Jump to content

EF

Recommended Posts

Min son som är 7 år har alltid varit stor (vägde över 4 kg vid födseln), han har liksom en grov kropp i sig men sedan ett par år börjar han bli väldigt mullig också. Han väger 47 kg och är 130 cm lång, har pösig mage, bröst och är rund över höfterna.

Skolsköterskan jublade inte vid hälsokontrollen i höstas kan jag säga.

Min 7-åring har två äldre syskon (12 och 14 år) och dom är och har alltid varit pinnsmala.
Vår yngsta har alltid ätit samma kost som sina syskon, dvs vanlig "Svensson kost" med mackor till kvällsfika etc.

Min man och jag är också överviktiga men det har kommit på senare år. Sedan årsskiftet har vi kört LCHF och gått ner drygt 10 kg var. Jag och mannen äter rätt strikt (bara salta jordnötter och bär ibland).

Vår yngsta son har dragit ner på godis och bullar etc. Det svåraste är mackorna.. Han får nu max 2 mackor per dag (Längtan eller hårdbröd). Han äter också pasta (dock inte ofta) och potatis. Vi märker inte så stor skillnad på vår son. Han har fortfarande runda höfter (mycket fett) och bröst. Tilläggas kan att han är ett aktivt barn och rör sig mycket, speciellt på sommaren med fotboll etc. Han äter heller inte mer än andra.

Jag undrar: hur strikt behöver vi vara? Om han inte kan sluta med mackor, kan vi baka samt köpa bröd utan gluten då? Lika med pasta. Eller blir det ingen skillnad då? Jag mår så dåligt för hans skull, han är världens gulligaste och snällaste kille och är än så länge inte mobbad eller så utan populär i sin klass. Men jag är rädd för hur det blir i framtiden då han redan nu säger att "man är snyggare när man är smal". 

Om det finns någon mer som också har/har haft ett överviktigt barn skulle jag uppskatta att få kontakt. 

/E

• Like 3

En fundering. Har pojken vid något tillfälle fått läkemedel, som ex antibiotikum, där vårdansvariga sedan "glömt" återställa mikrobiomet? Läkemedel kan orsaka rejäla rubbningar i tarmfloran där en effekt blir att utvinningen av energi från kosten ökar markant.
Då kan man hamna i en situation där 500 kalorier räcker för att öka i vikt, medan närstående kan äta 3000 kalorier och hålla sej smärta och smala.

• Like 3
  • Thanks 1

Jag vägde också väl över 4 för många många år sen. Tyvärr är det nog så att de fettceller man bildar inte försvinner, men man kan jobba på att hålla dem tomma. Viss mängd fett under huden behöver inte vara dåligt. 

Var förlossningen normal eller snitt? Vid snitt får man inte på sig de första bra bakterierna. 

Har det ett samband med förpuberteten, bröst kan tyda på hormonobalans. 

Insulin är nyckeln. Bröd höjer insulin som få andra saker inkl socker. Pålägg utan macka är bra. Typ salladsblad med smör, ost och skinka. 

• Like 2

9 timmar sedan, Katerina sade:

Jag tror att nyckeln ligger i utbildning.

Amen på det!

Det är så vi har gjort med barnen också. "Föreläsningar" vid middagsbordet. Efter ca ett halvår hade vi vunnit över dem (de var tonåringar då). 🥰

• Like 5
  • Boom 1

39 minuter sedan, iAnna sade:

Det är så vi har gjort med barnen också. "Föreläsningar" vid middagsbordet. Efter ca ett halvår hade vi vunnit över dem (de var tonåringar då)

Mina var lite äldre, (delvis ute ur huset) när ljuset gick upp för mej så det var kanske lättare, jag behövde inte så mycket "kämpa för att vinna", även om jag också har haft många föreläsningar.
Och jag fortsätter också att ha föreläsningar då jag har ett engagemang.
Men det var inte tvång, men det serveras inte heller nåt jag inte tycker är mat, med mina nutida mått.
Jag tror barnen är tacksamma idag, även om de kanske inte är lika radikala som jag.
Och de äter mestadels väldigt bra nu när de väljer helt själva, ibland kan jag till och med bli lite mästrad om det inte är tillräckligt bra 🙂

• Like 6

• 2 weeks later...
On 2020-06-19 at 06:34, MariaF sade:

Kämpar med barnens kost gör vi hela tiden...

Jag ser det som en vinst varje gång jag får mina yngsta syskon, 4 och 6, äta riktig mat, t ex ägg, bacon, köttbullar jag själv gjort, kokt broccoli osv, istället för mackor, godis, chips, glass eller vad det nu kan vara.

@EF Något som jag själv försöker tillämpa är att på något sätt dokumentera vad jag äter. T ex ta en bild eller skriva upp. I efterhand blir det lättare att se vad som förekommer ofta respektive sällan, minnet sviker lätt. När jag gjorde en sammanställning innan påsk 2019, då jag trodde mig ha ätit LCHF i ca 2 månader, kunde jag konstatera att jag ätit något sött varje eller varannan dag. Blev lite mörkrädd, men gav samtidigt motivation att låta bli sockret. Hur illa jag missbrukade proteinbar med pepparkakssmak har jag fortfarande inte vågat ta reda på.

En kompromiss skulle väl kunna vara att sött oavsett sort, bara får förekomma på lördagar? Bannlysa saft, ketchup, bullar m.m om det inte är lördag? Äta riktig mat resten av dagarna? Att detta kan gälla hela familjen? Lycka till!

• Like 4