Galadriela

En normalviktig & en underviktig

Recommended Posts

Hejsan!

Jag & min sambo tænkte børja med lchf imorgon. Jag vill prova før att se om jag blir bættre i magen men också før att jag alltid varit rædd før att gå upp i vikt. Jag har alltid varit "normalviktig" men vill finna en kost som jag kan leva på utan att gå runt och kænna mig hungrig hela tiden før att jag ær rædd før att få i mig før mkt  Kalorier 😬 Jag kastade min våg før 3 år sedan. jag blev besatt av att væga mig varje dag och den gav mig ångest 🤭 Men som sagt,ær lite rædd før att jag ska lægga på mig på lchf också 🤐 Vad har ni før tips?

Min sambo dæremot ær underviktig og har vældigt svårt før att gå upp i vikt. Kan lchf vara ett alternativ før honom? Har næmligen læst att lchf ær viktstabiliserande,stæmmer det? Borde han inte gå upp i vikt isf!?

Mina frågor  jag lurer på ær;

• Ska jag følja en strikt lchf (gør inget om jag går ner något kilo) eller ska jag køra på liberal? Jag ær som sagt lite rædd før att gå upp i vikt.
  • Ær det ett MÅSTE att veta sin vikt før att få fram protein mængd och fett mængd man ska æta? 😬 Om inte, hur mkt fett och protein ska jag æta?
  • Min sambo som kæmpar med att gå upp i vikt, tips tack! Ska han prova med lchf liberal? 

Tacksam før svar 😀

Mvh Frida

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din man kommer att gå upp i vikt eller inte beror på varför han inte kan gå upp i vikt. Det kan finnas många orsaker. Däremot kommer han säkert inte att gå ner ytterligare eftersom han inte har nåt att gå ner. 

En anledning till att vissa har svårt att gå upp i vikt är att de inte kan tillgodgöra sig proteiner de äter pga dålig matsmältning dvs dåligt med magsyra och/eller enzymer. För att ta upp fett är gallan central. Både enzymer och galla styrs av bra magsyra. Bra magsyra är bland annat beroende av att vi äter salt för att få klorid att bilda magsyra. 

En annan anledning kan vara att maten åker för fort genom tarmen pga tarmproblem. Avföringsprov avslöjar detta. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes, du har en poäng där! Han är alltid dålig i magen men läkarna finner inget fel. Tack för svar 🤗

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni provat glutenfritt för den dålig magen? Läkare i gemen förstår inte gluten.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-05-26 at 15:00, Erik 2 sade:

Om din man kommer att gå upp i vikt eller inte beror på varför han inte kan gå upp i vikt. Det kan finnas många orsaker. Däremot kommer han säkert inte att gå ner ytterligare eftersom han inte har nåt att gå ner. 

En anledning till att vissa har svårt att gå upp i vikt är att de inte kan tillgodgöra sig proteiner de äter pga dålig matsmältning dvs dåligt med magsyra och/eller enzymer. För att ta upp fett är gallan central. Både enzymer och galla styrs av bra magsyra. Bra magsyra är bland annat beroende av att vi äter salt för att få klorid att bilda magsyra. 

En annan anledning kan vara att maten åker för fort genom tarmen pga tarmproblem. Avföringsprov avslöjar detta. 

Intressant resonemang också för mig, eftersom jag inte kan gå upp i vikt så som jag önskar. Har alltid varit smal, trots idogt ätande med bl.a. täta måltider. Kan du ge tips på var jag kan läsa mer om magsyran respektive tarmproblemen så vore jag tacksam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-05-31 at 19:16, Gunnar Enequist sade:

Intressant resonemang också för mig, eftersom jag inte kan gå upp i vikt så som jag önskar. Har alltid varit smal, trots idogt ätande med bl.a. täta måltider. Kan du ge tips på var jag kan läsa mer om magsyran respektive tarmproblemen så vore jag tacksam.

Både Dr Rostenburg ( https://m.youtube.com/channel/UClf8sIR9DiciZwCY89YdTeg) och Dr Berg ( https://m.youtube.com/user/drericberg123) pratar om detta på sina youtube-kanaler. Nu tog jag länkar till kanalerna, så får du klicka dig runt bland videosarna. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Maria. Team work. 😉

Det finns förstås andra möjligheter också som en överaktiv sköldkörtel eller att man helt enkelt äter för lite utan att se det. Mm. 

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg