Carolina Diaz Posted June 1, 2020 Share Posted June 1, 2020 Hej ... är helt nybörjare, Kan bekänna att jag är jättedålig på och hålla dieter och laga mat. Vill veta hur jag ska tänka och vad jag måste ta bort, när jag är GBP 2013, har IBS, laktosintolerant och nu hypoglykemi...Tack för hjälpen ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted June 4, 2020 Share Posted June 4, 2020 Välkommen till forumet! Grattis till insikten om att lägga om kosten är det som krävs för att vara frisk. Det svåraste är alltid att ta det första steget. Men som du säger så finns det dieter och dieter. Vissa är dummare än andra. Dessutom måste man alltid anpassa kosten till sina egna behov och förutsättningar. Dieter som fokuserar på kalorier och missar det faktum att kroppen behöver näring är inte värda att hålla. När man hittar ett sätt att äta på som ska stödja kroppen genom att ge den den näring den behöver så kan kroppen börja reparera det som är trasigt. Principen är ju att ge kroppen näring och låta bli att ge den näringslösa ersättningar som gör att kroppen måste jobba hårt för att rensa ut eländet. Man ska börja med att skaffa sig så mycket kunskap som möjligt om varför socker och snabba kolhydrater har en förmåga att göra oss sjuka samt om vilka matvaror som innehåller mest näring. När man har byggt upp en grund finns det mindre risk att man faller tillbaka i gamla vanor och anser att LCHF är bara en diet bland andra. Läs så mycket du bara kan här på forumet. Det finns även en del bra böcker i ämnet. Du hittar många tips här. Mig har det hjälpt att läsa framgångshistorier som finns här på forumet och även på de länkade sidorna. Man blir mycket inspirerad. En annan av de första stegen kan vara att ta bort all socker och snabba kolhydrater från skafferiet och kylen. Har man inte de hemma faller man inte för frestelsen att trycka i sig dem som man kanske gjorde förut. Man kan också låta bli att äta mellan måltiderna. Eftersom viktuppgången är hormonell så är det viktigt att hålla hormonet insulin så lågt som möjligt. Det uppnår man genom att låta bli socker och snabba kolhydrater men även genom att låta bli att fika och småäta mellan måltiderna. Testa att följa de veckomenyerna som finns här. Om man hår dåligt koll på vad man ska äta kan man börja där. Själv skulle jag ha valt bland de striktare menyerna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted June 4, 2020 Share Posted June 4, 2020 Hej och välkommen hit! Förvisso kan LCHF betraktas som en diet, men om du frågar mig så är det snarare ett steg mot en bättre hälsa. Det blir en första pusselbit i en bättre livsstil. Vad ska du börja med? Jag hade börjat att fokusera på en sak i taget, då det tar tid att få in nya vanor. Varför är det du söker dig till LCHF? Vad vill du åstadkomma? Min gissning är att det finns strul med magen och svajigt blodsocker i bagaget, men det kanske inte är det enda? Alla är dåliga på att laga mat i början. Kanske där du ska börja? T ex äta mat du lagat själv tre gånger om dagen. Och i möjligaste mån inte köpa hem och därmed äta processad mat. Inte äta något mellan frukost, lunch och middag. Kanske även dra ner på mejeriprodukter, undantaget smör? En "lchf-profil" som också är gbp-opererad är Jessica Nyholm, hon lägger upp en hel del recept men vissa av dem kanske är mer liberala? Lycka till! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 4, 2020 Share Posted June 4, 2020 Tänker att du kanske behöver besöka Anna Halléns sida? Hon har skrivit en del om GBP. https://www.annahallen.se/lchf-vid-gbp/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carolina Diaz Posted June 5, 2020 Author Share Posted June 5, 2020 16 timmar sedan, MariaF sade: Tänker att du kanske behöver besöka Anna Halléns sida? Hon har skrivit en del om GBP. https://www.annahallen.se/lchf-vid-gbp/ Tack , men det hjälpte mig inte så mycket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 5, 2020 Share Posted June 5, 2020 7 minuter sedan, Carolina Diaz sade: Tack , men det hjälpte mig inte så mycket Hmm...vilken typ av råd är det då du vill ha? Jag tyckte Annas tips och råd var väldigt tydliga. Både måltidsfördelning ( 5 om dan istället för 3) och förslag på innehåll av dessa måltider... IBS och hypoglycemi kommer att ordna sig med LCHF och laktosen får du se till att välja laktosfria alternativ så henne GBP-råd är nog de bästa! Givetvis får du anpassa om det är något särskilt som du vet att DU reagerar på när det gäller din IBS. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 5, 2020 Share Posted June 5, 2020 Ok... Sökte du runt på hennes sida? Hon är en av de få så skriver om detta, vad jag vet, så om du inte hittar något användbart där behöver du nog specificera vad du behöver hjälp med? Jag menar, mejerier går ju bort, det behöver du inte hjälp med att reda ut. Du kan följa allmänna råd runt IBS som vi skrivit om många gånger här i trådarna (och det finns en hel del hos Anna Sparre, 4health.se) men också fokusera på liten volym med näringstät mat. Inälvsmat, t ex. En del gröna blad för fibrer och folat (B9) är också bra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 5, 2020 Share Posted June 5, 2020 Hursomhelst...allt som innehåller socker måste bort...allt! (utom precis just när du har problem med hypoglykemi och det är något du bör mäta med blodsockermätare) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 5, 2020 Share Posted June 5, 2020 Har du två trådar med samma frågor? Det verkar så... @Peter B kanske kan slå ihop dem så du får info samlat?Wov, jag kunde. /Peter 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 8, 2020 Share Posted June 8, 2020 On 2020-06-01 at 19:47, Carolina Diaz sade: Hej ... är helt nybörjare, Kan bekänna att jag är jättedålig på och hålla dieter och laga mat. Vill veta hur jag ska tänka och vad jag måste ta bort, när jag är GBP 2013, har IBS, laktosintolerant och nu hypoglykemi...Tack för hjälpen ! Gott så långt, jag har ännu inte behövt GBS.. och jag hoppas att slippa sådant! Hur som helst efter en GBP, det är då man skall ta tag i det,matlagning/näringslära/macro/micro/nutrienter samt spårrämnen!4 Dvs hade man vetat det innan så kunde man kanske struntat i GBP? Såå nu efter GBP så är det dags att ta tag i problemet.. dvs jag tror för inte enda sekund.. att det var din tunntarm som utgjorde ett problem? Iallafall så jag oxå laktosintolerant.. trots att jag är uppvuxen på bondgård, med färsk mjolk från korna..det är lite av en myt att vi levde utav mjölk! Var mer potatis ägg och gris.. samt mor Märtas sirapsilmpa, med smör och ost friköpt från mejeriet! Hur som helst.. min favorätt är hur som helst Mor Märtas Kalopps..en gammal älg kokad i flera tiimmar för att bli mör..så det man vara en av orsakerna till att jag håller fast vid Lagerblad? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts