Gå till innehåll

Mål: 6 mnd LCHF for sukkeravhengig nordkvinne.

Recommended Posts

24 minuter sedan, B-F sade:

Takk for svar! Det du skriver gir mening. Har ikke hatt plager flere netter, håper det fortsetter sånn!

Jeg sover bedre enn tidligere, virker det som. Hvis jeg nå bare kan få skrudd av tv på kvelden, og heller gå i seng, så blir dette bra!

Helsemessig har jeg mye å gå på. Jeg drikker både alkohol og pepsi max/fun light. Innimellom orker jeg ikke lage mat, og ender opp med fläsksvålar, lchfbrød eller noe sånt. Ferdiglagde dressinger med langt fra optimale oljer. Men jeg har holdt meg lchf siden jeg begynte (bortsett fra de vaflene..) og det er jeg fornøyd med. Og overrasket over. Nå går det mer og mer av seg selv. 

Jeg är oxå kvällsmäniska det är ett (1) problem, för jag lägger mig aldrig före att jag är så svintrött att jag nästan stupar i säng!

Iallafall, alkohol är den fjärde macronutrienten, (cirka 7 Kcal) den har prio 1 att förbrännas, innan även glukos.

Hur som helst/gäller även icke LCHF.. mitt i natten så är alkoholen slut, då gör homeostasen att man skiftar till glukos eller ketos.

I varje fall.. det är mest troligt att det man äter dricker under dagen som gör mest skillnad?

Oså på det, har jag godis/fleskesvåler/bullar/läsk hemma så stryker de med under natten.. har jag ett kokt egg eller burkar med makrillfile är det inte lika säkert!

Då pratar vi Conviniece eating.. dvs allt som kan ätas utan ansträngning kan ätas 24/7 utan att ens behöva tänka, kan tänkas ätas.. utan någon som helst tankekraft?

Sååå, mental omställning är ett större problem än omställning till LCHF/Ketos!

" Innimellom orker jeg ikke lage mat, og ender opp med fläsksvålar, lchfbrød eller noe sånt."

Dvs du är helt normal.. men det finns alltid bättre allternativ, det finns som regel nästan alltid bättre allternativ, jag har nämnt egg/makrillburken.

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mandag viste vekten samme som sist mandag. Kjedelig, men som forventet.

Mandag var hele familien på utflukt. En del av det var å spise på restaurant. Dum som jeg er tenkte jeg at det var "unntakstilstand" og spiste fritt fra menyen. Det gikk skikkelig dårlig, og jeg har hatt blodsukker-rollercoaster i to dager nå. I går var st.hans feiring, eller midtsommar light, og jeg klarte ikke holde meg lchf. Jeg MÅ komme meg tilbake før dette går helt galt. Hjelp.... 😱

Zepp, du har så rett! Det er mye mer en mental utfordring, enn en fysisk. Kroppen elsker jo LCHF. Det er psyken som lager krøll.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Det mentala, ja. 
Så här försöker jag tänka: Jag får äta precis vad jag vill. Och jag väljer...

Om det blev ett avsteg - var det värt det? Skulle jag göra om det? Hur ska jag tänka nästa gång? Vilken mat är godare i minnet än i verkligheten? Kan jag begränsa avsteget; bara en liten portion? (Att njuta av varenda tugga) Hur ofta blir det avsteg? Och vad händer efteråt? Tillbaka till rätt mat direkt, eller fortsatta avsteg i några månader?

Och jag skäller aldrig på mig själv.

• Gilla 4
Länk till inlägg
10 timmar sedan, B-F sade:

og spiste fritt fra menyen

Som Effie säger, var det värt det? Fanns det annat gott som kunde funkat minst lika bra men utan jobbiga konsekvenser? Och på det igen, det var inte så farligt! :wub:

• Gilla 1
Länk till inlägg
9 timmar sedan, B-F sade:

Zepp, du har så rett! Det er mye mer en mental utfordring, enn en fysisk. Kroppen elsker jo LCHF. Det er psyken som lager krøll.

Och det är när du står i affären som det avgörs, dvs vad du handlar hem.

För hur många gånger per år är det midsommar, eller utflukt med familien, de är undantag, lika gäller Jul, nyår, bröllop, dop och begravning!

Och jag säger som Effie.. Jag får äta allt jag vill!

Och det gör jag oxå, men jag föredrar LCHF.

Dvs det är klart att du äter vad som bjuds/finns, allt annat vore ohövligt mot familien/värdinnan/värden, grejen är väl att man inte måste goe banans på på allt sötsliskigt?

Dvs du är inte där för att äta dig ohungrig/mätt, som regel är man där för att umgås, oså serverar de något gott, som de gillar.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Takk for fine svar!!

Har ikke skrevet mye her inne de siste dagene, men det betyr ikke at jeg har ramla av lasset helt altså! :)

Vekta er stabil, cm er stabil, men jeg føler likevel at et eller annet er på gang.. 🤔 Det er som om kroppen er litt fastere enn før. Kan være noe jeg innbiller meg, men jeg tror ikke det.

Det har vært en merkelig uke, med mye fysisk arbeid. Jeg har malt (utomhus), spadd grus og jord og ryddet gammelt skrot. Har ofte endt opp med frokost, litt salat til lunsj og så et sent kveldsmåltid når jeg har kommet meg hjem på kvelden. Da har mannen lagd mat, og jeg har spist det jeg har fått servert, selv om det har vært karbo i det. Jeg tenker at kroppen har et sted å gjøre av karbohydrat etter en dag med hardt arbeid, så det har ikke bekymret meg mye. Og viktigst: det har ikke trigget sukkersuget! Yay!!

Det mentale er superviktig! Jeg vet innerst inne hva som gjør godt. Mye det dere sier med å tenke at man kan spise alt, det handler om å velge. Være ærlig med seg selv. Og kjenne etter!! For man trenger aldri godteri og sukkerbrus.

• Gilla 1
Länk till inlägg
On 2020-06-24 at 19:22, MariaF sade:

Som Effie säger, var det värt det? Fanns det annat gott som kunde funkat minst lika bra men utan jobbiga konsekvenser? Och på det igen, det var inte så farligt! :wub:

Middagen var virkelig verdt det!!! Lyxig fish and chips med ertepure med mynte 😍 Men ser i ettertid at desserten ikke var verdt det. Var mett, det var ikke spesielt godt, og jeg følte meg ikke bra etterpå. Får huske det til neste gang :)

• Gilla 2
Länk till inlägg
On 2020-06-24 at 12:11, Effie sade:

Det mentala, ja. 
Så här försöker jag tänka: Jag får äta precis vad jag vill. Och jag väljer...

Om det blev ett avsteg - var det värt det? Skulle jag göra om det? Hur ska jag tänka nästa gång? Vilken mat är godare i minnet än i verkligheten? Kan jag begränsa avsteget; bara en liten portion? (Att njuta av varenda tugga) Hur ofta blir det avsteg? Och vad händer efteråt? Tillbaka till rätt mat direkt, eller fortsatta avsteg i några månader?

Och jag skäller aldrig på mig själv.

Neste gang vi skal ut å spise (det skjer ikke særlig ofte) skal jeg spørre mannen om vi skal dele en dessert. Det er nok i massevis om det er noe på menyen man virkelig ønsker å smake på. Men bare hvis jeg ikke er mett etter middagen. Kjente etter måltidet at jeg hadde spist for mye, og det er ikke behagelig 😅

• Gilla 4
Länk till inlägg

Ny uke, og etter å ha unngått mannens karbomiddager viser vekta -0,8kg. Vi snakket om det i går; at jeg ikke går særlig ned, men at jeg likevel føler meg bedre og bedre. Denne uka løsnet det visst litt likevel :)

Jeg har begynt å tilføre fermentert mat og drikke. Jeg har et glass sauerkraut i kjøleskapet. Tar en liten dæsj med frokosten. Eller litt eplecidereddik i et glass vann. Har en kombucha stående. Den har jo en del sukker, men bruker den som et tilskudd, og tar bare litt de dagene jeg ikke bruker sauerkraut.

Formen er god, kroppen er fastere (til tross for null trening), huden er fin og humøret er bra. LCHF er for meg 😍 Og enda har jeg mye jeg kan forbedre, når jeg får tid og lyst. 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Mandag igjen, og ingen god mandag denne gang. Kroppen er helt ute av balanse pga søvnmangel og nattarbeid, og jeg er trøtt og sliten. Må bare holde på de gode vanene, så kommer jeg meg opp igjen. Vekten var opp noen 100 gram fra sist mandag, men det er ikke rart når det er som det er for tiden.

Jeg trener ikke for tiden, men jeg kjenner at kroppen trenger det. Er bare ikke klar for å starte rett på intens trening... noen som følger en bra yogakanal på youtube eller lignende? Trenger en soft start 😆

• Gilla 3
Länk till inlägg
6 timmar sedan, B-F sade:

Trenger en soft start 😆

Då kan du "maffa" finns en bra tråd på forumet om det. Kan länka när jag är tillbaka vid datorn. 

• Gilla 4
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Då kommer länken här. Att maffa är verkligen inte jobbigt utan tvärtom en väldigt bra och mjuk start på träningen. Men det är väldigt väldigt effektivt!

• Gilla 4
Länk till inlägg

MAF är en väldigt bra metod för skonsam träning som främjar fettförbränning. Man tar helt enkelt siffran 180 minus sin ålder. Då hamnar de flesta i rätt område för att trimma sin fettmotor. Om man är väldigt högpulsig, som jag, är det ändå värdefull träning för man blir stark och uthållig även om jag personligen inte blivit snabbare på samma puls. Det tror jag beror på stress och klimakteriet. MAF motsvarar ungefär det andra kallar zon 2, dvs där man bör träna till största delen. Dr Maffetone beskriver sin metod på maffetone.com.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Har lest litt om MAF nå. Det jeg kommer fram til er at jeg har en ganske dårlig livsstil... Lite søvn, stress, stillesitting, mobilbruk. Vel. Jeg visste jo det. Det var mer en påminnelse.

Ferien begynner neste uke. Det kan bli en anledning til å endre på ting, håper jeg. 

Pulsklokke, måling og testing er ikke for meg. Men jeg tror på mafmetoden likevel. Å bygge seg gradvis opp, la kroppen få hvile, nok næring og redusere stress. (Det er iallfall sånn jeg forstår det). 

Min egen tilnærming har vært hverdagsaktivitet og litt trening. Dvs mye bevegelse; gå tur, være med barna, ta trappen etc, og så et par ganger i uken med løfting/sprinting. Men så var det dette med å gjennomføre. Covid-19 fikk meg til å gå i dvale, og jeg har enda ikke kommet ut av den 😱

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jeg kjenner på meg at noe må skje. Fordi jeg er rett og slett ikke fornøyd med livet som det er.. og det er (heldigvis!) opp til meg. Det er jeg som sitter oppe og ser skit på TV i stedet for å legge meg, og jeg som bruker for mye tid på nett og for lite på å gjøre ting jeg har lyst til. (Heldigvis fordi det er bedre å innse at man har vært litt dum, enn å innse at man bor med feil gubbe, eller aldri burde fått barn, eller tok feil utdannelse... )

Med turnusjobb har jeg dager hvor jeg kunne vært ute på tur/trent/... men jeg må sove, eller blir sittende og gjøre ingenting. Fordi jeg er trøtt. Det er jo helt idiotisk!! Livet for forbi mens jeg var på facebook...

Ferien må være en god anledning til å endre på ting. Lese bok i stedet for å se dårlig TV. Legge seg i stedet for å sitte oppe. Gå tur i stedet for å sitte inne. Være i naturen heller enn i byen. Drikke te heller enn vin 😜 Tenk å komme hjem uthvilt og restituert!! Det går an... har jeg hørt 😅😊

Jeg begynte å tenke på dette pga treningspraten. Fordi jeg er i dårlig form, og fordi crossfit er min greie. Og jeg kunne trent, men ofte føler jeg meg for sliten til å gå dit. Fordi jeg gjør dårlige valg. Så jeg ødelegger for meg selv, og jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg holder på med det. Aaargh!!

• Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till inlägg
1 timme sedan, B-F sade:

Så jeg ødelegger for meg selv, og jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg holder på med det. Aaargh!!

STOP!!! Var snäll mot dig själv nu!

Du har skiftesjobb och sover för lite. Då kommer det att vara svårt att göra förändringar. Sömn är så otroligt viktigt. Frågan "varför" ska du gömma dit solen inte skiner 😘 Den frågan kan driva en till vansinne. Jag karikerar, för frågan varför kan vara bra ibland, men du ska välja när du ställer den. Svaret på frågan kan nämligen vara fullkomligt omöjligt att finna. Eller så variera den med humör eller över tid. Svaren på många "varför?" är t ex annorlunda då man är fyrtio jämfört med då man var tjugo. 

1 timme sedan, B-F sade:

(Heldigvis fordi det er bedre å innse at man har vært litt dum, enn å innse at man bor med feil gubbe, eller aldri burde fått barn, eller tok feil utdannelse... )

Hur mycket tid lägger du ner på att grubbla kring dessa resonemang?

• Gilla 2
  • Boom 1
Länk till inlägg
4 timmar sedan, Tr0llet sade:

STOP!!! Var snäll mot dig själv nu!

Du har skiftesjobb och sover för lite. Då kommer det att vara svårt att göra förändringar. Sömn är så otroligt viktigt. Frågan "varför" ska du gömma dit solen inte skiner 😘 Den frågan kan driva en till vansinne. Jag karikerar, för frågan varför kan vara bra ibland, men du ska välja när du ställer den. Svaret på frågan kan nämligen vara fullkomligt omöjligt att finna. Eller så variera den med humör eller över tid. Svaren på många "varför?" är t ex annorlunda då man är fyrtio jämfört med då man var tjugo. 

Hur mycket tid lägger du ner på att grubbla kring dessa resonemang?

For å ta det siste først, så grubler jeg lite på sånt for min egen del. Men jeg innrømmer at jeg synes samspill mellom mennesker er veldig interessant, og at jeg observerer folk rundt meg. (Og trekker et lettelsens sukk over at jeg ikke er i enkelte andre sine sko 😅)

Når det gjelder "hvorfor?" så har jeg ikke noe smart å si.. Noen ganger tenker jeg at jeg må lære meg å legge meg, helt til det til slutt blir like naturlig som å pusse tennene. Andre ganger grubler jeg på hva det er som gjør at jeg ikke bare legger meg, selv om jeg vet veldig godt konsekvensen av å ikke gjøre det. Hadde jeg brukt en brøkdel av den energien jeg bruker på å irritere meg over at jeg ikke sover nok, til å faktisk gå i seng... Og ingenting er så herlig som å våkne frisk og uthvilt!!

• Gilla 2
Länk till inlägg
19 timmar sedan, B-F sade:

Noen ganger tenker jeg at jeg må lære meg å legge meg, helt til det til slutt blir like naturlig som å pusse tennene. Andre ganger grubler jeg på hva det er som gjør at jeg ikke bare legger meg, selv om jeg vet veldig godt konsekvensen av å ikke gjøre det. Hadde jeg brukt en brøkdel av den energien jeg bruker på å irritere meg over at jeg ikke sover nok, til å faktisk gå i seng... Og ingenting er så herlig som å våkne frisk og uthvilt!!

Enligt denna forskning tar det i genomsnitt 66 dagar att etablera en ny vana. Ursäkta om jag frågar, men hur ser din rutin ut innan du somnar? Vad gör du konkret? Hur varvar du ner och förbereder kroppen inför att sova? Man bör ju t ex inte träna om man tänker gå och lägga sig om/inom 3 timmar. Dricka kaffe på eftermiddagen kan också göra det svårare att somna för vissa (själv inräknad). Helt enkelt försöka identifiera om det är något som håller en vaken längre än vad man egentligen vill. Några saker som kan göra insomning svårare för egen del är: avsluta träning då det är 3 h kvar tills jag tänker somna. Dricka kaffe vid kl 14-15. Läsa något som är mycket spännande. Om det inte är mörkt, svalt, lugnt och tyst när jag försöker somna.

Vad jag kan komma ihåg så var delen om sömn i 'The four pillar plan' av Rangan Chatterjee lättläst och innehöll konkreta tips. Verkar som titeln på norska blir 'Helseplanen4 søyler til et liv i balansehvil, spis, tren, sov', kanske något att läsa? Lycka till!

• Gilla 2
Länk till inlägg
On 2020-07-15 at 12:35, morgonsol sade:

Enligt denna forskning tar det i genomsnitt 66 dagar att etablera en ny vana. Ursäkta om jag frågar, men hur ser din rutin ut innan du somnar? Vad gör du konkret? Hur varvar du ner och förbereder kroppen inför att sova? Man bör ju t ex inte träna om man tänker gå och lägga sig om/inom 3 timmar. Dricka kaffe på eftermiddagen kan också göra det svårare att somna för vissa (själv inräknad). Helt enkelt försöka identifiera om det är något som håller en vaken längre än vad man egentligen vill. Några saker som kan göra insomning svårare för egen del är: avsluta träning då det är 3 h kvar tills jag tänker somna. Dricka kaffe vid kl 14-15. Läsa något som är mycket spännande. Om det inte är mörkt, svalt, lugnt och tyst när jag försöker somna.

Vad jag kan komma ihåg så var delen om sömn i 'The four pillar plan' av Rangan Chatterjee lättläst och innehöll konkreta tips. Verkar som titeln på norska blir 'Helseplanen4 søyler til et liv i balansehvil, spis, tren, sov', kanske något att läsa? Lycka till!

Hm, jeg får ungene i seng, gjør det som evt må gjøres av husarbeid før jeg kan ta kveld, og så dumper jeg ned i sofaen med nett el TV, og kveldsmat. 

Problemet er ikke at jeg ikke får sove. Jeg slokner stort sett med en gang jeg legger meg. Det er heller at jeg bare ikke kommer meg i seng. Det er så herlig å sitte oppe i fred og ro når huset endelig er stille. Men det blir en ond sirkel, for jeg blir trøtt, og får mindre gjort på dagtid, dårligere samspill med familien og enda mer behov for egentid på kvelden. Og likevel får jeg ikke til å legge meg tidlig. Det er som røyking. Alle vet at det er farlig og kommer til å forkorte livet ditt, men det er utrolig vanskelig å slutte..

• Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till inlägg
1 timme sedan, B-F sade:

Det er så herlig å sitte oppe i fred og ro når huset endelig er stille

Förstår precis! :wub:

• Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till inlägg
6 timmar sedan, B-F sade:

Hm, jeg får ungene i seng, gjør det som evt må gjøres av husarbeid før jeg kan ta kveld, og så dumper jeg ned i sofaen med nett el TV, og kveldsmat. 

Problemet er ikke at jeg ikke får sove. Jeg slokner stort sett med en gang jeg legger meg. Det er heller at jeg bare ikke kommer meg i seng. Det er så herlig å sitte oppe i fred og ro når huset endelig er stille. Men det blir en ond sirkel, for jeg blir trøtt, og får mindre gjort på dagtid, dårligere samspill med familien og enda mer behov for egentid på kvelden. Og likevel får jeg ikke til å legge meg tidlig. Det er som røyking. Alle vet at det er farlig og kommer til å forkorte livet ditt, men det er utrolig vanskelig å slutte..

Förstår verkligen att det är svårt att få ihop tidsekvationen med familj, sysslor m.m och ändå ha egentid. Skulle man kunna beskriva problemet som att tiden bara springer iväg när du sitter med mobil/dator/TV? Och att en följd av detta är att du går och lägger dig för sent? Nu vet jag inte hur familjesituationen ut, men finns det någon möjlighet att delegera hushållsysslor till andra familjemedlemmar? Så att du kan få lite mer egentid, vilket du behöver.

• Gilla 1
Länk till inlägg
13 timmar sedan, morgonsol sade:

Skulle man kunna beskriva problemet som att tiden bara springer iväg när du sitter med mobil/dator/TV? Och att en följd av detta är att du går och lägger dig för sent?

Dette!! 100% riktig!

I tillegg kommer familielivet og jobben. Det er ikke sånn at jeg ikke har tid og muligheter. Problemet er nok en kombinasjon av den delen jeg siterte, turnusjobb som gjør at jeg ikke får noen fast rytme, og det at det aldri er ro i huset. 

Jeg vet ikke om det er stress eller hva det er, men jeg blir utrolig sliten av ungene. De snakker høyt og i munnen på hverandre, krangler (som søsken gjør), og det blir ofte dårlig stemning rundt matbordet, feks, pga dårlig oppførsel. (De er ikke fæle altså, helt vanlige unger, det er bare jeg som ikke tåler så mye)

• Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till inlägg

...og at jeg ikke er strukturert nok. Jeg får ikke gjort noe (og da tenker jeg på hobbyer etc, ikke arbeid) fordi jeg ikke planlegger, som igjen kommer av at jeg aldri får tenkt en tankerekke fullt ut, kjennes det som. Det er nok en kombinasjon av støy/stress/arbeidsoppgaver og at hodet mitt forsvinner inn i telefonen når jeg egentlig burde tenkt meg om og kjent etter hva jeg vil gjøre neste dag, og så gått og lagt meg for å ha energi til å gjøre det jeg har planlagt. Det er virkelig en ond sirkel.

• Gilla 1
Länk till inlägg
4 timmar sedan, B-F sade:

Jeg vet ikke om det er stress eller hva det er, men jeg blir utrolig sliten av ungene.

Det du beskriver är klockrent stress! :(
Hur gamla är barnen? Jag tänker att olika saker har sin tid. Det kanske är "hobbyfritt" några år men du kanske kan läsa en bok sittandes i en fåtölj (annars somnar du i soffan och vaknar mitt i natten där) istället för TV? Tyvärr påverkar TV (skärmljus) våra sömnmönster också. Eller en kortare kvällspromenad i lugn takt?
Sedan i mars har jag börjat engagera mig mer i en förening jag bara varit stödmedlem i tidigare. Yngsta barnet är nu 11år och de klarar sig lite bättre själva. Nu har jag noterat att jag inte slösurfar mycket alls längre. Som om ett engagemang drog med sig mer av bara farten. Nu är det slösurfing som varit min grej, jag vet inte ens om vi har nåt TV-abonnemang längre, men vad det än är som blockar det man vill göra så behöver man testa nåt annat för att se vad som händer. Sedan mina klimakterieförändringar började bli påtagliga, framför allt att jag vaknade allt tidigare, så har jag uppskattat den tysta stunden på morgonen mer än den på kvällen. 
Hälsa är ju inte bara mat, dålig sömn, skiftarbete, tjafsande barn osv tär på resurserna och barnen förstår inte alls att vi vuxna inte svänger tillbaka till glada lika snabbt som de gör. Sedan ska vi då orka träna, hålla oss smala och snygga, piffa till håret och sminket och engagera oss i samhället och... :blink: Men om man flyttar fokus till lite godare vanor, som att sova och få frisk luft i nån liten promenad, och undvika de värsta sockerfällorna så kommer det en god spiral över tid och man får mer ork till annat. Man ska "bara" över tröskeln för att komma dit. Och så ska man prata snällt med sig själv! ❤️

• Gilla 5
Länk till inlägg
46 minuter sedan, MariaF sade:

Och så ska man prata snällt med sig själv! 

Bara så viktigt att tycka om sig själv.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Nu har jag läst igenom alla inlägg sedan 2020-07-15 en gång till. @B-F Jag misstänker att användandet av skärmar kanske inte är det enda som stör, utan även att du äter sent. Kanske lite av anekdotisk bevisföring, men jag har själv haft svårt att komma i säng sent flertalet kvällar den senaste veckan och dessutom kvällsätit en del. Förutom igår, då jag var klar med att äta middag redan 4 h innan jag somnade. Har fått sova mina 9 h och mår strålande idag. Tror det kan vara bra att göra något annat på kvällarna om skärmarna håller dig vaken och tiden dessutom springer iväg. Jag njuter också av stillheten i huset när barn väl har somnat/innan de har vaknat. (Mina yngsta syskon är 4 respektive 6 år.) Varför inte njuta av stillheten genom att t ex skriva/reflektera, läsa en bok, dricka en kopp te, måla, meditera eller något annat du tycker om? Låt bli mobilen och låt egna tankar och känslor få ta plats, som du själv beskriver. Snälla, klandra inte dig själv för att det inte är så mycket struktur som du skulle vilja ha i vardagen just nu. Detta är bara ett förslag, men skulle du kunna prova att planera veckovis? T ex i en kalender. Skriv in när du ska jobba, när du ska sova, när du gör sysslor, när du är med barnen. Men kanske det viktigaste, planera in återhämtning, att kunna göra saker så att du kan varva ner och inte minst, saker som du tycker är roligt. Vill man lägga tid på specifika intressen/hobbyer får man nog avsätta tid till det och sen se till att den tiden inte försvinner någon annanstans. Säga nej till annat, som annars tar ens tid. Jag tycker själv det är svårt att sätta och upprätthålla gränser, men någonstans måste man börja öva på det. Kan det vara aktuellt att berätta för familjen att du behöver lugn och ro? Att det inte kan föras så mycket oväsen, mer än du klarar av. Samtidigt vill jag berömma dig @B-F. Du har kommit en väldigt lång bit på vägen, identifierat vad problemet är och att det är ett problem. Nu, om du vill, kan man gå vidare och se hur det skulle kunna lösas.

• Gilla 3
Länk till inlägg
3 timmar sedan, MariaF sade:

Hälsa är ju inte bara mat, dålig sömn, skiftarbete, tjafsande barn osv tär på resurserna och barnen förstår inte alls att vi vuxna inte svänger tillbaka till glada lika snabbt som de gör. Sedan ska vi då orka träna, hålla oss smala och snygga, piffa till håret och sminket och engagera oss i samhället och... :blink: Men om man flyttar fokus till lite godare vanor, som att sova och få frisk luft i nån liten promenad, och undvika de värsta sockerfällorna så kommer det en god spiral över tid och man får mer ork till annat. Man ska "bara" över tröskeln för att komma dit. Och så ska man prata snällt med sig själv! ❤️

Många saker ovan (min fetmarkering) som kan vara betungande, särskilt om man försöker göra allt. Håller med om att man får ta små steg i en bättre riktning, ändra en del av sina vanor. En tröst att man kan må bättre, men det kan ta lite tid.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag känner igen mig i det där stresspillandet på dator och telefon, när jag egentligen vill gå och lägga mig, läsa, varva ner. Det hjälper inte att jag bestämmer mig. Hungrig, eller sugen, blir jag ofta då också. 
Just där och då är det inte mycket att göra (förutom tala snällt till sig själv). Det är resten av tiden som jag behöver ta tag i. 

• äta ordentligt; undvika att äta fel och vid fel tid
  • Se till att få i mig vitaminer och mineraler; det går åt extra när man stressar
  • egentid är viktigt
  • kramar och skratt. Sjunga och spela musik är inte dumt heller. 
  • planera in lagom mycket att göra. Och känna sig färdig med det. Stress, har jag lärt mig, är känslan att man inte har kontroll över sitt liv. Och just den där gnagande känslan att jag borde nog ha gjort nånting mera...
  • skriva av sig. Ha en anteckningsbok, skriva ner allt som far genom huvudet, och tömma det. 

Det är mina tankar. Kanske känner du igen dig, kanske är det bra tips även för dig, kanske inte. 

• Gilla 5
Länk till inlägg
On 2020-07-19 at 08:16, MariaF sade:

Det du beskriver är klockrent stress! :(
Hur gamla är barnen? 

...vad det än är som blockar det man vill göra så behöver man testa nåt annat för att se vad som händer.

Hälsa är ju inte bara mat, dålig sömn, skiftarbete, tjafsande barn osv...

Barna er 7, så jeg har nok å gjøre... selv om de har blitt nye mer selvstendige siste året.

God start! Tror det er enklere å begynne med noe man vil, enn å bryte en vane.

Viktig! Og man får ikke til det med maten og treningen om man ikke sover. Gode relasjoner er også viktig ❤

Beklager tullete sitering. Er på mobilen.

• Gilla 1
Länk till inlägg
On 2020-07-19 at 11:26, morgonsol sade:

..utan även att du äter sent. Kanske lite av anekdotisk bevisföring, men jag har själv haft svårt att komma i säng sent flertalet kvällar den senaste veckan och dessutom kvällsätit en del.

Tror det kan vara bra att göra något annat på kvällarna om skärmarna håller dig vaken och tiden dessutom springer iväg. 

Detta är bara ett förslag, men skulle du kunna prova att planera veckovis?

Kan det vara aktuellt att berätta för familjen att du behöver lugn och ro?

Samtidigt vill jag berömma dig @B-F. Du har kommit en väldigt lång bit på vägen, identifierat vad problemet är och att det är ett problem. Nu, om du vill, kan man gå vidare och se hur det skulle kunna lösas.

For meg er det motsatt. Får ikke sove om jeg ikke har spist.

Ja, det har du helt rett i. Tror det handler om at jeg er sliten. Andre ting krever konsentrasjon/tankevirksomhet, mens tv/nett er ganske hjernedødt.

Å planlegge er absolutt nødvendig. Ukesvis mht jobb/trening, og fra dag til dag/et par-tre dager om gangen mht mat og arbeidsoppgaver. Og å si seg fornøyd når en bestemt mengde jobb er gjort. For det tar aldri slutt.. 😅

Jeg kan alltids be om ro, men to sjuåringer hører ikke alltid på det. Det viktigste er å være stille selv, og snakke lavt. Da blir de dratt med i den retningen. Jeg klarer ikke å huske på det bestandig... 😕

Takk!! Jeg må klare å løse dette, hvis ikke... 😱🤯

• Gilla 1
Länk till inlägg
On 2020-07-19 at 13:21, Effie sade:

Jag känner igen mig i det där stresspillandet på dator och telefon, när jag egentligen vill gå och lägga mig, läsa, varva ner. Det hjälper inte att jag bestämmer mig. Hungrig, eller sugen, blir jag ofta då också. 
Just där och då är det inte mycket att göra (förutom tala snällt till sig själv). Det är resten av tiden som jag behöver ta tag i. 

• äta ordentligt; undvika att äta fel och vid fel tid
  • Se till att få i mig vitaminer och mineraler; det går åt extra när man stressar
  • egentid är viktigt
  • kramar och skratt. Sjunga och spela musik är inte dumt heller. 
  • planera in lagom mycket att göra. Och känna sig färdig med det. Stress, har jag lärt mig, är känslan att man inte har kontroll över sitt liv. Och just den där gnagande känslan att jag borde nog ha gjort nånting mera...
  • skriva av sig. Ha en anteckningsbok, skriva ner allt som far genom huvudet, och tömma det. 

Det är mina tankar. Kanske känner du igen dig, kanske är det bra tips även för dig, kanske inte. 

Alt det du skriver er spot on!! Jeg har feks ikke hørt på musikk på flere år, fordi hodet mitt er så fullt av bråk og stress. Det er rett og slett ikke plass til mere. Jeg føler jeg mangler kontroll fordi "alt" handler om ungene og å få alt til å gå ihop. Og man blir aldri ferdig...

• Ledsen 2
Länk till inlägg

Men ta dig 5 minuter, varje dag, och sjung lite för dig själv. Har du något instrument, så sätt dig och ta ut en enkel melodi. Det är nyttigt för hjärnan, och skönt för kroppen att musicera själv. I bästa fall vill dina barn vara med (det hade inte mina gjort).

Fem minuter varje dag gör mer än man tror. Och det tar inte något från allt det där man skulle hunnit med,  för det hinner man ändå inte på fem minuter.

Nu plockar jag upp mitt trekkspill. Det njuter jag med.

• Gilla 4
Länk till inlägg
On 2020-07-23 at 15:22, Effie sade:

Men ta dig 5 minuter, varje dag, och sjung lite för dig själv. Har du något instrument, så sätt dig och ta ut en enkel melodi. Det är nyttigt för hjärnan, och skönt för kroppen att musicera själv. I bästa fall vill dina barn vara med (det hade inte mina gjort).

Fem minuter varje dag gör mer än man tror. Och det tar inte något från allt det där man skulle hunnit med,  för det hinner man ändå inte på fem minuter.

Nu plockar jag upp mitt trekkspill. Det njuter jag med.

Jeg synger hele tiden, jeg tar meg bare ikke tid til å sitte ned og lytte til musikk. Har heller ikke på musikk i bakgrunnen, fordi det bare blir bråk sammen med alt annet 😅

• Gilla 3
Länk till inlägg

Ferie altså.. ingen wifi, og har ikke kjøpt mer data, så tlf laster nettsider så tregt at jeg i praksis har sluttet å surfe på nett. TVn har kun vært brukt til barna. Jeg legger meg senest elleve hver kveld, og de to siste dagene har jeg våknet av meg selv. Ingen chips og øl på kveldene (bare pepsi max og fläsksvålar...).

Jeg har droppet å være hushjelp for familien. De får smøre seg mat selv, og jeg rømmer unna med en kaffe for å lese litt innimellom.

Nå har det gått nesten en uke, og jeg liker det.. skal ikke si at jeg spretter opp, full av energi, men jeg føler meg heller ikke totalt utslitt. Nå funderer jeg bare på hvordan jeg kan videreføre dette nye når ferien er over :)

• Gilla 3
  • Boom 1
Länk till inlägg
  • 3 weeks later...

Jeg ramlet helt av LCHF-sporet. Ferie er for langt unna mine rutiner (som er det som hjelper meg å holde meg LCHF). Nå er jeg tilbake. Fra og med i dag.

På ene siden må jeg komme i gang igjen. Pasta, godis og glass er virkelig ikke bra for meg. Samtidig kjenner jeg på en sorg over å gi slipp på disse tingene. 

• Gilla 2
Länk till inlägg
5 timmar sedan, B-F sade:

På ene siden må jeg komme i gang igjen. Pasta, godis og glass er virkelig ikke bra for meg. Samtidig kjenner jeg på en sorg over å gi slipp på disse tingene

Vi vet hur det kan vara. Var snäll mot dig själv, på det igen! :wub:

• Gilla 2
Länk till inlägg
  • 4 weeks later...

Har vært borte en stund nå. Det har ikke gått bra med LCHF'en. 

Jeg er i ferd med å fullføre flere prosjekter som har tatt mye arbeidskapasitet, og tror at jeg nå får overskudd til å konsentrere meg om helsa igjen. Trening har jeg gitt opp, enn så lenge, men maten må jeg få kontroll på igjen. 

• Gilla 2
Länk till inlägg