Gå till innehåll

Vad är det för fel på karragenan?

Recommended Posts

Jag har uppfattat att LCHFare tenderar att förkasta förtjockningsmedel E407, karragenan, som brukar finnas i vispgrädde med under 40% fetthalt. Vad är egentligen grunden till det? Är det rent allmänt en sund skepticism mot E-nummer och tillsatser, eller kan karragenan konkret misstänkas skada oss på något sätt?

För mig som jobbar i Norge är det ett visst problem. Jag handlar chark och mejerivaror i Sverige ungefär varannan vecka eftersom sådant är väldigt mycket dyrare här i Norge. Men 40%-grädde har alltid mycket kortare livslängd, så jag måste alltid ta några med karragenan också.

Wikipedia skriver så här:

Karragenan är ett förtjockningsmedel som framställs ur rödalger. Karragenan är en grupp av kemiska ämnen, som alla är polysackarider med sulfatgrupper. När karragenan används som livsmedelstillsats har det E-nummer E 407 eller E 407a. Karragenan benämns även som stabiliseringsmedel eller geleringsmedel. Karragenan har 2001 utvärderats av WHO (världshälsoorganisationen) och avfärdats som ofarligt.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är helt harmlöst eller om det finns hälsorisker är väl inte helt klarlagt även om WHO klassar det som helt ofarligt (men ändå rekommenderar de att det inte ska användas i barnmat)

http://www.aktavara.org/Guide.aspx?r_id=27815

"Kan orsaka gasbildning i tarmen. Djurförsök från början av 2000-talet tyder också på att ett ämne som bildas när karragenan bryts ner kan var cancerframkallande. Men forskningsresultaten är omstridda och andra forskare hävdar att karragenan inte är cancerframkallande."

Länk till inlägg

Att man misstänker karragenan för cancer mm är en sak men det jag reagerat mest på är att grädden är sönderpastöriserad (längre hållbarhet) så till den milda grad att den inte längre är vispbar så därför behövs stabiliseringsmedel. (Minns ej var jag läste det.) På något vis kan jag inte låta bli att undra hur nyttig död grädde kan vara...

Länk till inlägg

Karragenan är en galaktan som ofta ställer till besvär liknande IBS.

Jag har skrivit lite om galaktaner här:

http://www.ursprungsliv.nu/2013/02/serie-om-fodmaps-del-4-galaktaner/

Det finns en del djurstudier som tyder på att det dessutom kan bidra till tarmtumörer. Jag vet inte om det är så, eller hur farligt det är om man inte har en känslig mage.

Cornucopia Institute har nyss försökt få FDA att ta bort sitt godkännande av karragenan som livsmedelstillsats:

http://www.cornucopia.org/carrageenan-2013/

Att ta bort karragenan är säkert en bidragande orsak till lugnare mage på LCHF, tror jag.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag är i Spanien för tillfället och här finns nästan bara UHT produkter. 33% grädde, kallas för vispbar grädde, som är mer eller mindre omöjlig att koka. Idag blev det rester som såg ut som äggröra i såsen. Hur kul är det?

Vad beror det på? Karragenan? Varför ska vi ha sådant skräp också i Sverige?

Länk till inlägg
Som laktosintollerant har jag inget alternativ om jag vill använda vispgrädde. Creme fraiche i kaffet känns inte som en höjdare...

Tål man grädde med karragenan och CF om man är laktosintolerant, men inte vanlig vispgrädde?

Länk till inlägg

Tål man grädde med karragenan och CF om man är laktosintolerant, men inte vanlig vispgrädde?

Den laktosfria grädden innehåller karragenan. CF är syrad (alltså tilsatta bakterier) som äter upp/bryter ner delar av laktosen och kan alltså oftast ätas av de flesta som är laktosintolleranta. 

Länk till inlägg

Den laktosfria grädden innehåller karragenan. CF är syrad (alltså tilsatta bakterier) som äter upp/bryter ner delar av laktosen och kan alltså oftast ätas av de flesta som är laktosintolleranta. 

Aha! Tack. Det går inte en dag utan att man lär sig nåt. :-)

Länk till inlägg

Det är nog inget fel på ekologisk Karagenan.. men för det första så vet jag inget om att min kropp behöver det!

För det andra så är det ett tecken på dålig kvalitet på matvaran som helhet.

För det tredje,, rödalger har ätits rätt länge, men inte alla och framförallt så har man inte ätit kemiskt destilerat rödalgsextrakt!

Jag inbillar mig att det inte är det giftigaste man kan äta, och jag skulle inte spotta ut det om jag fick det i munnen.. men jag skulle alldrig köpa det!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Rödalger med carrageen säljs som kosttillskott både till människor och hästar. Jag har själv ätit det även om det är många år sedan nu. Och som AF pekar på så har jag för mig att magen blev känsligare men då åt jag mer än vad som finns i lite grädde. Det är ju dessutom i sin naturliga form till skillnad mot den raffinerade produkten som finns i grädde.

http://www.alg-borje.se/algborjes-carrageen--p-104-c-184.aspx

Länk till inlägg

Mmm. När jag är på jobbet i Norge så har jag riktig grädde den första veckan, men sedan måste jag ha sådan som håller sig. Jag är fattig och mejeriprodukter kostar mer än dubbelt så mycket i Norge som i Sverige. När jag är hemma så måste jag anpassa mig till min hustru som är laktosintolerant.  Det blir lite mycket tråkig grädde. Den riktiga känns faktiskt bättre. Trevligare att vispa.

Länk till inlägg

Mmm. När jag är på jobbet i Norge så har jag riktig grädde den första veckan, men sedan måste jag ha sådan som håller sig. Jag är fattig och mejeriprodukter kostar mer än dubbelt så mycket i Norge som i Sverige. När jag är hemma så måste jag anpassa mig till min hustru som är laktosintolerant.  Det blir lite mycket tråkig grädde. Den riktiga känns faktiskt bättre. Trevligare att vispa.

Det verkar som att vissa kan få inflammatoriska besvär av karragenan (IBS bl.a?) och så fort du har långvariga inflammationer ökar risk för cancer. MEN inte alla verkar reagera på karragenan (personlig slutsats) och en kortare period ska nog inte vara någon större fara.

Länk till inlägg

Jag har uppfattat att LCHFare tenderar att förkasta förtjockningsmedel E407, karragenan, som brukar finnas i vispgrädde med under 40% fetthalt. 

Det är inte karragenan jag stör mig på. Jag stör mig på att man tunnar ut grädden och därmed måste tillsätta något (i detta fall karragenan) för att den ska bli vispbar etc...

Varför ta bort fett från originalprodukten och sedan ersätta det med tillsatser?

• Gilla 3
Länk till inlägg
  • 7 years later...

Av egen erfarenhet av karragenan intag är att jag efter några timmar får jätteont i magen och mår illa och kallsvettas och kräks, men så fort jag fått ur mig skiten så är det bra igen. Så undvik karragenan om du inte tål det. Och utsätt dig inte för det så att du mår dåligt igen av det. För det misstaget har jag lärt mig att inte äta något med karragenan som jag inte tål. 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Kul med nystart i gammal tråd! Man har änna glömt hur många bra trådar vi haft genom åren!
Karragenan ska inte intas av gravida eller ammande då det kan skada barns nervsystem, både under utvecklingsfasen och senare. Tycker därmed att det är rätt tydligt att det är mindre nyttigt.

• Gilla 4
Länk till inlägg
On 2020-08-11 at 12:22, Alexander Lindquist sade:

Av egen erfarenhet av karragenan intag är att jag efter några timmar får jätteont i magen och mår illa och kallsvettas och kräks, men så fort jag fått ur mig skiten så är det bra igen. Så undvik karragenan om du inte tål det. 

Tommy Svensson uppmärksammar karragenan E407 (2013)  https://sverigesradio.se/artikel/5512000

• Karragenan är ett mycket vanligt förtjockningsmedel i vår mat och framställs av en rödalg som växer i Atlanten. Rödalgen tvättas, torkas och E407 extraheras med hjälp av lösningsmedel ofta extrationsbensin.
  • Karragenan används även som stabiliseringsmedel och utvärderades av WHO år 2001 och ansågs då som ofarlig. Men karragenan har i djurförsök visat sig både vara cancerframkallande och dessutom kunna störa mag- och tarmkanalen.
  • Det är i lågfettgrädde och grädde med längre hållbarhet som karragenan E407 är vanligast. Man har blandat i tillsatsen för att en 36%-ig grädde ska kunna vispas och dessutom får grädden några dagar längre hållbarhet.
  • Karragenan är ofta vanligare i laktosfria produkter än i icke laktosfria. Så om man byter kost utan att vara helt säker på att man är laktosintolerant, kan man riskera att få stora problem med sin mage.
  • Det är inte ovanligt att personer som haft problem med sin mage i många år och där läkaren gett diagnosen IBS, blir helt återställda några månader efter att man tagit bort karragenan ur sin kost.
  • Gilla 2
  • Tack! 2
Länk till inlägg