Attila Czaholi Posted May 18, 2020 Share Posted May 18, 2020 Hej Jag följer LCHF dieten. Hittills har allting gått bra. Jag är relativ smal, mitt hunger har försvunnit, jag kräver inte sötsaker och så vidare. Mitt blodprov visar inget avvikande. Jag anser att jag är Ketoadopterad. Min nuvarande kolhydratgräns är mellan 25-50 g. Jag undrar om konsumtion av vissa frukter (mango, apelsin) och grönsaker (sötpotatis) kan kicka mig ur Ketosis. Jag undrar om jag kan öka min kolhydratgräns för att konsumera vissa frukter och grönsaker. Jag vet att det är individuellt och svårt att veta, men jag vill höra era åsikter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted May 18, 2020 Share Posted May 18, 2020 Som du skriver: det är individuelt. Jag tror att enda sättet att ta reda på detta är att du skaffar en ketonmätere og testar var din gräns gåt. Att mäta ketoner i blodet är nog det mest pålitliga. Jag har själv en FreeStyle Precision Neo - den mäter både blodsocker och ketonhalt. Här (Färöarna) fås den på apoteket. Kanske denna artikeln kan kasta lite ljus på din fråga? https://martinajohansson.se/ar-du-i-tillracklig-ketos/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 19, 2020 Share Posted May 19, 2020 22 timmar sedan, Attila Czaholi sade: Hej Jag följer LCHF dieten. Hittills har allting gått bra. Jag är relativ smal, mitt hunger har försvunnit, jag kräver inte sötsaker och så vidare. Mitt blodprov visar inget avvikande. Jag anser att jag är Ketoadopterad. Min nuvarande kolhydratgräns är mellan 25-50 g. Jag undrar om konsumtion av vissa frukter (mango, apelsin) och grönsaker (sötpotatis) kan kicka mig ur Ketosis. Jag undrar om jag kan öka min kolhydratgräns för att konsumera vissa frukter och grönsaker. Jag vet att det är individuellt och svårt att veta, men jag vill höra era åsikter. Som du säger, du är både smal och får inga cravings för socker.. du är antagligen frisk du kanske inte behöver ligga såå lågt på kolisarna? Iallafall, du har kört LCHF på 25-50 gram kolisar ett tag det borde räcka för att hamna i ketos hur som helst? Så jag kan avslöja lite som så.. det räcker rätt långt.. dvs Ketos är lixom inte det avgörande för en frisk person.. iallafalll så har du nu testat detta! Dvs lika bra att få det testat, det är nästan lika bra som en fullständig läkarundersökning! Oså på det.. det spelar lixom sällan någon roll vilka livsmedel man äter.. det är hyperinsulinemi som spelar mest roll, vi som äter LCHF/Keto är olika mat. Såå, du får en frisedel utav mig att äta både mango,apelsin och sötpotatis så länge du inte du överskrider ditt GL/GI under stora delar av din vecka/månad. Dvs hur mycket kolisar din kropp klarar av.. unga friska, fysiskt aktiva tål mer.. det är främst när man blir äldre som man behöver ta sådana hänsyn! Oså på det.. man måste inte ens befinna sig i ketos för att vara frisk! Sen på det med ketos, man gör som CAA säger, köp en blodsockermätare som oxå mäter ketoner.. eller rättare sagt, jag tror inte du behöver en, CAA och jag som är älldre kanse kan ha någon nytta utav dem? Men mest förespråkar jag för friska att äta riktig mat och då kan det ingå en massa som smör, mango och appelsin samt sötpotatis, som en del av sk riktig kost! Iallafall så är det nog näst av det vanligaste att friska som prövar LCHF.. ökar grönsaker främst.. kanske inte alltid sötpotatis, inte ens vanlig potatis, utan äter dem som tillbehör! Iallafall så är varken sötpotatis eller vanlig potatis några grönsaker utan rotfrukter! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted May 20, 2020 Share Posted May 20, 2020 De som letar sig hit till kostdoktorns forum är ofta överviktiga och söker efter ett sätt att bli av med några kilon men du är smal. Varför har du anammat LCHF? Jag tror att svaret på frågan om du ska äta mer kolhydrater eller ej ligger i varför du äter LCHF. Kan ta ett exempel. Min man är smal som en sticka. Han har alltid haft det svårt att gå upp i vikt, fettvikt, muskelvikt, vilken som helst vikt. Var han frisk? Nej. Han hade förfärlig acne, pälsdjursallergi, nedstämdhet och höll på att utveckla Parkinson precis innan vi la om kosten. Nu är allt detta så gott som har försvunnit. Han har ingen lust att äta mer kolhydrater utan sneglar på att bli carnivor. Jag har mycket lättare än han att lägga på mig extra kilon men jag har alltid varit frisk utom kanske mina tänder som jag hade hål i varje år. Så ja, inte 100% frisk. Vad jag vill säga är att det metabola sjukligheten har inte alltid med viktuppgång att göra. Man kan vara smal på utsidan och fet på insidan. Det beror på arv och hur lätt vi har att lägga upp fettet på olika ställen. Underhudsfettet på rumpan och låren är kanske det minst sjukdomsalstrande. Medan det fettet som inte syns men finns insprängd mellan inre organen och även inne i levern, bukspottskörteln osv är mycket farligare och kan leda till organsvikt, insulinresistens osv. Jag ser att du vill äta mer frukt. Det skulle jag inte rekommendera. Frukt är godis. Det är mycket lite i frukt som är näring för människan. Frukt innehåller fruktos och den sockerarten höjer inte blodsocker = glukos. Däremot pekar en hel del forskning på att fruktosen är den sockerarten som förfettar levern, driver det metabola sjukligheten och har förmågan att sätta igång cancertillväxt. Kan rekommendera Robert Lustig och hans föreläsningar som finns på YouTube. En av dessa har länkats rätt nyligen här på forumet. 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted May 20, 2020 Author Share Posted May 20, 2020 17 timmar sedan, Zepp sade: Som du säger, du är både smal och får inga cravings för socker.. du är antagligen frisk du kanske inte behöver ligga såå lågt på kolisarna? Iallafall, du har kört LCHF på 25-50 gram kolisar ett tag det borde räcka för att hamna i ketos hur som helst? Så jag kan avslöja lite som så.. det räcker rätt långt.. dvs Ketos är lixom inte det avgörande för en frisk person.. iallafalll så har du nu testat detta! Dvs lika bra att få det testat, det är nästan lika bra som en fullständig läkarundersökning! Oså på det.. det spelar lixom sällan någon roll vilka livsmedel man äter.. det är hyperinsulinemi som spelar mest roll, vi som äter LCHF/Keto är olika mat. Såå, du får en frisedel utav mig att äta både mango,apelsin och sötpotatis så länge du inte du överskrider ditt GL/GI under stora delar av din vecka/månad. Dvs hur mycket kolisar din kropp klarar av.. unga friska, fysiskt aktiva tål mer.. det är främst när man blir äldre som man behöver ta sådana hänsyn! Oså på det.. man måste inte ens befinna sig i ketos för att vara frisk! Sen på det med ketos, man gör som CAA säger, köp en blodsockermätare som oxå mäter ketoner.. eller rättare sagt, jag tror inte du behöver en, CAA och jag som är älldre kanse kan ha någon nytta utav dem? Men mest förespråkar jag för friska att äta riktig mat och då kan det ingå en massa som smör, mango och appelsin samt sötpotatis, som en del av sk riktig kost! Iallafall så är det nog näst av det vanligaste att friska som prövar LCHF.. ökar grönsaker främst.. kanske inte alltid sötpotatis, inte ens vanlig potatis, utan äter dem som tillbehör! Iallafall så är varken sötpotatis eller vanlig potatis några grönsaker utan rotfrukter! Tack för informationen. Det rimligaste är att äta mer kolhydrater och mäta blodsockret. När jag har kollat mitt blodsocker i förra veckan på morgonen innan jag har ätit/druckit någontong låg den på 3,9. Jag ska öka mitt kolhydratintag och mäta mitt blodsocker. Vad gäller för mycket insulin är det så att vissa maträtter som till exempel potatis höjer ens insulin väldigt mycket. Ju mer insulin du har i kroppen, desto fetare är du. JAg uppvisade symptom på insulin resistens och det var en orsak till att börja med LCHF/Keto. Jag känner att jag lyckades reversera insulin resistens (om jag har haft sjukdomen). I övrigt anser jag att jag äter riktigt mat. bara fruktär äter jag inte ofta. Undantaget utgörs av bär (främst blåbär hallon och jordgubbar). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted May 20, 2020 Author Share Posted May 20, 2020 5 timmar sedan, Katerina sade: De som letar sig hit till kostdoktorns forum är ofta överviktiga och söker efter ett sätt att bli av med några kilon men du är smal. Varför har du anammat LCHF? Jag tror att svaret på frågan om du ska äta mer kolhydrater eller ej ligger i varför du äter LCHF. Kan ta ett exempel. Min man är smal som en sticka. Han har alltid haft det svårt att gå upp i vikt, fettvikt, muskelvikt, vilken som helst vikt. Var han frisk? Nej. Han hade förfärlig acne, pälsdjursallergi, nedstämdhet och höll på att utveckla Parkinson precis innan vi la om kosten. Nu är allt detta så gott som har försvunnit. Han har ingen lust att äta mer kolhydrater utan sneglar på att bli carnivor. Jag har mycket lättare än han att lägga på mig extra kilon men jag har alltid varit frisk utom kanske mina tänder som jag hade hål i varje år. Så ja, inte 100% frisk. Vad jag vill säga är att det metabola sjukligheten har inte alltid med viktuppgång att göra. Man kan vara smal på utsidan och fet på insidan. Det beror på arv och hur lätt vi har att lägga upp fettet på olika ställen. Underhudsfettet på rumpan och låren är kanske det minst sjukdomsalstrande. Medan det fettet som inte syns men finns insprängd mellan inre organen och även inne i levern, bukspottskörteln osv är mycket farligare och kan leda till organsvikt, insulinresistens osv. Jag ser att du vill äta mer frukt. Det skulle jag inte rekommendera. Frukt är godis. Det är mycket lite i frukt som är näring för människan. Frukt innehåller fruktos och den sockerarten höjer inte blodsocker = glukos. Däremot pekar en hel del forskning på att fruktosen är den sockerarten som förfettar levern, driver det metabola sjukligheten och har förmågan att sätta igång cancertillväxt. Kan rekommendera Robert Lustig och hans föreläsningar som finns på YouTube. En av dessa har länkats rätt nyligen här på forumet. Jag har valt Keto dieten av två skäl. Det ena skälet är att jag har uppvisat symptom på insulin resistens. Det andra skälet är att jag ville åldras långsammare utseendemässigt. SOm vi vet förstår socker och snabba kolhydrater hudens kollagen. Det i sin tur leder till att man kan få rynkor när man är 25. Jag håller med vad du skrev. Förutom en liten mage hade jag inte fett på utsidan alls. Jag har aldrig varit överviktig eller tjock. Dock uppvisade jag symtom på insulin resistens. Jag har haft starkare humörsvängningar förr i tiden. Nu har jag sådana svängningar mer sällan. Vad gäller fruktos är jag medveten om att fruktos kan orsaka fet lever som i sin tur kan orsaka cancer, diabetes, hjärtinfrakt och så vidare. Men min fråga är: kan man få fet lever om man äter 200 gram frukt varje dag (apelsin, kiwi, mango eller bär. Inga bananer eller andra frukter som innehåller mer kolhydrater) och joggar regelbundet? Att mycket fruktos i Coca Cola är skadligt vet vi. Men är konsumtion av fruktos i form av frukter också skadligt för levern? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted May 20, 2020 Share Posted May 20, 2020 1 timme sedan, Attila Czaholi sade: Vad gäller fruktos är jag medveten om att fruktos kan orsaka fet lever som i sin tur kan orsaka cancer, diabetes, hjärtinfrakt och så vidare. Men min fråga är: kan man få fet lever om man äter 200 gram frukt varje dag (apelsin, kiwi, mango eller bär. Inga bananer eller andra frukter som innehåller mer kolhydrater) och joggar regelbundet? Att mycket fruktos i Coca Cola är skadligt vet vi. Men är konsumtion av fruktos i form av frukter också skadligt för levern? Det beror på vad man äter i övrigt, man får inte fettlever av bara en typ av livsmedel liksom. Du kommer garanterat inte påskynda utvecklingen av fettlever om du äter 1-2 frukt om dagen i kombination med lågkolhydratkost såsom LCHF/Keto, Paleo där du väljer råvaror av bra kvalitet. De vattenlösliga fibrerna/prebiotikan samt antioxidanterna som finns i frukt har viss skyddande effekt vad gäller det mesta också. Sen är det naturligtvis inte bäst med frukt om man vill stanna i ketos, har diabetes eller sockerberoende. Men som du själv är inne på så är det främst den koncentrerade och processade formen av fruktos dvs tillsatta sockret som finns i extrema mängder i bland annat söta drycker, glass, godis och en massa annat t.o.m charkuterier, magra mejerier osv som är den främsta boven vad gäller fettlever. Glukos/Fruktossirapen har inget med frukt att göra heller utan görs av vete i Europa och majs i USA. Personligen undviker jag alla former av konventionellt odlad frukt men inte pga fruktosen utan för att den är mkt tungt giftbesprutad. Importerat och konventionellt odlad frukt(och bär) är som att att slicka i sig pesticider ungefär. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted May 20, 2020 Author Share Posted May 20, 2020 35 minuter sedan, Elinor sade: Det beror på vad man äter i övrigt, man får inte fettlever av bara en typ av livsmedel liksom. Du kommer garanterat inte påskynda utvecklingen av fettlever om du äter 1-2 frukt om dagen i kombination med lågkolhydratkost såsom LCHF/Keto, Paleo där du väljer råvaror av bra kvalitet. De vattenlösliga fibrerna/prebiotikan samt antioxidanterna som finns i frukt har viss skyddande effekt vad gäller det mesta också. Sen är det naturligtvis inte bäst med frukt om man vill stanna i ketos, har diabetes eller sockerberoende. Men som du själv är inne på så är det främst den koncentrerade och processade formen av fruktos dvs tillsatta sockret som finns i extrema mängder i bland annat söta drycker, glass, godis och en massa annat t.o.m charkuterier, magra mejerier osv som är den främsta boven vad gäller fettlever. Glukos/Fruktossirapen har inget med frukt att göra heller utan görs av vete i Europa och majs i USA. Personligen undviker jag alla former av konventionellt odlad frukt men inte pga fruktosen utan för att den är mkt tungt giftbesprutad. Importerat och konventionellt odlad frukt(och bär) är som att att slicka i sig pesticider ungefär. Det är sant att frukter/bär innehåller en del pesticider. Dock innehåller ekologiska frukter färre pesticider, tror jag. Jag brukar köpa ekologiska grönsaker (främst grönkål och rucola) men jag ska också börja köpa ekologiska frukter/bär i framtiden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 22, 2020 Share Posted May 22, 2020 On 2020-05-20 at 14:14, Attila Czaholi sade: Tack för informationen. Det rimligaste är att äta mer kolhydrater och mäta blodsockret. När jag har kollat mitt blodsocker i förra veckan på morgonen innan jag har ätit/druckit någontong låg den på 3,9. Jag ska öka mitt kolhydratintag och mäta mitt blodsocker. Vad gäller för mycket insulin är det så att vissa maträtter som till exempel potatis höjer ens insulin väldigt mycket. Ju mer insulin du har i kroppen, desto fetare är du. JAg uppvisade symptom på insulin resistens och det var en orsak till att börja med LCHF/Keto. Jag känner att jag lyckades reversera insulin resistens (om jag har haft sjukdomen). I övrigt anser jag att jag äter riktigt mat. bara fruktär äter jag inte ofta. Undantaget utgörs av bär (främst blåbär hallon och jordgubbar). Jag tror att du läst på tillräckligt för att fatta vad det handlar om iallafall i enklaste termer! Det är dock oftast mer komplicerat.. men inte för friska personer! 3,9 på morgonen är helt okej, speciellt om man tangerar ketos. Angående insulin så är det protein/aminosyror som är mest insulinogena.. mycket mer än potatis,sötpotatis, mango, andra frukter eller bär.. grejen är snarare att proteinet/aminosyrorna skall leda till insulinutsöndring av en massa bra skäl medans kronisk hög glukoshalt kan leda till hyperinsulinemi. Så jag får väl börja med varför insulin är så himla högt på protein/aminosyror.. det handlar om att olika aminosyror skall puttas dit där de behövs bäst, vissa går till att bygga/bevara dina muskler/benstomme, andra skall in i din hjärna och omvandlas till typ serotonin samt andra skall bli byggstenar för cellembran, ensymer och signalsubstanser! Hela grejen med LCHF eller iallafall en stor del av grejen är att reversera hyperinsulinemi. Lider man inte utav hyperinsulinemi som då oftast bekräftas utav metabolt syndrom, dvs fettma, diabetes högt blodtryck, litta andra grejer så får man lov att äta, en varierad diet! Sååå, en eller två potatisar till måltiden, en mango som efterätt är inte problemet utan oftast lösningen.. dvs varierad kost! På det så nämner du tecken på insulinresistens, du får nog förklara hur det yppar sig, för vad jag vet så märker man inte sådant innan man tagit en massa blodprover, typ HBA1c, C-peptid, Homa IR eller annat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted May 23, 2020 Author Share Posted May 23, 2020 17 timmar sedan, Zepp sade: Jag tror att du läst på tillräckligt för att fatta vad det handlar om iallafall i enklaste termer! Det är dock oftast mer komplicerat.. men inte för friska personer! 3,9 på morgonen är helt okej, speciellt om man tangerar ketos. Angående insulin så är det protein/aminosyror som är mest insulinogena.. mycket mer än potatis,sötpotatis, mango, andra frukter eller bär.. grejen är snarare att proteinet/aminosyrorna skall leda till insulinutsöndring av en massa bra skäl medans kronisk hög glukoshalt kan leda till hyperinsulinemi. Så jag får väl börja med varför insulin är så himla högt på protein/aminosyror.. det handlar om att olika aminosyror skall puttas dit där de behövs bäst, vissa går till att bygga/bevara dina muskler/benstomme, andra skall in i din hjärna och omvandlas till typ serotonin samt andra skall bli byggstenar för cellembran, ensymer och signalsubstanser! Hela grejen med LCHF eller iallafall en stor del av grejen är att reversera hyperinsulinemi. Lider man inte utav hyperinsulinemi som då oftast bekräftas utav metabolt syndrom, dvs fettma, diabetes högt blodtryck, litta andra grejer så får man lov att äta, en varierad diet! Sååå, en eller två potatisar till måltiden, en mango som efterätt är inte problemet utan oftast lösningen.. dvs varierad kost! På det så nämner du tecken på insulinresistens, du får nog förklara hur det yppar sig, för vad jag vet så märker man inte sådant innan man tagit en massa blodprover, typ HBA1c, C-peptid, Homa IR eller annat! Om jag har tolkat dig rätt är risken liten att protein orsakar för höga insulinnivåer i kroppen. Jag har uppvisat symptom på diabetes 2, även om mitt blodsocker inte var högt. Jag har till exempel ofta gått på toa för att urinera. Jag behövde också äta i vart tredje timme. Jag har begärt socker ganska ofta. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 23, 2020 Share Posted May 23, 2020 1 timme sedan, Attila Czaholi sade: Om jag har tolkat dig rätt är risken liten att protein orsakar för höga insulinnivåer i kroppen. Jag har uppvisat symptom på diabetes 2, även om mitt blodsocker inte var högt. Jag har till exempel ofta gått på toa för att urinera. Jag behövde också äta i vart tredje timme. Jag har begärt socker ganska ofta. Precis, det är helt ofarligt att äta kött, däremot är industriköttet som alla vet, problematiskt.. med tanke på div. tillsatsämnen och hela det köret inkl. socker - men köttet i sig är nyttigt. Vi som inte kan betala tusen spänn kilot för köttet, vi måste chansa , chanstagandet har ju skett på årsbasis, för majoriteten säkert sedan barnsben när man är bitfärdig - idag är. Kött, är om jag gissar fortfarande bättre än proteinpulver, men är man i sin tur uppvuxen med pulver och inte ens har tid att äta mat eller kött, då är det förstås en helt annan match. Jag anser att det är konstigt och udda, att ha kommit så långt.. att inte ens laga mat längre, medan dem som inte sitter vid bord och äter än mindre står vid kstrull och grytor och lagar mat, tycker det är knäppt att man gör det. Att laga ett hål på en strumpa t.ex framstod som helt wacko av en person en gång, så nål och tråd är också något man icke befattar sig med, inte för att det hat med kolhydrater att göra men, är man rädd att få för många kh i sig, ofta socker.. så kan man avvärja eller minimera risken med att göra något man inte är direkt förtjust i att göra eller, något man aldrig gjort.. så går DEN tiden... om man vill hålla kh nere på låg nivå-- och vet med sig att fällorna är många. Nu är jag defiitivt iinte hemma i vilken gräns en t.ex epiileptiker behöver, men det lär vara mycket individuellt. Med keto , där kh-gränsen tjänar ett annat syfte än att se snygg ut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted May 23, 2020 Author Share Posted May 23, 2020 21 minuter sedan, Gemma sade: Precis, det är helt ofarligt att äta kött, däremot är industriköttet som alla vet, problematiskt.. med tanke på div. tillsatsämnen och hela det köret inkl. socker - men köttet i sig är nyttigt. Ja, det finns mycket tillsatsämnen i kött. Dessutom är konventionellt framställda kött fyllda med proinflammatoriska Omega 6. Djuren har ätit spannmål innan de slaktades. Om vi inte har råd att köpa ekologiskt kött kan vi konsumera mat som innehåller mycket Omega 3 (makrill, sardiner, sill, lax) för att neutralisera inflammationen i kroppen som kan orsakas av för mycket Omega 6. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 23, 2020 Share Posted May 23, 2020 9 minuter sedan, Attila Czaholi sade: Ja, det finns mycket tillsatsämnen i kött. Dessutom är konventionellt framställda kött fyllda med proinflammatoriska Omega 6. Djuren har ätit spannmål innan de slaktades. Om vi inte har råd att köpa ekologiskt kött kan vi konsumera mat som innehåller mycket Omega 3 (makrill, sardiner, sill, lax) för att neutralisera inflammationen i kroppen som kan orsakas av för mycket Omega 6. Ja det kan man, men jag kan inte det alltid, därför fortsätter jag äta industrikött, i form av gris- nöt- kyckling , men äter också makrill lax och sardiner räkor , men med tanke på att jag ätit kött sedan barnsben, är det ganska svårt för mig att förhålla mig till gräsbetat för hela slanten, jag anser dessutom att det råder överpris på gräsbetat. Alla vet, att priset är det som gör att många rent ut sagt inte kan anamma precis det som de behöver - fråga Dr Eric Westman, vilket klientel han jobbat med i hundra år.. inga trygga med fredgsmys och råd att "avvara" så värst mycke mer än sin överlevnad, som alla vet är det ovärdigt att ENBART överleva.. vi lever inte p 1700-talet. Ursäkta, jag går lite off topic, men vill enbart säga, att ja du har rätt.. men hur bra det än är att äta ensidigt, så är vanorna också det som sitter som berget i kroppen på en. Vanorn r svårast att få ur sig, liksom ränder i DNA, man kan tvätta och ha sig, ibland hjälper det inte ändå.. ränderna. de sitter där de sitter, om du förstår mig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted May 23, 2020 Author Share Posted May 23, 2020 3 minuter sedan, Gemma sade: Ja det kan man, men jag kan inte det alltid, därför fortsätter jag äta industrikött, i form av gris- nöt- kyckling , men äter också makrill lax och sardiner räkor , men med tanke på att jag ätit kött sedan barnsben, är det ganska svårt för mig att förhålla mig till gräsbetat för hela slanten, jag anser dessutom att det råder överpris på gräsbetat. Alla vet, att priset är det som gör att många rent ut sagt inte kan anamma precis det som de behöver - fråga Dr Eric Westman, vilket klientel han jobbat med i hundra år.. inga trygga med fredgsmys och råd att "avvara" så värst mycke mer än sin överlevnad, som alla vet är det ovärdigt att ENBART överleva.. vi lever inte p 1700-talet. Ursäkta, jag går lite off topic, men vill enbart säga, att ja du har rätt.. men hur bra det än är att äta ensidigt, så är vanorna också det som sitter som berget i kroppen på en. Vanorn r svårast att få ur sig, liksom ränder i DNA, man kan tvätta och ha sig, ibland hjälper det inte ändå.. ränderna. de sitter där de sitter, om du förstår mig? Det är inte lätt att neutralisera allt negativt som man får in i sig. Däremot finns det olika grader i helvetet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 22 timmar sedan, Attila Czaholi sade: Om jag har tolkat dig rätt är risken liten att protein orsakar för höga insulinnivåer i kroppen. Jag har uppvisat symptom på diabetes 2, även om mitt blodsocker inte var högt. Jag har till exempel ofta gått på toa för att urinera. Jag behövde också äta i vart tredje timme. Jag har begärt socker ganska ofta. Som sagt det är komplicerat.. protein/aminosyror SKALL orsaka hög insulinutsöndring! Det sker när dessa når blodomloppet, det går över när de olika aminosyrorna har hamnat där de behövs/fyller sin funktion! Och det är lika med intag av kolhydrater, det SKALL orsaka hög insulinutsöndring, för att putta dessa till de ställen där de behövs.. oftast in i dina muskelceller (se till att ha en massa muskler bara) eller till leverns glycogendepå! Dvs det mesta du äter lagras, för friska personer har bara enskilda gram av macronutrienter i blodet samtidigt, (glukos + protein (aminosyror) + fett (lipider) och eventuellt alkohol! De är de fyra macronutrienterna, de kallas för det av rätt goda skäl iomed att de kan bidra med kalorier! Då går vi vidare till kroppens prioriteter angående macronutrienter, alkohol når blodet först, det lagras inte, det är till vissa delar toxiskt och orsakar till vissa delar confusion i hjärnan, som i låga nivåer ger en avslappnande effekt men i högre nivåer ger en total personlighetsförändring! Nästa är kolhydrater som når blodet, när detta når leverns portaven så signalerar det via olika signalsubstanser (typ GLP1) till bukspottkörteln att nu är det ett skitlass med glukos på väg in, börja redan nu att utsöndra insulin stäng av lipolys, glukogenolys, glukogenes, ketos! Därefter kommer aminosyrorna in i blodet, när stora delar av glukosen är lagrad. Sist når fett (lipider) blodet, då skall merparten av glukos samt aminosyror redan hamnat där de skall. Detta är då en beskrivning om vad som händer när man intar en måltid, det tar en tid, cirka 1-4 timmar efter intagen måltid! Oså till Hyperinsulinemi/insulinresistens/diabetes typ 2/metabolt syndrom; Vi börjar med Hyperinsulinemi, det innebär kroniskt förhöjda insulinnivåer i blodet, mäts främst med C-peptid, anamesen är lite difus.. men låt mig lägga fram några orsaker, först västerländsk livstil, på tok för många kalorier/antal intagna måltider per dag/för lite muskler/för lite användande av dessa, i sista hand gener, grejen är snarare att man skall förbruka lagrat glykogen innan man fyller på med mer! Oså till insulinresistens, det uppträder i första hand i dina muskelceller.. som jag skrivet ovanför, tanken är att du skall använda dessa, (det är ett arv av våra förfäder), så vi lever inte längre på det sättet.. iallafall inte alla utav oss! Såååå när muskelcellerna redan är fulltankade med antingen glukos eller lipider, då skyddar de sig från Insulinets signalering för att ta emot mer glukos + fett.. då är man insulinresistent! Men då finns det backup dvs vi ökar inlagringen i adiopte vävnad, det finns nästan inga gränser för hur feta vi kan bli, det bildas bara mer fettceller, någonstan måste kroppen hur som helst lagra det som kommer in! Hela tanken bakom detta är förmodligen att lagra allt till de dagar/veckor/månader/år då det är brist på föda????? Aså.. när hade vi brist på föda sist.. vi har snarare problem med för mycket föda/kalorier i förhållande till vår västerländska livstil? Bla bla, mycket nu.. iallafall så finns det kontraindikationer på insulinresistens/hyperinsulinemi såvida du inte mätt C-peptid/HOMA IR eller liknande, dvs omställningsproblem till LCHF.. en del.. rätt många iallafall upplever det som något av det värsta, de har genomlevt, en del ger upp rätt snart! Andra är "troende", litta samma som bantning och fasta o sådant, iallafall så ryms det till stora delar inom LCHF/Keto.. man skall bara inte tro att det finns en quick fix diet for everyone! På det så kommer en massa andra grejer, typ Dopamin.. ett annat viktigt hormon som är där för att förstärka bra beteenden, det är samma hormon som gör att man kan bli beroende utav snabba kickar! Samtidigt, så om man tar full kontroll av sin hjärnas belöningssystem.. lider iallafall några veckor med LCHF/Keto iallafall några veckor, så kan det hända, dels att man blir omställd metabolt, dels att man får helt andra preferenser vad gäller matintag och måltidsfrekvens! Sist men inte minst, du har inte övertygat mig om att du faktiskt är Insulinresistent! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 40 minuter sedan, Zepp sade: Sist men inte minst, du har inte övertygat mig om att du faktiskt är Insulinresistent! Hade inte @Peter B problem att övertyga dig också? Du är inte lättövertygad, du! 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 24, 2020 Share Posted May 24, 2020 1 timme sedan, MariaF sade: Hade inte @Peter B problem att övertyga dig också? Du är inte lättövertygad, du! Nu skall jag bli rätt krass.. iallafall så har Peter B ett bättre HBA1 C än mig.. ungefär samma FS.. kan ha med LCHF att göra, både LCHF och ålder? Hur som helst, vi kanske skulle ha gjort något åt det för cirka 30 år sedan.. iallafall jag! Jag tvivlar på att det gör någon större skillnad? Det jag är mest övertygad om är att dödligheten är 100 %, det är mer som så när den skall inträffa! Iallafall så dog min far i december.. nästan 88 år, man får lov att bli glad om man är man och lever så länge! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted May 26, 2020 Share Posted May 26, 2020 On 2020-05-20 at 14:21, Attila Czaholi sade: Jag har valt Keto dieten av två skäl. Det ena skälet är att jag har uppvisat symptom på insulin resistens. Det andra skälet är att jag ville åldras långsammare utseendemässigt. SOm vi vet förstår socker och snabba kolhydrater hudens kollagen. Det i sin tur leder till att man kan få rynkor när man är 25. Jag håller med vad du skrev. Förutom en liten mage hade jag inte fett på utsidan alls. Jag har aldrig varit överviktig eller tjock. Dock uppvisade jag symtom på insulin resistens. Jag har haft starkare humörsvängningar förr i tiden. Nu har jag sådana svängningar mer sällan. Vad gäller fruktos är jag medveten om att fruktos kan orsaka fet lever som i sin tur kan orsaka cancer, diabetes, hjärtinfrakt och så vidare. Men min fråga är: kan man få fet lever om man äter 200 gram frukt varje dag (apelsin, kiwi, mango eller bär. Inga bananer eller andra frukter som innehåller mer kolhydrater) och joggar regelbundet? Att mycket fruktos i Coca Cola är skadligt vet vi. Men är konsumtion av fruktos i form av frukter också skadligt för levern? Det är inte så konstigt att du VILL äta frukt. Frukt är söt, frukt är godis. Vi är programmerade att reagera på sött och vilja ha mer. Man måste bli medveten om det och hur det utnyttjas av dem som vill sälja mer. Människor är ju fortfarande djur i det avseende att vi använder våra sinnen - smak, lukt, syn när vi väljer vad vi vill äta. Tyvärr i och med industrialiseringen av mattillverkningen och odlingen är dessa sinnen satta ur spel och hjälper oss inte ett dugg i valet av mat som är bra för oss. Frukt är näringsfattig mat. Frukt har blivit förädlad för att bli sötare, större och tyvärr därmed näringsfattigare. Inte att förglömma odlingsjordarnas utarmning på näring som driver på användning av bekämpningsmedel. Växterna är ju precis som vi. De behöver också näring för att motstå sjukdom och smitta. Vi får piller mot åkommor, de får bekämpningsmedel. I båda fallen maskerar man det faktum att näringen lyser med sin frånvaro. Jag skulle också vilja äta massor av frukt om jag inte visste bättre. Det som finns där ute om fruktens nyttighet är tyvärr till största del är ren marknadsföring. När man hör rapporter om dessa ack så nyttiga antioxidanter och studier på dem så handlar det oftast om lab experiment. Man utsätter levande celler för höga doser av rena ämnen som kan finnas i frukt. Hur själva frukten påverkar dig kan man inte veta utifrån dessa experiment. De är för långt ifrån verkligheten. Men vi vill ju gärna tro det pga det goda smaken av frukt man har förädlat fram. Men har man förädlat fram mer näring? Tror inte det. Om man vill använda kost som behandling för att vara frisk upp i åren, undvika cancer etc etc så finns det en bra regel. Kroppen bränner ju inte maten. Kroppen metaboliserar det. Maten ska vara så näringstät som möjligt så att kroppen har så mycket nytta som möjligt av det du stoppar i dig samt så lite jobb som möjligt med att städa undan allt det övriga innehållet som kan finnas i det vi numera kallar mat. Även om man inte går upp i vikt av att äta för mycket av det näringsfattiga maten (som frukt) så utsätter man sin kropp för att jobba sig igenom skräpet. Det i sin tur leder till sjukdom. Näring är nyckelbegrepp här - därför keto är så bra. Keto brukar inte inkludera frukt om man inte är vegan, men det är en helt annan historia. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted May 26, 2020 Author Share Posted May 26, 2020 5 timmar sedan, Katerina sade: Det är inte så konstigt att du VILL äta frukt. Frukt är söt, frukt är godis. Vi är programmerade att reagera på sött och vilja ha mer. Man måste bli medveten om det och hur det utnyttjas av dem som vill sälja mer. Människor är ju fortfarande djur i det avseende att vi använder våra sinnen - smak, lukt, syn när vi väljer vad vi vill äta. Tyvärr i och med industrialiseringen av mattillverkningen och odlingen är dessa sinnen satta ur spel och hjälper oss inte ett dugg i valet av mat som är bra för oss. Frukt är näringsfattig mat. Frukt har blivit förädlad för att bli sötare, större och tyvärr därmed näringsfattigare. Inte att förglömma odlingsjordarnas utarmning på näring som driver på användning av bekämpningsmedel. Växterna är ju precis som vi. De behöver också näring för att motstå sjukdom och smitta. Vi får piller mot åkommor, de får bekämpningsmedel. I båda fallen maskerar man det faktum att näringen lyser med sin frånvaro. Jag skulle också vilja äta massor av frukt om jag inte visste bättre. Det som finns där ute om fruktens nyttighet är tyvärr till största del är ren marknadsföring. När man hör rapporter om dessa ack så nyttiga antioxidanter och studier på dem så handlar det oftast om lab experiment. Man utsätter levande celler för höga doser av rena ämnen som kan finnas i frukt. Hur själva frukten påverkar dig kan man inte veta utifrån dessa experiment. De är för långt ifrån verkligheten. Men vi vill ju gärna tro det pga det goda smaken av frukt man har förädlat fram. Men har man förädlat fram mer näring? Tror inte det. Om man vill använda kost som behandling för att vara frisk upp i åren, undvika cancer etc etc så finns det en bra regel. Kroppen bränner ju inte maten. Kroppen metaboliserar det. Maten ska vara så näringstät som möjligt så att kroppen har så mycket nytta som möjligt av det du stoppar i dig samt så lite jobb som möjligt med att städa undan allt det övriga innehållet som kan finnas i det vi numera kallar mat. Även om man inte går upp i vikt av att äta för mycket av det näringsfattiga maten (som frukt) så utsätter man sin kropp för att jobba sig igenom skräpet. Det i sin tur leder till sjukdom. Näring är nyckelbegrepp här - därför keto är så bra. Keto brukar inte inkludera frukt om man inte är vegan, men det är en helt annan historia. Jag kan hålla med dig om att pesticiderna kan göra frukter näringsfattigare. Däremot finns det frukter som är oerhört nyttiga och innehåller få kolhydrater. Camu Camu är ett exempel. Camu Camu är livsmedlet som innehåller flest C-vitamin. Camu Camu innehåller till exempel 30-60 gånger mer c-vitamin är apelsin. Camu Camu är inte så söt, men det räknas som frukt. Man får välja helt enkelt. Jag äter till exempel bär (blåbär, hallon, jordgubbar) regelbundet. De är också frukter, tror jag. Till och med Andreas Eenfeldt har ingenting emot att äta bär i små mängder så länge man inte vill ner i vikt och har en långsam metabolism. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 26, 2020 Share Posted May 26, 2020 44 minuter sedan, Attila Czaholi sade: Jag kan hålla med dig om att pesticiderna kan göra frukter näringsfattigare. Däremot finns det frukter som är oerhört nyttiga och innehåller få kolhydrater. Camu Camu är ett exempel. Camu Camu är livsmedlet som innehåller flest C-vitamin. Camu Camu innehåller till exempel 30-60 gånger mer c-vitamin är apelsin. Camu Camu är inte så söt, men det räknas som frukt. Man får välja helt enkelt. Jag äter till exempel bär (blåbär, hallon, jordgubbar) regelbundet. De är också frukter, tror jag. Till och med Andreas Eenfeldt har ingenting emot att äta bär i små mängder så länge man inte vill ner i vikt och har en långsam metabolism. Bär går bra men frukt bör man undvika... Mest "sockervatten". Paprika innehåller mera c-vitamin än apelsin, vill jag minnas... Edit: kollade. Paprika innehåller 4 kh/100 g och av det är 185 mg C-vitamin. Apelsin innehåller 10 kh/ 100 g och av det är 53 mg C-vitamin. Drygt 3 gånger så mycket i paprika alltså, men knappt hälften så mycket kh.. Camu camu är ett bär så enligt den definitionen borde det vara okej, men jag hittar den bara som pulver... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted May 26, 2020 Share Posted May 26, 2020 40 minuter sedan, Attila Czaholi sade: Jag kan hålla med dig om att pesticiderna kan göra frukter näringsfattigare. Däremot finns det frukter som är oerhört nyttiga och innehåller få kolhydrater. Camu Camu är ett exempel. Camu Camu är livsmedlet som innehåller flest C-vitamin. Camu Camu innehåller till exempel 30-60 gånger mer c-vitamin är apelsin. Camu Camu är inte så söt, men det räknas som frukt. Man får välja helt enkelt. Jag äter till exempel bär (blåbär, hallon, jordgubbar) regelbundet. De är också frukter, tror jag. Till och med Andreas Eenfeldt har ingenting emot att äta bär i små mängder så länge man inte vill ner i vikt och har en långsam metabolism. Det är främst aggressiv växtförädling, GMO och dagens odlingssätt som gjort frukten mer näringsfattig. Man har inte förädlat för att få den mest vitamintäta frukten, utan sötare, större, tåligare, snabbväxande och snyggare. Gamla nyttigare sorter av både frukt och grönsaker är mer eller mindre borta idag, det är på massförintelsenivå liksom och ingen verkar bry sig för är ju bara växter. Du kan inte ens köpa frön själv idag för att odla gamla fina sorter, annat än om du har kontakter. När djurarter håller på att dö ut så bryr sig folk(oftast), men inte när det gäller artrikedom och olika sorters matväxter tyvärr. Men jag håller absolut med dig att inte all frukt är av ondo. Frukt innehåller fortfarande antioxidanter och bra fibrer. Själv har jag aldrig gillar frukt dock, inte ens när jag åt mkt kolhydrater så gillade jag det. Tycker mest det smakar sockervatten. Men tackar däremot inte nej till en skiva LCHF-paj gjord på egna äpplen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attila Czaholi Posted May 26, 2020 Author Share Posted May 26, 2020 2 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: Bär går bra men frukt bör man undvika... Mest "sockervatten". Paprika innehåller mera c-vitamin än apelsin, vill jag minnas... Edit: kollade. Paprika innehåller 4 kh/100 g och av det är 185 mg C-vitamin. Apelsin innehåller 10 kh/ 100 g och av det är 53 mg C-vitamin. Drygt 3 gånger så mycket i paprika alltså, men knappt hälften så mycket kh.. Camu camu är ett bär så enligt den definitionen borde det vara okej, men jag hittar den bara som pulver... Jag hittar också Camu Camu som pulver. Dock är det inget fel att konsumera Camu Camu som pulver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts