MariaF

Vart tar fettet vägen?

Recommended Posts

Snubblade över denna riktigt roliga och intressanta matematiska genomgång av vart fettet tar vägen när man går ner i vikt. Han nämner att man måste låta hormonerna låsa upp bindningarna för att komma åt fettet även om jag inte håller med om slutsatsen (eat less, move more - and keep breathing). 

Hur är det, vet ni vart fettet tar vägen?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har nog rätt tyvärr. 

"Man måste andas ut fettet. Det finns inget annat sätt att göra det på, såvida man inte skär loss det eller suger ut det. När man springer andas man mer, när man sitter framför datorn andas man mindre."  

"Enligt Daltons lag för partialtryck kan utandningsluften innehålla högst 4,4 % koldioxid. Eftersom en vanlig utandning är på ca 500 ml, rymmer den luften maximalt 22 ml koldioxid. Densiteten på koldioxid är 1,98 g/liter, vilket ger en vikt på 0,04 gram koldioxid per utandning. Eftersom vi andas i snitt 9-14 gånger per minut och lite mindre på natten, andas vi ungefär 17 000 gånger på ett dygn. 17 000 utandningar à 0,04 gram ger 680 gram koldioxid, varav 12/44 är kol och det ger 185 gram kol. Det är ganska exakt så mycket kol vi äter i form av kolhydrater, fett och protein på en dag. För att gå ner i vikt måste vi minska antalet kolatomer som vi lagrar i kroppen och det kan man bara göra genom att äta färre kolatomer eller andas ut fler kolatomer."

"Sanningen är att du andas ut det det allra mesta av de kilon du tappar. Majoriteten av fettet omvandlas nämligen till koldioxid som du andas ut via lungorna. En mindre del omvandlas till vatten som kommer ut som urin eller svett. Av fem tappade kilon kommer du andas ut cirka fyra av dem, resten kissar eller svettas du ut."

Hjärnfysik - en blogg om hjärnan och löpning Hjärnfysik - en blogg om hjärnan och löpning

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Tureborgaren sade:

Han har nog rätt tyvärr.

Tyvärr? Det är väl jättebra? Vatten och koldioxid ingår i kretsloppet. Eller menar du att han har rätt i "ät mindre, rör dig mer"?

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Ät mindre ..." Då får man tänka till kring vad kroppen använder de kolatomer vi äter till. Kolatomer från kolhydrater blir blodglukos och det används som energi eller lagras för energi. Fett däremot har mängder av andra funktioner. Om man äter högfett, hur stor del av fettet går till energitillverkning? 

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Erik 2 sade:

Om man äter högfett, hur stor del av fettet går till energitillverkning?

Det vi inte lagrar in eller andas ut...? :P

• Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får erkänna att jag inte lyssnade mer än cirka 30 sekunder!

Ialafall högfett, det är fortfarande högt E% fett!

Oså till vanlig näringslära,, dvs våra kroppar tenderar att kräva en del sk kallade kalorier, det är här en del av problemen verka uppkomma?

Låt oss säga att våra kroppar behöver cirka 2000 Kcal per dag i snitt.. mayby 2500 Kcal för en man som jobbar fysisiskt, han kan vara ung och får ta de jobben, fysiskt lite mer anstränande!

Låt oss på det säga att hans framtida fru /jobbar /fått sin utbildning som undersköterska..eller i värsta fall inom hemvården!

Sååå to that, kalorierna finns där hur som helst.. iallafall om, man äter mat, likaså om man bantar och inte äter mat!

To that, varför kan vi inte sluta äta mat, ja vi blir hungriga, då söker vi något att äta!

End to that, vad är det som gör att vi fortförande av en slump överlevt some art.. mostly because genetics!

Iallafall.. what ever, jag har lästen del på PUBmed ochlite här och dår, dvs kalorierna är främst Atwaterfaktorer, dont bother de är likaförbanat kalorier!

Sååå kommer vi lite osökt in på Homeostas, dvs vad som regelerar vad!

Vadå, får man inte äta vad man vill, det får  man men det får således även konsekvenser beroende på vad man äter!

Sååå till sist var tar fettet vägen, man förbränner det!

Grejen är fortfarande, kalorierna finns där hur som helst.. HF innebär att man ändrat bytt ut kalorier från glukos till fett, det tenderar att bli färre måltider per dag... en himla massa gröna blad/andra grönsaker på tallriken!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Zepp sade:

Låt oss på det säga att hans framtida fru /jobbar /fått sin utbildning som undersköterska..eller i värsta fall inom hemvården!

Nej... du kollade inte mer än 30s nej... 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-06-07 at 13:57, MariaF sade:

Tyvärr? Det är väl jättebra? Vatten och koldioxid ingår i kretsloppet. Eller menar du att han har rätt i "ät mindre, rör dig mer"?

Det senare... 🤓

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Erkänner..inte mer än max 30 s!

Så bara för din skull stod jag ut..antagligen 2 minuter, dvs då tröttnade jag,en massa grejer duochjag redan vet,när skall han avslöja hur fett försvinner  ur kroppen ?

Erkänner.. säg gärna att han komplicerar det hela än  vad  jag brukar göra..snälla?

Och på det..fett försvinner i form av förbrukade kalorier....ieah, someone   need  to check the calories?

Hur som helst... framföralt på det här forumet, det  räcker inte alltid utan vissa kan även behöva kolla  upp sin homeostas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vad är en kalori? Hur ser den molekylen ut? Jag har undrat så länge. Ingen verkar veta. 

• Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Erik 2 sade:

Men vad är en kalori? Hur ser den molekylen ut? Jag har undrat så länge. Ingen verkar veta. 

Du snubblar nu på den stora fråga.. det är en Atwator faktor!

Dvs  jag har iallaafall litta koll.. dvs det fans  en gubbe i forntiden..dvs på 1900talet som kollade  upp det hela, han heter  Atwater for surename!

Sååå efter det så är det  som så...det heter inte längre kalorier utan Atwater faktorer..iallal så har alla trots det framhärdat att kalla alla Atwater  faktorer för kalorier!!

Då kommer  vi lite osökt in på något som benäms som macronuitriener de benäms maco iomed att de kan bidra med  sk Atwaterfaktorer.. dvs sådant som kan  användas  för energi/ATP/ADH/AD? whatever dina celler behöver i form  av kalorier!

Då kommer vi lite osökti  in på litta andra kalorier, dvs typ  bensin eller  Diesel..de är F''ing  bra för att de innehåller en massa kalorier.. dont try this at home!

Summa summarum..du är ingen bil eller traktor?

Meddela mig och forumet utifall du är en traktor.. gissa att du träffat en bondgrabb,vi hade även traktorer som gick på fotogen!

Nu går vi till slut  tillbaka till de sk Atwaterfaktorerna.. du får tro mig eller ej.. men han mätta vad  man fick i sig iform av  mat, alla kalorierna däri vilka man kissade och sket ut!

Därav, 9,4,4..avrundat för de ´víktigaste macronutrienerna,, den fjärde  dvs alkohol får cirka 7Kcal/gram!

http://www.fao.org/3/Y5022E/y5022e04.htm

Hur som helst..alla Atwaterfaktorer fungera på lite olika sätt i kroppen!

Den viktigaste grejen  är nog att skilja protein  från fett och kolhydrater, där protein  främst agerar som  byggsten medan fett och kolhydrater främst utgör energi.. sk kaloier/dvs de är utbuýtbara..vilket inte  protein  är!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde.. molekylen heter Acetyl -CoA!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Acetyl-CoA

Eller i senare steg även Oxalätiksyra!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oxalättiksyra

Frågor på det?7

Dvs gör inte det.. Attwater kollade mätte  både intag, bajs samt  urin..oså rundade han/de av allt till 9,4,4!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Zepp sade:

Erkänner.. säg gärna att han komplicerar det hela än  vad  jag brukar göra..snälla?

Han komplicerade det inte alls. Han höll en rätt skojig föreläsning, möjligen mer med syfte att roa och fylla ut tiden än bara berätta svaret för visst hade han kunnat gå rakt på pudelns kärna. Det var därför jag länkade, jag tyckte den var lite kul. 
Men det var gulligt av dig att du offrade ett par minuter för min skull även om ditt inlägg blev lite off topic. Men så funkar trådarna, helt ok!  :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande kalorilära. 

Så för att göra Acetyl CoA behövs kolatomer. Enligt wikip länken behövs 2 kol per Acetyl CoA. Glukos har 6 kol att donera. Fettsyror kan ha allt från 4 till 24 (kanske mer) beroende på. 

Men om vi tänker att vi äter en viss samma mängd kolatomer som glukos ena dagen och som fett andra dagen hur många kolatomer blir Acetyl CoA dag ett och dag två, allt annat lika ? Vad jag är ute efter är om kroppen använder fettsyror och deras kol inte bara till energi utan även till annat varpå det skulle bli färre kol till Acetyl CoA vid högt fettintag. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återigen en liten söt förenkling som skapar mer förvirring än något annat. Det är skolkemi han pratar om, organisk förenklad kemi. Det är bara en pusselbit i den stora frågan: Hur får jag mina fettförråd att omvandlas till koldioxid och vatten? Det är klart att de omvandlas till det men HUR och under vilka förutsättningar? Vilken metod ska jag använda? Springa mer och äta mindre är inte tillräckligt som en metodbeskrivning helt enkelt. Inte undra på att det första frågan han får är: "Hur kan jag andas mer?" Den frågan är både helt dum och helt naturlig när man ser hur många kg av fett som kommer ut i from av CO2. Men den är total irrelevant medan ketos är relevant.

Jag kan väl säga att när man använder en fungerande metod och till exempel fastar så behöver man inte medvetet andas mer eller springa mer - man går ner i fettvikt ändå. :) Däremot hur man får en fasterutin att fungera och kännas behaglig är helt annan sak och kräver mer kunskap än att veta att fettet förvandlas till CO2 och H2O.

Kul föreläsning. Han kan konsten att roa. Men om man vill gå ner i vikt så finns det ingenting i den filmen att hämta. Ät mindre och spring mer har rekommenderats till höger och vänster men har inte hjälpt. Det är helt enkelt för ospecificerat som metod. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Katerina sade:

Men om man vill gå ner i vikt så finns det ingenting i den filmen att hämta.

Nej, det har du rätt i! Däremot tror jag inte alla vet vad fettet ombildas till när energin utvinns. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-06-08 at 20:16, MariaF sade:

Nu bara för att du var snäll mot mig så offrade jag cirka 21 minuter på att lyssna på föredraget tills det var slut!

Över huvudtaget inget nytt som du och jag inte visste,. främst kemi.

Iallafall så var han en bra föredragshållare!

Oså slutade han efter kemilektionen med, eat less and run more!

Jag köper det rakt av, det är principen.. i realiteten är det inte lika enkelt iomed att det är en Tautologi!

Så bara för att newbies skall begripa vad en Tautologi är så nämner jag det klassiska exemplet, man vill nå nordpolen.. lätt som en plätt köp en kompass, följ den.. förr eller senare når man Nordpolen!

Alla vettiga människor fattar att det är betydligt mer komplicerat.. iallafall så antyder det faktum att är ett fåtal personer som faktiskt nått Nordpolen., stora delar iallafall rätt många som  har försökt har dött i sina försök!

Det omTautologier.. dvs främst eat less and run more.. dvs Tautologier lär oss självklarheter, men inga andra grejer som  vi skulle kunna ha nytta utav!

Grejen är att vi redan vet självklarheterna, det är resten vi inte vet/famlar efter!

Inte ens LCHF/Paleo/Maffe ens ihop förklarar allt för alla.. att alla inte ens begriiper vad vi famlar efter.. att vi oxå famlar oss fram?

Hur som helst, vi håller inte fast vid Tautologier, vi ger handfasta råd om vi kan och orkar, om hur LCHF är tänkt att fungera, men vi lovar inte att det är lösningen på allas problem, för det är främst anpassat för att lösa metabolt syndrom! Vilket är en  allvarlig Pandemi som drar över landet!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När näringsämnen som fria fettsyror, protein och glukos förbränns skapas energi i form av ATP. Förbränningsprodukterna
koldioxid och vatten försvinner så småningom ur kroppen genom utandning och svettning. 

Det är galet att säga att man andas ut fett och kolhydrater, däremot förbränningsprodukterna. Om man eldar i en öppen spis
är det inte vedträna som försvinner genom skorstenen. Vid bilkörning går inte bensinen ut genom avgasröret.

Gemensamt är att ämnen förbränns för att skapa energi, och de förbränningsprodukter som bildas tar ju vägen någonstans,
t.ex att människan andas ut koldioxid och en del vatten + vatten genom svettning.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äta mindre för att gå ner i vikt fungerar, om man äter sådant, som INTE gör att man lagrar energin i fetvävnaden. Men röra sig mer för att gå ner i vikt är väl inte I något avseende vettigt, om man är nöjd med hur mycket man rör sig. Då är det betydligt bättre ,  att använda den överflödiga lagrade energin, så att man går ned till den vikt man eftersträvar..

Om det är någon, som absolut vill röra sig mer, då kan det vara lösningen.  Under förutsättning att man äter rätt sorts mat. Men  alla på den här sidan vet redan hur man skall äta.

PS. Om man har någon slags beroende problematik, som gör att man äter onyttig mat, då är det den saken man skall ta tag i.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-06-08 at 22:08, Erik 2 sade:

En kalori är väl inte konstigare än ett kilo eller en meter? En måttenhet? 🤓

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå att gå ned i vikt (och tidigare tankar i forumet kring Vad mättar den feta? )

De senaste veckorna har jag på allvar anammat dr Ted Naimans koncept att prioritera protein och hålla nere på fett och kolhydrater: Low Energy Diet. Detta  i kombination med fasta 4:3.

(Det har varit en lång väg till proteinet som bas. Jag gillar grönsaker, och särskilt rotfrukter.)

Jag har tidigare fastat med 4:3 och upplevde jag att jag "åt i kapp" lite på ät-dagarna. Alltså satte i mig mer energi än ett dagsbehov. Så har inte skett nu när jag satsat på proteinet. Nu blir jag tvärmätt på under dagsbehovet av energi på ätardagarna. Dessutom är jag noll hungrig på faste-dagarna, vilket är mycket bekvämt!

Den gången tog det fyra veckor innan jag gick ned fyra kilo på vågen. Nu har jag gått ned fem kilo på två veckor. Känner mig dessutom piggare och  mer tillfreds än på bra lång tid. Går omkring med en grundkänsla av att livet är "småtrevligt" (vilket definitivt inte JAG...). 🤓

Jag har vardagsmotionerat med promenader, 6-10 km per dag (då ingår allt som jag går under en arbetsdag - jobbar på sjukhus) och bannlyst hissen på jobbet. Jag tror att jag har andats som vanligt... 🤪

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
44 minutes ago, Tureborgaren said:

Jo men man går väl inte upp och ner i vikt av en måttenhet eller vad kroppen gör med den ?

• Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SUGAR is ADDICTIVE

Sugar 
—> Spikes dopamine and sugar levels 
—> dopamine & sugar crash
—> sugar cravings to get the “high”
—> hijacked brain signaling 
—> constant sugar cravings 

DROP THE SUGAR and LOSE THE CRAVINGS

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och vart tar sockret vägen..? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-06-14 at 07:43, Tureborgaren sade:

Litta konstigare är det.. iomed att de faktiskt är Atwaterfaktorer.

'Dvs de varierar, mellan generella Atwaterfaktorer och speciella Atwaterfakorer, dvs du har rätt, det är typ genomsnitt som spelar mest roll.

http://www.fao.org/3/Y5022E/y5022e04.htm

Its a role of thumb!

Funkar för alla!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-06-14 at 14:43, MariaF sade:

Det är min personliga erfarenhet att man kan äta mer mat med högre energiinnehåll om man äter rätt saker; dvs kolhydratfattig mat. Det betyder att olika saker händer i kroppen vid nedbrytning av olika födoämnen. 
Problemet tror jag är att kroppen jobbar biokemiskt medan begreppet energi är definierat av fysiker. Man pratar olika språk och för att förenkla slänger vi oss med uttryck som att vi blir feta av för mycket energi istället för att diskutera den biokemiska aspekten av fettinlagring och annan nedbrytning av födan. 

Mm.. prexis, det är vad som händer i kroppen som spelar mer roll än att räkna kalorier.

Dvs jag skulle säga, man får lov att äta högkaloriföda.. iallafall vettig sådan med protein och fett.. oså på det kopiösa mängder gröna blad, en hel del andra grönsaker gärna med en vinigrett baserad på olivolja.

Iallafall i den bästa utav världar, (LCHF-världen) så inträffar det ibland att man de fakto äter färre kalorier, iallafall om man är överviktig/diabetiker/insulinresistent.

Det handlar om gener och homeostas.. tada gener gör att vi är Homo Sapiens Sapien.. likaså homeostasen och därmed energiregleringen i kroppen.

På det kommer social kontext, ekonomi, reklam och att matvarubutikerna främst säljer skitmat.. vi är genetiskt anpassade för att finna vår föda i skogen på savannen.. ät allt som går att äta när det finns.. det funkar inte alltid i en modern kontext!

Hur som helst så får man enligt mig räkna kalorier, för att kolla  rimligheten  i sitt matintag.

Iomed att vi är genetiskt lika och att våra kroppar tenderar att behöva cirka samma mängd kalorier vid ungefär samma vikt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Zepp sade:

Hur som helst så får man enligt mig räkna kalorier, för att kolla  rimligheten  i sitt matintag.

😘  

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan, MariaF sade:

Kalorier är små djur som bor i garderoben och syr in kläderna på nätterna.

Jag visste att förr eller senare kommer någon att berätta för mig vad kalorier är för något. Tack MariaF.

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, Zepp sade:

Iomed att vi är genetiskt lika och att våra kroppar tenderar att behöva cirka samma mängd kalorier vid ungefär samma vikt

Fast det där är lite spännande för det kan skilja sig väldigt mycket beroende på kön och aktivitetsnivå. Och så då det beror på var de små krypen kommer från.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste senast idag om en studie som konstaterar att mat påverkar människor på ett individuellt sätt, till och med om de är identiska tvillingar.  Axplock av resultat nedan:

"PREDICT-1 involverade mer än 1 000 vuxna (inklusive hundratals par tvillingar) som kontinuerligt övervakades under två veckor för att upptäcka hur de reagerade på olika livsmedel.

Det första vi märkte var den stora variationen i individuellt insulin, blodsocker och blodfettrespons på samma måltider, även för identiska tvillingar. Till exempel kan en tvilling ha hälsosamma svar på att äta kolhydrater men inte fett, medan den andra tvillingen är motsatsen. 

Vi upptäckte också att tidpunkten för måltiderna påverkar näringsresponsen på ett personligt sätt. Samma måltid vid frukosten orsakade en annan respons hos vissa människor när de åts till lunch. Men hos andra var det ingen skillnad.

En annan överraskning var att sammansättningen av måltiden när det gäller kalorier, fett, kolhydrater, proteiner och fiber (makronäringsämnen eller ”makro”) också hade en mycket individuell effekt på näringsresponsen. Vissa människor hanterar kolhydrater bättre än fett, till exempel, medan andra har motsatt respons. 

Trots den stora variationen mellan deltagarna var varje persons svar på identiska måltider som ätits vid samma tidpunkter på olika dagar påfallande konsekvent. Detta gör det möjligt att förutsäga hur någon kan reagera på någon mat baserat på kunskap om deras underliggande ämnesomsättning."

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, MariaF sade:

Fast det där är lite spännande för det kan skilja sig väldigt mycket beroende på kön och aktivitetsnivå. Och så då det beror på var de små krypen kommer från.

Min teori är att de små djuren är känsliga för svett och annat som utsöndras vid fysisk ansträngning, även spår av det efter en tvätt????

Kön och aktivitetsnivå är två parametrar, av åtminstone hundra!

Oså till något annat..  i dag har jag besök av mitt lokala rådjur, hon ligger på min gräsmatta och verkar idisla, ser inte skymten av några kid, de kan ligga i buskarna?

Har redan konstaterat att hon varit på mitt fågelbord, med solrosfrön, för det står på sniskan!

Iallafall vill man ha en perfekt trädgård, då får man jobba lite/rätt mycket faktiskt, och då är inte rådjuren det värsta problemet, utan det är min mors växter som ligger risigt till.

Dvs hon var här före mig/hennes mor eller farmor/mormor iallafall.

Nu reser hon sig och går fram till fågelbordet, jag knackar lite lätt på fönstret, ge iallafall f*n i min mors växter!

Då går hon bort och ur det höga gräset,då kommer hennes kid, som vill dia!

Nu går bägge till en annan tomt, med mer träd!

Magical mysterius happening!!!

Hur som helst, ser inte henne mer.. iallafall så verkar rådjur veta vad de skall äta.. antar att solrosfröerna kan betraktas som godis.. extra kalorier när man diar?

Oså tebacks till Homo Sapiens Sapiens, vi vet inte vad vi skall äta?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan, Tureborgaren sade:

Trots den stora variationen mellan deltagarna var varje persons svar på identiska måltider som ätits vid samma tidpunkter på olika dagar påfallande konsekvent. 

