Jump to content

Alternativ till solkräm...? och att stötta huden

morgonsol

Recommended Posts

Hej,

Vet inte om jag delat detta tidigare, men jag verkar tillhöra den delen av befolkingen som är mest solkänslig. Har nu under senvåren, främst april, drabbats av soleksem 1-2 gånger. Måste ha uppsikt om jag är ute i solen flera dagar i rad, speciellt om jag varit ute någon gång mellan kl 10-16. Har drabbats av soleksem ett par gånger tidigare också. Så om jag ska ta solkräm så är det 50+ som gäller. Men om det går att slippa det gör jag gärna det, har inte tillräckliga kunskaper i kemi för att tyda innehållslistan eller kunskaper i biokemi för hur huden faktiskt påverkas. Hur lyckas man med gradvis tillvänjning av huden? Vill inte vara dömd till att bara kunna vara ute i solen i 20 minuter i taget, utan arbeta ute i trädgården soliga dagar om jag så önskar. Eller att alltid ha långärmade tröjor, se till att nacken är täckt, då håret är uppsatt, och ha någon form av hatt på mig. Eller bara hålla sig i skuggan. Kan stundvis kännas orättvist att jag måste vara så försiktig hela tiden, medan min syster aldrig bränner sig utan blir brun som en pepparkaka. Vad gör ni för att försöka stötta hår och hud, så att den bl a ska kunna producera d-vitamin? 

• Like 2

Sedan jag började ta D-vitamin under september-maj har jag sluppit precis detta.
Blev alltid bara röd, fick soleksem och sedan flagade jag. Nu kan jag vara i solen utan problem.
Tror också att den fettrika kosten gör att D-vitaminet tas upp bättre i kroppen under sommaren.

• Like 2
  • Thanks 1

Om jag behöver solkräm, eller ska smörja barnen, håller jag mig till märken som jag känner är mer tillförlitliga även om jag förstås inte vet om de är jättebra. Helst håller jag mig i skuggan. Jag har inte märkt att D-vitamin gör skillnad som Sosmal gjort.

Denna som 4health skrivit om tycker jag funkar bra, även i Arizonas öken: https://4health.se/fler-tips-pa-naturligt-solskydd-och-marken

• Like 2
  • Thanks 1

Jag är en rätt soltålig brunett, så krävs att jag är helt omdömeslös i solen för att jag ska bli röd och bränna mig. Därför behöver jag oftast inget solskydd alls, annat än en keps eller hatt om jag är ute längre stunder för att undvika solsting. Däremot och precis som du, kan jag få problem med soleksem i början av sommaren. Jag får fula små utslag/prickar, trots att jag inte bränt mig. Har dock lärt mig att det beror på en kombination av värme och flottiga krämer(främst traditionell SPF) som blir som en stekpanna där hetta, fett och kemikalier puttrar ihop och irriterar den känsliga vårvinterhyn. 

Något som hjälpt mig mot just soleksem är Aloe Vera gel som lugnar huden. Har verkligen räddat mitt rödprickig ansiktet när jag varit utomlands. Numera undviker jag också vanliga feta SPF krämer eller dagcreme när jag ska ut i solen. Väljer hellre gelbaserade lätta hudprodukter och besväras inte längre av en massa röda utslag. Du kan också testa ett mineralbaserat solskydd, som visserligen är dyrt, men ger skydd utan en massa kemikalier&gifter och hormonstörande ingredienser.  

• Like 2
  • Thanks 1

LCHF är perfekt alternativ till solkräm i alla fall för mig. Mera fett, mera D-vitamin, inget socker = inget behov av solkräm. Numera skulle jag inte ens överväga att smörja in mig med en kemisk smörja som förstör min hud. Om huden blir torr efter solbadande så kan jag tänka mig smörja in den med ekologisk kokosolja från mataffären. Dock försöker jag att aldrig ligga och trycka i solen. Har slutat köpa dyra krämer eller solkrämer för länge sedan. Det är inte värt det.

Förra sommaren jobbade vi ute i trädgården och byggde staket ibland i full solsken och varken jag eller min man (som är rödlätt och har ljus hy) har bränt oss. Inte ens i närheten. Men vi har ätit LCHF nu i 6-7 år. 

• Like 3
  • Thanks 2

Jag är tacksam för alla svar och det går nog att gräva ganska mycket i detta ämne, bara att jag inte riktigt hinner eller orkar just nu.

Har även kikat på vad Martina J skrivit tidigare, hittade dels ett recept på solkräm, och min sammanfattning är att man ska undvika mat som vegitabiliska fetter, instabila fetter (annat än mättade?), nötter, mat med AGE t ex om stek lök, alkohol, kolhydrater, socker, stärkelse, gluten, tillsatser, spannmål, mejerier, choklad, socker, charkuterier. Kan nog ha blandat ihop vad som gäller för att öka hur väl kroppen hanterar sol respektive vad huden mår bra av i allmänhet. Kollagen hjälper. Man kan smörja in huden med kokosolja. Ketogen kost bestående av animaliska fetter och högvärdigt protein. Man kan reducera AGE i maten om man kokar istället. Ser att det finns flera skäl att se över vad jag äter om jag vill att huden ska må bra och se fin ut.

• Like 1

7 timmar sedan, morgonsol sade:

Kan stundvis kännas orättvist att jag måste vara så försiktig hela tiden

Livet är orättvist. Jag har vitiligo och har med åren insett att det är lättare att acceptera att man inte kan vara i solen hur som helst. Långärmat och stanna i skuggan gör dessutom att man slipper risken för hudcancer som har ökat de senaste decennierna. Gilla läget! 😎

• Like 2
  • Thanks 1

Jag bränner mig i princip aldrig numera. LCHF sen 2009 och hög dos D-vitamin september till april ( i år fortfarande, pga Covid-19) tror jag är en bidragande orsak till detta. Jag blir "rödbrun" i solen, men inte bränd. Dagen därpå är jag bara brun. Börjar tidigt, så snart solen kommer fram, med att vara ute med lite kläder på så att jag är "van" när värsta sommarvärmen kommer kan ju också spela in.

• Like 3
  • Thanks 1