Jump to content

Dricker mängder – ändå torr i munnen

Xante_

Recommended Posts

Jag dricker mycket för det ska man göra när man går på strikt LCHF, men även för att jag ständigt är torr i munnen. Går bokstavligen med en påfylld vattenflaska fastklistrad i handen på jobbet, så jag inte börjar hosta av torrheten i munnen. Men jag förstår att det är en nackdel vid den dieten. 

Det jag skulle vilja få reda på är:

1. Hur vet man att man druckit ”tillräckligt” vid strikt LCHF?

2. Vad finns det ( om det finns) för nackdelar med att inte få i sig tillräckligt med vätska vid strikt LCHF?
3. Finns det några belägg för att otillräcklig mängd vätska i kroppen påverkar viktnedgången negativt vid strikt LCHF?

Tacksam för svar

• Like 1

51 minuter sedan, Anna Öhman sade:

Jag dricker mycket för det ska man göra när man går på strikt LCHF

Ska man? Inget jag känner igen.

52 minuter sedan, Anna Öhman sade:

2. Vad finns det ( om det finns) för nackdelar med att inte få i sig tillräckligt med vätska vid strikt LCHF?
3. Finns det några belägg för att otillräcklig mängd vätska i kroppen påverkar viktnedgången negativt vid strikt LCHF?

Ärligt talat förstår jag inte dina frågor. Vatten behövs oavsett nivå. Vatten behövs i "lagom" mängd. 

• Like 3

1 det vet man  inte!

2,då lär du bli törstig.. har du problem med att bo i en öken så kanske du skall vänta till du kommer hem.

3 som regel orsakar LCHF/Keto att man tappar några kilo i form av vatten., det kommer tillbaka och det är då de flesta ropar på hjälp för de gick upp de där vattenkilona igen!

4, drick allt vatten du känner för.. säg nu inte att jag låter som WW  men vatten är iallafall sällan något problem.

5 du verkar vara inriktad på viktnedgång hur som helst.. har du läkarintyg på det eller är det du som kommit på den iden.. oså är den iden förankrad i verkligheten?

6 tillsätt salt så droppar du inte lika mycket i vattenhalt.

7 man droppar hur som helst en del vatten på strikt LCHF, det kommer som regel tillbaka, då ropar många på hjälp. jag gick ner i början men nu har jag gått upp igen, det är vanligtvis vattnet!

8 Du har inte presenterat dig nämvärt,, ålder, vikt, längd.. är du säker på att du behöver gå ner i vikt?

9 vänta med att ropa på hjälp tills vattnet kommer tillbaka, jag nästan lovar att det gör det!

10 om det inte kommer tillbaka, då kanske någon här kan hjälpa dig.. basic är salt.. salta altt du äter.. i värsta fall ta saltshotts!

11 inte fucking mineralsat/dvs sådant där häsosalt, ta hellre natriumklorid, dvs vanligt bordsalt, kolla i din affär, de har som regel uppsjöer av olika salt!

• Like 1

Jag var tvungen att söka på "torr i munnen" för precis som Trollmormor har jag inte hört om det förut men jodå, det står med i DDs guide:

1. Drick mycket vätska och se till att få i dig tillräckligt med salt. Om du känner dig torr i munnen – som det ofta kan kännas om du precis börjat med LCHF och är på väg in i ketos – betyder det att du har en mindre mängd saliv som kan ta hand om bakterier. Det kan resultera i dålig andedräkt, se till att dricka ordentligt.

Saltet är nog grejen (för att binda vätskan?) och till skillnad från Zepp rekommenderar jag Annas Supersalt; en del vardera av vanligt bordssalt, himalayasalt och örtsalt (typ Herbamare) för lite olika behov i kroppen. Testa saltshots om du vill (lägg salt i handen och slicka långt bak på tungan och svälj med vatten) eller ta saltspray i vattnet (typ Friway Well). Jag brukar köra saltshot innan träning.

• Like 6

9 timmar sedan, Zepp sade:

1 det vet man  inte!

2,då lär du bli törstig.. har du problem med att bo i en öken så kanske du skall vänta till du kommer hem.

3 som regel orsakar LCHF/Keto att man tappar några kilo i form av vatten., det kommer tillbaka och det är då de flesta ropar på hjälp för de gick upp de där vattenkilona igen!

4, drick allt vatten du känner för.. säg nu inte att jag låter som WW  men vatten är iallafall sällan något problem.

5 du verkar vara inriktad på viktnedgång hur som helst.. har du läkarintyg på det eller är det du som kommit på den iden.. oså är den iden förankrad i verkligheten?

6 tillsätt salt så droppar du inte lika mycket i vattenhalt.

7 man droppar hur som helst en del vatten på strikt LCHF, det kommer som regel tillbaka, då ropar många på hjälp. jag gick ner i början men nu har jag gått upp igen, det är vanligtvis vattnet!

8 Du har inte presenterat dig nämvärt,, ålder, vikt, längd.. är du säker på att du behöver gå ner i vikt?

9 vänta med att ropa på hjälp tills vattnet kommer tillbaka, jag nästan lovar att det gör det!

10 om det inte kommer tillbaka, då kanske någon här kan hjälpa dig.. basic är salt.. salta altt du äter.. i värsta fall ta saltshotts!

11 inte fucking mineralsat/dvs sådant där häsosalt, ta hellre natriumklorid, dvs vanligt bordsalt, kolla i din affär, de har som regel uppsjöer av olika salt!

Ursäkta mitt språk men jag tycker verkligen inte om din ton när du svarar på frågor. Du låter aggressiv och dessutom svär du i ditt svar. Precis som du skrev så vet du inget om mig. Jag ropar inte på hjälp utan ställer nybörjarfrågor. Jag är utbildad kostvetare om du måste veta och vet allt om vanlig kost men är helt ny på strikt LCHF och vill gärna prata med de som kan något om det. Snälla kommentera inte mina inlägg så är du snäll.

• Like 2

Hej!

1. Hur man vet att man druckit tillräckligt vid strikt LCHF? ..Ja jag känner tydligt när jag är törstig och då dricker jag.

2. Att inte få i sig tillräckligt med vätska..? ..Oavsett vad och hur man äter så blir man uttorkad om man dricker för lite.

3. Jag har ingen aning om viktnedgången påverkas negativt?..

Har du tidigare innan LCHF känt törst? Tänker att det här med vätska ska kroppen reglera själv och jag håller med Maria F,  prova att öka på saltet! Det kanske kan få stopp på din ökade törst.🙂

• Like 4

Välkommen hit Anna! :)

Det gäller samma sak som om du inte åt strikt LCHF ... drick minst så mycket att du behöver kissa ibland och att färgen på urinen är rimligt gul.

Tror inte att den eventuella viktnedgången är påverkad av hur mycket vatten man dricker  (men osvuret är bäst, testa! 🙂 )

Sen så händer en massa saker i kroppen när man går över till strikt LCHF man får mer eller mindre mycket "problem" av olika slag ... kända och mindre kända biverkningar förekommer...men inom ca 1 månad ska det i huvudsak gått över ... många mår då bättre än innan de började äta strikt.

• Like 4

10 timmar sedan, Trollmormor sade:

Ska man? Inget jag känner igen.

Ärligt talat förstår jag inte dina frågor. Vatten behövs oavsett nivå. Vatten behövs i "lagom" mängd. 

Ok, det är nackdelen med text, alla uppfattar/förstår det olika. Har du testat att inte kommentera inlägg om du inte förstår? Det finns säkert andra som förstår bättre och kan ge svar. Är ny i forumet men ogillar redan hur man blir bemött här, aggressiva, anklagande svar. Det behövs inte.

• Like 1
  • Confused 1

37 minuter sedan, Kattuggla sade:

Hej!

1. Hur man vet att man druckit tillräckligt vid strikt LCHF? ..Ja jag känner tydligt när jag är törstig och då dricker jag.

2. Att inte få i sig tillräckligt med vätska..? ..Oavsett vad och hur man äter så blir man uttorkad om man dricker för lite.

3. Jag har ingen aning om viktnedgången påverkas negativt?..

Har du tidigare innan LCHF känt törst? Tänker att det här med vätska ska kroppen reglera själv och jag håller med Maria F,  prova att öka på saltet! Det kanske kan få stopp på din ökade törst.🙂

Hej, tack för ditt svar.

Ingen törst innan dieten utan först nu när jag kört i över två veckor. Det där med saltet? Jag saltar maten eller så innehåller livsmedel salt (t.ex. ost). behöver jag ändå fylla på med salt om jag är törstig?

I början kissar man ut en massa salt och kroppen behöver då lite extra salt för att kompensera. Jag tar ett glas vatten med salt i varje morgon trots att jag nog inte behöver göra så längre utan det är de första veckorna. 

• Like 6

5 timmar sedan, Xante_ sade:

Ingen törst innan dieten utan först nu när jag kört i över två veckor. Det där med saltet? Jag saltar maten eller så innehåller livsmedel salt (t.ex. ost). behöver jag ändå fylla på med salt om jag är törstig?

Ja, jag vill påstå det även om jag inte vet om det är fallet just för dig. När man går över på keto/lowcarb så tappar kroppen vätska och salt är en viktig del i detta och har inte med salivutsöndring att göra. Dr John Campbell har beskrivit detta så bra i sin utbildningsserie men jag minns inte riktigt detaljerna kring regleringen och jag sitter på jobbet så du får en allmän söklänk att botanisera i.  https://www.youtube.com/user/Campbellteaching/search?query=kidney+regulation

• Like 5

5 timmar sedan, Xante_ sade:

Ok, det är nackdelen med text, alla uppfattar/förstår det olika. Har du testat att inte kommentera inlägg om du inte förstår? Det finns säkert andra som förstår bättre och kan ge svar. Är ny i forumet men ogillar redan hur man blir bemött här, aggressiva, anklagande svar. Det behövs inte.

Du har alldeles rätt i att text uppfattas olika. Jag uppfattar ditt svar som väldigt aggressivt. Jag har varit med här i flera år och skrivit kommentarer. Jag kan inte påminna mej att jag fått ett sånt otrevligt svar. Jag hör till dom som vill försöka hjälpa andra så mycket jag kan utifrån mina erfarenheter. För att kunna göra det behöver jag förstå frågan. Om du inte gillar mitt sätt att uttrycka mej så ska jag inte besvära dej. 

6 timmar sedan, Xante_ sade:

Ursäkta mitt språk men jag tycker verkligen inte om din ton när du svarar på frågor. Du låter aggressiv och dessutom svär du i ditt svar. Precis som du skrev så vet du inget om mig. Jag ropar inte på hjälp utan ställer nybörjarfrågor. Jag är utbildad kostvetare om du måste veta och vet allt om vanlig kost men är helt ny på strikt LCHF och vill gärna prata med de som kan något om det. Snälla kommentera inte mina inlägg så är du snäll.

Ditt svar till Zepp var inte särskilt trevligt heller. Han kommer säkert att svara. Vi som varit med här ett tag vet att det är hans sätt att uttrycka sej på. 

• Like 6
  • Thanks 1

4 timmar sedan, Trollmormor sade:

Du har alldeles rätt i att text uppfattas olika. Jag uppfattar ditt svar som väldigt aggressivt. Jag har varit med här i flera år och skrivit kommentarer. Jag kan inte påminna mej att jag fått ett sånt otrevligt svar. Jag hör till dom som vill försöka hjälpa andra så mycket jag kan utifrån mina erfarenheter. För att kunna göra det behöver jag förstå frågan. Om du inte gillar mitt sätt att uttrycka mej så ska jag inte besvära dej. 

Ditt svar till Zepp var inte särskilt trevligt heller. Han kommer säkert att svara. Vi som varit med här ett tag vet att det är hans sätt att uttrycka sej på. 

Så tycker jag också, Zepp som är både insatt, hjälpsam och trevlig och kunnig, och du som också alltigenom enbart frågat vänligt efter lite mer.. det var orätt att bli anklagad att "vara otrevlig" , rätt sarkastiskt svar tycker jag. 

Tänker att.. när ätit allför osunt, och alltför felaktigt.. och till slut sitter lite desperat, i verkligt behov att ta itu med sina matvanor, att det är frustrerande.. frustrationer kan yttra sig på olika sätt, men vissa gör det verbalt, men det var ändå tråkigt att ni som inget hellre vill (och kan.. ) tipsa råda och hänger kvar just för att fler och fler ska kunna tillfriskna, blir anklagade på det sättet.. är trist. Jag hade också blivit stött.. men menar att man absolut inte ska börja självcensurera sig utifrån att skeva anklagelser tillfälligtvis haglar, sura uppstötningar är också dessutom vanlig i forum, ine enbart här - men så sa hon också att feltolkning och övertolkning eller lägga ord i mun på annan, nog är vardagsmat, man kanske kan bli lite konspiratorisk under desperation, det är alltså svinjobbigt att behöva kostomlägga inte tu tal om det, jävligt jobbigt i vissa stycken. 

När t.o.m VATTEN... blir en issue.. herregud.... 

• Like 2
  • Thanks 2

Nu hittade jag det jag hade i bakhuvudet.  😉

En helt fantastiskt intressant podcast:

https://peterattiamd.com/rickjohnson/

Den är väldigt tekniskt (men ignorera bara det tekniska man förstår sammanhanget ändå)

---

"3. Finns det några belägg för att otillräcklig mängd vätska i kroppen påverkar viktnedgången negativt vid strikt LCHF? "

... vad som bland annat sägs i podcasten är att ett  ökat saltintag (vilket inte är ovanligt vid LCHF) utan att samtidigt dricka mer kan stimulera kroppen att bilda eget fruktos vilket bl a skulle kunna leda till viktökning...så ja det kan finnas belägg för den hypotesen.

• Like 4
  • Thanks 2

• Annika Rane changed the title to Dricker mängder – ändå torr i munnen

Jag minns från min viktväktartid, att man skulle dricka mycket vatten, åtta glas tror jag var markerat i veckans lilla häfte. Det var ju skitjobbigt; man blev kissnödig jämt, och gärna när man var ute och promenerade (för att få extra points, eller bara för att). Men man märkte att viktnedgången stannade av om man drog ner på drickandet. Vill minnas att förklaringen var att vattnet skulle föra med sig fettet ut, eller något lika obegripligt. Undrar om det faktiskt var samma funktion även för viktväktare? Alltså med salthalt och fruktos...

• Like 4

Det stämmer väl att vatten sköljer kanalerna i kroppen, eller inre dusch, vätska har jag lärt mig, är kritiskt viktigt att få i sig, mat nr 2. men vätska nr 1, kan man säga. Vatten då alltså, inte mjölk eller grädde eller kaffe 8 koppar om dagen. Väldigt generellt sett. Aå måste man få i sig vätska. Vissa behöver 20 glas, det är individuellt. Somliga behöver ju dessutom saft och blir så gott som sjuka när de inte få sina obligatoriska intag. 

• Like 2

Inte lchf-sätt nej, däremot behöver kroppen tillförsel av vatten, kontinuerligt. 

Jag tänker att vid vikttapp för en passiv individ, krävs annan tilförsel än vid vikttapp för aktiv individ - vilket så tacksamt också skrivs om i länken du skickade in, att bl.a maratonlöpares fysiologiska kretslopp sällan kan jämföras med icke-sportande individer. Särskilt vi som är feta, varit feta eller ständigt står på en slags kritisk gräns att tippa över till den usla mat, som prackats på oss, med vårt medgivande visst..  men samtidigt inte - se t.ex dem som behöverr gnomgå gastric bypass och det där.. har de valt sin mat kanske? Det tror jag knappast om jag får säga det rakt och ärligt. Tacksamt nog vet D.Doctor detta också, varför forumet är Sveriges bästa för också dem som lugnt är på väg rakt in till metabol komplikation, p.g.a väldigt fräcka tag och hefräcka missvisande "råd". 

Vatten är nyttigt, men patient-situation är ju inte detsamma som icke-patient-situation, bara för att jag är klassad som Diabetiker T2, betyder det iingaunda att jag är någons patient. Väljer själv om jag ska ta en merformin eller inte och kan själv läsa innehålsförteckningar, och tror knappast att det är förenat med fara eller livsfara.. om jag dricker  1 liter vatten mer än vad random personal på VC tycker att "man ska".

• Like 2

On 2020-05-14 at 22:18, Xante_ sade:

Jag dricker mycket för det ska man göra när man går på strikt LCHF, men även för att jag ständigt är torr i munnen. Går bokstavligen med en påfylld vattenflaska fastklistrad i handen på jobbet, så jag inte börjar hosta av torrheten i munnen. Men jag förstår att det är en nackdel vid den dieten. 

Det jag skulle vilja få reda på är:

Tacksam för svar

Förmodligen har törsten i ditt fall inget med diabetes, dålig sömn, stress, brist på saliv, onormal svettning vid träning etc. att göra - annars vanliga orsaker till törst. Du påpekar att "problemen" uppkommit i samband med LCHF-starten, det är där du bör söka orsakssambanden. 

Som du beskriver ditt drickande kan man nog se problemen ha med din elektrolytbalans att göra. Snarast har du kommit in i en djävulscirkel. Genom ditt myckna drickande skapar du en rad problem. Den saltbalans (kalium/natrium, kalcium/magnesium etc.) som är nödvändig att optimera, riskerar  du sannolikt genom ditt överdrivna drickande. Jag förutsätter att du före LCHF-tiden inte hade problem med drickandet.

Några tips:

• rekommendationen för överviktiga - att dricka ett eller två glas vatten någon halvtimme före måltid (för att snabbare bli mätta) bör inte tillämpas vid LCHF, eftersom den kosten normalt mättar mycket mer effektivt än vid kolhydratrik kost, dvs. tendensen att äta mycket minskar (för de flesta är kanske bäst att tillägga).
  • viktigt är istället - att inte dricka före måltiden och minimalt vid måltiden. Detta har att göra med strävan efter att hålla så lågt pH-värde i magen som möjligt. Faktum är att drickandet bör ske så långt efter måltiden som möjligt så att matsmältningen inte störs. I ditt fall kan det vara så att du genom övermängd vatten sköljer ut alltför mycket av de dyrbara salterna i maten. Då kan både saltbalansen och mängden salter förändras på ett skadligt sätt.
  • torr i munnen åtgärdas bara genom att fukta den inte genom glasvis med vatten. Kroppen känner av detta lika bra som mängder av vatten.
  • Om du kan hålla tillbaka drickandet vid de viktiga tillfällena runt måltiderna, kommer du snabbare fram till den metabola balansen och därmed ner till känslan av ett mer normalt vätskebehov.

Flertalet av forumets medlemmar har genomlöpt samma fenomen som du. Om du trots allt inte kan stå emot törstanfallen, lär du vara tvungen att genom tillskott av olika salter kompensera för bristerna som uppkommer. Havssalt som innehåller en bra blandning salter är då att rekommendera. På liknande sätt som korna slickar på saltblock, eller sjömän på "värmen" måste äta salt, måste vi alla - inte bara dricka vatten. Som du redan hört genom tidigare inlägg är LCHF på sikt inte alls särskilt vätsekrävande.

P.S.

Vad gäller forumet, bör du veta att den samlade sakkunskapen här är mycket stor - du måste ge och ta (för bästa stöd lämna lite mer av grunddata runt din person. Utan sådana kan vara svårt att få rätt hjälp). Forumet är f.ö. ovanligt trevligt med  medlemmar, som alla verkligen är välvilligt inställda till att ge av sina erfarenheter och kunskaper.  Du skall känna dig hjärtligt välkommen och jag är övertygad om att du skall komma att trivas och känna det stöd du är ute efter. Som på alla forum kan t.ex. en skämtsam ton missuppfattas som om den vore kränkande, vilket dock aldrig är avsikten. De sakliga reaktioner på dina frågor som forummedlemmarna hittills lämnat, visar att alla med bästa ambition velat förmedla kunskap och erfarenhet.

Det vore verkligen synd om du skulle uppfatta din LCHF-start och inträdet på detta forum som misslyckat. Låt oss gemensamt rätta till det eventuella problemet med ömsesidig känslighet i debattonen.

• Like 2
  • Thanks 1

On 2020-05-19 at 10:05, Peter B sade:

Nu hittade jag det jag hade i bakhuvudet.  😉

En helt fantastiskt intressant podcast:

https://peterattiamd.com/rickjohnson/

Den är väldigt tekniskt (men ignorera bara det tekniska man förstår sammanhanget ändå)

Än en gång, tack för den referensen Peter!

Bra med sortering i bakhuvudet!  I själva verket är din referens med Peter Attia en av de bättre jag hittills sett på området*. Sambanden mellan fruktos/gikt/blodtryck/lever- och njurfunktion/elektrolyter etc. är briljant beskrivna. Tål att doppa både fram- och bakhuvudet i mer aktivt än annars. Ger mig den viktiga bakgrunden bl.a. till varför LCHF-starten gjorde att min tendens till gikt totalt försvann och likaså det höga diastoliska blodtrycket, som efter utsättning av medicinen sjönk med >10 mm Hg, från >140 med medicin till 125 - 135 (snitt 130 under dagtid) utan medicin.

*"området..." - underförstått en lång rad viktiga samband, som på ett beundransvärt sätt sammanfattas!

• Like 3
  • Thanks 1

Mm.. många bra inlägg sedan jag lyckats skrämma iväg Xante?

Inte nog med det.. jag har oxå läst en massa amerikanska siter, angående LCHF/Keto och omställningsproblem.. om någon missat cirka 30 års kunskap, så kan jag avslöja deras råd, "drink two coups of home made bone broth a day"!

Översatt till svenska, drick två glas av hemmagjord benbuljong per dag, iallafall under omställningsfasen, 4 veckor-tre månader!

Bra råd.. förmodligen även rätt tänkt angående olika salter.. så det är därför folk tar saltshots och magnesium i stället.. för det existerar nästan ingen som kokar egen benbuljong?

Iallafall när man då handlar sin mat på vanliga affärer.. fråga efter benen, även svålen och senorna som skall ingå i maten, de skall ingå i din kost, annars får du köpa det på hälsokostaffären bredvid i form av kosttillskott!

Jag framhärdar, "drink two coups of home made bone broth a day", eller rättare sagt det finns ingen som gör så, men man kanske skall förstå vad det handlar om.. hur man kan kompenserad med saltshotts, magnesium och andra mineraler.. framförallt när det gäller övergångsproblem, blodvolym, blodtryck, törst, muntorrhet!

Alltså.. nu blir jag så där extra besvärlig, dvs varför dricker inte alla  minst "two  coups of home made bone broth" varje dag?

Dvs mest förmodligen för att vi äter en undermålig kost.. inte ens jag kokar egen benbuliong.. förutom vissa söndagar på vintern då jag gör grytor/soppor med köttoben!

• Like 4

• 2 weeks later...
On 2020-05-15 at 09:18, Xante_ sade:

Är ny i forumet men ogillar redan hur man blir bemött här, aggressiva, anklagande svar.

Mycket ledsamt att du som ny forummedlem skall behöva känna så. Du förefaller inte ha återkommit i trådarna!

Det kanske då kan vara lite trösterikt att höra andras reaktioner på den första tiden som medlem. I mitt fall för snart tre år sedan, hade jag sedan länge följt mängder av forumtrådar här utan att vara medlem. Det gav blodad tand. Efter att jag gått in med konto i Kostdoktorn, blev den naturliga fortsättningen att också bli forummedlem - definitivt inget som jag ångrat. Enligt min mening har den naturliga öppenheten i detta forum skapat en synnerligen varm, vänskaplig atmosfär. Kännetecknande är dessutom den stora kunskap och välvilja som medlemmarna visar, i sättet att ge nytillkomna relevanta råd byggda dels på egen erfarenhet dels på väl dokumenterad forskning sedan minst två decennier tillbaka - mycket äldre än så.

Återigen är vår gemensamma förhoppning att du skall återkomma i trådarna och ta till dig av den kunskap som finns på forumet och successivt förmedla erfarenheter du själv tillägnat dig.

• Like 5