Mysterial , magic.. kanske inte så?

WTF får man inte äta vad man vill.. hur ofta man vill?

Man får så klart göra detta i ett fritt land, därmed inte sagt att det är i linje med att vara av arten Homo Sapiens Sapiens och ha hälsan!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Detta gör det möjligt att förutsäga hur någon kan reagera på någon mat baserat på kunskap om deras underliggande ämnesomsättning."

Spännande! Detta påminner om det Ben Lynch skriver om i sin bok om epigenitik (Dirty Genes), dvs att jobba MED sina gener/genvariationer istället för EMOT dem. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många kalorier behövs för att hålla kroppen varm?

Många får ökad kroppstemperatur när de går över till högfett-kost. Därför är det möjligt att gå ner i vikt även för de som är stillasittande. Efter 30 kg viktnedgång klarar kroppen av att motionera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dr Naimans perspektiv "Problemet med kalorier"

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-06-20 at 02:52, Jan Andersson sade:

Många får ökad kroppstemperatur när de går över till högfett-kost.

Jo, det är ju det som är insulinhypotesen; Ligger insulinet högt och energiintaget strypts så reglerar ämnesomsättningen ner och vice versa. Termodynamikens första lag gäller även här. Det är ju pga den vi gått vilse och tror att det bara handlar om kalorier.

Välkommen till forumet, förresten! :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-06-14 at 08:06, Tureborgaren sade:

Apropå att gå ned i vikt (och tidigare tankar i forumet kring Vad mättar den feta? )

De senaste veckorna har jag på allvar anammat dr Ted Naimans koncept att prioritera protein och hålla nere på fett och kolhydrater: Low Energy Diet. Detta  i kombination med fasta 4:3.

(Det har varit en lång väg till proteinet som bas. Jag gillar grönsaker, och särskilt rotfrukter.)

Jag har tidigare fastat med 4:3 och upplevde jag att jag "åt i kapp" lite på ät-dagarna. Alltså satte i mig mer energi än ett dagsbehov. Så har inte skett nu när jag satsat på proteinet. Nu blir jag tvärmätt på under dagsbehovet av energi på ätardagarna. Dessutom är jag noll hungrig på faste-dagarna, vilket är mycket bekvämt!

Den gången tog det fyra veckor innan jag gick ned fyra kilo på vågen. Nu har jag gått ned fem kilo på två veckor. Känner mig dessutom piggare och  mer tillfreds än på bra lång tid. Går omkring med en grundkänsla av att livet är "småtrevligt" (vilket definitivt inte JAG...). 🤓

Jag har vardagsmotionerat med promenader, 6-10 km per dag (då ingår allt som jag går under en arbetsdag - jobbar på sjukhus) och bannlyst hissen på jobbet. Jag tror att jag har andats som vanligt... 🤪

Jag blev så glad när jag läste detta. Beskriver mycket bra mina egna förändringar och slutsatser. Skillnaden är bara att min fasta 4:3 innebär 3 dagas kontinuerlig fasta. Det blir circus 84 timmars fasta i sträck och sedan 4 ätdagar. Jag äter också mest protein i form av kött, fisk, inälvor osv. Så länge jag håller mig till mitt kött så känns fastan som ingenting, ingen ansträngning, ingen uppoffring, bara en befrielse av kropp och själ. Men det tog några veckor och månader att komma dit. Ungefär som att träna en muskel.

Tillbaka till ämnet. Det han beskriver i sin video är egentligen den normala processen av andning som våra celler ägnar sig åt. De tar ketoner eller glukos och producerar CO2 och vatten - andning med andra ord. Fruktosen däremot enligt vad Robert Lustig har berättat på Low Carb konferensen i Denver i år har en otrevlig egenhet att programmera om våra celler till att starta en tillväxt, cancertillväxt och då istället för andning sker en fermentering.

Våra celler förbrukar glukosen först. Om man äter kolhydrater så spjälkas dem till glukos och glukosen används först. Sedan tömmer man glykogenet i muskeldepåer. Sedan går kroppen över till fettet då insulinet har gått ner. Eller som Jason Fung uttrycker sig går man ner i källaren och hämtar det som finns i frysboxen eftersom kylen är tom. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg