Susanne61

Besvär med levern

Recommended Posts

Hej

Har fått lite problem med levern vad och hur skall jag tänka här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, Susanne61 sade:

Hej

Har fått lite problem med levern vad och hur skall jag tänka här?

Du får nog nämna lite mer exakt vilka problem du har med levern?

Fettlever, gallsten eller olika levervärden?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte tagit prover än men svullen och ont. Haft detta förut vid användning av vissa kosttillskott. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du precis börjat med LCHF och det har samband med det? 

Vilka kosttillskott?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är på dag 5 i utmaningen kan ju vara det. 

Äter dock i vanliga fall mest åt LCHF gluten och laktosfri kost .

Det har varit de vanliga magnesium och vitaminer.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast om du inte gjort några undersökningar(ultraljud, magnetröntgen, blodprov mm) så kan du nog inte veta säkert att det är just levern som är öm och svullen. Det finns mycket annat smått och gott i området övre delen av buken som kan göra ont och kännas svullet.  Det kan vara en massa grejer men vanligast är mag- och tarmrelaterade besvär eller att du har gallsten.

Man får inte besvär med levern bara sådär efter att ha ätit en ny typ av kost i 5 dagar eller p.g.a vanliga vitamintillskott. Det egentligen bara långvarig fettlever pga felaktig/sockrig kost, missbruk av vissa läkemedel, missbruk av alkohol, några autoimmuna sjukdomar, samt obehandlad hepatit som på allvar inflammerar och sabbar levern. Men då har man också en massa andra symptom. Om du inte har det, utan bara att det känns ömt på höger sida, så behöver du nog inte oroa dig. Men jag skulle absolut gå till läkaren i vilket fall och kolla upp om det nu inte går över av sig självt, om det är möjligt. Smärta och ömhet i bukområdet ska man alltid ta på allvar.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade ont på höger sida, lite galliknande besvär i ca tre veckor när jag la om kosten. Sen försvann smärtan. Nu ätit LCHF sedan 2009, måttlig senaste åren.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-05-15 at 17:56, Susanne61 sade:

Jag är på dag 5 i utmaningen kan ju vara det. 

Det har varit de vanliga magnesium och vitaminer.

Kruxet är att man sällan känner av leverproblem innan det är försent!

Iallafall, den där jäkla bukspottkörteln kan få jobba på LCHF-liknande kost, det märker du sällan om du inte har gallstenar!

I värsta fall får du rensa ut grus från gallblåsan genom att äta strikt LCHF/Keto!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med @Elinor och @Zepp. Det är högst osäkert att du har problem med levern. Tyvärr kan jag alldeles för lite om dig, din sjukdomshistoria och om vad du äter för att kunna hjälpa dig med hur du ska tänka. Man kan bara gissa. Du skriver att:

On 2020-05-15 at 17:56, Susanne61 sade:

På vilket sätt skiljer sig det du äter under utmaningen från din vanliga kost? Dessutom behöver inte alla krämpor vara kostrelaterade. Det kan vara infektion, träningsvärk och andra tillstånd som har råkat förvärras just då du började köra utmaningen. Är du orolig kan det hjälpa att gå till vården och ta prover. Fast om du tar leverprover medan det är något helt annat så hjälper det föga till att hitta en lösning, tyvärr.

Rent allmänt om man ska komponera sin kost för att komma till rätta med moderna metabola hälsoproblem så ska man tänka att maten ska vara så näringsrik som möjligt och så oprocessad som möjligt. Matens kvalité spelar också roll. Man försöker undvika tillsatser och köper råvaror man sedan lagar sin mat av. Gluten- och laktosfri kost kan också betyda olika saker för olika människor har jag märkt. Vi lever under "frukt och grönt"- eran och dessa gröna och färgade saker marknadsförs som rena hälsokällan. Samtidigt om man bara kollar näringsvärdet i en livsmedelsdatabas så har lever mycket högre näringsvärde än någon frukt eller grönsak.

Låt mig ta ett exempel. Lättstekt köttbit med insprängd fett stekt i talg kan vara en variant av gluten och laktosfri kost. Men många nappar istället på glutenfri pasta och laktosfria mjölkprodukter samt oändliga sallader och frukttallrikar. Tänker de på näringsvärdet i denna kost? Glutenfri pasta är ingen hälsokur ur min synvinkel men den påstås att vara glutenfri och skulle kunna passa in definitionsmässigt. Tyvärr är den värdelös näringsmässigt.

Laktosfria mjölkprodukter kan mycket väl innehålla laktos men producenten har hällt i en enzym som förväntas spjälka laktos i dess beståndsdelar. Frågan är om det räcker för någon som kanske har taskig bakterieflora i tarmen efter många antibiotika kurer och då inte kan utvinna näring ur mjölkprodukterna. Ingen näring = ingen hälsa. Jag är övertygad om att mjölken direkt från en ko är näringsrik om man har lactobaciller i tarmarna som kan ta vara på näringen. Eller varför inte en ost som är gjord på det oprocessade mjölken med bara en bakteriekultur som hjälpmedel. 

Man måste komma ihåg att den maten man äter måste innehålla näring som kroppen kan lätt tillgodogöra sig. Det är det viktigaste framför allt annat.

HF står för hög fett i LCHF definitionen. Det man kanske direkt inte tänker på är att djurfett och människofett är våra matförråd. Man förväntas kunna leva på underhudsfettet i några veckor eller månader om man blir tvingad till det. Det animaliska fettet är inte bara ren fett. Den innehåller fettlösliga vitaminer dvs näring och den inte är processad. Fröoljorna har helt annan funktion och sammansättning. Det krävs en hel del ansträngning för att utvinna olja ur vegetabilier. Här pratar vi om processad mat som dessutom oxideras lätt. Så det finns många fallgropar i en kost som är åt LCHF hållet och definitionsmässigt gluten och laktosfri. 

Förlåt för det långa inlägget. Jag vet ju inget om din verklighet och din kost. Jag försöker bara beskriva de fallgropar som det finns gott om i det moderna matutbudet som gör det så svårt att hitta mat som gör en frisk. Man kan göra allt rätt definitionsmässigt och ändå inte nå sina mål, som viktnedgång eller bli kvitt metabola sjukdomar. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg