och extra angeläget är det för unga kvinnor är sk unga nog men tillräckligt gamla för att bli mammor! Skit sammma unga män drabbas oxå av det.. iallafall när de blir medlålderns och har fru, barn villa Volvo och allt som där hör dit! Iallafall Leptin utsöndras av din fettväv.. främst när den blir decimerad/du förlorar en del fett i din fettväv! Inte nog med det, nu blir det komplicerat, för nu kommer vi in på Leptinrestens.. dvs hur fet man än är så känner man inte av leptinets signalering! Dvs om alllt vore himla enkelt, så borde feta personer lyssna på Leptin.. de har blivit leptinresistenta! Inte ens det är hela sanningen! Iallaffall så tänker jag att det inte finns någon större anledning att dyka djupare in i just Leptin.. finns så många andra typ dopamin och Insulin vilket är den sista som vi oftast här på den här siten brukar dyka djupare in på oftast på grund av att vi vill motarbeta diabetes! Iallafall LCHF är en sorts of diet där man får lov att äta fet mat! Man får tex äta äggobacon.. stekt i smör! Du får komma med mer frågor så småningom efter att du lärt dig äta äggobacon stekt i smör! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carolina Posted May 15, 2020 Author Share Posted May 15, 2020 Intressant.. tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts