Emma01 Posted May 17, 2020 Share Posted May 17, 2020 Hej! Jag har gått på en strikt LCHF i en vecka nu vilket har gått utmärkt. Dock börjar jag bli lite fundersam över hur mycket protein och fett man bör äta, jag brukar tänka att för 1 kg kroppsvikt behöver man 1 gram protein dvs att jag behöver minst 76 gram protein per dag då jag väger 76kg, men fett då? Hoppas att någon kan hjälpa mig Tack i förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted May 17, 2020 Share Posted May 17, 2020 Hur mycket var och en bör äta är ingen enkel fråga att svara på. Alla har olika behov och förutsättningar. Men det verkar vara vanligt med 1 gr protein per kg kroppsvikt precis som du säjer. Och då brukar man prata om det dubbla i fett. Så långt är allt väl, men sen har vi dom där olika behoven och förutsättningarna som gäller just dej. Äter du för att gå ner i vikt? Tränar du? Hör till dom som bantat hela livet med mer eller mindre lyckat resultat? Hur gammal är du? Har du fungerande hungerkänslor? Hur har det gått så här långt? Blir du mätt? Tror det räcker med frågor så länge 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma01 Posted May 17, 2020 Author Share Posted May 17, 2020 1 timme sedan, Trollmormor sade: Hur mycket var och en bör äta är ingen enkel fråga att svara på. Alla har olika behov och förutsättningar. Men det verkar vara vanligt med 1 gr protein per kg kroppsvikt precis som du säjer. Och då brukar man prata om det dubbla i fett. Så långt är allt väl, men sen har vi dom där olika behoven och förutsättningarna som gäller just dej. Äter du för att gå ner i vikt? Tränar du? Hör till dom som bantat hela livet med mer eller mindre lyckat resultat? Hur gammal är du? Har du fungerande hungerkänslor? Hur har det gått så här långt? Blir du mätt? Tror det räcker med frågor så länge Hej I nuläget tränar jag inget. Ja jag försöker tappa några kilon som jag har gått upp de senaste åren för att komma till min "normala" vikt. Jag har märkt att jag inte lägre blir lika hungrig nu när jag går på lchf och har en mycket nedsatt aptit vilket är så olikt mig . Jag är 19. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post morgonsol Posted May 17, 2020 Popular Post Share Posted May 17, 2020 Hej och välkommen hit @Emma01! Kul med en till yngre person här på forumet, som dessutom äter strikt. Jag fyller 21 om ca 2 månader. Angående hur mycket protein, fett, kolhydrater du bör äta kan man utgå från makronutrientfördelning i energiprocent E% eller mängder, dessa hänger dock ihop. Det jag kan utgå ifrån är att du vill äta ca 76 g rent protein/dag och max 20 g kolhydrater per dag. Ett exempel på en uppdelning av makronutrienter är E% är 0-5 E% kolhydrater, 15-20 E% protein och 75-85 E% fett. Vill du äta LCHF bör man nog som lägst ligga vid ca 70 E% fett, men gärna högre. Fast kanske inledningsvis, kroppen kan behöva anpassa sig. Låt mig ta ett räkneexepel (behöver nödvändigtvis inte vara hur du bör äta). En person äter ca 2000kcal/dag, varav 20 g är kolhydrater och 76 g är protein. Det motsvarar (4*20) kcal + (4*76) kcal, det kvarstår 1616 kcal som bör komma från fett. Detta motsvaras av ca 180 g rent fett, smör innehåller vanligtvis 80-82% fett. Så typ 220 g smör per dag om du inte får i dig fett från någon annan källa, t ex fet fisk, feta köttbitar, andra mejerier osv. Är du osäker kan du använda Kostbevakningen, skriv in alla ingredienser och hur mycket du fått i dig av vardera så beräknar den E%-fördelningen. Går att göra för enskilda måltider och det man ätit under en hel dag. Skriv gärna om något är otydligt, förvirrande eller bara verkar knasigt. 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma01 Posted May 17, 2020 Author Share Posted May 17, 2020 2 minuter sedan, morgonsol sade: Hej och välkommen hit @Emma01! Kul med en till yngre person här på forumet, som dessutom äter strikt. Jag fyller 21 om ca 2 månader. Angående hur mycket protein, fett, kolhydrater du bör äta kan man utgå från makronutrientfördelning i energiprocent E% eller mängder, dessa hänger dock ihop. Det jag kan utgå ifrån är att du vill äta ca 76 g rent protein/dag och max 20 g kolhydrater per dag. Ett exempel på en uppdelning av makronutrienter är E% är 0-5 E% kolhydrater, 15-20 E% protein och 75-85 E% fett. Vill du äta LCHF bör man nog som lägst ligga vid ca 70 E% fett, men gärna högre. Fast kanske inledningsvis, kroppen kan behöva anpassa sig. Låt mig ta ett räkneexepel (behöver nödvändigtvis inte vara hur du bör äta). En person äter ca 2000kcal/dag, varav 20 g är kolhydrater och 76 g är protein. Det motsvarar (4*20) kcal + (4*76) kcal, det kvarstår 1616 kcal som bör komma från fett. Detta motsvaras av ca 180 g rent fett, smör innehåller vanligtvis 80-82% fett. Så typ 220 g smör per dag om du inte får i dig fett från någon annan källa, t ex fet fisk, feta köttbitar, andra mejerier osv. Är du osäker kan du använda Kostbevakningen, skriv in alla ingredienser och hur mycket du fått i dig av vardera så beräknar den E%-fördelningen. Går att göra för enskilda måltider och det man ätit under en hel dag. Skriv gärna om något är otydligt, förvirrande eller bara verkar knasigt. Men tack så jättemycket för din förklaring, så skönt att äntligen ha det tydligt för mig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted May 17, 2020 Share Posted May 17, 2020 57 minuter sedan, Emma01 sade: Hej I nuläget tränar jag inget. Ja jag försöker tappa några kilon som jag har gått upp de senaste åren för att komma till min "normala" vikt. Jag har märkt att jag inte lägre blir lika hungrig nu när jag går på lchf och har en mycket nedsatt aptit vilket är så olikt mig . Jag är 19. Hm, du är bara 19 år och har gått upp några kilon dom senaste åren som du nu vill gå ner för att komma till din "normala" vikt. Där var jag en gång. Ungefär i den åldern började jag banta för första gången eftersom jag tyckte att jag vägde för mycket. (I efterhand vet jag att min vikt var alldeles lagom eller nästan i underkant) Inte den bästa idén kan jag säja så här 44 år senare. I slutet av tonåren har kroppen inte riktigt vuxit "färdigt". Frågan är vad som är din "normala" vikt? Förmodligen inte den vikt du hade för några år sen. Efter ett helt liv av bantande och en vikt som pendlat upp och ner hittade jag till slut LCHF för 8 år sen. Hade jag vetat det jag vet nu om kost och vikt så hade jag förmodligen inte pendlat upp och ner som jag gjorde. Jag tycker inte att du i första hand ska se LCHF som ett sätt att gå ner i vikt utan som ett sätt att äta bra mat som funkar hela livet. Jag tycker inte heller att du ska äta strikt eftersom du riskerar att få i dej för lite näring i form av grönsaker. Det finns dessutom inget som säjer att du går ner mer eller lättare i vikt bara för att du äter strikt. Ska du kolla koll på vad du får i dej så är kostbevakningen bästa sättet. Det finns en massa appar, men inget jag skulle rekommendera. En app kan omöjligt veta vad du behöver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 18, 2020 Share Posted May 18, 2020 Och jag skulle vilja lägga till en sak till det Trollmormor skriver: Fäst dig inte för mycket vid vikten. Den beror på så mycket. Fördelningen muskler/fett, vatten, tarminnehåll... Känn på hur kläderna sitter, titta i spegeln, använd måttband - men inte bara vågen, för den berättar inte sanningen. Om du nu behöver gå ner i vikt; det vet ju inte jag. Men oavsett, så se till att äta bra mat, med nyttiga fetter, och överlag bra råvaror. Jag önskar att jag hade vetat och förstått detta när jag var 19. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted May 18, 2020 Share Posted May 18, 2020 2 timmar sedan, Effie sade: Och jag skulle vilja lägga till en sak till det Trollmormor skriver: Fäst dig inte för mycket vid vikten. Den beror på så mycket. Fördelningen muskler/fett, vatten, tarminnehåll... Känn på hur kläderna sitter, titta i spegeln, använd måttband - men inte bara vågen, för den berättar inte sanningen. Tack, det glömde jag. 2 timmar sedan, Effie sade: Jag önskar att jag hade vetat och förstått detta när jag var 19. Och vi är säkerligen inte ensamma 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 19, 2020 Share Posted May 19, 2020 On 2020-05-17 at 16:54, Emma01 sade: Hej! Jag har gått på en strikt LCHF i en vecka nu vilket har gått utmärkt. Dock börjar jag bli lite fundersam över hur mycket protein och fett man bör äta, jag brukar tänka att för 1 kg kroppsvikt behöver man 1 gram protein dvs att jag behöver minst 76 gram protein per dag då jag väger 76kg, men fett då? Hoppas att någon kan hjälpa mig Tack i förhand Prexis.. minimum 1 gram per kilo kroppsvikt! Iallafall så är inte minimum det samma som optimalt och iomed din ålder sikta hellre på 1,5 gram per kilo. Fett äter man upp till sitt energibehov, det landar någonstans för normalvuxna människor mellan 1500- 3000 Kcal med protein, fett och kolhydrater inräknade. Oså skall helst kolisarna komma från grönsaker.. helst en himla massa gröna blad för en del vattenlösliga vitaminer och spårämnen. Enklast är att "bara" äta riktig mat, med en massa grönsaker och så pass med fett att man står sig iallafall på 2-3 måltider per dag! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 19, 2020 Share Posted May 19, 2020 On 2020-05-17 at 21:32, Emma01 sade: Hej I nuläget tränar jag inget. Ja jag försöker tappa några kilon som jag har gått upp de senaste åren för att komma till min "normala" vikt. Jag har märkt att jag inte lägre blir lika hungrig nu när jag går på lchf och har en mycket nedsatt aptit vilket är så olikt mig . Jag är 19. Som andra redan nämnt, du är bara 19.. det finns en stor chans för att dina gener/hormoner anser att du gott kan lägga på dig något kilo här och var, typ byst och höft för kvinnor, för din hälsas skull och framtida graviditeter? Dvs om du är 19 nu så är du snudd på fullvuxen kvinna.. för några år sedan var du inte det, utan tonåring! Iallafall så har du redan reagerat på LCHF med lägre aptit, främst färre måltider hoppas jag.. sen så, så länge de där kilona lägger sig på hälsosamma ställen för en ung kvinna (höft och byst) så är det rätt sällan fel.. såvida det inte bara fortsätter, men där är du väl inte ännu? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 23, 2020 Share Posted May 23, 2020 Och som 19-åring kan man ha fått p-piller. p-stav, p-spruta osv. Det kan också påverka kroppsformen så kvinnan ser lite mulligare ut och känner behov att banta, men då kan en så kallad ond cirkel starta, såvida man inte har god profession som upplyser riktigt och ordentligt , inte för att forum är dåligt tvärtom, men att bara tycka sig "inte se normal ut" , och som följd av det äta för lite fett eller för mycket fett är två utfall som kan göra många olyckliga. Hade t.ex jag som 19-åring inte fått äta havre, eller råg eller pasta , då hade jag nog gått under helt och hållet - fö mig var det alltså livsnödvändigt att laga mina pastarätter, potatisrätter och goda smörgåsar, sirapslimpa ibland men mestadels "riktigt" bröd (utan sirap). Men som alla i tråden vidhåller, så är var och en unik, vi är olika på kostfronten, kroppar är olika, någon bebis måste ha viss mängd bröstmjölk, men att kstegorisera för hårt, kan bli en backlash, för både baby och moder. Det är detta med vad resp. individ, resp. moder , ackumulerat , som går över resp. inte går över till avkomman och som redan sagts så är det väldigt, väldigt individuellt. Däremot med lchf, kanske det är annorlunda, jag har ätit enl. lchf så kort tid att jag inte kan uttala mig, egentligen. Men som nybörjare ska man se till att bli mätt. Regel nr ett. Hellre extra klick smör, än att stå och väga på grammet. Grovhugget : du tar hellre och häller smält smör över maten, än att precisera fran den magiska gränsen, DEN FINNS INTE! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted May 23, 2020 Share Posted May 23, 2020 Enligt läkaren Eric Berg bör man inte äta mer än 100 g proteiner per måltid. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 23, 2020 Share Posted May 23, 2020 2 timmar sedan, Attila Czaholi sade: Enligt läkaren Eric Berg bör man inte äta mer än 100 g proteiner per måltid. Generös halt tycker jag. Hur man sedan processar det har väl med aktivitetsnivå att göra, man blir ganska hungrig av att jobba, träna, sova eller plugga. En gammal vetskap är förstås att fett och kolhydrater i kombination är den s.a.s värsta kombinationen om man lider av fetma. Vilken kombination proteinet jobbar bäst med, beror kanske på vad för kropp man har. För mig måste grönsaker vara med, så jag kan t.ex inte köra karnivor-diet med fett, mer än ett par tre dagar sedan mår jag dåligt. Så man känner hur man mår, jag vill bli pigg av mat, det är det som är ledstjärnan för mig. Så också med min svaghet för socker att när jag bli alltför låg då måste jag in med socker , rent raffinerat socker, eller erytrytol osv. Men kan ju ta åratal att förstå och anpassa sig efter förmågan att känna när det är ett mer genuint behov som fyller funktion för hälsan istället för negativt tomgångsbeteende där smaksensationen är styrande, alltså dopaminberoende. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 19 minuter sedan, HelgeK sade: Det bästa för hälsan,om man har stora blodsockersvängningar är väl att göra som en del typ 1or gör . Alltså äta Dextrosol, som är ren glukos, så man slipper den farliga fruktosen, som vanligt socker har alldeles för mycket av. Om fruktos:https://www.youtube.com/watch?v=jpNU72dny2s&feature=emb_title Dextrosol tog jag ett par gånger, sedan glömde jag att det var så funktionellt - mitt problem är att jag är fruktansvärt invand, på raffinerat socker som smakar på vissa sätt. Ta t.ex lösgodis, de sorter som varit utbud sedan hur länge? I starten när lösgodiskonceptet debuterade på öppna marknaden var man observant (jag var, kan eej tala för andra) , men vad tiden gick och hur lössläppt både folk och auktoriteter var.. direkt patetiska och uttalat korkade, så hade man ett så massivt motstånd och sågs som "paria" , dvs "lite dum i huvudet" , om inte mycket borta.. "där något, fattades... enligt DEM, observera nu att samhället varit enligt mig, synnerligen urholkde när det gäller bl.a detta och forumet här är väl medvetna om hur en förälder kan reagera med koncepten, inget nytt idag men jag vet ju också att jag inte är ensam, att otroligt många människor men föräldrar i utsatta situationer totalignorerts - marknaden går först, "follow the money stupid-koncept" , det är på den vägen man FULLSTÄNDIGt och cfullfjädrat lagt in sina arsenaler, för att försöka tämja, varenda en medborgare oavsett vem. Det lyckades. Så Helge, jag glömde... eller fick helt enkelt inte, hade jag fått eller gått ner på knä och tyst och fint bett, då kanske ja sluppit "glömma" att ett äpple är ordentlig smakligare och samtidigt faktiskt godare än godis kakor glass och resten av skiten, men.. så var det inte på varken 30-talet, 40-talet, 50 , än mindre 60-talet och kanske så än idag, att man lurar in människor att "tjäna samhället", inte sig själv, en slags essentiell jantelag. I dagarna har jag lyssnat på Shoshana Ruboff, men också lyssnat lite på den alltid intressanta Nina Teichholz men remarkabla upptäckter och svinbra journalistik med grymma data.. man har ju inte tid att sitta konstant med deras material och data, men klokt att åtminstonde försöka att deinitivt inte lämna LCHF, det är huvudsaken för mig, lämna inte klok matplan, men gör allt för att successivt däremot lämna bl.a godisträsket, kakträsket.. så långt det går - så för mig går det numera hyfsat bra, jag klarar av att passera både kakhyllor, brödhyllor godishyllor utan att trilla dit som en liten hjälplös unge. Vilket betyder att man får egenmakten i sitt liv, men barnen.. saknar egenmakten.... det skrämmer mig ibland. Den här råa jakten på varenda varelse man kan komma åt. Nanoteknoligns era, på gott och ont va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 12 timmar sedan, Gemma sade: Generös halt tycker jag. Hur man sedan processar det har väl med aktivitetsnivå att göra, man blir ganska hungrig av att jobba, träna, sova eller plugga. Det du skriver stämmer nog. Däremot blir inte alla hungriga efter att e har tränat och så vidare. Jag blir nästan aldrig hungrig efter att jag har tränat. Det kan handla om att jag är anpassad till Ketosen. Det gör att jag sällan är hungrig och äter högst 3 gånger per dag. Mina begär för sötsaker har i princip försvunnit. Ibland känner jag mig trött. Jag har upptäckt att man behöver mer salt om man följer LCHF/Keto. Därför konsumerar jag mer salt idag jämfört med perioden innan jag var i ketos. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 56 minuter sedan, Gemma sade: mitt problem är att jag är fruktansvärt invand, på raffinerat socker som smakar på vissa sätt. Testa Xylitol. Det är en socker alkohol. Xylitol smakar exakt som socker, du upplever ingen eftersmak och det höjer inte ditt blodsocker nämnvärt. På GI ligger den på 10. Jag använder Xylitol frekvent. Den är gott och mer hälsosamt i små mängder än socker. Ät dock inte för mycket Xylitol. För mycket Xylitol kan orsaka tarmbesvär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 16 timmar sedan, Attila Czaholi sade: Enligt läkaren Eric Berg bör man inte äta mer än 100 g proteiner per måltid. Jag har ingen aning om vem han är, men 100 gr protein per måltid? Är det nån som äter så mycket? Så mycket äter jag inte på en hel dag 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 14 minuter sedan, Trollmormor sade: Jag har ingen aning om vem han är, men 100 gr protein per måltid? Dr.Berg är kiropraktor mm (inte MD) men en väldigt duktig och inspirerande man. Har både hemsida och youtubekanal och vi är många som refererar till honom titt som tätt. Han samtalade med Andreas Eenfeldt vid för en tid sedan: https://www.drberg.com/blog/dr-berg-and-dr-andreas-eenfeldt-discuss-keto-in-sweden-and Här är hur man menar kring proteinintag: https://www.drberg.com/blog/grams-of-protein-requirements-on-keto-clarified 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 1 timme sedan, Trollmormor sade: Jag har ingen aning om vem han är, men 100 gr protein per måltid? Är det nån som äter så mycket? Så mycket äter jag inte på en hel dag Tänk på att även nötter och grönsaker också innehåller protein, inte bara kött. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 38 minuter sedan, Attila Czaholi sade: Tänk på att även nötter och grönsaker också innehåller protein, inte bara kött. Ja, fast inte allt är helt biotillgängligt, det gäller att vara påläst så man vet vad man ska göra så kan ta upp det som finns. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 3 minuter sedan, MariaF sade: Ja, fast inte allt är helt biotillgängligt, det gäller att vara påläst så man vet vad man ska göra så kan ta upp det som finns. SÅ är det. Fytinsyra som bland annat finns i nötter hindrar absorptionen av vissa mineraler (zink, järn, magnesium) i kroppen. Jag vet dock inte hur protein absorberas i kroppen och vad som kan kan proteinets absorption. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 1 timme sedan, Attila Czaholi sade: Jag vet dock inte hur protein absorberas i kroppen och vad som kan kan proteinets absorption. I "min" tråd om epigenitik tog jag med lite om det:Själva metyleringsprocessen går lite förenklat till så att MTHFR-genen /enzymet sätter en metylgrupp på en folatmolekyl vilket bildar metylfolat. Metylfolat interagerar med andra biokemiska ämnen, t ex homocystein och vidarebefordrar metylgruppen dit vilket skapar metionin. Metionin i sin tur är som tidigare nämnts inblandat i proteinsyntesen, dvs den process i cellen som tillverkar proteiner. De olika amoinosyrorna samverkar på olika vis och det är därför det är så viktigt att de äts balanserat, dvs i kött finns de redan ihop (eftersom djuret byggt muskler mm av dem) medan de oftast finns mer isolerat i växter. Det finns vegetariska proteinpulver där man blandat aminosyrorna till en bra balans sinsemellan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 2 timmar sedan, Attila Czaholi sade: Tänk på att även nötter och grönsaker också innehåller protein, inte bara kött. Bra tänk där. det är summan av de essentiella aminosyrorna som spelar störst roll! Hur som helst, vi har vegetarianer som oxå äter LCHF, som regel då ovo-lacto vegetarianer, det blir hur som helst en hel del en ansenlig del ägg och ost! Inte nog med det, för det finns veganer som överlever.. dvs de får ta sina essentiella aminosyror från vegetabilier! Iallafall så är det som så att det enklaste är fortfarande att vara omniovore.. dvs äta andra djur, deras kroppar innehåller det vi behöver, förutom C-vitamin/Folsyra, litta andra grejer så vi måste hur som helst äta gröna blad (folsyra) och litta andra grönsaker, för en del vattenlösliga vitaminer! Hur som helst man får lov att äta en massa nötter/Quinoa/bönor/andra grejer som har en bra aminioprofil.. problemajset med det är att de som regel oxå tillför en massa kolhydrater.. hur mycket fett innehåller de? Sååå återigen, du får av mig en frisedel att äta en sk riktig diet, bestående utav riktig mat helst sådan du lagat till själv från de bästa råvaror du kan köpa/har råd med/kan få tag i! Hur som helst, jag har svårt att förstå att vi/iallafall merparten av oss kan få våra essentiella aminosyror från nötter och bönor? Oså skall jag avslöja att jag har en febles för bönor, inte bara för att de är goda utan även för att de även bidrar till min perailstistik...dvs på hotell med all inclusive, då är bästa frukosten bacon och vita bönor samt övrigt som gör att jag överlever minst en vecka. utan att drabbas utav Montesumas hämnd! Bortsett från min egen tarmtörmningsfunktion,/peralistik vilken sällan har så mycket med protein/aminosyror att göra.. bönor/nötter/Quino har fortfarande en bra aminoprofil Nu så vet jag inte hur jag skall avsluta detta inlägg.. iallafall så är det lite upp till var och en, man får fundera lite på ens egna tillkortakommanden.. iallafall så är bönor med stekt fläsk eller bacon j*vligt gott, främst till frukost på all inclusive iallafall! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 13 minuter sedan, Zepp sade: Bra tänk där. det är summan av de essentiella aminosyrorna som spelar störst roll! Hur som helst, vi har vegetarianer som oxå äter LCHF, som regel då ovo-lacto vegetarianer, det blir hur som helst en hel del en ansenlig del ägg och ost! Inte nog med det, för det finns veganer som överlever.. dvs de får ta sina essentiella aminosyror från vegetabilier! Iallafall så är det som så att det enklaste är fortfarande att vara omniovore.. dvs äta andra djur, deras kroppar innehåller det vi behöver, förutom C-vitamin/Folsyra, litta andra grejer så vi måste hur som helst äta gröna blad (folsyra) och litta andra grönsaker, för en del vattenlösliga vitaminer! Hur som helst man får lov att äta en massa nötter/Quinoa/bönor/andra grejer som har en bra aminioprofil.. problemajset med det är att de som regel oxå tillför en massa kolhydrater.. hur mycket fett innehåller de? Sååå återigen, du får av mig en frisedel att äta en sk riktig diet, bestående utav riktig mat helst sådan du lagat till själv från de bästa råvaror du kan köpa/har råd med/kan få tag i! Hur som helst, jag har svårt att förstå att vi/iallafall merparten av oss kan få våra essentiella aminosyror från nötter och bönor? Oså skall jag avslöja att jag har en febles för bönor, inte bara för att de är goda utan även för att de även bidrar till min perailstistik...dvs på hotell med all inclusive, då är bästa frukosten bacon och vita bönor samt övrigt som gör att jag överlever minst en vecka. utan att drabbas utav Montesumas hämnd! Bortsett från min egen tarmtörmningsfunktion,/peralistik vilken sällan har så mycket med protein/aminosyror att göra.. bönor/nötter/Quino har fortfarande en bra aminoprofil Nu så vet jag inte hur jag skall avsluta detta inlägg.. iallafall så är det lite upp till var och en, man får fundera lite på ens egna tillkortakommanden.. iallafall så är bönor med stekt fläsk eller bacon j*vligt gott, främst till frukost på all inclusive iallafall! Verkligen, kan man äta bönor så är det guld värt. Mättar också. Enl Dr Longo skulle kikärter vara extra bra, och kikärtsbiffar med lök är inte sämst men bönor i alla former, om mn klarar det och låt säga.. inte har råd att köpa kött eller inte vill av miljöpolitiska eller etiska skäl. Jag äter bönor endast i undantagsfall eftersom jag fortfarande är på en slags infasning/etablering, men måste säga att när jag i vintras åt en hel del bönor, så inte märkte jag någon hälsoförlust på något enda sätt. Men min mage är ju också av stål , mage som tålt rätt extrema mängder crap under så många dumma år, det tackar jg gudarna för, att ändligen det fått ett slut , för alltid. De smarta diabetikerna, sitter nog inte och rekommenderar något som skulle skada direkt, indirekt kanske.. mot den mage som har lite färre tarmludd eller annan medicinsk komplikation, det finns massor och åter massor av magåkommor av olika slag.. så de har det inte så lätt att diagnosticera alltid. Själv trodde jag att det var magkatarr då jag haft den smärtan några gånger, men i och med novaluzid inte hjälpte alls och den andra medicinen jag tog.. då blev man rädd. Men men, det hade ingenting med bönor att göra alls. Inte med kött heller för den delen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 1 timme sedan, MariaF sade: finns mer isolerat i växter. Finns det några nötter som innehåller alla aminosyror som behövs för kroppen att producera protein? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 51 minuter sedan, Zepp sade: Hur som helst man får lov att äta en massa nötter/Quinoa/bönor/andra grejer som har en bra aminioprofil.. problemajset med det är att de som regel oxå tillför en massa kolhydrater.. hur mycket fett innehåller de? Macadamianötter innehåller mycket fett. Mig veterligen innehåller Macadamianötter mest fett bland nötterna. Dessutom innehåller de få omega 6 jämfört med andra nötter. De innehåller även mer omega 3 än andra nötter. Därför är konsumtion av Macadamianötter någonting självklart för mig. Nackdelen med dem är att att de är dyrare än andra nötter. Pecannötter innehåller också mycket fett. Däremot innehåller de mer omega 6 än Macadamianötter. Fördelen med dem jämfört med Macadamianötter är att de är billigare. Pekannötter äter jag också regelbundet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 22 minuter sedan, Gemma sade: kan man äta bönor så är det guld värt. Bönor tolererar min mage väldigt dåligt, framförallt kidneybönor. Böner innehåller lektiner som kan irritera magen och tarmarna. Jag brukar få kramp i magen när jag äter kidneybönor. Jag vill också lägga till att jag har en autoimmun sjukdom. Jag har läst någonstans att de med autoimmuna sjukdomar bör undvika lektiner. Det kan göra de redan sårbara tarmar hos människor med autoimmuna sjukdomar ännu mer sårbara. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 23 minuter sedan, Attila Czaholi sade: Bönor tolererar min mage väldigt dåligt, framförallt kidneybönor. Böner innehåller lektiner som kan irritera magen och tarmarna. Jag brukar få kramp i magen när jag äter kidneybönor. Jag vill också lägga till att jag har en autoimmun sjukdom. Jag har läst någonstans att de med autoimmuna sjukdomar bör undvika lektiner. Det kan göra de redan sårbara tarmar hos människor med autoimmuna sjukdomar ännu mer sårbara. Det känner jag också till. Samma med gluten. Samma med laktos... (som jag i och för sig, inte riktigt tror på.. men helt annan diskussion.) Själv är jag nästan hyperallergisk mot damm, helallergisk mot katt - men har ändå fått leva i höga dammabsorberande miljöer för att inte tala om katter, och råttor ska tilläggs. Alla miljöer beaktar inte vikten av sanering.. men totalt off topic. Apropå hur allerrgisk människa är idag. Jämfört med igår. Idag är tror jag 200% befolkning llergisk mot sbest, men så var det inte alltid. D gick det helt ypperligt fint att kasta och sparka ner folk i giftbad, precis som det passade, utan mobiler att printa varenda millimetersekund av krfjereaktionerna, idag går man tiklväga på annat sätt med vår överkänsighet, man försöker lite grand, åtminstonde. Så nu med lchf, tvingas man inte älska varken potatis eller nypotatis , man har bara sitt autoimmuna tillstånd , men det gäller faktiskt inte överallt ändå, dammallergi som är ganska allvarligt för dem som är känsliga, förorenade miljöer med skadedjur, helt och hållet fullblodsignorant, men gluten då ramlar jhimlen ner, nej mn ska definitivt inte jämföra olika farliga toxiska påverkansbara ämnen eller sätta dem mot varandra, medan man samtidigt, faktiskt måste det. Beroende på HUR FARLIGT är skadeinsekter, som man planerar att använda i livsmedelsindustri, som ersättnin för kött. Visserligen labbodlat, men ändå. Så är det skrämmande vad man ser mellan fingrarn, och vad som säljs på hyllorna och hur man gjorde superfina försök, som kommer göras om, att sjukförklara köttätare, per se. Samtidigt som råttorna gnagarna reptiler och annat kryp, sprang framför ögonen på folk, med mandat , "att förändra" , mandatet i handen, ändå förvirrade. annan diskussion jag vet. Inget med din intolerans eller autoimmuna reaktion att göraRnbart kände för att passa på att nämna att det troligtvis är individens absolut egna ansvar, så måste man själv agera i de kritiska lägen, om det går och när det går, vilket det inte gör alltid, p.g.a olika saker. Dr Ted Naiman, menar att en individ som är aktiv, fysiskt aktiv kan äta så mycket protein den orkar, så det vet bara individen själv, så länge den har förmågan att tänka på hur den mår. Man kan ju äta enbart begränsad mängd. Med kolhydrater är det annat, med socker ytterligare annan visa. Denne doktor menar också. att den redan fete gör bäst i att fokusera på proteinet, så mycket du orkar! så länge kolhydrater hålls på låg nivå, vilket det ju gör i ditt fall, 100 g kh är enl. mig för mycket om man önskar tppa osunda kilon på kroppen eller om buken blivit fet. Smalfetman, har zepp tagit upp, och det gör också de andra sakkunniga, bl.a Martina Johansson, som skriver i sin bok, att man i lugn och ro kan fortsätta äta gott om proteiner, utan att räkna, väga eller mäta, bara ät vad du tåler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 4 timmar sedan, Attila Czaholi sade: Jag vet dock inte hur protein absorberas i kroppen och vad som kan kan proteinets absorption. Paleoteket har skrivit lite om skillnaden mellan vegetabiliskt och animaliskt protein. "Upptaget av växtprotein är mycket lågt vilket beror på att proteinerna i växter är uppbyggda för att försvåra nedbrytning och att orsaka inflammation i magen. En annan konsekvens av detta är att växtprotein ständigt överskattas och det finns en utbredd felaktig bild av att de erbjuder mer än vad de ger. Kött, mjölk och ägg däremot har en hög absorptionsgrad på mer än 95 procent, där kött absorberas nästan fullständigt." 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 56 minuter sedan, Attila Czaholi sade: Finns det några nötter som innehåller alla aminosyror som behövs för kroppen att producera protein? Nej de finns inga nötter/bönor som ersätter en carniovorisk/omniovorisk kost! Finns fucking inga nötter eller ens quinoa som ger dig alla essentiella aminosyroror, de enda som ger dig alla är att äta andra djur! Nu skall jag avslöja en hemlighet.. låt ingen annan ta del av den, dvs vi är Homo Sapiens Sapiens, dvs Omniovorer, settur en Zoologisk synvinkel.. översatt till svenska sä är vi allätare. dvs vi äter nästan f'''ing vad som helst bara det innehåller digesterbara kalorier! Såå vi är omniovorer, dvs vi är alllätare, dvs vi kan ändå inte äta allt.. rent ut sagt, vi är kusiner med aporna metabolt set! Skit samma, vi är närmast släkt med Bonobochimpanser! Iallafall så kan man få alla essentiella aminosyror från bönor, Quionoa, nötter.. kruxet med de är främst att man bör tillbringa stora delar av sin dag i träden Hur som helst om man har ett vanligt jobb, där man inte får lov att visstas uppe i träden, så steg våra förfäder ner from dem för några tusen år sedan! Dvs det var bara några tusen år sedan, så du kan och får därmed oxå lov att äta nötter samt bönor! Iallafall skyll inte på mig för det var någon förfader till oss som bestämde sig för att kliva ner från träden och gå hela vägen hit Iomd det så sitter både du och jag i dilemmat om vad vi skall äta, för bästa hälsa! 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 24 minuter sedan, Zepp sade: Nej de finns inga nötter/bönor som ersätter en carniovorisk/omniovorisk kost! Finns fucking inga nötter eller ens quinoa som ger dig alla essentiella aminosyroror, de enda som ger dig alla är att äta andra djur! Nu skall jag avslöja en hemlighet.. låt ingen annan ta del av den, dvs vi är Homo Sapiens Sapiens, dvs Omniovorer, settur en Zoologisk synvinkel.. översatt till svenska sä är vi allätare. dvs vi äter nästan f'''ing vad som helst bara det innehåller digesterbara kalorier! Såå vi är omniovorer, dvs vi är alllätare, dvs vi kan ändå inte äta allt.. rent ut sagt, vi är kusiner med aporna metabolt set! Skit samma, vi är närmast släkt med Bonobochimpanser! Iallafall så kan man få alla essentiella aminosyror från bönor, Quionoa, nötter.. kruxet med de är främst att man bör tillbringa stora delar av sin dag i träden Hur som helst om man har ett vanligt jobb, där man inte får lov att visstas uppe i träden, så steg våra förfäder ner from dem för några tusen år sedan! Dvs det var bara några tusen år sedan, så du kan och får därmed oxå lov att äta nötter samt bönor! Iallafall skyll inte på mig för det var någon förfader till oss som bestämde sig för att kliva ner från träden och gå hela vägen hit Iomd det så sitter både du och jag i dilemmat om vad vi skall äta, för bästa hälsa! Citera sig själv, ber om ursäkt! Iallafall det finns alla essentiella aminosyror i annat än animaliska livsmedel, man måste bara äta mer/blanda.. ha j*vligt mycket bättre koll på näringslära. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 6 timmar sedan, Attila Czaholi sade: Tänk på att även nötter och grönsaker också innehåller protein, inte bara kött. Visserligen, men 100 gr per måltid låter väldigt mycket. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 7 timmar sedan, MariaF sade: Dr.Berg är kiropraktor mm (inte MD) men en väldigt duktig och inspirerande man. Har både hemsida och youtubekanal och vi är många som refererar till honom titt som tätt. Han samtalade med Andreas Eenfeldt vid för en tid sedan: https://www.drberg.com/blog/dr-berg-and-dr-andreas-eenfeldt-discuss-keto-in-sweden-and Här är hur man menar kring proteinintag: https://www.drberg.com/blog/grams-of-protein-requirements-on-keto-clarified Tack för upplysningen. Trots att jag hänger här en hel del har jag helt missat honom 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 2 timmar sedan, Gemma sade: Det känner jag också till. Samma med gluten. Samma med laktos... (som jag i och för sig, inte riktigt tror på.. men helt annan diskussion.) Själv är jag nästan hyperallergisk mot damm, helallergisk mot katt - men har ändå fått leva i höga dammabsorberande miljöer för att inte tala om katter, och råttor ska tilläggs. Alla miljöer beaktar inte vikten av sanering.. men totalt off topic. Apropå hur allerrgisk människa är idag. Jämfört med igår. Idag är tror jag 200% befolkning llergisk mot sbest, men så var det inte alltid. D gick det helt ypperligt fint att kasta och sparka ner folk i giftbad, precis som det passade, utan mobiler att printa varenda millimetersekund av krfjereaktionerna, idag går man tiklväga på annat sätt med vår överkänsighet, man försöker lite grand, åtminstonde. Så nu med lchf, tvingas man inte älska varken potatis eller nypotatis , man har bara sitt autoimmuna tillstånd , men det gäller faktiskt inte överallt ändå, dammallergi som är ganska allvarligt för dem som är känsliga, förorenade miljöer med skadedjur, helt och hållet fullblodsignorant, men gluten då ramlar jhimlen ner, nej mn ska definitivt inte jämföra olika farliga toxiska påverkansbara ämnen eller sätta dem mot varandra, medan man samtidigt, faktiskt måste det. Beroende på HUR FARLIGT är skadeinsekter, som man planerar att använda i livsmedelsindustri, som ersättnin för kött. Visserligen labbodlat, men ändå. Så är det skrämmande vad man ser mellan fingrarn, och vad som säljs på hyllorna och hur man gjorde superfina försök, som kommer göras om, att sjukförklara köttätare, per se. Samtidigt som råttorna gnagarna reptiler och annat kryp, sprang framför ögonen på folk, med mandat , "att förändra" , mandatet i handen, ändå förvirrade. annan diskussion jag vet. Inget med din intolerans eller autoimmuna reaktion att göraRnbart kände för att passa på att nämna att det troligtvis är individens absolut egna ansvar, så måste man själv agera i de kritiska lägen, om det går och när det går, vilket det inte gör alltid, p.g.a olika saker. Dr Ted Naiman, menar att en individ som är aktiv, fysiskt aktiv kan äta så mycket protein den orkar, så det vet bara individen själv, så länge den har förmågan att tänka på hur den mår. Man kan ju äta enbart begränsad mängd. Med kolhydrater är det annat, med socker ytterligare annan visa. Denne doktor menar också. att den redan fete gör bäst i att fokusera på proteinet, så mycket du orkar! så länge kolhydrater hålls på låg nivå, vilket det ju gör i ditt fall, 100 g kh är enl. mig för mycket om man önskar tppa osunda kilon på kroppen eller om buken blivit fet. Smalfetman, har zepp tagit upp, och det gör också de andra sakkunniga, bl.a Martina Johansson, som skriver i sin bok, att man i lugn och ro kan fortsätta äta gott om proteiner, utan att räkna, väga eller mäta, bara ät vad du tåler. Jag ligger på 19,5 i BMI. Området i och runt min mage är 82 cm. Jag tror inte att jag har fetma. Jag har inte räknat proteiner och kommer inte att göra det i framtiden heller så länge jag inte blir tjockare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 47 minuter sedan, Trollmormor sade: Visserligen, men 100 gr per måltid låter väldigt mycket. Det är en rekommenderad maxgräns. Enligt Ketoförespråkaren Eric Berg räcker det att äta mellan 50-100 g proteiner per måltid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 16 minuter sedan, Attila Czaholi sade: Det är en rekommenderad maxgräns. Enligt Ketoförespråkaren Eric Berg räcker det att äta mellan 50-100 g proteiner per måltid. Med tanke på att kött innehåller ca 20 g protein/100 g, så kommer en måltid med 50-100 g protein bestå av ca 250-500 g kött. Det är vad jag äter till middag, mitt enda mål om dagen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 38 minuter sedan, iAnna sade: Med tanke på att kött innehåller ca 20 g protein/100 g, så kommer en måltid med 50-100 g protein bestå av ca 250-500 g kött. Det är vad jag äter till middag, mitt enda mål om dagen. Motionerar/tränar du? Jag har också tänkt på att köra periodiskt fasta, men jag är osäker om det går att kombinera periodiskt fasta med daglig motion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 8 timmar sedan, HelgeK sade: Du bör veta att det är fler slanka, än feta som drabbas av typ2 diabetes'/metabola syndromet. Det är inte fetma, eller högt BMI, som orsakar diabetes, utan det är leverfet som orsakar typ2 diabetes o.s.v..Dessutom evidensen för detta är övertygande för att det är såhär. Se t. ex Professor Robert Lustigs video: https://www.youtube.com/watch?v=jpNU72dny2s&feature=emb_title Se:även : https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28579536/?from_term=Robert+lustig+.+Liverfat+causing+metabolic+syndrome&from_exact_term=robert+lustig+.+liver+fat+causing+metabolic+syndrome&from_pos=1 Se även: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/protein-och-lchf Jag har sett Lustigs föreläsning. Hans föreläsning har bekräftat vad jag redan visste om glukos, fruktos, fet lever och så vidare. Jag kommer även i fortsättningen avstå ifrån att dricak Coca Cola och dlylika läsk och annat gott som innehåller mycket fruktos. Det finns inte mycket som tyder på att jag skulle kunna ha fet lever. Jag är inte tjock (åtminstone inte på utsidan), jag har förmodligen inte insulin resistens (jag har inte sockerbegär och mitt blodsocker är normalt), jag undviker att äta socker och snabba kolhydrater, motionerar varje dag för att minska mina insulinnivåer. Ibland har jag högt blodtryck när jag är stressad. Dock har jag sällan högt blodtryck under en lång period. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 25, 2020 Share Posted May 25, 2020 9 timmar sedan, Attila Czaholi sade: Motionerar/tränar du? Jag har också tänkt på att köra periodiskt fasta, men jag är osäker om det går att kombinera periodiskt fasta med daglig motion. Det är absolut inga problem att träna både mycket och tungt samtidigt som man kör periodisk fasta 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 25, 2020 Share Posted May 25, 2020 13 timmar sedan, HelgeK sade: Du bör veta att det är fler slanka, än feta som drabbas av typ2 diabetes'/metabola syndromet. Det är inte fetma, eller högt BMI, som orsakar diabetes, utan det är leverfet som orsakar typ2 diabetes o.s.v..Dessutom evidensen för detta är övertygande för att det är såhär. Se t. ex Professor Robert Lustigs video: https://www.youtube.com/watch?v=jpNU72dny2s&feature=emb_title Se:även : https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28579536/?from_term=Robert+lustig+.+Liverfat+causing+metabolic+syndrome&from_exact_term=robert+lustig+.+liver+fat+causing+metabolic+syndrome&from_pos=1 Se även: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/protein-och-lchf Stämmer det att sockerföreningar, glutamat osv, som finns i lågfettprodukter, inkl. allt bröd.. omvandlas kemiskt, till fett bl.a fettlever? Att äta konsekvent minimalt med fett över hela linjen och över tid, är det vad som skapar diabetes T2? Att för mycket socker i kroppen, omvndlas till fett och göder fettceller, nybildar fettceller tills de blir egn organeller med cellkärnor? är det så så är det djupt skrämmande vad den antagonisten Ancel K gjorde mot Yudkin, djupt skrämmande. Lustig som möter mycket feta barn, spädbarn, unga individer, deras föräldrar och deras ofta kamp mot "den mystiska fetman" , dock vet Dr Lustig vad och hur mediciner eller drugindustry gör i komb. med högrafinerade produkter, djupt skrämmande!! men keto-rörelsen har verkligen gjort helt enorma insatser som kommer förndra allt till det bättre, en dag, eftrsom typ alla älskar riktig mat, finns inga "naturliga" godistroll. Allt är settings och framings, ofta i strategiska syften men den eran kommer en dag att helt upphöra, Corona eller Covid, kan vara ett funktionellt globalt första steg, hoppas. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 26, 2020 Share Posted May 26, 2020 On 2020-05-25 at 12:07, Gemma sade: Stämmer det att sockerföreningar, glutamat osv, som finns i lågfettprodukter, inkl. allt bröd.. omvandlas kemiskt, till fett bl.a fettlever? Näe det är inte så.. det är betydligt mer komplicerat! Det är snarare som så att om de inte hade tillsatt dessa tillsatser i sina undermåliga matvaror så hade ingen köpt dem! Dvs det är ett sätt att lura hjärna/smaksinnena.. dvs de smakar ju nästan som riktig mat.. oså blir det ett lågt pris.. vilket tenderar att lura andra delar utav hjärnan! On 2020-05-25 at 12:07, Gemma sade: Att äta konsekvent minimalt med fett över hela linjen och över tid, är det vad som skapar diabetes T2? Nej, så enkelt är det inte.. men det tangerar hur som helst en del av problematiken.. främst i våran sociala kontext! Dvs i andra delar av världen.. kan folk leva på kopiösa mängder kolisar (E%).. och då skall man se skillnaden, de är fattiga.. väldigt ofta smala, de har snarare problem att få tag i tillräckligt med kalorier samt protein dvs de använder varje kalori de får i sig, rätt ofta för att försörja sig medels fysiskt arbete .. är de lyckligt lottade så får de själva iallafall en rejäl måltid per dag, är de lite framgångsrika får deras barn 2-3 måltider per dag! Såååå, nu lämnar vi för en lite stund den delen av världen där folk lever på upp till 80 E% kolisar.. gör av med var enda kalori de lyckats skrapa ihop till sig själva och sin familj. Dvs vi närmar oss Sverige och det finns genetiska skillnader oxå! "Slow Glucose Removal Rate and Hyperinsulinemia Precede the Development of Type II Diabetes in the Offspring of Diabetic Parents" https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/0003-4819-113-12-909?articleid=704330& Slutklämmen, det är ett multiproblem, en massa olika orsaker, social kontext, billig mat, vi gör ju knappt av med de kalorier vi stoppar i oss, vi äter för ofta, vi är för rika för att avstå något gott, vi äter inte längre för "överlevnad" utan för att det nästan smakar som riktig mat samt semla och godis, samt sköljer ner det med läsk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted May 26, 2020 Share Posted May 26, 2020 2 timmar sedan, Zepp sade: Slutklämmen, det är ett multiproblem, en massa olika orsaker, social kontext, billig mat, vi gör ju knappt av med de kalorier vi stoppar i oss, vi äter för ofta, vi är för rika för att avstå något gott, vi äter inte längre för "överlevnad" utan för att det nästan smakar som riktig mat samt semla och godis, samt sköljer ner det med läsk Jag håller med dig. Vi äter alltför mycket mat, vi äter alltför mycket kolhydrater och våra insulinnivåer skjuts i höjden. Människor motionerar för lite idag. Många sover dåligt också på grund av stress. För mycket kolhydrater, för lite sömn, mycket stress och lite motion höjer insulinnivåerna. Det kan bland annat göra oss tjocka. Ju mer insulin vi har i kroppen desto tjockare är vi. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts