Jump to content

LCHF-bars

HåK67

Recommended Posts

Jaaaa!

Smält choklad och kokosfett, häll i hackade nötter, häll i formar, ställ kallt, mums!

Kan rekommendera lite flingsalt i också.

Åhhhh så gott!!!!

Blir det inte väldigt mycket kolhydrater med choklad och nötter?! Känns också som att det skulle bli godisgott och lätt att överäta på?

Nog ren tur att jag såg det här nu. Igår så experimenterade jag nämligen och lade baconskivor staplade ovanpå varandra med ost imellan skivorna inne i ugnen en kort stund tills osten smält. När de stelnade så hade jag fina bars som jag hade under dagen idag.

De borde vara enkla att variera tror jag med. Vore nog lätt att smula i lite fetaost eller liknande om man gillar det. :)

• Like 2

Spännande idé med bacon och ostbars. Tror iofs att fetan binder sämre än vanlig ost. Detta ska jag nog testa framöver.

Du har rätt om Fetan, jag tänkte mer att man kunde ha en mild ost för att binda ihop Baconet och sedan smula lite feta ost på toppen av dem för smakens skull. Fetaost+curry är mums. :)

Jag kan rekommendera att blanda smör, kokosfett (med eller utan smak), nötkross, kokosflingor eller vad man nu tycker om. Smaksätts efter behov med honung, kakao, kanel, bär, eller annat man hittar i skåpen. Denna smörja tar jag med i en lite plastask och tar någon matsked till eftremiddagskaffet. Började som ett alternativ till chokladbollssmet, men har inte riktigt hittat någon ersättning (smakmässigt) till havregryn...

Tjusningen med traditionella bars är ju att det är smidigt att ta med sig, och lite alternativ till ett kokt ägg vill iaf jag ha ;)

Jag fixade ihop en egen variant...

200 g kokosflingor

50 g smält smör

2 ägg

(1 dl steviasocker om man vill)

1-2 krm vaniljpulver

rivet skal av ½-1 citron

Rör ihop äggen med steviasockret (om du använder det) vispa INTE, då kommer allt att flyta ut i ugnen.

Blanda ihop med resten, och låt det vila 10 minuter så håller smeten ihop bättre.

Forma till avlånga bars i passande storlek, gör en "fåra" i mitten av barsen.

Mixa 1 dl hasselnötter till konsistensen är som mjukt smör, forma korvar av nötsmöret och lägg i fårorna på barsen. Tryck ihop lite med fingrarna.

In i ugnen 10 minuter@175 grader

Ett gott litet mellanmål som väger in på ~90% fett, Hela receptet ger ca 2000Kcal, om nu nån är intresserad av det...;)

• Like 1