patrix Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fasta-dig-frisk Det ska handla om att fasta minskar tillväxtfaktorn IGF-1 som verkar förkorta livet. Men som Ann Fernholm mfl skriver så är lågkolhydratkost också ett sätt att minska IGF-1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Såg ett inslag imorse på SVT om detta och då nämnde dom även att ett minskat proteinintag var bra för att minska IGF-1. Hörde jag rätt och hur funkar det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Protein och speciellt mjölkprotein ökar igf-1 men närvaron av insulin är det som gör igf-1 agressivt Insulin gör att mer Igf-1 fäster vid cancercellerna och även penetrerarytan och sjunker in i dessa med tillväxt hos tumören som följd En mejerifri Lchf-kost med måttligt med protein borde alltså vara det bästa man kan göra för att undvika att drabbas av cancer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Protein och speciellt mjölkprotein ökar igf-1 men närvaron av insulin är det som gör igf-1 agressivt Insulin gör att mer Igf-1 fäster vid cancercellerna och även penetrerar ytan och sjunker in i dessa med tillväxt hos tumören som följd En mejerifri Lchf-kost med måttligt med protein borde alltså vara det bästa man kan göra för att undvika att drabbas av cancer Alltså paleo-kost!? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Om jag förstått det rätt är det också serum IGF-1 (i blodet) som är ett potentiellt problem i den insulinogena miljön. Potentialen för anabolism som många muskeltränande söker är av lokal natur, dvs intramuskulär. Det intressant med detta är att ketogen kost har i någon studie visat sig öka just den senare nivån, om jag inte minns fel, 5-6 ggr! Tillägg: Tänker så klart se det här avsnittet om jag har möjlighet. Men man måste också komma ihåg att det är väldigt lätt i den här typen av sammanhang att man lite för lättvindigt drar förhastade slutsatser. Kroppen agerar enligt homeostas, dvs den eftersträvar alltid balans, så allting handlar om variationer och det är dessa variationer som har effekt åt ena eller andra hållet. Kroppsbyggare brukar ofta prata om anabolism (uppbyggnad) som något enbart positivt och katabolism (nedbrytning) som något enbart negativt. Då har man helt fel tänk och missar sådana självklarheter att fettminskning förutsätter katabolism och fettinlagring förutsätter anabolism. Därav ex. missförståndet kring hormonet insulin som nämnts här på forumet och även nämndes i något inlägg/kommentar hos de där dietisterna som lever enligt 80-talsforskning än där man betraktar insulinet som anabolt utan att specificera i relation till vad eller om det är väsentligt till önskat resultat.. Kort och gott, kroppen är inte binär utan fungerar enligt mer än/mindre än. Den briljante Hans Selye beskrev detta väldigt väl i sin Stress of LIfe och där pratade han om vad man normalt kallar för dos/respons-teorin, dvs att en substans kan vara gynnsam i låg dos men toxisk i högre. Ett exempel på detta är ju något så basalt som vatten. 2 liter per/dag är i de flesta fall alldeles ypperligt. 10 liter/dag och man får anlita Fonus tjänster. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Kollade på Svt och där står att man framförallt bör minska proteinintaget om man vill minska IGF-1. Jag undrar dock om det går att kombinera muskeluppbyggnad och att hålla nere IGF-1? Det finns till och med kroppsbyggare som injiserar insulin för att få snabbare muskeltillväxt och får man någon muskeltillväxt alls utan IGF-1? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Angående att injicera insulin så var det något som tog fart på 90-talet i proffssammanhang inom kroppsbyggningen. Helt plötsligt blev kropparna av en helt annan typ, dvs tidigare estetiska ideal flög iväg och nu var det enbart extrem massa som gällde. En av de största på 90-talet var Nasser El-Sonbaty. Han gick för övrigt bort häromdagen, bara 47 år gammal: http://www.musclemag.com/culture/nasser-el-sonbaty-dead-at-47/#.UU6vHFfKQnq Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Nu blev jag besviken. Trodde att det var något nytt de skulle visa. Denna har ju funnits ett tag på nätet redan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Jag ser på det nu, de vet inte vad de håller på med och drar slutsatser ganska friskt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Det är ett underhållningsprogram!! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Detta lärde jag mig: 1. Undvik protein! 2. Ät skräpmat varannan dag istället för varje dag, det mår kroppen bättre av. (Världen behöver fler forskare med en sådan slutledningsförmåga) Som tur var nämnde den siste mus-i-labyrint-läkaren att tillsatt fruktos i mössens vatten gav en snabbare utveckling av alzheimers..Fast det tror jag de flesta här också hade kunnat räkna ut. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Detta lärde jag mig: 1. Undvik protein! 2. Ät skräpmat varannan dag istället för varje dag, det mår kroppen bättre av. (Världen behöver fler forskare med en sådan slutledningsförmåga) Som tur var nämnde den siste mus-i-labyrint-läkaren att tillsatt fruktos i mössens vatten gav en snabbare utveckling av alzheimers..Fast det tror jag de flesta här också hade kunnat räkna ut. Missade programmet men det låter som BBC Horizon:s dokumentär från förra året? Eat, fast and live longer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Kerstin Brismaw i chatten verkar vägrar svara på frågor om det är proteinet eller kolhydraterna genom insulin som skapar produktionen av IGF-1. Jag har läst massor av studier som säger att IGF-1 produceras i levern när blodsockret och insulin höjs. Nu säger man att det är proteinet som gör det och verkar inte alls påpeka att insulin gör det. Skulle vara intressant att se hur våra IGF-1 värden ser ut under LCHF eftersom vi äter mindre än vanligt, samt håller oss till bara 20% proteiner och har normaliserade blodsockervärden med lågt insulin. Jag skulle lätt kunna fasta varannan dag på LCHF eftersom jag hela tiden matas med ketoner genom fettet som är mycket bra och kompakt energiform 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Yes, där kom det! Isak: Styrketräning höjer nivåer av IGF-1. Bör man då undvika denna typ av träning om man vill leva länge? Eller har styrketräningen andra fördelar som väger upp? /Levnadsglad 18åring. Kerstin Brismar: IGF-! skal lvara på en lagom nivå, för låga värden är inte heller bra IGF-1 nivån är beroende av både protein och kolhydrater= insulin Alltså, LCHF med begränsad mängd protein borde alltså vara riktigt bra för att både hålla nere IGF-1 och blodsockret/insulin. Därför går vi ner i vikt, mår bättre, mindre inflammationer, bygger muskler (muskler är celler.. celler som repareras) lika bra minne om inte bättre (beroende på hur trasigt det varit innan), bättre blodvärden och så vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Haha, jag frågade också om det inte lika gärna kunde fara lågt och jämt blodsocker som gjorde det och att man lika gärna kunde minska kolisarna som kalorierna. Men det är nog inte intressant. Igår åt jag tre ägg och lite rimmat fläsk kl 08:00 på morgonen i Trysil. Sedan åkte jag skidor till 11:00 och sedan åkte jag till Linköping. Åt vid 19:00, var inte ens hungrig under tiden. Fungerar bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Yes, där kom det! Alltså, LCHF med begränsad mängd protein borde alltså vara riktigt bra för att både hålla nere IGF-1 och blodsockret/insulin. Därför går vi ner i vikt, mår bättre, mindre inflammationer, bygger muskler (muskler är celler.. celler som repareras) lika bra minne om inte bättre (beroende på hur trasigt det varit innan), bättre blodvärden och så vidare. Japp där kom det! Det kanske inte bara beror på både proteiner och kolisar utan det kanske är typ en produkt (tänk multiplikation) av proteiner och kolisar. Drar man då ner kolisarna så sjunker produkten mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Japp där kom det! Det kanske inte bara beror på både proteiner och kolisar utan det kanske är typ en produkt (tänk multiplikation) av proteiner och kolisar. Drar man då ner kolisarna så sjunker produkten mycket. Det som skrämmer mig är hur folk rusar till chatten och är intresserade av att fråga om de kan äta vad för skräpmat som helst mellan fastan. Äter man 5 dagar med skräpmat och sedan fastar två.. alltså det kan inte vara bra alls. Dåligt fett, skyhöga nivåer av blodsocker och insulin. Frågan är vilken typ av människor de undersökt när de kollade vad de frossade på och hur många. Ju mer in i programmet desto mer insåg man att de inte har några som helst fastställt om effekterna och uppföljningar. Tar folk detta på allvar och trycker i sig massor med omega-6 rika oljor och socker ihop så kan jag garantera att de inte kommer leva länge. 5 dagar med kolhydratbomber som underhåller metabolt syndrom och de höga sockerberoenden som folk har, betyder att de som verkligen har ätstörningar kommer äta ihjäl sig under 5 dagar i veckan och chocka kroppen med exakt det som de verkligen inte ska göra. Men.. såg det här.. nu har vi en till sak att mäta när vi tar våra checkups hos husläkaren. Doc, dags för blodgjutelse igen! Nu vill vi se dina IGF-1 värden! ;P Marita Lindberg: Kan man ta IGF-1 blodprov på vårdcetralen? Kerstin Brismar: ja 21:22, 25 mars 2013 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Han i programmet mätte upp lägre IGF-värden efter fastan. Men höll de låga nivåerna i sig under ätdagarna? Skall man inte ligga på lagom nivå typ jämnt om det skall göra stor nytta? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krika75 Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 jag skickade en fråga om man inte uppnår samma effekt som med LCHF, alldeles i början av chatten.......inget svar än! - ska man mistänka censur (eller är jag för konspiratorisk)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Ja inte tror jag på att det är bra att äta som i programmet. Skräpmat ena dagen och för lite mat den andra. Inget jag nappar på i alla fall. Beträffande IGF-1 så undrar jag fortfarande om man vinner något på att hålla nere det om man samtidigt vill gå upp i muskelmassa. Funkar det över huvud taget? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Missade programmet men det låter som BBC Horizon:s dokumentär från förra året? Eat, fast and live longer Ja, ser ju ut att vara samma, men denna hettte The power of intermittent fasting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 HA HA HA HA! Ja då är jag alltså vara en orkeslös morot nu efter att ha gått på LCHF i 1.5 år med ketos 4 varje dag och mindre än 5% kolhydrater om dagen? Betrakta eländet... Plugghästen: Hjärnan behöver glukos - hur länge räcker förrådet utan att kapaciteten går ner? Kerstin Brismar: I 5-7 dagar Men sedan kom det här inlägget. Verkar som LCHF äger alltså med sina 20% proteiner: helenany: Får man inte näringsbrist om man äter för lite protein? Kerstin Brismar: jo du ska inte äta min¨dre än 20-25% av totala kaloriintaget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 HA HA HA HA! Ja då är jag alltså vara en orkeslös morot nu efter att ha gått på LCHF i 1.5 år med ketos 4 varje dag och mindre än 5% kolhydrater om dagen? Betrakta eländet... Oh no, lika bra att lägga sig ner och ge upp nu då... Skämt åsido, tycker det är konstigt att den myten fortfarande lever kvar. /Zara - som efter 5 år med lågkolhydratkost fortfarande springer ett och annat maraton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Ja, man blir ju dum i huvudet av LCHF, det vet väl ALLA ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Ja, man blir ju dum i huvudet av LCHF, det vet väl ALLA ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Finns det något som säger att högt IGF-1 verkligen är ett problem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Finns det något som säger att högt IGF-1 verkligen är ett problem? Det är ett problem eftersom det instruerar celler att celldela sig som tokar hela tiden. Cellerna ägnar sig åt det än att reparera. Högt glukos göder cancerceller samtidigt som kräver enorma mängder med glukos för att överleva (dessa kan inte använda ketoner som bränsle längre pga. specifik defekt cancerceller har). Därför är jag tämligen säker på att det har mer med det höga blodsockret och insulinet att göra än proteinet. Höga proteinet bidrar troligen istället med glukogener. För vad äter folk till mycket proteiner? Jo.. bröd, socker, drickor.. och det göder ätstörningar och hungerkänslor. Så man äter mer kött, mer socker och stärkelse.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Hmm.. där kom nästa: Maria: Är det inte kolhydraterna man ska håller nere vid fastedagarna? Kerstin Brismar: spec snabba kolhydrater underlättar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Ställt den här frågan om och om igen nu. Verkar inte vilja svara på den: Triggar fett produktionen av IGF-1? Är det inte högt insulin på grund av intag av för mycket kolhydrater som kalorier som gör det? Det är väl skillnad på hur kroppen reagerar och hanterar kalorier från fett och kolhydrater? Fett som energi/kalorier höjer exempelvis inte blodsockret/insulin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Vad har vi lärt oss? Om möss fastar, blir dom mindre, smartare och svårare att fånga! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 En bild till... Undrar om Dr. Varady har några ekonomiska intressen. Isagenix Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mad Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 jag skickade en fråga om man inte uppnår samma effekt som med LCHF, alldeles i början av chatten.......inget svar än! - ska man mistänka censur (eller är jag för konspiratorisk)? ställde också frågor om lchf, inget svar där heller.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 En bild till... Undrar om Dr. Varady har några ekonomiska intressen. Isagenix Inte ett dugg förvånad. Reagerade på hennes uttryck och förklaringar direkt och tänkte tanken "undrar om någon kanske är ute efter forskningsanslag att leva på". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Jag hade redan sett den där dokumentären men då under det namn som Cavegirl nämnde. Jag hade däremot antiåldrande som tanke/utgångspunkt när så skedde och i sedvanlig ordning så går det att snappa nya detaljer när man ser om saker med andra utgångspunkter. Så intressant ändå även om Zepp hade en klockren poäng med sin kommentar här ovan ! jag skickade en fråga om man inte uppnår samma effekt som med LCHF, alldeles i början av chatten.......inget svar än! - ska man mistänka censur (eller är jag för konspiratorisk)? Man ska aldrig säga aldrig men jag tror mer på: 1) Man har inte full koll på LCHF. 2) Man vill undvika att kommentarstråden "trollar ur" s.a.s., dvs att diskussionen börjar springa iväg lite för långt åt annat håll än vad programmet handlade om. 3) Man är lite rädd för att LCHF-diskussioner - av naturliga anledningar - tenderar bli väldigt turbulenta. Ja inte tror jag på att det är bra att äta som i programmet. Skräpmat ena dagen och för lite mat den andra. Inget jag nappar på i alla fall. Nu var det ju iofs bara vid ett tillfälle som man gjorde det så "the take home message" var alltså egentligen inte det utan man ville väl snarare visa på att TROTS att man äter så "ohälsosamt" så får man effekten som man fick. Reportern hade ju fortsatt äta så där under längre tid och då var det självklart inte tal om snabbmat hela veckan. Att sedan människor tolkar det så är en kombination av okunskap och att de tar varje möjlighet att "tolka som man vill". Så blir det tyvärr när man inte lägger mer fokus på HUR saker funkar utan istället slänger fram "produktifierade lösningar" där något med marknadsföringspotential skall "fixa allt" utan att man behöver förstå eller anstränga sig lite utan bara (normalt sett) haspla fram plånboken. Det riktigt intressanta med programmet som sådant var ju att de effekter man uppnår med intermittent fasta/periodisk fasta i väldigt många avseenden tangerar de man uppnår med lågkolhydratkost. Sänkt blodsocker, mindre insulinogen miljö, sänkt triacylglycerol etc. Det riktigt dumma är ju just, som jag befarade lite innan, att lägger man fokus på något specifikt som egentligen är underordnat det väsentliga så missar man ofta helheten. IGF-1 som detalj är egentligen, ur sammanhanget programmet utvecklade sig, lite oväsentligt. Är det något som antiåldrandeforskning visat så är det ju att sänkt blodsocker, mindre insulinogen kroppsmiljö, hantering av oxidativ stress etc är A och O. IGF-1 är bara en av många markörer för antiåldrande. De skulle således lika gärna kunna haft utgångspunkten komma till rätta med fetma, leverfläcker etc etc. Beträffande IGF-1 så undrar jag fortfarande om man vinner något på att hålla nere det om man samtidigt vill gå upp i muskelmassa. Funkar det över huvud taget? Det beror helt på din utgångspunkt och vad du menar. Som jag faktiskt skrev tidigare, men jag tror du missade läsa (eller så var det för luddigt formulerat av mig igen) så är inte IGF-1 en och samma sak jämt och ständigt. Serum IGF-1 (i blodet) är det man brukar koppla till insulinogena miljöer, dvs höga insulinpåslag ökar i regel detta. I en icke-insulinogen miljö som den man uppnår på lågkolhydratkost så ökar istället, som det verkar av den forskning jag hittills läst, intramuskulär IGF-1 5-6-faldigt! Detta är sannolikt inte oväsentligt vid intresse av muskelmassa även om det verkligen inte är den enda anabola effekten av ketoadaption. Det finns flera på forumet som vittnat om att man, till synes utan inslag av träning, ökat muskelmassa samtidigt som minskat fett. Det här är dessutom så pass vanligt att det inte är något jag själv ens har anledning att betvivla stämmer (har själv upplevt det och då inte som otränad/oerfaren). Kanske är det mest kopplat till att många gått från en urusel bränslepartitionering till en optimal och då snabbt balanserar kroppen upp det som under flera år obalanserats ex förhållande mellan mager kroppsvävnad och kroppsfett. Ja, ser ju ut att vara samma, men denna hettte The power of intermittent fasting. Intressant. Inte svårt att förstå varför man verkar ha bytt namn. PF är hett som glödande kol för stunden och det ökar så klart säljpotentialen. Finns det något som säger att högt IGF-1 verkligen är ett problem? I programmet nämndes ju åtminstone en anledning men det är också för att det är så strängt kopplat till en insulinogen miljö som i sig själv tenderar vara mycket ohälsosam av flera skäl än IGF-1-perspektivet. Tillägg: Det har diskuterats en del i tråden (och i kommentarsfältet på SVT verkar det) om det knepiga med att kort och gott äta skit i relation till PF eller något annat. Detta betraktar jag faktiskt inte som helt solklart. Det man måste komma ihåg är att, vad det verkar, så är majoriteten av alla s.k.välfärdsrelaterade sjukdomar vi under senaste halvseklet brottats med och som nu eskalerat och fortsätter att eskalera, faktiskt kopplade till sådant som ex. LCHF är fenomenalt för att komma till rätta med. Huvudproblemet är således bristande fettoxidation vilket gynnar insulinresistens (och tvärtom så det uppstår ett väldigt destruktivt växelspel där) etc etc. Uttryckt annorlunda, bl.a. LCHF är ett väldigt bra verktyg för att komma till rätta med fettoxideringsproblem och dess följdeffekter som jag nyss nämnt. LCHF har också stor potential att ytterligare underlätta god hälsa EFTER man kommit till rätta med fettansamlingarna. MEN A och O måste vara att göra just detta först och främst. Det spelar således ingen större roll om man äter LCHF-kost och INTE kommer till rätta med fettdepåerna. Övertydlighet är stundom en dygd har jag förstått: 1) Först och främst fixa fetma/övervikt. 2) Därefter anamma/fortsätta med kosthållning som skapar en grundläggande god kroppsmiljö för fortsatt hälsa. Där ingår givetvis fortsatt koll på kroppens fettdepåer vilket i flera avseenden diskvalificerar ex. veganism och traditionell "frukt, grönt och fiber"-fundamentalism. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 För er som är intresserade av fasta.. så har jag ett mer intressant program! http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/863682/ För er som klarar Norska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 För er som är intresserade av fasta.. så har jag ett mer intressant program! http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/863682/ För er som klarar Norska. För mig blir det bara en grå ruta. Likaså när jag följt länken från iFokus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Hände mig på jobbet oxå.. var något tillägg som behövdes installeras tydligen! Föresten, testa med annan webbläsare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Hände mig på jobbet oxå.. var något tillägg som behövdes installeras tydligen! Föresten, testa med annan webbläsare? Fungerade varken på Chrome eller Firefox. Explorer däremot fungerar den på. Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Ja jag märkte det på jobbet det kom upp ett medelande om att jag skulle instalera något tillägg för chrome.. vilket jag gav fan i, då jag kan se tv-programet hemma.. där jag tydligen redan instalerat det tillägget! Hur som helst.. ett bra mycket bättre program om fasta.. även om de inte förklarar allt.. vilket antagligen är omöjligt! Det engelska programet är ren underhållning.. inget annat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Det jag vill ha reda på är om inte strikt LCHF på 5% kolhydrater där man undviker specifikt de snabba kolhydraterna egentligen inte är detsamma som att fasta. Fastan i dessa program beskriver följande kriterier som mest viktiga: 1. Äter specifikt max 20% proteiner av totala intaget av kalorierna. 2. Drar ner intaget av kolhydrater - specifikt snabba kolhydrater/socker. 3. Dricker mycket vatten (2-3 liter) och ser till få i sig salter och mineraler. Jämför detta med strikt LCHF eller till och med medium LCHF: 1. Äter specifikt max 20% proteiner av totala intaget av kalorier (fågel och fisk, ägg, lamm, fläsk och nötkött) 2. Äter minimalt med kolhydrater - undviker helt snabba kolhydrater vilket håller insilin och blodsocker normaliserat. 3. Dricker mycket vatten (runt 2 liter) och ser till få i sig salter och mineraler.Men! 4. Äter mer fett (animaliskt och vegetabiliskt, håller sig undan omega-6 rika oljor). Fett vilket inte triggar något IGF-1! Under fasta enligt programmet så genomgår ju samtliga personer samt reportern samma fas vi i LCHF gör när vi avgiftar oss från kolhydrater och specifikt socker.Som jag ser det, är LCHF en intelligent version av fasta. Vare sig man använder lagrade kroppsfettet eller intaget av kroppsfettet så är processen densamme i LCHF och för de som "fastar" - de går över till att använda fett som bränsle. I LCHF fallet ser man till att kroppen hela tiden gör detta och använder effektivt ketoner för driften. Dessutom fixar väl diabetiker typ-1 LCHF, medan fasta inte är alls rekommenderat för dessa?. Vilket även påpekas i norska dokumentären i de experiment som utfördes. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Pingvin, alla vägar bär till Rom... Men som du är inne på så är den positiva effekten av både lågkolhydratkost och PF i många avseenden likartad. Det är ju ur det perspektivet också lite intressant att så många naturligt verkar närma sig något som liknar PF efter att ha varit på LCHF-kost ett tag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
onnefarbrorn Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Jag blev själv nyfiken på programmet och metoden, då i kombination med LCHF. Fick nyss mitt värde testat INNAN jag började med fasta, för att se om det alls har någon effekt. Enligt "läkarkåren" är det bra att ligga mellan 75 och 280 och mitt värde var på 155. Så trots att jag semifuskar mig fram längs LCHFens väg ligger värdet enligt rekommendationerna och alla de andra värdena enligt läkaren "exemplariska" trots min 50-kilosövervikt. Nu är frågan om värdet mellan 75-280 är vad som gäller för att hålla nere på celldelningen så cellreperation kan prioriteras? Vet någon något om det? Kan dessutom konstatera att 36-timmarsfasta var för tungt för mig, första tillfället gick bra men andra klarade jag bara inte. Istället kommer jag åt att prova 16-timmars några gånger i veckan. Ska göra ett nytt IGF-1-prov senare i höst för att se om det alls påverkar mig. Kanske gör jag ett nytt försök med 36-timmar lite längre fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leifi Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Jag missade det. Var kan jag hitta Eat, fast and live longer med svensk text? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Det jag vill ha reda på är om inte strikt LCHF på 5% kolhydrater där man undviker specifikt de snabba kolhydraterna egentligen inte är detsamma som att fasta. Fastan i dessa program beskriver följande kriterier som mest viktiga: 1. Äter specifikt max 20% proteiner av totala intaget av kalorierna. 2. Drar ner intaget av kolhydrater - specifikt snabba kolhydrater/socker. 3. Dricker mycket vatten (2-3 liter) och ser till få i sig salter och mineraler. Jämför detta med strikt LCHF eller till och med medium LCHF: 1. Äter specifikt max 20% proteiner av totala intaget av kalorier (fågel och fisk, ägg, lamm, fläsk och nötkött) Det jag undrar är vad då 20% av totala intaget? Vilket intag har jag då? hur vet jag det med säkerhet? (Kvinna 162 lång, 88 tung) Enligt "Lifesum" (före detta shapeupclub) så ska jag äta 2500 kalorier för att vara så att säga viktstabil. Det ger 2500(kcal)/100(%)*20(%)/4(kcal)= 125g protein ... Men när jag läst på forum och pratat här så säger en del ät 1g protein/per kilo kroppsvikt. En del säger även 1g protein per kilo önskad kroppsvikt. Även om vi säger att jag bara behöver 2000 kcal så blir det 100 g protein. Jag väger tack och lov inte 100 kg. Så... jag är lite förvirrad. Kan någon komma med mer information? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Det jag undrar är vad då 20% av totala intaget? Vilket intag har jag då? hur vet jag det med säkerhet? (Kvinna 162 lång, 88 tung) Enligt "Lifesum" (före detta shapeupclub) så ska jag äta 2500 kalorier för att vara så att säga viktstabil. Det ger 2500(kcal)/100(%)*20(%)/4(kcal)= 125g protein ... Men när jag läst på forum och pratat här så säger en del ät 1g protein/per kilo kroppsvikt. En del säger även 1g protein per kilo önskad kroppsvikt. Även om vi säger att jag bara behöver 2000 kcal så blir det 100 g protein. Jag väger tack och lov inte 100 kg. Så... jag är lite förvirrad. Kan någon komma med mer information? MINIMUM 1 gram/kilo och dag.. minimum, minimum.. minsta mängd altså! Minimum av nästan vad som helst är väldigt sällan det samma som optimalt.. optimalt för en normal person lär landa i trakterna 1,5 gram! Självklart skiljer det mellan individer.. och de som har kraftigt med fettväv lär inte behöva äta lika mycket protein för fettvikten.. utan är man kraftigt obese så kan säkert 1 gram var optimalt.. och sen bibehåller man den mängden i gram.. och sen när man gått ner så landar man så småningom på 1,5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 MINIMUM 1 gram/kilo och dag.. minimum, minimum.. minsta mängd altså! Minimum av nästan vad som helst är väldigt sällan det samma som optimalt.. optimalt för en normal person lär landa i trakterna 1,5 gram! Självklart skiljer det mellan individer.. och de som har kraftigt med fettväv lär inte behöva äta lika mycket protein för fettvikten.. utan är man kraftigt obese så kan säkert 1 gram var optimalt.. och sen bibehåller man den mängden i gram.. och sen när man gått ner så landar man så småningom på 1,5. Aha! Minimum måste jag ha tappat bort. Tack så mycket! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts