HelgeK

Kolhydrat alkoholister

Recommended Posts

Kan man kalla typ 2 diabetiker och  mycket överviktiga för "Kolhydrat alkoholister" ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tycker inte jag heller. Visst kan man tala om ett beroende av exempelvis socker som kan likna det beroende man kan utveckla till alkohol, men jag tycker att vi öronmärker begreppet "alkoholist" till att ha just med alkohol specifikt att göra. Om man vill kan man ju alltid tala om beroende, exempelvis sockerberoende. Det är dock ett mycket mer kontroversiellt begrepp än beroende av alkohol.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrar hur stora likheterna och skillnaderna  är mellan alkoholberoende, och sockerberoende. Jag har intrycket att det kan förekomma "förnekelse" vid bägge typerna av beroende. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-05-12 at 05:48, MariaF sade:

Det finns rätt många trådar här i forumet där begreppet sockerberoende diskuteras. I världen utanför förnekas det ofta helt, att det ens finns, alltså. Jag har alltid sett mitt matsug som en variant av min farfars periodande (på sprit) men ve mig om jag säger att jag är beroende. Det är det där med definitioner igen. Många som "vill" vara beroende, eller snarare inser att de är det, "får" inte kalla sig det antingen för att det inte är gravt nog eller för att det inte finns. Men visst har du helt rätt, det är samma typ av beteende. Godispapper göms, det tas en sallad när nån ser och så svullas det nåt annat i ensamhet, kroppen skriker efter sin drog osv. 

Håller med om att det ofta landar på definition, som varierar utifrån person och sammanhang. 

En viktig skillnad tycker jag är att sockret är dels smakförhöjande, dels väldigt gott, dels snabbt energiförhöjande, med andra ord det finns kraftiga pluspoäng med sockret, som kan fylla en mening med att intas mer eller mindre regelbundet, det där med att det är livsfarligt tror jag mestadels är gällande Diabetes typ 1. Men då menar jag inte att vräka i sin bröd pasta ris potatis etc. Utan att mer liksom reglera eller modifiera sin söta tand och längtan efter sött. Alla kan inte det, men tror att en stor majoritet av så kallade "sockermissbrukare" , där jag platsar in.. klarar att med lite möda och besvär och skarp disciplin, m.h.a lchf och keto.. med tiden kan skapa bättre kontroll.

Med alkoholen är det rätt annorlunda, ändå.. det smakar inte ens gott för dem som super, mycket och ofta, förvisso inte för en sockermissbrukare heller men skadan vid kraftig överkonsution av alkohol jämte metabol skada vid sockermissbruket, där vinner nog alkoholen vad gäller livsfara.. du ska äta rejält med , frekvent över tid, innan kroppen tar skada och därefter ändå är reparerbar - med alkoholen sker skadorna och organbelastningen ännu mer komplext.. visserligen är fetma mkt allvarligt men den som tappar dessutom hjärnakiviteten vid alkoholism lider ju enormt allvarligare skador än den som sitter "komatöst passiv" efter sina sockerkickar, eller en á två twix på väg hem efter jobb, vaarje dag inkl, sockerstinn mat och färdigprodukter på det till middag o kvällsmat, alkoholismen är enl min bedömning sjufalt värre som behöver eg. blixtsnabbt engagemang, åtgärd eller intervention. Sockerskaden för sockergrisar.. kan tillfriskna rätt snabbt, lite indivduellt (bortsätt dem som MÅSTE få konkret supervision, via t.ex Bitten Jonssons program och så).

Allting har grader. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Gemma sade:

Med alkoholen är det rätt annorlunda, ändå.. det smakar inte ens gott

Det gör inte torra makaroner heller... Ändå är de i vissa situationer oemotståndliga.

• Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
52 minuter sedan, MariaF sade:

Det gör inte torra makaroner heller... Ändå är de i vissa situationer oemotståndliga.

Yes det är det som är så roligt/konstigt, paradoxalt.

För vissa smakar alltså renat el. brännvin direkt gott, men.. jag tror tyvärr inte att de personerna egentligen känner att det SMAKAR gott, däremot GÖR gott.. i just deras liksom kroppsliga kemiska sammndättning men också i hur de är el. blivit (epigenetiskt) assimilerbara med ren alkohol, som tack o lov för de flesta i världen totalt antagoniserar. Men med lite socker.. vad gör inte socker för oss? För mig, ge mig brännvin med lite socker.. likör och vips.. skulle jag teoretiskt sett kunna bli alkoholist, beroende på miljö och en hel del andra faktorer - eller vad tror du? Skulle godis smaka gott utan den kemiska process som genomgås innan gelehallon och skumgummi och björnarna och de andra recepten genomgick den kemiska process som görs? Jag älskar godis mer än likör, men någon annan älskar whisky mer än godis, t.ex... sjömän.. vilka omständigheter lever de under? Sprit renar ju invärtes, vid en viss promillehalt. Men sjömannen på and är inte som sjömannen på sjö och hav. Spriten i kalla landskap inte som spriten i ökenlandskap. Sprit  i mat något helt annat än sprit i glaset ner i strupen, snabbt... eller långsamt? Så många faktorer.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Gemma sade:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg