Salkin74 Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Har ätit LCHF 5 år, jag har under den tiden minskat 13,8 kg och mitt midjemått har blivit 18 cm mindre. Jag väger idag 78 kg och har midjemått 86 cm till 178 cm lång kropp. Min mage har lugnat sig och jag mår allmänt bättre, orkar mer och har blivit av med mina kraftiga blodsockerfall. Jag har nu senaste veckan kört strikt LCHF i förhoppning att komma i ketos och minska ytterligare till sommaren. Då jag i dagsläget inte äger en ketonmätare (är beställd) bestämde jag mig för att testa mitt blodsocker flera gånger per dag. Det viktigaste värdet säger alla är det på morgonen, ligger stadigt på 4,3-4,4. För att få en bild av hur min strikta LCHF-mat påverkar mitt blodsocker har jag mätt flera gånger och olika tider, både före mat, efter, ja ni fattar. Hur jag än har mätt verkar mina värden ligga mellan 3,7 och 5,0, lägsta uppmätta värde är 3,7 och det högsta är 4,9. Jag är inte diabetiker men tror det är bra att hålla blodsockret på en jämn nivå. Det jag undrar är om någon annan gjort liknande mätningar och fått liknande resultat. Jag är grymt nyfiken på vad en ketonmätning skulle visa, mätaren beställdes igår, så det dröjer nog några dagar innan jag får den. Det ger min kropp lite mer tid att vänja sig vid lite kolhydrater och förhoppningsvis öka på ketonerna i blodet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Härligt att läsa om dina framgångar med LCHF! Jag tror de flesta som kollat blodsocker kan intyga att det som du skriver blir mycket jämnare än vid traditionell hög-kh-kost. Det blir allt mer populärt att mäta ketoner - köpte ketonstickor på apoteket igår och frågade vilka som efterfrågar dem - jo det var dels diabetiker som får dem på recept, dels allt fler som vill kolla sin fettförbränning och betalar dem själva Posta igen när du mätt dina ketoner! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Jag har väldigt jämt blodsocker, det brukar vara mellan 4 och 5,5 nu för tiden. Den enda gången det varit mer var när jag hade fått i mig lite mycket kolhydrater en dag, då hade också ketosvärdet sjunkit lite. Ketoner brukar för mig vara över 2, runt 3 oftast. När jag hade ätit för mycket kolhydrater (runt 50g?) så var ketos 1,8 och blodsocker uppe i 6. Innan jag började med LCHF mätte jag sällan blodsocker. Den enda gången jag gjorde det, och minns värdet, så var det 8.9. Men det var inte jättelångt efter jag hade ätit. Nu efter jag ätit håller det sig nere dock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Jag har numera slutat mäta både på blodsocker och ketoner. Blodsockret har hållit sig lågt sedan i våras och min viktnedgång verkar inte precis ha med mängden ketoner att göra heller. Så jag skippade det också i höstas. Eftersom jag har varken haft återfall eller fuskar, så märkte jag att kroppen befinner sig hela i tiden i olika djup ketos. Minskar viktnedgången, så ökar jag fettet och drar ner överflödiga proteiner en aning och är därmed på banan på nytt. Just nu koncentrerar jag mig på att må bra. Vikten kryper sakta nerår, hälsan och humöret är på topp och jag har också börjat fundera på att lämna all räknande och matregistrerande. Tror nog att jag kommer satsa mer på att njuta av värmen och sommaren det närmaste halvåret... leva livet helt enkelt Den som vill mäta och studera effekter, sparar en hel del pengar genom att köpa stickor och mätare från nätapoteken i Tyskland. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salkin74 Posted March 27, 2013 Author Share Posted March 27, 2013 Imorse mätte jag ketoner för första gången, använde Glucomen LX mätaren. Värdet blev 0,9 Tänkte inte mäta varje morgon, utan kanske 1-2 ggr per vecka. Stickor är ju inte precis gratis! Värdet indikerar begynnande ketos, målet är att komma ner till optimal ketos för att få eftektivare viktnedgång. Inte direkt så att jag numera är tjock, men för ca 10 år sedan ville jag vara i bra badsäsongsform och nu tänkte jag att det var dags! ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Med tanke på att våra kroppar fungerar olika och förutsättningarna är därefter, är det inte säkert alls att viktnegången blir effektivare bara för att man ligger i "optimal ketos". När jag mätte kunde jag gå ner 1,2 kilo i veckan med 0,7 i ketoner, likväl som att jag kunde tappa bara 0,5 kg med 3,2 i ketoner. Jag kunde inte hitta något mönster med viktnedgängen relaterat till ketonerna. Jag mådde inte heller varken sämre eller bättre oavsett mängden mätta ketoner. Däremot märkte jag att vad jag stoppade i munnen... mängden fett kontra mängden proteiner syntes direkt på vågen. Det var den största orsaken till att jag lämnade stickandet i mina fingrar. Att registrera mina intag på nätet blev liksom mycket billigare än att mäta blodketoner. Letar man dock efter orsak och verkan och toleransnivåer för olika intag som t.ex rödvin, cola mm. fyller säkert ketonmätningar ett syfte. Jag var dock aldrig egentligen intresserad av sådant, utan mitt syfte med LCHF är att ändra min kosthållning och äta mig frisk. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salkin74 Posted March 30, 2013 Author Share Posted March 30, 2013 Har idag mätt mina värden två ggr, på morgonen och på eftermiddagen. kl 6:20 blodsocker 4,5, ketoner 0,4 kl 15:20 blodsocker 4,4 ketoner 0,7 Annat noterbart är att jag i mars minskat 2,6 kg i vikt och ca 4 cm på magmåttet. Mitt mål till sommaren är 75 kg och 86 cm runt magen, det är tre kilo kvar och två centimeter, kanske inte alls omöjligt!! Tidigare har jag haft svårt att komma under 78 kg, det är det som fått mig att testa ketonmätning för att komma förbi den tröskeln. Har tidigare konstaterat att mitt blodsocker är väldigt jämnt över dagen när jag äter hyffsat strikt LCHF, då jag inte mäter min mat vet jag inga gram eller procent hit och dit, men kolhydrater hålls så lågt jag kan och fett snålas det inte med, den största förändringen är mindre protein som jag har förstått kan påverka mer än man tror. Samtidigt tränare jag och behöver proteinet till musklerna så det gäller att hitta en vettig nivå, vill ju inte förlora muskelmassa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salkin74 Posted October 4, 2013 Author Share Posted October 4, 2013 Liten uppdatering: Jag mäter inte blodsocker och ketoner längre. Väger numera ca74-75 kg och är ca 81-82 cm runt magen. Dvs jag lyckades gå ner som jag tänkte, dock har jag tagit hjälp av periodisk fasta, egentligen hoppa över luncher och äta mindre portioner. Gav den extra kicken och känns inte svårt! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Det är egentligen inte så svårt att äta mindre, om man är mätt hela tiden. Bra jobbat ! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salkin74 Posted October 9, 2013 Author Share Posted October 9, 2013 Nu satsar jag vidare med några kilo/cm till samtidigt som jag ska lägga på mig lite mera muskler, vill se vältränad ut inte mager! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts