Sirpa Elsilä Posted May 15, 2020 Share Posted May 15, 2020 Hej har ätit LCHF i flera år. Har nu fått kärlkramp och medicin mot kolesterol. Kan jag fortsätta äta som vanligt, känner mig vilsen i mathälsodjungeln 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 22, 2020 Share Posted May 22, 2020 On 2020-05-15 at 10:00, Sirpa Elsilä sade: Hej har ätit LCHF i flera år. Har nu fått kärlkramp och medicin mot kolesterol. Kan jag fortsätta äta som vanligt, känner mig vilsen i mathälsodjungeln Vi är ju inga läkare.. så det beror på orsak. Iallafall så finns det inga vetenskapliga undersökningar som säger att LCHF orsakar varken kärlkramp eller högt kolesterol! Det var ett försök att skämta.. dvs man hävdar att LCHF inte är säkert för det finns inga långa studier på det, då kan man även säga det motsatta? Så vi tar hjälp av lite länkar från ansedda myndigheter; "Kärlkramp beror oftast på att det har blivit en förträngning i ett eller flera av hjärtats kranskärl. Det gör att hjärtat inte får tillräckligt med syre, vilket särskilt märks vid fysisk ansträngning. Kärlkramp kan minska den fysiska prestationsförmågan, men de flesta kan leva ungefär som vanligt. Att ha kärlkramp ökar risken för hjärtinfarkt." "Bröstsmärtor är inte alltid orsakade av kärlkramp Ont i bröstet är en av de vanligaste anledningarna till att man söker akut sjukhusvård och kan ibland vara tecken på hjärtinfarkt. Men bröstsmärtor betyder inte automatiskt att man har hjärtproblem. Smärtorna kan ha många orsaker, till exempel irritation i slemhinnan i nedre delen av matstrupen eller sjukdomar i magsäck och gallvägar. Sjukdomar i lungan eller lungsäcken som exempelvis infektioner kan ge liknande symtom. Det gäller även vissa muskelskador." https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/hjarta-och-blodkarl/blodkarl/karlkramp/ Du lämnar rätt lite information i övrigt, iallafall så är det rätt vanligt med bröstsmärtor och förhöjdt kolesterol bland befolkningen.. de vanligaste rekomendationerna brukar vara medelhavskost, motion och sluta stressa, dvs ändra livsstil. Nu kan det ju vara som så att du fått rätt diagnos.. men det är hur vanligt som helst att folk får Statiner utskrivna för rätt milda symptom iomed att läkaren tror att du vill ha något piller. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts