Gå till innehåll

Statiner vid hjärtsjukdom?

Recommended Posts

Kostdoktorn har en rad utomordentliga guider inom olika områden. En av dessa är Snabbkurs om kolesterol. Jag har läst den många gånger vid det här laget. En fråga som har dykt upp på senaste tiden gäller statiner. Att värdet av dessa är minst sagt tveksamt visar Snabbkursen tydligt. Men, det finns en passus i texten där tolkningen kan vara att om man har känd hjärt-/kärlsjukdom så kan statiner vara motiverade. Åtminstone rekommenderas man att rådgöra med sin läkare om användningen. Problemet är då att man vid en sådan diskussion står sig slätt om läkaren är som de flesta, dvs. har begränsade kunskaper om statinerna. Särskilt slätt står man sig utan att kunna referera till aktuell forskning på området. Och referenser till någon sådan hittar jag inte i Snabbkursen. Kan någon hjälpa till med sådana referenser, dvs. när det gäller värdet av statiner vid redan iråkad hjärt-/kärlsjukdom?

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på hur läkemedelstester går till, man kör först en "run in period", tror jag det kallas.
D v s försökspersonerna får ta medlet under en period före den riktiga starten, och man plockar då bort de som får negativa reaktioner.
Det gör att man får en förskjutning i utfallet och inte heller visar biverkningar korrekt,.

Sök också på NNT (Numbers needed to treat).
Även om man tror på försöksresultaten (vilka kan bestridas p g a att utförarna vet vad de vill visa), så är det många som måste medicineras i många år för att EN ska få någon fördel.

Här kan du hitta en massa om sånt här med en massa referenser.

'https://drmalcolmkendrick.org/

• Gilla 3
Länk till inlägg

https://bmjopen.bmj.com/content/6/6/e010401

Conclusions High LDL-C is inversely associated with mortality in most people over 60 years. This finding is inconsistent with the cholesterol hypothesis (ie, that cholesterol, particularly LDL-C, is inherently atherogenic). Since elderly people with high LDL-C live as long or longer than those with low LDL-C, our analysis provides reason to question the validity of the cholesterol hypothesis. Moreover, our study provides the rationale for a re-evaluation of guidelines recommending pharmacological reduction of LDL-C in the elderly as a component of cardiovascular disease prevention strategies.

https://www.zoeharcombe.com/2019/02/statins-in-the-over-75s/

Executive Summary

– A study was published in The Lancet, which was reported worldwide as “giving statins to people over the age of 75 could save thousands of lives.”

– This claim came from a press conference to launch the Lancet Paper, where a lead author, Colin Baigent, was quoted as saying: “Only a third of the 5.5 million over 75s in the UK take statins and up to 8000 deaths per year could be prevented if all took them.”

This is false. It relies upon evidence in the over 75s for both deaths and primary prevention (people who do not already have heart disease) and neither was found.

– Figure 5 in The Lancet paper confirmed that the Rate Ratio (RR) for vascular deaths for over 75s was not statistically significant. Nor was it for those aged 70-75 for that matter. Even with the attempt to achieve a significant result, by excluding trials that failed to show benefit of statins, the RR for vascular deaths for over 75s was not statistically significant.

– Figure 4 in The Lancet paper confirmed that the RR for major vascular events for over 75s without vascular disease was not statistically significant. Nor was it for those aged 70-75 for that matter.

– This article was reported worldwide as ‘statins can save thousands of lives in the over 75s’. No statistical significance was achieved for deaths or primary prevention in this age group. The falsehoods need to be corrected.

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2020-05-27 at 22:44, Gunnar Enequist sade:

Kostdoktorn har en rad utomordentliga guider inom olika områden. En av dessa är Snabbkurs om kolesterol. Jag har läst den många gånger vid det här laget. En fråga som har dykt upp på senaste tiden gäller statiner. Att värdet av dessa är minst sagt tveksamt visar Snabbkursen tydligt. Men, det finns en passus i texten där tolkningen kan vara att om man har känd hjärt-/kärlsjukdom så kan statiner vara motiverade. Åtminstone rekommenderas man att rådgöra med sin läkare om användningen. Problemet är då att man vid en sådan diskussion står sig slätt om läkaren är som de flesta, dvs. har begränsade kunskaper om statinerna. Särskilt slätt står man sig utan att kunna referera till aktuell forskning på området. Och referenser till någon sådan hittar jag inte i Snabbkursen. Kan någon hjälpa till med sådana referenser, dvs. när det gäller värdet av statiner vid redan iråkad hjärt-/kärlsjukdom?

Det är så jävligt att man inte vet varken ram eller bak!

Hur som helst Eenfeldt är läkare.. dvs han har iallafall en rätt kvalificerad utbildning , vilket gör att han kan göra litta olika bedömningar.. utifrån sin utbildning!

Såå det går lixom inte att säga huruvida mögeltoxoíntbrist är det som orsakar CVD eller om det är verksamma motmedel?

Man kanske skall förstå Statinernas verkan tillobörja med, det är mögeltoxoíner, som kuttar ut Mevalonsyntesen!

Många ord nu.. iallafall Mevalonsyntesen är en jättviktig del av ens metabolism, blättan blättan den kan bidra både med kolesterol, prenylering av proteiner, Q10 samt andra viktiga funktioner!

Såå då går vi in på den sk svarta svanen, dvs FH, en genetisk disfunktion, där man kan få katastrofala mängder utav LDL-C/APO-B.. iallafall så dör man om man är man vid cirka 30-40, kvinnor verkar kunna leva litta längre!

Dvs hur skillger man någon med FH från någon annan med metabolt syndrom.. andra orsaker?

Iallafall så är det som så, dvs min egen förklaring/ finns en del vetenskapsmän som håller med mig, dvs jag har inte koll så jag har snott det från dessa!

De med FH kommer in i större studier.. deras problem är genteiskt/handlar om leverns funktion, specefikt om olika LDL.feceptorer!

Resten utav oss.. cirka 99% har problem med hyperinsulinemi!

Hur som helst så är det ingen framgångsrik faktor att sälja möglig mat, så då kan man få Statiner på recept.

Rent krasst.. varför möglar folk inte sin mat, det har visat sig att mögligt ris är nästan iallafall lika bra som statiner?

Grejen är att folk anser det äkligt med möglig mat.. det är fucking få som ens kan ha någon nytta utav det!

Summa summarum. visa inte det här till någon annan för det kan tänkas att de eventuellt missufattar det hela och börjar äta rödris/annan möglig mat?

Bara för dig, det handlar om LDL-C.. numera även om APO-b.. dvs de där föraktade LDL.. det onda kolesterolet!7

Det är en missuppfattning.. för vaken LDL eller APO-b är kolesterol.. de är transport olekyler, de kan innehålla kolesterol, men det är en helt annan sak!

Iallafall så skall vi vara litta försikiga när vi bedömmer främst män då som lider utav FH, de kan behöva äta främst mer möglig stärkelse/eller få recept på statiner?

Kan man inte få rätt sorts möglig mat med toxiner på recept.. det går lika bra med Statiner de är iallafall läkemedels kollade/godkända!

Länk till inlägg

Statiner bör väl bedömas, som andra mediciner. Man bör jämföra positiva effekter och negativa effekter. T. ex. så finns en risk att njurarna  förstörs av stationerna. Tittar man i Fass, så är risken 1 på 10.000 som får njurarna förstörda av statiner( Jag träffade en gammal bekant efter jag bestämt att inte äta statiner. Han såg trött ut. Han har alltid varit pigg och energisk. Han berättade att han hade fått statiner, och när han kom tillbaka för kontroll, så blev läkaren förskräckt, när han såg hans värden, och sade "Du måste omgående sluta ta stationerna". Men det var redan för sent. Han tvingades gå på dialys, och ställdes i kö för njurtransplantation. Han hade tur och och överlevde kötiden och fick ett par "nya" njurar. Han var frisk tills han började äta statiner.Många tvingas sluta med statiner pga muskelvärk eller andra biverkningar.

Aseem Malhotra tillhör de som tror att nackdelarna överväger eventuella  fördelar med statiner. Statiner skrivs ut "i förebyggande syfte". Men finns det någon undersökning, som visar att statiner  förlänger livet på de som äter statiner. Jag känner inte till någon sådan undersökning...      

• Gilla 4
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Tack för länkar till flera intressanta artiklar. Dock saknar jag fortfarande tips på artiklar som redovisar forskning som kan påvisa positiva effekter av statiner för den som redan har hjärtsjukdom. Observera att jag är rätt tveksam till att det finns tillförlitliga sådana resultat överhuvudtaget. Men, om det finns ”positiva” resultat så vore det intressant att ta del av dem så att man kan väga dem mot biverkningarna.

• Gilla 2
Länk till inlägg

En känd biverkning av statiner är polyneuropati som jag sett på nära håll. Det drabbade min pappa vilket gjorde att han sitt sista halvår satt i rullstol och det enda han kunde göra själv var att hålla i en mugg och dricka. Både ben och händer drabbades så han blev mycket handikappad. Bara risken att drabbas av detta gör att jag personligen aldrig kommer att äta statiner.

Ber om ursäkt att jag inte svarar på din fråga, man jag är bokstavligen livrädd för statiner, har som sagt alltför negativa erfarenheter av dem, och har sett problem hos andra än pappa också om än inte riktigt lika allvarliga.

• Gilla 1
Länk till inlägg
  •  
  •  
  •  
  • Jag kopierar Uffe Ravnskovs inägg  som iAnna länkade  till ovan:
  •  
  •  

Hej Broccoli

Jag har granskat FH-litteraturen mera grundligt och kritisk än de flesta kardiologetr. Jag kan berätta att det är inte det höga kolesterolet, som gör att några få dör tidigt av hjärtinfarkt; det är för höga koagulationsfaktorer. Dessa ärvs av några få tillsammans med FH-genet och det är dem som dör av hjärtinfarkt. Om du har en förståndig läkare, be honom/henne om att kolla alla koagulationsfaktorerna. Är de normala, kan du vara lugn; då är det höga kolesterolet en fördel. Din läkare är välkommen att kontakta mig om han/hon har några frågor

Uffe

...som fyller 81 om några dagar och som själv har FH"

•  

• Gilla 1
Länk till inlägg
20 timmar sedan, Gunnar Enequist sade:

Tack för länkar till flera intressanta artiklar. Dock saknar jag fortfarande tips på artiklar som redovisar forskning som kan påvisa positiva effekter av statiner för den som redan har hjärtsjukdom. Observera att jag är rätt tveksam till att det finns tillförlitliga sådana resultat överhuvudtaget. Men, om det finns ”positiva” resultat så vore det intressant att ta del av dem så att man kan väga dem mot biverkningarna.

Det finns artiklar som med rätt högvärdig evidens påvisar att man kan få ytterligare 4 dagar av liv om man tar sina Statiner eller äter möglig mat!

Det är såklart statistik, det finns andra faktorer hur som helst.. typ Västerländskt leverne, på det borde vi undvika lika som pest eller Covid 19!

Sååå har  man redan tecken på CVD och är man så kanske man skall äta mögligt ris eller mumsa statiner.. iallaafall om man har gener för FH, så lär man dö iallafallo  man är man  vid cirka 30-50!

Såååå nu vill jag fråga dig om dina föräldrar/syskon dött cirka 30-50,det kan indikera FH!!

Länk till inlägg
  • 4 weeks later...