Indiana

Börja strikt eller lätt?

Recommended Posts

Hej,

Jag började med LCHF i söndags kväll och är nu på måndag kväll. Just för att jag vill göra allt korrekt så undrar jag; ska jag börja med strikt LCHF på direkten eller är det smartare att börja lätt? Jag menar jag är ej överviktig, och är ung också. Då jag fortfarande lär mig laga mat och har det stressigt ibland så har jag valt två lättlagade veckomenyer till att börja med så jag kommer in i det hela. Är det okej? Kommer jag pga att jag väljer lite mer åt det måttliga och liberala hållet förlora mindre vikt och fett? 

Sedan i samma veva kan jag tillägga att jag har faktiskt en lägre vikt, inget farligt dock, men mycket kroppsfett. Skulle LCHF duga åt att bränna kroppsfettet också? Har inget emot att jag även går ner i vikt, men det är inte det jag stirrar mig blint på så att säga. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog en smaksak. För en del är det lättare att klippa banden helt till det gamla livet från en dag till en annan. För andra kan det vara enklare att lägga till/ta bort ett livsmedel om dagen eller i veckan. 

Om du tappar i vikt eller fett får tiden utvisa, men det viktiga är att äta rätt från idag och framöver.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-05-11 at 19:36, Indiana sade:

Hej,

Jag började med LCHF i söndags kväll och är nu på måndag kväll. Just för att jag vill göra allt korrekt så undrar jag; ska jag börja med strikt LCHF på direkten eller är det smartare att börja lätt? Jag menar jag är ej överviktig, och är ung också. Då jag fortfarande lär mig laga mat och har det stressigt ibland så har jag valt två lättlagade veckomenyer till att börja med så jag kommer in i det hela. Är det okej? Kommer jag pga att jag väljer lite mer åt det måttliga och liberala hållet förlora mindre vikt och fett? 

Sedan i samma veva kan jag tillägga att jag har faktiskt en lägre vikt, inget farligt dock, men mycket kroppsfett. Skulle LCHF duga åt att bränna kroppsfettet också? Har inget emot att jag även går ner i vikt, men det är inte det jag stirrar mig blint på så att säga. 

Aså om jag fattar det hela, du är ung och frisk och egentligen inte överviktig, börja mjukt och lär dig grundera i matlagning.

Aså igen du är både ung och inte överviktig så varför skall du då tappa i vikt.. lär dig grundläggande matlagning i stället.

Ge det iallafall fyra veckor.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-05-11 at 19:36, Indiana sade:

Hej,

Har du mycket kroppsfett , men var sitter ditt kroppsfett? Om du har mycket över buken, så föreslår jag att du lika gärna kan starta med måttlig lchf, vänja dig vid det för att strama åt till strikt när du blivit händig med matlagningen och vanan att helt utesluta det som principiellt utesluts ur lchf. Keto då tror jag du får hålla dig till ca 20 kh/dag.

Men vad vikttapp gäller så kan man alltså bokstavligen rasa också med 50 kh/dag, lite svårt att försöka förstå hur många kh du egentligen behöver, jag anser att 100 kh/dag är mycket men gissar att du , med 90% säkerhet absolut kan tappa i vikt med hela 100 g kh/dag, men då får du gärna vara aktiv, alltså inte att du promt måste motionera som om du ska kvala till OS, utan rörlig och inte sitta för mycket om dagarna. Jobbar du mycket stillasittande, då bör du gå mycket. Men har du redan sportslig aktiviteter upparbetat som vana är det ju annat, men iaf liberal lchf - själv hade jag dragit igång med strikt.. finns så enormt mycket gott man kan äta mycket av men ändå stanna på 20 kh/dag, men , men men.. inte säkert att strikt lchf speedar viktttapp.. jag är absolut inte säker på det, dvs hur processar just din kropp och livsstil på strikt lchf, kanske inte optimalt.. du kanske ska ha 150 kh/dag men då är det ev. inte längre lchf.. dock är det rörliga gränser på det där.

Dra till med 20-50 kh eller så, så blir det säkert bra. Men tänkt på en sak? Vad i hela friden säger att du inte kan variera, vad säger att man prompt ska ha 20, sedan är det dödens katastrof , nej allt stannar inte för att du en dag äter 12 kh, en annan dag 60 kh.. men omkring 50 som mest då är man åtminstonde säker på att kh ligger på LÅG nivå, LOW och gotta dig med fett av alla de sorter! viktigt!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg