Ekner

Mindre näring - mer kosttillskott

Recommended Posts

Stämmer det verkligen att dagens grönsaker tappat största delen av sitt näringsinnehåll? Hur har det isåfall konstaterats?

Jag tycker det känns mer som att ekonomiska krafter skapat iden att vi måste ersätta förlorad näring med kemiska kosttillskott.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att jag läst om en studie från 1990-talet som jämförts med nån från 50- eller 60-tal och att de då såg upp till 40%-ig minskning av vissa ämnen (tror magnesium var en av dem). Ska leta lite och se om jag kan hitta nåt mer än mitt dåliga minne som inte är en allt för tillförlitlig källa. :P

  • Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är en artikel från 2011 kring minskat näringsinnehåll: https://www.scientificamerican.com/article/soil-depletion-and-nutrition-loss/

Vet inte hur tillförlitliga källorna de nämner är, det behöver kanske kollas närmare. Sedan kom jag på att det jag tänkte på ovan kommer nog från nån av Sanna Ehdins böcker (sen innan hon började sälja tvål mm).

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Ekner sade:

Stämmer det verkligen att dagens grönsaker tappat största delen av sitt näringsinnehåll? Hur har det isåfall konstaterats?

Jag tycker det känns mer som att ekonomiska krafter skapat iden att vi måste ersätta förlorad näring med kemiska kosttillskott.

Tycker jag oxå.. oandrasidan, jag lutar lite åt det hållet.. oandrsidan ponera att de puttar in alla nödvändiga micronutrienter i de där grönsakerna via kemiskt framställda?

Iallafall så tror jag som så, de gödslar grönsakerna så att de får så stor volym som möjligt, därmed inte sagt att de då innehåller alla micronutrienter!

Hur som helst.. har oxå läst sådana undersökningar om näringsinnehållet, jag tvivlar iallafall inte jättemycket på dem, iomed att nästan alla grönsaker i dag är betydligt större, förmodligen mer vatten?

Oså till Homo Sapiens Sapiens, ju större vi blir ju bättre.. eller?

Näe det är ju lixom inte så, grönsaker lever i princip ett tag, för att sen konsumeras av oss, det är inte deras livscyckel, utan vi har kapat deras för att de skall uppfylla våra levnadsvillkor, dvs att slippa gå ut i skogen för att där finna vår föda!

Sååå, det är lixom litta därför jag på LCHF förordar rätt höga mängder grönsaker på LCHF/Keto!

  • Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har med jämna mellanrum läst att Sverige har "selenfattiga jordar", vilket skulle bero på långvarig konstgödsling som rubbat balansen, i stället för att ha växelbruk med bajsande betesdjur inkluderade. 

För säkerhets skull petar jag därför i mig tillskott i form av selen, och magnesium eftersom jag har märkt att jag då slipper vadkramper nattetid, samt vitamin D3 och K2 för att vara säker på att få in kalk i mitt gamla skelett. Nyligen har jag börjat käka zinkpiller också för att boosta immunförsvaret... Jag verkar sitta fast i träsket 😀 

Går det verkligen att få till allt det här bara genom att frossa i grönsaker?

  • Gilla 3
  • Tack! 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Inez sade:

Går det verkligen att få till allt det här bara genom att frossa i grönsaker?

Det är den stora frågan. När jag läser litteratur av forskare och läkare, exempelvis Tim Spector, så varnas uttryckligen där för kalktillskott då dessa tvärtom bidrar till skelettskador. Där finns en konstant ton som varnar för pillerburkar och etiketter som enbart deklarerar sådant tillverkarna vill ska stå där. Alternativet är att äta sådant som saknar innehållsförteckning....en sund inställning enligt mej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Ekner sade:

Det är den stora frågan. När jag läser litteratur av forskare och läkare, exempelvis Tim Spector, så varnas uttryckligen där för kalktillskott då dessa tvärtom bidrar till skelettskador. Där finns en konstant ton som varnar för pillerburkar och etiketter som enbart deklarerar sådant tillverkarna vill ska stå där. Alternativet är att äta sådant som saknar innehållsförteckning....en sund inställning enligt mej.

Nej, kalktillskott äter jag inte, eftersom jag har uppfattat samma sak som du i det fallet. Men det gäller ju att få den kalk som slinker in med maten att inte cirkulera runt i blodet, utan dirigeras till skelettet. 

Egentligen tycker jag min son har det så mycket enklare. Hans filosofi är: "Jag äter allt. Genomsnittet blir perfekt."  Än så länge mår han bra...

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2020-05-24 at 22:42, Inez sade:

Jag har med jämna mellanrum läst att Sverige har "selenfattiga jordar",

Det har vi och det drabbar främst de som äter en massa bröd!

Oandrasidan så ökar importen av livsmedel där de inte har "selenfattiga jordar"!

På det så kan man om man vill äta fisk/skaldjur från västkusten/Atlanten för sitt selenbehov.. dvs gamla husmorsråd.. fisk/skaldjur minst två gånger i veckan.. gärna tre gånger.

On 2020-05-24 at 22:42, Inez sade:

För säkerhets skull petar jag därför i mig tillskott i form av selen, och magnesium eftersom jag har märkt att jag då slipper vadkramper nattetid, samt vitamin D3 och K2 för att vara säker på att få in kalk i mitt gamla skelett.

Jag petar oxå i mig D3 + K2, magnesium tar jag bara vid behov.

Dvs vad jag läser så finns det sällan något behov av extra kalcium, för de verkar finnas där även på en junkfood diet.

Utan allt för ofta handlar det om D3 brist, vilket har funktionen att dels öka upptag, dels öka omsättningen i kroppen.. vilket betyder att det tas där det finns extra och frigörs till blodet, då kommer vi osökt in på K2, som är, det är enligt väldans ny forskning det som gör att kalciumet distrubieras dit det behövs, främst skelett och tänder.

Jag har mätt mitt D3 på våren, det var lågt, det var ändå inte brist, så jag tar D3 cirka från Jul och fram till midsommar, 2500 IE med K2!

Inte såå mycket för kalciumomsättning utan mest på grund av att D3 är en rätt vesäntlig del/komponent i vårt immunförsvar!

Och den perioden är den värsta förkylnings/influensa tiden.. K2 tar jag för be safe, för höga doser D3 skilljer sig mot att få D3 från solen.. dvs kroppen stänger ner intaget via huden om nivåerna blir höga, det sker inte om man tar det som tillskott!

On 2020-05-24 at 22:42, Inez sade:

Går det verkligen att få till allt det här bara genom att frossa i grönsaker?

I princip går det, oså fisk/skaldjur från friska hav.. men jag gör litta som du, det är viktigare på våren försommaren.

Oså blir det lite si o så med de där 2-3 måltiderna per vecka med vildlevande fisk från västkusten/atlanten!

Det är snarare som så att man bör öka grönisar på LCHF, de flesta som börjar med LCHF gör så, det ökar volymen på tallriken, man får tugga, tugga, måltiden tar lite längre tid, man kan göra en vinigrett med olivolja, men det viktigaste kanske ändå är att de hur som helst innehåller en del vattenlösliga vitaminer som kan vara bra att komplettera med, typ Folsyra!

När vi ändå är inne på Folsyra, man skall även äta minst 1-2 måltider baserat på inälvor, då får man inte bara Folsyra.

Uups, nu tror jag att iallafall 3-5 dagar redan är bokade matmässigt per vecka?

På Söndag är det högtid och hela familjen äter veckans mest dyrbaraste måltid, dvs oxsteken, om man har råd!

På Måndag äter man rester från Lördag och Söndag, pyttipanna, på Tisdag fläsk med löksås eller bruna bönor.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.