Jump to content

Ny fetthalt i creme fraiche från Arla

Edit

Recommended Posts

3 timmar sedan, Birgitta Höglund sade:

Jag har gått över till Smetana istället, både godare och innehåller 42% fett :)

Mmm... smakar som den filibunke mamma gjorde och satte i källaren somrarna igenom.
Fast på den tiden öste man på en massa socker....

• Like 4

Ja, Smetana är verkligen underbart, speciellt som romsås till rökt fisk eller som härlig citronsås till grillat jag äter typ ihjäl mig så gott 😍

Mitt problem är att Smetana inte finns som EKO/KRAV vad jag lyckats hitta. Därför blir det mestadels Crème Fraiche för mig som är både KRAV/EKO och en hel del billigare. Smetanan vinner absolut smakmässigt dock. 

Finns tack och lov en massa andra märken än Arla som inte behövt försämra kvalitén på crème fraichen p.g.a "fettbrist", även om 2% hit och dit inte är ett jätteproblem. Tycker iofs det är himla positivt att de i alla fall inte medvetet sänkt fetthalten med argumentet att konsumenter vill ha magrare mejerier.  

• Like 2

Ja, Smetana är verkligen gott. Tyvärr finns den inte alltid att köpa på min ort. Dessa 2% spelar nog ingen roll men tillsatser gör det, och som tur är så har de ju inte lagt till någon "skit". Men man får sig en tankeställare att aldrig slappna av från att läsa innehållsförteckningen. Och det finns ju andra leverantörer 🙂.

• Like 3

3 timmar sedan, HelgeK sade:

Ring Arla och fråga var någonstans nära dig dom säljer Smetana.  https://www.arla.se/sok/?query=smetana&sn=dsi&dsinh=12&dsifv=4

Ica har ibland deras egna Smetana som jag kan köpa. Den andra handlaren På Hemköp säger att ingen köper denna feta produkt så han får slänga delar av leveransen. Jag vet att den finns i affärer i närmsta stad tre mil bort Och när jag är där i andra ärenden så får man passa på. Tänker inte att jag åker 5-6 mil i en fossil bil (men när elbilen kan levereras då blir det annat) för att kunna handla min dagliga mat utan det får ske på hemorten. Vi har ändå två bra affärer så man får vara nöjd. 

• Like 2

9 timmar sedan, Edit sade:

handlaren På Hemköp säger att ingen köper denna feta produkt så han får slänga delar av leveransen

Nu vet jag inte hur länge smetana håller eller hur mycket du äter, men eventuellt kan du be handlaren ta hem en hel bricka och du köper hela brickan. Eller så köper du hela brickan tillsammans med någon. Så har jag gjort med kycklinglever i vårt Hemköp (minns inte om det var 6- eller 12-pack).

• Like 4

Fetthalt är väl egentligen bara en relation mellan fett och de andra ingredienserna i produkten och så länge ingen av de andra ingredienserna är en kolhydrat spelar det väl egentligen ingen roll. Jag tror att en lägre fetthalt i (osötade/osmaksatta) mejeriprodukter antingen betyder att det finns proportionellt mer vatten i produkten eller mer protein. Varken vatten eller protein borde vara ett problem för lchf. 

• Like 4