Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej, jag är en 65-årig man med 53-årig hustru som har diabetes-2 sedan ett antal år. Hustrun har tagit 2 metformin dagligen i flera år. Problem med triglycerider, sista provet visade 5.0.

Hustrun började med strikt LCHF 10/4-20 och jag ungefär en vecka senare. 

Min resa: Är 178 lång och vägde 72-73 kg. Kände att det börjat strama åt sedan en tid tillbaka. Vi köpte en TG-mätare och den visade 10/4  2.1 (+- 0.1 enligt fabrikanten).

3/5: TG=1.9. Så efter ca 2 veckors strikt LCH hade värdet knappast gått ner. Jag springer ca 3-4 mil i veckan uppdelat på 2-3 pass. Löpningen började bli seg och jag såg

att tempot gick ner.

16/5: TG=1.1. Så där ja! 

31/5: vikt 67.5 kg. Nere på samma vikt som då jag maratontränade för mer än 5 år sedan. Känns bra att kunna ha en kostym i storlek 48 slim fit.

6/6: TG=0.9. Nu kommer jag nog inte mkt längre. Eenfeldt ligger ju på ca 0.7. Vikten kommer nog att rasa max 1 kg till. 

Trivs med det mesta, åt mkt ris innan. Tänker inte på kolhydrater längre, osv.

Ok det var min solskenshistoria. Dock är tempot på löpningen 40 s/km långsammare. Kanske bättre till hösten.

Frugans resa:

TG på vårdcentral: 5.0 före 10/4. I klimakteriet sedan ett par år, vallningar mm. Vi hjälptes åt att kolla kolhydratinnehåll på allt. Kan med fog påstå att vi låg på max 20g/dag.

Ketostix visade på normal ketos redan efter några dagar på bägge. Hustrun märkte undan för undan hur vikten minskade.

16/5: TG=0.9. Från 5 till 0.9 på 6 veckor!!! Låt vara att värdet 5 är mätt på vårdcentralen och 0.9 med vår egen mätare. Sedan 10/4 har hon minskat metformin till en om dagen.

6/6: TG=1.2. Ungefär inom felmarginalen. Hon tycker dock att hon börjat gå upp i vikt igen trots samma kost. Hennes ketos visade på ca 0.5.  Blodsocker på morgonen: 8.7

Frågor:

Borde inte viktnedgången ha fortsatt (hon vill inte väga sig men känner att det gått upp lite)?

Varför är blodsockret 8.7 på morgonen innan frukost?

Ska hon öka eller minska metforminintaget?

Beror allt detta på hennes klimakteriebesvär?

Redigerad av malmberg
fel datum
  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Välkommen hit och grattis till fantastiska resultat! :)

Om blodsockervärdet efter frukosten sjunker och ligger väl under 7 under huvuddelen av dagen så gör morgonvärdet inte så mycket. Du kan se det som ett tecken på att det finns ett underliggande problem men så länge man håller sig till en strikt LCHF-kost så håller du det i schack. :)  Om värdet i huvudsak ligger under 7 behöver hon antagligen inte justera Metforminet...men givetvis ska hon diskutera detta med sin läkare.

(Kroppen startar dagen automatiskt med att skicka en liten glukosdusch in i blodet även om du inte äter något och hos en diabetiker leder det till förhöjda värden på morgonen/förmiddag )

Viktnedgång på LCHF kan fungera ganska individuellt och det har skrivits spaltmil om detta på forumet. 😉  Det kommer säkert några som fyller på med synpunkter om det. :)

• Gilla 3
Länk till inlägg
14 minuter sedan, malmberg sade:

Ja. Eller i alla fall mycket av det. Viktminskning är hormonell, insulin är ett hormon, östrogen är ett hormon, de hänger ihop i ett jättesystem. Nu har ni inte hållit på så länge så en del omställningar är säkert inte klara. Använder din fru några preparat mot klimakteriebesvär (receptbelagda och/eller receptfria)? Var i klimakteriefasen är hon? Passerat menopaus (slutat menstruera)?

• Gilla 5
Länk till inlägg

Tråden börjar bli lång men innehåller en del erfarenheter av just svårigheter med vikten och klimakteriet (står där själv just nu):

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tack. Ska kolla det.

Kan det ha något med hennes bakgrund att göra? Hon är nepales och där äter man i princip inte mjölkprodukter.

Hon dricker nu kaffe med en skvätt vispgrädde, tar fet creme fraiche och keso. Dock allt inom 20 g kolhydrater/dag.

Västerbottenost med smör=0 kolhydrater men 25 % protein. Kaseinproblem?

.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Mejerier i sig ställer till det för väldigt många. Det är kaseinet, mjölkproteinet, som är problemet. De flesta klarar smör för proteinhalten är låg. Äter hon soja? Det används mycket i Asien för att lindra just vallningar men ställer också till det så att det lilla riktiga östrogen som finns inte kan verka som det ska. Man kan också, efter man passerat menopaus lägga till progesteron (om man inte använder nåt syntetiskt gestagen som vad de än hävdar INTE är samma sak) med låg dos (tex Matriarch 20 från moodmama.se) med en pump morgon och kväll för att på det viset få det lilla östrogen som finns att verka mer effektivt. 

• Gilla 4
Länk till inlägg
On 2020-06-05 at 09:42, malmberg sade:

Hej, jag är en 65-årig man med 53-årig hustru som har diabetes-2 sedan ett antal år. Hustrun har tagit 2 metformin dagligen i flera år. Problem med triglycerider, sista provet visade 5.0.

Hustrun började med strikt LCHF 10/4-20 och jag ungefär en vecka senare. 

Min resa: Är 178 lång och vägde 72-73 kg. Kände att det börjat strama åt sedan en tid tillbaka. Vi köpte en TG-mätare och den visade 10/4  2.1 (+- 0.1 enligt fabrikanten).

3/5: TG=1.9. Så efter ca 2 veckors strikt LCH hade värdet knappast gått ner. Jag springer ca 3-4 mil i veckan uppdelat på 2-3 pass. Löpningen började bli seg och jag såg

att tempot gick ner.

16/5: TG=1.1. Så där ja! 

31/5: vikt 67.5 kg. Nere på samma vikt som då jag maratontränade för mer än 5 år sedan. Känns bra att kunna ha en kostym i storlek 48 slim fit.

6/6: TG=0.9. Nu kommer jag nog inte mkt längre. Eenfeldt ligger ju på ca 0.7. Vikten kommer nog att rasa max 1 kg till. 

Trivs med det mesta, åt mkt ris innan. Tänker inte på kolhydrater längre, osv.

Ok det var min solskenshistoria. Dock är tempot på löpningen 40 s/km långsammare. Kanske bättre till hösten.

Frugans resa:

TG på vårdcentral: 5.0 före 10/4. I klimakteriet sedan ett par år, vallningar mm. Vi hjälptes åt att kolla kolhydratinnehåll på allt. Kan med fog påstå att vi låg på max 20g/dag.

Ketostix visade på normal ketos redan efter några dagar på bägge. Hustrun märkte undan för undan hur vikten minskade.

16/5: TG=0.9. Från 5 till 0.9 på 6 veckor!!! Låt vara att värdet 5 är mätt på vårdcentralen och 0.9 med vår egen mätare. Sedan 10/4 har hon minskat metformin till en om dagen.

6/6: TG=1.2. Ungefär inom felmarginalen. Hon tycker dock att hon börjat gå upp i vikt igen trots samma kost. Hennes ketos visade på ca 0.5.  Blodsocker på morgonen: 8.7

Frågor:

Borde inte viktnedgången ha fortsatt (hon vill inte väga sig men känner att det gått upp lite)?

Varför är blodsockret 8.7 på morgonen innan frukost?

Ska hon öka eller minska metforminintaget?

Manjae, det är din fru som är diagnosticearad diabetiker!

Du verkar hur som helst vara frisk förurutom vissa omställningsproblem, det tar max 6-12 månader!

Iallafall, din fru är diabetiker, some sort of egentligen vad handlar det om då, en massa olika skäl, genetik, eventuella graviditeter allt annat!

Morgonsocker på  8,7 indikerar  Insulinresiststen hur som helst!

Nej hon skall inte minska sina Metformin,  i första vändan, dvs jag är inte läkare, hon borde i första hand följa med dig på längre löprundor i högt tempo, det gör att muskecellerna inte blir lika insuliresistenta därmed kunde hon behöva lite mindre Metformin.. till att börja med?

"Beror allt detta på hennes klimakteriebesvär?"

Inte hundra på det, men det ger iallfall en massa andra symptom!

Iallafall du är frisk,din fru är sjuk.. iallafall diagnoisticerad diabetiker/insulinresistent!

Svårt att ändra kost/livstil, jag kan iallafall medela att man inte ens behöver äta ris, min svägerska från Thailand tror att man dör om man inte äter ris minst tre gånger per dag!

Det hör nog mer ihopmed att hon som bäst fick äta ris om de hade råd att köpa det!

Bara för det så kommer jag nämna min fars favoriter, den första fläsklägg med rotmos, dvs då fick alla äta hur mycket som helst, dvs det var på hösten!

Den andra är Ärtsoppa med fläsk och punch, dvs då var han vuxen dvs 17 år och inskriven  i Svenska flottan!

Skit samma det finns iallafall potential att du kan påverka din och din frus hälsa, dvs hon kanske behöver litta mer hjälp från dig?

Sååå, du är frisk och vältränad, du får suga på skiten att bli omställd till ketos/Mafe, vadå det var egenteligen inte ditt problem?

Dvs vi pratar inte så mycket om dig längre utan din fru som har symptom som antyder Diabetes typ 2!

Såå jag sätter dig på striktaste LCHF diet.. typ max 5 E% kolisar.. dvs max, 5 E% samt iomed att du är frisk och tränande, på Maffeträning!

Dvs du är frisk du skall bara få en god/urusel känsla om hur det känns att ändra stora delar av ens homeostas till riktig mat!

Länk till inlägg
  • Annika Rane changed the title to LCHF och typ 2-diabetes

Grattis till fina resultat. Här är mina kommentarer på dina undringar:

* Ni har nu ätit LCHF i nästan 2 månader. När det gäller triglycerider, men även andra blodfettsvärden som testas inom vården, är det en kort tid. Värdena kan gå lite upp och ner under de första 12 månaderna. Men om man håller kosten strikt brukar värdena stabilisera sig fortare. I vilket fall så är ett triglyceridvärde under 1 mycket bra och det indikerar att HDL är högt och att du/ni troligtvis har en liten/obefintlig andel små, kompakta LDL-partiklar (vilket är de LDL-partiklar som har en förmåga att oxidera och ställa till med elände i kroppen).

* En viktnedgång på 1 kg/veckan är "normalt" när man är strikt med sin kost. Det är vad, i min erfarenhet, många andra rapporterar. Dock ska man vara medveten om att andra sjukdomar, mediciner, stress- och sömnproblem och andra individuella problem kan påverka viktnedgången. Viktminskningen är också sällan en "rak linje", utan du kan gå ner 2 kg ena veckan och upp 1 kg nästa, trots samma mat. 

Vid sidan av vägning kan det vara bara att mäta med måttband om mage, hals och lår. Även om vågen inte visar det du/ni vill så kan kroppen passa på att omfördela fett på kroppen som gör att man ser smalare ut eller får en bättre kroppskomposition.

* Vid konditionsintensiv motion som löpning, tillsammans med en strikt LCHF-kost så kan du vara beredd på att tiderna blir sämre under de första 3-6 månaderna. Kroppen är helt enkelt inte van att drivas med ketoner tillsammans med glukos. När väl kroppen vant sig vid detta, så kommer tiderna att komma tillbaka och framför allt så kommer du märka att din uthållighet har blivit markant bättre. Du kommer att kunna springa nära på hur långt som helst, om du redan nu springer flera mil i veckan; kanske dags för maraton-comeback? 

Men fram till dess så kommer träningspassen att kännas sega och du kommer sakna "explosiviteten". Stå ut, det blir snart bättre, vill jag lova.

* Jag tror det är det s.k "gryningsfenomenet" som drabbar din fru. Det är kroppens naturliga sätt att förbereda jägaren för dagens arbete och jakt. Läs mer om detta här, https://www.dietdoctor.com/se/gryningsfenomenet-varfor-ar-blodsockret-hogt-pa-morgonen

Jag rekommenderar er att gå med i FB-gruppen "Smarta Diabetiker (Gruppen)" https://www.facebook.com/groups/SmartaDiabetiker/ där det finns ca 14000 diabetiker av olika slag (ca 50% typ 2) som reverserat eller kraftigt förbättrat/förenklat sitt liv med sin diabetes mha av LCHF. Ifrån denna grupp finns det flera som tipsar om att "ät något ordentligt fett innan läggdags" för att minska effekten från gryningsfenomenet. T.ex ett kokt ägg med rejält med majonnäs. Tanken är att genom att ge kroppen en rejäl dos fett innan läggdags så används denna energi för kroppen under morgontimmarna och därmed behöver inte extra glukos släppas från levern. Detta lilla trick hjälper en del med att få ner morgonvärdet.

Vad gäller metformin så om din frus mage tål tabletterna är det inte fel att fortsätta med 2 tabletter som tidigare. En del tabletter går även att dela så 1,5 tablett kanske kan vara lämpligt en tid. Man kan som typ 2-diabetiker behöver ta dessa tabletter "lite längre" än man tror när man växlar över till LCHF, men på några års sikt så kan man sakta minska dosen. Så länge man håller i kosten vill säga. Går man tillbaka till högkolhydratkosten, så kommer diabetesen med säkerhet att komma tillbaka.

* Klimakteriet ställer säkert till det, men jag tycker det låter som din fru "svarar bra" på kostförändringen. Viktnedgången vittnar om det. Ha tålamod. Tänk på hur länge du/ni har ätit er till den vikt och hälsa ni haft innan kostomläggningen. Att då ge LCHF åtminstone 1 år, tycker jag är rimligt. Därefter kan man undersöka om det finns lite "finjusteringar" som man kan göra för ev. kvarvarande problem.

• Gilla 6
Länk till inlägg