Gå till innehåll

Kan detta kallas en Paleo-diet?

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har ätit LCHF en period, men gått över till "Paleo" eftersom jag trivs med inte tänka på kolhydrater. Nu tillåter jag mig frysta grönsaker som inkluderar bönor och ärtor. Jag tillåter mig också 10 % yoghurt. Räknas sådan diet som Paleo, eller vad ska man annars kalla den? I övrigt tycker jag att jag följer riktlinjerna.

Redigerad av Zoidar
  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet, Zoidar!

Paleo som definition utesluter mejerier eller spannmål men begränsar inte frukt eller grönt. LCHF är i princip paleo med tillägget mejeri men begränsning i kolhydratintaget (tidigare max 50g/dygn, numera internationaliserat till low carb < 100g/dygn). 

• Gilla 3
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Tack Maria,

Jag har tagit det ett steg längre att ta bort mjölkprodukter helt (utom smör) en period, så får vi se hur det blir. Provar vad som passar mig. Blir det för krångligt så tror jag inte det kommer hålla för mig i längden. 

• Gilla 2
Länk till inlägg
On 2020-06-05 at 16:41, Zoidar sade:

Jag har ätit LCHF en period, men gått över till "Paleo" eftersom jag trivs med inte tänka på kolhydrater. Nu tillåter jag mig frysta grönsaker som inkluderar bönor och ärtor. Jag tillåter mig också 10 % yoghurt. Räknas sådan diet som Paleo, eller vad ska man annars kalla den? I övrigt tycker jag att jag följer riktlinjerna.

Varken bönor, ärtor eller mejerier ingår I Palelo!

Vetdu vad, jag älskarbönorochärtor!

Hur somhelst, jag orkar inte räkna  varendrakolhydrat

Hur som helst så ingår iallafall inga frysta grönsaker i Paleo!

De skall i bästa fall ätas nyskördade och helst råa!

Aså på det.. på LCHF bör ialalafall de flesta öka kopiöst på sk grönsaker, det kan vara lite lurigt tillen början!

Dvs det tangerar fake news/dvs missuppfattningar!

Iallafall vet inte ditt syfte med LCHF eller Paleo?

Dvs jag räknar numera inte en en endaste kolhydrat, jag äter främst sk riktig mat som jag lagat tiill från de främsta råvarororna jag kan få  tag på!

• Gilla 1
Länk till inlägg
14 timmar sedan, Zepp sade:

Varken bönor, ärtor eller mejerier ingår I Palelo!

Vetdu vad, jag älskarbönorochärtor!

Hur somhelst, jag orkar inte räkna  varendrakolhydrat

Hur som helst så ingår iallafall inga frysta grönsaker i Paleo!

De skall i bästa fall ätas nyskördade och helst råa!

Aså på det.. på LCHF bör ialalafall de flesta öka kopiöst på sk grönsaker, det kan vara lite lurigt tillen början!

Dvs det tangerar fake news/dvs missuppfattningar!

Iallafall vet inte ditt syfte med LCHF eller Pa

Dvs jag räknar numera inte en en endaste kolhydrat, jag äter främst sk riktig mat som jag lagat tiill från de främsta råvarororna jag kan få  tag på!

Zepp, mitt mål är att kunna äta och vara nöjd och samtidigt bli i bra form (tränar mycket). Jag vill inte gå runt och va hungrig hela tiden bara för att formen ska sitta. Jag vill vara mer jämn i energi under dagen och inte få dippar.

Lchf funkade inte för mig hungermässigt, blev hungrigare utan kolhydratlivsmedel som fyllde upp magen. Jag åt faktiskt 1000kcal mer på LCHF än på min "vanliga" kost. Därför vill jag ha med frukt och rotfrukter som mättar och det ledde mig till Paleo.

Jag är väldigt nöjd så här långt, men Paleo verkar ibland så noga att jag inte orkar med. Det jag äter kallar jag modifierad Paleo. Har strukit mjölkprodukter, men äter fortfarande små mängder baljväxter.

Inga frysta grönsaker? Det var då något nytt för mig.

• Gilla 4
Länk till inlägg
36 minuter sedan, Zoidar sade:

Jag är väldigt nöjd så här långt, men Paleo verkar ibland så noga att jag inte orkar med.

Egentligen är det väl det det handlar om; Äta sådant du OCH kroppen mår bra av, så ren och artanpassad föda som möjligt? Hade man haft lagringsmöjligheter som frys (och vem vet om de passade på under vintern?) så hade man utnyttjat den. Skit i vad som är "rätt" respektive "fel" för att få kallas ditt eller datt. Känner man till hur biokemin i kroppen funkar så ser man varifrån regelverk och rekommendationer kommer när det gäller LCHF och paleo. Definitioner är viktiga såtillvida att man inte bör komma undan med att kalla en mjukglass från torgkiosken för "LCHF", "Paleo" eller nån annat men tar man sikte på mat som är ingredienser, inte har ingredienser och tar med sig tanken om vårt ursprung i sina val, så hamnar man väldigt rätt. Efter allt jag lärt mig inom epigenitiken är jag inte det minsta förvånad att du vill öka ditt kolhydratintag något (utan att för den skull bara leva på kolhydrater), vissa av oss har sådana förutsättningar. 

• Gilla 4
  • Tack! 1
Länk till inlägg

MariaF, håller med dig, men råder det inte en viss diskussion vad som räknas som Paleo eller ej?

Lchf har man delat in i strikt, moderat och liberal, är det fel att tänka så när det gäller Paleo, alltså menar rent definitionsmässigt.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Nja, det finns ingen definition på paleo vad gäller energiinnehåll eller makrofördelning vad jag vet. Däremot räknas paleo som low carb internationellt sett eftersom det normalt blir under 100g kolh/dag om man undviker spannmål, mejeri osv. Möjligen kan de som bakar med dadlar osv komma lite högre i kolhydratinnehåll. Och jag har aldrig hört att de tillagad eller då fryst mat inte räknas som paleo. Raw Food kan vara paleo men behöver inte vara det (finns inga spannmålsrestriktioner). Paleo är ett ganska vitt begrepp, precis som LCHF är ett ramverk, så det finns utrymme för många tolkningar. Utöver kött, fisk, ägg, fågel räknas moderna frukter och grönsaker för det mesta till paleo även om jag hörde Staffan Lindeberg nån gång kommentera en fika med att inget på tallriken kunde räknas, inte ens paprikan eftersom den är förädlad.
Är det kolhydrattänket du tycker är svårt?

• Gilla 3
Länk till inlägg

Det är väl mest att det är svårare med Paleo att det är mer att tänka på än LCHF. Vilka oljor kan jag äta, funkar bara "grassfed", bara eko? o.s.v. Men blir väl lättare efter hand. En sida jag läste på om Paleo tillät gröna ärtor, en annan feta naturliga mejeriprodukter. 

Jag har i alla fall nu hittat en linje jag följer som jag trivs med. Får bara se om det håller på lång sikt. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Om du tar det Kostdoktorn kallar "liberal LCHF" och tar bort mejerierna så har du paleo. Du kan använda kokosgrädde ist f kogrädde, t ex. Annars kanske du kan hitta inspiration på Under vårt tak? De har många fina recept och beskrivningar (och många bakverk). https://www.undervarttak.se

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2020-06-09 at 10:00, Zoidar sade:

Zepp, mitt mål är att kunna äta och vara nöjd och samtidigt bli i bra form (tränar mycket). Jag vill inte gå runt och va hungrig hela tiden bara för att formen ska sitta. Jag vill vara mer jämn i energi under dagen och inte få dippar.

Lchf funkade inte för mig hungermässigt, blev hungrigare utan kolhydratlivsmedel som fyllde upp magen. Jag åt faktiskt 1000kcal mer på LCHF än på min "vanliga" kost. Därför vill jag ha med frukt och rotfrukter som mättar och det ledde mig till Paleo.

Jag är väldigt nöjd så här långt, men Paleo verkar ibland så noga att jag inte orkar med. Det jag äter kallar jag modifierad Paleo. Har strukit mjölkprodukter, men äter fortfarande små mängder baljväxter.

Inga frysta grönsaker? Det var då något nytt för mig.

Nåja.. ät gärna frysta grönsaker, dvs om någon klagar så kan du säga att Zepp sagt att det är helt okej!

LCHF funkar bäst för mig hungermässigt, det tar ett tag oså äter alla LCHFare  helt olika mat.

Det du inte skall göra är at flumma på definitioner.. utan se bortom det, riktig mat från bra råvaror/även frysta!

Dvs flummar man bort sig i olika definitioner, kan man hamna fel.

Dvs nr2 jag äter LCHF.. så gott jag kan, men iomed att jag är mäniska så slinker både bönor och litta annat ner, dvs vi kanske äter liknande men kallar det för lite olika saker?

• Gilla 3
Länk till inlägg
18 timmar sedan, Zepp sade:

Nåja.. ät gärna frysta grönsaker, dvs om någon klagar så kan du säga att Zepp sagt att det är helt okej!

LCHF funkar bäst för mig hungermässigt, det tar ett tag oså äter alla LCHFare  helt olika mat.

Det du inte skall göra är at flumma på definitioner.. utan se bortom det, riktig mat från bra råvaror/även frysta!

Dvs flummar man bort sig i olika definitioner, kan man hamna fel.

Dvs nr2 jag äter LCHF.. så gott jag kan, men iomed att jag är mäniska så slinker både bönor och litta annat ner, dvs vi kanske äter liknande men kallar det för lite olika saker?

Ja, kan va så. Fast äter nog mer kolhydrater nu än som kan kallas LCHF. Det är främst att det slinker ner en del frukt. 😅

• Gilla 2
Länk till inlägg
On 2020-06-11 at 18:22, Zoidar sade:

Ja, kan va så. Fast äter nog mer kolhydrater nu än som kan kallas LCHF. Det är främst att det slinker ner en del frukt. 😅

Jag bestämmer härmed att du äter LCHF/Paleo så gott du kan!

Utan att stirra dig blind på en massa definitioner!

Iallaafall så ingår frukt i Paleo!

• Gilla 4
  • Haha 1
Länk till inlägg
  • 3 weeks later...