Popular Post Edit Posted May 29, 2020 Popular Post Share Posted May 29, 2020 Vid mitt senaste besök i mataffären så upptäckte jag att Arlas Creme fraiche nu endast innehåller 32 % fett. Som tur var så fanns det ett annat märke att köpa. Väl hemma så gick jag in på Arlas hemsida, och mycket riktigt så är det 32% som gäller nu, som tur är så har de inte tillsatt något förtjockningsmedel. Jag ställde en konsumentfråga om varför och när detta skett. Se svaret jag har fått: Du har rätt, vecka 20 ändrade vi fetthalten på Creme Fraiche från 34% till 32%. Anledningen är att vi under perioder av hög efterfrågan av fetare produkter, som vid högtider, får återkommande fettbrist. Det innebär att vi emmellanåt inte kan leverera produkt till butik. För att säkra tillgången på feta produkter och få en bättre balans totalt över året har vi valt att sänka fetthalten på prdoukter där vi ser att produktkvalitet och produktegenskaper kan bibehållas, vilket vi har säkrat med kvaliets- och funktionstester. Vi önskar dig en fin helg! 5 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Birgitta Höglund Posted May 30, 2020 Popular Post Share Posted May 30, 2020 Jag har gått över till Smetana istället, både godare och innehåller 42% fett :) 10 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted May 30, 2020 Share Posted May 30, 2020 3 timmar sedan, Birgitta Höglund sade: Jag har gått över till Smetana istället, både godare och innehåller 42% fett Mmm... smakar som den filibunke mamma gjorde och satte i källaren somrarna igenom. Fast på den tiden öste man på en massa socker.... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted May 30, 2020 Popular Post Share Posted May 30, 2020 21 timmar sedan, Edit sade: Anledningen är att vi under perioder av hög efterfrågan av fetare produkter, som vid högtider, får återkommande fettbrist. Men vilken underbar anledning! Att det åtminstone ibland inte råder nån fettskräck! Kan det måhända vara en antydan till förändring vi ser? Personligen tror jag inte det är nån större skillnad på 32% eller 34%, man använder ju inga sådana mängder att man står och faller med den fettmängden. Börjar de däremot stoppa i suspekta konsistensgivare och sånt, ja då ratar jag produkten. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted May 31, 2020 Share Posted May 31, 2020 Jag har också gått över till Smetana! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted May 31, 2020 Share Posted May 31, 2020 Ja, Smetana är verkligen underbart, speciellt som romsås till rökt fisk eller som härlig citronsås till grillat jag äter typ ihjäl mig så gott Mitt problem är att Smetana inte finns som EKO/KRAV vad jag lyckats hitta. Därför blir det mestadels Crème Fraiche för mig som är både KRAV/EKO och en hel del billigare. Smetanan vinner absolut smakmässigt dock. Finns tack och lov en massa andra märken än Arla som inte behövt försämra kvalitén på crème fraichen p.g.a "fettbrist", även om 2% hit och dit inte är ett jätteproblem. Tycker iofs det är himla positivt att de i alla fall inte medvetet sänkt fetthalten med argumentet att konsumenter vill ha magrare mejerier. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 31, 2020 Share Posted May 31, 2020 Smetana är bra. Men tyvärr varken eko eller svensk. Aldrig är man riktigt nöjd. 3 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted June 1, 2020 Share Posted June 1, 2020 Man kan röra ner litet vispgrädde om man vill ha fetare. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted June 1, 2020 Author Share Posted June 1, 2020 Ja, Smetana är verkligen gott. Tyvärr finns den inte alltid att köpa på min ort. Dessa 2% spelar nog ingen roll men tillsatser gör det, och som tur är så har de ju inte lagt till någon "skit". Men man får sig en tankeställare att aldrig slappna av från att läsa innehållsförteckningen. Och det finns ju andra leverantörer . 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted June 1, 2020 Author Share Posted June 1, 2020 3 timmar sedan, HelgeK sade: Ring Arla och fråga var någonstans nära dig dom säljer Smetana. https://www.arla.se/sok/?query=smetana&sn=dsi&dsinh=12&dsifv=4 Ica har ibland deras egna Smetana som jag kan köpa. Den andra handlaren På Hemköp säger att ingen köper denna feta produkt så han får slänga delar av leveransen. Jag vet att den finns i affärer i närmsta stad tre mil bort Och när jag är där i andra ärenden så får man passa på. Tänker inte att jag åker 5-6 mil i en fossil bil (men när elbilen kan levereras då blir det annat) för att kunna handla min dagliga mat utan det får ske på hemorten. Vi har ändå två bra affärer så man får vara nöjd. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted June 1, 2020 Author Share Posted June 1, 2020 7 timmar sedan, kickilotta sade: Man kan röra ner litet vispgrädde om man vill ha fetare. Det är gott, och med lite müslie från kokboken Matkärlek så blir det som bästa efterrätten..... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 2, 2020 Share Posted June 2, 2020 9 timmar sedan, Edit sade: handlaren På Hemköp säger att ingen köper denna feta produkt så han får slänga delar av leveransen Nu vet jag inte hur länge smetana håller eller hur mycket du äter, men eventuellt kan du be handlaren ta hem en hel bricka och du köper hela brickan. Eller så köper du hela brickan tillsammans med någon. Så har jag gjort med kycklinglever i vårt Hemköp (minns inte om det var 6- eller 12-pack). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted June 2, 2020 Share Posted June 2, 2020 Fetthalt är väl egentligen bara en relation mellan fett och de andra ingredienserna i produkten och så länge ingen av de andra ingredienserna är en kolhydrat spelar det väl egentligen ingen roll. Jag tror att en lägre fetthalt i (osötade/osmaksatta) mejeriprodukter antingen betyder att det finns proportionellt mer vatten i produkten eller mer protein. Varken vatten eller protein borde vara ett problem för lchf. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted June 3, 2020 Share Posted June 3, 2020 Man kan göra sin egen smetana med 40%-ig eko vispgrädde och kefirgryn. Då får man högre fetthalt, mer lactobakterier och den är eko. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts