Jump to content

Kakao

Sniffe

Recommended Posts

Äter en del kakao och ser att när man kollar i olika nätbutiker finns det flera olika sorter med olika fetthalt. Pulver med 10-20% fetthalt och kakaonibs med runt 50% fetthalt. Är det någon större skillnad på mängden vitaminer och mineraler mellan de sorterna/produkterna?

On 6/2/2020 at 4:21 PM, iAnna said:

Nä ... vet bara att den naturliga fetthalten i kakao ligger runt 20 %.

Nja, det beror nog på vad man menar med "naturlig fetthalt". De rostade kakaobönor som jag köper från Zotter innehåller 54 g fett per 100 g bönor. Nibs är ju krossade kakaobönor  och borde ha samma fetthalt.  Den 100-procentiga choklad jag köper från olika håll har 53 - 55 procent fett enligt innehållsdeklarationen. Hur Kung Markatta bär sig åt för att få ner fetthalten på nibs till 24 % begriper jag inte.

ICAs ekologiska kakao har högre fetthalt än de flesta andra kakaopulver, 21 procent. Att kakaopulver har lägre fetthalt än den rostade bönan beror naturligtvis på att fett härsknar med tiden och därför får kakao längre "shelf life" ju mindre fett det innehåller. Detta är orsaken till att många "livsmedel" på butikshyllorna innehåller alldeles för lite fett för att vara nyttiga.

Beträffande att den naturliga fetthalten skulle vara  20 % så kan jag tänka mig att det gäller för bönorna när de tas ur kakaofrukterna. Då innehåller bönorna en hel del vatten, men tyvärr går de inte att lagra utan att torkas först.

Mitt svar på en ursprungliga frågan, om vitaminer och mineraler, är: Ät så lite bearbetad kakao som möjligt, alltså hela kakaobönor. Man kan utgå från att kakaopulvret har förlorat en del av mineraler och vitaminer när det separerades från fettet. Vill du göra drickchoklad som innehåller så mycket nyttigheter som möjligt, köp hundraprocentig choklad, lägg ett par bitar i lämpligt kärl, häll på hett vatten och använd en mixer för att få chokladen att lösa upp sig. Receptet har jag från Zotter, som tillverkar en särskild choklad för ändamålet.

• Thanks 1

6 timmar sedan, Borje sade:

Nja, det beror nog på vad man menar med "naturlig fetthalt". De rostade kakaobönor som jag köper från Zotter ...

Du har rätt. Det var kakaopulver jag menade. 🙂

Jag hittar inga rostade kakaobönor på Zotter🤔 Kan inte heller se någon innehållsförteckning på chokladkakorna ...

21 hours ago, iAnna said:

Jag hittar inga rostade kakaobönor på Zotter

Beans och nibs finns här. Om man klickar på en av påsarna och scrollar ner så hittar man en förteckning på ingående näringsämnen.

Beträffande chokladkakorna så har jag läst innehållsförteckningen på förpackningen. Men innehållsförteckningen för drickchokladråvaran Xocitto finns faktiskt här.

• Like 1

11 hours ago, Jamtlandstjej said:

raw  kakao på 11,6, fabrikat Rawpowder

Nackdelen med dessa kakaopulver med låg fetthalt är att de knappast är LCHF. Detta raw pulver har t.ex. 10 gram fett och 40 g kolhydrater per 100 g. Men man kan ju alltid laga till chokladen på LCHF-vis. Jag brukar lägga i en rejäl klick smör eller en matsked kokosolja tillsammans med kakaopulvret innan jag häller på hett vatten ochn mixar det hela. Det blir ganska gott och lite billigare än att utgå från hundraprocentig choklad.

• Like 1

11 timmar sedan, Borje sade:

Nackdelen med dessa kakaopulver med låg fetthalt är att de knappast är LCHF

Jag använder den bara när jag gör "fettbomber". 50 g smör, 1 msk kakao, ½ tsk lakritspulver och kokosflingor till lämplig konsistens. Nån enstaka gång gör jag fettchoklad med samma fördelning (minus kokosflingor), häller på hett vatten och mixar. 

• Like 2