Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag har tidigare ätit enligt lchf i ca 4 år. Gick ner 28 kg. Helt otroligt enkelt! Jag nådde min målvikt och ökade lite i kolhydrater för att jag har svårt att löpträna hårt på lchf. Inga problem. Körde så i ca 3 år. Allt frid och fröjd. Bra vikt på ca 62 kg till mina 160 cm,

MEN! Sen bestämde vi oss för att skaffa barn. Fick ett missfall men blev snabbt gravid igen. Jag mådde sedan fruktansvärt i 9 månader. Fick en underbar dotter men som har haft och har stora problem med sömnen. Nu väger jag 85 kg igen och mår inte bra. 

Testade lchf i en månad (Februari, ingen viktminskning) men föll för sockret igen. 

Nu vill jag gå all in igen som från första början. Målet är -20 kg, piggare, mindre huvudvärk.

Är det möjligt att lyckas en andra gång? 

• Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej @Anatomy  Grattis till dottern.   Nu är jag ute på djupt vatten men är det inte så att när man fått barn och så länge man ammar så ändras även hormonerna i kroppen och kanske det kan spela in... Men absolut fungerar det en andra gång. Många säger dock att det är något svårare men det fungerar absolut. Springer du fortfarande?  Vad innebär att löpträna hårt?  för bara något år sedan tränade jag mellan 12-16 timmar i veckan hård varierad träning utan problem.  Förlorade en del i explosivitet men det vägdes mer än väl upp av uthålligheten. Behövde dock alltid starta med väldigt lugn uppvärmning i ca 20 minuter innan det fungerade att trycka på gasen. 

Lägger denna här också.

http://trailrunnernation.com/2020/05/ep-471-running-100-miles-without-food/

Lycka till!!

• Gilla 4
Länk till inlägg

Skulle lagt till att hon snart fyller 1 år. Så ammar inte och hormonerna känns i balans igen. 

Jag sprang tills jag var gravid i ca månad 4. Sen blev jag i stort sett sängliggande. Inte tagit ett löpsteg sen dess. 

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2020-05-28 at 21:11, Anatomy sade:

Jag har tidigare ätit enligt lchf i ca 4 år. Gick ner 28 kg. Helt otroligt enkelt! Jag nådde min målvikt och ökade lite i kolhydrater för att jag har svårt att löpträna hårt på lchf. Inga problem. Körde så i ca 3 år. Allt frid och fröjd. Bra vikt på ca 62 kg till mina 160 cm,

MEN! Sen bestämde vi oss för att skaffa barn. Fick ett missfall men blev snabbt gravid igen. Jag mådde sedan fruktansvärt i 9 månader. Fick en underbar dotter men som har haft och har stora problem med sömnen. Nu väger jag 85 kg igen och mår inte bra. 

Testade lchf i en månad (Februari, ingen viktminskning) men föll för sockret igen. 

Nu vill jag gå all in igen som från första början. Målet är -20 kg, piggare, mindre huvudvärk.

Du har alla möjigligheter att lyckas en andra gång men glöm vikten på grund av din ålder och att du blivit mamma!

Dvs glöm iallafall 62 kilo, dvs du har premierat dig att bli mor, du får lov att lägga på dig lite här och där, så länge du uppfyller din roll som mor!

Har du fattat, du är ingen tonåring mer, du är en mor till en dotter!

Såå det handlar lixom inte såå mycket om dig längre.. mer om din dotter!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Vi är många som faller för sockret @Anatomy Hur ser din relation till socker och mat ut? Jag tror absolut att det är möjligt att lyckas en andra gång, men kanske krävs lite mer tålamod och trixande vid ev. platåer. En inspirationskälla är t ex Halva Lindha som gått ner 25 kg vid sin andra viktnedgång. Lycka till! Skulle det dyka upp frågor och/eller funderingar, eller om du skulle köra ner i diket gällande kosten, så är det bara att ventilera dem här. :)

• Gilla 5
Länk till inlägg
On 2020-05-30 at 20:38, Zepp sade:

Du har alla möjigligheter att lyckas en andra gång men glöm vikten på grund av din ålder och att du blivit mamma!

Dvs glöm iallafall 62 kilo, dvs du har premierat dig att bli mor, du får lov att lägga på dig lite här och där, så länge du uppfyller din roll som mor!

Har du fattat, du är ingen tonåring mer, du är en mor till en dotter!

Såå det handlar lixom inte såå mycket om dig längre.. mer om din dotter!

Glöm vikten pga min ålder? Jag var inte tonåring sist heller? 

Tycker hela ditt inlägg var konstigt? Min vikt har inget med min roll som mamma att göra? 

• Gilla 5
Länk till inlägg
On 2020-05-30 at 23:55, morgonsol sade:

Vi är många som faller för sockret @Anatomy Hur ser din relation till socker och mat ut? Jag tror absolut att det är möjligt att lyckas en andra gång, men kanske krävs lite mer tålamod och trixande vid ev. platåer. En inspirationskälla är t ex Halva Lindha som gått ner 25 kg vid sin andra viktnedgång. Lycka till! Skulle det dyka upp frågor och/eller funderingar, eller om du skulle köra ner i diket gällande kosten, så är det bara att ventilera dem här. :)

Jag har just nu en bra relation till mat. Är snacks och godis som är svårare.  

Ska kolla upp henne! Tack för tips och stöd! 

• Gilla 2
Länk till inlägg
1 timme sedan, Anatomy sade:

Tycker hela ditt inlägg var konstigt? Min vikt har inget med min roll som mamma att göra? 

Jag håller med att inlägget var märkligt och faktiskt rätt töntigt. En gubbe som mansplainar för en vuxen kvinna att hon minsann blivit "mamma" och allt vad det innebär är ju bara suck och stön! Men vi som läst saker skriva av @Zepp tidigare vet ju att han bluddrar på lite grann med glimten i ögat och inte menar något illa.  

Självklart ska varken du eller någon annan kvinna som fött barn behöva acceptera 20+ kilos övervikt. Visst att kroppen förändras här och där, men det innebär som sagt inte att man är dödsdömd att vara hormonellt monster eller gravidknubbis för evigt. Du kan absolut gå ner i vikt med LCHF en andra gång och förhoppningsvis stanna där. Troligtvis kan det krävas att du är lite mer strikt den här vändan vad gäller grejer som mejerier, mörk choklad, frukt&bär, nötter och sånt "LCHF-snask" samt inte äta något mellan måltider. Något annat superviktigt är att du får ordning på sömnen, både din och lillflickans(så du inte blir väckt). Att få ordning på vikten&hälsan när man inte får sova på nätterna är mer eller mindre omöjligt.  

• Gilla 5
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Om du vill börja springa igen så kan jag rekommendera att "Maffa" ett väldigt skonsamt sätt att träna och som dessutom är otroligt bra på att forma om kroppen.  

• Gilla 5
  • Tack! 1
Länk till inlägg

@Anatomy Med snacks och godis, tänker du på t ex lösgodis, chips, nötter osv då? Man "kan" äta snacks och chips på LCHF, men då får man nog också ändra innebörden. Vad är snacks och godis när man försöker äta mest riktig mat, med fett som energikälla? För mig är godis mörk choklad (70%), någon enstaka frukt ibland och om jag gör efterrätter a la lchf, typ paj eller chokladmousse. Sedan finns det substitut a la lchf som ostchips och grönkålschips t ex, men om du tycker det är intressant är en annan fråga. 

Gissar även att du vill att din dotter ska äta bra mat? Ett tips i så fall är Ann Fernholm, som dels skrivit två böcker om sockrets påverkan (ett sötare blod och det sötaste vi har), även har skrivit två böcker om mat och barn (smakäventyret respektive stora boken om mat och barn).  Kanske något att kika på?

• Gilla 2
Länk till inlägg
20 timmar sedan, morgonsol sade:

@Anatomy Med snacks och godis, tänker du på t ex lösgodis, chips, nötter osv då? Man "kan" äta snacks och chips på LCHF, men då får man nog också ändra innebörden. Vad är snacks och godis när man försöker äta mest riktig mat, med fett som energikälla? För mig är godis mörk choklad (70%), någon enstaka frukt ibland och om jag gör efterrätter a la lchf, typ paj eller chokladmousse. Sedan finns det substitut a la lchf som ostchips och grönkålschips t ex, men om du tycker det är intressant är en annan fråga. 

Gissar även att du vill att din dotter ska äta bra mat? Ett tips i så fall är Ann Fernholm, som dels skrivit två böcker om sockrets påverkan (ett sötare blod och det sötaste vi har), även har skrivit två böcker om mat och barn (smakäventyret respektive stora boken om mat och barn).  Kanske något att kika på?

Just nu när jag kör lchf igen så har jag slutat helt med allt snacks och godis även det som är ”okej”. Äter inget mellan målen. Eftersom jag förstått att det kommer vara tuffare denna gång. Hittills går det jättebra och vågen går nedåt av all vätska. Min man äter samma så det finns inget lockande hemma. :)

Dottern äter bra så henne är jag inte orolig för. Läst Smakäventyret faktiskt! Den är bra!

Tänker vara strikt nu för jag vet att det kommer bli en och annan jordgubbe under sommaren. 

• Gilla 4
Länk till inlägg
On 2020-06-01 at 19:55, Anatomy sade:

Jag köper det att mitt inlägg var/verkar konstigt.. det var konstigt.. eller rättare sagt bara ett för snabbt inlägg utan att veta ett dugg om vem du är!

Iallafall, det finns rätt goda anledningar till att man screenar gravida för graviditetsdiabetes!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Graviditetsdiabetes

Dvs det lär knappast vara graviditet som gör att vissa kvinnor uppvisar symptom på Graviditetsdiabetes.. utan allt annat, främst Västerländsk livstil, vilket omfattar både kost och alla andra påfrestningar som det innebär/samt fördelar!

Såå, kvinnor som blir gravida har en "liten" fördel härvidlag iomed att man screenar för graviditetsdiabetes.. iallafall om man uppvisar sådana symptom?

Iallafall så förefaller det som att pappor oxå går upp i vikt ju fler barn de får, dvs de blir äldre, de får i bästa fall en ökad stress/försörjningsbörda/mindre sömn/what ever, de blir oxå äldre!

Såå.. vi lever i en västerländsk kontext, det finns fördelar och nackdelar!

Den främsta fördelen lär vara att vi lever till cirka 80-90, vi får barn och barnbarn!

Nackdelen är dock, de flesta utav oss går upp i vikt med stigande ålder?

Dvs.. det är något fel om man går upp 20 kilo vid en graviditet.. normalt om man är ung och frisk är några extra kilon.. iallafall om man är ung och frisk!

Hur som helst, vi kikar på Paeolitiska/Neolitiska levande sk ursprungsbefolkningar, de dör vid cirka 30-40 of all cause situations.. gjorde iallafall det förr!

Hur som helst så ploppade iallafall kvinnorna ut sina barn mellan 15-20 års ålder, när de var unga och friska, vi får bara tacka dem för vår arts överlevnad??

Dvs i dag, de har då inte ens gått färdigt Universitet, så i dag blir både mödrar och fäder betydligt äldre när de får barn.. bägge tenderar att gå upp i vikt!

Oså på det.. man skall bli gravid vid 15-20 år om man är kvinna, det är optimalt, genetiskt och förmodligen hälsomässsigt!

Dvs vi har lämnat det stadiumet, det gör att vi får andra problem, en fördel är hur som helst att de flesta utav oss får leva till 70-90!

Så till de där 62 kilona, jag ger inte ett skit för dem, du får väga i princip hur mycket som helst om du bara lever till 70-90 some what, för att bli mormor/farmor och är där för dina barn/barnbarn!

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 3 months later...
On 2020-05-28 at 21:11, Anatomy sade:

Ungefär samma situation  som dig, men skaffade ej barn. Läs mitt inlägg. Finns här om du vill ha stöttning 💞

• Gilla 2
Länk till inlägg