Recommended Posts

Provat denna kost nu i över 2 månader går fortfarande inte ner något . Några kilo i början. Ska jag börja på annan kost? Kanske inte får i mig fett tillräckligt. I dag frukost fröknäcke med smör och ost. Lunch köttfärslimpa med grädde  fetaost och Oliver , spetskål och gräddsås. Ingen mjölk eller vetemjöl. En lite fröknäcke med ost till kaffet med lite grädde på em.Har inte ätit bröd pasta potatis ris eller sött på över 2 månader. 1 glas vin då och då har det blivit och ett glas Cola zero 1ggr /dag.  Lever på keso tonfisk och ägg oftast till frukost och lunch. Är 66 år.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet, Anki!

Det är inte helt lätt att minska för alla, i synnerhet inte för kvinnor efter klimakteriet. Det jag reagerar på direkt av den lilla information du ger är att du äter fröknäcke med ost och dricker cola zero. Mejerier kan för många vara en problematisk källa. Kan du testa att sluta med det ett tag så vet du om det gäller dig? Fröknäcke är ingen riktig mat, det är godis/sällanmat. Kan du äta äggfrukost (omelett med grönt kanske?) eller rester från middagen dagen innan till frukost? Eller plockmat som skinka, gurkstavar osv om du har svårt att tänka dig middag till frukost? Äter du middag? Du nämner inte det. Kan du begränsa colan till mer sällan är det också bra. Sötningsmedlen har visat sig bidra till viktökning, dels genom att smaken triggar insulinutsöndring men också för att man blir hungrigare. Det blir lite tokigt om du försöker kombinera LCHF med energibegränsning (jag får intrycket av det). 

Berätta gärna mer om längd/vikt, annat du äter, rörelse/träning... så blir det lättare att komma på saker du kan prova.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-05-13 at 17:39, Anki Josefsson sade:

Provat denna kost nu i över 2 månader går fortfarande inte ner något . Några kilo i början. Ska jag börja på annan kost? Kanske inte får i mig fett tillräckligt. I dag frukost fröknäcke med smör och ost. Lunch köttfärslimpa med grädde  fetaost och Oliver , spetskål och gräddsås. Ingen mjölk eller vetemjöl. En lite fröknäcke med ost till kaffet med lite grädde på em.Har inte ätit bröd pasta potatis ris eller sött på över 2 månader. 1 glas vin då och då har det blivit och ett glas Cola zero 1ggr /dag.  Lever på keso tonfisk och ägg oftast till frukost och lunch. Är 66 år.

Jag är bara 64+ snart pensionär, går inte heller ner nämvätr, helst skulle jag vilja bli av med maggen samt manbobs!

Oandrsidan, finns lixom inga som tittar på mig så jag behöver väl inte bry mig särskildt?

Du tappade lite vatten i början, det kommer tillbaka, ge mig det förtroendet att vattnet kommer tillbaka och det är inte det du vill bli av med, för det behövs!

Iallafall, det är snudd på att jag friar redan här om du är singel.. menna köttfäslimpa med grädde fetaost och oliver, kan få den bästa LCHF-man på fall!

• Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade inte hoppat på någon annan kost, men det är givetvis upp till dig. Jag tror absolut att det kan vara så att du inte får i dig tillräckligt med fett. Ägg innehåller en del fett och protein, medan tonfisk är mycket proteinrikt och ganska fettsnålt, keso är för det mesta fettsnålt. Ett tips skulle vara att kolla på makronutrientfördelningen, dvs hur många E% av kolhydrater, protein och fett får du i dig per dag? Kostbevakningen är ett enkelt verktyg för detta ändamål, skriv bara in vad du ätit (vilka ingredienser) och ungefär hur mycket så räknar den ut det åt dig. Finns det några andra förhållandevis feta livsmedel du kan tänka dig äta förutom grädde, ost och oliver? Kan du tänka dig att lägga till 50 g äkta smör till varje måltid och se vad som händer? Lycka till! :) 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg