JT Posted May 29, 2020 Share Posted May 29, 2020 Hej, Jag har kört Lchf några månader och experimenterar med fett/protein. Väger ca 96 nu. Senaste dagarna har jag legat väldigt högt på ketos (köpt stickor via apoteket). Färgen indikerar över eller runt 8. När jag började visade de noll. Jag har inga sjukdomar eller krämpor. Jag har legat på 110g protein och igår åt jag 120, hade ingen förändring på ketos, fortfarande högt. Fett ligger på ca 150g. Då är frågan om jag ska höja eller sänka proteinintaget för att närma mig optimal ketos runt 1.5-3? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 29, 2020 Share Posted May 29, 2020 Hej @JT Välkommen hit. Jag antar att det är stickor du kissar på du köpt? De säger inte lika mycket som andra typer av ketonmätare. T ex en blodketonmätare eftersom det är överskottet du möter. Dock låter det väldigt högt för att vara någon månad in i LCHF. Skulle behöva lite mer info från dig för att försöka kunna ge ett bättre svar. Du skriver hur mycket du väger och vad du ätit men inget om ålder. längd aktivitetsnivå... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JT Posted May 29, 2020 Author Share Posted May 29, 2020 Hej, tack för svar! Ja det är urinstickor. 40 år, 185 lång. Stilla sittande arbete, styrketränar 3-5 gånger i veckan plus cardio efter varje pass 20-30 min xtrainer (300-500kcal). Första månaden låg jag på 180g fett och 180g protein. Ca 2300 kcal. Då gick jag ner ca 0.5/1kg i månaden. När jag gick ner till 110g P och ca 150g F (ca 1800 kcal) tappar jag 1kg i veckan. Men då ligger jag högt på ketos-stickan och då kanske inte förbränningen av fett är optimal? Jag förstår att jag även kommer att tappa muskler, men tänker att det vore fint att hitta ett optimalt läge med fett/protein för att inte tappa för mycket muskler. Blir totalt ca 10g kolhydrater per dag, max. Målet med detta är att bli av med fett för att minska problem med ryggen. Har inga problem med trötthet/hunger. Funderingen är alltså om den höga ketosnivån beror på för mycket protein? Vilket kanske gör att kroppen tar energi ifrån muskler istället för fett? Jag har ingen aning... Tillägg, jag har mätt omkrets på Biceps, lår och mage. Bara i två veckor och samtliga mått har minskat lite. Vilket borde betyda att kroppen bränner fett och muskler. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted May 29, 2020 Share Posted May 29, 2020 8 på urinstickor är inte högt. Skälv måste jag upp i ca 12 på urinstickor innan jag ser några blodketoner. När jag väl fått blodketoner kan urinstickorna gå ned till cs 8 igen. Utandningsluften följer samma mönster som urinstickorna vilken är att förvänta sig då man i praktiken mäter samma keton med dessa (acetoacetat). Viss minskning av av muskelmassa behöver inte vara muskelprotein utan vätska. Om du styrketränar och känner kroppen väl märker du i gymmet hur det står till med det faktiska muskelmassan. Ett par studier har visat att man kan både minska i fett och öka i muskelmassa och styrka på ketogen diet. Vad jag känner till är keto enda dieten där man kunnat påvisa något sådant. Dock kan man förvänta sig en viss svaghet första veckorna innan kroppen gjort vissa anpassningar för fett och keton förbränning. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JT Posted May 29, 2020 Author Share Posted May 29, 2020 Tack för svaret! Jag tycker det är väldigt svårt att veta vilken proteinmängd jag ska ligga på. Den mängden jag har nu upplever jag funkar, tycker inte jag blir svagare och jag tappar kroppsvikt. Vissa gympolare säger ät mer protein annars tappar du muskler. Andra säger ät mindre protein annars tar kroppen muskler som bränsle. Jag vet att jag går ner i vikt, men tänker att en optimal nivå av protein är att föredra. Vad nu den är... För att veta säkert måste jag alltså mäta via blodet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted May 29, 2020 Share Posted May 29, 2020 Om du tappar vikt men inte styrka, och det är målet, gör du uppenbarligen rätt. Dina gympolare har på sätt och vid rätt båda två. Generellt vid vid viktnedgång behövs mer protein för att inte tappa muskler. Dock är keto lite speciellt då ketonerna har anti-katabola egenskaper. Om man äter mycket protein bör man äta ganska frekvent (proffs bodybuilders ligger väl på var 3:e timme, även under natten). Om man hoppar några måltider bränner kroppen annars protein. Kroppen blir bra på att bränna det du matar den med. Just detta gör att på keto blir kroppen bra på att bränna fett. Mellan måltiderna tar den helt enkelt ditt kroppsfett för du har tränat den på detta. Det betyder att på keto behöver du inte ligga högt på protein. För vissa kan det även minska ketonerna då överskott av protein kan omvandlas till kolhydrater. Du bör inte äta konstant heller. De flesta kan ligga på 1-2g/kg kroppsvikt av protein vid keto och träning. För vissa medicinska ändamål kan det vara nödvändigt att ligga under 1g/kg kroppsvikt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JT Posted May 30, 2020 Author Share Posted May 30, 2020 Ok, stort tack för hjälpen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 30, 2020 Share Posted May 30, 2020 On 2020-05-29 at 07:52, JT sade: Hej, Jag har kört Lchf några månader och experimenterar med fett/protein. Väger ca 96 nu. Senaste dagarna har jag legat väldigt högt på ketos (köpt stickor via apoteket). Färgen indikerar över eller runt 8. När jag började visade de noll. Jag har inga sjukdomar eller krämpor. Jag har legat på 110g protein och igår åt jag 120, hade ingen förändring på ketos, fortfarande högt. Fett ligger på ca 150g. Då är frågan om jag ska höja eller sänka proteinintaget för att närma mig optimal ketos runt 1.5-3? Du har redan fått flera goda råd från long time LCHF/ketos Ketostickorna visar bäst att du befinner dig i ketos.. antingen via internt fett eller på grund av att du äter en mer fettig diet! På det anser du att du experimenterat mellan Fett/protein.. glöm det för det är snarare experimenterantet mellan fett/kolhydrater som gör störst skillnad, oså säger jag. håll upp ditt proteinintag! Grejen är snarare att protein/aminosyror kommer att rädda dig om du trots allt kommer att behöva en del glukos! Så det om protein.. oså får du en frisedel utav mig att äta kopiösa mängder grönsaker.. främst gröna blad, till varje måltid,, gärna Rucola iomed att de inehåller mest nitrat.. men den grejen handlar om vasodilation! "Då är frågan om jag ska höja eller sänka proteinintaget för att närma mig optimal ketos runt 1.5-3? Gör inte ens den tanken. det är fortfarande skillnaden mellan glukos och fett.. vanligtvis uttryckt som E% som kan göra skillnad! Till slut, det finns inte någon "one solution diet" som kommer att komma tillrättta med din vikt.. eller andra problem! Iallafall så kan du vinka till alla som mäter ketoner i urinen, det gäller såedes även de som testar VV andra bantningsdieter.. men här på detta forumet så har dels flera redan passerat det stadiumet.. gått vidare mot ketos.. inte så att det alltid hjälpt dem/oss, så dags att ta nya tag! Sååå håll fast på iallafall proteiintaget.. det är fett som skall utgöra rätt högt E%.. kolhydratintaget skall främst bestå utav gröna blad, de får även bli en stor del av din måltid volymmässigt, gärna med en vinniggrette baserad på olivolja! Iallafall.-. igen,. dvs skall man gå ner i vikt.. glöm protein, så kan man iallafall minska på kalorierna! Så då kommer vi lite osökt in på vem som tvingar oss att äta godis, semlor, dricka läsk, annan skit.. iallafall så länge ingen pekar på oss med någon form av skjutvapen så kan vi avstå! Oandrsidan så har jag släktingar/nära och kära.. som bjuder mig på allt möjligt socker och skit, då gör jag undantag..för dop, bröllop eller begravning! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JT Posted June 1, 2020 Author Share Posted June 1, 2020 Uppfattat, tack! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 1, 2020 Share Posted June 1, 2020 5 timmar sedan, JT sade: Uppfattat, tack! Tack för att du fortfarande är kvar. Såå, nu kanske vi kan gå vidare till basics? Med dina 96 kilo, så kanske du faktiskt av hälsomässiga skäl skulle kunna behöva gå ner i vikt,,dvs främst fettvikt.. förmodligen inte i muskelvikt? Hur som helst, vi har iallafall en teori.. dvs LCHF/Ketos, dvs hyperinsulinemi/metabolt syndrom/insulin resistance! Hur som helst det krävs antagligen någon form av kalorireduktion för att gå ner i vikt om man faktiskt behöver det? Det är där LCHF/Keto kommer in.. dvs ät bara 1-2-3 måltider per dag, fasta på helgen du får äta vad du vill om du är singel. kanske bara en enstaka måltid? Oså till ketoner.. alla VV andra bantare kommer att mäta Urinketoner.. iallafall om de lyckats reducera sina kalorier! De kanske även reducerat sitt protein, vilket jag vill varna för om man vill gå ner i vikt/reducera sina kalorier! Oså om ketoner.. främst "Optimal ketos", det är blodketoner.. inte urinketoner, dvs det finns iallafall en del forskning, främst från LCHF/Keto positiva forskare! Dvs 1,5-3 i blodketoner anser de vara optimal ketos, jag har indikationer på att det är ganska lagom, för relativt friska.. dvs över eller under ger inga extra fördelar hälsomässigt! Iallafall, låt säga att dina 96 kilo antyder antingen något metabolt problem eller någon form kostproblem? 'Såå du får lov att äta kopiösa mängder Ruccola med vinigrett till dina i övrigt få men kvalitativt höga på protein måltider! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts