Tony Berglund Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Hej! Jag har kört lchf nu i snart ett år, men några missar här och där som det kan vara ibland, men i det stora hela på spåret. Jag äter inte lchf för att bli av med några besvär av något slag, är inte överviktig, men tror på idén och kör på lchf för att må bra och för att slippa besvär i framtiden. Det har gått alldeles utmärkt hittills, har mått som en prins, men de senaste två månaderna har jag början få utslag på benen, först små och sedan allt större. På framsidan av vänster smalben har jag nu ett utslag stort som en handflata plus ett litet vid sidan om, på höger vad har jag ett litet som just börjat.Vad kan detta vara, är det tecken på att jag har brist på något eller vad kan det vara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Hej! Jag har kört lchf nu i snart ett år, men några missar här och där som det kan vara ibland, men i det stora hela på spåret. Jag äter inte lchf för att bli av med några besvär av något slag, är inte överviktig, men tror på idén och kör på lchf för att må bra och för att slippa besvär i framtiden. Det har gått alldeles utmärkt hittills, har mått som en prins, men de senaste två månaderna har jag början få utslag på benen, först små och sedan allt större. På framsidan av vänster smalben har jag nu ett utslag stort som en handflata plus ett litet vid sidan om, på höger vad har jag ett litet som just börjat. Vad kan detta vara, är det tecken på att jag har brist på något eller vad kan det vara? Det låter som du är överkänslig mot något, möjligtvis att benen skulle vara irriterade på grund av att de är torra? Har du gjort/ätit något annat från vad du brukar det senaste? Bytt skölj/tvättmedel? Enklast är egentligen att gå till en hudläkare & kolla. Finns en liten risk att det är zinkbrist med, är visserligen inte så vanligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Hej! Jag har kört lchf nu i snart ett år, men några missar här och där som det kan vara ibland, men i det stora hela på spåret. Jag äter inte lchf för att bli av med några besvär av något slag, är inte överviktig, men tror på idén och kör på lchf för att må bra och för att slippa besvär i framtiden. Det har gått alldeles utmärkt hittills, har mått som en prins, men de senaste två månaderna har jag början få utslag på benen, först små och sedan allt större. På framsidan av vänster smalben har jag nu ett utslag stort som en handflata plus ett litet vid sidan om, på höger vad har jag ett litet som just börjat. Vad kan detta vara, är det tecken på att jag har brist på något eller vad kan det vara? Hur ser utslagen ut, är de illröda, torra, flagnar det hud från dem, kliar det. eller vätskar det ur dom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted March 25, 2013 Author Share Posted March 25, 2013 De är tämligen harmlösa, ganska färglösa, lätt rödrosa prickvis men nästan hudfärgat i stort. Torrt men flagar inte om jag inte kliar på det, vilket det bara gör väldigt sporadiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 De är tämligen harmlösa, ganska färglösa, lätt rödrosa prickvis men nästan hudfärgat i stort. Torrt men flagar inte om jag inte kliar på det, vilket det bara gör väldigt sporadiskt. Det åter nog som Valin också skriver att det kan vara "torrhetsfläckar" vilket är väldigt vanligt på vinterhalvåret då luften är torr. Har du provat att smörja, jag skulle nog prova med någon bra hudkräm som inte är parfymerad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted March 25, 2013 Author Share Posted March 25, 2013 Har börjat lite smått, kör på med det ett tag så får vi se vad som händer. Har aldrig haft något sånt förut, men nån gång är ju alltid den första. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frida.g Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Jag har också fått.. utslag, eller märken rättare sagt? Har fått en på magen och en på sidan av revbenen. Ena ser ut som ett sugmärke/pussmärke ( i wish...) och det andra ungefär som när man trycker tummen hårt mot huden och sedan släpper. Liknar även exakt så som du beskriver;"De är tämligen harmlösa, ganska färglösa, lätt rödrosa prickvis men nästan hudfärgat i stort.Torrt men flagar inte om jag inte kliar på det, vilket det bara gör väldigt sporadiskt."Fick första vid juletid och den satt kvar typ 3-4 veckor, sedan försvann den. Nu har de alltså kommit tillbaka och är fler.Jag har också tippat på torrhetsfläckar, åt rawfood tidigare med extremt lite fett + att man bor i Gbg.. .hemsk luft.Men nu gissar jag på att det kan vara stressfläckar då jag är extremt uppe i varv konstant, har inte haft en lugn stund sedan aug/sep-2012.På tors ska jag kolla upp det hos läkaren. Har aldrig haft liknande symptom och tror inte det har med lchf att göra, men vill kolla ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Möjligt att det är svamp med, men det brukar mer vara brunaktiga fläckar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted March 26, 2013 Author Share Posted March 26, 2013 Skickar in en bild så får ni se hur det ser ut: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 DSC_0003.jpgSkickar in en bild så får ni se hur det ser ut: Tycker mest det ser ut som torrutslag. Något du kan testa är olja/kräm med avocado t.ex, återfuktar & lugnar bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts