Jump to content

Mål: 6 mnd LCHF for sukkeravhengig nordkvinne.

B-F

Recommended Posts

Mål: Jeg skal holde meg til LCHF i seks måneder framover.

Dette er min dagbok for prosjektet.

Det blir tøft, siden jeg er sukkeravhengig. Virkelig sukkeravhengig.. Dette er et forsøk på å komme ut av "to uker LCHF, to uker HCHF-karusellen", og over på en kost som kan tøyle sukkersuget. 

Status pr i dag:

Trøtt og sliten, har cravings, noen kg for mye, ser sliten ut (grå i ansiktet), dårlig mage. Tørr hud, litt utslett. Lite energi til å trene/være i aktivitet. 

Spent på å se hvordan dette endrer seg. Har også veid meg og tatt mål.

• Like 2

Dag 2 = bra. Ingen hodeverk eller andre overgangsproblemer (enda). Litt kvalm etter frokost, ellers bra. 

Synes oppskriftene gir store porsjoner.

Barna er ikke fornøyde med mors prosjekt. Dagens pizzapai ble ikke spist.. Håper jeg kan finne noen retter som alle liker.

• Like 6

12 timmar sedan, B-F sade:

Barna er ikke fornøyde med mors prosjekt.

Ibland tar det lite tid. :( Min erfarenhet är att det kan bli lite konstigt om smaken är en viss(t ex pizza) men konsistensen är nåt annat (t ex omelett). Kanske kan du modifiera recept du redan har så att de fungerar? Kanske kan du äta kött och grönt och de får potatis, pasta eller ris vid sidan av? Fast det är bra att prova, annars vet man ju inte om man får nya favoriter! Själv gillar jag numera vitkålsgratäng.

• Like 4

10 timmar sedan, MariaF sade:

Ibland tar det lite tid. :( Min erfarenhet är att det kan bli lite konstigt om smaken är en viss(t ex pizza) men konsistensen är nåt annat (t ex omelett). Kanske kan du modifiera recept du redan har så att de fungerar? Kanske kan du äta kött och grönt och de får potatis, pasta eller ris vid sidan av? Fast det är bra att prova, annars vet man ju inte om man får nya favoriter! Själv gillar jag numera vitkålsgratäng.

Ja, dette er jo ikke noe de har valgt selv. Jeg prøver å ha noe dem liker hver dag. Litt pasta/ris/potet, eller oppskjærte grønnsaker. 

Dag 3 har jeg ramlet av matplanen. Hadde så mye rester fra tidligere at jeg måtte få spist opp, så dagens kjøttboller får jeg lage i morgen tidlig. Har ingredienser og tid, så det går nok bra. Merker at jeg drikker mye kaffe (med fløte/vispgrädde). Bør kanskje kutte litt ned på det til fordel for vanlig mat.

Har hatt litt sukkersug i dag, men ikke mer enn at det var lett å motstå. Tror det er viktig å spise ganske mye nå til å begynne med. Sult + sukkersug blir katastrofe. Faste etc kan jeg komme tilbake til senere. Fokus nå er å komme inn i gode vaner mht matvalg og tilberedning. Så har jeg et utgangspunkt å jobbe videre fra om en uke eller to.

• Like 4

I dag blir en tøff dag, tror jeg. Utrolig dårlig søvn, og lang vakt på jobb. Har gjort klar kjøttboller, så jeg har riktig mat.

Min største utfordring er cravings når jeg ikke har sovet nok. Da blir jeg som en treåring som nekter å legge seg, og ender gjerne opp foran tvn med godis og chips. Jeg skal ikke, ikke, ikke gjøre det i dag!!

• Like 3
  • Boom 1

2 timmar sedan, MariaF sade:

Helt rätt! Idag unnar du dig val som får dig att må bättre ikväll och i morgon! :wub:

Exactly!! Mindset er alt! Jeg må tenke "Hva et best for meg?" og om man kjenner godt etter så trenger jo ikke kroppen godteri og junk food.

• Like 4

1 timme sedan, morgonsol sade:

@B-F Ett annat sätt man kan tänka på är "Bara för idag ska jag inte...". Att man tar en dag i taget, en tugga i taget om så behövs. Jag tror du fixar att tacka nej till ätbart skräp idag. :) Heja dig!

Takk! Det skal jeg huske på! Prøver å lage en "bank" med alternative strategier når cravings melder seg. Både praktisk og måter å tenke på.

• Like 5

Dagen gikk helt fint! Kjøttboller, kaffe med grädde og stekt egg og grønnkål har jeg spist i dag. Nå er det noen fläsksvålar med majo og et lite glass rødvin før jeg legger meg. Føles veldig bra!!

Venter på keto flu, eller hodepine eller cravings eller... ikke skjedd enda. Hurra for det!

• Like 3

Sjette dagen har gått sånn passe. Har holdt meg LCHF, men vært veldig trøtt og sliten. Prøvde saltshot, men det hjalp ikke noe særlig.

I morgen er det 17. mai; nasjonaldagen. Som feires med brask og bram i Norge. Med kakebord, så mye is man orker å spise, champagne og godteri... Jeg skal være på jobb. Har lagd en strikt LCHF-paj og vaniljepannacotta til meg selv, så det skal gå bare fint. 

I dag har jeg vært utrolig tørst, og veldig varm. Kan det bety at noe begynner å skje i kroppen/med fettforbrenningen? 

• Like 4

Omställningen tar tid och det är individuellt hur den yttrar sig. Jag blir numera kallsvettig om jag äter för mycket kolhydrater på en gång så visst kan du påverkas av motsatsen också. Ibland kan man förresten behöva rätt mycket salt (jag är en sån, även efter närmare 10år) så prova dig fram. 

Vad bra att du fixat ett alternativ till andra kakor och godsaker! Du är ju redan mästare på detta!! 👍

• Like 3

7 timmar sedan, MariaF sade:

Omställningen tar tid och det är individuellt hur den yttrar sig. Jag blir numera kallsvettig om jag äter för mycket kolhydrater på en gång så visst kan du påverkas av motsatsen också. Ibland kan man förresten behöva rätt mycket salt (jag är en sån, även efter närmare 10år) så prova dig fram. 

Vad bra att du fixat ett alternativ till andra kakor och godsaker! Du är ju redan mästare på detta!! 👍

Ok, hvor mye salt kan jeg prøve med, før det blir for mye? Merker jo at jeg synes det er godt. Som ei ku som slikker på saltstein 😆

Det er ikke det at jeg ikke kan. Problemet er at det er så mye enklere å kjøpe noe ferdig enn å planlegge, handle inn og lage hele tiden... så når latskapen og sulten innhenter meg samtidig går det galt. Og da klarer jeg ikke hente meg inn med det samme, så da går det fort en uke eller mer på sukker og junk før jeg klarer å ta meg sammen. Kommer ingen vei på det viset.

• Like 2

Oj, det är jättesvårt att säga hur mycket salt du ska prova med... Du får öka försiktigt och känna om det ger något resultat. Du kanske kan få tips här:http://thesaltfix.com? Jag häller bara på i mina saltshots och vet inte vad det blir. Använder gärna örtsalt för det är gott. 

Visst är det sällan kunskapen som faller utan ork och sug. Men när man orkar förbereda så är det lättare att stå emot frestelserna. Hoppas du haft en fin grundlovsdag trots kakbergen! 

• Like 3

7 timmar sedan, MariaF sade:

Oj, det är jättesvårt att säga hur mycket salt du ska prova med... Du får öka försiktigt och känna om det ger något resultat. Du kanske kan få tips här:http://thesaltfix.com? Jag häller bara på i mina saltshots och vet inte vad det blir. Använder gärna örtsalt för det är gott. 

Visst är det sällan kunskapen som faller utan ork och sug. Men när man orkar förbereda så är det lättare att stå emot frestelserna. Hoppas du haft en fin grundlovsdag trots kakbergen! 

Ok, jeg skal lese meg litt opp på tema. Salt, altså :) Takk for tips!

Det jeg liker med kostdoktorn er at det er høy grad av egen styring. Vanligvis er det en diett/kostplan som skal følges. Det klarer jeg forsåvidt, men når de ukene er over, og ting ikke er beskrevet i detalj lengre, så begynner jeg å finne på unnskyldninger. "Bare litt sjokolade..." Her er det ikke noe kalorirestriksjon, og jeg velger måltider jeg selv synes ser gode ut. Tror nøkkelen ligger der for min del. At jeg må endre vaner fra dag 1, uten å følge en plan slavisk. Og at jeg kan velge fritt blant mat jeg liker :)

Dagen gikk veldig bra! Bare LCHF-mat for meg :) Har nok spist "i onødan", men det får gå bra på en sånn dag.

Tror kroppen begynner å få det bedre. Begynner å kjenne behov for å bevege meg igjen. Litt stretching og å gå en tur frister iallfall :)

• Like 1

Så här i början ska du fokusera på att komma in i ditt "hur", dvs hur just du ska tillämpa LCHF för att nå dina mål.
Nu funderar jag lite framåt i alla fall, fast det är för tidigt; Brukar du småäta? Lite närsomhelst eller planerade mellanmål?

• Like 2

6 timmar sedan, MariaF sade:

Så här i början ska du fokusera på att komma in i ditt "hur", dvs hur just du ska tillämpa LCHF för att nå dina mål.
Nu funderar jag lite framåt i alla fall, fast det är för tidigt; Brukar du småäta? Lite närsomhelst eller planerade mellanmål?

Ja, jeg er på vei dit. Planlegge, lage store porsjoner så det rekker til flere måltider, og ha noen superenkle go-to-retter når jeg ikke har noe ferdig/dårlig tid. Ha alternativer til fest/dessert etc når det er naturlog. Etterhvert vil jeg se på trening, evt kosttilskudd, søvn osvosv. Men først må jeg få kosten på plass.

Når jeg ramler av LCHF småspiser jeg hele tiden. På LCHF holder jeg meg til måltider. Om jeg er så sulten at jeg har en grunn til å titte i skapene så får jeg lage meg noe ordentlig. Ikke stå ved skapet og ete mandler feks. Unntaket er kaffe med fløte (vispgrädde). Det drikker jeg utover dagen.

• Like 2

I dag har jeg lyst på godis. Litt kake, is eller.. Jeg er trøtt, og da kommer sukkersuget tilbake. Jeg tar en kaffe og litt avslapping, før jeg satser på å holde meg aktiv til jeg skal legge meg. Er overrasket over at det tok såpass lang tid før jeg fikk lyst på søppelmat igjen. I dag skal jeg iallfall ikke gi etter for suget. 

Har faktisk på meg en bukse som var ubehagelig trang for ei uke siden. Nå er den fremdeles trang, men brukbar 😅

• Like 4
  • Haha 1
  • Boom 1

On 2020-05-17 at 19:13, MariaF sade:

Søkte på marksdailyapple.com, som jeg har tillit til når det kommer til livsstilsspørsmål. Der sto det en del om salt, blant annet at man trenger ca 2ts hver dag. Så tenker jeg at akkurat under omlegging av kost, når kroppen kvitter seg med mye vann, så skader det ikke med litt ekstra.

• Like 1

2 timmar sedan, B-F sade:

Søkte på marksdailyapple.com, som jeg har tillit til når det kommer til livsstilsspørsmål. Der sto det en del om salt, blant annet at man trenger ca 2ts hver dag. Så tenker jeg at akkurat under omlegging av kost, når kroppen kvitter seg med mye vann, så skader det ikke med litt ekstra.

2 tsk är typ 14g salt.

Vi fortsätter,

Det är nog för lite på en lchf-kost.

Blanda inte heller ihop salt gram och natrium gram, natrium är 40% av saltet.

På lchf bör du nog ligga på 8-10g natrium = en massa salt, och det är nog inte en övre gräns heller.

Googla Stephen Phinney och Marias länk.

2 timmar sedan, B-F sade:

• Like 1
  • Thanks 1
  • Confused 1

7 timmar sedan, nokenok sade:

Vi fortsätter,

Det är nog för lite på en lchf-kost.

Blanda inte heller ihop salt gram och natrium gram, natrium är 40% av saltet.

På lchf bör du nog ligga på 8-10g natrium = en massa salt, och det är nog inte en övre gräns heller.

Googla Stephen Phinney och Marias länk.

Takk! Har lest litt nå, men skjønner jeg må undersøke mere. 

Har ikke fettfobi, men synes det er vanskelig å spise såpass lite grønnsaker. Dette med salt.. har aldri hørt at man kan få for lite salt, heller tvert imot. Med unntak av ved oppkast/diare, eller ved aktivitet i veldig varmt vær. Aaaargh 🤯🤪

• Like 1

Nå har en og en halv uke gått. Jeg skal ikke si at jeg har voldsomt mye energi, men jeg har fått lyst til å gjøre ting igjen. Ordner i huset og i hagen, og i dag har jeg hoppet trampoline med barna. Det kjennes riktig bra!

Skal jobbe i helgen, og har gjort klar en stor porsjon LCHF-pai som skal holde meg unna sukkerfeller, så det skal gå helt fint :)

Har ikke kommet dit at det går på autopilot. Jeg bruker enda en del tid til å finne ut hva jeg skal spise, og jeg tenker mye på om jeg er sulten, når jeg skal spise neste gang osvosv. Det vanskeligste er nesten å time det med resten av familien sine måltider. Hvis jeg venter med å spise frokost til jeg er skikkelig sulten har jeg jo ikke lyst på mat igjen når det er middagstid for dem.

• Like 4

3 timmar sedan, B-F sade:

jeg hoppet trampoline med barna

Hurra! Det finns fler vuxna som gör detta, alltså?! Enligt min yngste son gör inga andra vuxna det... :D Jag har naturligtvis pliktskyldigast hoppat lite med barnen ibland tidigare men för bara nån vecka sen lärde jag mig slå en volt! Nu har jag blivit lite mesig och rädd igen så jag stoppar mig i snurren vilket retar mig men vänta bara, snart ska jag, liksom sonen, snurra, ställa mig upp och göra en cool dab! :D
Vad blev det för gott i pajen?

• Like 3

13 minuter sedan, MariaF sade:

Hurra! Det finns fler vuxna som gör detta, alltså?! Enligt min yngste son gör inga andra vuxna det... :D Jag har naturligtvis pliktskyldigast hoppat lite med barnen ibland tidigare men för bara nån vecka sen lärde jag mig slå en volt! Nu har jag blivit lite mesig och rädd igen så jag stoppar mig i snurren vilket retar mig men vänta bara, snart ska jag, liksom sonen, snurra, ställa mig upp och göra en cool dab! :D
Vad blev det för gott i pajen?

Oh jess! Jeg synes det er morsomt! Etter koronadvalen skal jeg ikke prøve på noen volt med det første. Har nok med å komme meg i aktivitet igjen. Kjennes ut som kroppen knirker 😅 Men kanskje en gang... Flink du er! Man blir ikke for gammel, man bare blir fortalt det så mange ganger at man tror det. Kjør på, sier jeg!! Og ja, en dab er på sin plass etter gjennomført volt 😎

Jeg lager den kjøttfärspaj med kesotäcke fra kostdoktorn. Noe av det beste jeg vet! Skipper bunnen, har bare kjøttdeigen og ostetoppen i en ildfast form og inn i ovnen. Nydelig!!

• Like 2

15 timmar sedan, morgonsol sade:

Jag (20) och min syster (19) hoppar på studsmattan, om du räknar oss som vuxna? Händer att mamma vågar sig upp på studsmattan också. :) 

Mamma räknas! Om hon voltar? :D

• Like 1
  • Haha 3

22 timmar sedan, morgonsol sade:

Jag (20) och min syster (19) hoppar på studsmattan, om du räknar oss som vuxna? Händer att mamma vågar sig upp på studsmattan också. :) 

Sorry, voksen i denne sammenhengen betyr satt, med for mange forpliktelser, grå og kjedelig og stiv og støl. Det er man vel ikke som 19- og 20åring 😅

• Like 1
  • Haha 2

Enda en vellykket LCHF-dag. Tenk at det snart har gått to uker.. 😯

Jeg merker forandring, både på kroppen og på energinivået. Det er jeg selvsagt glad for. Samtidig kjenner jeg på en utålmodighet. Jeg har jo et indre bilde på hvordan jeg vil ha det, og det er et srykke igjen dit.

Jeg er ikke overvektig, om man ser på BMI, men jeg er langt fra trent, og har en del "dødvekt" på kroppen. Skjønner at jeg trenger tung styrketrening og turer i fjellet. Denne gangen har jeg tenkt å ta det sakte. Begynne med kostholdet, og få inn en vane før jeg begynner med neste, i håp om at det skal bli varige endringer. Men det tar tid... 

Synes det går bra med maten, og kjenner meg klar for neste steg. Bare jeg ikke blir for avslappet i planleggingen nå, og går rett på trynet 😕 Litt usikker på hva neste steg egentlig er.. sove mere er vel det smarteste, men også vanskeligste for meg. Er litt redd for å ta tak i det med søvn, fordi sjansen for å mislykkes er så stor. Mestringsfølelse er viktig! Ellers kan jeg begynne med kosttilskudd, omega3 og multivitaminer, prøve å øke aktivitetsnivået, stretche, fokusere på stilletid/skjermfri tid... må bare bestemme meg for noe 🤔

• Like 4

11 timmar sedan, B-F sade:

Begynne med kostholdet, og få inn en vane før jeg begynner med neste, i håp om at det skal bli varige endringer. Men det tar tid... 

Försök låta det ta tid. Det är lättare att få det att bestå då. Sa jag som gärna kör allt på en gång... (Fast jag har lärt mig.) Samtidigt kan du ta dina turer på fjället bara för att det är säsong och oerhört vackert snarare än för att träna.

• Like 2

1 minut sedan, MariaF sade:

Försök låta det ta tid. Det är lättare att få det att bestå då. Sa jag som gärna kör allt på en gång... (Fast jag har lärt mig.) Samtidigt kan du ta dina turer på fjället bara för att det är säsong och oerhört vackert snarare än för att träna.

Håller med. LCHF-mat att ha med på tur kan vi ta när det kommer, för det lär väl inte bli mer pasta, ris och andra pulversoppor? Inte för jag vet vad ni i Norge brukar ha med er. Har fjällvandrat med familjen 2 gånger, kan komma ihåg torkad sojafärs, mycket choklad och givetvis nyponsoppa. Inte något som jag skulle äta idag direkt.

Kul att höra att du märker så mycket positivt med kostbytet @B-F :) Givetvis skadar det inte att ha en inre målbild, men när det gäller hälsa får man nog skynda långsamt. Jag har heller inte världens bästa tålamod, så kan verkligen relatera. Jag hade funderat på vad, förutom maten, som påverkar din hälsa mest? Du har ju skrivit tidigare om att sömnrist kan bidra till carvings, så sömnen kanske? Eller stress om det förekommer mycket stress i ditt liv? Du klurar nog ut det ska du se. :)

2 timmar sedan, morgonsol sade:

LCHF-mat att ha med på tur 

Jag hade funderat på vad, förutom maten, som påverkar din hälsa mest? Du har ju skrivit tidigare om att sömnrist kan bidra till carvings, så sömnen kanske? Eller stress om det förekommer mycket stress i ditt liv? Du klurar nog ut det ska du se. :)

Jeg går ikke så lange turer at jeg har med noe måltid. Ikke enda, iallfall. Men ja, det er vanlig med kakao, kjeks og sjokolade, pølser med brød, brød med pålegg etc. Jeg tenker ta med vannflaske, og evt kaffe eller te. Skal jeg ha noe mer kan jeg ha LCHF-brød, eller spise pølser uten brød.

Jeg vet jo at det er søvnmangel og skjermbruk som ødelegger mest. Sannheten er at jeg liker å sitte oppe om kvelden når det er stille i huset, og jeg liker å surfe rundt på nettet, så det er tøft å skulle endre de vanene der. Selv om jeg jo ser at prisen jeg betaler for å holde på sånn er alt for høy.

• Like 1

1 timme sedan, B-F sade:

Jeg tenker ta med vannflaske, og evt kaffe eller te.

Vill du ha med något matigare på en längre tur kan du ta varm choklad á la LCHF. Det finns med bas på vispgrädde/vatten eller kokosmjölk och i vissa har man även i ägg. Vet att vi har recept runt om i trådarna. Kan finnas i receptbanken på DD också.

• Like 2

Wohoo!

Uke 2 overstått. Ned 0,6 kg til, ned 1cm rundt midjen. Føler meg veldig bra!

Mer energi, begynner å få lyst til å bruke kroppen igjen, blitt flinkere til å drikke vann/bruke salt. Cravings kommer som små blaff innimellom, men gir seg fort. Alt i alt veldig fornøyd hittil!

Jeg skal holde på det gode kostholdet, og de neste ukene skal jeg jobbe med å komme meg tidlig i seng. 

• Like 4

Merkelig natt. Var fryktelig trøtt i går. Drakk te og vann for å unngå sukker. Tror det ga en falsk metthet, for jeg våknet litt utpå natta og var helt skjelven, med kribling i armene. Saltmangel? Sult burde ikke bli så voldsomt etter to uker LCHF. Burde ikke kroppen begynne å venne seg til fettdrift nå?? Måtte stå opp, tok en saltshot og litt mat, og sov som en baby til vekkeklokka ringte.

• Like 5

I dag tidlig åt jeg frokost, to små skiver LCHF-brød, et kokt egg og kaffe med fløte. Så dro jeg ut for å arbeide i hagen. Kjente sult klokken ett, men fortsatte uten å gå tom for energi. Var ikke ferdig før middagstid, og da spiste jeg laks med grønnsaker. Det må da bety at kroppen har begynt å brenne fett? Hvis ikke hadde jeg vel ikke klart å jobbe så lenge...? 

• Like 4

Mandag igjen. OPP 400g denne uka. What??

Syklus, spist for mye eller sovet for lite...? Det med å komme seg tidlig i seng har iallfall ikke gått bra, jeg har vært mye trøtt, og da spiser jeg mere. Æsj :(

• Like 1

Ble litt demotivert etter at det stoppet litt opp sist uke. Ungenes potetgullpose fristet veldig, men jeg klarte å la vær! Og det føltes så bra etterpå!! Eneste utskeielse disse ukene har vært et par never cashewnøtter. Fornøyd med det!!

• Like 4

On 2020-06-04 at 09:07, B-F sade:

Ungenes potetgullpose

Jag har via jobbet haft en del resor  till området mellan Stavanger och Bergen och där noterat att norskan är otroligt olika beroende på om folk kommer från det området eller ner mot Stavanger kontra upp mot Bergen. De från Bergen-trakten är jättesvåra att förstå! Jag tycker ändå att jag lärt mig ganska bra men... vad är "potetgullpose"...? :blink: Potatismos?

Motivation kommer och går som @Cleppa påminde mig om i MAF-tråden. Bara gör! Fokusera på målet och försök strunta i den tillfälliga dippen. Kom ihåg att du kommer få många dippar. Jag föll för kanelbullar (som jag egentligen inte ens är så förtjust i) härom dagen. Fyller ändå snart 10år som LCHF:are men faller dit än mellan varven.

• Like 3

1 timme sedan, MariaF sade:

Jag har via jobbet haft en del resor  till området mellan Stavanger och Bergen och där noterat att norskan är otroligt olika beroende på om folk kommer från det området eller ner mot Stavanger kontra upp mot Bergen. De från Bergen-trakten är jättesvåra att förstå! Jag tycker ändå att jag lärt mig ganska bra men... vad är "potetgullpose"...? :blink: Potatismos?

Motivation kommer och går som @Cleppa påminde mig om i MAF-tråden. Bara gör! Fokusera på målet och försök strunta i den tillfälliga dippen. Kom ihåg att du kommer få många dippar. Jag föll för kanelbullar (som jag egentligen inte ens är så förtjust i) härom dagen. Fyller ändå snart 10år som LCHF:are men faller dit än mellan varven.

Da har du vært i norges Skåne, dialektmessig :D Nordmenn forstår svensk ganske bra, men skånsk... 

potetgullpose = chipspåse(?) 

Ja, jeg tror man må "automatisere" matvalgene, sånn at det ikke blir en stor avgjørelse å velge lchf til hvert måltid. Så kanskje man har litt viljestyrke til overs til den dagen det er vanskelig å ta gode valg :)

• Like 2

Ny uke. Ned hele 100 gram siden sist 🙄

Det forteller meg at jeg spiser for mye, rett og slett. 

I går gjorde jeg noe dumt. Dro på besøk til en venninne, og hun hadde lagd vafler til kvelds. Da klarer ikke jeg å si nei :( Ikke fordi jeg må ha vafler, men fordi hun har lagd dem til meg. Og jeg får meg ikke til å annonsere at jeg er LCHF, fordi jeg har jo prøvd før, uten å få det til. Synes dette er det vanskeligste. Å sosialisere uten å få i meg masse tull.

Hadde hodepine på vei hjem, og har ikke lyst på mer. Virker ikke som om de vaflene har trigget sukkersuget, heldigvis. Om noe har jeg mer lyst å faste enn å spise. Dagens frokost er kaffe med fløte.

Det är inget att vara bekymrad för; livet händer ju hela tiden. Hoppas de var goda och värda att äta!
Det där med att berätta eller inte är svårt; min man har kämpat av och till i många år nu och ibland kommer jag på mig själv med "jo visst säkert, nu igen?!"-tankar men nu har jag sagt till mig på skarpen att kanske är det just denna gång han hittar vägen? Det krävdes dock att jag skulle lära mig säga snälla saker till mig själv först... För vad är det som gör att vi ens kommenterar att andra försöker igen? Det är ju för det första inte vår ensak och för det andra, det vore ju verkligen underbart om någon kunde hitta rätt även om någon försökt flera gånger. 

• Like 2

Mandag igjen, og denne uka har jeg gått ned 500 gram. Wohoo! 

Ja, livet skjer, og det synes jeg kan være vanskelig. Fordi det trigger sukkerhungeren min, og jeg sprekker. Om og om igjen. Men denne gangen skjedde det ikke, pg det er jeg veldig glad for!!

• Like 2
  • Boom 1

On 2020-05-26 at 12:03, B-F sade:

Merkelig natt. Var fryktelig trøtt i går. Drakk te og vann for å unngå sukker. Tror det ga en falsk metthet, for jeg våknet litt utpå natta og var helt skjelven, med kribling i armene. Saltmangel? Sult burde ikke bli så voldsomt etter to uker LCHF. Burde ikke kroppen begynne å venne seg til fettdrift nå?? Måtte stå opp, tok en saltshot og litt mat, og sov som en baby til vekkeklokka ringte.

Två veckor är max halva tiden in i omställningen!

Tror definitivt att te och vatten töjde ut magsäcken, det dämpar aptiten en lite stund.

Hur som helst.. mitt i natten, litta beroende på när man åt sist och hur mycket så kommer kroppen skifta från anabolt till katabolt tillstånd, det gäller alla!

Dvs det tar timmar att lagra allt man ätit, då är homeostasen mest inställd på anabolt tillstånd/dvs har fullt sjå att lagar vad man ätit, tydbara tecken på det är att man är mätt/nöjd!

Alla typ fastar på natten, då ändras homeostasen till katabolt tillstånd, dvs nu handlar det om att leva utav det man lagrat tidigare under dagen.

Dvs det är typ normalt.

Osådåså.. newbie på LCHF.. bara en tanke, kroppen behöver göra en del glukos själv, mitt i natten, det är för det första en process som brukar trigga hunger utifall man inte är omställd till ketos, det är en till stora delar energikrävande process iallafall om man skall göra om protein till glukos med en massa överskottsvärme!

Iallafall omställningsproblem osv, är du hungrig mitt i natten så ät.. iallafall under omställningen.

Men, bättre vore om du åt på dagen tillräckligt för att inte vakna mitt i natten.

Edit på detta inlägg;

Vi har knep och knåp för detta oxå och det är att alltid vid frukost alltid koka ett extra ägg som man stoppar i kylskåpet!

Dvs man skall som Newbie iallafall äta ägg till frukost.

Hur som helst, vaknar mitt i natten och är hungrig/sugen, då finns ägget där, är man hungrig så äter man upp det, vill man inte äta upp det så är man inte hungrig utan bara sugen, då brukar det funka med ett glas vatten oså somnar sen om ígen!

Risken finns att man blir eggavhengig, men det är sällan samma problem.

• Like 2

On 2020-06-15 at 20:03, Zepp sade:

Två veckor är max halva tiden in i omställningen!

Tror definitivt att te och vatten töjde ut magsäcken, det dämpar aptiten en lite stund.

Hur som helst.. mitt i natten, litta beroende på när man åt sist och hur mycket så kommer kroppen skifta från anabolt till katabolt tillstånd, det gäller alla!

Dvs det tar timmar att lagra allt man ätit, då är homeostasen mest inställd på anabolt tillstånd/dvs har fullt sjå att lagar vad man ätit, tydbara tecken på det är att man är mätt/nöjd!

Alla typ fastar på natten, då ändras homeostasen till katabolt tillstånd, dvs nu handlar det om att leva utav det man lagrat tidigare under dagen.

Dvs det är typ normalt.

Osådåså.. newbie på LCHF.. bara en tanke, kroppen behöver göra en del glukos själv, mitt i natten, det är för det första en process som brukar trigga hunger utifall man inte är omställd till ketos, det är en till stora delar energikrävande process iallafall om man skall göra om protein till glukos med en massa överskottsvärme!

Iallafall omställningsproblem osv, är du hungrig mitt i natten så ät.. iallafall under omställningen.

Men, bättre vore om du åt på dagen tillräckligt för att inte vakna mitt i natten.

Edit på detta inlägg;

Vi har knep och knåp för detta oxå och det är att alltid vid frukost alltid koka ett extra ägg som man stoppar i kylskåpet!

Dvs man skall som Newbie iallafall äta ägg till frukost.

Hur som helst, vaknar mitt i natten och är hungrig/sugen, då finns ägget där, är man hungrig så äter man upp det, vill man inte äta upp det så är man inte hungrig utan bara sugen, då brukar det funka med ett glas vatten oså somnar sen om ígen!

Risken finns att man blir eggavhengig, men det är sällan samma problem.

Takk for svar! Det du skriver gir mening. Har ikke hatt plager flere netter, håper det fortsetter sånn!

Jeg sover bedre enn tidligere, virker det som. Hvis jeg nå bare kan få skrudd av tv på kvelden, og heller gå i seng, så blir dette bra!

Helsemessig har jeg mye å gå på. Jeg drikker både alkohol og pepsi max/fun light. Innimellom orker jeg ikke lage mat, og ender opp med fläsksvålar, lchfbrød eller noe sånt. Ferdiglagde dressinger med langt fra optimale oljer. Men jeg har holdt meg lchf siden jeg begynte (bortsett fra de vaflene..) og det er jeg fornøyd med. Og overrasket over. Nå går det mer og mer av seg selv. 

• Like 3